akku vaihdettu, ei käynnisty?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

akku vaihdettu, ei käynnisty?

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

tosiaan akku vaihdettiin mutta ei käynnisty enää eikä mittaristossa pala ajonesto valo, hörähtää vaan pari kertaa mutta ei lähe käyntiin... missä vika?

ja autohan oli alfa romeo 156 2,5 v6
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onhan uusi akku varmasti kunnossa ja kunnolla ladattu?

Avatar
Maunu
Viestit: 3488
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Akun vieressä on releitä. Katso onko jokin rele lähtenyt irti asennuksen yhteydessä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

ohjekirjassa on muistaakseni ohjeet akunvaihdolle sen ajonestolaitteen vuoksi - virta päälle muutamaksi minuutiksi, virta päälle taas ja starttaus tai jotain sinne päin. Mulla jäi 156esta semmonen tuntuma, että ajonesto voi olla päällä vaikkei valo palakaan.
MP

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ei pitäisi sinällään liittyä akun vaihtoon, mutta tosiaan ajonesto voi olla päällä vaikka valo olisi sammuksissa. Kysymys kuuluukin että syttyykö koodivalo kun laittaa virrat päälle? Jos ei, niin kannattaa kokeilla käynnistystä ajonestokoodin avulla. Syynä voi olla kosketushäiriö ECU:n / ajonestolaitteen liittimissä tai sitten esim. tämä.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Akunvaihdon jälkeen ajonnesto voi jäädä päälle - siksi siellä ohjekirjassa on ohjeet sen tilanteen varalta.
MP

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ilmaisin asiani epäselvästi, eli tarkoitin sanoa että ajonestolaite voi oireilla muustakin syystä kuin akun vaihdosta johtuen nimenomaan siten, että koodivalo ei pala mutta ajonesto on silti päällä. On tietysti epätodennäköistä että tämä sattuisi samaan aikaan akun vaihdon kanssa, mutta kun sattuu olemaan tuollaisesta häiriöstä kokemusta, niin ajattelin senkin taas kerran mainita.

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

akku on uus ja just ladattu, pitää koittaa tota rele juttuu ja sitä akun irrotusta:) ja mittareissa ei pala se code valo...
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

mikkotheking kirjoitti:akku on uus ja just ladattu, pitää koittaa tota rele juttuu ja sitä akun irrotusta:) ja mittareissa ei pala se code valo...
Syttyykö code-valo edes hetkeksi kun virrat laittaa päälle? Entä ruiskun valo?

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

code valo ei syty ollenkaan ja ruisku valo syttyy mutta sammuu vähän ajan päästä... bensa kyllä haisee aika vahvasti että uskoisin että se ruokaa saa kyllä:P
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Minä sain sahata tosin monta kertaa ennenkuin lähti uudella akulla käyntiin. Heitin jo pyyhkeen kehään mutta kaveri sai sen sitten käyntiin. Sen jälkeen haisi bensa ja reilusti mutta kyllä se nyt pelaa kuten ennenkin. Ehkä se kuuli kun kovaan ääneen kehuin vieressä, että sille on xenonit tulossa keulalle niin leppyi...

Voiko tuo akun vaihto/apuvirta rikkoa jotain, kuten yliherkkää ILMIä esimerkiksi? Vai onko sillä käynnistyksen kannalta mitään merkitystä..

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

itse en tuosta tiedä voiko se rikkoa jotain... mutta koitin sitä akku irti 4min ja kiinni takas ja sit 2min virta päällä ja 4min pois ja sit käyntiin mutta samalla tavalla vaan starttailee voiskohan se olla kylmä ilma joka sen tekee kun auto on pari päivää seissyt pihassa:D:D
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

Avatar
silverine
Viestit: 2466
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Rolle kirjoitti:Minä sain sahata tosin monta kertaa ennenkuin lähti uudella akulla käyntiin. Heitin jo pyyhkeen kehään mutta kaveri sai sen sitten käyntiin. Sen jälkeen haisi bensa ja reilusti mutta kyllä se nyt pelaa kuten ennenkin.
Omassa Alfassa on alkuperäinen akku ja Rollen kärryn oireet
kuulostavat kovin tutuilta...viime vuonna kävi kerran hirvittävän
loskapaska-kelin keskellä niin että auto hyvin vaivalloisesti yritti
lähteä käyntiin mutta kun ei ekalla lähtenyt, vaikeni täysin.
Pari kertaa yritin käynnistää ja sitten luovutin. Olin sitten
jo lähdössä toisella autolla liikenteeseen mutta päätin vielä
kerran kokeilla ja sitten onnisti. Ja bensankäryä riitti.
Melkein veikkaisin että Rollen vanha akku ei vielä ollut täysin kypsä
vaikka hyvä se varmaan oli jo vaihtaa kuten itsekin pitäisi tehdä
"näillä vuosilla".
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Jos codevalo ei syty lainkaan kun laittaa virrat päälle, niin mitä todennäköisimmin on ajonesto päällä. Tosin jos bensa haisee niin en olisi ihan varma, koska olin ollut siinä uskossa että ajonesto estää polttoaineen syötön. Mutta tästä en tiedä muuta kuin sen että kun itselläni meni aikanaan ajonesto päälle ja starttailin useamman tovin, niin ei silloin mikään bensa haissut. Jos joku tietää paremmin niin kertokoon. Kannattaisko kumminkin kokeilla antaa ajonestokoodi manuaalisesti, eipä tuosta pitäisi haittaa olla?

Toinen mitä tuli mieleen että eikös tuossa kutoskoneessa ole ollut tuota ominaisuutta että jos tulpat kastuu niin on tosi työlästä saada käyntiin ja pitää sahata tyyliin puoli minuuttia kaasu pohjassa tms. Joku jolla omaa kokemusta voi varmaan sanoa tarkemmin. Ehkä Rollella kävi jotain tällaista.

E: rohkeita olette jos -99 akuilla vetelette. Meikä on sen verran nöösi että vaihdoin molempiin nollakakkosiin uudet patterit tuossa kuukausi takaperin kun ekoilla pakkasilla alkoi tuntua "vähän väsyneeltä" :mrgreen: .

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Jos code-valo ei syty lainkaan, on ajonestossa (tai jossain siihen liittyvässä) luultavasti jotain vialla. Kyllä sen pitäisi n. sekunnin ajaksi syttyä, kun laittaa virrat päälle. Jos taas ajonesto ei tunnista avainta, jää valo päälle. Hassu juttu kyllä, että kuitenkin bensaa syöttää... Tsekkaapa vielä, että kaikki sulakkeet on ehjiä sekä hytissä että konehuoneessa.

Avatar
silverine
Viestit: 2466
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Pepperoni kirjoitti:Toinen mitä tuli mieleen että eikös tuossa kutoskoneessa ole ollut tuota ominaisuutta että jos tulpat kastuu niin on tosi työlästä saada käyntiin ja pitää sahata tyyliin puoli minuuttia kaasu pohjassa tms. Joku jolla omaa kokemusta voi varmaan sanoa tarkemmin. Ehkä Rollella kävi jotain tällaista.

E: rohkeita olette jos -99 akuilla vetelette.
Tuo tulppien kastuminen vaikuttaisi aika loogiselta,
kaasu pohjassa lopulta sain omankin koslani käyntiin.
Tämä on ainut kerta kun itsellä on ollut mitään
ongelmaa käynnistymisen kanssa.

Jep, eiköhän haudan lepo olisi jo ansaittu -99 -akullani.. :lol:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pepperoni kirjoitti:jos tulpat kastuu niin on tosi työlästä saada käyntiin... Ehkä Rollella kävi jotain tällaista.
Jotain siihen suuntaan. Mutta ei apuvirran kanssa lähtenyt ensin ja silloin ei taatusti ollut tulpat kastuneet. Akun hakureissukin kesti sen verran pitkään, että luulisi tulppien kuivuneen sinä aikana.. Jotenkin outoa siinä mielessä, tai sitten ne oikeasti kastui ja ovat oikeasti herkät :)

Oletko Mikko kokeillut startata pitkään ja kaasulla?

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

jep jep katoin tulpat niin ne kastu ja oli aika huonon näköiset varmaan pitäs vaihtaa lie millon viimeksi vahdettu:/ ja kipinääkin antoi iloisesti... olen startannu toooosi pitkään mutta en kaasulla. eikös ruiskun suuttimet ole vaarassa hajota jos sahailee kaasu pohjassa? näin olen joskus kuullut joten päättelin että ruiskukonetta ei sais hirveesti pumppailla liekkö sitten totta...? mutta nyt auto on vaivalla pukattu ylämäkeä pitkin talliin 5 miehen voimin saa nähdä miten huomenna käy kun kone on lämmin;D:D, kyllä se code valo paloi n. sekunnin verran, miten muuten tuo koodi syötetään manuaalisesti?
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Jos codevalo palaa sekunnin ja sammuu niin homma on ok ja ajonesto ei ole syyllinen. Silloin ei tarvitse koodia syötellä. Jos joskus muulloin tarvii niin ohjekirjassa on pitkät ja seikkaperäiset ohjeet, en millään jaksa ulkoa muistaa. Kaasupolkimella se tapahtuu.

Alkaa tuonne tulppaosastolle kallistua aika vahvasti jos joku ei keksi jotain uutta tähän ketjuun :wink:

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Itse veikkailisin (kans) koko tarinan jälkeen, että tulpat on pahasti kastuneet. Mulla kyykähti itellä akku kovilla pakkasillla viime talvena 166sesta ja se kerkes kastella tulpat ja oli vaikeuksia saada käyntiin sen takia.

Kannattaa startata ilman tulppia vähän, jos ja kun otat ne pois. Sitte uudet paikalleen ja avot.
MP

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

joop pitää kokeilla vaihtaa ne tulpat:) tietääkö kukaan kauankohan ottaa aikaa vaihtaa sinne imusarjan alle tulpat? vai pitäskö viedä liikkeeseen yleensä kyllä korjaan kaiken itse kun välillä tuntuu että vain pari liikettä osaa oikeastaan hommansa:D
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »


Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Yksi konsti voisi olla sellainen, että nappaa bensapumpun releeen tai sulakkeen irti ja sen jälkeen pyörittää konetta kaasupohjassa jonkun aikaa. Sen luulisi tuulettavan sylinterit aika tehokkaasti. Sen missä se punpun rele tai sulake sijaitsee voi jokin viisaampi neuvoa. Villi veikkaus voisi olla, että ne on siinä akun edessä olevan kotelon alla.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

ok pitää koittaa... oli aika kalliit tulpat 200€!!!!?!?!?!
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

no joo tulpat vaihdoin niin pörähti ihanasti käyntiin:) onneksi...
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

akku vaihdettu ei käynnisty ongelmaan vihje

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Itsellä oli taannoin akku tyhjentynyt eikä lähtenyt käyntiin. Ensin ei palanut mikään häiriö valo mutta sitten syttyi ajoneston valo. Tilasin sen härdellin virtalukon ympärille joka lukee avaimesta koodin ja vaihdoin sen. aikaa meni reilu 30min. ja toimi hyvin
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Vastaa Viestiin