Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^jep, näin on.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Jaa, kyllä -04 vuotinen ilmoitti palaneesta takavalosta..

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

'03 boselifti tietää parkit ja tuntee jarruvalon ainaskin. Lyhkäsistä ei polttele - nehän ny huomaa vaikka liikennevaloissa.

Ja jottei vedetä ihan OT:ksi niin tänä aamuna ei startatessa syttyny takasumuvalot vaan oikeanpuoleinen takasisävalo. Mukavaa vaihtelua joskaan ei niin mystistä.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ja toi nollaykkönen haistoi oikean takasumarin pimeäksi - toki vain silloin, kun pistän ne vahingossa päälle.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Täällä tuo nollakolmonen haistaa jonkun valon pimeäksi, vaikka kaikki toimii oikeen hyvin. Villejä veikkauksia mistä johtuu?

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Väärän kokoinen polttimo?
Näin ainakin cromat/themat huomasi sen.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Sori en huomannut mainita, että kaikki polttimot on oikeaa kokoa, ainakin käsittääkseni. Eli parkit on H6W:t. Muut polttimothan tuossa taitaa aika ollakin ihan perus kamaa, eikä väärät sovi paikalleen edes? Hapettumaa oli rekisterikilven valoliittimissä ja nekin tuli puhdistettua. Mittariakin tullut pyöritettyä kädessä ja empä siitä mitään vikaa havainnut.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Yleensähän se kömmähdys tulee rekisterikilven valoista.
Sinne kun sopii 3w ja 5w lamput ja 3w sytyttää vikamonitorissa valon, 5w pikkuhiljaa polttaa muovikannan ruskeaksi korpuksi.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Oliskin ollut tuosta kiinni, mutta 5W polttimot tuli laitettua, kun niitä räpläsin.

Liittyisköhän nuo "automaattiset" takasumuvalot jollakin tapaa aiheeseen? Eli välillä takasumarit menee päälle, kun auton käynnistää. Tämähän on vissiin kyllä enemmänkin yleinen ominaisuus kuin vika :lol:

Pitänee käydä nuo takaluukun johtosarjat läpi tuosta taitoksesta, jos sieltä löytyisi nirhaumaa tms.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Joulukuusi

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Osaisiko joku tosiaan neuvoa kun nyt palaa 24h mittaristossa öljyvalo, akun valo,km-näytön taustavalo, sekä infonäytön ylärivin reunoissa punainen ja keltainen valo.

Nämä siis eivät sammu vaikka sammuttaa virrat ja ottaa avaimen lukosta. Pitkällä rämppäyksellä virtalukon kanssa valot saa sammumaan mutta hetken päästä menee taas itsestään päälle.

Yrittääkö auto siis kertoa jotain vai onko jossain liittimissä häikkää?

Ja kaukokeskuslukitus lopetti toimintansa samaan aikaan. Onko syy vai seuraus?

Neuvot olis tarpeen jos sellaisia löytyy...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

A Bart kirjoitti:Yleensähän se kömmähdys tulee rekisterikilven valoista.
Sinne kun sopii 3w ja 5w lamput ja 3w sytyttää vikamonitorissa valon, 5w pikkuhiljaa polttaa muovikannan ruskeaksi korpuksi.
Vaihdoin toisen rekisterikilven valon 3wattiseksi kun Autosähköstä olivat 5w loppuneet.
Vikavalo sammui, pimeällä voi huomata eron valaistuksessa jos tietää katsoa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tulipa koitettua sitten noita 3W polttimoitakin^ ei vaikutusta, mutta mutta... Rekisterikilven valojen johdoissa läheltä polttimoa löytyi ryöstäjät molemmin puolin. Ei liene alkuperisenä 3M ryöstäjiä johtosarjoissa.

Veikkaisin siis, että rekisterikilven valot on jossain vaiheessa pimentyneet ja vian "korjaamiseksi" niille on tuotu virrat parkeilta. :evil: Ei liene kumma, että merkkivalo loimottaa taululla, kun parkeilla on kahdet polttimot ja kilven valoja ei ole lainkaan.

Vai onko jollakulla parempaa veikkausta mitä nuo ryöstäjät tuolla tekee? Paikkahan on mukavan ahdas eikä kykene seuraamaan ihan helpolla, että mihin ryöstäjältä lähtevä johto menee. Pääseekö noihin kilven valojen johtoihin jotenkin peräkontin puolelta käsiksi? Tai auton alta takapuskurin välistä?


EDIT: Veikkaukseni meni mehtään. Ryöstäjät onkin laitettu kilven valojen väliin. Toinen kilven valo on luultavasti siis pimeä ja nyt toinen ruokkii kumpaakin. Lienee myös syyllinen merkkivalon syttymiseen. Tarkastan asian poistamalla ryöstäjän, kunhan vähän nuo näpit lämpeis.

Mistähän nuo valojen johdot mahtaa kulkea? Jotakin todennäköistä paikkaa mistä johto olisi mennyt poikki/vaurioitunut?

EDIT2: Oikeanpuoleiselle kilven valolle ei tule virtoja. Vielä kun löytyisi minne virtanen hukkuu. Peräkontin puolelta ei vikaa havaittu ja seuraavana johtosarja sukeltaakin takapenkin alle ja luultavasti menee kynnystä pitkin eteen? Seuraavana metsästämään kojelaudan alle, josko sieltä löytyisi tuon pinkki/valkoraidallisen johdon toinen pää.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyllä se vaan uskottava on, kun toinen rekisterikilven valo ei pala, niin vika on kierrolukumittarissa. :roll: Näin se luigi taas yllätti. Kassotaan josko tuo mittari paljastaisi mikä vian aiheuttaa...


Lisätään tähän nyt vielä muillekin tiedoksi, että vian aiheuttaa kaksi kanavainen High Side Driver (VND810M), josta toinen kanava mykkä. Ja DataSheet löytyy täältä, jos jotakuta kiinnostaa. :roll:


*Edit: Vika korjattu juottamalla ko. osa uudelleen paikalleen. Oli ilmeisesti huono liitos jossakin kohden, vaikkei silmä tai mittari sitä huomannutkaan. Riitti kuitenkin laukaisemaan piirin suojauksen ja sammutti toisen kanavan.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Valot

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Oli tainnut olla kosteutta vaan jossain. Meni sulake ja vaihdoin sen ja nyt näyttää taas Alfonso toimivan. Kaukokeskus ei vaan toimi mutta taitaa olla paristo vaan loppu.

Saa nähdä vilkkuuko valoja taas jatkossa. Toivottavasti ei vaikka joulu onkin tulossa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tiige kirjoitti: Uskaltaisin väittää että tuo palaneiden polttimoiden merkkivalon ei kuulu toimiakkaan kuin parkeista. Näin ainakin vanhemmissa alfoissa(ja mitäs sitä hyvää muuttamaan :wink: ). Joku 156 omistaja voi vielä vahvistaa tämän.
Kyllä tuo minulla on tähän mennessä ilmoitellut jo rekisterikilven, molempien etuparkkien ja takajarruvalon kärähtämiset.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kyllä siellä mittaristossa on ohjaus samalla periaatteella viidelle parille valoja ja noissa ohjauspiireissä on myös tuo tunnistus. Ainakin boseliftin mittaristossa näin. Käsittääkseni vanhemmassa on samanlainen kierroslukumittari..?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Lähivaloista/pitkistä ei valittele.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Semmoisen jutun huomasin eilen, että kun kabiinissa oli pakkasta, vilkut eivät oikein jaksaneet toimia. Kun pääsin kustannuspaikan lähettyville, toimivat ne kuten kesälläkin. Samanlaista väsymystä niissä oli silloin rengasrikon jälkeenkin, kun tuli seisotettua Alfaa kolmisen viikkoa putkeen.

:o:

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Jalamari kirjoitti:Lähivaloista/pitkistä ei valittele.
Noin se on sataviisysissäkin, huomauttaa kaikista muista, mutta ei lähivaloista ja pitkistä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä vähän mystiikkaa elämään. Täällä kun tuntuu monella aiheuttavan kosteus ongelmia, niin täälläpäs siitä on korjaukseksi!

Auto hommattiin siis uhm, olikohan helmikuussa. Joka tapauksessa alusta asti ongelmia oli jo vähän, mutta en niitä nyt erottele sen jälkeen ilmenneiden ongelmien puolelta. Alimpana sitten ne, mitä on saatu toimimaan ja... miten :D

Alkutila:
1) Takalasinlämmitin ei toiminut
2) Puhaltimen 4.asento ei toiminut (ei ole ilmastointia)
3) Hansikaslokeron valo palaa aina, kun autossa on virrat päällä
4) Takana kummankaan puolen lukuvalo ei toiminut, milloinkaan
5) Osa mittariston taustavaloista pimeänä (keskikonsolissa toimii lämmityksensäädön valo aina joskus, lisää alempana. Lisäksi ainoastaan kellon (...) taustavalo toimii, toki varotusvalot bensamittarissa ja lämmöissä toimii normaalisti)
6) Puhaltimen suuntaus ei toimi lainkaan. Jumittunut ikkunoille - onko tämä nyt se "ala-asento", mihin läppä voi jämähtää jumiin, jos siitä on kyse?
7) Kuskin ikkunan avaus/sulkemismekanismi lomailee toisinaan - ikkuna kyllä aukeaa aina ja ihan kiltisti, mutta kiinnisaaminen onkin sitten ihan eri juttu =) Ongelma ilmaantui syksyllä ensimmäisten viilenevien öiden jälkeen ensimmäisen kerran.

Miten vika korjattu tai korjaantunut:
1) Takalasinlämmitin toimii, JOS: sammuttaa ajovalot ja erittäin nopeasti painaa lämmittimen nappia.
Mikäli ei auta, laittaa sisäilmankierron päälle ja pois ja sitten välittömästi painaa nappia - lähtee päälle ja pysyykin päällä, teki mitä teki. Lisähuomiona on se, että ajovalot pois päältä kojelaudassa ei saa palaa yhtäkään valoa, jotta lasinlämmittimen nappi suostuu toimimaan. Sisäilmankiertonäppäin sammuttanee kaikki valot hetkeksi, jolloinka lämmittimen saa päälle :D
Vaikuttaa siis maadoitusongelmalta, minkä sijainnista en osaa sanoa yhtään mitään. Lämmittimen kun saa päälle, voi ajovalot huoletta laittaa takaisin päälle ja lämmitin pysyy päällä - itseasiassa yleisesti se nappi lakkaa toimimasta kokonaan sen jälkeen kun lämmitin pistetään päälle, vaikka se sammuukin itseksiään sitten jossain vaiheessa kun ikkuna on jo sula/kuiva.

2) Puhaltimen 4-asento alkoi toimimaan kesän ensimmäisinä oikeasti kosteilla hetkillä. Aluksi satunnaisesti ja vain 3.5-asennossa (eli kolmosen ja nelosen puolivälissä). Nyt toimii täysin normaalisti säällä kuin säällä.

4) Takapenkkien lukuvalot alkoivat toimimaan mystisesti ilman mitään selitystä, huomasin vahingossa sen toimivan kun liukkaalla takapenkiltä kauppakassia nostaessani nappasin tukea lähimmästä mahdollisesta paikasta - eli lampusta - ja se syttyikin :D Nyt toimii molemmat - sen sijaan edestä pelkääjän puolen kattovalo on pimahtanut lopullisesti.

5) Mittariston valot toimivat hyvin mielenkiintoisesti. Ne toimivat, normaalisti - etenkin jos on ajovalot päällä, mutta joskus muulloinkin, kuten tuossa äsken mainitsinkin noista kojelaudan valoista lasilämmitintä käytettäessä. Sen sijaan ne on tuntuvasti himmenneet kesästä, tai ainakin siltä vaikuttaa.

Lisäksi autossa on ollut ainakin yksi, loogisen mystinen vika: ABS:t ei olleet hereillä kesän jäljiltä. Itse lukkiutumattomat toimi mainiosti kun tuli ekat syysliukkaat tuossa kuukausi tms. takaperin, mutta palautetta ei tullut polkimelle - äänestä kuuli, että lukittuvat pyörät lähtivät uudestaan pyörimään ja auton liikkeistä tunti sen. Koko homma tuntui jotenkin kankealta ja heittelehtivältä.
Toisella kertaa (hassua kyllä, sama paikka lähes samassa tilanteessa) tuntui jo vakaammalta ja hieman poljinkin alkoi tärähtelemään.
Kolmannella kertaa joutui tekemään tosissaan jarrutuksen ja alussa ei tapahtunut polkimen päässä mitään, mutta lyhyen hetken (koko ajan ABS varmasti toiminnassa peilijäällä, ei mennyt lukkoon) päästä alkoikin potkimaan ihan olan takaa. Viimeksi kun oli kunnon jäätä parkkipaikalla viikko sitten, kokeilin huvikseni 20kmh vauhdissa polkasta jarrua pohjaan ja aivan kiltisti potkii jo.

Ilmeisesti siis ihan normaalia, että menee absit "jumiin" kun niitä ei tarvitse? :) Sama koskee varmasti myös ALB:tä, mikä tuossa autossa katsastuslappusen mukaan olisi... Pitää ennen katsastusta vetreyttää sekin, ettei hylsyä tule siitä...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

6 ja 7 ei varsinaisesti ole mitään sähkövikoja. Tuo ilmansuuntauksen läppä vanhemmissa säätyy vissiin ihan vaijerilla. Eli vaijeri irti/jumissa.

Ikkunannostimen vaijereista kuivaa rasvat ja käytön puutteesta vetää jumiin. Uusilla rasvoilla ja käytöllä pitäs lähtee rullailemaan.

Hanskalokeron valosta on vaan se katkaisin rikki. Tappi poikki/jumissa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jalamari kirjoitti:6 ja 7 ei varsinaisesti ole mitään sähkövikoja. Tuo ilmansuuntauksen läppä vanhemmissa säätyy vissiin ihan vaijerilla. Eli vaijeri irti/jumissa.

Ikkunannostimen vaijereista kuivaa rasvat ja käytön puutteesta vetää jumiin. Uusilla rasvoilla ja käytöllä pitäs lähtee rullailemaan.

Hanskalokeron valosta on vaan se katkaisin rikki. Tappi poikki/jumissa?
no se hanskalokeron valon saa sammumaan jos painaa luukun oiketa reunaa, eli tappi vooipi olla vähän lyhentynyt. Mites toi ikkunakin, sähköset on ja käyttöä on ihan kivasti... Ja joku sanoi tosta lämmönohjausläpästä, että sekin olisi sähköinen jo ainakin 99-mallissa, että miten on? Eikö lämmönsäätökin olis vaijerilla jos tuokin - se meinaan on sähköinen viiveestä päätellen...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kyllä mää väittäsin että suuntauksen säätö on vaijerilla, ainakin ilmastoimattomissa. Nuo ikkunahissi ongelmat on nimenomaan sähkösissä, liian tehoton moottori vanhoilla rasvoilla toimiakseen. Veivillä jaksaa veivata vaikka ois vähän jumissakin. :lol:

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

heh,

tällä hetkellä 166:sen ics:ssä radion/cd soittimen numero/nuolinäppäimiä painaessa joka toisella kerralla tapahtuu sitä mitä pitää. Joka toisella kerralla levy vaihtuu tai radiokanava hyppää päälle ihan miten sattuu, jossain jotain kosketushäikkää?!?!?!?

Avatar
Vesihiisi
Viestit: 88
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Tälläinenkin mielenkiintoinen tapaus sattui että laitoin alfan töihin mennessä tolpan nokkaan ja painoin säätimestä ovet lukkoon mutta eipäs vaan ovet menneet lukkoon,vain hälytin meni päälle.No asiaa tietenkin tutkimaan ja keskuslukko täysin jumissa,ei sanonut mitään vaikka kuinka ränkkäsi sisältä ja säätimestä.Tovin ihmettelyn jälkeen nykäisin johdon pois tolpasta ja kokeilin säätimestä ja hallelujaa kaikki toimi normaalisti.Toista kertaa ei ole sattunut,oliko sattumaa vai yhteydessä jotenkin lämpötolppaan en tiedä...

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Laitetaan sitten listalle 159:stä joku mystinen ABS/EBD/VDC plus kaikki muut jarruvärkkeihin liittyvät laitteet joista mittaritaulu ilmoittelee satunnaisesti, että joku on vialla. Vian taikka ominaisuuden ilmaantuessa ajotietokone alkaa luettelemaan noita em. lyhenteitä tyyliin "abs system not available" jne. Samalla mittaristoon syttyy keltainen ABS valo ja luistoneston valo palamaan.
Onko kohtalotovereita?
Vikakoodia en saanut luettua, koska ainakaan tuo fiatecuscan ilmoitti ettei ABS systeemissä ole muistissa yhtään vikakoodia. Varoitukset yleensä häviää kun sammuttaa auton. Kai se tarttee viedä huoltoon... olis vaan kiva edes saada joku mahdollinen arvaus siitä mikä tuota aiheuttaa. Huollon meininki on kuitenkin se, että vaihdetaan yksi osa ja katsotaan auttoiko (eli monta käyntiä pajalle).

Pihassa oleva Audi A4 on kyllä esitellyt samankaltaisia oireita hyvinkin usein, mutta kun sattuu olemaan työsuhdeauto niin ei paljon haittaa. Vaihtakoot siihen vaikka jokaisen osan yksi kerrallaan kun ei tartte itse maksaa. Alfa on taasen ihan oma niin ei millään viitsisi tehdä turhia korjaamoretkiä.

Onkohan minun kaunis italiaano saanut jonku saksalaisen jarruklamydian kun on niin samanlaisia oireita :shock:

EDIT: Löytyhän se vikakoodikin kun sain läppärin kiinni autoon silloin kun mittaristossa paloi varoitusvalot. Oikean etupyörän nopeusanturia ilmoitteli viaksi. Mahtaa olla joku liitinvika kun niin sattumanvaraisesti varoittelee viasta?
Mikähän noita antureita vaivaa? Audista noita vastaavia mokkuloita on mennyt neljä kappaletta vaihtoon viimeisen puolen vuoden sisällä. Siinä on tosin jäänyt ABS varoitusvalo palamaan pysyvästi. 159 tuntuu unohtavan vian aina kun laittaa virrat pois ja sen jälkeen ABSit saattaa pelata useamman reissun ihan normaalisti.
Viimeksi muokannut Vainio, 19 Marras 2010, 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo ABS-vikavalo on tutun kuuloinen ongelma, hmm, oliskohan Saabista? Siinä auttoi ihan vaan antureiden putsaus + nesteiden vaihto ja ilmaus. Ei tietoa ole, mikä noista oli lopullinen aiheuttaja, mutta se keneltä kuulin puheli, että uskoi syynä olleen ihan vaan ilmakuplat. En tiedä miten tuo on toteutettu tuossa, niin en osaa sanoa.

Avatar
Gardenia
Viestit: 90
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 22:05
Car(s): ex-156 V6
Ducati Hypermotard 796
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gardenia »

Pakkasilla ja kosteilla keleillä (ei kuitenkaan kesäisin) tekee sellaista että etusumarit syttyy itsekseen kun starttaa auton. Kyllähän sitä vois joillekin huijata et "kaikissa Alfoissa on sumuanturit"...

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tässä parin päivän ajan 164 väläytellyt mittaristossa varoitusvaloja jotka ilmaisevat jarrupalojen loppuun kulumisesta ja eilen nuo kaksi merkkivaloa jäivät sitten lopullisesti palamaan. No, illalla tallilla keula ilmaan ja ihmettelemään...

Ilmeisesti nuo tarkkailevat vain etujarrupalojen kulumista, kuitenkin jokaisessa etupalassa on pintaa reilusti jäljellä. Lisää ihmetystä herätti, kun huomasin noiden johtojen olevan poikki molemmin puolin :shock:

Olisihan noi mukava saada sammumaan, kun pitäisi kohta mennä leimalle. Pitää tutkailla tarkemmin sitten talvirenkaiden vaihdon yhteydessä...
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eikös tuo systeemi toimi niin että palan sisällä oleva johto saa maata osuessaan jarrulevyyn. Voisiko jomman kumman puolen johto osua johonkin niin että vetää maihin.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Muistaakseni 164:n systeemi toimi niin päin että johtojen yhdessä ollessa valo EI pala. Piti nimittäin juottaa karvat yhteen kun tarvikejarrupalojen kytkentä olikin toisin päin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tosiaan noiden johtojen pitää olla yhdessä, niin varoitusvalot sammuvat 164:ssä. Hieman lisää päänvaivaa aiheutti samaanaikaan hajonnut jarrunesteen pinnankorkeusanturi... Ja vielä kaupanpäälle syttyi ABS:n merkkivalo :lol: Tuntuu vikojen määrä olevan aina vakio :evil:
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nyt pakkasten tultua on huomattu pari hassua juttua - en nyt mystisiksi sanoisi, mutta...

1) Hanttarin ajovalo syttyy välillä viiveellä, jos auto on kylmä.
2) Pyyhkijät ei toimi automaattisesti (eli siis vipu ylös-asennosta kun palautuu, pyyhkijät pysähtyy heti) ennen kuin sisätilat on lämmennyt. Sama taitanee koskea eri nopeusasetuksia - en ole kokeillut.
3) Toisinaan sisäilmankierrätys menee itsekseen päälle - ja jumahtaa siihen (läppä kohmeessa?), ellei käy tuuria ja se aukene. Äänestä kuulee onko kiinni vai auki =P

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: Joulukuusi

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Ei kenelläkään olis villiä arvausta minkä takia voi infovaloja, infonäyttö ja esim. bensavalo palaa jos ei avainta edes ole virtalukossa?

Miten on mahdollista jos avainta ei edes ole käyttänyt lukossa?

Jossain nyt joku häikkä mikä aiheuttaa jatkuvasti sulakkeiden palamista. En netistä löydä mitään apua niin kohta pitää kai viedä liikkeeseen...?

Sulake 12 palaa koko ajan ja sulake 13 välillä. Sitten ku sulake 12 on palaneena niin valoja ei pala kojelaudassa.

Mutta vaikka soittimen liitännöissä olisikin jotain häikkää mikä polttaa sulaketta 12, niin voiko se muka aiheuttaa infovalojen palamisen koko kojelaudassa ilman avainta virtalukossa?

:crazyeyes:



Oiva kirjoitti:Osaisiko joku tosiaan neuvoa kun nyt palaa 24h mittaristossa öljyvalo, akun valo,km-näytön taustavalo, sekä infonäytön ylärivin reunoissa punainen ja keltainen valo.

Nämä siis eivät sammu vaikka sammuttaa virrat ja ottaa avaimen lukosta. Pitkällä rämppäyksellä virtalukon kanssa valot saa sammumaan mutta hetken päästä menee taas itsestään päälle.

Yrittääkö auto siis kertoa jotain vai onko jossain liittimissä häikkää?

Ja kaukokeskuslukitus lopetti toimintansa samaan aikaan. Onko syy vai seuraus?

Neuvot olis tarpeen jos sellaisia löytyy...

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

kevennykseksi tämmöinen "ominaisuus" , yleensä viikonloppuisin alkaa tämä show :D

alfa vklp tunnelmissa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Joulukuusi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oiva kirjoitti:Ei kenelläkään olis villiä arvausta minkä takia voi infovaloja, infonäyttö ja esim. bensavalo palaa jos ei avainta edes ole virtalukossa?
Appiukon Vectra käyttäytyi samalla tavalla kun laturista oli diodisilta särki.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ja myöskin eräs nissani poltteli erinäisiä mittarivaloja viallisen diodisillan vuoksi, vaihdoin laturin ja valot sammuivat..

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Joulukuusi v2.0

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Nyt ei Alfonso lähtenyt käyntiin enää. Akku tyhjänä.

Eli toi laturi- arvaus näyttäis aika kantavalta MUTTA...

... Akun varoitusvalo ei ole palanut kun autolla on ajanut (eikö näin käy jos laturi ei lataa?)
... Valoshow on kestänyt jo yli kuukauden, jos soittimen sulake on ollut palaneena valoshowta ei ole esiintynyt ja auto toiminut ihan normaalisti, lähtenyt vaivatta käyntiin joka kerta vaikka mittarissa oli se vajaa 20 miinusta.
... Ja nyt kävin ajamassa kierroksen autolla, ei palanut varoitusvaloja, toimii normaalisti, lähtee käyntiin.

Eli nyt kun sulakkeet 12 ja 13 on palaneena niin auto toimii normaalisti. Jos nämä vaihtaa ehjiin, alkaa valoshow ja akku tyhjenee.

Soittimen pitäisi olla ehjä eli kai jossain johdoissa on nyt jokin "mystinen sähkövika" mikä aiheuttaa virtapiikkejä tms...?

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Akun varoitusvalo ei ole palanut kun autolla on ajanut (eikö näin käy jos laturi ei lataa?)
Vaihtovirta laturin tasurista voi yksi diodi palaa jolloin vielä lataa muttei täysillä tehoilla ja myöskään laturin valo ei pala, tossa kälyn nissanissa oli juurikin noin kun sitä tutkailin... eli eka oire oli tuo "ylimääräisten" merkkivalojen palaminen mittaristossa.
Osaisiko joku tosiaan neuvoa kun nyt palaa 24h mittaristossa öljyvalo, akun valo,km-näytön taustavalo, sekä infonäytön ylärivin reunoissa punainen ja keltainen valo.
Tämä voisi johtua laturin diodisillasta
Valoshow on kestänyt jo yli kuukauden, jos soittimen sulake on ollut palaneena valoshowta ei ole esiintynyt
Tämä taas ehkä ei?? Onhan tuolla soittimessakin puolijohteita mutta yhteys mittaristoon, en osaa sanoa kun ei ole kytkentäkaavaa.

Avatar
mipo
Viestit: 794
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Oli Alfa päättänyt ajaa selkänojan kiinni rattiin yön aikana... :mrgreen:

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Vilkkuuvilkkuu

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Uutena ominaisuutena Alfonso hakee huomiota vilkuttamalla kaikkia sisävaloja vilkun kanssa samaan tahtiin. Jostain syystä vain vasemmalle käännyttäessä...

Onneksi tekee sitä vaan välillä. Iltasella ajettaessa aika huomiota herättävä ominaisuus valoissa seistessä... :oops:
Ja mystisyys: Sulake palanut eli ei toimi sisävalot muuten kuin vasemmalle vilkuttaessa...

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

einari kirjoitti:
Jalamari kirjoitti:Lähivaloista/pitkistä ei valittele.
Noin se on sataviisysissäkin, huomauttaa kaikista muista, mutta ei lähivaloista ja pitkistä.
kyllä mun mielestä huomauttelee front light dipped beamia kun lähivalo on palanut, pitkistä ei tiedä mitään.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11204
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ai miten niin huonoja talviautoja?

Lancia on kehittänyt kiintoisan villkuvian. Vänkärin puoleinen takavilkku nimittäin toimii vain pakkasella. Aamulla kun lähtee kuskailemaan lapsia pitkin kylää, toimii vinkkari normaalisti. Jos siis ei olla plussalla.

Sitten kun iltapäivällä starttaa duunipaikan pihasta koti kotia, ei suunnannäytin enää teekään yhteistyötä. Takavillku ei elä ollenkaan, kojetaulussa nakuttaa tuplanopeudella ja edessä ja kyljessä normaalirytmissä. Kivaa!

Joku kontaktihäiriö, I presume.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Kaipa tämä tänne kuuluu. Tarkoitus on avata takapaksi kaukolla. No, mitään ei tapahdu, kun nappulasta painelee. Ok, olisko patterit lopussa, avataan sitten vivulla.

No jos kerran kaken patterit sattuisi olemaan finaalissa, niin enpä käytä niiden viimeisiä virtoja siihen että laitan ovet lukkoon ja hälyn päälle. Avaimella ovet siis lukkoon. Pääsen viisi metriä autosta, niin takapaksi raksahtaa auki ... :mrgreen:

Vähän on hidas maanantaiaamu Romeolla, niinkuin kuskillakin.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Onkos kellään ratkaisua siihen, että Trippi mittarin nappula ei toimi. Kliksuu hienosti, mutta mitään ei tapahdu.. viereinen mittarivalojen säätönappula toimii moitteitta.. lämpö tila olisi ihan kiva nähdä, ilmankin että alle 3 astetta alittuu.. :roll:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Pitää nappulaa pohjassa 3sek. :silly:

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Jarsan kirjoitti:Pitää nappulaa pohjassa 3sek. :silly:
hmm.. eikös se silloin nollaa vain tuota trippi mittaria? lämpötilakaan ei toimi siis.. No täytyy kokeilla jos tuo nyt jotain resetoisi.. :wink:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Niinhän tuo tekköö! Boseliftissä siitä ei muuta sitten tapahdukaan. :-D

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Jarsan kirjoitti:Niinhän tuo tekköö! Boseliftissä siitä ei muuta sitten tapahdukaan. :-D
No eipäs auttanut :? hmm..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

minkä vuoden auto ja kuuluuko siinä olla lämpömittari? vanhemmissa 156sissa ei mittaria ole jos ei ole ilmastointia... muistaakseni ..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Vastaa Viestiin