Käsijarruvaijerin jäätyminen, miten herkistetään?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Käsijarruvaijerin jäätyminen, miten herkistetään?

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tuttu vaiva palasi pakkasten tultua 156:een. Yksilöissä on tosin ollut paljon eroja. Pakkanen jäädyttää käsijarrukoneiston niin, että jos sen jättää parkissa päälle, niin käsijarru jää laahaamaan. Jonkin verran asiaa auttaa hillitön rynkyttäminen.

Onko kukaan kokeillut ujuttaa pakkasen kestävää öljyä (lukkosulaa/aseöljyä) käsijarruvaijerin kuoreen? Ainakin tuo on toiminut kaasuvaijerin hirttämiseen samasta syystä jo useammassa autossa.

En vain ole vielä vaivautunut auton alle tutkimaan tilannetta. Saisiko takapäästä vaijerin kuoren alle tavaraa pelkällä rasva-aerosolilla? Missä lienee kiinni etupää? Keskikonsolissa? Siitä olisi helpompi operoida öljyä painovoiman vaikutuksesta vaijerinkuoreen.

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Paras keino välttää jäätyminen on pysäköidä auto tasaselle ja olla käyttämättä käsijarrua! :wink:

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Näimpä. Lokakuussa saa jättää käkkärin käytön kokonaan (yöpakkasten takia) ja ottaa taas käyttöön touko-kesäkuussa.

Ongelmahan tuossa on, että vaijerin kuori on jostain kohti rikki ja imee vedet sisään. Helpoimmalla pääsenee kun vaihtaa/vaihdattaa kuoret mutta itteeki kiinnostais josko tuonne kuoren sisään sais jostain helposti jotain voiteluainetta.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Öljymainen rasva voi tehdä kiusaa vaijerille jossa on muovisisus, silikoni tai nestemäinen tefloni voisi olla sikäli parempaa...

Moottoripyöräliikkeistä saa useaa erilaista vaijerinvoitelulaitetta josta on jonkin verran apua vaijerinvoitelussa jos vaan sen saa kiinni vaijerin päätyyn.

Mulla on halpa malli joka kiristetään vaijerin päähän, paukkupullon tikku värkissä olevasta reiästä sisään ja sitten vaan painaa ainetta sisään, kaiken paras jos saa niin paljon että toisesta päästä valuu ulos.

Sulla voi itse jarrusatulassa käsijarrun käyttövipu jumittaa vaijerin lisäksi... :wink:

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Niin, eihän tuota voi käyttää ellei jotain korjausta keksi.
jiiässä kirjoitti:Sulla voi itse jarrusatulassa käsijarrun käyttövipu jumittaa vaijerin lisäksi... :wink:
Mahdollista, koska normaalijarrutuskin lisäsi päälle jäämistä, mitä en ole aiemmin huomannut.

Löytyykö tuo vaijerinvoitelu-aparaatti googlettamalla?

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

http://www.storm-motor.fi/shop/workspac ... N-M03-9111

Tommosesta "siististä" linkistä löytyy, mulla on suunnilleen samanlainen...

Satula kun jumittaa niin paras vaihtoehto on uusia se uuteen tai kunnostettuun, tai purkaa atomeiksi ja herkistellä/rasvailla/putsailla...osia on kuin käkikellossa... :-D

TeroV albumissa on ainakin ollut kuvaa 155 Alfan satuloista osina... :wink:

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

jiiässä kirjoitti:http://www.storm-motor.fi/shop/workspac ... N-M03-9111

Tommosesta "siististä" linkistä löytyy, mulla on suunnilleen samanlainen...
Ok, nyt alan tajuamaan. Tuo voisi todella toimia.
jiiässä kirjoitti:Satula kun jumittaa niin paras vaihtoehto on uusia se uuteen tai kunnostettuun, tai purkaa atomeiksi ja herkistellä/rasvailla/putsailla...osia on kuin käkikellossa... :-D

TeroV albumissa on ainakin ollut kuvaa 155 Alfan satuloista osina... :wink:
Kuulostaa vaivalloiselta ja saattaa jäädä tumpelolta levälleen.

Kiitos, tällä pääsee eteenpäin!

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Suosiolla vaan uudet vaijerit.
Kaikista helpoin ja pitkäaikaisin ratkaisu.
(siis jos satulat ei jumita)

Vaidossa menee max. puolituntia jos vaan saat nosturille.

Vastaa Viestiin