75 TS TAKAJARRUPUTKIEN VAIHTO

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
SS900
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 12:02
Paikkakunta: Helsinki

75 TS TAKAJARRUPUTKIEN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja SS900 »

Pitäisi vaihtaa noi takajarrujen putket !! Minkälainen on kyseinen urakka ?
Onko kennelläkään kokemusta miten hankala on tehdä tai missä kannattaisi teettää täällä pääkaupunkiseudulla ??

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 TS TAKAJARRUPUTKIEN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja Coupe »

SS900 kirjoitti:Pitäisi vaihtaa noi takajarrujen putket !! Minkälainen on kyseinen urakka ?
Onko kennelläkään kokemusta miten hankala on tehdä tai missä kannattaisi teettää täällä pääkaupunkiseudulla ??
Putkien vaihdon yhteydessä herää kysymys, pitääkö itse satulatkin huoltaa eli vaihtaa sylinterien tiiviste/suojakumit. Ne kun tuppaavat vanhemmiten jumiutumaan. Itse olen huoltanut satulatkin samalla kertaa. Jos näin päätät tehdä toimi seuraavasti:
1. Perä ylös
2. Taka-akselit irti jarrulevyjen laipasta, jotta levyt saa irti ja satulat saadaan irroitettua. Tarkista levyjen kunto samalla. Akselit ovat kuusiokolopulteilla kiinni ja joskus tosi lujassa. Puhdista kuusiokolot ennenkuin yrität avata niitä. Avain ei saa muljahtaa pultissa.
3. Litistä kuminen takajarruille tuleva jarruletku, ettei nesteet karkaa.
4. Irroita käsijarrusysteemi jarrusatuloista.
5. Irroita jarruputket t-kappaleesta.
6. Satulat irti perämurikasta, yht. 4 pulttia. Nyt satuloiden kunnon tarkastelu on helppoa, samoin jarruputkien vaihto. Itse olen käyttänyt työkalua, jolla jarruputkien päät voi tehdä metritavarasta ja irto-osista. Jarruputkia saanee valmiina ainakin DA:sta ja Muukkoselta, jos et itse rakentele niitä.
7. Kokoonpano sitten päinvastaisessa järjestyksessä ja lopuksi kaveri apuun, kun ilmataan jarruja.

En tiedä sitten onnistuisiko, jos pelkät jarruputket vaihtaisi siten, että jarrusatulat ja levyt ovat paikallaan. Vaatii kyllä tosipieniä sormia, jotta putkien päät saa pyöriteltyä/kiristettyä satatulan kierteisiin. Liityntäkohta on pahassa paikassa satuloiden takana perästä katsottuna. Kannattaa kyllä kokeilla edellyttäen, ettei muuta jarruhuoltoa tarvitse tehdä (levyt ok, satulat muuten ok).
Pääkaupunkiseudun korjaamoista en osaa sanoa, varmaan paikkakuntalaiset tietävät hyviä paikkoja, jos päätät viedä korjaamolle.
terv Coupe

jin
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 75 TS TAKAJARRUPUTKIEN VAIHTO

Viesti Kirjoittaja jin »

SS900 kirjoitti:Pitäisi vaihtaa noi takajarrujen putket !! Minkälainen on kyseinen urakka ?
Onko kennelläkään kokemusta miten hankala on tehdä tai missä kannattaisi teettää täällä pääkaupunkiseudulla ??
-Yleensä takajarruputkien vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa takaa eteen lähtevä putki. Se kun yleensä ruostuu takapyöränkaaren kohdalta. Olikohan 75:ssa peräti pitkä putki koko pohjan pituudelta? Uuusia jatkoja kai ei saa tehdä.
-Jotkin varaosaliikkeet tekee putket valmiiksi kun viet mallikappaleet liikkeeseen. Onnistuu kyllä itsekin kun hankkii työkalun Biltemasta tms 20-30juroo.
-kokonaan uudet nesteet jos kunnostatsylinterit. Täytä sylinterit jo irrallaan niin ei vanha moska ruostuta.
JIN

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Ei vuotanut putki. Neste näytti tulevan kuskin puoleisen satulan sisemmän jarrupalan säätöruuvista. Minkähänlainen tiivistys siellä on. Joku huulitiiviste vai jokin O-rengas.
Käsijarrun vaijeri oli aika mukava vaihtaa :silly: .
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Coupe »

155TS kirjoitti:Ei vuotanut putki. Neste näytti tulevan kuskin puoleisen satulan sisemmän jarrupalan säätöruuvista. Minkähänlainen tiivistys siellä on. Joku huulitiiviste vai jokin O-rengas.
Käsijarrun vaijeri oli aika mukava vaihtaa :silly: .
Minulla oli takavuosina sama vika senaikasessa Alfettassa. Neste pääsi säätöruuvin juuresta ulos. Syy oli sisemmän jarrumännän säätöakselin ja satulan rungon välissä oleva valkoinen neliskanttinen o-tiivistysrengas, joka oli kulahtanut. Ko. o-rengasta ei saanut ainakaan silloin varaosana mistään (kyselin Muukkoset,Tiippanat, DA:t ja hydraulitalot), joten jouduin vaihtamaan koko satulan. Jos uskallusta löytyy, voit kokeilla siihen sopivaa tavallista mustaa o-rengasta, mutta niistä kun ei tiedä, kuinka hyvin ne sietävät jarrunestettä ja ovat lisäksi pyöreäprofiilisia. En kuitenkaan tätä suosittele, koska vuotaessaan kastelee jarrulevyn ja silloin jarrutustasapaino häviää. Etsi vuotamaton satula tai sen puolisko, tältä saitiltakin niitä varmaan löytyy. Ei muutakuin kysely päälle Ostetaan sivulle.

Vastaa Viestiin