Tehottomuus alle 2000 - 2500 rpm?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Tehottomuus alle 2000 - 2500 rpm?

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Otsikon kaltainen vaiva ilmennyt autossa jo vähän pitempäänkin. Vaivaa esiintyy kun kone on kylmä (kesällä vedenlämmöt <50C) :?

+

Eilen sitten kävi korvakuulolla karkeasti ja vilkutteli ruiskunvaloa ajonaikana 20min ajon jälkeen ja tuntui ettei veto ollut kokolenkin aikana kohdillaan.


Mitäs tosta pitäs päätellä, anturivikaa? Ilmamassamittari, imuilmanlämpöanturi? jotain muuta?

Edit: Niin ja kone siis tuo 16v boxeri...

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^Lambda-anturi vetelee viimeisiään, veikkaisin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Joo, saattaapi olla tuo lambda hyvinkin se ongelma. Yritin tossa mittailla siitä resistanssia ja liittimen mistään pinnistä ei irronnut mitään :shock: , joten piuhassa tai itse anturissa häikkää.

Kiitokset vinkistä.

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

^ Ei vissiin pitäis mennä krapuloissaan mittaileen mitään, nimittäin oikee vika on sitten ilmamassamittarissa :oops:

Nyt sitten vain osaa metsästään ja peukut pystyyn ettei ole lambda tai katti kärsinyt...

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

nyt on sitten uus ILMI paikallaan ja tuntuu tehot palanneen. ...Ainoa mutta on se että ajon aikana kun painaa kytkimen pohjaan niin tyhjäkäynti kierrokset putoavat 500 ja 700 rpm : än välille, eli ei hyvä. Tämä siis silloin kun auto on lämmennyt, kylmänä ei ole ongelmaa. Kierrokset nousevat kyllä pitemmän aikaa paikallaan ollessa takaisin 900rpm :än tuntumaan

Tuota ongelmaa ei ollut aikaisemmin. Johtuiskohan tuo sitten lambdasta?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko tyhjäkäynti paikallaan normaali 850 rpm ja heiluuko kierrokset auton liikkuessa?

Jos näin, mahdollista että lambda ei kunnolla toimi.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Joo, paikallaan ollessa kierrokset pysyvät tasaisesti normaalilla tasolla mutta sitten valoihin tultaessa heijaa. Saa olla pitemmän aikaa paikallaan ennen kuin käynti tasaantuu.
Ois keskiviikkona tulossa vähän pitempää ajoa ja ajattelin lorauttaa FORTE nimistä ainetta tankkiin. Ton pitäis puhdistaa lambdaa ja kattia(?)... kun ovat saattaneet kerätä törkyä tuon ILMI vian ollessa päällä. Täytyy kokeilla josko sillä ois vaikutusta.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kyllähän tuo tuolta vanhalta tutulta lambdavialta kovasti vaikuttaisi. Pidempään pielessä olleet seokset saattavat vahingoittaa lambdaa.

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Toi Jaraman juttu oli loistava "heiluuko kierrokset auton liikkuessa"... joo kyllä varmaankin... suurinpiirtein 1000-7000 rpm välillä riippuen nopeudesta ja vaihteesta.... :mrgreen:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Niin kytkin pohjassa, vaihde vapaalla, miten sen parhaiten kertoisi? :mrgreen:
Kun pelkkä teho ei riitä!

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Näytti lopettavan kierrosten heijauksen ihan itsekseen jo menomatkan aikana joten se kait siitä. Täytyy nyt kuitenkin käyttää tuota vielä päästömittauksessa tässä pikapuolin niin selviää sitten siitäkin että kuinka homma pelittää, vai pelittääkö.

Vastaa Viestiin