147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Onko kukaan vaihtanut lukon vaijeria? Meni sitten ne muoviset holkin paskat rikki ja vaijeri ei enää pysy säpissään ja pelti ei aukene...

Vittu näitä paskoja. Vaijerikaan ei sovi tulemaan rintapellin reijästä ulos. Mitenkä näitä on tarkoitus huoltaa?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kirkinen kirjoitti:Onko kukaan vaihtanut lukon vaijeria? Meni sitten ne muoviset holkin paskat rikki ja vaijeri ei enää pysy säpissään ja pelti ei aukene...

Vittu näitä paskoja. Vaijerikaan ei sovi tulemaan rintapellin reijästä ulos. Mitenkä näitä on tarkoitus huoltaa?
Selasin huolto-CD:tä, jossa tuumattiin käyttämään holkia reiän pitämiseksi auki... tämä helpottaa kuulemma vaihtoa ja antaa elämää... :mrgreen:
Huomenna soitto Muukkoselle...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Soitto Muukkoselle - ei löydy. Soitto Deltalle - ei löydy, mutta tilataan ja asennetaan hintaan 30+70 (työt) €. 2 viikon toimitusaika... ei näin :bad-words:

AD-varaosasta uusi vaijeri ja nippa. Vielä 5 mm nippa toiseen päähän ja valmista. Toi konepellin aukasumekanismi on oikea insinöörityön näyte. Vaijerin suojakuori liukuu ja avaa salvan vaijerin pään ollessa kiinni lukkorungossa. Karmea vastus uudellakin vaijerilla, kun eihän se kuori luista pakkasessa nihkeissä hahloissa. Ymmärtäisin, jos vaijerilla vedättäisiin salpaa vaijerin tehdessä työtä ja suojan pysyessä paikalla, mutta ei :roll:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

No niin. Tossa 156.ssa täysin toisenlainen järjestely, mikä on myös oikea oppinen. Vaijerin kuori paikallaan (lukkorunkoa vastan) ja vaijeri vetää lukon auki. Tässä on se heikkous, että samaa lukkoa ei ole suunniteltu käytettäväksi oikean ja vasemman puolen malleissa. Tuossa 147:ssa yhtä ja samaa lukkoa käytetään vissiin molemmissa malleissa, jolloin veto muuttuu kuskin paikan mukaan. Jos olisi oikean puolen malli, niin toimisi tod.näköisesti paremmin. Tämä on kai sitä kustannussäästöä...

Onko muuten tietoa käykö 156:n lukko ton 147:n lukon tilalle?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Eikö kenenkään muun 147:n konepellin aukasu ole jäykkä muka?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

En ole kyllä koskaan kuullut vastaavasta ongelmasta!?

Tosin en 147 ole omistanutkaan :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Todiin. Homma pulkassa. Uusi 5 mm vaijerinippa sisälle, kiristys vaijeriin ja vaijerin kiristys konehuoneen puolelta ja toimii. Väittäisin, että parempi kuin uusi. Lisäksi konepellin alta tulee esiin "hätänaru", josta saa ainakin auki ton pellin... Lisäksi, jos vaijeri venyy, niin mahdollista suorittaa jälkikiristäminen konehuoneen puolelta.

Kuten edellä tuumasin 156:ssa ei tämmöistä ongelmaa ole, koska rakenne + avaus on toteuttu niinkuin pitääkin...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kirkinen kirjoitti:Eikö kenenkään muun 147:n konepellin aukasu ole jäykkä muka?
Tutulta katkesi 147:n konepellin muovinen aukaisuvipu viime viikon pakkasilla. Siis se joka on kojelaudan alla.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

155156 kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:Eikö kenenkään muun 147:n konepellin aukasu ole jäykkä muka?
Tutulta katkesi 147:n konepellin muovinen aukaisuvipu viime viikon pakkasilla. Siis se joka on kojelaudan alla.
Vaijerin suojakuori auton rungossa (kiinnikkeissä) jumissa ja vipu hajoaa, kun kuori ei liiku... Kerro terveisiä ja että otan osaa!
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Lörähti omasta faceliftista tuo konepellin aukaisuvipu löysäksi. Mikäs nyt avuksi :shock: Vaijeri ei ole ainakaan poikki aukaisuvivun päästä, saako konepeltiä mitenkään nyt auki? Ja tietysti sitämyöten vaijeri vaihtoon, miten?

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

Konepellin saa auki kun irroitat sen vastakappaleen johon vaijeri tulee. Ahdasta on mutta ei ole mahdoton tehtävä.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
stikkaaj
Viestit: 107
Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
Paikkakunta: JKL

Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja stikkaaj »

Eli se vastakappale on nähtävästi kolmella 10mm mutterilla kiinni? Otin oikeanpuolen alaritilän pois ja sitäkautta pääsisi jotenkuten noihin käsiksi, ei vaan sopivaa työkalua ollut käsillä. Onko tuo oikea reitti niihin muttereihin vai saako keulamerkin väliköstä jonkun hervottoman jarkovarren ujutettua? Yritin muuten keulamerkkiä ottaa irti, mutta kaksi kolmesta 8mm mutterista tietenkin ruostuneet kierteisiinsä ja kierre pyörii ympäri...

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: 147 ja konepellin lukon vaijerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

Jatkovarren kanssa keulamerkin väliköstä pääsee käsiksi. Näin ainakin kaverin kanssa toimittiin ja irti saatiin.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Vastaa Viestiin