Lorina & nakutus kaasua painettaessa..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Janica
Viestit: 113
Liittynyt: 27 Touko 2005, 12:02
Paikkakunta: Helsinki

Lorina & nakutus kaasua painettaessa..

Viesti Kirjoittaja Janica »

Astetta erikoisemmalta kuullostaa, mutta olin saada slaagin eilen kun autoa kuuntelin. Tosiaan paikallaan kun kaasua painaa, kuuluu konehuoneen puolelta hirveä lorina (veden?), onko kukaan muu törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan? :crazyeyes: vai mahtaako olla normaalia eipä kyllä ennen ole kuulunut :roll:

Niin ja sitten vinkkiä mikä voisi siristä/nakuttaa kierrosten tahdissa, ennen kuului silloin tällöin nyt aivan jokapäiväistä. Auto kuitenkin käyttäytyy normaalisti. Kuuluu suurinpiirtein konehuoneen pelkääjänpuoleisesta nurkasta? Välillä ääni kovempi, välillä tuskin havaittavissa...

Pitääkö tässä vain odotella että joku oikeasti menee rikki vai pystyisikö olla ennakko viisas :mrgreen:

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Lorina & nakutus kaasua painettaessa..

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Janica kirjoitti:Pitääkö tässä vain odotella että joku oikeasti menee rikki vai pystyisikö olla ennakko viisas :mrgreen:
Kannattaa olla ennakkoon viisas. Eli korjaamon tai pätevän autoharrastajan puheille suorinta tietä. Riippuu tietysti lompakon paksuudesta :wink: (mitä ohuempi lompakko, sitä suorempaa tietä selvittämään mistä on kysymys)

Onhan jäähdytysnestettä riittävästi? Tuo lorina ei oikein muualta voi kuulua kuin jäähdytysjärjestelmästä / lämmityslaitteesta. Joko nestettä on liian vähän, tai jonnekkin (lämmityslaite?) on onnistunut jäämään ilmakupla.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Jakoremmin kiristäjä kannattaa tarkistaa ja myös kaikki apulaitteet josko joku niistä pitää naputusta.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla ainakin naputtaa startin jälkeen joku 24:stä hydraulisesta venttiilin nostimesta. Käsittääkseni tällä vialla ei saa konetta rikki, mutta käyntiongelmia voi esiintyä kun venttiili ei aukea kunnolla.

Korjaaminen saa odottaa seuraavaa jakohihnan vaihtoa, koska tuon osan, joka taitaa maksaa noin 10-20 euroa, vaihtamiseen tarvii purkaa koko jakopää ja irroittaa nokat.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Eiköhän se lorina johdu jäähdytysnesteen vähyydestä. Kannattaa tsekata. Mulla oli joskus sama juttu.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Maunu kirjoitti:Mulla ainakin naputtaa startin jälkeen joku 24:stä hydraulisesta venttiilin nostimesta.
Eikö tuota kannattaisi yrittää "korjata" ensin jollain Fortélla tai muulla moottorinpesumämmillä? Hydraulinöllit taitavat harvemmin varsinaisesti hajota mutta kakkaa niihin voi kyllä eksyä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

En taida uskaltaa V6:seen laittaa. 33:sen kone hajosi pari päivää sen jälkeen kun laitoin noita "korjaus" aineita. Syyksi paljastui nokka-akselin kiinni hirttäminen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lorina & nakutus kaasua painettaessa..

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Janica kirjoitti:Niin ja sitten vinkkiä mikä voisi siristä/nakuttaa kierrosten tahdissa, ennen kuului silloin tällöin nyt aivan jokapäiväistä. Auto kuitenkin käyttäytyy normaalisti. Kuuluu suurinpiirtein konehuoneen pelkääjänpuoleisesta nurkasta? Välillä ääni kovempi, välillä tuskin havaittavissa...
Omassa kinnerissä ollut sama ominaisuus niin kauan kuin auto on minulla ollut. Naputus kuuluu sitä kovempaa, mitä kylmempi sää. Myös kesällä naputus kuulu, mutta hyvin vaimeana. Vaikea sanoa mikä äänen aiheuttaa, mutta joku apulaite lienee kyseessä. Ja ääni tuntuisi kuuluvan läheltä rintapeltiä, vänkärin puoleisesta nurkasta.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Re: Lorina & nakutus kaasua painettaessa..

Viesti Kirjoittaja tmv »

155156 kirjoitti:Omassa kinnerissä ollut sama ominaisuus niin kauan kuin auto on minulla ollut. Naputus kuuluu sitä kovempaa, mitä kylmempi sää. Myös kesällä naputus kuulu, mutta hyvin vaimeana. Vaikea sanoa mikä äänen aiheuttaa, mutta joku apulaite lienee kyseessä. Ja ääni tuntuisi kuuluvan läheltä rintapeltiä, vänkärin puoleisesta nurkasta.
Bingo tähänkin. Etenkin nyt kylmillä samainen efekti on tässäkin 156:ssa. Ja nimenomaan tuolta kuvailemastasi paikasta ääni kuuluu.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Minulla myös V6 156 sama "ominaisuus". Kuuluu nimenomaan nyt pakkasilla.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Jooo. mäki liityn tähän joukkoon. eli naputusta kuuluu aina n.30s kerrallaan, ensin nakuttaa hiljempaa sitten tahti kovenee ja taas hiljenee ja sitten loppuu.. että sellasta.. :) . nyt näilllä pakkasilla on ääni kovantunu..

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Ja täältä vielä yksi. Viimeksi tänä aamuna pyysin emäntää kaasuttelemaan kun itse kuuntelin korvat höröllä.

Selvittäkääpäs nyt joku mikä siellä nakuttaa, itse en jaksa ;)

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

No olisikohan syy juuri tuo, jonka Maunu kertoi. Eli joku venttiilin nostin nakuttaa.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Nakutuksen tiheys ei mielestäni seuraa kierroksia tarkalleen vaan tulee hieman jäljessä. Eikö venttiilin pitäisi nakuttaa samaan tahtiin kierrosten kanssa? Minkäänlaisia käyntiongelmia ei ole.
Ja ääni tosiaan tuntuu kuuluvan ihan konetilan vasemmasta ylänurkasta (auton edessä seistessä).

132 Coupe
Viestit: 262
Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
Car(s): ex. Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 T-Jet Sport 2008, ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja 132 Coupe »

saastelaitteiden kierrätysventtiili siellä nakuttaa.
Ei aihetta paniikkiin

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

132 Coupe kirjoitti:saastelaitteiden kierrätysventtiili siellä nakuttaa.
Ei aihetta paniikkiin

Ei siis aikapommi? Nakutus ei muuten ole tosiaan misään suhteessa kierosnopeuteen. Pikemminkin tulee mieleen "kellokoneisto". Enpä tosin ole sitä kuullutkaan kuin tyhjäkäynnillä.
:crazyeyes:

Vastaa Viestiin