Tyhmä kysymys: Käynnitys apuakulla

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
akik1
Viestit: 32
Liittynyt: 14 Elo 2003, 19:36

Tyhmä kysymys: Käynnitys apuakulla

Viesti Kirjoittaja akik1 »

Moi!

156:sen ohjekirjaa lukiessa sattui silmään, että jos apuakulla meinaa auton käynnistää, niin miinusjohto pitäisi kytkeä jonnekkin muualle kuin miinusnapaan, paikka oli jossain lähellä maadoituspistettä. Missä moinen on? Entäpä virran anto toiselle autolle? Kilahtaako uudemmissa vuosimalleissa elektroniikka heti kättelyssä, jos erehtyy navasta napaan autot kytkemään.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sen maajohdon voi kytkeä minne tahansa paljaaseen metallipintaan, joka on yhteydessä maahan (auton runkoon). Ei kuitenkaan mielellään akkuun eikä sen viereen, syystä että akkua purettaessa (vai oliko se varattaessa?) siitä purkautuu vetykaasua ja käynnistyskaapelien kytkennässä syntyvä kipinä voi aikaansaada koko roskan räjähtämisen. Ei kovin todennäköistä mutta täysin mahdollista kuitenkin.

Kytke ensin pluskaapeli, sitten akkuun tuleva miinuskaapeli ja lopuksi auton koriin tuleva miinuskaapeli. Kipinä kun syntyy sen viimeisen kytkennän aikana.

Eikös muuten aika monen uuden auton manuskassa väitetä, että autolla ei saa antaa muille virtaa ettei moottorinohjauselektroniikka ottaisi damagea? Mitäs olette mieltä tuollaisesta?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Lähinnä kai laturi on vaarassa kun virtaa imetään yli kykyjen. Ainakin tuttavalla kävi näin kun antoi virtaa. Pitäisi olla järeämpi (yleensä isompi auto) laturi kuin vastaanottaja. Mahdollista kai on virtapiikin aiheuttama elektroniikan kärähtäminenkin, mutta kyllä siellä suojaukset on. Autoonhan syntyy suuriakin staattisia sähkövarauksia eikä elektroniikka siitä mitään välitä.

(Vetyä muuten syntyy purettaessa ja varatessa.)
Ayrton Senna da Silva forever

akik1
Viestit: 32
Liittynyt: 14 Elo 2003, 19:36

Viesti Kirjoittaja akik1 »

Hep!

Käsitin ohjekirjasta, että kaapeleja on vain perinteiset kaksi ja niistä musta pitäisi kytkeä muualle kuin akkuun. Tuollaista erillistä maajohtoa ei ainakaan omasta kaapelipussista löytynyt. Mihin se pitäisi kytkeä sitten virtaa antavassa autossa?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11231
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

akik1 kirjoitti:Käsitin ohjekirjasta, että kaapeleja on vain perinteiset kaksi ja niistä musta pitäisi kytkeä muualle kuin akkuun. Tuollaista erillistä maajohtoa ei ainakaan omasta kaapelipussista löytynyt. Mihin se pitäisi kytkeä sitten virtaa antavassa autossa?
Kaksihan niitä on, se "maajohto" on siis se punaisen kaverina oleva musta jonka toinen pää laitetaan toisen akun miinusnapaan (maanapaan) ja toinen toisen auton koriin/moottoriin. Se on sitten ihan sama kummassa autossa musta johto kytketään akkuun ja kummassa moottoriin, oleellista on että se moottorikytkentä tehdään viimeiseksi. Kipinöi sitten muualla kuin ihan akun vieressä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin