Alfa 156 JTS 2003 hankinta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Nikke
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 20:36

Alfa 156 JTS 2003 hankinta

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Moi,

Olen hankkimassa 2003 vuoden 156:sta 2.0 JTS-moottorilla. Olen lukenut autosta melko paljon ja vikoja ko. mallista tuntuu löytyvän. Auto on kuitenkin hyvä ajaa, moottori riittävän suorituskykyinen ja ulkonäkö miellyttää. Mitä olette mieltä, kannattaako hankkia ja jos kannattaa, niin mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota ennen päätöstä? Onko varasosat/huollot todella niin kalliita, kuin monet kirjoittavat?

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Haulla löytyy paljon 156:sta. DA:ssa houllot ovat pirun kalliita jopa Ladaan. MotoNetista saa 156:seen jotain osaa kohtuu hinnoilla.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Gasolina
Viestit: 4728
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Normi jakohihna, kytkin ja tukivarsi hommien lisäksi kannattaa tarkistaa ainakin, että; ovenkahvat toimii takertelematta, kaikki mittarivalot palaa, ettei peilin jaloista ole kovasti maalit kesineet ym. Nämä on pikkujuttuja, mutta suht ikäviä korjailla itse.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Tervehdys

Olen ajanut 2003-mallisella JTS:ssä yli 200 000 km, joten uskoakseni omaan jonkinlainen käsityksen kyseisestä vekottimesta. Itselläni on Selespeed-malli, jossa aluksi oli pieniä ongelmia vaihteistossa, mutta sekin on pelannut hienosti viimeiset 140 000 km. Nekin ongelmat olisivat olleet vähäisiä, jos Delta-auto olisi vain halunnut tehdä takuutöitä, mutta kun ei halunnut. Se firma on kyllä sen verran soittimesta, että sen pitäisi olla Ikaalisten Kultainen Harmonikka -tapahtuman pääsponsori.

Itse autosta:
- moottori on sitkeävetoinen, suorituskykyinen ja kohtalaisen taloudellinen, kunhan ei aja moottoritiellä ylinopeutta. Kovaa ajettaessa kierrosluku pitää huolen siitä, että mehu maistuu. Huipputehon osalta JTS ei ehkä ihan yllä luvattuihin lukemiin, mutta kyllä se kaksilitraisten vapareiden terävintä kärkeä on edelleen.
- jakohihna pitää tosiaankin vaihtaa huolto-ohjelman mukaan, ellei sitten nauti jännityksestä.
- tukivarsista paljon puhutaan, kaksi tukivartta olen omaani vaihdattanut.
- mittarivalot, merkkivalot ym. sähkövarusteet toimivat moitteettomasti.
- auto on hyvin tehty. Ei nitise eikä rämise. Istuimet kestävät ryhdissään ja auto vastustaa muutenkin ajan hammasta kiitettävästi
- mitenkään erityisen herkkä ruostumaan ei 156 myöskään ole

- kuitenkin helmapellit ottavat aika paljon hiekkasuihkua vastaan ja maali kuluu helmoista ensin himmeäksi, sitten pois kokonaan. Pohjamaalaus ja galvanointi pitävät pintansa pitkään, mutta rajansa kaikella. Ensimmäiseksi alkaa takaoven alla helmapellin sauma ottaa punaruskeaa väriä. Siinä on suunnitteluvirhe.
- myös konepelti tupaa tulemaan kivisuihkussa rokonarpiseksi. Samoin tuulilasi, joka maksaa painonsa kultaa.

- ja sitten JTS:n perussynti: moottorivian merkkivalo palaa kaikenaikaa. Vikamuisti syyttää yleensä Lambda-anturia. Toki anturissa voi olla vikaa, mutta ei sen vaihtaminen tätä merkkivalon palamista silti poista. Omaani vaihdettiin takuuaikana molemmat Lambdat kolmeen kertaan. Lisäksi vaihdettiin joitain liittimiä, avattiin moottori (olen sitkeä sissi näissä takuuasioissa), kokeiltiin korkeaoktaanista, tehtiin Forte-käsittely ja lukuisia taikoja, mutta ei auta. Lopulta oli antauduttava, vika jäi, vaikka takuu loppui (Delta-auto oli sittenkin sitkeämpi).

Delta-auton puolustukseksi on sanottava, että myöskään Auto Milano eikä Bosch Car Service osaa korjata ko. vikaa. Paavin puoleen ei ole vielä käännytty. Tämä vika on useimmissa JTS-Alfoissa. Se ei aiheuta mitään muuta haittaa kuin sen, että merkkivalo syttyy ja startatessa näkyy teksti: Motor Control System Failure, Go to Dealer. Onhan sekin ikävää, mutta kaikkeen tottuu. Satunnaiset auton lainaajat eivät totu siihen koskaan.

- Ai, niin. Öljyähän Alfat sitten lutkuttavat riittävästi, joten sitä öljytikkua todellakin kannattaa vahdata.

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Jönsson kirjoitti:- moottori on sitkeävetoinen, suorituskykyinen ja kohtalaisen taloudellinen, kunhan ei aja moottoritiellä ylinopeutta. Kovaa ajettaessa kierrosluku pitää huolen siitä, että mehu maistuu.
Ellei se sitten ole rikki. Itselläkin kulutus hieman korkealla (matka-ajossa jotain 8-9l/100) mutta kun kulkee ihan moitteettomasti niin olen pistänyt kaasujalan piikkiin. Saa nähdä mitä ekan katsastuksen pakokaasumittaus tulee sanomaan.
Jönsson kirjoitti: - tukivarsista paljon puhutaan, kaksi tukivartta olen omaani vaihdattanut.
Itsellä alla 45000km ja kummastakin päästä autoa kuuluu toisinaan melkoinen nitinä kun vaikka suojatien korotuksen yli ajaa. DA yritti näitä korjata takuuaikana tuloksetta, kai maar sitä pitäisi käydä vieläkin valittamassa. Tai sitten voi yrittää rasvata itse. Nämäkin ääntelyt tosin ovat vähän säästä riippuvaisia.
Jönsson kirjoitti: - auto on hyvin tehty. Ei nitise eikä rämise.
Sulla on käynyt uskomaton tuuri. Ei ole tainnut olla galluppia aiheesta koskaan, mutta veikkailenpa että vähemmistössä ovat nitisemättömät 156:et, edes faceliftin jälkeen tehdyt. Omassa ainakin yksi suurimpia syitä siihen että muitakin merkkejä jatkossa harkitaan on sisustuksen ynnä alustan nitinät ja räminät.
Jönsson kirjoitti: - ja sitten JTS:n perussynti: moottorivian merkkivalo palaa kaikenaikaa.
Tämä ei sitten (kop kop) vielä omalle kohdalle ole osunutkaan. Eikä kukkivan peilinvarren lisäksi muutakaan suurempaa.

Eli summasummarum omista kokemuksista - käy ajamassa mukulakivikadulla tai vastaavalla ja jos ääntelyt eivät häiritse (tai niitä ei testaamassasi yksilössä ole), maalipinta on kunnossa, kone vetää tasaisesti ja hyvin eivätkä varoitusvalotkaan pala niin en mä oikein muuta vikaa keksi. Paitsi omasta vuotaa sitä jäähdytinnestettä. Mutta sekin on helppo vilkaista koneeseen kurkistamalla.

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Omat kokemukseni 75tkm:n aikana:

- Selespeed häiriö, joka korjaantui liittimen putsauksella takuuna Forssan TT-Autossa
- airbag valo syttyi ja korjaantui liittimen putsauksella takuuna
- Yksi takatukivarsi vaihdettu takuuna
- Ajovalopolttimo vaihdettu, tällä hetkellä toinen parkkipolttimo pimeänä
- moottorin suojamuovi roikkuu rikkinäisenä ja pitää vaihtaa
- kallis määräaikaishuolto 60tkm:ssä

Seuraavia "tyyppivioiksi" mainittuja EI ole esiintynyt omassa yksilössäni:
- ruostetta helmoissa, koska helmamuovit suojaavat kivisuihkulta
- motor control failure-ilmoitusta

Kulutus 8.4 keskimäärin, maantiellä n. litran-puolitoista vähemmän. Öljyä on kulunut uudesta lähtien n. litra 10tkm:lla.

Kaikin puolin olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Jälleenmyyntiarvon tippuminen uudesta vaan hirvittää kun mielessä pyörii vaihto 159ti:hin tai GT Q2:seen, jos ne joskus Suomeen saapuvat ja väliraha jostain pilvestä sattuisi kouraan tippumaan.

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Yli 80 tkm mittarissa, joista itse ajettu yli puolet.

Pikkuvikalista tähän saakka:

-moottorin pohjamuovi alkaa olla ikänsä ehtoopuolella.
-parkkipolttimoita palanut kolme kappaletta ja yksi rekkarin valo
-yksi MCF-ilmoitus viime kesänä, joka ensin nollattiin testerillä, tuli takaisin. Putsasin lambdan liittimet elektroniikkasparaylla ja kiristin. Ei ole tullut uudestaan.
-alkuperäisen akun jouduin lataamaan talven kovilla pakkasilla kerran.
-kuskin oven moninapaliittimen kaiutinosasto välillä pätkii, täytyy putsailla ja kiristää välillä.

-kosmeettiset viat ovat tulleet ajossa, helmat kivenhakkaamilla (ei suojausta), konepelti pilkuilla vastaan lentäneestä tavarasta, tuntuu lohkeavan aika helposti ja tummassa autossa pohjamaali näkyy ikävästi. Siistimistä kaipaisi jo.
-sisusta pysynyt kunnossa, tumma verhoilu on vain kovin kriittinen roskille ja pölylle, vaatisi ahkerampaa imurointia ja kunnossapitoa, kuin mitä intoa riittää.

60 tkm hihnahuolto noin 540,- 80 tkm huolto noin 250,-

Kulutus n. 8,5 litraa/100km, öljynkulutus normaali. Kaikki vempeleet toimivat.
Ekassa kolmivuotiskatsastuksessa ei huomauttamista.

Jos näin hyvin menee jatkossakin, niin vaihtoa on lähiaikoina turha edes miettiä. Paras Alfani tähän mennessä, ex 156ts -98, ex 147ts -01.

Voin siis suositella. Huomenna voi olla toisin...

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Vastaa Viestiin