156 jakohihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

156 jakohihna

Viesti Kirjoittaja taju »

Laitoin tässä pari viikkoa sitten 156 minäkin. Kun ven autoni autoliikkeen piikkiin sovittuihin korjauksiin, niin yllätys yllätys vikahistoriaa selatessamme huomasin, että eka omistaja oli käyttänyt autoa hieman aikaisemmin jakohihnan vaihdossa. Syy oli ollut hihnan katkeaminen 52 000 km kohdalla. 60 tkm:n huollossa se olisi tietysti vaihdettu, mutta ei päässyt sinne asti. Moottoriin oli tullut sitten vauriota sen verran, että pakoventtiilit uusiksi ja yksi vaurioitunut ohjari.
Eniten tässä harmittaa tämä eka omistaja kenelle soitin ennen kauppaa ja kertoi, että auto on kunnossa ja jakohihnakin vaihdettiin varmuuden vuoksi. Vaihdettiin, kun oli jo vaurio tullut. Tämä eka omistaja oli sitten vaihtanut autonsa naapuriliikkeessä välittömästi korjauksen jälkeen.
Tein kuluttajasuojalain mukaisen virheilmoituksen autoliikkeeseen. Viasta tai virheestä kun tulee 2 kk:n kuluessa ilmoittaa. Autoliike ei ole ottanut vielä kantaa asiaan. Voin melkein arvata jo, että autoliike vetäytyy hienosti vastuusta ja kertoo, ettei voinut tietää vikakorjauksesta sen enempää kuin minäkään.
Eihän tällä oikeastaan ole muuta vaikustusta kuin, että auton myyntihinta olisi tullut olla alhaisempi, kun siinä oli jo kertaalleen lasahtanut moottori. En ainakaan minä olisi sellaista tietoisesti ostanut. Toki voisin vaatia kaupan purkuakin, jos sopimukseen ei päästä.

jariay
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Touko 2003, 17:46
Paikkakunta: Kitee

miltä vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja jariay »

Onko korjaus onnistunut?
Ylimääräistä ääntä??

Ongelmahan on se että ei tiedetä millaisia jälkiä esim. sylinteriin ja mäntään on tullut, mutta jos esim. venttiili on vain kääntynyt, eikä sylinterin seinään ole tullut jälkiä, ei tapahtumalla ole merkitystä tulevaisuuden kannalta,(ilmeisesti joku venttiili on vain ollut kääntynyt)jos korjaus on tehty hyvin.

Itse mäntään ei pienet jäljetkään asianmukaisesti hiottuna haittaa, kunhan osuma ei ole reuna-alueella, jolloin männän pään tyssäytyminen
voisi ahdistaa sylinterissä. (tätä ei ilmeisesti tapahdu ellei venttiili katkea)

Selvitä korjaajalta tilanne ennenkuin huolestut itse autosta. Tosin tuo historian musta aukko - hinta- arvonalennus? -autoliikkeen vastuu on toinen juttu ja
ymmärrettävästi käsiteltävä.
Jari

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Re: miltä vaikuttaa?

Viesti Kirjoittaja taju »

jariay kirjoitti:Onko korjaus onnistunut?
Ylimääräistä ääntä??

Ongelmahan on se että ei tiedetä millaisia jälkiä esim. sylinteriin ja mäntään on tullut, mutta jos esim. venttiili on vain kääntynyt, eikä sylinterin seinään ole tullut jälkiä, ei tapahtumalla ole merkitystä tulevaisuuden kannalta,(ilmeisesti joku venttiili on vain ollut kääntynyt)jos korjaus on tehty hyvin.

Itse mäntään ei pienet jäljetkään asianmukaisesti hiottuna haittaa, kunhan osuma ei ole reuna-alueella, jolloin männän pään tyssäytyminen
voisi ahdistaa sylinterissä. (tätä ei ilmeisesti tapahdu ellei venttiili katkea)

Selvitä korjaajalta tilanne ennenkuin huolestut itse autosta. Tosin tuo historian musta aukko - hinta- arvonalennus? -autoliikkeen vastuu on toinen juttu ja
ymmärrettävästi käsiteltävä.
Juuri näiden syiden vuoksi olenkin hieman huolestunut. Auto kyllä käy ilman mitään ylimääräistä ääntä ja uskon, että korjaus tehtiin asianmukaisesti, koska maahantuoja oli sen myös osittain kustantanut.
Pakoventtiilien 8 kpl lisäksi yksi ohjari meni vaihtoon. Sekin meni sen vuoksi, kun se varioitui niin, että siitä lohkesi palanen. Venttiilit menevät kuulemma yleensä mutkalle ja siinä mällissä ohjarit myös vaurioituu, mutta kuka tietää mitä hiushalkeamia sen lisäksi on tapahtunut. Luulisi, että sylinterin kansi tuli myös tarkastaa hiushalkeamien suhteen. En tiedä onko siihen olemassa autoliikkeillä välineitä, mutta näin ainakin teollisuudessa meneteltäisiin. Olin kyllä yhteydessä maahantuojaan ja sieltä ei kovin paljon tietoa herunut. Korjaaja pitää vielä itse henkilökohtaisesti uudestaan haastatella.

Sitten on tuo hinnanalennus mihin minulla lienee perusteltu syy. Samahan olisi tilanne, jos virheettömäksi todettu auto osoittautuisi kolaroiduksi jälkeenpäin vaikka auton olisi eka omistaja mällännytkin.

Avatar
Naiko
Viestit: 86
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Naiko »

Ostin tietoisesti alfan josta oli remmi poikennut. 98 ohjekirjassa kun sanotaan että remmi tulee vaihtaa 120tkm välein joka on täyttä piip piip. No entisellä omistajalla kyseinen remmi oli sitten katkennut 95tkm kohdalla. Maahantuonti oli maksanut koko potin ja nyt kun auto on minulla mittarissa on 133tkm eikä minkäänlaisia ongelmia ole ilmennyt (mitä nyt jotakin sähkövikoja) Jos remontti on hyvin tehty ei syytä huoleen mutta hinnanalennusta sinun pitäisi saada! itse sain hinnan 2000€ halvemmaksi kun myyjä sanoi jo liikkeessä siitä ja nostin haloon...

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

Olen täysin samaa mieltä, että sopiva hinnanalennus olisi vähintäänkin sen virheen arvoinen alennus. Korjausarvio vastaavasta korjauksesta Delta-autossa on 2500 euroa.
Kuluttajaviraston ohje on myös samanlainen.

http://www.kuluttajavirasto.fi/ostajano ... tDocID=425

Mielenkiintoista, että maahantuoja on poikennut tuosta huoltokirjan ohjeesta. Tietystikin siksi, että korvausvelvollisuutta heillä ei ole, jos tuo nykyinen 60 tkm ylitetään. Huomasin autoliikkeen vikahistoriasta, että maahantuoja oli korvannut vain puolet tuosta korjauksesta vaikka hihna meni jo 52 tkm:n kohdalla. Syytä en tiedä miksi näin. Mielestäni koko korjaus tulisi saattaa tehtaan piikkiin.

Saa nähdä onko Alfaan koskaan tulossa lujempaa hihnaa joka kestäisi vai pudottavatko he vielä tuota vaihtoväliä 40 tkm?!

Avatar
155156
Viestit: 2088
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ihan mielenkiinnon vuoksi:
- mistä mootorista on kyse?
- oliko hihna katkennut vai kiristin hajonnut?

Aiemmasta Alfasta (155 2.0 TS 16V) jakohihnan kiristin hajosi 56tkm kohdalla. Seuraamukset samat kuin jakohihnan katketessa.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Maho »

155156 kirjoitti:Ihan mielenkiinnon vuoksi:
- mistä mootorista on kyse?
- oliko hihna katkennut vai kiristin hajonnut?

Aiemmasta Alfasta (155 2.0 TS 16V) jakohihnan kiristin hajosi 56tkm kohdalla. Seuraamukset samat kuin jakohihnan katketessa.
Mielenkiinnosta myös:
Mikä vuosimalli?
Minä vuonna tuo hajosi? (eli kuinka monta vuotta vanha hihna oli)
Eikös noissa ole kilometrien lisäksi myös joku vuosirajoitus minkä ne kestää tai minkä jälkeen on syytä vaihtaa tai takuu raukeaa?
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Maho kirjoitti: Eikös noissa ole kilometrien lisäksi myös joku vuosirajoitus minkä ne kestää tai minkä jälkeen on syytä vaihtaa tai takuu raukeaa?
60tkm/3-Vuotta.
Itse vaihdatin hihnan 50tkm:ssa, kun juhlittiin Alfan kolmivuotissynttäreitä.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Maho »

Scuore sportivo kirjoitti:
Maho kirjoitti: Eikös noissa ole kilometrien lisäksi myös joku vuosirajoitus minkä ne kestää tai minkä jälkeen on syytä vaihtaa tai takuu raukeaa?
60tkm/3-Vuotta.
Itse vaihdatin hihnan 50tkm:ssa, kun juhlittiin Alfan kolmivuotissynttäreitä.
Moni varmaan ajattelee, että eihän se hihna mihinkään kulu jos ei kilometrejäkään kerry. Varsinkin jos auto seisoo kylmässä ja jäätyy/sulaa niin varmaan paukkuu poikki vaikkei kilometrit täyttyisikään.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Maho kirjoitti:Moni varmaan ajattelee, että eihän se hihna mihinkään kulu jos ei kilometrejäkään kerry. Varsinkin jos auto seisoo kylmässä ja jäätyy/sulaa niin varmaan paukkuu poikki vaikkei kilometrit täyttyisikään.
Niinpä. Näin on mahdollisesti käynyt tuossa "taju":kin tapauksessa. Kuuteenkymppiin ei oltu keritty, mutta vuodet olivat tulleet täyteen.

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

Auto on 156 2.0 TS vuosimalli 2000 ja ensimmäinen käyttöönottokuukausi elokuu 2000 eli juuri oltiin tulossa 3 vuoden rajaan. Jäi siitä pari viikkoa vaille. Nyt ilmeistä on, että kumi tai massalaatu hihnassa on sellaista, ettei kestä kuin tuon 3 talvea ja se tulee näemmä vaihtaa mieluimmin ennen sitä. Olisiko 2 talven jälkeen riippumatta mikä on km-lukema?
Ilmeisesti hihna kestää Välimeren ilmastossa, muttei meidän pakkasissa. Olisi mielenkiintoista tietää onko asia todellakin näin.

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja taju »

155156 kirjoitti:Ihan mielenkiinnon vuoksi:
- mistä mootorista on kyse?
- oliko hihna katkennut vai kiristin hajonnut?

Aiemmasta Alfasta (155 2.0 TS 16V) jakohihnan kiristin hajosi 56tkm kohdalla. Seuraamukset samat kuin jakohihnan katketessa.
156 2.0 TS
Kyseessä oli hihnan katkeaminen. Vaihdettuja osia oli 8 kpl pakoventtiileitä ja 1 kpl ohjareita.

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Scuore sportivo kirjoitti:
Maho kirjoitti: Eikös noissa ole kilometrien lisäksi myös joku vuosirajoitus minkä ne kestää tai minkä jälkeen on syytä vaihtaa tai takuu raukeaa?
60tkm/3-Vuotta.
Itse vaihdatin hihnan 50tkm:ssa, kun juhlittiin Alfan kolmivuotissynttäreitä.
Keväällä tuli hankittua 156 2.0 Ts ja taisi olla tuuria kun hihna vaihdettiin 4v. synttäreiden jälkeen 50 tkm:n huollossa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei ole mulla 156:sta mutta hihnasta pieni kertomus.

Soittivat Automilanosta tänään, syytä kulkuongelmaa ei löydetty joten lähtivät vaihtamaan jakopäänhihnaa. Avattuaan huomasivat seuraavaa:

- Jako hypännyt yhden pykälän, ihme että oli kestänyt.

- Tasapainoakselin hihna poikki, olisi milloin vaan voinu mennä sinne jakohihnan kaveriksi, poks.

- Jakohihnanohjurirullasta oli laakeri ihan loppu, olisi voinut palaa kiinni minä hetkenä hyvänsä ja polttanut jakopäänhihnan poikki..

- Jakopäänhihna oli aivan surkeessa kunnossa, olisi voinut sanoa naps ja poks minä hetkenä hyvänsä.

Kyllä siellä oltiin haavi auki vähän aikaa kun Milanon kaveri vaan selitteli miten tajuton tsägä oli ollut.

Ei ollut kaukana että Q4:nen olisi päässyt muiden Q4:sten joukkoon mobileen tutulla nimikkeellä "MOTORSCHADEN"

Huhheijaa sanon minä, vaihdetaan niitä hihnoja..

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

taju kirjoitti:Auto on 156 2.0 TS vuosimalli 2000 ja ensimmäinen käyttöönottokuukausi elokuu 2000 eli juuri oltiin tulossa 3 vuoden rajaan. Jäi siitä pari viikkoa vaille. Nyt ilmeistä on, että kumi tai massalaatu hihnassa on sellaista, ettei kestä kuin tuon 3 talvea ja se tulee näemmä vaihtaa mieluimmin ennen sitä. Olisiko 2 talven jälkeen riippumatta mikä on km-lukema?
Ilmeisesti hihna kestää Välimeren ilmastossa, muttei meidän pakkasissa. Olisi mielenkiintoista tietää onko asia todellakin näin.
Itse vaihdatin 09/00 autoon hihnan n. pari kuukautta sitten 40tkm huollon yhteydessä Auto-Milanossa ja kiristin oli kuulemma aivan finaalissa. Hihnasta en tiedä... Ihmetyttää vain tuo hihna sikäli, kun nykyään on jo melkoisen kestäviä materiaaleja käytössä. Muistaakseni (koneenosien suunnittelu -kirja jäi töihin :lol:) hihnoissakin on käytössä jo useita kerroksia ja "eksoottisia" materiaaleja (kevlar), joten luulisi kestävyyttä löytyvän. Mutta mutta...

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Rolle kirjoitti:Ei ole mulla 156:sta mutta hihnasta pieni kertomus.

Soittivat Automilanosta tänään, syytä kulkuongelmaa ei löydetty joten lähtivät vaihtamaan jakopäänhihnaa. Avattuaan huomasivat seuraavaa:

- Jako hypännyt yhden pykälän, ihme että oli kestänyt.

- Tasapainoakselin hihna poikki, olisi milloin vaan voinu mennä sinne jakohihnan kaveriksi, poks.

- Jakohihnanohjurirullasta oli laakeri ihan loppu, olisi voinut palaa kiinni minä hetkenä hyvänsä ja polttanut jakopäänhihnan poikki..

- Jakopäänhihna oli aivan surkeessa kunnossa, olisi voinut sanoa naps ja poks minä hetkenä hyvänsä.

Kyllä siellä oltiin haavi auki vähän aikaa kun Milanon kaveri vaan selitteli miten tajuton tsägä oli ollut.

Ei ollut kaukana että Q4:nen olisi päässyt muiden Q4:sten joukkoon mobileen tutulla nimikkeellä "MOTORSCHADEN"

Huhheijaa sanon minä, vaihdetaan niitä hihnoja..
Kauanko ne siellä Auto-milanossa ehtivät ihmettelemään ennen kuin vintillä syttyi valo ja alkoivat jakoa epäilemään?

Oliko tohon vaihdettu suomessa hihna jo aiemmin?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

GAMMA500 kirjoitti:Kauanko ne siellä Auto-milanossa ehtivät ihmettelemään ennen kuin vintillä syttyi valo ja alkoivat jakoa epäilemään?

Oliko tohon vaihdettu suomessa hihna jo aiemmin?
Minä tuota jakoa ehdotin alussa vaikka en mistään mitää tiedä, tyrmättin heti. Jako huomattiin siinä vaiheessa kun alkoivat vaihtaa hihnaa niinkuin sovittiin, kolme viikkoa sitten.

Ensimmäinen kerta kun hihna vaihdettiin Suomessa olon aikana, joten ei voi kuin itseään syyttää.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Rolle kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:Kauanko ne siellä Auto-milanossa ehtivät ihmettelemään ennen kuin vintillä syttyi valo ja alkoivat jakoa epäilemään?

Oliko tohon vaihdettu suomessa hihna jo aiemmin?
Minä tuota jakoa ehdotin alussa vaikka en mistään mitää tiedä, tyrmättin heti. Jako huomattiin siinä vaiheessa kun alkoivat vaihtaa hihnaa niinkuin sovittiin, kolme viikkoa sitten.

Ensimmäinen kerta kun hihna vaihdettiin Suomessa olon aikana, joten ei voi kuin itseään syyttää.
Onkohan Auto-milanossa jatkettu kesälomittajien sopimuksia? :?

Mun mielestä melko merkillistä touhua, itsekin epäilen aina hihnakoneissa ekaksi jakoa vaikka vika olisi jossain aivan muualla :-D

Ilmeisesti huoltomiehet ei aina merkkihuolloissa ole yleisasentajaa fiksumpia

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GAMMA500 kirjoitti:Ilmeisesti huoltomiehet ei aina merkkihuolloissa ole yleisasentajaa fiksumpia
Tuntuu käyvän monessa paikassa huoltomiehen itsetunnon päälle, jos asiakas ehdottaa jotakin vian aiheuttajaa. Ajatus tyrmätään heti eikä koko vaihtoehtoa suostuta edes harkitsemaan ennen kuin viimeisessä hädässä.
- Epäkelpokeräilijä -

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:Ilmeisesti huoltomiehet ei aina merkkihuolloissa ole yleisasentajaa fiksumpia
Tuntuu käyvän monessa paikassa huoltomiehen itsetunnon päälle, jos asiakas ehdottaa jotakin vian aiheuttajaa. Ajatus tyrmätään heti eikä koko vaihtoehtoa suostuta edes harkitsemaan ennen kuin viimeisessä hädässä.
Toi on kyllä valitettava totta ja monessa paikassa todettu. On turha mennä ammattimiehille kertomaan mikä omasta mielestä on vikana. Yleisin vastaus on " tuskin se nyt se kuitenkaan on, mutta kyllä me katotaan mikä siellä mättää"
Viimeksi AutoMilanossa valitin kun jotain outoa rohinaa kuului täysillä vasemmalle käännettäessä kuskin puolelta etupäästä. Diagnoosi oli: OIKEA etutukivarren pallonivel väljä= vaihdettiin. Ääni josta valitin kuuluu edelleen... mihis sitä seuraavaks veis auton huoltoon :roll:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Re: Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Esko »

60tkm/3-Vuotta.
Itse vaihdatin hihnan 50tkm:ssa, kun juhlittiin Alfan kolmivuotissynttäreitä.

Moni varmaan ajattelee, että eihän se hihna mihinkään kulu jos ei kilometrejäkään kerry. Varsinkin jos auto seisoo kylmässä ja jäätyy/sulaa niin varmaan paukkuu poikki vaikkei kilometrit täyttyisikään.
No minulla Alfa seisoo lämpimässä tallissa ja silti huolto ehdotti hihnan vaihtoa 40 tkm:ssa (3 vuotta täyttynyt)

Kaipa siinä sitten muutkin kumiosat väsyy eli vaihdatetaan kaikki stefat, suojakumit ym. 40 tkm välein. : :?

- E

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

Nyt näyttää siltä, kun lukee nätä kokemuksia näistä hihnoista, niin oikea vaihtoväli jakohihnalle+kiristimelle yhdessä olisi 40 tkm tai 2 vuotta. Tällä vältettäisiin vauriot vaikka suositus onkin 60 tkm/3 vuotta.
Vertasin tuossa juuri vaimoni pikku-pöson huolto-ohjeeseen ja siellä oli vastaava suositus 80 tkm/4 vuotta.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Pitäisi jo miettiä, mistä autosta löytyisi kestävämpi mutta yhteen sopiva ratkaisu. Esim. mekaaninen kiristin ja vahvempi hihna. Varsinkin kun takuu on loppu, niin voisi päivittää parempaan.

Ja noista muista kumiosista: niinhän ne tukivarsien puslat jne. kuluvatkin ennen aikojaan.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

minkä helkutin takia näihin nyky autoihin on pakko pistää hammashihna!
omasta mielestä vanhan 164ts:n tuplaketju oli miljoona kertaa parempi :crazyeyes:

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Olli79 kirjoitti:minkä helkutin takia näihin nyky autoihin on pakko pistää hammashihna!
omasta mielestä vanhan 164ts:n tuplaketju oli miljoona kertaa parempi :crazyeyes:
samaa oon monesti ihmetellyt :? syynä varmaankin halvemmat valmistuskustannukset ja tietysti huollot tienaavat ja hihnoja menee ja venttiileitä myydään :mrgreen: kyllä wanha alfan alukone on poikaa!
- Alfaholic -

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Olli79 kirjoitti:minkä helkutin takia näihin nyky autoihin on pakko pistää hammashihna!
omasta mielestä vanhan 164ts:n tuplaketju oli miljoona kertaa parempi :crazyeyes:
Juu, et ole ajatuksissasi ainoa. Edellisen auton aikana tein alustavia periaatepäätöksiä seuraavasta autostani: neliovinen, takavetoinen ja jakopää ketjuvetoinen... niinpä niin, yksi kolmesta toteutui. Toivottavasti en tinkinyt liikaa. :P Entinen menopeli oli baijerilainen munawaunu, jossa oli myös jakohihnasta surullisen kuuluisa moottori. Alunperin hihnan vaihtoväli oli 80 tkm. mutta lopulta vaihtoväli jouduttiin laskemaan 40 tkm:iin.

On tullut semmoinen vaikutelma, että eurooppalaiset eivät ole onnistuneet mitoittamaan hihnavetoisia jakopäitä oikein ja vaihtoväliä on jouduttu laskemaan alkuperäisestä usealla merkillä. Yhtään japanilaisista autoista pitämättä täytyy myöntää, että niissä myös em. mitoitus on onnistunut paremmin ja vaihtovälit ovat yleensä pysyneet suunnitelluissa.

Onhan jakohihnalla periaatteessa rahallisia ja teknisiä etuja verrattuna ketjuun, mutta kuten MB:n ja BMW:n kokeilut 90-luvulla hihnalla ja paluu ketjuihin osoittaa ketjujen huolettomuuden ja kokonaisuuden paremmuuden. En tiedä olisiko esim. moottorin asennolla jotain tekemistä valintoihin ja etuvetoiseen tötteröön on vaikea mahduttaa ketjuvetoa? Toivotaan, että Alfalla lasketaan tulevaisuudessa luotettavuudelle vähän lisää, eikä seurata sisarmerkin pikkumallien rakenneperiaatteita joka kohdassa. :wink:

Jos 156:n seuraaja täyttäisi alussa mainitut kolme ehtoa, ei tarvitsisi varmasti miettiä seuraavaa automerkkiä / -mallia.
Kuva

Vastaa Viestiin