Hervoton vaihdekeppi.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
himik
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Fiat Stilo 1.4 2D
Paikkakunta: tre

Hervoton vaihdekeppi.

Viesti Kirjoittaja himik »

Veikkauksia otetaan vastaan. Mikähän mahtaa olla vikana kun 2.0 156 -98 Alfan vaihdekeppi muuttui yht'äkkiä veteläksi eli heiluu puolelta toiselle hervottomasti vaikka vaihde on päällä. Vaihteet menevät kyllä päälle ihan OK, mutta tuo vaihtaminen on kyllä hieman outoa...?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Vivustossa löysää kenties jossakin?

Avatar
matupatu
Viestit: 88
Liittynyt: 19 Syys 2006, 12:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja matupatu »

:roll: Viittaisi tosiaan vipuvikaan. Itseltäni napsahti taannoin ylimmäinen vaihdevipu 155:sta poikki aivan nivelen juuresta laatikon puolelta.
"Tasunka Witko",elämäntapaintiaani

Avatar
Tommi_80
Viestit: 127
Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi_80 »

Sori vaan jo etukäteen ammattitermien puutteellisesta käytöstä...

Kurkkaappa sinne vaihdekepin pussin alle. Sieltä löytyy muovinen (ja erittäin rasvainen) mötikkä johon keppi tulee kiinni. Itselläni oli jossain vaiheessa kolme tai neljä ruuvia päässeet löystymään tuosta mötikästä ja keppi heilui todella holtittomasti. Ruuvien kiristys auttoi ongelmaan ja vaihdekeppi muuttui normaaliksi ja jäykäksi.
Hommaan tarttee muistaakseni pitkän jatkovarren koska tavallinen räikkä ei sinne mahdu. Toivottavasti autollasi on tämä vika eikä mitään vakavampaa.

ps. Deltasta saa sitten vaihteiston räjäytyskuvia jos niitä tarvitsee

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

matupatu kirjoitti::roll: Viittaisi tosiaan vipuvikaan. Itseltäni napsahti taannoin ylimmäinen vaihdevipu 155:sta poikki aivan nivelen juuresta laatikon puolelta.
Itelläni teki 156 saman. On muuten vittumainen osa kaivaa irti tuo vaihteensiirtäjätanko. Deltassa maksoi vieläpä jonkun 180e. Loppujen lopuksi tyydyin hitsaamaan vanhan kuntoon.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Dodiin. Saman teki sitten mullakin. Pakilta pistin ykköselle ja samalla kuului pieni "naps" ja keppi ihan veteläksi. Vaihteet menee päälle joten kuten, mutta väljää on kepissä niin paljon kuin kaukalon laidat antaa myöten. Mikäs paukahti?

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Muovinen hela varaosanumerolla 46470897, maksaa noin euron. Heikalta löytyy... Helppo vaihtaa, hervottomuus katoaa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Meinaakko et ihan näin halvalla päästään :lol: Se oliskin eka kerta pitkään aikaan. Irtoisko vielä asennusohjeet?

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Päästään päästään!

Ohjeista en tiedä, kokeilemalla se meni sinne. Ota se nahkapussi ja kumisuojus pois ja näet missä väljä on. Sitten vaan availet niitä näkyviä ruuveja niin saat sen vanhan helan ujutettua pois kolostaan (vanhasta helasta on murtunut pala). Uusi tilalle ja homma toimii.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Onko turbo getvosen väljän oloinen keppi ominaisuus vai vika?Jos on vika niin vinkkejä.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

No ei päästy eurolla. Ei ees kahdella. Hilloa meni 377 euroa, joista osiin 32 euroa ja työhön loput. Pakko oli teettää Deltalla, kun ei omaa nosturia oo ja kärryn pitäis olla käyttöpeli eikä harrasteauto. Vieläkin vituttaa tuo lasku...saatana kun on kallista yksi pieni rusahdus :evil:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mikä sieltä oli sitten hajonnut?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Vaihdekepin juuressa on sellainen muovirunko jonka kyljessä on vaihdevaijereita käyttävät vivut. Tää runko oli haljennut niin, että keppiä ykköselle tuupattaessa vipu pääsi nousemaan kolostaan, eikä siten vetänyt vaijeria. Osa on ihan hyvin näkyvillä kun repii suojukset kepistä pois, mut probleema olikin siinä et ruuvien toisella puolella olikin mutterit jotka sai auki vain alapuolelta. Pakoputki veks, käsijarru irti, pellit pois tieltä ja vaihdevaijerit irti. Sitten vasta pystyivät vaihtaan tuon palasen. Taitaa olla vanhemmissa 156:ssa ongelmallinen osa ikänsä puolesta. Kolme samanlaista urakkaa olivat jo kuulemma tehneet tänä vuonna. No...nyt on ainakin tiukan oloinen aski :-D

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Muovirunko = muovinen hela, halkaisijaltaan 1,5 cm?? Vaihdekepin oikealla puolella? Helan sisällä kepiltä tuleva poikittaisakseli? Vaiko ihan joku muu? ePER ei toimi, ei pääse ottamaan kuvaa linkiksi...

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Kuvassa numerolla 9 oleva mötikkä. Hintaa oli 30 euroa ja aiemmin mainitsemasi hela numerolla 15 (2 euroa). Ostin molemmat ja aattelinkin ite hoitaa homman. Vähän aikaa systeemiä purettuani totesin urakan järjettömän kokoiseksi. Ainakin ilman nosturia...

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Itse tiirailin autoni vaihdekeppiä reilu kuukausi sitten kun olen ihmetellyt miksi keppi hieman heiluu. Minulla tuntui vaan ne pultit olevan löysällä, jotka ovat myös melko ahtaassa paikassa, saako niitä kiristettyä ilman että pitää muttereista kiinni?
Jätin tekemättä mitään kun ei siitä heilumisesta mitään haittaa ole ainakaan vielä. On muuten melko heppoisen näköinen muovirunko, kun kuitenkin aika koville joutuu kun vaihdetta vaihdetaan.

Niin ja myös tuossa helan nro15 kohdalla oli väljyyttä näkyvissä. Siis pystyykö sen helposti vaihtamaan, kun näytti todella ahtaalta???
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Ilmeisesti helan voi vaihtaa ilman kummempia irroitteluja, ainakin Tekijän mukaan. Yritin itekin niitä rungon pultteja kiristää, muttei siitä apua ollut kun toisella puolella mutterit pyörivät vapaasti. Ja uskaltaisin väittää ettei niihin muttereihin pääsekään käsiksi yläkautta juuri mitenkään. Rungon ympärillä kun on jo peltirunkoa...ahdas kolo on. Epezillä lieni tästä operaatiosta jotain tietoa kuitenkin?

Avatar
iituva
Viestit: 50
Liittynyt: 11 Helmi 2008, 21:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja iituva »

Vuosi sitten meidänkin alfa päätti että ei vaihdella vaihteita ja meni se muovinen mötikkä rikki. Korjattiin vika väliaikaisesti nippusiteillä kun oli autolle käyttöä. Korjaamolle kun vietiin niin 2 miestä vaihtoivat 2-3h kyseistä osaa. On kuulemma todella vit**mainen vaihtaa. :crazyeyes:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse en ole tuota palikkaa vaihtanut, mutta seurasin hieman sivusilmällä kyseistä operaatiota. Ilmeisesti ylhäältä irroitetaan ensiksi jotain, sitten alhaalta pois pakoputken keskiosa, pakoputken lämpösuojat, tämän jälkeen sellanen lämpösuojien alla oleva metallikouru. Tämän jälkeen pitäisi kepin pää olla näkyvissä, ilmeisesti pari pulttia irti ja sen muovikilkkeen saa vaihdettua.

Aikaa menee nosturia apuna käyttäen ehkäpä tunti kaksi.

Hieman suurpiirteiset ohjeet, mutta kun en ole itse hommaa tehnyt, ei osaa tuon tarkemmin sanoa.

Hiki
Viestit: 25
Liittynyt: 07 Joulu 2009, 19:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hiki »

Joo oma vaihdekeppi oli kanssa löysä ja vietiin korjaamolle. Joku pieni muoviosa sieltä tosiaan oli rikki. Tämä piti tilata italiasta asti tämän maahantuojaperseilyn takia, maksoi huimat 1,30e. Ja nyt kun saivat sen niin huomasivat että tuo isompi mötikkä, eli ilmeisesti nro. 9 tuosta kuvasta, on myös rikki ja tosiaan rikkoo noita muita osia. Ja tämäkin pitää tilata italiasta :evil:
Ollut jo yli 2 viikkoa tuolla korjaamolla ja näköjään vajaat toisetkin menee vielä...

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Viepäs korjaamolle Muukkosen ja Heikan yhteystiedot. Veikkaisin että jommalta kummalta löytyy noi kulutusosat varastosta.

himik
Viestit: 61
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Fiat Stilo 1.4 2D
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja himik »

Muukkoselta löytyi molemmat muoviosat viime elokuussa.
Itselleni vaihdettiin se iso muovihässäkkä sekä se pieni holkki.
Tuo isompimuoviosa kun halkeaa rikkoontuu pian myös se holkki.

Avatar
TZ250&TZ350
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 20:41
Car(s): 156 V6 2,5
Gt V6 3,2
Brera V6 3,2 Q4
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TZ250&TZ350 »

Omassa 156:ssa vaihdekeppi ei palautunut itsestään vasemmalta keskelle, vaan se piti viedä kädellä. Kuvassa osa 12 oli kulunut siten, että osa 16 pääsi liikkumaan n. 1,5 cm oikealle. Laitoin prikan osan 13 alle ja ylimääräinen väljyys poistui. Todennäköisesti osa 15 olisi myöskin hajonnut nopeasti, koska vaihdekepin 17 siirtäjänuppi oli välillä vain 15:n huulilla.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Pakko lainata tätä wanhaa viestiä,jonka haulla löysin :)
156:sta mitään tietävänä,päteekö nämä samat ongelmat&ratkaisut,myös 2.5v6 malliin,ja onko tuo vaihteiston vivuston kuva sama?
Kaverilla vaan projektina moinen 2,5v6 raato,ja kyseli,kun vaihde keppi heiluu ihan hervottomasti

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Nostellaanpa, kun on sama rutto iskenyt. Eli veekutonen kyseessä, hain auton maalarilta niin tuntui keppi hervottomalta. Heiluu sinne tänne ilman tolkkua, muut vaihteet paitsi vitonen ja pakki surutta päälle, pakkikin menee kun sen oikein oivaltaa, mutta vitosta ei tahdo saada millään päälle. Kaikesta päätellen siis hetimiten korjaukseen, ennen kuin rikkoo muuta ja lakkaa vallan toimimasta...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

Terzius kirjoitti:Nostellaanpa, kun on sama rutto iskenyt. Eli veekutonen kyseessä, hain auton maalarilta niin tuntui keppi hervottomalta. Heiluu sinne tänne ilman tolkkua, muut vaihteet paitsi vitonen ja pakki surutta päälle, pakkikin menee kun sen oikein oivaltaa, mutta vitosta ei tahdo saada millään päälle. Kaikesta päätellen siis hetimiten korjaukseen, ennen kuin rikkoo muuta ja lakkaa vallan toimimasta...
Sama homma. Pakki menee päälle, kun terävästi vaihtaa (ei tarvitse runnoa, mutta tehdä sivuttaisliike nopeasti). Vitonen ja kutonen saattavat vaatia, että vetää pakin kytkimestä ja käy laajentamassa liikerataa pakin huulilla. Aika varmasti samanlaisia ongelmia. Pitääpä tutkailla tarkemmin.

sigge
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 13:55

Viesti Kirjoittaja sigge »

Terve vaan!
Minulla on juurikin samanlaisia oireita kuin edellisillä viestin kirjoittajilla, eli siis vaihdekeppi liikkuu sivuttain vaikka vaihde on päällä. Kävin tänään kyselemässä Jyväskylän merkkiliikkeen varaosatiskiltä mahdollista ratkaisua vikaan ja väittivät että ei ole tullut vielä yhtään 156:sta vastaan jossa olisi samanlaista väljyyttä vaihdekepissä... Mutta kun tässä oon lueskellu foorumeita niin aika yleiseltähän tuo "ominaisuus" vaikuttaa :shock:

Onko tietoa vieläkö noita muovisia runkoja ja holkkeja saa Heikalta tai Muukkoselta, kun eivät taida täällä Keski-Suomessa tietää noista mitään.. Sain sentään räjäytyskuvat ja varaosanumerot liikkeestä... Nii ja kuuslovinen vaihdelaatikko kyseessä siis. Kiitos jo etukäteen :)

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3251
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Muovinen kaulus heikalta 30-40€..
..ammattina autoslalom..

Ege
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 00:42
Car(s): 166 2,5
Paikkakunta: Hml

Re: Hervoton vaihdekeppi.

Viesti Kirjoittaja Ege »

Onko kellään ollut 147:ssä samanlaista ongelmaa? Itselläkin vaihdekeppi heiluu hieman, eikä palauta esim. ensimmäiseltä vapaalle vaihdettaessa keppiä keskelle. Välillä myös ykköstä silmään laitettaessa kuuluu pieni naksaus. Otin vaihdekepin kulissin irti mutta yläkautta ei tunnu pääsevän käsiksi oikein mihinkään, ilmeisesti tässäkin mahdolliset vaihtotyöt joutuu tekemään alakautta? Joku selventävä kuva voisi helpottaa myös kun tuo vanha linkki ei enää toimi.

Vastaa Viestiin