Alfa 156- mitä kannattaisi ottaa huomioon?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Alfa 156- mitä kannattaisi ottaa huomioon?

Viesti Kirjoittaja niki »

Niinkuin jo aiemmin kerroin, tuli hankittua 156. Nyt on sitten vielä tilaisuutta käyttää auton myyneen liikkeen korjaamopalveluita- tietysti ilmaiseksi. Tarkoitan nyt siis seuraavaa:

Mitä vikoja Alfa Romeo 156:ssa yleensä on ja mitkä ovat oireet?

Olisi kiva saada kaikki piilevätkin viat kartoitettua niin menisi liikkeen piikkiin. Niinkuin jokainen tietää, on Alfan korjaaminen jälkikäteen aika kallista puuhaa. Varsinkin kun osia saa tilata italiasta asti. :roll:

Tietysti voisin viedä auton autotohtorille, mutta mitä sekin mahtaa maksaa (onko tietoa?).
Ammattina autokauppa

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Pitääkö startti outoa ääntä käynnistäessä?
Jos pitää vähänkään epänormaalia ääntä kannattaa se vaihdattaa jonkun muun piikkin. Mulla se vaihdettiin Deltassa takuun piikkiin. Korjausarvio oli n.1000€. Yksi asentaja käyttii siihen (kuulemma) koko päivän.
Tukivarsia jne. on turha yrittää saada minkään takuun piikkiin koska ovat kulutustavaraa. Ne on vaan sitten maksettava jossain välissä omasta pussista jos vaihdon paikka tulee. :cry:

Tuo autotohtori ei ole yhtään hullumpi vaihtoehto. Pari vuotta sitten käytin siellä auton ja perusteellinen tarkastus maksoi n.50€
Jokainen sitten päässään kelaa kannattaako tuota operaatiota tehdä jos ostaa yli 15.000-> auton. Jos ei autoista mitään tiedä niin eiköhän se ole ihan hyvä vaihtoehto!
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

No siinä tapauksessa taidan viedä auton tohtorille heti kun palaa huollosta.

Meni nimittäin koko tämän vuoden budjetti täysin tuohon autoon, jote varaa ei korjaamiseen ole laisinkaan :crazyeyes:

Niin, tiedän, että Alfaan pitäisi varmaan aina varata ne pari tuhatta euroa remontteja varten, mutta en viitsinyt siitä äidilleni mainita, joka maksoi leijonanosan autosta (itse ei aja autolla joten saan toimia välillä kuskina). Voi olla etten olisi saanut korotonta "rahoitusta" jos olisin kertonut kuinka kalliiksi Alfan ylläpito voi tulla, kun ei tunnu välittävän mistään ajo-ominaisuuksista, vaan on itse ns. järkevä ihminen...

Niin tosiaankin, ikää on mulla vasta 18 mutta olen työskennellyt 1,5 vuotta Nokialla ja tällä hetkellä eräässä telemarkkinointiyrityksessä aina illat koulujen jälkeen. Raskasta hommaa, mutta vastineeksi saa sitten ajella Alfalla. :mrgreen:

Startti ei onneksi pidä mitään ylimääräistä ääntä. Voihan nuo tukivarret yms. mennä vaihtoon jos autotohtori katsoo niiden olevan täysin loppu ja vaihtokunnossa. Ehjiä eivät tietenkään vaihda... Tiedätkö muuten mitä maksaa jos omasta pusista joutuu maksamaan?
Ammattina autokauppa

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

EtuYlätukivarret maksaa n. 60€ kipale. Ilmeisesti ei ole kovin hankala vaihtaa, joten työn osuus ei ole aivan kamala.
EtuAlatukivarret maksaakin sitten noin 200€ kipale ja työn osuudeksi jää 1,5-2 tuntia riippuen siitä miten hyvin on jämähtänyt kiinni.
Takatukivarret maksaa muistaakseni noin 70€ kappale ja ne on myös nopea homma vaihtaa. Nämä hinnat olivat siis AutoMilanon hintoja. Varmaankin deltassa suurinpiirteen samaa hintaa noista ottavat.

Kannattaa myös tutkailla pakoputki aika tarkkaan! Ainakin pk-seudulla suola on tehnyt tehtävänsä ja moneen on p-putki vaihdettu. Minä vaihdatin putken muutama viikko sitten(katista taaksepäin. Novitecin putki maksaa ~600€. Alkuperänen putki Deltasta lähemmäs tonnin ja "harakiri" putki jotain 300€.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Pakoputken alkupään on Airiston auto vaihtanut 200 kilometriä sitten, ei nähtävästi tarvitse ihan heti uusia.

Nyt muuten pulpahti esiin taas uusi vika. Kuljettajanpuoleinen kaiutin ei toimi, vain diskantti. Matkustajan puolelta ääntä tulee yllin kyllin. Onkohan vaikea avata ja katsoa onko piuhat kiinni tms. ? :roll:

Äsken palasi auto korjaamolta. Huollon pojat oli näköjään hajottanut paikkoja. Olivat vaihtaneet lämpösäätimien taustapolttimot ja rusikoineet samalla kytkimet kamalaan kuntoon. Yhdessä on jopa halkeama. :( No, en viitsi joka pikkuasiasta valittaa kun kerran toimii...
Ammattina autokauppa

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Kaiutin ritilä, tai mikä ikinä se muovinen läpyskä nyt sitten nimeltään on, on helppo ottaa irti varovasti esim. talttameisselillä.
Se on kiinni kolmella klipsulla. Alareunassa ei ole sitä klipsua vaan siellä on semmoinen muovinen "uloke". Eli kannattaa lähteä raottaamaan sitä sivulta EI alapuolelta koska silloin tuo muovinen uloke menee varmaankin aika herkästi poikki.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Juu. täytyypä katsoa kunhan töistä joskus illalla pääsen.

Niin, en huomannut mainita, että samalla kun olivat huollossa viat korjanneet, olivat myös samalla hajoittaneet jotain. :evil:

Lämpösäätimen taustavalot olivat pimeinä joten pyysin vaihtamaan. Olivat sitten käyttäneet vähän turhan paljon voimaa keskimmäisen puhallinnopeus-säätimen kanssa, joten "pinta" on yläosasta lähtenyt irti ja säädin (muoviosa) yläosastaan murtunut, samoin koko kytkin heiluu, mitä se ei ennen tehnyt... :crazyeyes: Voin ihan kuvitella asentajan vääntävän meisselillä kytkintä ja sanovan "huppista!". Ihme kyllä muut kytkimet ovat lähteneet auki suht. nätisti joten ei tainnut kaveri tietää miten ne kytkimen pinnat saa auki :roll:

Ottaa suunnattomasti päähän tuollainen ammattitaidottomuus, mutta tuollaista eivät varmaan laita kuntoon vaikka voihan sitä yrittää- toimiihan se, mutta kosmeettinen haittahan tuo on ja harmittaa suunnattomasti- vielä kun on mulle "uusi auto".

Alan varmaan kohta käydä liikkeen hermoille kun olen valittamassa koko ajan! Onneksi myyjä on pitänyt jäitä hatussaan- ainakin tähän asti. :mrgreen:
Ammattina autokauppa

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11224
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Maho kirjoitti: Tukivarsia jne. on turha yrittää saada minkään takuun piikkiin koska ovat kulutustavaraa. Ne on vaan sitten maksettava jossain välissä omasta pussista jos vaihdon paikka tulee. :cry:
Ei välttämättä. Omaan autooni uusittiin tukivarsia takapäähän ja onnistuin perustelemaan DA:lle, miksi homma menee 100% heidän piikkiinsä. Auton hankinnasta oli aikaa reilut 10tkm ja vajaa puoli vuotta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Tottakai kannattaa valittaa tuollaisesta paikkojen hajottamisesta ja vaatia uudet jos ne kerran olivat uuden veroiset ennen polttimojen vaihtoa. Kyllä polttimot täytyy saada vaihdettua hajottamatta kytkimiä!

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Ok. Joutuu varmaan taas odottelemaan, tilaavat meinaan tommoset osat aika suurella varmuudella Italiasta... ja taas menee niiiiin paljon aikaa... :crazyeyes:
Ammattina autokauppa

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Voi olla että olen täysin väärässä, mutta muistelen ettei niiden säätönappuloiden kuulu lähteä irti vaan koko keskikonsoli on irrotettava jotta polttimot saa vaihdettua. Tosin jos osia vääntää väkisin niin käyhän se tietysti niinkin...
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Pikaisella selailulla en huomannut kenenkään kommentoineen autotohtorin hintaa. Muistaakseni about 50 € maksoin espoossa keväällä, mutta on se sen arvoista. Ainakin oma autoni käytiin läpi "tiheällä kammalla".Nyky autoissa on niin paljon tekniikkaa että on hyvä nostaa auto pukeille ja antaa "asiantuntijan" tutkia tarkemmin. mm. Korkeille päästöarvoille voi tulla melkoisesti hintaa jälkikäteen.

Ja sellainen vinkki että jos sen teettää niin kannattaa pyytää/säästää päästömittaus paperi niin ei tarvitse uudestaan maksaa katsastusta varten :)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Soitin tänään liikkeeseen ja "vihjaisin ohimennen" huollon hajoittaneesta kytkimestä. Lupasivat tietysti korjata ja laittaa kytkimien "pintalevyt" samaan tilaukseen muiden italiasta tuotavien osien kanssa joten ensi viikon huollossa vaihdetaan lämppärin kytkimiinkin uudet "etulevyt" monen muun pikkujutun lisäksi. :wink:

Tänään pimeni myös toinen parkkivaloista, joista paneeliin syttyi asiaankuuluvasti valo. Viikon on auto ollut käytössä, mutta toivottavasti laittavat samalla myös uudet polttimot veloituksetta kun vähän vihjaisee... :mrgreen:

Kyllä kannattaa olla niinsanottu vanha asiakas niin palvelu on premiumia. Taitaa huoltoporukat Airistolla kirota "taas toi helvatun Alffa tulee huoltoon... ja tietysti meikäläisten laskuun..."

Milloinkohan yhtiön johto pistää hommalle stopin "ja tuota autoa ei enää ilmaiseksi korjailla..." Onneksi autokauppias ei ole vielä menettänyt hermojaan, vaikka olen soittanut tälle joka päivä alfan uusista käänteistä.

Tein laskelmia Alfan hinnasta, omani hyvityshinnasta sekä Airiston Auton yleisistä pyyntihinnoista (kate n. 1000 euroa per auto). Laskin myös osien ja huoltojen yms. hintoja (teettivät osan Alfan huolloista/korjauksista deltalla) ja nyt näyttäisi siltä, että persnettoa on liikkeelle jo koitunut. No, aina ei voi voittaa :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Millasen takuun Airisto myönsi Alfaan?
Sen "pakollisen" 6kk/12500km?
Makaroonia jo vuodesta -98

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

puuha kirjoitti:Millasen takuun Airisto myönsi Alfaan?
Sen "pakollisen" 6kk/12500km?
Tuo takuuhan pätee vaikkei sitä missään luekaan. Se vaan monesti meinaa autoliikkeissä "unohtua" kun jotain mennään jälkikäteen vaatimaan.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Maho kirjoitti:
puuha kirjoitti:Millasen takuun Airisto myönsi Alfaan?
Sen "pakollisen" 6kk/12500km?
Tuo takuuhan pätee vaikkei sitä missään luekaan. Se vaan monesti meinaa autoliikkeissä "unohtua" kun jotain mennään jälkikäteen vaatimaan.
Juu, vain sen "pakollisen" 6 kuukautta. Tämän lisäksi piti pistää nimi ns. laatustandardipaperiin, jollainen heillä on käytössä. En tosin usko että vaikuttaa mihinkään... No, onneksi eivät vielä ole unohtaneet tuota 6kk takuuta. Taitaa olla mukavan kauppiaan ansiota. Ikävämpi myyjä ei olisi varmaan antanut kaikkea ilmaiseksi + polttoainetta kaupan päälle. :mrgreen:
Ammattina autokauppa

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Tänään meni auto 1/2 tunniksi huoltoon. Pimeänä ollut kaiutin heräsi eloon kun irronnut piuha kiinnitettiin. Valo tms. ongelmiin ei edes etsitty ratkaisua. Sovittiin vain, että ajellaan ja katsotaan miten tilanne kehittyy ja jos ongelma palaa niin sovitaan uusi huoltoaika.

Matkustajan istuimen kaltevuuden säätönuppi asennettiin ihan myyjän kanssa kahdestaan ja palanut parkkipolttimo irroitettiin. Uutta ei laitettu tilalle, sellaista kun ei VW/AUDI huollossa ollut. No, delta laskutti polttimosta 13 euroa :shock:

Lämmityslaitteen kytkimen pintalevyn rikkonut huolto ei saanut uutta osaa- ei kuulemma pysty tilaamaan kuin koko kytkimen. Sain korvaukseksi 20 litraa bensiiniä ja huollon ajaksi VW Passat 1.8Turbon koeajoon.

Musiikin laatu parani huomattavasti kun toinen kaiutin alkoi pelittämään :mrgreen: Nyt ei muuta kuin ajoa...
Ammattina autokauppa

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Viesti Kirjoittaja taju »

Olethan katsonut myös huoltokirjasta tai liikkeen huoltaneen auton huoltohistoriasta onko jakohihna vaihdettu milloin niin, ettei käy kuin minun autolle kävi.
kts. juttu: 156 jakohihna

Sehän kuuluu huollossa vaihtaa nykyisin 60 tkm:n välein vaikka vielä sen aikaisessa huoltokirjassa se on 120 tkm. Maahantuojan ohje on kuitenkin 60 tkm. Minun autosta se meni edellisellä omistajalla 52 tkm:n kohdalla. Huollossa sen tarkastelu aikaisemmin ei auta yhtikäs mitään se on vain kylmästi vaihdettava riittävän usein vähintään kuitenkin 60 tkm:n välein. Sen voi ainakin vaatia, että se on silloin tehty.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

taju kirjoitti:Sehän kuuluu huollossa vaihtaa nykyisin 60 tkm:n välein vaikka vielä sen aikaisessa huoltokirjassa se on 120 tkm. Maahantuojan ohje on kuitenkin 60 tkm. Minun autosta se meni edellisellä omistajalla 52 tkm:n kohdalla. Huollossa sen tarkastelu aikaisemmin ei auta yhtikäs mitään se on vain kylmästi vaihdettava riittävän usein vähintään kuitenkin 60 tkm:n välein. Sen voi ainakin vaatia, että se on silloin tehty.
Kannattaa muistaa, että se vaihtoraja ei ole ainoastaan 60tkm., vaan se myös 3 vuotta.

Vastaa Viestiin