Epäkesko pultit???

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mysteryalfa
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 15:13

Epäkesko pultit???

Viesti Kirjoittaja mysteryalfa »

Eli alotetaas tälläne keskustelu vielä. MItä mieltä ootte uskaltaako noita jo käyttää hyvillä mielin ilman et tarvii pelätä et rengas irtoo,vanteet hajoo tai auto kärsii. Ku tosiaa ei hirveest vaihtoehtoi tolla 5x98 jaolla löydy. Ja ei ne vissii iha lailliset oo noil epäkeskoil vai olenko väärässä?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Epäkesko pultit???

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

mysteryalfa kirjoitti:Eli alotetaas tälläne keskustelu vielä. MItä mieltä ootte uskaltaako noita jo käyttää hyvillä mielin ilman et tarvii pelätä et rengas irtoo,vanteet hajoo tai auto kärsii. Ku tosiaa ei hirveest vaihtoehtoi tolla 5x98 jaolla löydy. Ja ei ne vissii iha lailliset oo noil epäkeskoil vai olenko väärässä?
Hyvin toimii epäkeskoillakin. Omat vanteet on nimenomaan 5x100 jaolla. Ja kyllä epäkeskopultit mun käsittääkseni ihan lailliset on.

Haku on myös kätevä työkalu, esim. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5307 tai http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=773
Viimeksi muokannut Pablo Honey, 15 Maalis 2007, 17:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

mulla oli kanssa 4x100 ossit Q nepassa. hyvin toimi epäkeskoilla..
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Itellä kans epäkeskot ja hyvin on pelannu, tosin tiesin sen vasta tänään vaikka koko viimekesän ajelin nuilla vanteilla :mrgreen:
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Jeppaa
Viestit: 344
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:23
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

dimmu kirjoitti:Itellä kans epäkeskot ja hyvin on pelannu, tosin tiesin sen vasta tänään vaikka koko viimekesän ajelin nuilla vanteilla :mrgreen:
Jep, ei mullakaan ollut mitään ongelmia epäkeskojen kanssa, pikkasen ne tietty täristää, mutta ei häiritsevästi, kunhan ne kiristää huolellisesti ja oikeassa järjestyksessä. En kyllä itse muista kuulleeni, että moiset laittomia olisivat...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jeppaa kirjoitti:pikkasen ne tietty täristää
No, eikä täristä. Ihme sensorit nuo siun kourat.. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

hagger16 kirjoitti:
Jeppaa kirjoitti:pikkasen ne tietty täristää
No, eikä täristä. Ihme sensorit nuo siun kourat.. :-D
Eipä ainakaan mun OZ.t täristäny yhtään :!:

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Ja keskityshän tapahtuu navoilla, eikä pulteilla, kuten yleensä epäepäkeskopulteillakin.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Ei epäkeskopulteissa muuta vikaa ole kuin ovat laittomat. Vanteen ja navan pulttijako pitää olla sama.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ainakin OZ vanteet on hyväksytty sovitepulteilla tod näk monet muutkin.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Kannattaa pyytää tuo myyjältä kirjallisena!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jep, kyllä ne pitäis myyjältä löytyä. Itse sain em paperit OZ:n vanteisiin maahantuojalta, kun myyjä ei tiennyt mitään sovitepulteista.
Tästä oli keskustelua joskus aiemmin jossain ketjussa, jota nyt en löydä..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »


Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

csr kirjoitti:Ei epäkeskopulteissa muuta vikaa ole kuin ovat laittomat. Vanteen ja navan pulttijako pitää olla sama.
Kerropa missä tällä hetkellä voimassa olevassa laissa tai asetuksessa noin sanotaan.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779:
10 § Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.

Tuota lainkohtaa taitavat katsastuksessa soveltaa epäkeskopultteihin. "Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat". Jos pyörät kiinnitetään epäkeskopulteilla niin silloin ne eivät ole sopivat. Kysymys ei kait ole siitä, että kunhan vanteet saa napaan kiinni. Saa ne ihan tavallisillakin pulteilla ilman kartiota. Ja pysyy kun on tiukka keskireikä. Minua ne eivät sen kummemmin häiritse kunhan vastaan tulevassa autossa pyörät pysyvät kiinni. Oli ne kiinnitetty miten tahansa :)

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Samassa pykälässä lukee:

"4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita."

Kun taas AKEn sivuilla todetaan:

"Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita."

Onpas ristiriitaista. Pulttijaosta tuolla ei puhuta mitään.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Eli laki ei kiellä käyttämästä epäkeskopultteja pyöreissä pultinrei'issä. Epäkeskopultit eivät vaikuta tuon taivaallista siihen sopiiko vanne pyörännapaan vai ei. Totta mooses vanteen tulee sopia napakasti pyörännapaan, en ikinä lähtisi ajelemaan sellaisilla vanteilla jotka keskitetään vain pulteilla kiristämällä.

Tuo asetus on osin vanhentunut, AKEn sivu on oikeassa, nykyään saa käyttää auton tai vannevalmistajan kyseiseen automalliin tarkoittamia sovituskappaleita, mutta ei tarvikespacereita.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Vanteen välissä käytettiin autokohtaisia sovituskappaleita oli jo 70 luvulla ainakin 127 Fiatissa. Samoin Turbo Unon peltivanteissa oli sovituskappaleet, jotka lisäävät raideväliä. 127 se oli kiinni navassa ja Unossa vanteessa. Eli sinällään tuo ei ole uusi asia.

Tuollainen kommentti löytyy K1- katsastajien sivuilta:

Lähettänyt Rengaspultti 29.08.2005 18:01
Miten on tämänhetkinen fakta vanteissa käytettävistä pulteista... Eli saako alumiinivanteissa käyttää ns epäkeskopultteja mitkä muuttaa pulttijaon esim. 5X110 > 5X112:sta?
- Ei saa käyttää.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Eipä katsastajien laintulkintakyky ole näköjään kovin kummoisella tasolla.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

No ei todellakaan ole.
Noita vastaavia epäkeskopultteja käytetään monissa autoissa, lähes vain ja ainoastaan.

talleri
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 16:49

Liukupultit on taatusti lailliset

Viesti Kirjoittaja talleri »

Mulla on 147:ssa Tomasonin vanteet jaolla 5/100, oikea jako 5/98, ja ne on kiinnitetty liukupulteilla, jotka sallivat tuon 2mm heiton. Vanne keskitetään keskireiällä eikä pulteilla, kuten täällä on jo monesti todettu. Rengasliikkeet tuskin asentaisivat laittomia virityksiä...

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Rengasliikkeet tuskin asentaisivat laittomia virityksiä...
Näin ne ikävä kyllä tässä asiassa tekevät. :shock:

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Haloo? Mikä epäkeskoissa muka on laitonta? Mikään lainkohta ei niitä kiellä.

Laki kieltää asentamasta vanteita tai sovituskappaleita jotka eivät sovi pyörännapaan tai vanteita joissa on soikeat pultinreiät. Ja sellaisia ei kai kukaan täysjärkinen autoonsa laittaisikaan.

Avatar
csr
Viestit: 151
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:20
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csr »

Tässä on nyt virallinen kanta AKE:lta.

Kysymys AKE:lle 20.03.07

"Saako henkilöautoissa käyttää epäkeskopultteja, joilla voidaan esim. 5x98 pyörännapaan kiinnittää 5x100 vanteet?"

Vastaus AKE:lta 21.03.07

"Ei saa käyttää epäkeskopultteja."

Eli minulle löytyy mustaa vakoisella sähköpostin muodossa. Tämä on teoreettista jauhamista kun niitä ei katsastuksessa tarkasteta. Ja jos tuntuu siltä niin voihan tämän asian kysäistä katsastuksessa. Siinä on vain se riski, että kirjoittavat jotain rekisteriotteeseen.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

Mitkäköhän ovat AKEn perustelut tuolle? On se kumma kun ei edes tuon tason virkamiehistö ymmärrä että lakiteksti tuollaisenaan ei kiellä käyttämästä epäkeskopultteja. No, Suomessa eletään...

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Suomessa on ollut kautta aikain tapana kieltää kaikki sellainen mitä ei ymmärretä.
Autoista virkamiehistö ei ymmärrä tuon taivaallista, siksi melkein kaikki on kiellettyä.
Tuntematon pelottaa joten se on parasta kieltää.
Jos suomessa olisi todellista autoteollisuutta jolla olisi poliittista painoarvoa olisi tilanne varmasti toinen...

Avatar
Gasolina
Viestit: 4700
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ei tästä nyt enää jaksais jauhaa, mut niinkuin tuolta ylempänä olevasta Rollen linkittämästä ketjusta ilmenee selvitin asian OZ:n osalta juurta jaksaen viime vuonna. OZ:n sovitepultti systeemi on varmasti laillinen. Tüv-hyväksyntä kelpaa sellaisenaan viranomaiselle ja SNOY:lla on kaikki tarvittavat tositteet ja päätökset asiasta. Lisäksi vielä itse soitin ja kysyin piste.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Carlos kirjoitti:No ei todellakaan ole.
Noita vastaavia epäkeskopultteja käytetään monissa autoissa, lähes vain ja ainoastaan.
Eli jos tarpeeksi moni tekee jotain laitonta niin se muuttuu lailliseksi? :shock:
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Samalaulu joka renkaanvaihto sesongin yhteydessä.
Mikä et, saako laittaa epäkeskoa, minkä kokonen vanne ja rengas mahtuu
pyörimään alla. :lol:

Moni autonvalmistaja toimittaa uudet autonsa nuilla samanmoisilla "epäkesko" pulteilla.

Onhan tuo vanne ja napa todellinen tarkkuustuote :lol: .

Jos vierekkäiset pultit ovat n.98mm päässä toisistaan ja toisessa n.100mm.
Navankeskipiste onpi keskellä, niin säteenero ei taida olla kovinkaan kummonen?

No joo, eiköhän tämä venkaus riitä jo tältä erää..
Laittomuudet sikseensä ja jokainen toimii omantuntonsa mukaan :wink:


Jokainen

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Carlos kirjoitti: Jos vierekkäiset pultit ovat n.98mm päässä toisistaan
Jako kertoo halkaisijan eli säteen ero on 1mm.
Tää tais olla joku 16-koukkunen rapala, jonka just nielasin?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tiiä siitä sitten mittään, ei tiiä mittään :mrgreen:

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

mitenkähän tuon 166:n jaon kohdalla?

Niin alkup. jakohan on 5X108, joten menisikös sinne sitten noilla epäkeskoilla 5X110 jako??? :roll:

108 jaolla kun tuo vannevalikoima on varsin suppea.
QUORTHON 1966-2004

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

löytyyhän noita vanteita 5x108 jaolla pilvin pimein..jos ei löydy 166:n nimikkeellä niin volvossa ja fordissa on sama pulttijako..

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Jaa...
Mutta eikös Fordissa ole suurimmaksi osaksi 4X108??? (tää on vain mutua ja keltaisen pörssin ilmojen perusteella. :oops: )

edelleen kiinnostaa se,että pelaako tuossa se kahden millin heitto suuntaan tai toiseen epäkeskoilla.....?
QUORTHON 1966-2004

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

uusissa fordeissa viisipulttia vanhoissa yleensä neljä..

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Epäkeskomutterit? asiasta ei foorumilla ole sanakaan joten otetaanpas tämä esille.. onkohan muttereihin olemassa epäkeskoprikkaa? Eihän tuo teknisesti juurikaan pultin epäkeskoprikkaa ihmeellisempi asia ole, ei vain ole kiinni pultissa/mutterissa. Ilmeisesti näitä ei yleisessä käytössä ole joten kenelläkään ei pitäisi olla 4/5*100 vanteita 75:ssa. Tunnustaako joku? Abartin kaverilla ilmeisesti ollut normimuttereilla kiinni, mitä tuossa topikit selasin läpi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

^Olen nähnyt myytävän epäkeskomuttereitakin monessa paikkaa joten eivät liene sen vaikeampia löytää.

Vastaa Viestiin