159 ja toimimattomat jarrut

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

159 ja toimimattomat jarrut

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Niin...

Eräällä ulkomaisella kaverillani on ollut vähän ongelmia viime syksynä ostetun 159 kanssa... nääs jarrut lakkaavat toimimasta ilman varoitusta kesken ajon... on ollut muutama hengenlähtö kuulema suhteellisen lähellä.

Käsittääkseni hänen autonsa on ollut huollossa jo useamman kerran, mutta vikaa ei ole löytynyt! ja outoa on että jarrut palaavat normaaleiksi itsestään, eikä vikaa siis ole enää ollut kun auto on saatu korjaamolla.

Nyt hän onkin pyytänyt ulkomaisia tuttaviaan (mm. minua) kysymään paikallisilta 159 omistajilta, että onko kenellekkään ilmaantunut (vastaavia) ongelmia jarrujen kanssa...?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Fangio
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Tammi 2006, 19:25
Car(s): ex-Alfa: 159 2.2 jts, nykyinen 159 2.4 jtdm Garretin turboversio
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fangio »

23 000 km ja ei ongelmia.

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

50tuhatta ja 14tuhatta eikä ongelmia.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Re: 159 ja toimimattomat jarrut

Viesti Kirjoittaja alfdats »

Pasi kirjoitti:Niin...

Eräällä ulkomaisella kaverillani on ollut vähän ongelmia viime syksynä ostetun 159 kanssa... nääs jarrut lakkaavat toimimasta ilman varoitusta kesken ajon... on ollut muutama hengenlähtö kuulema suhteellisen lähellä.

Käsittääkseni hänen autonsa on ollut huollossa jo useamman kerran, mutta vikaa ei ole löytynyt! ja outoa on että jarrut palaavat normaaleiksi itsestään, eikä vikaa siis ole enää ollut kun auto on saatu korjaamolla.

Nyt hän onkin pyytänyt ulkomaisia tuttaviaan (mm. minua) kysymään paikallisilta 159 omistajilta, että onko kenellekkään ilmaantunut (vastaavia) ongelmia jarrujen kanssa...?
Olisikohan niin että kuljettaja ei osaa erotella polkimia,jos tuollainen vika on olisi se taatusti tullut jo aiemmin esiin 8)

ARDI
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:32
Paikkakunta: Antibes

Viesti Kirjoittaja ARDI »

Ainakin Hunter ja Rogere ao. ketjussa näyttäis kärsivän jonkunlaisista jarruongelmista (ellei jompikumpi juuri kyseinen tapaus), ratkaisusta ei ilmeisesti vielä tietoa: 159 brake failure :o:

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

-02 passatti hukkas jarrut kanssa kokonaan, mutta se tapahtui loskalla ajettaessa ja ekalla jarrutuksella ei ollut jarruja lainkaan. Poljin tosin ei mennyt pohjaan kuten tuossa tarinassa.
VW mielestä asia ei ollut takuuasia vaan myivät lisäsuojapeltejä etujarruille, jolla vähennettiin ongelmaa. Siis tunnustettiin että näin on mutta ei hoidettu hommaa.

Audilla ja merssulla on kait abs/eps softassa semmoinen ajastettu "jarrutus" tämän ilmiön poistamiseksi.

Mutta jos poljin menee pohjaan niin silloinhan on oikeasti jotain vikaa, eikun tehostin vaihtoon, takuuhan niissä on.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Tosi outo tapaus - eli lykkää kaiketi nesteet jonnekin väärään suuntaan, koska jarrut palautuu entiselleen.

Iso määrä nestettähän ei liiku paikasta toiseen. Äkkiä vaikuttais siltä, että lykkää nesteen säiliöön päin eli joku takaiskuventtilin tapainen vuotaa satunnaisesti. Voi olla joku raati jäänyt työstöstä, joka liikkuu sopivasti venttiilissä.

Nesteet vaihtoon ja järjestelmän huuhtelu pariin otteeseen, testausta.

Seuraavaksi jarruventtiilit vaihtoon .

Ai niin , ei mitään ongelmia 24000 km jarruissa eikä muutenkaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

ARDI kirjoitti:Ainakin Hunter ja Rogere ao. ketjussa näyttäis kärsivän jonkunlaisista jarruongelmista (ellei jompikumpi juuri kyseinen tapaus), ratkaisusta ei ilmeisesti vielä tietoa: 159 brake failure :o:
Hunter on juuri ko. henkilö...

Olen ollut hänen kyydissä (en tosin nykyisellä 159:llä) ja meno oli aika "hulvattoman" lujaa, joten en ihmettele vaikka olisi liian kovasta rasituksesta johtuva vika :o:

Mutta katsotaan mitä ihmiset tänne kirjottelee :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Qtronic
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 08:16

Viesti Kirjoittaja Qtronic »

Ei vikoja jarruissa.
(ei ole ollut mitään muitakaan vikoja) :)

johansa
Viestit: 47
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 15:54
Car(s): BMW F10 520dA -11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja johansa »

42tkm takana, ei ongelmia jarrujen kanssa.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

4200 km takana, ei jarruongelmia. Hiukkassuodattimen kanssa sen sijaan on jotain.

Jouduin jo toisen kerran käymään Deltassa DPF:n takia. Menee (melkein) tukkoon ja näyttää moottorin varoitusvalon ja tekstin contact dealer, lisäksi ottaa yleensä tehot pois. Paikan päällä polttavat testerillä noin parissakymmenessä minuutissa. Löpöä ja aikaa palaa tuossa vähän liikaa. :x Viime tankillisella meni 10l/100km kun molemmat kerrat osuivat kohdalle peräjälkeen.

Normaalisti kuuluisi tehdä polton automaattisesti ajon aikana lisäämällä löpön syöttöä, jotta pakolämpötila saadaan n. 600 asteeseen. Operaatio tarvitsee riittävän pitkän maantiestintin ja hieman kierroksia ajossa.

On kuulemma ollut melko yleinen ongelma ja varsinkin automaateissa. Tomaatti ilmeisesti hieman pahentaa asiaa pitämällä kierrokset hyvin alhaisina? Maahantuoja pohtii tehtaan kanssa ongelmaan ratkaisua...

Onko muilla ollut vastaavaa?

-tomppa-
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 00:01
Car(s): ...
(ex: 159tbi ti,159 2.4 jtdm, GT 2.0jts, 159 2.2, 147 2.0t.s)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja -tomppa- »

Otsikon mukaisia jarruongelmia ei ole ollut, mutta nyt ilmeni toisenlainen ongelma. Vähän yli 4900km mittarissa ja kerran yön jälkeen autolle mennessäni havaitsin että ovet olikin auki vaikka ne olin illalla lukinnut...lisäksi lämpömittari näytti pelkkää viivaa ja kokonaiskm-lukema vilkkui kun auton käynnisti.

Kun ovet sitten painoi napista lukkoon, kuului kyllä napsahdus mutta siihen se sitten jäi, lukkoonhan nuo ovet eivät menneet->Deltaan->kiristivät kuskin oven liittimiä tjsp...tuntui auttavan.

Seuraavana päivänä taas sama juttu. Ovet auki ym. Ja Deltaan. Muutaman päivän selvittelyn jälkeen maahantuojalta tullut tieto, että kyseessä on tietokonevika ja palikoita vaihtoon, ei ole tietenkään maassa yhtään joten tilattu tehtaalta...joten auto maannee jonkin aikaa vielä paikoillaan Deltassa.

Onko kukaan muu törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ko. henkilö jolla jarruongelmia oli, sai uuden 159 viimein lukuisien tappeluiden jälkeen.

Olivat huollossa sanoneet hänelle että tuo ongelma ei ole "major fault" ... eli jos nyt jarrut pettää 160km/h vauhdissa, niin se on pientä.... onneksi näin ei (kai) ole Suomessa :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kävin viime viikonlopun loska kelissä Motor Showssa ja huomasin jarrujen häipymisen aika totaalisti 2 kertaa.

Eli mennessä kun poikkesin kahville Nurmijärvellä tuntui kun ketään ei olis ollu kotona hillittimissä.

Vakavampana takaisin tullessa vesisateessa Lempääläntien liikenne- valoihin tultaessa ei autossa ollut mielestäni hillittimiä kuin yhdessä pyörässä ja puolsi niin pirusti.
No pumppaamalla rupes sitten jarruja löytymään.

Tarttis varmaan aina välillä polkaista ees muodon vuoksi loska / vesi kelissä. Yli 100 kilometriä tuntuu häivyttävän hillittimet tosi tehokkaasti.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Jevgen
Viestit: 386
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Laku kirjoitti:Kävin viime viikonlopun loska kelissä Motor Showssa ja huomasin jarrujen häipymisen aika totaalisti 2 kertaa.

Eli mennessä kun poikkesin kahville Nurmijärvellä tuntui kun ketään ei olis ollu kotona hillittimissä.

Vakavampana takaisin tullessa vesisateessa Lempääläntien liikenne- valoihin tultaessa ei autossa ollut mielestäni hillittimiä kuin yhdessä pyörässä ja puolsi niin pirusti.
No pumppaamalla rupes sitten jarruja löytymään.

Tarttis varmaan aina välillä polkaista ees muodon vuoksi loska / vesi kelissä. Yli 100 kilometriä tuntuu häivyttävän hillittimet tosi tehokkaasti.
Njoo, tuo taitaa olla levyjarrujen yleinen ongelma aika monessa autossa nimenomaan loskakeleillä. Muistelisin, että joihinkin VAG -konsernin laitteisiin olisi joskus asenneltu takuuseen suojia/ohjaimia jarruihin loskan poistamiseksi/ohjaamiseksi muualle.

Nykyisillä levyjarrullisilla maastureilla tuo ongelma on aika paha, kun lumihangesta palaa takaisin muun liikenteen sekaan. Saa pumppailla jarruja hetken aikaa, että alkavat taas pitää.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Minun 80-luvun Alfassa onpi rei'itetyt levyt :)
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 07 Joulu 2007, 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Jos jarruissa on tuollaista vikaa, on takaisinkutsukampanjaa aivan varmasti tiedossa... Taasen Alfan maine paranee ;)

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Geeteessä samoja ongelmia loskakelillä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onkos 159:ssä täysikokoiset jarrulevyjen suojakilvet/pellit...? Vai onko sellaset pienet läpyskät vain...tällä on vaikutusta loska ja sadekelillä.

Meidän Passattiin vaihdettiin aikoinaan uutena takuuseen eteen täysikokoiset suojakilvet kampanjana juuri tämän häipymisominaisuuden vuoksi, alkujaan siinä oli vain todella pienet kilvet...164 taas puolsi jarrutuksessa aika pahasti sadekelillä kun toisen puolen kilpi edestä puuttui, muutaman reippaan jarrutuksen jälkeen tasoittui kun jarrulevy kuivui ja lämpeni.

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

jiiässä kirjoitti:Onkos 159:ssä täysikokoiset jarrulevyjen suojakilvet/pellit...?
Isommilla jarruilla varustetuissa ainakin on reilut suojapellit.

Vastaa Viestiin