Alfa Romeo 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
epv
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Syys 2007, 17:38

Alfa Romeo 156

Viesti Kirjoittaja epv »

Olen aikeissa vaihtaa autoa. Nyt ajelin Primera GT:llä, mutta kilometrejä on kertynyt niin paljon (yli 270tkm :mrgreen: ) että vaihto on edessä. Alfan 156 V6 näyttäisi olevan erittäin mielenkiintoinen malli, mutta mitä olen tätäkin foorumia nyt lueskellut, on Alfa aika vika herkkä automerkki? Pitääkö tämä paikkaansa? Ainakin tähän asti olen ajanut noin 20tkm/vuosi. Eli, jos/kun alfoja katselee, mitkä ovat yleisimmät tyyppiviat mitkä kannattaa aina tarkistaa ennen ostopäätöstä?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

minkä ikäistä meinasit katella? alustan puslat (tukivarret) on kulutustavaraa, samoin menee ilmamassamittareita, termareita, paljon ajetuissa kytkin, vanhimmat vuosimallit 97-99 syyläri voi olla vaihtokunnossa, samaten pohjan massauksen kunto (mahdollinen ruoste) olisi hyvä tarkistaa. Hihnan vaihdot hyvä olla tehtynä (kallis). Tuolla faq osiossa on pitkä lista "tyyppivioista" , huomio että listaan on kerätty kaikkea mahdollista eikä siis tarkoita että joka autossa on yhtä pitkä lista.... Halvallahan noita saa mutta ylläpitoon saa sitten varata hiukan enemmän kuin normi Corolla,Astra luokan autoihin. Auto on ihan luotettava mutta osia saa vaihdella jonkin verran iän myötä.

hakutoiminnolla löytynee paljon lisää tietoa....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11230
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tässä lista tyyppivioista. Noita on sen verran kaupan, että kannattaa maltilla metsästää se hyvä yksilö. Alfa kaipaa hyvää huolenpitoa ja hoivaa, mutta on asianmukaisesti ylläpidettynä yhtä luotettava kuin mikä tahansa muukin eurooppalainen auto.

epv
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Syys 2007, 17:38

Viesti Kirjoittaja epv »

varmaankin vuosimallia 98-00. osaako kukaan sanoa paljonko alfa syö rahaa enemmän normaaliautoon? primeran kanssa ehtinyt tottumaan ettei tarvitse koko aikaa esim hihnaa vaihdella. pelottaa vaan nuo kertomuksen alfojen hihnojen katkeamisesta :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11234
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hihnojen hajoaminen on lähinnä neloskoneisten Alfojen ongelma, kuutosten hihnoissa ongelmana on "vain" lyhyehkö vaihtoväli (3v / 60 tkm) ja kallis vaihtohinta (paikasta riippuen n. 700-1000 €).

Korjauskustannuksista on lähemmäs kymmenen vuotta vanhalle autolle vaikea antaa pätevää arviota, hyvällä tuurilla tarvitset jossain vaiheessa uuden ilmamassamittarin ja jonkun tukivarren, huonolla alkaa mennä kytkintä, iskareita, ilmastoinnin kompressoria, ohjaustehostimen pumppua, jopa vaihteiston laakerointi. Jälkimmäisessä tapauksessa tonnilla ei vielä paljon touhuta.

Kyllä itse uskaltaisin hyvinkin ostaa vanhemman käytetyn 156 V6:n kunhan vaan takataskussa olisi pieni "puskuriraha" mahdollisia remontteja varten. Auto on hintaansa nähden hieno, mutta viimeisillä siemenperunoilla sellaista ei kannata hankkia. Koskee tosin jossain määrin kaikkia käytettyjä autoja.
- Epäkelpokeräilijä -

epv
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Syys 2007, 17:38

Viesti Kirjoittaja epv »

Juujuu. Onneksi ei nyt "heti huomenna" tarvitse päättää. Täytyy kuitenkin käydä koeajamassa ko. auto heti kun on aikaa, tosin se saattaa kyllä olla vaarallista autokuumeen kannalta :lol:

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Vaarallista se todella on, aiheuttaa vakavaa riippuvuutta

Croce Serpente
Viestit: 35
Liittynyt: 08 Elo 2007, 17:46
Car(s): 159 JTDm
ex 156 V6
ex 156 TS

Viesti Kirjoittaja Croce Serpente »

Itse etsin keväällä ja kesällä 156:ta. Tavoitteena oli noin vuosimalli 2000 ilmastoinnilla. On muuten yllättävän kova homma löytää hyvä yksilö. Katon etureuna kannattaa syynätä todella tarkkaan. Taisi olla useampi kuin joka toinen yksilö, joissa oli katon etureunassa ruostetta. Koko katon maalauttaminen maksaa muistaakseni alkaen 700e ja ruoste pysyy maalamoiden arvioiden mukaan poissa 0.5 - 5 vuotta. Yhdessä yksilössä oli pohja aivan hirveässä kunnossa, vaikka päällepäin auto oli ikäisekseen todella siistissä kunnossa.
Helmoissa oli nähtävissä kaikenlaisia maalausvirityksiä. Joku massaus saattaa ollakin ihan hyvä, jos luottaa ettei sitä ole tehty ruostuneiden helmasaumojen peitoksi. Ehkä hieman yllättäen en tainnut törmätä kuin pariin yksilöön, joissa kolisivat tukivarret.
Minä ainakin olen kuitenkin sitä mieltä, että 156 on kaiken tuon vaivan arvoinen :)

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

Jep. Ite ostin reipas puolivuotta sitten melkeen 180000 ajetun 156:n (2002). Ihan ok:sti pelannut. Laakeri on pitänyt vaihtaa ja moottorin kannnatin. Kolinaa kuuluu montuissa, eli joku tukivarsi pitäisi varmaan myös uusia. Öljyä imee myös aika mukavasti (~3dl/1000) Ja helmoja pitäisi tosiaan maalailla.. mutta nuo taitavat olla ihan normihommia tuon ikäiselle ja ajetulle pelille.

Kannattaa pitää järki kädessä noissa ostohommissa. Noita 156:ia on paljon tarjolla, joten on ostajan markkinat. Itellä tuli "vähän" hätäiltyä tuossa hommassa ja olisi varmaan saanut reilusti vähemmän ajetun yksilön siihen hintaan mitä tuosta maksoin.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Tosta vikalistasta:

100.000 ajettuna ja normihuolloilla:

- takatukitangot
- omaa tyhmyyttä ohjaustehostimen letku - käytä kovalla pakkasella 2 min. ennen ajoon lähtöä siis alle -20 astetta - kunne vonkuna lakkaa.
- varotusvalojen vilkuntaa, jotka hoituu , kun lukee tätä palstaa.

V 6 on mielestäni tämän palstan perusteella huolettomampi peli kuin pienempi koneiset.

En o ikinä jääny tielle - en kyllä muillakaan eri merkkisillä autoilla.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Vastaa Viestiin