Motor control failure

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Al Pappa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Syys 2004, 22:20
Paikkakunta: Jkl

Motor control failure

Viesti Kirjoittaja Al Pappa »

valo singahti + vingunta aamulla kilometrin ajon jälkeen.
Sammui kyllä noin 5 sekunnin kuluttua, ei erikoisia ääniä, kone toimi moitteettomasti. Jatkoin matkaa ja kaikki ok.
Soittelin kuitenkin paikalliseen da:n ja sain ihan ok palvelua, olisivat ottaneet hetikin testeriin, mutten itse ehtinyt. Sovittiin , että seuraan tilannetta ja kun seuraavan kerran "välähtää" käyn tarkistuttamassa.
Niin, kulkine on 156 super -03, ajettu n 60 tkm.
Että onko muilla kyseinen merkkivalo välähdellyt ja uskaltaako lähteä pisempään reissuun ?
ps. satanut on kyllä melkoisesti, voisiko kosteus :shock:
"pappa-alfisti"

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

jep jep...

Mullakin riitti murheita tuon valon kanssa... auto ei kyllä koskaan sammunut mutta meni tehottomaksi ... kuin 1.0 Fiestalla olisi kurvaillut.

Vaihdettiin takuuseen kaasuläpän runkoa, ilmamassamittaria ja ties mitä muuta... silloin ongelma poistui noin 3kk ... sitten palasi taas ja konalan pikahuollosa putsasivat yhden liittimen ja nyt ei ole ollut ~6kk mitään ongelmaa... paitsi kerran kun oli satanut vettä jo monta päivää!
... Eli kosteusongelma!

Mielestäni jos auto käy normaalisti niin vika on sähköinen = ei yleensä mitään hätää.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Pasi kirjoitti:jep jep...

Mullakin riitti murheita tuon valon kanssa... auto ei kyllä koskaan sammunut mutta meni tehottomaksi ... kuin 1.0 Fiestalla olisi kurvaillut.

Vaihdettiin takuuseen kaasuläpän runkoa, ilmamassamittaria ja ties mitä muuta... silloin ongelma poistui noin 3kk ... sitten palasi taas ja konalan pikahuollosa putsasivat yhden liittimen ja nyt ei ole ollut ~6kk mitään ongelmaa... paitsi kerran kun oli satanut vettä jo monta päivää!
... Eli kosteusongelma!

Mielestäni jos auto käy normaalisti niin vika on sähköinen = ei yleensä mitään hätää.

Mikähän liitin mahtoi olla kyseessä?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

katstotaan jos saisin siitä picturen otettua...

Mutta se on suunnilleen siinä kaasuläpän takana... sellaiset kaksi liitintä jotka ovat pystyasennossa...
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Al Pappa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Syys 2004, 22:20
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Al Pappa »

ja taas tänäaamuna valo räpsähti tauluun, paloi noin 5 sekkaa.
käytin jo kerran DA:ssa, testeri näytti vikakoodia puolassa.....
auto käy kuin kolmella alakierroksissa, "nylkyttää" ja "vapisee".
soitin aamulla DA:n ja kysyin uskaltaako ajaa, vastaus KYLLÄ.
aika varattu DA.n ensiviikolle, saas nähdä miten käy, pitää perjantaina lähteä pisempään reissuun (yli tuhat), siksipä toverit: uskaltaako lähteä ??
"pappa-alfisti"

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

Itseäni tuo valo ilahduttaa aina silloin tällöin. Oireet ovat samat eli "ajossa ei mitään" - muuta kuin ajotietokoneen ja mittariston valot palaa ja ajotietokone piippailee.

Ensimmäisen kerran oireili syksyn kosteassa, jonka jälkeen yöllä pakastui. Talvella uudestaan toistuvasti pakkasessa, jolloin tehtiin sitä sun - tätä vaihdettiin tulppia puolia moottorinohjainyksikköä, suuttimia jne.

Nyt sama valo palaa jälleen ja nyt ilmeisesti ilmoittelee lambdaa. Ajossa ei tunnu edelleenkään mitään (omassa päässä sen sijaan saattaa satunnaiseti hieman kiehua).

Kotiajot uskaltaisin itse ajaa, kun on kerran luvattu - pidemmälle tuskin lähtisin ennenkuin vika on hoidettu pois päiväjärjestyksestä. Voisin nimittäin uskaltaa väittää etä vapaaehtoista mksajaa mahdollisille lisävahingoille tuskn löydät, vaikka ajolupa onkin annettu :roll:

Luulisi paikallisen Delta priorisoivan asiakkaita jossain kiireellisyysjärjestyksessä (viat - asiakkuus - asiakkaan tarpeet jne)
Al Pappa kirjoitti:ja taas tänäaamuna valo räpsähti tauluun, paloi noin 5 sekkaa.
käytin jo kerran DA:ssa, testeri näytti vikakoodia puolassa.....
auto käy kuin kolmella alakierroksissa, "nylkyttää" ja "vapisee".
soitin aamulla DA:n ja kysyin uskaltaako ajaa, vastaus KYLLÄ.
aika varattu DA.n ensiviikolle, saas nähdä miten käy, pitää perjantaina lähteä pisempään reissuun (yli tuhat), siksipä toverit: uskaltaako lähteä ??

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

siis muistan jostain lukeneeni , että viallinen AKKU tai sen koskeutushäiriö voi aiheuttaa kummallisia "haamu" virheilmoituksia jotka on mahdotonta paikallistaa. Akun vaihto on joissain tapauksissa poistanut häiriöt joita ei muuten ole saatu paikallistettua.
Kandeisko kokeilla?

EDIT: linkki:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... ttery.html

Al Pappa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Syys 2004, 22:20
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Al Pappa »

oikeastaan minua ei merkkivalo vaivaa, vaan tyhjäkäynnin epätasaisuus ts. jollakin kierrosalueella (1000-1200) vaikuttaa, että mylly käy kolmella mukilla..... :shock:
"pappa-alfisti"

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Al Pappa kirjoitti:oikeastaan minua ei merkkivalo vaivaa, vaan tyhjäkäynnin epätasaisuus ts. jollakin kierrosalueella (1000-1200) vaikuttaa, että mylly käy kolmella mukilla..... :shock:
juu sorry, olinkin jo postaamassa täsmennystä, että tuo kommenttini olikin ennemmän nimimerkki JST:lle ja noin yleisesti.
edittiä:
Kyllähän tuo oire JA vikakoodi aika selkeästi viittaa siinne puolien ja sytytysjohtimien suuntaan. Itse en ajaisi pitempää matkaa (oikeastaan yhtään) mahd. vajaakipinäisellä autolla.

Al Pappa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Syys 2004, 22:20
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Al Pappa »

.....että mitä saattaa pahimmillaan tapahtua, jos nyt ajelen "oletetulla vajaakipinäisellä" ??
"pappa-alfisti"

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

Kiitollinen vastauksesta ja linkityksestä.

Omassani oireilee testereiden mukaan tällä hetkellä lambda 1. Päätinkin heti töiden jälkeen kiikuttaa italialaiseni akkutestiin.

Toivon että sieltä löytyy jotain. Vm on 2003 ja akku alkuperäinen eli tiedä häntä voisiko jopa tuollaisen vehkeen vaihto oikeasti auttaa, kun noiden lambojen, massamittareiden, testien ja muiden vaihtamisten ja tutkimisten osalta alkaa olla niin sanotusti tappi otsassa.

Itse ajaisin tulospalkkausta niin merkkikorjaamoille kuin nyrkkipajoille. Tosin jonkun perusliksan nekin pojat on ansainneet. Merkkiliikkeen kalleus on omasta mielestäni perusteltua silloin jos sieltä oikeasti löytyy tuntemusta ja tietämystä ja tavaraa silloin kun sitä tarvitaan. Tähän sisältyy myös näppituntuma eli pelkkä tietokoneen kiinnittäminen piuhaan ei sitä osaamista ole josta minä kovin mielellään maksan jos vikaa ei ikinä löydy.
juhala kirjoitti:
Al Pappa kirjoitti:oikeastaan minua ei merkkivalo vaivaa, vaan tyhjäkäynnin epätasaisuus ts. jollakin kierrosalueella (1000-1200) vaikuttaa, että mylly käy kolmella mukilla..... :shock:
juu sorry, olinkin jo postaamassa täsmennystä, että tuo kommenttini olikin ennemmän nimimerkki JST:lle ja noin yleisesti.
edittiä:
Kyllähän tuo oire JA vikakoodi aika selkeästi viittaa siinne puolien ja sytytysjohtimien suuntaan. Itse en ajaisi pitempää matkaa (oikeastaan yhtään) mahd. vajaakipinäisellä autolla.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

JST kirjoitti:ikuinen pelko 'motor control system failure' valosta

mistäs moinen pelko ?
Mulla kyseinen valo vilkkui n. vuosi sitten neljästi ja joka kerta kyse oli lambda-antureista.
Ensin DA vain putsaili niitä, mut vikalla kerralla mulla "vähän" napsahti ja raivosin niille että laittaa ne p*rkele kuntoon.
Ja heti kun Lambdat vaihdettiin niin myös MCSF-valo hävis häiritsemästä.

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

Sun tarinalla oli siis onellinen loppu. Tuollaista ratkaisua hieman omallekin toivon. Tuskin niitä kannattaa alkaa rapsuttelemaan. Eipä se rapsuttelukaan ilmaista ole ja jos osa on rikki niin rapsuttelu ei sitä paljon paranna. Tietty uituttaa maksaa vaihdosta, jos ongelma ei stten katoakaanja olikin jossain muualla... Tosin sehän ei selviä kuin vaihtamalla :roll:

Välillä on muuten pakko Deltaakin puolustaa. Niiden varaosien hinnoissa ei itse asiassa monenkaan tuotteen kohdalla ole sellaista hintaeroa kuin monesti pääsee kuulemaan. Näiden lambdojen perässä juostessani olen havainnut että esim. tuo lambda 1 maksaa deltalla 197 €- boschin tarvikehärpätin boschin liikkeessä 185 €. Itse maksan mielellään originaaliosasta tuon määräisen xtran. Muukkoselta sen ois saanut jonkun kympin halvemmalla...

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Mulla lambdoja on vaihdettu kolmen vuoden aikana ainakin neljät, sen jälkeen on siirrytty kiristelemään niiden liittimiä, nyt vihdoin vaihdettiin uusi liitinsarja... Saas nähdä kuinka käy.

Vaimon mukaan seuraava auto ei ole Alfa, itse mietin 159 diisseliä, siinä ei ole "kuulemma" ollut näitä ongelmia, 159 bensa-jts-koneissa kylläkin, Jkl Deltan huollon mukaan. Grööni tietää :lol:

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Onko toi lambda ongelma erityisesti JTS koneessa vai muissakin kuten V6 ja TSt? Itse en ole vielä havainnut niistä olevan riesaa jotakin pientä ihmeelisttä moottorin käynnissä on, mutta rouhea ja hiukan epätasainen käynti on kuulemma ominaista.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Näin mistään mitääntietämättömänä: eikös JTS:ssä ole usampi lambda ja TS:ssä vain yksi?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

Taitaa olla vaimolla järkipäässä - tosin nämä alfa-asiat eivät välttämättä kuulu niihin asioihin joita ajatellaan järjellä 8)
Anthon kirjoitti:Mulla lambdoja on vaihdettu kolmen vuoden aikana ainakin neljät, sen jälkeen on siirrytty kiristelemään niiden liittimiä, nyt vihdoin vaihdettiin uusi liitinsarja... Saas nähdä kuinka käy.

Vaimon mukaan seuraava auto ei ole Alfa, itse mietin 159 diisseliä, siinä ei ole "kuulemma" ollut näitä ongelmia, 159 bensa-jts-koneissa kylläkin, Jkl Deltan huollon mukaan. Grööni tietää :lol:

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mulla Lambdojen vaihto meni onneksi myyjä liikkeen vuoden takuuseen. :-D

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Hepa kirjoitti:Näin mistään mitääntietämättömänä: eikös JTS:ssä ole usampi lambda ja TS:ssä vain yksi?
Eiköhän niitä neljä ole, joten vikakohteita riittää. Kerran on JTS:ssä tuo ilmoitus tullut ja lähti kun puhdistin parin lambdan liittimet, ei tosin heti. Nyt on vuoden ollut pois. Mitään vaikutusta ei ajoon ollut, joten ei oikeasti ollut mikään hajalla. Vikakoodit nollattiin myöhemmin.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Hepa kirjoitti:Näin mistään mitääntietämättömänä: eikös JTS:ssä ole usampi lambda ja TS:ssä vain yksi?
Ellen ihan väärin oo kattonu ni mun TS:ssä on kylläkin 3 lambaadaa.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Euro2 / CF2 moottoreissa (>00 syksy) on yksi lambda-anturi, Euro3 / CF3 moottoreissa kolme, Euro4 moottoreista en tiedä.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Jochanan kirjoitti:
Hepa kirjoitti:Näin mistään mitääntietämättömänä: eikös JTS:ssä ole usampi lambda ja TS:ssä vain yksi?
Ellen ihan väärin oo kattonu ni mun TS:ssä on kylläkin 3 lambaadaa.
Onneks mun TS:ssä ei ole lambdaa, eikä nokkahihnaa 8) :wink:

(...sori, oli pakko)
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
juhala
Viestit: 688
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Al Pappa kirjoitti:.....että mitä saattaa pahimmillaan tapahtua, jos nyt ajelen "oletetulla vajaakipinäisellä" ??
Jos kipinä on "vajaa" niin osa bensasta menee läpi palamatta. Tämä voinee vaurioittaa ainakin katalysattoria. Lisäksi tuo saattaa sotkea seoksen mittausta ja ohjata moottoria toimimaan muutenkin väärin. (tämä on enemmän mutua). Palamaton bensa voinee päätyä myös ohentamaan öljyä, mutta sen haittavaikutukset tulevat kyllä vasta pitemmällä aikajänteellä.
Mitäänhän en siis näistä *oikeasti* ymmärrä.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Dobber kirjoitti:Onko toi lambda ongelma erityisesti JTS koneessa vai muissakin kuten V6 ja TSt?
JTS
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

mites tällainen liittimien putsailu tapahtuu ja mistä liittimistä tässä oikein puhutaan ?
Campari kirjoitti:
Hepa kirjoitti:Näin mistään mitääntietämättömänä: eikös JTS:ssä ole usampi lambda ja TS:ssä vain yksi?
Eiköhän niitä neljä ole, joten vikakohteita riittää. Kerran on JTS:ssä tuo ilmoitus tullut ja lähti kun puhdistin parin lambdan liittimet, ei tosin heti. Nyt on vuoden ollut pois. Mitään vaikutusta ei ajoon ollut, joten ei oikeasti ollut mikään hajalla. Vikakoodit nollattiin myöhemmin.

-cr

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

JST kirjoitti:mites tällainen liittimien putsailu tapahtuu ja mistä liittimistä tässä oikein puhutaan ?
luepa tuosta alkuun, toisesta threadista löytyy myös jotain kuvia liittimen ohituksesta

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=3 ... lambda+jts
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... lambda+jts
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

JST
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Touko 2006, 10:39
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JST »

Kiitokset. Tekstin ymmärsin hyvin. Jostain syystä nuo kuvat eivät "jutelleet" minulle kovinkaan paljoa. Se tuosta nyt sitten selvisi, että vika voi olla autossa, lambdassa, liittimessä tai liittimen vastakappaleessa tai jossain muualla :shock:

Tosin jotain helpotusta - en ole yksin ongelmineni. Tällöinpä jotkut muutkin ovat ravanneet asian tiimoilta Gonalassa. Toivoa siis on, että tuo "ominaisuus" saadaan ojennukseen - jos saadaan...

Sain kesälomalla auton mittariin muutamia tuhansia kilometrejä lisää ja pakko sanoa: on sillä mukava matkustaa. Nuo valot vaan joskus vievät uskon elämään :crazyeyes:

Al Pappa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Syys 2004, 22:20
Paikkakunta: Jkl

MOTOR CONTROL FAILURE

Viesti Kirjoittaja Al Pappa »

aihe vähän karkasi, kyse nimenomaan tyhjäkäynnin epätasaisuudesta.
No nyt on kaksi kertaa DA:lla ollut Alfa testerissä, puolan paikkaa vaihdettu ykkösmukista kakkoseen ja neuvo "....ajele ja kuulostele.....",
ts. mitään oleellista ei asian hyväksi. Nyt riitti, vein auton testattavaksi tuttuun, luotettavaan ei merkkikorjaamoon ja siellä alkoi tapahtumaan.
Testattiin, ei virhekoodeja, epäilys viallinen puola, no puolia ei saatavilla Suomessa, tilattava Saksasta. DA:lla saattaisi olla, mutta sinne ei pääse puhelimitse, korjaamosta olivat yrittäneet soittaa paikalliseen DA:n pari tuntia, tuloksetta : LOISTAVAA ASIKASPALVELUA :mrgreen:
Nyt tilataan puola Saksasta ja katsotaan oliko vika siinä, muuten ollaan taas lähtökuopissa. Niin tulpankuopissa ei ole vettä tms.
"pappa-alfisti"

Al Pappa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Syys 2004, 22:20
Paikkakunta: Jkl

motor control failure

Viesti Kirjoittaja Al Pappa »

nelisen kuukautta Alfa "vapisi" !
yhteydenotto Deltamotoriin auttoi, alkoivat paikallisessa DA:ssa tutkimaan vikaa.
ja löytyihän se: ajoituksenmuuntimen venttiili takerteli, venttiiliä hieman hiottiin ja nyt Alfa toimii kuin junan vessa (siis ei Pendolinon :-D )
koville otti, mutta onnistuihan se !
"pappa-alfisti"

Al Pappa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Syys 2004, 22:20
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Al Pappa »

kas tässä "Tuomari", lue ketju ! Omassa 1.8 superissani oli presiis samat oireet, nyt on pelittänyt.
Vaan kaupat jo tehty ja uusi auto tulee perheeseen tammikuun alussa, valitettavasti ei vaan ole Alfa... :oops:
"pappa-alfisti"

PRO
Viestit: 745
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Nyt sitten iski meikäläisenkin näyttöön ehdan täyslaidallisen vitutuksen aiheuttava "Motor Control System Failure - Go to Dealer".

Olin ajamassa perjantaina Porvoon motarilla ja keli oli kosteahko ja motarilla melkoinen suhina roiskivien autojen suhteen. Kun iski ilmoituksen, vetäsin viideksi minuutiksi parkkiin ja auto pois päältä. Käynnistys ja valo paloi vielä. Taas auto pois päältä ja uusi käynnistys ja valo hävisi. Sen jälkeen ajoin Lappeenrantaan itsenäisyyttä juhlimaan ja vielä sunnuntaina takaisin Helsinkiin. Ei mitään ilmoituksia ole tuon yhden jälkeen tullut.

Eli veikkaisin kosteutta syyksi, sillä ajossa ei todellakaan tuntunut mitään. Tosin on aiemmin ajettu kosteammissakin oloissa. Mutta en kauheasti nyt ole mieltä rassannut tuolla koodilla kun kerta hävisi. Ilmeisesti kuitenkin järjestelmään jää vikakoodi, eli pittee käydä huollon yhteydessä nollaamassa.

Avatar
lagamaggan
Viestit: 41
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:35
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja lagamaggan »

PRO kirjoitti:Nyt sitten iski meikäläisenkin näyttöön ehdan täyslaidallisen vitutuksen aiheuttava "Motor Control System Failure - Go to Dealer".

Olin ajamassa perjantaina Porvoon motarilla ja keli oli kosteahko ja motarilla melkoinen suhina roiskivien autojen suhteen. Kun iski ilmoituksen, vetäsin viideksi minuutiksi parkkiin ja auto pois päältä. Käynnistys ja valo paloi vielä. Taas auto pois päältä ja uusi käynnistys ja valo hävisi. Sen jälkeen ajoin Lappeenrantaan itsenäisyyttä juhlimaan ja vielä sunnuntaina takaisin Helsinkiin. Ei mitään ilmoituksia ole tuon yhden jälkeen tullut.

Eli veikkaisin kosteutta syyksi, sillä ajossa ei todellakaan tuntunut mitään. Tosin on aiemmin ajettu kosteammissakin oloissa. Mutta en kauheasti nyt ole mieltä rassannut tuolla koodilla kun kerta hävisi. Ilmeisesti kuitenkin järjestelmään jää vikakoodi, eli pittee käydä huollon yhteydessä nollaamassa.
Itse jo aikaisemmin syksyllä samojen vikojen kanssa painiskelin. Syynä tutun korjaajan mukaan: "kaksi lambdaa sisälsi vikakoodin" ruiskuteltiin CRC:tä liitoksiin ja tarkistettiin että piuhat muutenkin ok. TÄNÄÄN aamulla kehä I tapiolan kohdalla sitten tuli taas tuo legendaksi muodostunut virheilmoitus. Noh. Tähän ominaisuuteen jo tottuuneena (ikävä kyllä) ajelin duuniin ja jännitetään sitten kotiin lähtiessä onko tuo itsestään kadonnut vai ei. Korjaajakaveri kertoi että jos tulee uudestaan tuo vika esille niin vaihdetaan lambdat 2kpl. Johan tuolla ehti 2kuukautta ajaa ilman mitään vikoja.. aijai ;) alfistin arkeako?

Keppis-
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Marras 2008, 12:03

Viesti Kirjoittaja Keppis- »

Aargh, kuten tuli tuolla mainittua niin itselle ilmestyi kanssa tuovikakoodi eilen kiihdytyksen jälkeen. Noh, oletin että se hävinnee siitä yön aikana kuten edellisella kerralla... Ja vielä mitä, siinä se varoitus komeesti loisti kun muutenkin aamuvitutuksessa 6:45 aikoihin autoa käynnistelin.

Pakkanen, akku vai liittimet? :crazyeyes:

Keppis-
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Marras 2008, 12:03

Viesti Kirjoittaja Keppis- »

Plääääh, taas se ihana keltainen valo palaa siellä mittaristossa, huollosta 500km...

Voisiko vikana oikeesti olla akku, koska kun ikkunoita laskee tai nostaa niin etuvalot himmenee hetkellisesti? Sama juttu kun painaa kaasua.

Eli virtamäärä vaihtelee siis aika reilusti.

Keppis-
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Marras 2008, 12:03

Viesti Kirjoittaja Keppis- »

Keppis- kirjoitti:Plääääh, taas se ihana keltainen valo palaa siellä mittaristossa, huollosta 500km...

Voisiko vikana oikeesti olla akku, koska kun ikkunoita laskee tai nostaa niin etuvalot himmenee hetkellisesti? Sama juttu kun painaa kaasua.

Eli virtamäärä vaihtelee siis aika reilusti.
Hei nyt oikeesti, kai joku edes osaa mulle vastata?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kyllä tuo jännite vaihtelee, akku olisi aivan uusikin. eli vika tuskin on akussa.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

En tiedä onko asioilla jotain tekemistä keskenään, vai sattumaa, mutta vaimo oli tänään lähdössä töistä 147lla niin alkoi moottorivikavalo palaa. Kävin hakemassa auton itselleni ja ajoin sillä takaisin työpaikalle. Auto kulki ihan normaalin tuntuisesti. Ajotietokone herjasi myös että range limited, eli tankki oli aika kuiva. Ajoin töihin ja laitoin auton lämmitykseen. Töistä lähtiessä ajoin huoltoasemalle ja tankkasin. Tankkauksen jälkeen vikavalo hävisi. Voiko asioilla olla jotakin tekemistä keskenään, vai oliko pelkkää sattumaa. En ole vielä saanut aikaiseksi hommata alfadiaggia, joten en pääse tähän hätään koodeja lukemaan. Onhan ulkona toki pari kymppää pakkasta ja autossa kohta 6-vuotias orkkisakku.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Jos laskin oikein niin vikavalo sammui kolmannen startin jälkeen, eli lienee ollut kertaluonteinen vikatilanne joka ei ole toistunut ja siten varoitusvalo käyttäytyy näin. Näin toimii ainakin samanikäinen 156. Eli enpä usko että tankkauksella oli mitään tekoa asiassa. Testerillä (eli vaikkapa tuolla Alfadiagilla) pitäisi kuitenkin näkyä mikä vikakoodi oli päällä. Sitä en tiedä häviääkö se muistista tietyn ajan kuluessa vaiko ei.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^jotkut viat häipyy, jotkut ei. Säilymisaikakin on tapauskohtaista.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Moottorinvalo syttyi ennen monesti, Ei kertaakaan sammunut starttauksilla tai ajolla, mutta aina kun mittarilla sammutti, ei tullut takas. vikakoodi minulla oli 1177 (seoskorjaus lohko1).
Laitoin ruiskunpuhdistusainetta tankkiin, sinne katos merkkivalo:)
En tiedä, mutta vois olla hyvä käyttää tollasta ainetta joskus, tai putsailla.
Akun jännitteellä on ainakin muissa merkeissä ollut merkitystä.
Eli kannattaa koittaa ladata akku ja pökätä puhdistusainetta tankkiin ennen kuin korjaamolle vie.

Näillä pakkasillahan akku on kovilla, varsinkin jos ajelee tollasia 10-20min ajoja.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^eli ensin kokeillaan kaikenlaista ja sitten selvitetään mistä oikeasti johtui?

Akkujännite kun menee liian alhaiseksi, jotkut komponentit saavat liian vähän virtaa ja antavat häiriön, nämä häiriöt yleensä poistuu itsellään kun jännite saadaan oikeaksi.

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Laitoin auton laturiin kiinni. Kyllä siellä näyttää vajausta olevan. Kaippa se akkumulaattori pitää uusia, mutta täytyy silti ennen leimaa selvittää että mikä koodi siellä on ettei sen takia pomppaa.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Epezi kirjoitti:^eli ensin kokeillaan kaikenlaista ja sitten selvitetään mistä oikeasti johtui?
Näin se homma monesti etenee.
Akun lataus/vaihto, eikö se ole kokeilua jos ei tiedä mistä vika johtuu?

Minun tapauksessani, koodi siis 1177 olisiko pitänyt vaihtaa/puhdistaa anturi?
Vai mitä olisi pitänyt tehdä?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Pepperoni kirjoitti:Sitä en tiedä häviääkö se muistista tietyn ajan kuluessa vaiko ei.
Kiitos pätkivän lambadan vikavalo mulla on syttyillyt silloin tällöin jos ei ole piuhan päässä paria tuntia. Koodi katoaa muistista alle puolessa vuodessa, koska leiman sain elokuussa vikamuistia nollaamatta vaikka valo vielä kevättalvella kävi muistuttamassa olemassaolollaan. Ehkä katoaa nopeamminkin. Näin ainakin lambdan kohdalla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

beetta julia kirjoitti: Minun tapauksessani, koodi siis 1177 olisiko pitänyt vaihtaa/puhdistaa anturi?
Vai mitä olisi pitänyt tehdä?
Riippuu tilanteesta, testeri myöskin kertoo millaisessa tilanteessa vika on tullut, ja onko se ollut hetkellinen vai toistunut useasti. Joissain tapauksissa myöskin kertoo mitenkä vika on "ohitettu".

Itseäni ainakin kiinnostaa mikä on se häiriö, enemmän kuin kuinka sen valon saa pois.

KJS:n tapauksessa kannaattaa tietenkin akku vaihtaa, jos sen on huonoksi todennut. Paloi sitten häiriövalot tai ei.

tre
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Tammi 2010, 15:33

Viesti Kirjoittaja tre »

Akku vaihdettu täällä jokin aika sitten ja tuota huutaa myös silti välillä, ongelmia selespeedin kanssa myös, liittyisivätkö yhteen?

Vastaa Viestiin