Alfa 33 16v 90 virtalukon pohja

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Alfa 33 16v 90 virtalukon pohja

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Hei taas kaikki alfaspesialistit!

Nyt on pukannut sellaisen ongelman, että autosta on vissiin virtalukon pohja finaalissa. Lyö moottorilta sytytysvirrat satunnaisesti pois kesken ajon. Mahtaisikohan jollakulla olla jonkinnäköistä ohjeistusta virtalukon purkamiseen? Vai onko entinen ja pakko vaihtaa?

Toinen ongelma on bensatankin korkin lukko, joka on joskus vissiin avattu ruuvimeisselillä. Eli ei toimi.

Minulla olisi varaosa-auto, josta saisin koko lukkosetin. Kannattaako ennemmin vaihtaa kaikki kun yrittää näitä korjailla? Ja onnistuuko virtalukon vaihto jotenkin järkevästi?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Kannattaa vaihtaa.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Ei noita lukkoja kannata korjaamaan alkaa, lukkoseppä purki melkein tunnin yhtä lukkopesää ja jouduin vielä itse auttaan, kun ei suostunut itse särkemään :lol: Joltain foorumilaiselta löytyy varmasti koko lukkosetti edulliseen hintaan :wink:

Edit: ai sulla oli jo lukkosetti, sitä suuremmalla syyllä vaihda ihmeessä. 33:n ovipahvitkin irtoaa sen verran helposti, että ei liene kovin iso homma, jos ei tarvi pakkasessa vääntää. Ja samalla vaivalla sitten fiksailet lasinnostimet, jotka ei kummiskaan toimi 8)
I do my loving in the winter.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ei kai sitä koko virtalukkoa tarvitse vaihtaa jos pelkkä pohja on palanut?? Ainakin GTV:ssä pohjan vaihto onnistu ihan vaan rattipylvään suojamuovit purkamalla. Sen jälkeen virtalukon pohjan sai ihan vetämällä pois ja vaihdettua.

Samalla lailla homma onnistu aiemmin myös Fiat Regatassa, luulis ettei rakenteet ainakaan tyhmemmiks ole menneet :P

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Täytyypä alkaa valmistella vaihtotouhua. Onneksi on auto katon alla ja koko talvi aikaa (paitsi katsastus maaliskuulla).

Mitenkähän virtalukon saa ohjauspylväästä irti? Muovit olen ottanut jo ensiaputoimien (crc:tä ja johtojen räpeltämistä) yhteydessä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuossa on hieman juttua. Virtalukko kiinnitetään paikoilleen katkeavalla pultilla. Se pitäisi saada naputeltua (terävä pistepuikko) tai poraus&vastakierretappi tai sahaat meisselille loven siihen yms. jotta se aukeaa. Kun sen on saanut irti vaatii lukkopesän irrotus yleensä sen että olet avaimella vääntänyt sen tiettyyn asentoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Ei maksa vaivaa irrottaa lukkopesää siitä sylinteristä. Vaihdat vain tämän: http://s182.photobucket.com/albums/x276 ... lla001.jpg Pääset paljon helpommalla. 164:ssa oli katkeavassa pultissa kanta, jossa vain ei ollut uraa. Siihen oli helppo rautasahalla tehdä ura ja pyöritellä sillä samalla terällä ruuvi auki. Meisseli ei sinne mahtunut. En tiedä sitten, minkä verran siellä on tilaa, mutta ei tuo rautasahan terä kovin paljoa vaadi.
I do my loving in the winter.

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Hiukan päivitystä tähän... Tutkin tilannetta, ja ilmeisesti syyllinen on edellisen omistajan varashälytinasennus eikä virtalukon pohja. Fiksaan tuon ensin, ja katson miten homma etenee. Otin vanhasta lukkopesän irti, ja pidän sen autossa varalla jos osoittautuu ettei olekaan varashälyttimen piuhoituksen syytä.
Mutta apikoliitos, josta toinen puoli oli täysin irtonainen, vaikkakin liitoksen sisällä edelleen, vaikutti kyllä hyvin vahvasti syylliseltä. Varsinkin kun oireet sai synnytettyä irroittamalla piuhan sieltä liitospalasta.

Avatar
saipa
Viestit: 197
Liittynyt: 09 Maalis 2004, 01:22

Viesti Kirjoittaja saipa »

Virtalukon pohja on varsin *****mainen eläin. Mikään ei voita täpötäydessä lossissa ensimmäisenä olemista kun alfa ei jostain kumman syystä lähde käyntiin.

"Onko Alfa hyvä auto!" - lainaus takaapäin ohi tulevilta.

Kyllä sen kestää.
-Alfaa käytetään usein merkitsemään ensimmäistä tai merkityksellisintä.

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Menee noita virtalukon pohjia toki muistakin autoista.. Mutta Alfa kyllä kirvoittaa v*ttuilua kanssa-autoilijoista ihan eri malliin kun oikeastaan mikään muu auto.
Aika hassua oikeastaan. Jonkinlainen kateuden ja vahingonilon yhdistelmä. Vahingonilon siitä, että joku on ostanut auton nauttiakseen ajamisesta ja homma ei juuri silloin toimikaan kuten pitäisi. Ja kateuteen en löydä oikeastaan mitään muita perusteita kun sen, että Alfalla on pitkältä historiasta kumpuava maine sporttisena autona. Omani maksoi 1200 euroa, ja mieluummin ajan sillä kuin -89 bemarilla. Ja uudet alfat maksavat itseasiassa vähemmän kuin kaikkien (muiden) haluamat saksalaiset statusautot. Eli perusteita moiselle asennoitumiselle on aika vaikea löytää.

Itse perustelen Alfaani näin: "Lähin vastine Ferrarille mihin minulla budjetti riittää. Pieni, punainen, Italialainen ja aina jotain pientä vikaa. Varaosat maksavat yhtä paljon kuin Ferrarin varaosat ja osaavia mekaanikkoja on Suomessa yhtä paljon kuin Ferrarimekaanikkoja. Mutta kun ajan sillä, hymyilyttää aina."

Vastaa Viestiin