164 Vaihdekeppi sirisee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

164 Vaihdekeppi sirisee

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Pari viikkoa sitten on alkanut jokin siristä vaihteistossa.
1,2 ja kolmos vaihteella rajussa kiihdytyksessä sirisee yli 3000rpm:n jälkeen, todella ärsyttävästi.
Oon koittanu sirinän aikana painella keppiä sivuille, taakse, ylös ja alas, mutta ei tunnu vaikuttavan.
Pitäsikö tässä olla huolestunut? Öljyt tuli viime syksynä vaihdettua.

Jotenkin myös tuntuu että vaihteet eivät mene niin nätisti silmään, varsinkin 1 ja kakkonen. Tämä tosin voi olla myös kuvitelmaa.

Sirinä kuulostaa aivan siltä kun jokin irrallinen metalli heiluu vasten metallia.
Viimeksi muokannut Epezi, 04 Huhti 2007, 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuntuuko ääni tulevan laatikosta/konetilasta vai vaihdekepistä?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä se kuulostaa tulevan selkeästi vaihteistosta. Kuuluu tosi voimakkaasti sisään, joten voisi olettaa että tulisi kepistä, mutta kun nuo liikuttelut ei vaikuta niin en usko että tulee siitäkään.

Itselläni tuli mieleeni että onko laatikon päällä jotain joka voisi löystyä/irrota.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mulla oli voimakasta sirinää 33:ssa noin 2000 kierroksen paikkeilla pienillä vaihteilla kunnes kiinnitin osittain irronneen pakoputken lämpösuojan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hyvä kun muistutit! Tuo lämpösuoja on ollut löysässä jo jonkin aikaa, tarkistanpa sen heti kun pääsen konttaamaan.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuota lämpösuojaa/etuputken kannatinta itsekkin ehdottaisin. Mulla löystyi tuo kannatin aina uudestaan, vaikka laittoi lukitetta tai nylonmutterin. Lämpösuojan otin aikoinaan kokonaan pois.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Painelaakeri kenties, loppuuko ääni jos painat kevyesti kytkintä?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täytyypä kokeilla huomenna taas, vähän tossa kuuntelin niin kyllä se ääni tuntus itse sauvasta tulevan.

Avatar
Jaspi
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Huhti 2006, 11:48
Paikkakunta: Urjala 0453428909

Viesti Kirjoittaja Jaspi »

Epezi kirjoitti:Täytyypä kokeilla huomenna taas, vähän tossa kuuntelin niin kyllä se ääni tuntus itse sauvasta tulevan.
Jep. Ittellä sama vika ja katselin konepellin alle ja kurkotin imusarjan yli, niin huomasin että vaihteen mikälie semmosesta nivelestä kulunut kumit tai jotain. Ärsyttävä ääni totta tosiaan. Onneksi varaosa biilissä ehjä mulla.
164 Urjalasta

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onkos laatikossa nyt öljyä? käy ylimmät laakerit helposti kuivana jos tulee vajetta...

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Täytyypä tuokin tarkistaa, en ole nähnyt ainakaan alleen laskevan, mutta ei sitä koskaan tiedä.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

samanlaista ongelmaa löytyy täältäkin. Eli pitää meteliä erityisesti pakkasella ja ääni lakkaa kun kytkimen painaa pohjaan...

Tiistaina vaihdan öljyt lootaan, katotaan loppuuko kilinät jos ei niin sit kyykkiin pellin alle...

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Heh.. itellä vähän samansukuista ongelmaa themassa, luulin että jostain mittarin takaa kuuluu todella kova sirinä ja sitäpä onkis sitten tullut hakattua jonkin aikaa, noh viimeviikonloppuna tehty tehotarkastus osoitti että sirinä kuulu löystyneestä poljinpinnasta :oops: Sinänäsä outoa että on vain vuoden vanhat ja kunnolla kiristetty mutteri/pultti polkimen läpi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Älypelin voittaja.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Todellakin. olen mennyt älypään liikennevisan läpi kaikilla kolmella ränkillä. :mrgreen:
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

itsellä toi sirinä vaihdekepistä hävis kun ne nivelet sielta laatikon kupeesta vaihdettiin, Väljät nivelet piti kovemmille kierroksille kiihdytettäessä sirinää mikä kuulosti tulevan nimenomaan vaihdekepistä. Sen sai väliaikaisesti pois myös tiukkailemalla ja rasvailemalla kaikki maholliset osat vaihtajasta mihin käsiksi pääsi :)
Kuolleet kalat uivat virran mukana

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Arvakkaas mikä irtos juuri auton alta. Pakoputken lämpösuoja :mrgreen: eli se siellä ainakin on särissy, kohtan pääsen kokeileen aiheutuko tuo kyseinen särinä siitä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä aiheuttanut tuo lämpösuoja sitä, edelleen särisee. Maanantaina vois vähän kurkkia noita muita ehdotettuja paikkoja.

Avatar
mutt
Viestit: 5474
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Viesti Kirjoittaja mutt »

Onkos kuusnepan askilla mitään tekoa Fiat/Lancia-vastaavan kanssa, ei kai? Cromassa ainakin tuollaiset oireet teki todella vähissä ollut öljy, joka sekin näytti vielä alkuperäiseltä (mustaa, tervamaista. :shock: ) Ihme kyllä, pysyviä vaurioita ei vaikuttanut tulleen, ja Croma on laukannut omistajansa työmatkoilla Ruotsia myöten...

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Nyt selvisi syy särinään...

Kävin tiistaina vaihtamas öljyt vaihdelootaan tai siis laittamassa uudet kun siellä ei oikein ollut mitään öljyä... Noin kahvikupillinen löytyi. Laitettuamme uudet sisälle lähdin onnellisena ajelemaan kotia kohti :-D

Kotiin päästyäni hieman ihmettelin öljyn käryä ilmassa ja satuin kurkkaamaan alfan alle. ARGH. Kauniin lorinan kera öljyt mäkeen :cry:

Pintapuolisesti tarkastellen päädyin että veto-akselin tefat tai tiivisteet mitkä lie on ihan sökö :oops:

Ilmeisesti vaihdelaatikossa ei ole pahemmin öljyä ole minun omistusaikana ollutkaan, joten kiitän edellistä omistajaa ja ihmettelen alfan kestävyyttä. Luulis että ois jo koko loota hajonnut :o

Avatar
Tiige
Viestit: 2857
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Itsellä ei myöskään pysy öljyt laatikossa kuusnepassa. En ole tarkemmin tutkinut mistä vuotaa, mutta kun laatikon ajaa lämpimäksi niin silloin puskee aika reilusti pihalle. :? Vika ollut ilmeisesti jo edellisen omistajan aikana, koska oston jälkeen meni alle viikko ja vitonen ei enää pysynyt pesässä. Syyksi paljastui öljyn puute laatikossa. Lisää öljyä ja taas toimi moitteetta jonkun aikaa. Mitään sivuääniä ei kuitenkaan ole kuulunut.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

alkaa puheet olemaan sellasia että pitäis kiireesti kattoo öljy tilanne. Vielä kun olisi aikaa ja paikka...

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

Epezi kirjoitti:alkaa puheet olemaan sellasia että pitäis kiireesti kattoo öljy tilanne. Vielä kun olisi aikaa ja paikka...
Eikös sinne laatikkoonkin ole mittatikku olemassa? Aikas pienellä vaivalla pitäisi siitä öljyn tilanne nähdä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mä kurkin omastani sitä laatikon tikkua lähes yhtä usein kun moottoriöljynkin vastaavaa...

vetarin stefat tihkuu jonkun verran ja hukkaavat näin lootan öljyä, mutta en ole viitsinyt niitä alkaa vaihtamaan, helpompi homma lisätä öljyä yläkautta...:-D

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Öljyä oli hieman yli ylärajan (joka ymmärtääkseni on hyvä asia) ja se oli täysin kirkasta, eli se asia oli hyvin.
Samalla siellä alla kurkkien kuitenkin huomasin että siinä tikun vieressä oleva vaihdekepin nivel oli todella löysä. Räppäsin kuvan, mutta saan sen vasta illalla näytille. Kuuluisiko noissa nivelissä olla väljää? Se liikkui noin 5 milliä sivulta sivulle. En vielä sitä kiristänyt, kun en ollut varma.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Elikkä tämä nivel on löysä, kiristänkö?

Kuva

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ilmeisesti tämä oli liian tyhmä kysymys :lol:
Eli tietenkin kiristän, mutta kuinka kireelle.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo 164 opus ei mielestäni antanut juuri tämän nivelen momentteja. Vaihteensiirrolle antaa kepinpään nivelelle momentin 8,7-11,2 Nm. Toivottavasti tuo nivel on sellainen joka yleensä edes kiristyy, osassahan on rakenne että kiristäminen ei auta vaan koko osa pitää uusia. Olettaisin että jos syy olisi tuossa nivelessä niin tuo kepin varovainen painaminen veisi äänen siksi aikaa pois..
Tuli mieleen että mitenkähän 164:ssa tulee äänet sisään jos joku moottorin tyynyistä/tuesta on rikki? Kiihdyttäessä voisi esim. se ylin pitkittäistuki rasittua ja alkaa antamaan moottorin tärinän läpi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Siitä menee läpipultti (näkyy kuvassa huonosti) joten uskosin että kiristys onnistuu melko hyvin. Noita moottorintukia en kyllä osaa oikeen tarkistella, mutta Ricambi niitä katteli talvella ja totesi olevan ok kunnossa.

Kiristän nyt tuon nivelen eka ja katsotaan mitä tapahtuu.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Toivottavasti sitä pulttia ei ole holkitettu, jolloin kiristäminen ei muuta mitään. Joskus holkitettuja on korjattu niin että holkkia hiottu hieman lyhyemmäksi jolloin systeemi pääsee kiristymään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Muistaakseni sen mustan kuminivelen pultin kierre on rajoitettu...siinä on kierrettä vain noin max 20mm...älä kiristä kierteitä rikki.. :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kiitos tiedosta, ollaan varovaisia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minäkin muistaisin ettei tuota pysty määräänsä enempää kiristämään. Mitä jos pistäisit isot prikat sinne tangon ja kumien väliin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No voi helvetti. Se pultti kiristää vain nuo kumit siihen keskitankoon, eikä sitä haarukkaa ollenkaan. (haarukka siis "lepää" vain kumien varassa) Eli siis se tarttisi jotain virityksiä että saisi sitä haarukkaa puristettua. Voisin siis olettaa että sen ei kuulu edes täysin tiukka ollakaan, mutta ilmeisesti välystä on tullut hieman liikaa ja siitä särinä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä ollut syy siellä.

Sirinä lähtee sen kepin päästä, elikkä siitä pallonivelestä.
Väljyyttähän siinä on hieman. Koitin vetää sinne kunnolla rasvaa, mutta ei auttanut.

Kunhan jaksaa niin pitää ostaa uusikäytetty "pesä".

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Uusi keppi ei auttanut asiaa. Eli jokin tärisyttää keppiä sen verta että se vaihdekeppi alkaa heilumaan siellä pesässään ja tuottaa tuon äänen.

Olisiko joku mukava ja tarkistaisi tuon yllä olevassa kuvassa olevan nivelen että pitäisikö siinä olla väljyyttä? Jos ei niin sitten jollain ihmeen virityksellä koitan saada sen jämäkäksi.

Avatar
Laaban
Viestit: 175
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 10:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Laaban »

Mullakin heiluu toi vaihdekeppi edes takaisin, niin siis kun vaihde on päällä ja sirisee myös. Kysymys lähinnä että missä on vaihdelaatikon öljymäärätikku ja mistä sinne lisätään öljyä?
hevoinen

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se tikku on tasauspyörästöpahkurassa, siinä ihan rintapellin vieressä suhteellisen alhaalla. Uudet kurat olen tuutannut sisään siitä tikun reiästä, onnistuu kun kiinnittää öljypullon korkkiin suunnilleen tikun reikään sopivan letkun.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Laaban
Viestit: 175
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 10:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Laaban »

Kiitoksia, eiköhän se löydy sieltä ja jos ei niin kysellää lisää apuja sitten.
hevoinen

Avatar
Tiige
Viestit: 2857
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Epezi kirjoitti:Olisiko joku mukava ja tarkistaisi tuon yllä olevassa kuvassa olevan nivelen että pitäisikö siinä olla väljyyttä? Jos ei niin sitten jollain ihmeen virityksellä koitan saada sen jämäkäksi.
Kyllä siinä minullakin on välystä. Näyttäisi siltä että siinä kuuluu sitä ollakkin. Itsellä myös keppi saattaa hieman heilua kiihdytyksessä, mutta ei pidä mitään ääntä. Oletko tarkastanut että kaikki moottorin kumityynyt on hyvässä kunnossa, eikä koko paketti pääse siten heilumaan kiihdyttäessä.

Avatar
Tiige
Viestit: 2857
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Laaban kirjoitti:Kysymys lähinnä että missä on vaihdelaatikon öljymäärätikku ja mistä sinne lisätään öljyä?
Mittatikku näkyy tuossa ylempänä olevassa kuvassa jokseenkin suoraan tuon nivelen alapuolella. Laatikon päällä on kuusiokololla avattava proppu öljyn lisäämistä varte, löytyy toisen virranjakajan alta, laatikon päältä. Reikä ei ole juuri sen suurempi kuin mittatikunkaan, mutta ompahan helpommassa paikassa.

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Ei siinä kauheasti semmoista "löysää" välystä kuulu olla, tietysti kumi antaa periksi joten sen kuuluukin liikkua kun heiluttelee. Itselle vaihdoin nuo puslat, jonka jälkeen keppi paljon jämäkämpi ja ainakin pakki menee paremmin silmään. Osat halvat ja homma helppo. Tietysti voi kokeilla vanhaa viritysjippoa, eli laittaa siihen haarukkaan prikat ulko ja sisäpuolelle, jolloinka puslat tietysti turpoavat kiristettäessä ja ovat tiukemmat. Myös siinä vaihdekepin alla olevassa tukiakselissa on puslat molemmissa päissä. akseli konehuoneen puolella kiinni koneessa ja sisällä vaihdekepin kehikossa muistaakseni. Uskoisin että se aiheuttaa sitä sirinää, koska sen kautta välittyvät koneen tärinät suoraan keppiin. siihenkään ei ole puslat kalliita, mutta vähän hankalampia vaihtaa, koska tarttee prässätä. Niin sen verran vielä että kannattaa vaihtaa se laatikon vaihteensiirtotapin kumitutti kanssa, ettei mene paskaa siihen akseliin/stefaan. PS. tuo pieni tutti Deltassa yli 100 €, muukkosella luokkaa 5€... :crazyeyes:

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Noita moottorin tukikumeja en osaa oikeen tarkastella, mutta uskoisin että ovat jotakuinkin kunnossa.

Puslia voisin joskus yrittää metsästää, ja vaihdella.
Voisin kuitenkin yrittää ensin laitella noita prikkoja.
porinfirina kirjoitti:Niin sen verran vielä että kannattaa vaihtaa se laatikon vaihteensiirtotapin kumitutti kanssa, ettei mene paskaa siihen akseliin/stefaan. PS. tuo pieni tutti Deltassa yli 100 €, muukkosella luokkaa 5€... :crazyeyes:
Mitä tuttia tarkoitat? Tuotako joka näkyy tuossa kuvassa? ja näyttäisi muuten olevan rikki :shock:

porinfirina
Viestit: 82
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 11:42
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja porinfirina »

Sitäpä juuri, ja se ei ole muuten enää ihan helpohko vaihtaa... :wink:

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Mullakin sirisi ennen moottorin vaihtoa keppi aika vittumaisesti. Rempassa sitte vaihdoin öljynsuodattimen jalkaan tulvea kumityyny ja sitä taaempi tyyny. Ei sirise enää...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mulla rupee vaihteensiirtäjän laatikon päässä olevat jutut löystyyn, 1-2 on vähän hankala saada suosilla päälle...synkatkin ehkä lopuillaan, on niitä kiusattukin.. :twisted:

Ylimääränen vaihteensiirtäjän tanko/keppi on onneksi hyllysssä, se joka tuppaa katkeemaan.. :mrgreen:

Vastaa Viestiin