155 TS 8V

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

155 TS 8V

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Moi ! Ostin tuossa kesälomalla itselleni 155:n. Auto oli teknisesti huonossa kunnossa. Autoa oli "viritelty" lastulla, katti poistettu ja ilmansuodatin vaihdettu. Olen korjaillut vikoja/"viritelmiä" (uudet jarrulevyt, alatukivarret, katti+osa putkistosta, kannentiiviste,uudet renkaat ja vanteet, ym. pienempiä vikoja).
Sain vihdoin auton katsastettua. Auto toimikin hyvin, mutta nyt syksyn myötä olen törmännyt kiusalliseen ongelmaan. Auto käy todella honosti tyhjäkäyntiä (kolmella), ilmiö on havaittavissa selvimmin kun käynnistää auton ulkoa. Lämpimästä tallista lähdettäessä ongelmaa ei esiinny kuin 20 km kilometrin ajon jälkeen. Tulpat olen vaihtanut (Bosch platinum). Olen itse miettinyt syytä ja päätynyt tulpanjohtoihin, onkohan Alfa tarkka siitä minkälaista johtoa vanhojen tilalle laittaa? Toinen mahdollinen ongelma on vapaavirtaussuodatin, joka autoon on entisen käyttäjän toimesta asennettu. Pyöriikö kenenkään nurkissa alkuperäistä ilmansuodattimen koteloa? Olisin kiinnostunut ostamaan.

pee
Viestit: 448
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Moi vaan,

outoa jos autosi käy kolmella sylinterillä sytysvian vuoksi sillä yleensä ainakin se toinen niistä kahdesta sytytyspiiristä toimii kunnolla. Toisen syttypiirin täytynee olla kokonaan pois pelistä ja siinä jäljelläolevassa on yksi pytty hetken pimeänä. Onhan tuohon muitakin vaihtoehtoja, mutta yleensä toisen syttysysteemin täytyy olla kokonaan pimeänä ennen kuin ongelmia alkaa ilmenemään. Mulla 75TS:ssa toinen pyörijä vuoti kipinän maihin ja kun toisen piirin tulpanjohdot alkoivat päästämään läpi, oli soppa valmis. Onkos tuossa 155TS:ssa virranjakajia ollenkaan? Jos ei, niin olisiko toinen puola luovuttanut kokonaan ja toinen toimii kunnolla vain lämpimänä. Kannattaa ajoituslampulla tai vastaavalla tarkistaa että kipinää tulee molempiin piireihin.

Tulpanjohdoista tuo tuskin on sen ronkelimpi kuin Boschin systeemit yleensäkään ovat.

Tehtiinkö kannelle tiivisteen vaihdon yhteydessä remontti? Olisiko mahdollista että jokin venttiili vuotaa tai välykset ovat pielessä tms. Entäs nokka-akselien kunto? Olen nähnyt 8V TS-koneen jossa yksi pakonokka oli nostoltaan paljon pienempi ja aivan pyöreäksi kulunut.

Vika voisi olla myös ruiskutussuuttimessa.

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Kiitos vastauksesta! Minun Alfassa ei ole virranjakajia ollenkaan. Ajattelin itse, että jos näin syksyllä kun yöt muuttuvat kylmemmiksi ja ilman kosteus kasvaa, vanhoissa hiilijohdoissa alkaa tapahtua läpilyöntejä ja käynti sen vuoksi heikkenee.
Kannentiiviste vaihdettiin vuodon takia (öljyvuoto moottorin etupään puolelta ulospäin). Kansi, venttiilit, sylinterit ja nokat olivat hyväkuntoisia (autolla ajettu 198 tkm).
Taidan kokeilla uusilla tulpanjohdoilla, jospa vika korjaantuis niillä.

PS. Tänään olen ajanut autolla noin 85 km, eikä ole ollut käyntiongelmia vaikka täällä päin on ollut todella kostea keli. Oiskohan tapahtunut ihmeparantuminen, toivottavasti.

Avatar
TeroV.
Viestit: 536
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Meikäläisen 155 8V -yksilö kävi kerran hetken kolmella. Syynä tällöin oli moottorinpesu, jonka seurauksena kannessa oleviin tulppasyvennyksiin oli mennyt vettä. Ei oikein pelittänyt tuplatulppasysteemikään, kun tulpanhatut uivat vedessä... Paineilmalla vedet sumuna ilmaan ja avot - taas toimi moitteetta. Tästä tuskin on kuitenkaan sinun tapauksessasi kyse, ellet sitten ole pessyt moottoria vielä tulppien vaihdon jälkeen.

Muista automerkeistä saatujen kokemusten perusteella tulpanjohtojen vaihto on hyvä ensiarvaus, eikä ihan mahdottoman hintainen. Vanhemmiten eristeisiin tulee mystisiä vuotoja, joita voi hyvin diagnosoida ihmettelemällä konetilaa pimeässä moottorin käydessä. Taannoin yhdessä käyntihäiriöisessä Corollassa oli melkoinen valoshow pellin alla, kun sinne illan tullen kurkistettiin. Käyntihäiriöt hävisivät tuossa tapauksessa täysin tulpanjohtojen vaihdolla.

Vastaa Viestiin