seppo kirjoitti: ↑29 Huhti 2023, 13:47
Säädetään kyllä, mm kun ilmastoinnin kytkee, nousee kierrokset hiukan. Tuli mieleen kun kerroit tunnistimen liittimen irroituksen jälkeen käynti parani, eikö silloinkaan häiriövalo syttynyt? Myös näissä vanhemmissa järjestelmissä taisi olla samoja toimintoja kuin uudemmissa, valo syttyy vasta kolmannen viallisen starkin jälkeen mutta vikamuistiin se kirjautuu kyllä heti.
Kerroit myös että käynti parani liittimen irroituksen jälkeen, joten se kielii että lisäilmaluisti toimisi? Sekin täytyy tarkistaa? Samoinkuin johtosarjakin lämpötilaanturin ja ecun kamman väliltä? Ja kaasuläpän asennontunnisti, ne oli kulutustavaraa myös!
Testeri olisi kova sana!
Pari ylemmän johdon priorisoimaan kotihommaa piti niputtaa ennen kevään ylioppilasjuhlia joten en ehtinyt viikonloppuna ihmettelemään Bussoa lainkaan niin paljoa kuin alunperin suunnittelin.
Listataan mitä sain havaituksi:
1) Kun kone on täysin kylmä seisottuaan yön yli tms. niin se lähtee käyntiin hyvin ja tyhjäkäyntikierrokset ovat korkeammalla, kierroslukumittarin mukaan jossakin 900-950 RPM nurkilla.
2) Koneen lämmettyä sen verran vähän että lämpömittari ei vielä edes värähdä käynti alkaa heikkenemään ja kierrokset putoavat lähemmäs 500 RPM tasoa kierroslukumittarin mukaan. Tilanne jatkuu tällaisena vielä kun lämpömittari alkaa jo nousemaan mutta ei vielä saavuta +50C rajaa.
3) Kun lämpömittari on noin +50C kohdalla niin käynti normalisoituu ja kaikki tuntuu toimivan kuten kuuluukin. Matalat kierrokset ja pieni epäröinti kaasua painettaessa kestää ehkä 2-3 minuuttia Suomen kevään lämpötiloissa.
4) Ilmastoinnin päälle laittaminen tuossa vaiheessa kun kierrokset ovat alhaalla vaikeuttaa koneen käyntiä edelleen mutta Busso ei sammu mutta kierroksia ei myöskään nosteta.
5) Lämpimänä ilmastoinnin päälle laittaminen ei muuta koneen tyhjäkäyntiä juuri lainkaan.
Toimenpidesuunnitelma tälle viikolle:
- Päivitän MES läppärin johonkin järjelliseen ja pyrin saamaan homman toimimaan
- Otan lisäilmaluistin / IACV:n irti ja uitan venttiilin liuottimessa ja sitten jotain ohutta rasvaa perään. Pitää katsoa vielä letkut
- Samaten putsaan jälleen kaasuläpän
- Kaasuläpän asentoanturin testaamista pitää harjoitella. Eipä näytä kalliilta osalta. Näyttäisi että TS:ssä ja 24v versiossa sama anturi.
(Ja jos haluaa Ferrari f355 saman anturin Magneti Marellilta niin se on 250€ kun Alfaan se on vain 16€...)
https://spareto.com/products/magneti-ma ... 5810606500
https://www.scuderiacarparts.com/part/6 ... M5ODc5JTdE
Pitääkö tuo kaasuläpän asentoanturi jotenkin kalibroida MES:in kanssa vai meneekö ihan ruuvaamalla?