164 3.0 vastaan TS

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokipoika
Viestit: 94
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 16:22
Paikkakunta: Rysänperä (Bryssel)

164 3.0 vastaan TS

Viesti Kirjoittaja jokipoika »

Alfailussa on hyvä olla unelmia. Meikäläisen resursseilla se unelma lienee hyväkuntoinen käytetty 164 3 litran moottorilla. Jos resursseilla ei olisi väliä, niin unelma olisi toki uusi GTA (vanhempia alfoja en tunne kovin hyvin).
Kuitenkin, olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia molemmista malleista TS:stä ja kolmelitrasesta, varsinkin niiltä joilla on ollut molemmat. Itselläni oli aikaisemmin TS, joka on oikein hyvä auto kaikin puolin, mutta jotenkin kiinnostaa ajatus isommasta moottorista, josta muistaakseni Tuulilasin testissä testaaja olisi halunnut antaa 11 pistettä 10 ollessa maksimi. On kuitenkin myös näkökohtia, jotka puoltaisivat TS:ää:

- Onko TS sittenkin parempi ajettava? Jälleen Tuulilasin testissä aikanaan moitiskeltiin kolmelitrasen ajo-ominaisuuksia ja sanottiin TS:n olleen paljon tasapainoisempi ajettava. Isompi ja voimakkaampi moottori kuulemma painaa sen verran enemmän, että se aiheuttaa vetelyä ja suuntavakauden puutosta.

- TS vie uskomattoman vähän bensaa kokoisekseen. Ei tosin kolmelitranenkaan varmaan kutoskoneeksi mikään juoppo ole, mutta mikä on ero käytännössä ja kukkarossa?

- Entäpä muut ylläpitokustannukset? TS:n varaosat lienevät halvempia ja 8-venttiilisessä ainakaan ei tarvitse vaihtaa nokkahihnaa. Kolmelitraseen mahtuu varmaan myös aika paljon nesteitä?

- Joku onkin tällä palstalla todennut että 164 on ehkäpä laadukkain Alfamalli, vikoja on aika vähän. Onko tässä suhteessa eroja TS:llä ja kolmelitrasella? Onko kolmelitrasessa esim. samanlainen pakonokkkaakselin kulumistaipumus kuin TS:ssä? Entäpä ne etupään jousilautasten laakerit (vai mikä se nyt oli), kuluvatko nopeammin kun etupää on painavampi?
- (Alfan kanssa) olemisen sietämätön keveys

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Vähäisellä kokemuksella kommentoin.
Kutosessa sitä jotain mut ei ts:kään paha ole varsinkin silloin kun katsoo polttoaineen kulutusta.
Ketjukäyttökin on lähes ikuinen.
Meillä oli kriteerinä kulutus, ketju ja väri :)
Onhan ts helpompi huoltaa ja korjata 8)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla on ollut sekä TS että V6. TS oli sen verran onnistunut paketti että se jäi faijalle kun itse siirryin vinkkelikoneiseen.

-TS todellakin on tasapainoisempi ajettava, vähemmän painoa nenulla. Ei V6:kaan kuitenkaan mikään Saab Ysiysi ole, esmes Nokian Renkaiden keilaradalla tuota oli ilo heitellä jatkuvassa sivuluisussa. Ei ehkä nopein tapa selvittää rataa, mutta hauskaa oli. Johdonmukainen ajettava kaikissa tilanteissa, tosin asfalttiradalla ylikovaa yritettäessä tahtoo mieluusti puskea. Vaan eipä tuota oikeasti ole rata-autoksi tehtykään. Suuntavakavuuteen en ota kantaa, omat TS ja V6 olivat/ovat varustettu niin erilaisilla jousilla, iskareilla, puslilla ja renkailla, etteivät ole vertailukelpoisia.

-V6:n vetely on tosiasia, mutta sitä tuskin aiheuttaa moottorin paino. Ennemmin voisi "syyttää" vääntöä. Omassa kutosessani olivat etualatukivarsien etupuslat ostohetkellä sököt, mikä yhdessä 45-profiilisten renkaiden kanssa tekivät siitä vähintäänkin mielenkiintoisen ajettavan urissa ja aiheuttivat älytöntä vetelyä kiihdytettäessä. Vaihdoin kaikki (paitsi takapään poikittaistukien) puslat uretaanisiin, ja vetely kesärenkailla kiihdytettäessä hävisi käytännössä kokonaan. Poikkeuksena syvät urat, mutta näistä syyttäisin ennemmin rengasprofiilin ja etuvedon yhdistelmää kuin auton alustageometriaa.

-Ajettavuudesta puhuttaessa on vielä syytä mainita V6:n isommat jarrut. Painoakin tosin on noin 50 kiloa enemmän, mutta kutoskoneisen jarrrut ovat silti paremmin tehtäviensä tasalla. Tällä ei tietysti ole merkitystä jos ei harrasta pyrkivää ajoa, mutta käsi sydämellä: Kuinka moni ajaa Alfa Romeolla pelkästään sunnuntaikirkkoon tyhjäkäynnillä?

-Bensaa kuulemma menee jos polkee, mutta normaalissa matkapainotteisessa ajossa V6 syö kahdeksan ja yhdeksän välillä satasella. TS selviää noin puolitoista litraa pienemmällä annoksella. Tämä tuskin on mikään kynnyskysymys vanhaa Alfaa haikailevalle, rahaa menee varmasti enemmän muuhun ylläpitoon kuin 1,5 litran eroon kulutuksessa.

-Varaosahintojen erot löytyvät lähinnä moottorin osista, esmes Motonetista saa Sparkkiin vaikka mitä palikkaa mutta kuutoskoneeseen aika nihkeästi. Näiden osalta ollaan Azzurron ja Muukkosen armoilla, tietyille osille kuten sytytysjohtosarjalle ja erilaisille tiivisteille tulee valitettavan paljon hintaa. Tavalliset huolto-osat kuten tulpat ja suodattimet tuskin vievät ketään konkurssiin. Alustan ja jarrujen osia saa halutessaan tarvikkeena kumpaankin malliin, maksavat kokoluokan mukaisesti eli Corollan palikoita kalliimpia mutta samassa hintaluokassa esmes Volvojen ja Saabien kanssa.

-Vakuutukset ovat kai isompikoneisessa kalliimpia, en ole seurannut. Maksaa minkä maksaa. Kutosen jakopään hihna pitää vaihtaa 60 tkm:n välein, ei mikään erityisen hankala tai kallis operaatio. 12-venttiilisen hihna on aika varmatoiminen mutta öljynpainetoiminen hihnankiristin alkaa jossain vaiheessa vuotaa. Omaani vaihdoin tiivistesarjan, ei ole laskenut alleen sen koommin. Öljyä kuutoseen menee pari litraa enemmän ja sitä yleensä myös kuluu nopeammin, kyseessä on kuulemani mukaan ominaisuus eikä vika. Huoltokulut eivät eroa toisistaan mitenkään dramaattisesti, ainakin jos homman tekee itse. Huoltotyö taas on TS:n kanssa helpompi tehdä kun konehuoneessa on tilaa enemmän, esmes kuutosen öljynsuodatin on aika veemäisessä paikassa kun taas TS:n putsari on kuin tarjottimella. Molemmissa koneissa moottoritilan oikea puoli on ahdas, kutosessa tämän lisäksi taaemman kannen ja tulipellin välinen rakonen. Tosin sinne ei normaalisti ole muuta asiaa kuin öljynputsarin vaihto.

-Laadukkuus on vähän miten sen haluaa ymmärtää. Toisaalta käytetyt materiaalit ja auton yleinen tukevuus ovat eri tasolla kuin muissa 80- ja 90-luvun taitteen Alfoissa, toisaalta silloin tällöin saa näperrellä kummittelevien varoitusvalojen ja oikuttelevien katkaisijoiden kanssa. TS:llä ja kolmilitraisella on hiukan eroja yksinkertaisesti siitä syystä, että vanhassa autossa enemmän tavaraa -> enemmän vikapaikkoja. Lähinnä uusia vikamahdollisuuksia ovat sähköpenkkien katkaisijat, ilmastointi ja ABS-järjestelmä. Katkaisijoiden putsaus on pikkujuttu, ilmastoinnin korjaus ei mutta tuleeko joku toimeen ilman sitä? Boschin ABS-sydeemi ei ole sen parempi tai huonompi kuin esmes samanikäisissä Mersuissa ja Bemareissa, tuonikäisistä Toyotista ja kumppaneista sitä ei juuri tarvitsekaan etsiä. Joku pyöränanturi voi joskus likaantua/hajota mutta muuten paketti toimii asiallisesti ja on hyvä olemassa.

-Mekaanisessa kestävyydessä ei taida olla suuren suuria eroja, en ole kuullut V6:n nokka-akseleiden kulahtavan enkä kansien vuotavan (lyhemmät ja järeämmät kannet) mutta neljännesmiljoonan ajettuun koneeseen saattaa olla aiheellista suunnitella kansiremonttia jo kuluneiden ohjureiden vuoksi. Tai sitten ei, yksilöitähän nämä ovat. Jousilautasten laakereita menee molemmista silloin tällöin, oma otanta on niin pieni etten sano noista mitään yleispätevää. V6:een on kulumisen vuoksi vaihdettu yksi, TS:ään olisi nyt aihetta vaihtaa molemmat. Halpoja ovat, eikä vaihtokaan ole paha rasti. Sen sijaan alapalloniveliä TS näkyy tuhoavan nopeampaan tahtiin, selittyy V6:n pallojen järeämmällä rakenteella. Pallotkin on tosin helppo ja halpa uusia.

Summa summarum: makuasia, kumpaa pitää parempana. Twin Spark on moottorina erittäin hieno laite, mutta tavallaan 164 ansaitsee enemmän sylintereitä ja iskutilavuutta. V6 on myös upean kierrosherkkä, joskaan ei vakionokilla mielikseen kierrä kovin ylös. TS:n kanssa on taas muuten hiukan helpompi ja halvempi elää. Jokainen saa kohdallaan harkita, onko se oikea peruste valita moottori Alfa Romeoon.

Bussikuski Rasvanäpistä tuli juuri äskettäin projektinhoitaja Rasvanäppi, eli Alfa saattaa jossain vaiheessa tulla myyntiin. Riippuu siitä, kuinka paljon työmaita kiertäessä tulee kilometrejä, varsinainen työmatka on viisi minuuttia kävellen joten se on huono peruste vaihtaa autoa. Kilometrien kertyessä taas on raskain mielin siirryttävä kaasuöljykäyttöiseen kulkineeseen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Olipas hyvä ja perusteellinen selostus mallieroista :-D

Pari pikku kysymystä tuli mieleen kun kommentoit seuraavasti:

"Kutosen jakopään hihna pitää vaihtaa 60 tkm:n välein, ei mikään erityisen hankala tai kallis operaatio."

Oletko itse vaihtanut hihnan ja jos et, niin mikä on mielestäsi kohtuuhinta ko. operaatiosta?

Oman Super-24v:n moottori ei käsittääkseni eroa hihnan osalta ainakaan suuremmin?
Olen ajatellut varmuuden vuoksi laittaa remmin uusisksi ennen tositalvea.
Kyselin hintoja Paavilaiselta, joka suorittaisi manööverit 800 eur -hintaan. Lumiharjaa en muistanut tingata mukaan... :wink: DA:sta en ole edes uskaltanut kysyä...

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Lisäys...

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Sorry epäselvyyteni, tarkoitin sanoa oletko omin kätösin suorittanut vaihdon vai teetättänyt homman jossain liikkeessä...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Itse tein tuon hihnanvaihdon, tosin pata oli jo valmiiksi tallin lattialla palasina joten sen puoleen ei ollut ahdasta. Otin kumminkin myöhemmässä vaiheessa kannet vielä uudelleen veks koneen ollessa nokalla, joten mulla on kokemusta nyörin virittelystä myös sisälokasuojan kautta. Hinnoista en osaa sanoa sen kummemmin kuin että 800 euroa pelkästä huoltotoimenpiteestä kuulostaa omaan korvaan melkoisen suolaiselta. Köyhällehän tosin kaikki on kallista, semminkin kuin olen itse tottunut tekemään kaikki mahdolliset ja osin mahdottomatkin remontit.

12-venttiilisen ja 24-venttiilisen jakopäät ovat täysin erilaiset, en onnistunut tähän hätään löytämään mitään hienoja kuvia moottoreista mutta tässä alkuun pari kaaviota jakohihnoista:

Kuva
12-venttiilinen

Kuva
24-venttiilinen

Muuten nuo koneet eivät kovin suuresti eroakaan toisistaan, mutta kannet ja jakopäät ovat aivan eri tavaraa. Lisäksi neliventtiilisessä on tietysti mäntiin muotoiltu enemmän lovia venttiileille.

Suosittelen kyllä vaihtamaan tuon hihnan ennen talvea. Tuon 164:n neliventtiilikuutosen huonoin puoli kuuluu olevan herkkyys hyppyyttää jakohihnaa, ja se jos mikä käy äkkiä kalliiksi. Kumma ettei 156 V6:sista ole kuulunut vastaavaa, onkohan kiristimiä jotenkin kehitetty?

Jäi vielä mainitsematta että tuo TS versus V6 -vertailuni koski siis 12-venttiilistä vinkkeliä. 24-venttiilinen on toisen tarinan aihe eikä mulla ole siitä omaa kokemusta, valitettavasti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Bussikuski Rasvanäpistä tuli juuri äskettäin projektinhoitaja Rasvanäppi, eli Alfa saattaa jossain vaiheessa tulla myyntiin.
Onneksi olkoon! Ei muuta kuin satakuusnepa myyntiin ja puumerkki 8C Compezionen varauslistalle. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hei Cuore kamoon, en mä mihinkään paperitehtaaseen päässyt :wink: Ensi hätään tulot varmaan hiukan putoavat, mutta eipähän tarvitse enää kuskata 50:tä v****ilevaa juoppoa pikkutunneilla.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Marjut
Viestit: 270
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 00:40
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Marjut »

Omistan tällä hetkellä molemmat: 164 2.0ts vm- 89 ja 164 3.0 v6 super automaatti vm- 94. Mielestäni molemmat autot ovat niin omanlaisiaan ja molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
164 ts on kepeämmän ja sporttisemman tuntuinen. Loistava ajaa ja tuntuma tiehen on hyvä. Bensaa kuluu n. 9l/100km. Ts ajotyylillä ei ole oleellisesti väliä kulutuksen suhteen, vaikka välillä vähän kaasujalkaa kutittaa, ei bensan kulutus kasva. Meillä tosin kaupunkiajoa pääasiassa. Ts soveltuu paremmin nopeaan ajoon mutkapätkälle. Pientä laittoa on ollut, ei mitään isompaa ja onneksi sähkövioilta on kokonaan säästytty.

164 v6 on raskaamman ja isomman auton tuntuinen. Painoa löytyy 1580kg, kun taas ts 1340kg. V6 automaatti soveltuu parhaiten matka-ajoon, olo on kuin olohuoneen sohvalla. Vakaa ja hiljainen. Moottorin äänikin käy musiikin sijasta kaupunkiajossa. Bensaa v6 automaatti vie matka- ajossa 9l/100km ja kaupungissa 15l/100km. Voimaa ja puhtia piisaa :twisted: Auton remontista ja vioista tuoreena omistajana en vielä osaa sanoa. V6 löytyy kaikki sähköherkut. Ts sporttisempi, v6 luksusta :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

marjut82 kirjoitti:164 v6 on raskaamman ja isomman auton tuntuinen. Painoa löytyy 1580kg, kun taas ts 1340kg.
Vertailun vuoksi, mulla lukee rekisteriotteessa 1420 kiloa. Muistelin, että TS:n omapaino olisi ollut 1380 kiloa, mutta muistin varmaan väärin.

Tuo sporttinen <-> luksus -asettelu varmaan kärjistyy ei-super-TS:n ja V6 Super automaatin välillä, minusta vanhan TS:n ja vanhan V6:n välillä ei ole ihan noin isoa eroa. Onhan niiden painoerokin kyllä pienempi ja "kova aski" osaltaan tasaa tilannetta.

Meillä muuten TS:n kulutus on liikkunut 7:n ja 8:n litran välillä, pihistelevässä matka-ajossa saattaa mennä jopa hiukan alle seiskalla. Kaupungissa se ei varmaan ihan ilmaiseksi liiku kenelläkään.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin