Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Miä kun luulin, että tuo olisi saman sulakkeen takana mitä auton parkit?

Jos on oman sulakkeen takana, pitää varmaan tutkia hieman ajatuksen kanssa noita. Varmaan joku 7.5 tai 10A sulake olisi?
Ihmettelen tuota sulakehommaa siksi, että autossa toimii kaikki valot.

Peräkärryssä toimii kaikki, PAITSI:
- Sumuvalo (ei tule jännitettä, tosin ei ollut myöskään sumuvalokytkintä rasiassa, joten liekkö pitäisikään?)
- Vasemman puolen parkki/äärivalo (molemmat saman, 7-nastan takana)
- Vasen rekisterinvalo kärryssä, missä se on yhdistetty vasempaan parkkiin/äärivaloon

Ja kärryn kytkeminen ei myöskään sotke pätkääkään auton omia valoja mihinkään suuntaan, sikäli kun asialla on mitään väliä.
Ja tosiaan jännitettä ei tule tuohon 7-pinniin saatika sumuvalon pinniin (en nyt numeroa muista).

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Gommi »

159, radion rattisäädöt pimeni ja samaööa tuli vikaviesti "airbag faulty, consult handbook". Bägin valo jäi toki palamaan. Kenelläkään tullut vastaan samanlaista, vai olenko sähkövikainen pioneeri?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Eipä ole tullut itsellä vastaan, mutta kellojousihan se siltä mitä ilmeisemmin antautui.

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Haa.. Pitääpä lukaista vikakoodi, kun löysin usb2 pötikän. Varmaan marmori on se paikka, mistä kellojousi löytyy.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja sanctus »

MiTon bensamittarin taustavalon syttyy-sammuu-syttyy-sammuu-syt...sammuu -ongelma on pysynyt nyt poissa kesärenkaiden vaihdosta asti eli n. kuukauden, vaikka kilometrejä on tullut viime viikkoina ihan reippaasti. Muistan vielä, kun ajoin vaihtamaan renkaat ja bensamittarin taustavalo sammui hetken päästä tyypilliseen tapaansa kesken ajon syttyäkseen kohta uudelleen. Vaihdon jälkeen: magic. Periaatteessa kiinnostaisi tietää, että mitäköhän hemmettiä. Kiinnitin kyllä renkaiden vaihdon yhteydessä mm. ABS-anturilta lähtevän johdon paremmin, mutta periaatteessa en usko, että em. ongelmaan mitenkään liittymättömien johtojen heiluttelu olisi ollut mystillis-maagillisen taikaloitsun asemassa tässä.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja molsky »

Alfa 156 FL, kahdesti nyt palanut vakkarin/äänijärjestelmän sulake kolmen päivän sisään.
http://www.autogenius.info/alfa-romeo-1 ... x-diagram/ (Nro. 13)

Pitäisi huomenna tarkistaa tuon jälkiasennetun Pioneerin soittimen kytkennät. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja mikä on ollut syynä?

Gommi
Viestit: 179
Liittynyt: 14 Huhti 2015, 01:23
Car(s): 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo: 159 2.4 jtd, 156 2.0TS, 166 2.0TS
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Gommi »

Dodiin, seuraavan vikakoodin sain kaivettua:
B1005 - Passenger Airbag exclusion warning lamp
Open circuit
Error present.

Ilmeisesti viittaa kuitenkin matkustajan bagista?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vikakoodi viittaa selityksen mukaan matkustajan turvatyynyn deaktivointiin tai sen merkkivalon piiriin.

Ulkomaan foorumilta löytyy juttua juuri samanlaisesta tapauksesta ja ratkaisukin on tarjolla. Ilmeisesti jokin bitti poikittain koriohjainlaitteella.
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... fault.html

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jame »

Katosi 159:n sähköt ja kone sammui kesken ajon. Tyhjässä ympyrässä vajaa 2 km kotoa polkasin vähän reippaammin, kierrokset ehti vähän nousta ja siihen se leikki sitten lopahti. Tien sivussa hetken ihmettelin näkyykö missään ufoja, starttasin ja kaikki toimi normaalisti. Kotiin päästyä luin vikakoodit, mutta mitään ei löytynyt. Konehuoneen puolellakin kaikki näytti normaalilta, ei löytynyt huteria liitoksia tai hiertyneitä piuhoja.

Pari kertaa aiemmin nyt kesällä on näytöllä vilahtanut sekunniksi ilmeisesti dpf:ään liittyvää vikatekstiä, mutta ei niitä ole kerennyt edes lukea. Eka sattui reilu kuukausi sitten ympyrässä jossa täräytin etupyörän pieneen monttuun ja toinen kerta viime sunnuntaina pojan ajaessa, rauhallisesti ajaen heti ympyrän + hidastetöyssyn jälkeen. Kummankin kerran jälkeen tarkistin vikakoodit, mutta ei ollut jäänyt mitään muistiin.

Nyt ei siis kerennyt näyttöön tulla tekstiä, jos nämä temput edes ovat samaa alkuperää. Mites se keltainen reset-nappula akun plusnavan suojakotelon alla. Jos se kytkin alkaisi kehittää vikaa, voisiko oireilla tähän tyyliin?
Il nero era bellissimo

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

molsky kirjoitti:Alfa 156 FL, kahdesti nyt palanut vakkarin/äänijärjestelmän sulake kolmen päivän sisään.
http://www.autogenius.info/alfa-romeo-1 ... x-diagram/ (Nro. 13)

Pitäisi huomenna tarkistaa tuon jälkiasennetun Pioneerin soittimen kytkennät. Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja mikä on ollut syynä?
Miulla tota sulaketta alkoi polttamaan kun olin ottanut farkun takaluukun sisäverhoilun irti pyyhkijän moottorin huoltoa varten ja sit jäi pakkivalon piuha puristuksiin ja oikoseen. Saman sulakkeen perässä on siis myös peruutusvalojärjestelmä.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jame »

Jame kirjoitti:Katosi 159:n sähköt ja kone sammui kesken ajon. Tyhjässä ympyrässä vajaa 2 km kotoa polkasin vähän reippaammin, kierrokset ehti vähän nousta ja siihen se leikki sitten lopahti. Tien sivussa hetken ihmettelin näkyykö missään ufoja, starttasin ja kaikki toimi normaalisti. Kotiin päästyä luin vikakoodit, mutta mitään ei löytynyt. Konehuoneen puolellakin kaikki näytti normaalilta, ei löytynyt huteria liitoksia tai hiertyneitä piuhoja.
No nyt tapahtui sama sähköjen katoaminen toisen kerran ja aivan samassa paikassa. Tällä kertaa oli poika ratissa eikä ollut painanut kaasua lainkaan, tullut tosin ympyrään vauhdilla ja ympyrässä kakkkonen silmässä moottorijarrulla. Yhteistä on että molemmilla kerroilla kone oli vielä kylmä (ajettua n. 1,5 km) ja auto seissyt tallissa päivän tai pari.
Siis tiukka käännös vasemmalle, auto kallistuu ja sähköt pois. Akun kävin testauttamassa motonetissä, mutta kaveri kehui sen olevan oikein hyvässä kunnossa. Akku pääsi talvella tyhjentymään kun unohtui obd-palikka kiinni ja auto oli seisomassa. Elpyi kyllä C-tekin laturilla, eikä ole muuten oireillut. Vai voiko tuohon motonetin 3 euron testaukseen sitten luottaa?
Il nero era bellissimo

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5434
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ettei ole joku kaapeli irti. Akunkenkien putsauksesta olisi varmaan hyvä aloittaa. Tai sitten vain ajelee, ja odottaa, milloin lakkaa sähköt kokonaan palaamasta. :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Jame kirjoitti:
Jame kirjoitti:Katosi 159:n sähköt ja kone sammui kesken ajon. Tyhjässä ympyrässä vajaa 2 km kotoa polkasin vähän reippaammin, kierrokset ehti vähän nousta ja siihen se leikki sitten lopahti. Tien sivussa hetken ihmettelin näkyykö missään ufoja, starttasin ja kaikki toimi normaalisti. Kotiin päästyä luin vikakoodit, mutta mitään ei löytynyt. Konehuoneen puolellakin kaikki näytti normaalilta, ei löytynyt huteria liitoksia tai hiertyneitä piuhoja.
No nyt tapahtui sama sähköjen katoaminen toisen kerran ja aivan samassa paikassa. Tällä kertaa oli poika ratissa eikä ollut painanut kaasua lainkaan, tullut tosin ympyrään vauhdilla ja ympyrässä kakkkonen silmässä moottorijarrulla. Yhteistä on että molemmilla kerroilla kone oli vielä kylmä (ajettua n. 1,5 km) ja auto seissyt tallissa päivän tai pari.
Siis tiukka käännös vasemmalle, auto kallistuu ja sähköt pois. Akun kävin testauttamassa motonetissä, mutta kaveri kehui sen olevan oikein hyvässä kunnossa. Akku pääsi talvella tyhjentymään kun unohtui obd-palikka kiinni ja auto oli seisomassa. Elpyi kyllä C-tekin laturilla, eikä ole muuten oireillut. Vai voiko tuohon motonetin 3 euron testaukseen sitten luottaa?
Kappa(t)han teki tuota samaa ympyrässä.
Korjauskeinonahan oli se normaali maadoituksen parantaminen runkoon akkutelineen läpiviennissä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Laitetaan tännekin, josko joku osaisi sanoa jotain..

Mittasin sähköjä nyt ton sähköisen lisälämmittimen kohdalla, havainnot:
1) kaikki kolme hehkua tarjoaa 0.4-0.7ohmin vastuksen liittimen päästä akun miinukseen
2) akun edessä olevat releet toimii, ainakin ristiin laittaen mm tuulettimien kanssa molemmat nopeudet toimii
3) hehkujen ohjaus tulipellissä saa 12v napaan 30 aina, mutta 78 (vai 68ko se oli) pysyy hiljaa koko ajan, vaikka akkujännite on 14v ja risat sekä kone käynnissä...

Lämmittimenhän pitäisi lähteä käyntiin, kun jäähdytysneste on kylmää, moottorin kierrosnopeus yli tietyn rajan (olikohan 650rpm?) ja akun jännite yli 12.5V (eli lataa)

Voisiko tämä kuvitella olevansa lämminvetinen? Mahtaisikohan jollakulla olla ajatus siitä, minkälaista vastusta tuon lämpötilta-anturin pitäisi kertoa...?

Kuva

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

156 jtd mjet sedan. Takaluukun valaistuksen toiminta/ toimimattomuus. Käsittääkseni tässä toiminta on samalla periaatteella kuin edellisessä autossani 156 Sportwagonissa, että luukun avauksen jälkeen valo jää palamaan noin viideksi minuutiksi sammuen sitten.
Tässä nykyisessä tutkin asiaa, polttimolle asti tulee sähköt, mutta polttimo ei toiminut. Rele on hattuhyllyllä ja sinne tulee muistaakseni ainakin kahdelle nastalle sähkö. Testasin siten, että otin maakontaktin kokonaan eri paikasta polttimon miinukseen testatakseni että onko maa hävinnyt alkuperäisestä kytkennästä. Valo syttyi normaalisti kirkkaana ja luukun auki ollessa sammuu noin viiden minuutin päästä. Ajattelin, että homma toimii. Kävi kuitenkin niin, että auton käydessä ja virrat päällä, takaluukun valo palaa jatkuvasti. Näinhän se ei pitäisi olla. Parin päivän jälkeen valon toiminta lakkasi. Tarkistin polttimon, että se oli ehjä.
Mistä pitäisi hommaa selvittää ? Ymmärrys ei nyt riitä...

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ite joskus ihmettelin tuota valoa ja syynä oli poikkinaiset johdot haitarikumin sisällä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Rasa »

Pitkään on menty ilman minkäänlaisia huolia, mutta nyt on Alfan takaluukku alkanut temppuilemaan (kyseessä siis vuoden 2011 SW).

Pari viikkoa sitten takaluukku yksinkertaisesti lakkasi toimimasta, ei auennut kauko-ohjaimen napista eikä luukun painikkeesta. Auto kävi Auto Milanossa ja siellä sanoivat, että eivät löytäneet johtosarjoista tai itse lukosta mitään vikaa, ja että luukku oli lähtenyt toimimaan kun olivat koodanneet sen uudestaan (eli sanoivat, että vika johtui siitä, että auto ei jotenkin "tunnistanut" takaluukkua :? ).

Olisi koko episodi mennyt olankohautuksella ellei sama vika olisi toistunut tänään, eli luukku taas täysin mykkä, ei mitään ääntä tai reaktiota kun painaa kauko-ohjaimen napista tai luukun painikkeesta. Olettaen, että kyse on samasta viasta (eli että luukku jotenkin on "hävinnyt" auton "muistista"), onko veikkauksia mikä voisi olla syynä? Huono akku? Jossain johtosarjavika? Joku muu mikä?

Noin muuten olen sitä mieltä että on täysin käsittämätöntä ettei luukkua saa ulkoa avaimella auki, tai ettei edes mitään hätäaukaisunarua sisäpuolella paremmin hollilla (nyt on ainoastaan luukun sisäverhoilussa reikä, josta pitäisi ainakin teoriassa päästä käsiksi johonkin vipuun, jolla luukun saa avattua sisäkautta :bad-words: )

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Auto lukkoon avaimella. Auki avaimella. Kiinni avaimella. Auki avaimella. Luukku auki avaimella. Näin olin saanut oman 159:n takaluukun pelittää aikoiknaan kun se lakkasi "olemasta" muutaman kerran.

Rasa
Viestit: 72
Liittynyt: 06 Syys 2012, 23:14
Car(s): 159 SW 1750 TBi
Ex. 147 2.0 T.S.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Rasa »

Shuttle kirjoitti:^Auto lukkoon avaimella. Auki avaimella. Kiinni avaimella. Auki avaimella. Luukku auki avaimella. Näin olin saanut oman 159:n takaluukun pelittää aikoiknaan kun se lakkasi "olemasta" muutaman kerran.
Kiitos vinkistä, kokeilin muttei toiminut. Kävin näyttämässä autoa ja nyt ei lähtenyt koodaamallakaan pelittämään -> uusi takaluukun lukko tilauksessa. Siihen asti vaunut saanevat kulkea takapenkillä :roll:

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Uudessa Klassikot-lehdessä juttua Bori Koroneffin kääpiöauto kokoelmasta.
Luottokorjaaja Jaakko Hiltunen kertoo: " Nämä 30 vuotta on opettanut, että se mistä maasta auto on peräisin, kertoo minkälainen työ on edessä. Saksalaisessa jos johto lähtee punaisena, on se myös toisessa päässä punainen. Brittiläisissä on sen sijaan ihmeellisiä ratkaisuja esimerkiksi vaihteistojen vivustoissa. Ja italialaiset - luoja paratkoon", itse Jaguar Mark 2:lla harrasteautoileva Hiltunen nauraa. :mrgreen:
Ride on!

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5434
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja mutt »

doublesix kirjoitti:Uudessa Klassikot-lehdessä juttua Bori Koroneffin kääpiöauto kokoelmasta.
Luottokorjaaja Jaakko Hiltunen kertoo: " Nämä 30 vuotta on opettanut, että se mistä maasta auto on peräisin, kertoo minkälainen työ on edessä. Saksalaisessa jos johto lähtee punaisena, on se myös toisessa päässä punainen.
Koroneff ei ole tainnut paljon saksalaisten kanssa olla tekemisissä...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Janne
Viestit: 2118
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Janne »

Rasa kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:^Auto lukkoon avaimella. Auki avaimella. Kiinni avaimella. Auki avaimella. Luukku auki avaimella. Näin olin saanut oman 159:n takaluukun pelittää aikoiknaan kun se lakkasi "olemasta" muutaman kerran.
Kiitos vinkistä, kokeilin muttei toiminut. Kävin näyttämässä autoa ja nyt ei lähtenyt koodaamallakaan pelittämään -> uusi takaluukun lukko tilauksessa. Siihen asti vaunut saanevat kulkea takapenkillä :roll:
Vika lie jo korjattu, mutta eikö sen 159:n kontin saanut auki myös painamalla takalätkää?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Saa, jos sähkölukko on kunnossa. Se logoavauskin on vaan sähköinen nappula.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Heh... näillä autoilla on omaa tahtoa ja luonnetta, mikä tuli taas tänään esille.

Tasan viikko sitten vakikorjaamolla vaihdatin JTD:hen etupyörälaakerit ja uudet jarruosat. No tänään sitten kunnon loskassa ja tiesuolassa päästelin menemään VT67 kohti Seinäjokea niin eiköhän juuri 100 metriä ennen em. korjaamoa ala loistaa infotauluissa VDC- ja ABS- BRAKE FAILURE - GO TO DEALER :wink: :-D :-D

En kuitenkaan mennyt heti vaan ajoin töihin asti ja varasin ABS-"piuhojen" ja niiden liittimien tsekkausajan heti tänään ip. No kolmen tunnin päästä lähdin Sjoelta toiseen palaveriin Ilmajoelle niin eipähän sitten varoitusvalo enää loimota...on nää vehkeitä. Käydään silti "hoidossa" jos se asentajasetä oli ed. kerralla kuitenkin hiukan roplannut kovakouraisesti leidiä... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja jkk »

Jiitee kirjoitti:Heh... näillä autoilla on omaa tahtoa ja luonnetta, mikä tuli taas tänään esille.

Tasan viikko sitten vakikorjaamolla vaihdatin JTD:hen etupyörälaakerit ja uudet jarruosat. No tänään sitten kunnon loskassa ja tiesuolassa päästelin menemään VT67 kohti Seinäjokea niin eiköhän juuri 100 metriä ennen em. korjaamoa ala loistaa infotauluissa VDC- ja ABS- BRAKE FAILURE - GO TO DEALER :wink: :-D :-D

En kuitenkaan mennyt heti vaan ajoin töihin asti ja varasin ABS-"piuhojen" ja niiden liittimien tsekkausajan heti tänään ip. No kolmen tunnin päästä lähdin Sjoelta toiseen palaveriin Ilmajoelle niin eipähän sitten varoitusvalo enää loimota...on nää vehkeitä. Käydään silti "hoidossa" jos se asentajasetä oli ed. kerralla kuitenkin hiukan roplannut kovakouraisesti leidiä... :wink:
Mulla on satunnaisesti kakkosautona 147 sele , joka tekee samaa silloin tällöin. Epäilen parhaat päivänsä jo nähnyttä akkua...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ei voi olla mulla syynä, puoli vuotta sitten ostettu isokapainen uusi akku ...johtoja epäilen näin "uber" kostealla kelillä...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tiige
Viestit: 2841
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Jos ei ole aikasemmin kiukutellut niin eiköhän se vika löydy sietä mihin viimeksi koskettu. :wink: Laakerien vaihto ja abs kun liittyvät 156 vahvasti toisiinsa. Anturit lukevat laakerin kehällä olevaa magneettinauhaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^jep, näin uskon minäkin. Kaikki Alfat taitaa olla naispuolisia... :wink:

PS. Tuollaiset leidiin tuli alle

Kuva

http://www.ebay.co.uk/itm/371151369077? ... rmvSB=true
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4303
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ei viitsitty edes ottaa pukille sen jälkeen kun juttelin asentajan kanssa. Pieni lika laakerin asennusvaiheessa siinä magneettinauhassa voi aiheuttaa tuon. Palataan asiaan sitten jos
Milano by Night uusiutuu.
Ja jos uusiutuu niin korjaus menee samaan korjaamon asennustakuuseen vielä. SKF:n laakereillahan on
kahden vuoden takuu.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

MiTo on ollut pari kuukautta.
Tänä aikana sähkövikoja jo enemmän, kuin 156:ssa neljän kokonaisen yhteiselovuoden aikana :silly:

Nyt sitten paukahti kuskin turvavyön kiinnioloilmaisin. Tämä on tuttu vika muutamasta Kian mallista, joissa vaihdettiin sitten koko roska uudempaan versioon. On muuten ihan megaärsyttävä piipitys, mikä tuosta lähtee, jos luulee vyön olevan auki ajossa. Oisko tuohon jotain järkevää elvytystä? Tässä on just tarpeeks laitettu satasia niin autoon kuin asuntoonkin, ettei todellakaan voi tätä(kin) kuluvaa osaa "vaan vaihtaa". Tai tietäskö joku tyypillistä vian aiheuttajaa, jotta sen vois ehkä esim fiksata?
Kun vinkuminen alkaa, auttaa yleensä vyön solkea taaksepäin vetäminen, kunnes kontakti taas löytyy. Onko tuolla mikrokytkin (olettaisin näin) vai magneetti-tms-pohjanen, tietääkö joku?

Avatar
Tiige
Viestit: 2841
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Aquatica kirjoitti:On muuten ihan megaärsyttävä piipitys, mikä tuosta lähtee, jos luulee vyön olevan auki ajossa.
Eiköhän sen nimenomaan ole tarkoituskin olla ärsyttävä. :lol: En tiedä ilmaisimen rakennetta mutta luulisi että piuhat yhdistämällä/eroittamalla sen saa luulemaan että vyö on kiinni aina.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mutta tarkastetaanko katastuksessa? Kuitenkin ruutu näyttää, kun vyö on auki/kiinni...

Avatar
Oleino
Viestit: 1946
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^Ei kai tuossa muu auta kuin ottaa osa irti ja katsoa mitä se on syönyt. Hyvällä tuurilla sen saa joko fiksattua tai vaihdettua sopivan komponentin sisälle.
Tein itse - säästin

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Soljissa on maadoittava kytkin, joten johto poikki tai liitin irti. Kaikenlaiset summerit ja vilkkuvat valot on ainoastaan kaupallisiin kolaritesteihin liittyviä pisteidenkeruu asioita.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juuri näin. Ainoatakaan tähteä ei ncap-testissä saisi, jollei huutaisi/valot vilkkuisi. Autohan on täysin turvaton/hengenvaarallinen ilman turvavyösummeria.
156 taitaa olla aika viimisiä herrasmiesten autoja, ilman mitään s**tanan pelleilyjä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
h_lauri
Viestit: 6673
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eräs forumilainen ystävällisesti poisti kilkutuksen mun huussista. :-D

insinörtti
Viestit: 2632
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ei sit kannata ajaa kolaria, koska tuo voi vaikuttaa ilmapussukoidenkin toimintaan. Tai laukeaako edes vöiden esikiristimet...?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Valolla ei mitään toiminnallista tehtävää, istujatunnistin on se joka tunnistaa matkustajan jos sellainen on mallissa?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja jkk »

Miten tästä on saatu ongelma? jos huutaa niin vyö on auki. Jos se on kiinni ja huutaa silti on jossain joku vika --> korjaa ja maksa asianmukaisesti ja jatka hyvillä mielin. Kikkailu tässä aiheessa tuntuu jotenkin väärältä :roll:

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mutta jos taskut on tyhjät, pitäisikö ostaa silloin 1e korvatulpat?
Viimeksi muokannut seppo, 05 Maalis 2017, 11:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pösöön on jemmattu ominaisuus, että huutaa aikansa, mutta lopettaa kyllä, kun tajuaa, ettei aiheuta kuskissa toimenpiteitä. Aikanaan 307:lla oli lehdenjakoa ja joutui nousemaan autosta ulos koko ajan, niin eihän siinä välissä vyötä laita kiinni, niin hiljeni kyllä, kun aikansa piipitti. En siis aja muuten ilman vyötä, mutta pitihän tuo 208 myös testata ja hiljenee sekin aikansa huudettuaan. :mrgreen:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Takseilla italiassa huomasin varaosan, pelkän soljen vastakappaleessa jottei huuda kun ajaa vyö auki:)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Niin noh - minähän käytän vyötä, tietysti.
En tiedä, miten näin "nykyaikaisissa" autoissa, mutta ainakin ennenvanhaa oli joissakin vehkeissä hienoja turvavarusteita. Niissä vaan oletus oli se, että kuski on *aina* läsnä, jos auto on liikkeellä - eli ei tarvittu erillistä istuintunnistinta kuin pelkääjälle. Jos pelkääjän istuintunnistin luuli, että siinä ei istu ketään, ei myöskään bägit paukkuneet - mutta kuskin puolella bägi laukesi aina kolaritilanteessa, jos bägin kuului paukahtaa.

Ja jos tuo on tosiaan ainoastaan tuolle summerille oleva tuo kytkin, kiskasen johdon irti ja olen iloinen. Uusi paketti taitaa nimittäin kustantaa sen verta railakkaasti rahaa, etten näe siinä mitään järkeä - jos ainoa, mikä loppuu, on summerin vinkuminen (ja turvalaitteet skulaa oikein), niin eipä tossa paljon järkeä ole vaihtaa koko osaa?

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Näin on jos tuossa sun opelissa on vain yksi merkkivalo ja summeri, en tarkkaan muista kuinka se oli vaikka jonkin aikaa itsekin ajoin tommosella. 159 mallista sai testerillä summerin pois, mutta valo tietysti jäi. Sekin oli jo huomattava helpotus. Kaikkien matkustajien vöiden käyttöä ei valvota kait näin vanhoissa malleissa, uusimmista en tiedä :roll:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuossa saman konsernin -08 Bravossa vahditaan ainakin myös apukuskin penkkiä.
Eilen pelästyin, että kävi sama kuin Aqulle, mutta syyllinen olikin kauppakassi apparinpenkillä.
Ja samaa polttimoa käyttää.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kananmunat vöihin?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tässä on tosiaan 4kpl sensoreita. Takapenkillä molemmille ja sitten kuskin että pelkääjän.
Lueskelin guuggelilla, että summerin vois testerillä saada pois. Valo ei oikeastaan haittaisi, sen voi vaikka teipillä peittää. Mut tuo piipitys on kyllä niin hermoja raastavaa, että huhhei :D

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Eikös sen saa koodattua pois MESillä tai muulla soveltuvalla ohjelmalla?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja _rico »

Alfissimo kirjoitti:Pösöön on jemmattu ominaisuus, että huutaa aikansa, mutta lopettaa kyllä, kun tajuaa, ettei aiheuta kuskissa toimenpiteitä. Aikanaan 307:lla oli lehdenjakoa ja joutui nousemaan autosta ulos koko ajan, niin eihän siinä välissä vyötä laita kiinni, niin hiljeni kyllä, kun aikansa piipitti. En siis aja muuten ilman vyötä, mutta pitihän tuo 208 myös testata ja hiljenee sekin aikansa huudettuaan. :mrgreen:
Giuliettassa piipitys kestää tasan viisi minuuttia. Eiköhän MiTossa ole sama juttu.
Auto Milano ei ainakaan omastani saanut piipitystä pois. Oli kuulemma tosin ensimmäinen kerta kun operaatiota yrittivät :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
No sitähän mää guuggelista lueskelin. Mulla ei vaan ole soveltuvaa adapteria, kun mun ELM meni exän mukana (unohtui, enkä jaksanut 14euron palikkaa alkaa haikailemaan).
No, jos tarpeeks rupee korpeemaan ajan marmorille ja käsken poistamaan tuon summerin käytöstä.

Vastaa Viestiin