Esimakua talvikeleistä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Homeboy
Viestit: 61
Liittynyt: 28 Syys 2003, 16:09
Paikkakunta: Tampere

Esimakua talvikeleistä

Viesti Kirjoittaja Homeboy »

Tänä aamuna tuli ensimmäisen kerran testattua V6-156:sta pakkaskelillä. Ensitunnelmat on hieman ristiriitaiset. Alfa oli johdon päässä (lohkolämmitin). Avasin oven ja samantien jäi ovenkahvan nappula pohjaan :? Muistan lukeneeni aiheesta tällä palstalla aiemminkin että se kuuluu niihin harvoihin 156:en talviongelmiin. Ei siinä mitään, täytyy ostaa kunnon lukkosulaa. Muutenkin pesin auton eilen illalla joten se ei ainakaan osaltaan auttanut asiaa...
Mukava oli huomata kuinka tehokas on 156:en lämmityslaite. Hetkessä se rupesi puhaltamaan lämmintä ilmaa ja todella tehokkaalla ilmanvirralla. Eri asia on tietysti kun on -25C pakkasta...
Onko kellään ollut ongelmia talviaamuina 156:en kanssa?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Re: Esimakua talvikeleistä

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Homeboy kirjoitti:Tänä aamuna tuli ensimmäisen kerran testattua V6-156:sta pakkaskelillä. Ensitunnelmat on hieman ristiriitaiset. Alfa oli johdon päässä (lohkolämmitin). Avasin oven ja samantien jäi ovenkahvan nappula pohjaan :? Muistan lukeneeni aiheesta tällä palstalla aiemminkin että se kuuluu niihin harvoihin 156:en talviongelmiin. Ei siinä mitään, täytyy ostaa kunnon lukkosulaa. Muutenkin pesin auton eilen illalla joten se ei ainakaan osaltaan auttanut asiaa...
Mukava oli huomata kuinka tehokas on 156:en lämmityslaite. Hetkessä se rupesi puhaltamaan lämmintä ilmaa ja todella tehokkaalla ilmanvirralla. Eri asia on tietysti kun on -25C pakkasta...
Onko kellään ollut ongelmia talviaamuina 156:en kanssa?
Laita lukkosulan jälkeen aseöljyä niin ei jäädy heti uudestaan 8)

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Unohda se lukkosula kokonaan! Voitelet jollain kunnon öljyllä lukot ennenkuin on jäässä niin hyvin toimii. Aseöljy toimii erittäin hyvin.

Se ei myöskään ole auton vika että se on jäässä jos ennen pakkasyötä se on pesty :wink:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Jos peset niin pistä öljyä myös sinne bensatankinluukun sisäpuolella olevaan lukkoon. Voi olla ylläri muuten suuri, kun meet seuraavan kerran tankille ja onkin pakkasta :-D

Suosittelen joka pesun (loppusyksyllä ja talvella) yhteydessä omiin kokemuksiin perustuen lukkojen ja bensatankinluukun lukon voitelua mukaanlukien se ovenkahvan nappi.
MP

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Kannattaa huomata että se jos se tankin kansi jää(tyy) jumiin, niin vapaustusnaru löytyy tavaratilasta sisäpuolelta. Ei tarvi repiä sorkkaraudalla välttämättä :mrgreen:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kannattaa myös "voidella" ovien kumitiivisteet syksyllä ja aina pesun jälkeen niin eivät jäädy. Ainettahan saa huoltsikoilta, mutta jotkut ei ole ostamisen arvoisia=eivät tee mitään. Pidentää tiivisteiden elinikää huomattavasti kun niitä ei tarvitse repiä irti toisistaan...(takaluukkua unohtamatta.)

Isäukko soitteli juuri että Lahti - Tampere välillä oli lunta maassa :crazyeyes:
Ayrton Senna da Silva forever

Homeboy
Viestit: 61
Liittynyt: 28 Syys 2003, 16:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Homeboy »

Wile E. Coyote kirjoitti:Kannattaa myös "voidella" ovien kumitiivisteet syksyllä ja aina pesun jälkeen niin eivät jäädy. Ainettahan saa huoltsikoilta, mutta jotkut ei ole ostamisen arvoisia=eivät tee mitään. Pidentää tiivisteiden elinikää huomattavasti kun niitä ei tarvitse repiä irti toisistaan...(takaluukkua unohtamatta.)
Paras tapa tähän on käyttää silikonia. Mä käytän aina spraypullossa olevaa nestemäistä silikonia millä käsittelen ovien tiivisteet. Ei takuulla jäädy kiinni.

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Mm. Carlaken kumin ja muovin kiilloitusaine on hyvää tavaraa (väittävät sitruunantuoksuiseksi). Ainakin viime talvena suojasi auton tiivisteet kiitettävästi. Yleisestikin silikonisuihkeet tms. ovat hyviä, mutta kannattaa varoa ettei pääse maalipinnalle.

Juttua auton hoidosta, pesusta yms osoitteessa:

http://koti.mbnet.fi/skodeweb/autonhoito.htm

Erityisesti Alfa pitää vahata ennen talvea! Muilla merkeillä ei niin väliä :silly: :mrgreen:
Ammattina autokauppa

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

"Shampoon levitys alhaalta ylöspäin" :crazyeyes: Eiks just toisinpäin, eli aina puhtaimmasta paikasta liikkeelle kuten kaikessa siivouksessa? Jolloin ei siirretä likaa puhtaammalle puolelle sienessä, eikä pesuvedessä.
Ayrton Senna da Silva forever

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tv »

Wile E. Coyote kirjoitti:"Shampoon levitys alhaalta ylöspäin" :crazyeyes: Eiks just toisinpäin, eli aina puhtaimmasta paikasta liikkeelle kuten kaikessa siivouksessa? Jolloin ei siirretä likaa puhtaammalle puolelle sienessä, eikä pesuvedessä.
Jossain taisi olla että jos jotain liuotinta ruiskuttaa niin silloin alhaalta ylöspäin. Tämä siksi että ylhäältä tuleva valuma ei kastele pintaa ennen puhdasta liuotinta. Ei kyllä päde mielestäi sienellä levitettäessä.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Joo kyllä mä luulen et toi on menny vahingossa vääritte päin. Tai sitte joku saa mulle logiikan selvitää :agrue:
Ayrton Senna da Silva forever

akik1
Viestit: 32
Liittynyt: 14 Elo 2003, 19:36

Viesti Kirjoittaja akik1 »

Mikä on tuota nopeaa ja tehokasta toimintaa lämmityslaitteen osalta? Jos auto on ollut johdon päässä, niin itselläni (156 2.0 JTS) automaatti lopettaa puhalluksen käynnistyksen jälkeen ja ei tee mitään ennen kuin moottorin lämpötila saavuttaa 50, joka kestää joskus aika tovin, ajoa n. 4 km. Sitten alkaa lämmin pohotus. Käsisäätöisesti puhalluksen saa tietysti heti tappiin, mutta ei tuo ilma ole hirvittävän lämmintä. Parhaat lämmitystekniikkavinkit kiinnostavat siis kovasti!

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

akik1 kirjoitti: automaatti lopettaa puhalluksen käynnistyksen jälkeen ja ei tee mitään ennen kuin moottorin lämpötila saavuttaa 50, joka kestää joskus aika tovin, ajoa n. 4 km. Sitten alkaa lämmin pohotus. Käsisäätöisesti puhalluksen saa tietysti heti tappiin, mutta ei tuo ilma ole hirvittävän lämmintä. Parhaat lämmitystekniikkavinkit kiinnostavat siis kovasti!
Taitaa olla niin, että paras tapa saada auto lämpimäksi on juuri tuo tapa jonka automaatti tekee eli antaa koneen lämmetä 50 asteeseen ennen lämmön tuuppaamista sisään. Tuskin saat parilla ensimmäisellä kilometrilla kuumaa ilmaa millään konstilla.

Homeboy
Viestit: 61
Liittynyt: 28 Syys 2003, 16:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Homeboy »

Curva Grande kirjoitti:
Taitaa olla niin, että paras tapa saada auto lämpimäksi on juuri tuo tapa jonka automaatti tekee eli antaa koneen lämmetä 50 asteeseen ennen lämmön tuuppaamista sisään. Tuskin saat parilla ensimmäisellä kilometrilla kuumaa ilmaa millään konstilla.
Samaa mieltä! Jos lohkolämmitin on ollut käytössä niin ei tarvitse odottaa kovin kauaa, mutta kyllä pari kilometriä ehtii ajaa.
Mutta toisaalta, fysiikan lait ovat samat automallista riippumatta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Varma talven merkki: Käsijarru jäässä aamulla. Oi tätä ihanaa vuodenaikojen kiertokulkua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eikös aihe ollut "Esimakua talvikeleistä" :P

Kuva

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Rolle kirjoitti:Eikös aihe ollut "Esimakua talvikeleistä" :P

http://tutka.net/~tm/HS192130.jpg
Minkäs ihmeen takia joku kikkailee tuolla keskellä tietä :wink:
Eiköhän kohta aleta kaivaa niitä talvirenkaita esille...
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Maho kirjoitti:
Rolle kirjoitti:Eikös aihe ollut "Esimakua talvikeleistä" :P

http://tutka.net/~tm/HS192130.jpg
Minkäs ihmeen takia joku kikkailee tuolla keskellä tietä :wink:
Eiköhän kohta aleta kaivaa niitä talvirenkaita esille...
Jos tämä onkin yksisuuntainentie ja kuski on juuri vaihtamassa kaistaa "vastaheitolla". 8)

Avatar
Naiko
Viestit: 86
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Naiko »

Nyt kun on ilmat kylmenneet niin auton lämmöt nousee maksimissaan 75 asteeseen? Kesällä ne oli 90 joka mielestäni on sopiva lämpötila auton koneelle. Onko tää normaalia vai mikähän mättää? Kuinka teidän autoissa on ollut lämmöt näin talvella?

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Naiko kirjoitti:Nyt kun on ilmat kylmenneet niin auton lämmöt nousee maksimissaan 75 asteeseen? Kesällä ne oli 90 joka mielestäni on sopiva lämpötila auton koneelle. Onko tää normaalia vai mikähän mättää? Kuinka teidän autoissa on ollut lämmöt näin talvella?
Normaalia! Tästä aiheesta löytyy varmaankin kymmenen threadia haulla.
Ei enää Alfaa... eipä

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

Hoh... ensimmäinen pakkasaamu ja kun menin tankkaamaan todella tyhjään tankkiin (59.4litraa) bensat, niin 156:sen bensamittarilla kesti puoli päivää kun se ryömi takaisin täysi asentoon. Missäköhän "vika".
-Kristian - 156 2.5 V6

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Hei,

Mulla oli sama ihmetyksen aihe viime talvena. Syytä en keksinyt, mutta sama ilmiö myös JTS:ssä. Ihan kiva katsella Range asetusta ajotietokoneessa; kone väittää että vielä pääsee esimerkiksi 70 km vaikka juuri vetin tankin täyteen :crazyeyes:

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

Juu rangea minäkin hihittelin. Kaveri tokaisi pelkääjän penkiltä että kyllä hän tietää, että tämä ei ole mikään ekoihme, mutta eikös litra/km ole jo vähän liikaa. Onko tuo sama homma joka tankkauksen yhteydessä?

Kuinkas suuri tankki tuossa 156/v6:ssa muuten on?
-Kristian - 156 2.5 V6

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

steelduck kirjoitti: Kuinkas suuri tankki tuossa 156/v6:ssa muuten on?
Olisko jotain 70ltr... kerran sain aineen loppumaan :oops: ja sillon meni vajaa 70ltr muistaakseni.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

steelduck kirjoitti:Juu rangea minäkin hihittelin. Kaveri tokaisi pelkääjän penkiltä että kyllä hän tietää, että tämä ei ole mikään ekoihme, mutta eikös litra/km ole jo vähän liikaa. Onko tuo sama homma joka tankkauksen yhteydessä?
Mulla tuli vain muutaman kerran, ehkä 4-5 kertaa viime talvena. Tänä syksynä ei ole vielä ilmennyt. Jos käyt huollossa, niin kyselepä syytä. Mulla on seuraava huolto vasta tammi-helmikuussa.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

alfa 156 v6 kirjoitti:
steelduck kirjoitti: Kuinkas suuri tankki tuossa 156/v6:ssa muuten on?
Olisko jotain 70ltr... kerran sain aineen loppumaan :oops: ja sillon meni vajaa 70ltr muistaakseni.
N. 63litraa sanoo manuaali
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Maho kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
steelduck kirjoitti: Kuinkas suuri tankki tuossa 156/v6:ssa muuten on?
Olisko jotain 70ltr... kerran sain aineen loppumaan :oops: ja sillon meni vajaa 70ltr muistaakseni.
N. 63litraa sanoo manuaali
voi pitää paikkansakkin. ei meinaan enää edes loiskunut ennen tankkausta :-D

Vastaa Viestiin