Hämmästyttävät sähköviat (valot)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Hämmästyttävät sähköviat (valot)

Viesti Kirjoittaja niki »

Ei taida olla päivää, milloin en olisi hämmästynyt. Useimmiten se johtuu Alfa Romeo 156:n "mielialasta". Pari päivää on ollut aika sateista, mikä nähtävästi on vaikuttanut myös italiaanon sähköpuoleen. :roll:

Tänään suht. usein kun käynnistin auton, syttyi takasumuvalo. Siis nappia en ollut painanut missään vaiheessa, mutta autoa käynnistettäessä valo vaan syttyi. No, vikahan eliminoituu nappia painamalla. :wink:

Toinen vika olikin sitten jo paljon pelottavampi. Nimittäin muutamaan otteeseen ajovalot "pätkivät". Huomasin tämän illalla pimeässä ajettaessa. Varsinkin kun käynnistin moottorin ja valot syttyivät, saattoivat ne yhtäkkiä simahtaa 0,5 sekunniksi ja syttyä uudelleen. Sama tapahtui pari kertaa valoissa kun pistin vilkun päälle. :shock:

No, ei tämä vielä haittaa, mutta ajatelkaapa tilannetta, että ajelee vaikka pimeällä tiellä jossain korvessa jumalan selän takana ja yhtäkkiä valot simahtavat täysin. :crazyeyes:

Vien auton parin päivän päästä taas huoltoon ihmeteltäväksi. Toivottavasti paikallistavat vian. :roll:

Onko muille sattunut mitään vastaavaa?

Täytyy kohta varustaa auton hansikaslokero seuraavilla varusteilla, ellei näitä pieniä, mutta ärsyttäviä vikoja saada pikkuhiljaa kitkettyä pois:

1. Linja-autojen aikataulut
2. Hinauspalveluiden numerot (no, autoliiton tiepalvelunumero löytyy jo)
sekä kaikkein tärkeimpänä:
3. kirja: "miten säilyttää hermoni" :mrgreen:

No, kaiken kestää kun muistaa millaista ajonautintoa Alfa tarjoaa silloin, kun/jos se sattuu olemaan kunnossa. :wink:

Korjautuisikohan vika ihan vaan ajamalla... :silly:
Ammattina autokauppa

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Hämmästyttävät sähköviat (valot)

Viesti Kirjoittaja BSTR »

niki kirjoitti:
Korjautuisikohan vika ihan vaan ajamalla... :silly:
Eikun kovaa ajoa vaan! Moottori kuumaksi niin liiat kosteudet haihtuvat sähköliitoksistakin ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Harpo
Viestit: 492
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 09:27
Paikkakunta: Turku

Sitkeesti

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Olisko noi sumarit voinu vahingossa mennä päälle käsijarrua löysätessä ?
Mutta vie sitkeesti vaan takaisin A-autoon !. Mulla on vähän, tai nojoo pirun huonoja :evil: kokemuksia kyseisestä paikasta. Paikallistivat vikaa about viitisen viikkoa meikäläisen autossa (myös sähkövika) Toisaalta noi taitaa ollakkin aika v-mäisiä paikallistaa ? Loppujenlopuksi yks hapettunut liitin vaihdettiin ja sitten toimi taas. Älä luovuta :wink:

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Auttaisko noissa sumareissa pieni päälle/pois päälle/pois leikki?
Huomasin, että omassa niitä sai muutaman kerran painella ennenkuin suostuivat menemään päälle. Koskaan niitä ei varmaan oltu käytetty, joten jotkut liitokset on varmaan päässyt vähän hapettumaan.
Jos toi auto vielä seisoi kauan liikkeessä niin sekin osaltaan puoltaa tuota hapettumisilmiötä. Ajovalot kyllä täytyy toimia! Syksy tekee tuloaan ja jos ei voi olla varma, että valot toimivat niin mulla ainakin jäis auto kotiin. :crazyeyes:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

No siis "vahingossa" en ole nappia painanut. Varsinkin, kun vika on ilmestynyt nyt jo noin tusina kertaa, viimeksi n. 20 minuuttia sitten kun käynnistin auton viimeksi.

Nyt meni äskettäin vielä keskuslukituskin :shock:

Se korjaantui ihan seuraavalla tavalla:

1. lukko auki
2. moottori käyntiin
3. moottori sammutetaan
4. lukot suljetaan

Keskuslukitus alkoi siis toimimaan vasta kun moottori oli kerran käynnistetty. :crazyeyes:

Mitä vielä odotettavissa? Kohta varmaan mittarivalotkin vilkkuvat vilkkujen tahdissa. :mrgreen:
Ammattina autokauppa

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllä nyt vaikuttaisi että on jossain huono maadoitus. Ei nuo kaikki vermeet voi itsekseen hajota samaan aikaan.

Olisivatko pajalla jättäneet jotain irti/löysälle?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

No ihmeellistä on se, että nämä ongelmat ilmenivät vasta nyt kun satoi pari päivää ja muutenkin on ollut kosteaa. Kuivalla säällä ei ole ollut ongelmia (vai onko sattumaa). :?
Ammattina autokauppa

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

niki kirjoitti:No ihmeellistä on se, että nämä ongelmat ilmenivät vasta nyt kun satoi pari päivää ja muutenkin on ollut kosteaa. Kuivalla säällä ei ole ollut ongelmia (vai onko sattumaa). :?
Se nyt on sama onko kosteeta vai ei, täytyy ne pelittää kosteallakin. Auto takasin liikkeeseen ja neuvottelua vaan kehiin!
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Maunu
Viestit: 3486
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tarkista maadoitukset!!!

Mittaa resistanssi akun miinus navan ja rungon väliltä. Mulla oli ongelmia
poppivehkeiden kanssa ja kas kummaa kun putsasi akun navat sekä liitoksen josta maajohto menee runkoon ni jo vain alko heavy soimaan sulosasti korvaan "nam".

Fiat Bravdassa mulla oli samanlaisia ongelmia valojen kanssa. Siinä oli takavalojen polttimot sen verran hapettuneita että kun painoi jarrua vilkun ollessa päällä koko mittaritaulu vilkutti mulle.

Vika korjaantui valojen kosketuspintojen mekaanisella putsaamisella (viila, dremel tai muu vastaava) sekä pullolla crc:tä

Toisaalta sulla voi olla valoautomatiikan rele rikki.

Jos auto on seissyt useamman kuukauden liikkeessä niin voin taata että sähkövikoja ilmaantuu aikapaljon, mutta sitten kun kaikki kontaktipinnat on putsattu ja öljytty ni sitten ei taas tartte miettii pitkään aikaan.

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Ongelmat vaan pahenivat. Kun valot ei enää palanut kuin satunnaisesti ja sammuivat pilkkopimeässä kesken ajon n. 2 sekunniksi eikä sumuvalo-ongelmatkaan häipyneet itsestään, vein auton takaisin Airiston Autoon huoltoon jossa porukka vain pyörittelivät päitä ja päätti kiikuttaa auton Deltaan "osaavempiin käsiin" laitettavaksi. :roll:

Noin pari tuntia myöhemmin auto oli valmis. Vika oli pieni, mutta harmillinen. Joku yksittäinen liitin oli kuulemma hapettunut.
Nyt auto toimii onneksi kuin unelma! :-D
Ammattina autokauppa

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

niki kirjoitti:Ongelmat vaan pahenivat. Kun valot ei enää palanut kuin satunnaisesti ja sammuivat pilkkopimeässä kesken ajon n. 2 sekunniksi eikä sumuvalo-ongelmatkaan häipyneet itsestään, vein auton takaisin Airiston Autoon huoltoon jossa porukka vain pyörittelivät päitä ja päätti kiikuttaa auton Deltaan "osaavempiin käsiin" laitettavaksi. :roll:

Noin pari tuntia myöhemmin auto oli valmis. Vika oli pieni, mutta harmillinen. Joku yksittäinen liitin oli kuulemma hapettunut.
Nyt auto toimii onneksi kuin unelma! :-D
Noniin nyt ei muuta kuin kovaa ajoa.. tosin kelit rupee olemaan aika hanurista :cry:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

niki kirjoitti:Joku yksittäinen liitin oli kuulemma hapettunut.
Nyt auto toimii onneksi kuin unelma! :-D
No airiston autohan paljasti osaamisensa.... :lol:

jalev
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Loka 2003, 22:27
Paikkakunta: Tampere

156 Valoissa vikaa

Viesti Kirjoittaja jalev »

Morjens

Ihme juttu kun vm 2000 156:ssa ei pala oikean puolen lähivalot eikä parkit.

Sulake on OK ja Polttimot ehjät,
Pitkät toimivat OK ja lisävalot OK.

Mikähän mahtaa olla, kokemuksia?

Aikaisemmin oli sellaisia tunneoikkuja että tänäänpäs valot ei toimi ja
hetken päästä taas alkoi toimimaan.. mutta nyt sitten tämä..

Jos kysymyksessa on joku yksittäinen liitin niin mistähän mahdollisesti lähtis etsimään...
En viitis viedä korjaamolle vielä..

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156 Valoissa vikaa

Viesti Kirjoittaja V6 »

jalev kirjoitti:Morjens

Ihme juttu kun vm 2000 156:ssa ei pala oikean puolen lähivalot eikä parkit.

Sulake on OK ja Polttimot ehjät,
Pitkät toimivat OK ja lisävalot OK.

.
mitkä lisävalot?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

jalev
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Loka 2003, 22:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jalev »

Ah, sori,
siis tarkoitan alhaalla spoilerissa olevia valoja, sumuvaloja..
Mutta mistäs mä oikein lähtisin puukottamaan tätä ongelmaa..

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

jalev kirjoitti:Ah, sori,
siis tarkoitan alhaalla spoilerissa olevia valoja, sumuvaloja..
Mutta mistäs mä oikein lähtisin puukottamaan tätä ongelmaa..
Lähtisin kyllä ihan sormipelillä räpläämään liittimiä ja liitoksia. Jos joku sattuisi olemaan vaan löysällä tms.
Ei enää Alfaa... eipä

jalev
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Loka 2003, 22:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jalev »

Jep,

Niin mäkin ajattelin,
pari tuntia räpläsin lampujen ja sulakkeiden kanssa,
mutta eikös virta kuitenkin tule samasta paikasta pitkille?

ihme juttu että pitkät palaa, no tarvii yrittää saada käsi mahtumaan jonnekin onkaloon jossa johdot kulkee...

rami
Viestit: 55
Liittynyt: 11 Huhti 2003, 20:37
Car(s): Gt
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja rami »

Samantapasta ongelmaa mulla on ollu, kun alfa seiso
2 viikkoa kasarmin pihassa.
Akku oli jostain kumman syystä mennyt tyhjiin..
Lasinpyyhkijät ovat kokoajan päällä..
Kun alfa piti sammuttaa niin eihän prkl sammunnut
vaikka otti virta-avaimen pois
:evil:
sitten kun laitoin pakin päälle niin sammui :lol:

Onko muilla 155:sen omistajilla ollut jotai samanlaista?

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Mitäs noista pikkuvioista. Kaverin Ford Fusionista petti myös sähkövimpain - kaasupoljin. Osaa olla kiusallinen vika huonoon aikaan sattuessa. Osataan sitä Saksassakin tai missä Puolassa noita sitten kasataankaan.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Savo kirjoitti:Kaverin Ford Fusionista petti myös sähkövimpain - kaasupoljin. Osaa olla kiusallinen vika huonoon aikaan sattuessa.
Silloin kun Volvon T5-R tuli niin jossain automaateissa jäi kaasu pohjaan. Kyllä siinäkin voi hieman tulla kylmähiki otsaan.. 240 heppaa ei ole niin vähän vaikka auto onkin iso :-)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

oma 156nen oli kohtuu uusi 3 vuotta sitten. Kiihdytin mottoritien rampissa kolmosella kaasu pohjassa - kaasuhan jäi pohjaan. Samalla Minin perä alkoi lähestyä uhkaavasti kovaa tahtia enkä ollut vielä moottoritiellä. Tajusin kuitenkin vasemmalla kädellä yrittää vetää mattoa samaanaikaan taaksepäin ja samalla kaasu heltisi ja ehdin jarruttaa ennen Miniä.

Meinas huokasutta ajälkeenpäin -Alfan sisäänajo OLI lähellä - nopeusero oli varmaan jotain 50 km/h - vliin ei jäänyt paljoa. Jos ois ollu tehokkaampi auto niin ois rytissyt. :roll:
MP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Onkos autosi automaatti? Meinaa kytkintähän olisi voinut painaa jos olisi tiukkaa tehnyt ;)

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

ei oo tomaatti - painoin aluksi vain jarrua. Ei sitä mielellään uutta autoa huudata rajoitinta vasten kytkinpohjassa, jos on vielä oma - en ainakaan minä. Ei sitö tosin mielellään kolaroikkaan - sen oon tosin toistaiseksi onnistunu välttään.
MP

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

MP kirjoitti:oma 156nen oli kohtuu uusi 3 vuotta sitten. Kiihdytin mottoritien rampissa kolmosella kaasu pohjassa - kaasuhan jäi pohjaan. Samalla Minin perä alkoi lähestyä uhkaavasti kovaa tahtia enkä ollut vielä moottoritiellä. Tajusin kuitenkin vasemmalla kädellä yrittää vetää mattoa samaanaikaan taaksepäin ja samalla kaasu heltisi ja ehdin jarruttaa ennen Miniä.
Kuulostaa tutulta, itsellä on käynyt moneen kertaan samalla lailla. Ekaan kertaan tapahtui ohituksessa, pelästyin kyllä saatanasti, kun en heti arvannut, että matossa on vika.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

virrat poikki nii kyllä pysähtyy :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

jarski kirjoitti:virrat poikki nii kyllä pysähtyy :wink:
...ja menee myös rattilukko päälle. Kokemusta on kaverin bemarinromusta, jossa kaasupoljin jumitti pohjaan ("mitäs painoit niin syvälle!") ja konettakaan ei malttanut jättää parkumaan rajoitinta vasten.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

ei virtalukko mee päälle jos ei avainta ota pois... tai sit on kyllä vikaa :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, noinhan se munkin mielestäni pitäisi olla, vaan tuossa Beemerissä kyllä meni. Vaan en olisi yllättynyt jos siinä olisi (tuotakin) vikaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Joo, noinhan se munkin mielestäni pitäisi olla, vaan tuossa Beemerissä kyllä meni. Vaan en olisi yllättynyt jos siinä olisi (tuotakin) vikaa.
:shock: :mrgreen:

Avatar
Chubster
Administrator
Administrator
Viestit: 12345870
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 17:52
Car(s): F31 330dx ms
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Chubster »

jarski kirjoitti:ei virtalukko mee päälle jos ei avainta ota pois... tai sit on kyllä vikaa :wink:
Ajettiin joskus kaverin kanssa volvo v70:illä niin oli aika vähän bensaa joten se nyt huvikseen sammutti moottorin ku tuli mäki, meni muistaakseni rattilukko päälle :shock: onneksi se sai väännettyy sitä avainta :drinking: muuten volvo ois ollu vähän :silly:

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Chubster kirjoitti:
jarski kirjoitti:ei virtalukko mee päälle jos ei avainta ota pois... tai sit on kyllä vikaa :wink:
Ajettiin joskus kaverin kanssa volvo v70:illä niin oli aika vähän bensaa joten se nyt huvikseen sammutti moottorin ku tuli mäki, meni muistaakseni rattilukko päälle :shock: onneksi se sai väännettyy sitä avainta :drinking: muuten volvo ois ollu vähän :silly:
joka auto mikä mulla on ollu lyö lukon vasta silloon päälle ku ottaa avaimen pois...ihmeellistä :crazyeyes:

Vastaa Viestiin