Kiihtyvyys 80-120km/h

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

GTV V6 TB, täysin vakio, vakiorengastuksellla.

80-120km/h kakkosella ja kolmosella 4,23s (keskiarvo)

Välineinä Nokia E75 ja racechrono sekä racelogicin performance box.

Pittää koettaa 75:llakin jos jossain välissä saa pakosarjan kiinni :roll:

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

vähän verrokkia ameriikan mossesta, 95 sohc neon ja racechronolla 80-120 5,9 sek :-D suht tasaisella moottoritiellä.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

alfa 156 v6 kirjoitti:Välineinä Nokia E75 ja racechrono sekä racelogicin performance box.
Miten hyvin nuo kaksi systeemiä korreloivat? Otitko useita vetoja?
Kimmo

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kterkkila kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Välineinä Nokia E75 ja racechrono sekä racelogicin performance box.
Miten hyvin nuo kaksi systeemiä korreloivat? Otitko useita vetoja?
Jep, toistakymmentä vetoa. Tarkoitin tuolla siis softaa, en itse performanceboxia.

Exporttasin .vbo muodossa racechronosta ja tutkailin sitten tolla performancebox softalla. Huomaa käyristä kyllä hyvin missä kohtaa on ollut satelliitit hukassa ja mitkä on ns. "oikeita" tuloksia.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuo sun aika onkin sitä luokkaa kuin kuuluisi, mutta osa lukemista mitä täällä ilmoitellaan tuntuu olevan pahasti metsässä. Varmaankin juuri racechronon epätarkkuus vähillä satelliiteilla selittää. Ja tiettyhän kaikki laittavat näkyviin sen parhaan tuloksen, joka sitten saattaa olla puoli sekuntia pielessä. Esimerkiksi neljän sekunnin alitukset alta 200hp 156:silla ei vaan onnistu, ainakaan tasaisella.
Kimmo

dino
Viestit: 181
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Viesti Kirjoittaja dino »

3sella tankki täynnä 4,5s (racechrono s60) ;) Edittiä: 4s 2,3 vaihteilla kuudestakympistä lämä tiskiin (Turunväylä uusi asfaltti merentasolla KehäI->Munkkivuori välillä).
Viimeksi muokannut dino, 08 Elo 2009, 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

alfa 156 v6 kirjoitti:
kterkkila kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Välineinä Nokia E75 ja racechrono sekä racelogicin performance box.
Miten hyvin nuo kaksi systeemiä korreloivat? Otitko useita vetoja?
Jep, toistakymmentä vetoa. Tarkoitin tuolla siis softaa, en itse performanceboxia.

Exporttasin .vbo muodossa racechronosta ja tutkailin sitten tolla performancebox softalla. Huomaa käyristä kyllä hyvin missä kohtaa on ollut satelliitit hukassa ja mitkä on ns. "oikeita" tuloksia.
Millä gpsvekottimella testasit? Jollain 5hz sirulla varustetulla vai puhelimen omalla?
Puhelimen sisäisiähän ei suosittele edes tuo racechrono kun toiminta niiden kanssa voi ilmeisesti olla perC.
Olispa omassa luurissa sisäinen gps niin voisi vertailla tuloksia bt gps:n välillä...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kokeiltu sekä tolla E75:n omalla että ulkoisella GPS mokkulalla. Sen tyyppiä en kyllä tähän hätään muista, ei ollut oma vaan lainassa... "samat" tulokset molemmilla.

Avatar
teho
Viestit: 66
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 17:10
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja teho »

No niin, pitipä itsekkin kokeilla tuota Racechronoa ja se vahvisti epäilykseni. Laiska on! ~8 sekunnin (ja vähän päälle) pinnassa oli ajat 80-120, eli tehoa on kuin Ducatossa.. :)
Auto on siis 1.8 tessu. Mikäköhän tuossa voisi olla vikana? Vai onko nuo normiaikoja 1.8:lle?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

N. 8s meni myös mun 164 TS Super. Lähes tupla-aika edelliseen koneeseen verrattuna. Mitäköhän mahtaisi mennä kevyemmällä 164:llä?
Kimmo

SiK
Viestit: 263
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Tarkoitit varmaan kevyemmällä perustessua, mutta onhan tämäkin kait jotain superia kevyempi..

Eli 164 V6 -89 katiton malli. Ajat 6.5-7.2 sekuntia. Välineinä Racechrono, N86 ja LD-4W ulkoinen GPS. Autossa vakiorengastus ja kiihdytys tapahtui ilman "lentävää lähtöä" kolmosella. Kakkosen ja kolmosen käyttö heikensi tulosta vajaa puoli sekuntia.

Ja tästä taitaa uupua tehoja reilusti ainakin perstuntumalla. Edellinen katillinen automaatti tuntui pirteämmältä.. Olisiko jollain kertoa minkälaisia aikoja täystehoisella vastaavalla tulee?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Juu, ihan perustessua tarkoitin ja mieluiten pre-FL:ää. FL:ssä on ilmeisesti lisätty turvavarusteita, ja tässä omassa Superissa lisäpainoa tuovat mm. ilmastointi, sähkönahkajakkarat, kattoluukku, peräkoukku, isot pyörät (225/45-17), sekä kutosen voimansiirto ja jarrut.

Lentävällä lähdöllä 164 V6 12V:n olettaisi menevän 80-120 km/h alle 5s.
Kimmo

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Perkele kun ei ole sopivaa puhelinta, eikä N800:lle saa racechronoa, olisi voinut vaikka heti käydä vetäsemässä omalla 164:lla pari vetoa.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Sekkarillakin onnistuu :)

Ja vedot lentävänä niin tulee vertailukelpoisempia tuloksia.
Kimmo

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Nokun ei ole edes sekuntikelloa. :lol: Sen tosin voisi ehkä löytää tähänkin ikivanhaan puhelimeen.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Tuli kokeiltua itsekin. Auto on siis täysin vakio. Tankki 3/4 täynnä. Yksin liikkeellä.

Laitteisto: Nokia E61i + ulkoinen GPS LD-4W (Nokia) + RaceChrono

Lusikka lattiaan tasan 80 km/h-nopeudesta.

Aika tasan 6,0 s. Joka ikisellä vedolla, mikä onnistui.

Auto on siis automaatti. Osa lähdöstä kuluu tietysti automaatin hitauteen eli pitää vielä käydä kokeilemassa manuaaliasennolla 3:lla.
Lähtenee pois vielä se puoli sekuntia.

Auto siis 159 2.4 JTDm Q-tronic.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Tästä ei kai ole postattu mutta jos halutaan vähääkään mielekkäitä ja vertailukelpoisia aikoja niin menetelmä (jota myös kaikki lehdet käyttävät) on aloittaa esim 10 km/h alempaa heittämällä hanat kaakkoon ja aloittaa mittaus sitten mistä halutaan (pilkunfiilareille: ei päde 0-n km/h tai varttimailiin)

SiK
Viestit: 263
Liittynyt: 08 Touko 2005, 21:18
Car(s): 500e
V70
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SiK »

Kävin vielä koittamassa lentävällä lähdöllä, eli kiihdytys 60->. Ajat oli samoja 7 sekunnin molemmin puolin kuin kahdeksasta kympistä lähtiessä.

Tarkemmin kun miettii, niin eihän tuolla kuuluisikaan olla merkitystä miten lähdön tekee, yhtä huonosti se kiihtyy riippumatta miten on ajanut ennen "vedon aloittamista". Näin ainakin omia fysiikan oppeja muistelisin..

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

SiK kirjoitti:Kävin vielä koittamassa lentävällä lähdöllä, eli kiihdytys 60->. Ajat oli samoja 7 sekunnin molemmin puolin kuin kahdeksasta kympistä lähtiessä.

Tarkemmin kun miettii, niin eihän tuolla kuuluisikaan olla merkitystä miten lähdön tekee, yhtä huonosti se kiihtyy riippumatta miten on ajanut ennen "vedon aloittamista". Näin ainakin omia fysiikan oppeja muistelisin..
Tämä ei pidä paikkaansa, ja tälle on hyvä käytännön esimerkki. Kun ajat tasaista 80km/h ja päästät kaasun, vauhti tippuu heti. Kun vedätät täysiä 60->80km/h ja irroitat kaasun, vauhti kiihtyy.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

^Eipäs kun tuo ei pidä paikkaansa. Ellei sitten moottorinohjauksessa ole järjetöntä viivettä. Tämä on hyvin simppeliä fysiikkaa. Kiihdyttämiseen tarvitaan aina joku voima, eli jos veto on poissa, ei auto kiihdy. Eikä sillä ole mitään merkitystä miten autoa on kiihdytetty ennen kuin veto katkeaa.

Nopeusmittarissa voi olla viivettä mikä saattaa aiheuttaa vaikutelman että auto vielä kiihtyisi.

Niin ja ne tulokset. Eli 80-120 kolmosella lentävällä lähdöllä oli 156 V6:lla 5.0 sekkaa joskus kun kokeilin. Laitteena Nokia E70 + ulkoinen GPS mokkula ja Tempes GT softa. Aika tarkkaan samaa tuntui tulevan joka vedolla. Ilman lämpö taisi olla jotain +10 luokkaa kun kokeilin.
Viimeksi muokannut Laba, 29 Heinä 2009, 20:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Lentävä lähtö, 156 V6 ja kolmosella meni 5,1. Nokia E51 Racechronolla ja ulkoinen mokkula. 6-7 satelliittia oli koko ajan. Lisätään vielä, että ilman lämpötila +20 eli suht linjassa mitä muut ovat saaneet.

Turun motarilla kikkailin, joka ei ole Suomen tasaisin tien pätkä, mutta mikään veto ei ollut yhtä ramppia (4,4s) lukuunottamatta ainakaan alamäkeen.

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ero ei välttämättä ole iso. Nopeusmittari ei kuitenkaan kelpaa autojen väliseen vertailuun virheensä ja hystereesinsä takia. Oman auton viriin kyllä.

Ero tulee selvimmin esiin tomaattiaskilla joka miettii. Ja sitten luonnollisesti turbokoneilla joiden pitää nostaa ahtopaineet ennen kuin mitään tapahtuu.

Eli miksei tehdä oikein kun kerran tekee.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

Grendel kirjoitti:Ero ei välttämättä ole iso. Nopeusmittari ei kuitenkaan kelpaa autojen väliseen vertailuun virheensä ja hystereesinsä takia. Oman auton viriin kyllä.

Ero tulee selvimmin esiin tomaattiaskilla joka miettii. Ja sitten luonnollisesti turbokoneilla joiden pitää nostaa ahtopaineet ennen kuin mitään tapahtuu.

Eli miksei tehdä oikein kun kerran tekee.
Näinhän se menee.

Koskapa minulla on automaatti sekä turbo, niin eron huomannee välittömästi. Noh huomenna ollaan viisaampia. Veikkaan tässä nyt siis, että eroa tulee 0,5-1,0 sekuntia tämän päiväiseen vetoon.
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Piti sitten asentaa tuo Racechrono ja käydä itsekin kokeilemassa 75:llä. E71 ja sisäinen GPS käytössä.

Lentävä lähtö, kakkosta ja kolmosta käyttäen kolme vetoa. Ensimmäinen hiukan ylämäkeen lähtien 4,7 sekuntia. Toisella yrityksellä meni kakkosella rajoittajaan ja tasan 5 sekuntia. Kolmas yritys suurinpiirtein tasaisella 4,5 sekuntia.

Kokeilin kerran myös kolmosella, tulos oli tasan 6 sekuntia.

Avatar
Miles Per Hour
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Heinä 2008, 14:54
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miles Per Hour »

No niin.

Veto päälle n. 65 km/h.

Paras aika 4,7 s. Kymmenen vetoa, joiden keskiarvo 5,5 s.
Eli siis tuo puoli sekuntia lähti pois kuten arvelinkin.

Ja automaattiasennossa S-nappi päällä (sport).

Parhaiten lähti kyllä siis manuaaliasennossa 3-pykälällä (4,7 s). Mutta eihän tuota tule käytännössä käytettyä.

Ei kai ihan huono tulos vakiolle dieselille, jota harvoin tulee edes
rääkättyä (syytä olis joskus) :roll:
Jos se voi olla niin, niin miksei se olisi?
Ex. Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic -06

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

RaceChronolla 7 satelliittia N80/LDW-3 , 3 vetoa aavistus ylämäkeä ja kaarretta (motarin ramppi)
5,7 ,5,8 ja 5,9 60sta lämä tiskii kolmosvaihteella.

tm testissä näyttää olevan 90-120 4 sekuntia kolmosella
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

uudet paremmat mittaukset tältä päivältä 12 satelliitin fixi.



(2 x) 5,4s suoralla motarilla ja lievään ylämäkeen 5,6 s aika vittumainen toi 120 nopeus kolmosella, kun joka kerta menee väkisin rajoittajalle vaikka kuinka yrittää stoppaa siihen 120 vauhdin...

omamassa 1430 kg + kuski 83 kg ja löpöt 43 kg (60L) =1556 kg
Viimeksi muokannut V6, 05 Elo 2009, 10:23. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
V-tyyli
Viestit: 303
Liittynyt: 07 Syys 2006, 01:09

Viesti Kirjoittaja V-tyyli »

En tiedä 80-120 ajasta, mutta n. 80-180 R32 ei pysynyt lainkaan perässä. :mrgreen: (Vaikka lähti edeltä)

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

itsekkin otin uusiksi superilla tuon 80-120km/h, kolmevetoa, puhelimena nokian N96 sateliitteja kymmenen..joka vedolla 5.1s ja ei ulkoista mokkulaa käytössä..

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Tuulilasista 20 vuoden takaa löytyy vertailu jossa myös mitattu 80-120 km/h, nopeimmat ensin:

Saab 9000 CD turbo 16 5,2 s.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 5,8
Mercedes-Benz 300 E A 6,6
Opel Senator 3.0i CD A 6,9
BMW 525i 7
Rover 827 Sterling A 7,3
Nissan Maxima 3.0 SE A 7,5
Volvo 760 turbo A 7,5

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

tässä vähän lisää alfojen tuloksia, eri lehtien yms testeistä poimittuja, mittaukset kiihtyvyys arvoista poimittu :
80-120kmh :

1300 gt junior bertone -69 10.0 sec
giulia super 1.6 8.8 sec
montreal 4.7 sec
giulietta 2.0 7.5 sec
gtv6 2.5 5.7 sec
164 3.0 5.4 sec
164 3.0 qv 5.2 sec
164 v6 tbo 5.0 sec
gtv 2.0 tbo 5.0 sec
gtv 3.0 4.7 sec
156 v6 5.4 sec
156 2.4 jtd 10v 6.5 sec
156 GTA 4.2 sec
147 GTA 4.3 sec
GT jts 6.7 sec
GT 3.2 4.1 sec
159 2.4jtd 200hv 6.0 sec
147 1.9jtd 6.5 sec
brera 3.2 4.7 sec
mito 1.6 jtdm 8.1 sec
mito 1.4 tjet 6.0 sec
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Hmm.. GT vissiin aika kovakulkuinen tolla isommalla, väittää että molemmat GTA:t jäisi :shock:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eri lehdillä voi olla eri testipainot, vaikuttanee jo jotain.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

suuntaa antavia tuloksia..

tosiaan heittoahan voi olla esim breralle löysin 5.0 -5.3 sec tuloksia, mutta yritin kirjata tähän niitä "nopeimpia" tuloksia autoille.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^^^juu, kyllä tuo hyvin kulkee, vaikka en ole vielä mitannutkaan..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

aika hyvin pitää racechronolla kellotetu mittaukset paikkansa allekirjoittaneen suhteen.. 164 3.0 QV = 5.2s, superilla oma mittaus 5.1s racecrhonoa hyödytäen..

olisi vain kiva tiuetää että onko tuo 5.2s saavutettu 12 vai 24 - venttiilisellä versiolla..

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

12v versio 164 qv

24v tulokset mitä löysin ovat :

0-80 5.5 sec
0-100 7.4 sec
0-140 13.5 sec
0-180 24.3 sec
0-200 34.0 sec

1000m 27.9 sec

vrt 12v qv

0-80 5.9 sec
0-100 8.1 sec
0-120 11.1 sec
0-140 14.6 sec
0-180 25.9 sec

:wink:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Laittakaahan aikojen lisäksi myös rekisteriotteen painot näkyviin.

Esim:
164 Super 1585 kg (1480 + kuski 80 + bensat 25), aika 7,9 s
75 America 1435 kg, 4,5 s

Teen niistä sitten ihan huvin vuoksi pienen tehoarvio-taulukon ja laitan kaikkien nähtäville.
Kimmo

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Eli tässä:

Kuva

Lähtötiedoissa on varmasti epätarkkuuksia, joten ilmoitelkaa mitä pitää viilata ja mihinkin suuntaan. Painot ovat suurilta osin arvauksia, mutta jospa niitäkin saadaan tarkennettua. Laskelmissa on jollain tarkkuudella arvioitu myös ilmanvastuskertoimet yms., mutta kaikkea en ole jaksanut selvittää autokohtaisesti.
Kimmo

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Äsken kävin koittamassa, mutta softa ei sitten toiminutkaan.. Harmittaa vähän, olisi voinut selvittää onko järkeä kiihdyttää kakkoselta. Persetuntumalla siinä on järkeä..

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Gasolina kirjoitti:Giulia Super 2.0 -69 80-120 nelosella 7.2sek 8) Kahden hengen kuormalla.
Tämä onkin ihan mielenkiintoista :)
Giulian paino rekisteriotteessa 1030kg+kaksi henkeä yht ~160kg ja arviolta 20kg bensaa tekee yhteensä 1210kg
Giulia Super -69

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Gasolina kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Giulia Super 2.0 -69 80-120 nelosella 7.2sek 8) Kahden hengen kuormalla.
Tämä onkin ihan mielenkiintoista :)
Giulian paino rekisteriotteessa 1030kg+kaksi henkeä yht ~160kg ja arviolta 20kg bensaa tekee yhteensä 1210kg
Lisäsin auton. Melkoisen hyvä isolla vaihteella vedetyksi. Noilla lähtöarvoilla näyttäisi antavan takapyörälle keskimäärin 95hp. Millaisetkos välitykset tuossa on kun noin rivakasti lähtee?

Edit: Kaavoissa on arvioita jotka olettavat kiihtyvyyden hidastuvan vauhdin kiihtyessä, joten ne toimivat paremmin kun mennään täysillä, eli tarvittaessa kepitetään.
Kimmo

Avatar
silverine
Viestit: 2465
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Auton omamassa 1395kg + 10 kiloa löpöä +
n. 25 kg muuta roipetta ja kuski(85kg) = 1515kg.
Nokian 6110 Navigator, RaceChrono, sisäinen GPS,
7-8 satelliittia. Tuuleton sää, 16 astetta lämpöä.
Kohtuullisen tasainen Turun motari.
Rengastus 215/40/18", n. 21-22kg per rengas.

3 parasta aikaa:

4.66 (kolmosella seitsemästä kympistä talla pohjaan)
4.81 (kakkosella kuudesta kympistä talla pohjaan)
4.60 (paikaltaan lähtö, vaihteet 1, 2 ja 3)

Myös muutama 5. -alkuinen aika. Kerran ajoin kolmosella
rajoittajalle asti, siis lähemmäs 130km/h, mutta Chrono
se vaan jatkoi ajanottoaan... :roll:
Ei kovin luotettavaa.
Viimeksi muokannut silverine, 04 Elo 2009, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

kterkkila kirjoitti:Lähtötiedoissa on varmasti epätarkkuuksia, joten ilmoitelkaa mitä pitää viilata ja mihinkin suuntaan.
Mielenkiintonen tuo 156 V6 aika, sama kuin GTA:lla lehdissä mitattu, mutta silti arvioitu huipputeho 30hp vähemmän kuin GTA:ssa.

Anyway, näyttäisi vakio 156 V6:set menevät siinä 5,1-5,3, mitähän se antaa tehoiksi kun laskee 1500kg mukaan?

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

oma vakiokiesi 3-vaihteella :

painoa 1250kg+kuski ( 75kg ) =1325kg

ahdot 0.8bar, vakio-ohjelma autossa+katti yms yms:

4,0 sec

( mittarina G-tech RR, joka näytti samassa vedossa tehoiksi 128,7kw )
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Gasolina
Viestit: 4690
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

kterkkila kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Giulia Super 2.0 -69 80-120 nelosella 7.2sek 8) Kahden hengen kuormalla.
Tämä onkin ihan mielenkiintoista :)
Giulian paino rekisteriotteessa 1030kg+kaksi henkeä yht ~160kg ja arviolta 20kg bensaa tekee yhteensä 1210kg
Lisäsin auton. Melkoisen hyvä isolla vaihteella vedetyksi. Noilla lähtöarvoilla näyttäisi antavan takapyörälle keskimäärin 95hp. Millaisetkos välitykset tuossa on kun noin rivakasti lähtee?

Edit: Kaavoissa on arvioita jotka olettavat kiihtyvyyden hidastuvan vauhdin kiihtyessä, joten ne toimivat paremmin kun mennään täysillä, eli tarvittaessa kepitetään.
Perävälitys on 9/41 eli 1600:sen vakio perä. Lyhyt perävälitys varmasti parantaa 80-120 kiihtyvyyttä, varsinkin pelkästään nelosella vedettyä. Aika paranisi luultavasti jonkin verran lähtemällä kolmosella, mutta tuskin kovin paljoa. Ajattelisin, että yhden hengen kuormalla ja kolmosellä lähtiessä 7sek voisi alittua hyvinkin.

Tuolla kaavalla saatu arvioitu moottoriteho taitaa mennä hyvinkin lähelle totuutta koska padasta on alunperin ilmoitettu 132hp

Hmm, pitäisiköhän tehdä verranteeksi pari uutta vetoa. Nyt, kun autossa on nuo Gta-vanteet ja nykyaikaiset renkaat pyörivistä massoista on lähtenyt 5kg/pyörä ja vielä, kun jättäisi vararenkaan ja muun ylimääräisen romun pois kyydistä..
Giulia Super -69

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Vetoa vaan, jos välineet löytyy! Tosi mielenkiintoinen käytännön tutkimushan tämä on. :)

JMZ
Viestit: 34
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:43
Car(s): Peugeot 508 VTI
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja JMZ »

Auto 1395kg+kuski 115kg
kolmosella ilmastointi pois päältä 4.7s-4.8s

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Taulukkoa päivitetty.
Kimmo

Avatar
mattijus
Viestit: 5258
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mattijus »

kterkkila kirjoitti:Taulukkoa päivitetty.
Jos sopii,niin editoin tuohon ekaan postaukseen tuon yhteenvetosi näkyville. (lue: on jo lisätty) :-D
VMP

Vastaa Viestiin