156 V6 jakoremmin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

156 V6 jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Onko kukaan ollut niin utelias/viitseliäs että olisi moisen itse tehnyt? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja tai muuta vastaavaa tyyliin "nokka-akselin lukitukset", vai onko jakomerkit näkyvissä?

edit: jos jollain on jonkinlaiset ohjeet sähköisessä muodossa kyseiseen manööveriin niin olisin vallan kiinnostunut... :wink:

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 156 V6 jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja 90 »

alfa 156 v6 kirjoitti:Onko kukaan ollut niin utelias/viitseliäs että olisi moisen itse tehnyt? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja tai muuta vastaavaa tyyliin "nokka-akselin lukitukset", vai onko jakomerkit näkyvissä?
vanhemmissa 12v kutosissa merkit nokka-akselien laakeripukeissa joten vaatii venttiilikoppien avaamisen... :)

alapäässä merkit normaalisti kampuran rattaassa...

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Pitääkö paikkansa, että V6 moottori on 156:ssa otettava paikoiltaan, jotta hihnan vaihto onnistuu?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11225
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

BSTR kirjoitti:Pitääkö paikkansa, että V6 moottori on 156:ssa otettava paikoiltaan, jotta hihnan vaihto onnistuu?
Olisiko ollut noin. Muistaakseni ainakin Fiatin 5-sylinteriset (Coupe, Marea 155 jne.) vaativat koneen poiston hihnanvaihdon yhteydessä. Ihan tavatonta se ei sii ole.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

BSTR kirjoitti:Pitääkö paikkansa, että V6 moottori on 156:ssa otettava paikoiltaan, jotta hihnan vaihto onnistuu?
Mulla olis semmonen käsitys että ei tarvis ottaa :? tietty se voi olla vääräkin, muistelisin että oikeanpuoleinen kiinnityskorvake pitää puottaa pois, mutta ite konetta ei tarvis nostaa kun muutamia senttejä max.

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Nokka-akselin lukitsimia saa ainakin tuolta 16V TS:ään.
http://www.ebspares.co.uk/new23.htm

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

alfa 156 v6 kirjoitti:
BSTR kirjoitti:Pitääkö paikkansa, että V6 moottori on 156:ssa otettava paikoiltaan, jotta hihnan vaihto onnistuu?
Mulla olis semmonen käsitys että ei tarvis ottaa :? tietty se voi olla vääräkin, muistelisin että oikeanpuoleinen kiinnityskorvake pitää puottaa pois, mutta ite konetta ei tarvis nostaa kun muutamia senttejä max.
2,4 JTD:n remminvaihto ainakin onnistui kuten kuvailet. Ahdasta oli, mutta onnistui. Merkkien kanssa ei ongelmia. Jousikiristin vaati virittämistä.

Tarvikeremmin (Gates) hammasprofiili oli väärä, mikä teetti harmia. Syytä varmistaa hammasprofiili avaamalla ensin vain koteloita.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

jiiässä kirjoitti:ei tarvi ottaa konetta nokalta kun remmin vaihtaa, onnistuu vaikka kyllä ahdasta, tarvii nokka-akselilukitsimet nokkiin laakeripukkien tilalle jottei jako sekoa ellei jollain patentilla saa pysyyn nokkapyöriä paikoillaan...

mm biltemasta halvan lukitustyökalun jolla kaks nokkahihnapyörää lukitaan pysyyn paikollaan toisiinsa nähden, V6 niitä tarvii niitä siis 2 kpl...en tiiä mahtuuko ees käyttään alfassa,suunniteltu lähinnä varmaan johkin henry fordsonin zetekkeihin ja ooppelin ecotekkeihin.

Avatar
Maunu
Viestit: 3486
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vaihdoin itse remmin ilman mitään työkaluja. Onnistuuhan tuo ilmankin, mutta koneessa ei ole mitään merkkejä joten itse tarvii merkit tehdä. Homma onnistui helposti kun merkkasi vanhaanhihnaan ja rattaisiin maalilla merkit. Sitten vaan hihna pois ja uuteen hihnaan samoihin kohtiin merkit kuin vanhassakin. Hihna merkkien kanssa paikoilleen ja hyvin toimii. Vielä kun tilasi osat suoraan Italiasta niin halvaksi tuli noin 300 euroo meni.

Mutta jos haluaa pelata varman päälle niin aina voi tilata vaihtotyökalusarjan.

AST4590 hinta OVH 245euroa, maahantuoja TKP-tools (http://www.bromangroup.fi) kysy lähin jälleenmyyjä.
Saatavana myös ts:n kalut. Katso linkki http://www.asttools.co.uk/groups.asp?ID=9
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Maunu kirjoitti:Vaihdoin itse remmin ilman mitään työkaluja. Onnistuuhan tuo ilmankin, mutta koneessa ei ole mitään merkkejä joten itse tarvii merkit tehdä. Homma onnistui helposti kun merkkasi vanhaanhihnaan ja rattaisiin maalilla merkit. Sitten vaan hihna pois ja uuteen hihnaan samoihin kohtiin merkit kuin vanhassakin. Hihna merkkien kanssa paikoilleen ja hyvin toimii. Vielä kun tilasi osat suoraan Italiasta niin halvaksi tuli noin 300 euroo meni.
Kiitti, just tota ajoin takaa :wink: tuolla konstilla on tullut remmejä vaihdettua kyllä, pitäis vaan olla melko varma että se remmi alunperin on oikein ajotettu :crazyeyes:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Maunu kirjoitti:Vaihdoin itse remmin ilman mitään työkaluja. Onnistuuhan tuo ilmankin, mutta koneessa ei ole mitään merkkejä joten itse tarvii merkit tehdä. Homma onnistui helposti kun merkkasi vanhaanhihnaan ja rattaisiin maalilla merkit. Sitten vaan hihna pois ja uuteen hihnaan samoihin kohtiin merkit kuin vanhassakin. Hihna merkkien kanssa paikoilleen ja hyvin toimii. Vielä kun tilasi osat suoraan Italiasta niin halvaksi tuli noin 300 euroo meni.
pitäis vaan olla melko varma että se remmi alunperin on oikein ajotettu :crazyeyes:
Eli vaikuttas että ei ole nokka kohdallaan... vaikuttas että imunokka hampaan pielessä, ei vaan tiedä kumpi :? mutta eri ajotuksilla ne on... ja ei muuta kun muukkosen pajalle perjantaina :oops:

Vastaa Viestiin