Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Eilen kauppasta lähtiessä rupesin ihmettelemään, kun monitorin mukaan oikea takaovi olisi auki. Kotipihassa totesin oven olevan kunnolla kiinni, mutta monitori sekä keskuslukitus olivat toista mieltä...

Vaikka oven lukitusnapin painoi alas sisältä ja tämän jälkeen lukitsi muut ovet kaukosäätimellä, niin k-lukko käytti ovet lukossa ja avasi kaikki ovet tämän jälkeen.

Irroitin johtosarjan liittimen takaovesta ja toistin em. kokeen, nyt ovet jäivät lukkoon. Hienoa, nyt olisi sitten molemmat takaovet avattavissa ainoastaan sisältä, kun vasemman takaoven ulkokahva on rikki...

Tutkin johtusarjan liitintä tarkemmin ja sehän oli märkä sekä hieman hapettunut. Puhalsin sen paineilmalla kuivaksi ja sumutin liittimen molempiin puoliskoihin AntiCorrolia, liitin kiinni ja jälleen palasi lukko elävien kirjoihin :-D
"No smoke => no power => no hope"

asavinen
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 22:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja asavinen »

Keltsi kirjoitti: Lämpötila-anturi sijaitsee oikean sivupeilin alaosassa, sellainen ruuvarilla ulos kammettava muovinen palikka. Anturin liittimen irroittaminen saattaa vaatia peilin lasin irroittamisen. Se on neljällä klipsillä lukittu paikalleen painamalla.

Epäilisin vian olevan ovessa olevassa johtosarjan liittimessä, mutta en ole vielä sitä jaksanut purkaa :oops:
Kiitos vinkistä! Löysin anturin ja huomasin myös, ettei se tule ulos ilman peilin irroittamista. Jos liitin on tosiaan peilin takana, se on täysin sään armoilla ja altis hapettumaan. Kannattanee sekin siis tarkistaa.

Itse avasin pelkääjän oven ison johtosarjan liittimen, annoin valohoitoa ja CRC:tä. Tolla kikalla olen saanut pätkivät ja rätisevät kaiuttimet henkiin. Vika ei heti korjaantunut, mutta nyt kolmen päivän jälkeen ulkolämpötilälukema on taas "hehtaarilla", kuten aikaisemminkin.

Aika sissi Keltsi olet jos automaatti-ilmastointiin tottuneena voit tyytyä manuaaliseen. Itseltä ei enää onnistuisi. Ajelin taannoin siskon autolla ja ihmettelin, kun on niin pirun kylmä... Ai niin, tota hanikkaa pitäisi säätää käsin. :-D
-Antti

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

alfan mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

Jatkan tästä vanhasta topicista sen verran että, viimeksi kun valittelin
164:ssani palavasta jarrunestesäiliön valosta mittaritaulussa niin sain
ratkaistua ongelman tyydyttävästi mielestäni :roll:

Vikahan ei ollut säiliön anturissa vaan tulin siihen tulokseen että jossain
matkalla johdotus on hapettunut ja ts. virta ei pääse kuittaamaan ECU,a.

Nellille kiitos kytkinkaavoista; tuli sekä kopio saksankielisestä 164:s ohje-
kirjasta sivu 186 sekä amerikkalaisten vastaavasta. Vielä ei ole selvinnyt
miksi jenkeillä on releetkin kuvattu mutta saksalaisilla ei tunnu olevan ???
mitään releitä siinä virtapiirissä.

Kuitenkin tein seuraavan operaation:

1. irroitin mittaritaulusta merkkilampun kantoineen. Eristin kannan siten
virta lamppuun menee lisäreleen piikkien 30 ja 87 kautta. Lisärele on
sellaista tyyppiä jossa on aina jompi kumpi piikki 87 tai 87a päällä.
2. Releeseen otin "rosvoliittimellä" piikkiin 85 virran johdosta joka on
kuuma kun virta on avaimesta päällä. Piikistä 86 vedin johdon säiliön
anturin toiseen napaan ja maadotin toisen runkoon. 87a:ta ei tarvita
lainkaan. Alkuperäiset johdot abiko-liittimineen suojasin teipillä ja
poistin käytöstä.

Voi tuntua, hiusten halkomiselta korjata niin pientä asiaa kun, voi
vaan poistaa merkkilampun mittaritaulusta. Mutta jos jostain syystä
jarruletku päästää vaikka pikkuhiljaa nesteet pois on ihan mukavaa
kun siitäkin tulee varoitus ajoissa ennenkuin sekä kytkin että jarrut
lakkaavat toimimasta.

Toivottavasti jollekin on hyötyä tästäkin sepustuksesta.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Avatar
EdotL
Viestit: 909
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): Giulietta QV
156 V6 -03
ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Helv....! Alfa ilmeisesti kuvittelee olevansa vanhakin auto.

Tänään laitoin merkille, että kun pitää jarruja päällä ja laittaa vilkun vasemmalle, niin kojelaudassa oleva palaneen polttimon kuvake vilkkuu aina kun vilkku sammuu (musamiehet ainakin ymmärtää kun sanon että yläiskulla vilkahtaa).

Homma haiskahtaa kosteudelta tai maahäröltä. :?

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Takakontissa on discovalot.

Pesun jäljiltä kontti luuli jälleen olevansa auki. No, tästä selvittiin muutamalla pitkällä sessiolla hiustenkuivaajan kanssa. Vika poistui, mutta uusi astui kehiin: Nyt takakontin sisävalo, luukussa oleva huomiovalo sekä kojelaudan "auton kuva" lepattavat ankarasti kontin ollessa avattuna. Eipä oikein jaksaisi alkaa tutkimaan kun vian vaikutus auton käytettävyyteen on melko mitätön. :|

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

EdotL kirjoitti:Tänään laitoin merkille, että kun pitää jarruja päällä ja laittaa vilkun vasemmalle, niin kojelaudassa oleva palaneen polttimon kuvake vilkkuu aina kun vilkku sammuu (musamiehet ainakin ymmärtää kun sanon että yläiskulla vilkahtaa).

Homma haiskahtaa kosteudelta tai maahäröltä. :?
Veikkaisin maahäröä. Entinen pikkuvalo sai kans aikaan aikamoisen diskon kojelaudassa kun takavaloissa on maadotusvikaa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Jebajee
Viestit: 30
Liittynyt: 25 Tammi 2008, 18:20
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jebajee »

Mites tuota kun tosa mun 164sessa palaa nuo lyhyet kokoajan virrat päällä niin eikö esim valot parkkiasennossa pitäs vaan parkit palaa?
Pitkät toimii ihan normaalisti.

Oisko joku rele esim jumissa?

asavinen
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Maalis 2005, 22:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja asavinen »

Keltsi kirjoitti: Lämpötila-anturi sijaitsee oikean sivupeilin alaosassa, sellainen ruuvarilla ulos kammettava muovinen palikka. Anturin liittimen irroittaminen saattaa vaatia peilin lasin irroittamisen. Se on neljällä klipsillä lukittu paikalleen painamalla. Riittää kun saa pari klipsiä auki pienillä ruuvareilla :wink:
.
.
.
Ostin Heikalta uuden anturin, mutta tämä ei auttanut. Sitten jätin vain kytkemättä peilin sisällä olevan anturin liittimen ja olen tyytynyt veivailemaan haluamani sisälämpötilan manuaalisesti...
Lämpötilavika jatkui antamani oven liitinvalohoidon ja CRC käsittelyn jälkeen. Otin sivupeilin irti ja purin osiin. Lämpötila-anturin liitin oli heinosti kumitiivistetty ja piti hyvin suolavedet sisällään. :-D Puhaltelin vedet pois ja annoin kuivaa, taas kerran CRC:tä perään ja takaisin läjään. Nyt on ulkolukema mitä pitääkin.

Toi suolavesi voisi selittää muutenkin liian korkean lämpötilan. Suolavesi liittimessähän toimii rinna kytkettynä vastuksena varsinaiselle anturille. Vastus pienenee = ulkona on lämpimämpää.

Peilin ollessa auki vuoleskelin sisällä olevaa muoviosaa pienemmäksi, jotta anturin liitin tulisi anturin aukosta ulos. Voin tarvittaessa suorittaa puhdistuksen vähän helpommin.
-Antti

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Reilun kuukauden seisomisen jälkeen pyyhkijät toimii hiiiitaaastiiii. Jos pistää nopeemmalle, ei auta mitään.
I do my loving in the winter.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

^Pyyhkijänvarsien akselit hapettuneet? Kokeile ottaa varret irti ja laittaa akselin päästä jotain voiteluainetta sinne holkkiin ja herkistellä. Jos ei auta niin tarvii purkaa pyyhinvivusto auki että saa akselien holkit putsattua kunnolla. Minulla irtosi joskus vivuston pyyhinmoottorin puoleinen pää liitoksestaan kun oli liian kova vastus. Sen jälkeen tulikin rasvailtua noita vähän säännöllisemmin.

Eli ehkä ei sähkövika tällä kertaa. Auto tykkää, että sillä ajetaan :mrgreen:

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Pitää kokeilla. Hyvä jos on tällä kertaa vähän helpompi juttu.
I do my loving in the winter.

EvilRiQ
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Kesä 2007, 19:38
Paikkakunta: Kempele

Pakki/jarruvalot!!!

Viesti Kirjoittaja EvilRiQ »

Onkos kellään muulla tullut eteen ettei pakki- ja jarruvalot pelitä?
Sulakkeet ja polttimot on tarkistettu.
Pakin laittaa päälle niin ei tapahdu mittään ja jarrua painettaessa valot ei syty...prkl...
See my life written all over my arms,White strokes of misery.I call 'em diary, some call 'em scars

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^veikkaisin joko valoille tulevaa johto nippua, tai maadoitusta. Yleismittarillahan tuo selviää.

Avatar
TEMUZIN
Viestit: 154
Liittynyt: 07 Elo 2006, 13:54
Paikkakunta: Noormarkku

alfan mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja TEMUZIN »

sen verran siihen takavalojen ja pakkivalojuttuun että, yleismittarilla
lampunpidikekannasta kokeilla tuleeko virtaa pohjaan? Myös mittarilla
tarkistaa tuleeko yhteys maihin.
Sähkövioissa periaate taitaa olla niin että, mennään kulutuspaikasta 8)
aina taaksepäin kohti akkua siksi kunnes sähköä löytyy.
Todellinen tieto perustuu aina kokemukseen
( Kiinalainen sananlasku)

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Re: alfan mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja eltsu »

TEMUZIN kirjoitti:Sähkövioissa periaate taitaa olla niin että, mennään kulutuspaikasta 8)
aina taaksepäin kohti akkua siksi kunnes sähköä löytyy.
Suunnalla ei sinänsä liene merkitystä. Itse yleensä aloitan siitä päästä mistä kuvittelen vian löytyvän. Harmillisen usein vaan tulee valittua se väärä aloituspää ja tekee "turhaan" paljon töitä :-D
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

EvilRiQ
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Kesä 2007, 19:38
Paikkakunta: Kempele

Re: alfan mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja EvilRiQ »

TEMUZIN kirjoitti:sen verran siihen takavalojen ja pakkivalojuttuun että, yleismittarilla
lampunpidikekannasta kokeilla tuleeko virtaa pohjaan? Myös mittarilla
tarkistaa tuleeko yhteys maihin.
Sähkövioissa periaate taitaa olla niin että, mennään kulutuspaikasta 8)
aina taaksepäin kohti akkua siksi kunnes sähköä löytyy.

Näinhän se on....Eipä tunnostanu mitään eloa lampunpidikekannassa olevan ku mittailin.Ei vielä sen pidemmälle päässy tutkimaan.
See my life written all over my arms,White strokes of misery.I call 'em diary, some call 'em scars

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Vaihtelin eilen 75:een mittariston, ARC:n ja lämppärinsäätimien taustavaloja.

Vaihdon jälkeen kokeilin toimivuutta siten että sytytin valot viiksestä niin ettei autossa ollut virtoja päällä, kaikki näytti toimivan. Kokeilin uudestan niin että auto oli käynnissä niin eipä se lämppärin säätimien takana oleva valo palanutkaan. Kun auton sammutti tuo säätimen taustavalo vilkahti nopeasti ja sammui samalla kun kojelaudan takaa kuului releen napsahdus. :crazyeyes:

ARC:kin ilmeisesti suuttui mulle kun sen irrotin kojelaudasta. Käsijarrun ja kuskinoven varoitusvalot lakkasivat toimimasta. Kun virrat laittaa autoon päälle niin kaikki valot kyllä syttyvät ja sammuvat niinkuin pitää oliskohan joissain antureissa häikkää?

Hauskaa tuo italialainen autosähkö :shock:
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Onneks näiisä vanhoissa koko kaavio mahtuu hyvin yhdelle A4:lle :lol: .

Veikkaisin, että liitoksissa on jossain häikkää. Nuo seiskavitosen töpselit tuntuu löystyvän joka kerta kun niitä availee. Pienellä ruuvarilla kun levittää niitä uros-liittimen kärkiä hiukan aina kun liittimet on auki, niin kontaktit paranee. Tämä siis niissä moninapaisissa liittimissä, missä ne sellaiset pyöreät liittimet.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 378
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

164 veekuukkeli 97

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

Mulla bensamittari on näyttänyt alusta saakka milloin mitäkin, onneksi ei ihan aina.

toinen "vika" on tuo automaatti-ilmastoinnin nappula paneeli...
näytöissä toimii milloin mikäkin alue ja toisaalta taas ilmaakin tulee automatiikkaa käytettäessä milloin mistäkin ja milloin mitenkin kovaa....

mielestäni ilman minkäänlaista logiikkaa.

tosin mitä se alfa kuski logiikasta tajuaisikaan, auto elää omaa elämäänsä, ei siinä mitää semmosta ole.=)

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja samik »

dimmu kirjoitti:1. Vilkut lopettavat toimintansa n. kerran puolessa vuodessa myös hätävilkku. Toimivat yleensä taas muutaman tunnin päästä vaikka mitään ei ole autolle tehty, joten en vikaakaan ole lähtenyt jäljittelemään. On vain erittäin ärsyttävä vika jos ajelee vähänkin ruuhkaisemmalla ajalla kaupungilla.
auto ollut mulla reilun vuoden ja nyt tuli tämä vika vastaan. tuli ns. puskista joten heti piti tulla tänne tsekkaa että onko yleistä. en vielä testannu tuota hätävilkkua, mutta missäs se rele on jos vaikka vaihtais suosiolla? tunnollisena kuskina tuntuu kyllä hirveeltä ajella käyttämättä vilkkua 8)

edit: ja nyt taas toimii! taisi se hätävilkun käyttäminen herättää myös suuntavilkut normaaliin toimintaan :crazyeyes:
Viimeksi muokannut samik, 20 Elo 2008, 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kun laittaa pakin päälle niin palaneen polttimon merkkivalo syttyy mittaristossa.
Pakki valot palaa.
Satunnaisessa järjestyksessä sytyttää takasumarin napissa olevan valon, myös traction control merkkivalo syttyy toisinaan.
Pakkivalo polttimo ehjä, toimii kun avaa takaluukun, sammuu kun sulkee.

Noh, kai se on suunniteltu toimimaan sinnepäin...

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

puuha kirjoitti:Kun laittaa pakin päälle niin palaneen polttimon merkkivalo syttyy mittaristossa.
Pakki valot palaa.
Satunnaisessa järjestyksessä sytyttää takasumarin napissa olevan valon, myös traction control merkkivalo syttyy toisinaan.
Pakkivalo polttimo ehjä, toimii kun avaa takaluukun, sammuu kun sulkee.

Noh, kai se on suunniteltu toimimaan sinnepäin...
Onks pakkivalo takaluukun kannessa? Olisko johtosarja taipuessaan murtunu?

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

On kyllä.
Saattaa olla johto murtunu. Taivuttelin korista luukkuun menevää johtonippua, ei mitää ylimääräisia valoilmiöitä.

Lisätään mystiikkaan Bose cd-toosan omituisuudet.
Sateella ääni tulee kuin haudasta, kun kuivuu niin ääni kirkastuu.
Hanttarin ovea avatessa ääni katoaa. Kyllä, oven liitin tarkistettu, kaiuttimen liitin tarkistettu.

Mutta ääni kuuluu ihan hyvin silloin kun toimii...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4857
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo 166:nen ollut hieman yli 3 vuotta. Alkuun matkamittari näytti kaikki segmentit, sitten alkoi hetkellisesti niitä pimentämään, nyt melkein kaikki segmentit pimeänä, vielä joku aika sitten sai ne toimimaan, hetkellisesti, kun mittaristoa kolautti. Epäilen sitä "kumiliuskaa" joka yhdistää piirilevyn ja segmenttinäytön, milläs sitä voisi yrittää puhdistaa tai voisiko sitä liuskaa saada ostettua jostain?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Vaihdoimpa bensamittarin taustavalon polttimen, nyt kuitenkin kootessani tajusin että nuo tuuulettimien säätövalot ovat kaikki palaneet, että sielläkin valot on ollut :D Miten nuo saa irti? Se muovinen musta "kuppi" (eli ne mustat levyt joissa on numerot 0-4 jne lämpötila ja tuulettimen kohdistus) sen "pleksiputken päässä" lähtee irti ja siellä näkyy poltitimet, jotka pyörähtämällä lähtevät taakse päin irti.

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Java kirjoitti:Vaihdoimpa bensamittarin taustavalon polttimen, nyt kuitenkin kootessani tajusin että nuo tuuulettimien säätövalot ovat kaikki palaneet, että sielläkin valot on ollut :D Miten nuo saa irti? Se muovinen musta "kuppi" (eli ne mustat levyt joissa on numerot 0-4 jne lämpötila ja tuulettimen kohdistus) sen "pleksiputken päässä" lähtee irti ja siellä näkyy poltitimet, jotka pyörähtämällä lähtevät taakse päin irti.
Helppo homma. Ei vaan, on siinä hommaa ja ei oo kaikkein mukavin :D
Tässä ohjeet: http://www.alfa156.net/tech/bulbs/consolebulbs.html

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Tuota tuota, unohidin mainita että autoni siis on -00 vuosimallia, joten tollasta systeemiä ei ole mikä tuolla alfanetissä on. Eli ihan manuaalisnen versio ilman piirilevyjä omassa Alffassani.

Avatar
mipo
Viestit: 794
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Eilen laitoin pitkät päälle, niin takapenkin sisävalo syttyi samalla.... :mrgreen:

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Enpäs keksinyt parempaakaan ketjua enkä alkanut uuttakaan avaamaan kun todennäköisesti on sen verran harvinainen asia.

Vikana on sellainen että Getvosessa tuntui polttimot "palavan" suht usein ja välillä palaneet heräsivät takaisin eloon. Noh..vika on nyt paikallistettu niihin liittimiin joihin polttimot tulevat kiinni. Ilmeisesti jonkinlaista oikosulkua tai vastaavaa on ollut koska liittimet ovat osittain sulaneet. Polttimoiden kannat ovat olleet ehjiä.

Onko ko. liittimet automallikohtaiset vai voinko vaihtaa siihen liittimet mistä tahansa autosta, joka käyttää samanlaisia polttimoita ajovaloissa? Polttimoiden mallihan taisi olla HB 3 mikä ei kai kaikista yleisin ole.

Mistä hommaan liittimet?

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Enpä pikaisella haulla löytänyt ratkaisua vaimon 147:n -05 orkkis radion mystiseen päälle menoon.
Talvi on tulossa ja emäntä kyseli ajaako hän taas talven ilman radiota. Eli heti kun on pakkasta yli 5 astetta, niin radio menee itsekseen päälle ja tietysti tyhjentää akun. :evil:
Onko tuohon ongelmaan muuta ratkaisua kuin heittä lepikkoon tuo toosa ja uutta tilalle?

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Eihän radiolle pitäisi tulla mitään virtaa jos virrat ei ole päällä? Näin ainakin omassa 156:sessa, tosin vähän vanhempi ja erillinen radio..

Pitääkö radio siis aina manuaalisesti sammuttaa että sen saa pois päältä?
Jos se itsekseen siinä tapauksessa lähtee päälle niin taitaapi olla itse ratiossa jotain häikkää -> ken noista sitten tietää :shock:

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^^Itselle tuttu juttu ja myös Deltalle, mankka irti ja korjaukseen tuli viikon päästä takas.
Meni takuuseen, enkä tiedä hintaa.

Täällä jossakin juttua asiasta, kun muistais missä. :roll:

(156 SW V6 05)

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Suba kirjoitti:Enpä pikaisella haulla löytänyt ratkaisua vaimon 147:n -05 orkkis radion mystiseen päälle menoon.
Talvi on tulossa ja emäntä kyseli ajaako hän taas talven ilman radiota. Eli heti kun on pakkasta yli 5 astetta, niin radio menee itsekseen päälle ja tietysti tyhjentää akun. :evil:
Onko tuohon ongelmaan muuta ratkaisua kuin heittä lepikkoon tuo toosa ja uutta tilalle?
Alfa 147:n Radio kummittelee

Tuossa topicissa pikakorjauksena on ehdotettu CD levyn pitämistä soittimessa.
VMP

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

liekki kirjoitti: Vikana on sellainen että Getvosessa tuntui polttimot "palavan" suht usein ja välillä palaneet heräsivät takaisin eloon. Noh..vika on nyt paikallistettu niihin liittimiin joihin polttimot tulevat kiinni. Ilmeisesti jonkinlaista oikosulkua tai vastaavaa on ollut koska liittimet ovat osittain sulaneet. Polttimoiden kannat ovat olleet ehjiä.

Onko ko. liittimet automallikohtaiset vai voinko vaihtaa siihen liittimet mistä tahansa autosta, joka käyttää samanlaisia polttimoita ajovaloissa? Polttimoiden mallihan taisi olla HB 3 mikä ei kai kaikista yleisin ole.

Mistä hommaan liittimet?
Tuttu homma omasta kolmekolmosesta. Sen puolesta en kuitenkaan osaa auttaa, että syy noiden kantojen sulamiseen ei oikein koskaan selvinnyt. Kaverin vastaavaan vertaamalla kuitenkin huomattiin, että mun autoon oli ainakin kertaalleen jo nuo vaihdettu, ja itse taisin vaihtaa kahdet 7 vuoden aikana. Ko. H4 kannat ainakin olivat ihan yleismallisia, taisin ostaa Motonetista / Biltemasta / jostain.

HB3 näyttää olevan vähän eksoottisempi mokkula, mutta veikkaisin että ihan normi varaosaliikkeestä kannattaa läheä kysymään. Johdot varmaan joutuu katkomaan ja liittämään jossain kohtaa. Noissa H4 kannoissa on ~15 cm johdonpätkät liitosta varten, mutta en ole tuollaista HB-juttua enkä getvosten valoja koskaan katsellut joten enpä sano enempää.

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Koko kesän enemmän ja vähemmän satunnaisesti kummitellut ABS-vika päätti yhtäkkiä korjaantua itsekseen. Outoa :silly:
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Kelit kun ovat viilenneet niin alkoi vilkku temppuilemaan. Aaamulla kun lähtee liikenteeseen ei vilkku toimi lainkaan. Pidemmän matkaa kun ajelee ja auto lämpenee niin taas toimii. Samoin homma pelittää päivemmällä, kun vähän ilma ja kabiini lämpenee. Kivaa! Täytyy muistaa mennä katsastukseen iltapäivällä...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

mattijus kirjoitti: Tuossa topicissa pikakorjauksena on ehdotettu CD levyn pitämistä soittimessa.
Kiitoksi kaikille hyvistä vinkeistä. Täytyy kokeilla tuota mattijusin kikkaa.
Jos ei sekään auta, niin täytyy viedä se sitten Deltaan. Vaikka kokemukset heidän toiminnoista ei kovin rohkaisevia olekaan.
Hakoja ovat kuitenkin tähtitieteellisiä laskuja tekemään.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Sähköt on paikoittain heikkoja. oikea etuvalo ei aluksi aina pala, radio sammuu satunnaisesti jos voluumi on kovalla.
E: No tänään se homma muuttuikin mystiseksi. Auto sammui virran vähyyden takia liikennevaloihin eikä startannut. Työnsin keksinnön kiskan pihaan ja jonkun ajan päästä starttasin, lähti käymään ja on pelannut mainiosti sen jälkeen..
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Vaimon 147:ssa tänään kesken ajon hävis kaikki mittarivalot ja mittarin osoittimet meni alkuasentoon. Hetken perästä oli tullut hetula ajotietokoneen näyttöön EOBD Diaknostiikasta. Sammutettuaan auton ja uudelleen startattuaan kaikki pelitti ihan normaalisti.
Pihalla muutaman kerran starttailtuani sain saman mittarivalojen sammumisen aikaiseksi paitsi Airbag varoitusvalo syttyi ja näyttöön hetulan Motot control system failure.
Onko kennelläkään hajua missä vika voisi olla?

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

^Tänään luettiin vikakoodit ja näyttäisi, että can väylässä katkoksia. :shock:
Onko tälläistä vikaa tullut esille aiemmin? Emännän auto on vm05 2,0 TS ja 50k ajettu.

Avatar
Jochanan
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:51
Car(s): Ex: 156 SW JTDm 2005
Ex: 147 2.0 TS Selespeed 2001
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Jochanan »

Suba kirjoitti:^Tänään luettiin vikakoodit ja näyttäisi, että can väylässä katkoksia. :shock:
Onko tälläistä vikaa tullut esille aiemmin? Emännän auto on vm05 2,0 TS ja 50k ajettu.
Kuullostaa kalliilta. :silent:

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Sitä minäkin pelkään... :x
Varsinkin kun pitää mennä Delta-autoon ryöstettäväksi, vielä keskellä kirkasta päivää. :evil:

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Vänkärin sähkölasi liikkuu sekä ylös, että alas kunhan ensin laskee sen alas, repii ovipahvin irti ja vaihtaa johtojen napaisuudet ja nostaa sen ylös samasta nappulasta kuin laskikin... Eli vain toinen puoli katkaisijasta toimii. Kokeiltu kahdella eri katkaisijalla ja kahdella eri moottorilla. Piuhat ja liittimet on (ainakin kys. oven sisäpuolella) kunnossa.
I do my loving in the winter.

irmeli
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Huhti 2008, 13:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja irmeli »

Täytyy minunkin osallistua.. Sprintin mittarivalot syttyy kun polkaisee jarrua, vaikka virrat ei ole edes päällä. pakittaessa molemmissa vilkuissa palaa valot ja vilkuttaessa ei tapahdu mitään, siis takana. jarruttaessa palaa vähän kaikki valot takana, edessä toimii kaikki oikein.. :crazyeyes:

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Noista polttimon kannoista vielä. Eipä tuntunut löytyvän noista liikkeistä, joista kävin kysymässä. Merkkiliikettä suosittelivat hankintapaikaksi ja meinasivat että joutuu koko johtosarjan tilaamaan (!). Sanoi, että kaikki mikä jää alle viidensadan, on halpaa. Olikohan ennen ollut Deltalla töissä... :lol:

Noh...kyllä se sitten muisteli että sitä HB3 polttimoa olisi jossain Opelissa saattanut olla käytössä. Osaako kukaan sanoa onko muissa alfoissa kuit Getvosessa ollut tuota käytössä? Tai jotain automallia jossa olisi samaa polttimoa käytetty? Käyn jostain romuttamolta sitten vaikka hakemassa ne kannat, jos ei muuten saa ilman koko johtosarjaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

G mallin Astran pitkät on HB3set.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1837
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kannatta myös katsoa jos jostain Johtotähdestä löytyy tuollaiset polttimot, niihin saa liittimet irtotavarana marmoritiskiltä ja hinnat yllättävät positiivisesti verrattuna Deltaan :wink:

Myös klonkswageneihin liittimiä myydään kappaleittain...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ostin HB3:t Hämeenlinnasta Hämeen autosähköstä. Polttimoita on käytössä mm. Avensiksessa ja jenkkivehkeissä. Ainakin tämän liikkeen myyjillä oli tietoa. Kait niitä löytyy jo motonetistakin.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Pitkään pitänyt poiketa tuossa liikkeessä, taitaa sähköstä löytyä melkein mitä vaan...?
..ammattina autoslalom..

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kannattaa kääntyä Hämeen autosähkön puoleen, niin sieltä voisi löytyä myös liittimet. Nyt en heti osaa sanoa puhelinnumeroa.

Vastaa Viestiin