Jarrulevyt ruostuu ja rohisee (156)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Jarrulevyt ruostuu ja rohisee (156)

Viesti Kirjoittaja alfista »

Reilu 40tkm mittarissa ja vaivana on jarrujen metelöinti ensimmäisillä kilometreillä. Levyjen pintaan muodostuu nopeasti ruostetta joka sitten pitää melkoista rohellusta ennen kuin jarrutettaessa kuluu pois. Kelit tietysti vaikuttaa, mutta en mielestäni huomannut tätä 20tkm sitten? Olenko pilannut nämä levyt vai onko yleistä?

Levyjä vaihtaessa, onko tiedossa eri jarrulevymerkkien välisiä eroja tässä asiassa?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Taitaa olla näiden pirun kosteiden kelien syytä; sama vika oli tänä aamuna mullakin, kun auto seisoi pari päivää ilman ajoa. Rahinat ja ruosteet häipyivät muutaman jarrutuksen jälkeen.

Mulla nyt 211 tkm mittarissa ja toiset (tarvike) levyt menossa. En ole huomannut eroa alkuperäisiin levyihin.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

aivan normaalia
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kovaa ajoa vaan :lol:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tanks, tieto tauhoittaa. Melkoista meteliä vain pitävät.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Vilkaseppas joskus levyjä, kun oot pessyt auton - saatat yllättyä ruosteen määrästä.
Siksi muuten pesuloissa on lappu, että jarruttele muutama kerta pesun jälkeen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Joo, olen huomannut kun näillä keleillä tulee pestyä joka toinen päivä. Pienellä pakkasella menee toistakymmentä metriä niin kuin pulkkamäessä, ennen kuin jarrut alkaa pitämään. Ääntähän niistä tulee kostealla kelilläkin.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Ei sen ruosteen kyllä pitäisi kovin paljoa ääntä antaa. Vilkaise varmuuden vuoksi jarrupalat. Etenkin takapäässähän 156`ssa helposti esiintyy kantamista eli jarrut eivät palaudu ja näin palat saattavat mennä yhdellä reissulla. Ja nämä kelit kyllä ovat syöneet kuparitahnan (jos sitä on pantu) vähiin.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Teuhkan neuvoa kannatan. Itse huomasin parkkitalon karusellissä että kuuluu kitinää pyöristä. Vasen takapyörä olikin kuuma ja haisi kärynneeltä.

Kotona otin jarrusatulan irti (palat jumissa). Dremelillä putsasin palojen kyljet ja kuparirasvaa päälle. Nyt taas pelaa hyvin. Keväällä viimeistään täytyy tehdä sama kaikkiin pyöriin.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Itsellä kanssa ruostuu kiinni palat jos seisoo jonkun päivän. Melkoinen rohina, joka kyllä häviää kun jarruttelee. Veikkaisin säitä syypääksi..

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

teuhka kirjoitti:Ei sen ruosteen kyllä pitäisi kovin paljoa ääntä antaa. Vilkaise varmuuden vuoksi jarrupalat. Etenkin takapäässähän 156`ssa helposti esiintyy kantamista eli jarrut eivät palaudu ja näin palat saattavat mennä yhdellä reissulla. Ja nämä kelit kyllä ovat syöneet kuparitahnan (jos sitä on pantu) vähiin.
Tämäkin on tullut koettua ja näin kannattaa menetellä.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Ei sen ruosteen kyllä pitäisi kovin paljoa ääntä antaa.
Omasta autosta voin sanoa, että ainakin motonetin levyt pitää järkyttävää ääntä kun auto on seissyt pari päivää kosteilla keleillä. Äänestä päätellen voisi kuvitella, että on suoraan rauta rautaa vasten kun jarruttaa. Noh, loppuuhan tuo noin kolmanen perus jarrutuksen jälkeen..

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jep, tuo jumittamisesta johtuva ongelma on kyllä tuttu ja mielestäni eri tapaus. Tässäkin yksilössä on apukuskin takalevyssä pientä oiretta, joka aiheuttaa kitinää ajossa kun ei jarruteta.

Otsikon mukainen joskus hyvin äänekäs rohina on kuitenkin oma ongelmansa. Epäilin jo myös palojen kuluneisuutta koska ääni oli samanlainen kuin loppuun (metallille) kuluneilla jarrupaloilla. Pintaa on kuitenkin hyvin jäljellä.

Ääntely tuntuu tosiaan johtuvan levyjen ruosteesta tai esim jarrupalaan jämähtäneestä ylimääräisestä aineesta kuten kivestä tms. Siksi ajattelinkin, että olenko esim ylikuumentanut levyt voimakkaasti jarruttamalla niin, että ne ovat erityisen ruostumisalttiit.

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

alfista kirjoitti:Siksi ajattelinkin, että olenko esim ylikuumentanut levyt voimakkaasti jarruttamalla niin, että ne ovat erityisen ruostumisalttiit.
Ei kuullosta loogiselta.
VMP

Avatar
Janne
Viestit: 2120
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Samaa oiretta ilmeisesti minullakin.
Joka nurkkaan on vaihdettu uudet levyt ja palat vajaa vuosi sitten ja silti rohisee. En ole toisaalta huomannut tuota jumittamista/laahausta. Silmiinnähden ruosteessa levyt kyllä on auton seistyä yön yli parkissa näillä paskakeleillä. Joskus olen jopa taskulampulla niitä aamulla pimeässä tsekkaillu. Pientä pintaruostetta:)
Rohina loppuu minullakin parin jarrutuksen jälkeen.

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Otteko muuten tarkistaneet palojen kuluneisuuden myös sisäpuolelta? Eikös siinä käy niin, että jos se jarrusatula jumittaa, niin vain toisen puolen palat kuluvat?

BB
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 06:50

Viesti Kirjoittaja BB »

Just tätä samaa hommaa itekkin ihmettelin. Eli jarrut rohisee alkumetrit ja vaatii pari suht voimakasta jarrutusta että lakkaa. Päättelin sen johtuvan tästä kosteudesta jota on ilmoilla ja siitä että kun autolla ei ajeta päivittäin ja varmasti sekin vaikuttaa kun "kostean" auton ajaa talliin?

Vastaa Viestiin