Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Kivijärvi
- Viestit: 956
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moro. Oikeanpuoleinen takaikkuna valahti hervottomaksi ja valui omia aikojaan alaspäin. Taisi mennä nostomekanismi, ja jos oikein olen ymmärtänyt niin näitä vissiin vanhemmiten "kuulukin" mennä. Mutta mistäpä näppärästi uusi tilalle? Yritin onneani Ebayn kautta, mutta eka veto oli ehta huijaus. Eipä auttanut kovat arviot tässä suhteessa. Saako noita jostain AD-varaosaliikkeestä tai jostain, tai käykö tohon joku Fiatin perusnostin, jonka Mätänetistä löytäisin. Alfan mekanismia ei heti ole tullut vastaan.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aeromotors ja jotain 25e maksaa uusi.
- Kivijärvi
- Viestit: 956
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kokeillaan Aeromotorsia, siellä ainakin oli mistä valita. Aito "Magneti Marelli" lähti tilaukseen.
- hjpp
- Viestit: 1931
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En oikein keksi, mikä itse sylinterissä voisi narista, mutta sen männän kiinnityksessä polkimeen taitaa olla muovi vastaan muovi liitos, joka voisi olla syyllinen.
Vaihdossa voi päre kärytä. Muuten homma ei ole ihmeellinen, mutta kytkimelle menevän putken kiinnitys sokkineen oli aika kelju. Ainakin kun vanhaa laittoi takaisin. Vasenkätisyys on etu.
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Sellainen mustunut tiivistepuruinen ja vettynyt kytkinneste laittaa pääsylinterin ääntämään.
"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mimmosia kohtalotovereiden vilkkuviikset on? Kyselen, koska en ole vieläkään tottunut/osaa näpäyttää 3 vilkautuksen näpäytystä asiallisesti ja toistuvasti. Ongelma on siinä, että kunnollinen vaste puuttuu. Asiaa korostaa se, että Luigi on laittanut vilkun merkkivalot mahdollisimman typerään paikkaan, siellä ne on ratin takana jemmassa.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Kivijärvi
- Viestit: 956
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tyhmiin kysymyksiin tosi tyhmä vastaus: onko siinä sellainen ominaisuus..? Omassa 260tkm ajetussa alkaa olla melko veltto vaste koko viiksessä.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
200tkm tulossa täyteen ja löysä on, hyvin toimii kyllä. Vastetta ei ole, mutta se on noin puolivälissä varsinaista vilkkuasentoa kun nollasta lähtee.
Käsittääkseni varusteena kaikissa 159:ssä.
Käsittääkseni varusteena kaikissa 159:ssä.
- Mikkeller
- Viestit: 178
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T - Paikkakunta: Kemi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itsellä 180 tkm ajetussa vilkkuviiksi palauttaa jotenkin laiskasti. Huomaamatta saattaa jäädä joskus vilkku päälle.
- hjpp
- Viestit: 1931
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
543 tkm ja toimii jämäkästi. Käyttöä on ollut, kun näytän vilkkua vaikka korvessa metsäautoteiden risteyksessä. On mennyt selkärankaan.
-
- Viestit: 1844
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mä aikoinas tein kierteet noihin reikiin ja liiman kans hydetulpat väänsin.TeroV. kirjoitti: ↑25 Elo 2021, 22:54Tässä on tehty juuri noin, tulpattu reiät ja vieläpä hitsaamalla: https://www.youtube.com/watch?v=5l8Ap2CozrA .
Myös liimattavia tulppasettejä noihin myydään ulkomailla ainaki.
Noi alkuperäset muovirimpulat todnäk vuotavat.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
"Kytkinnesteitä ei yleensä vaihdeta, ei niitä tarvi vaihtaa, kun ei ne ole samanlaisella rasituksella kuin jarrunesteet"
T: BMW-huolto tai parikin, vastauksena hintakyselyyn jarru- JA kytkinnesteiden vaihdosta...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
T: kaikki puljut, joista pyytänyt tarjousta Alfaan jarru-KYTKIN-nesteenvaihdon...
Pari on sit sanonut, että suostuvat ne toki katsomaan jostain ilmanipan läpi settiä, mutta ei sen enempää (ihme, että edes tuon verran. Ja ainakin yhdessä tapauksessa nipan ympäristö oli niin saatanan ryönänen visiitin jälkeen, että on se ainakin auki ollut )
-
- Viestit: 1844
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Saattaahan se olla vihtumainen ilmata, joskus. Muttei tekemätön paikka.
Mul 159:n viimisessä jarruhuollossa ei vakuumivaihto enää toiminu kykimelle. Piti ruutalla neste painaa sisään.
Ei haitannu, ku normisti eka säiliön tyhjennän...
Frouvalla oli joskus nismon luupää. Siin oli oma kytkinnestesäiliö. Hommattaessa ko kulkine, liki het men sylkkä. Mustilla nesteillä toimi se laitos.
Jarrunesteet oli toki ookoo.
Mul 159:n viimisessä jarruhuollossa ei vakuumivaihto enää toiminu kykimelle. Piti ruutalla neste painaa sisään.
Ei haitannu, ku normisti eka säiliön tyhjennän...
Frouvalla oli joskus nismon luupää. Siin oli oma kytkinnestesäiliö. Hommattaessa ko kulkine, liki het men sylkkä. Mustilla nesteillä toimi se laitos.
Jarrunesteet oli toki ookoo.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei kytkimen ilmaaminen voi olla ammattipajalle tekemätön paikka. Niiden kuitenkin pitää pystyä vaihtamaan siihen osia ja nesteyttämään vaikkapa uudella työsylkällä kasattu kytkin.
Mutta joo, tuo yleinen ajatus kytkinnesteiden ikuisuudesta on kyllä tiukassa. Tiiä oliko TVR:ssä vielä originaalit kun ne vaihdoin (pitäis kyllä vaihtaa taas, reminder ittellekin nyt), mutta niin synkkää dottikolmosta en oo sitä ennen enkä sen jälkeen nähny...
Mutta joo, tuo yleinen ajatus kytkinnesteiden ikuisuudesta on kyllä tiukassa. Tiiä oliko TVR:ssä vielä originaalit kun ne vaihdoin (pitäis kyllä vaihtaa taas, reminder ittellekin nyt), mutta niin synkkää dottikolmosta en oo sitä ennen enkä sen jälkeen nähny...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1844
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Juuei pitäs pajalle ollakkaan muuta ku pala torttua.
Lähinnä ihan koti-Ranekin aktin tekee, ilman ihme erikoislaitteita.
Lähinnä ihan koti-Ranekin aktin tekee, ilman ihme erikoislaitteita.
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyse varmaan lähinnä siitä, että ei vaan haluta? Toivoisin näin, ainakin
Aika moni paja tuntuu olevan nykyään jo tuohonkin kykenemätön. Ainakin tarvittaessa kysellessä hintaa, jotkut pajat viskoo poskettomia summia (mielestäni viittaa toki siihen, että a) eivät oikeesti vaan HALUA tehdä työtä tai b) eivät ymmärrä autoista yhtään mitään), kun kuunnellut kollegoiden harmeja.
Mutta joo, hyvä muikkari tuosta - viisysiin on jarrunesteet kyllä uusittu järkevä aika sitten, mutta kytkinnesteistä ei mitään käryä. Olikos viisysin polkimen päässä jotain kivaa nippaa ihan?
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tyypillisesti satuloilla ja pytyssä nätin näköistä. On kyllä perseestä vaihtaa paskonu työsylinteri kytkinkopan sisältä ja ihan vain sen takia, ettei huolloissa ole viititty päästää yhdestä nipasta nestettä.
"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 5475
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Siel se on kytkinkopan päällä, täysmuovinen.
Kannattaa pitää toisella avaimella "putkesta" vastaan kun avaa/ sulkee. Kiristää ei pahemmin sitte parane, ku kerran koko helahoito muovia. Villi veikkaus ompi, että tulloopi vähä eri näköstä nestettä, kuin mitä säiliössä on.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Kivijärvi
- Viestit: 956
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Pisteet Aeromotorsille, tuli takalasin nostomekanismi luvattuun päivään mennessä, ja osakin meni paikoilleen jopa tällaiselta autoon kajoamattomalta toimistorotalta. Onneksi YouTube on keksitty! Palstallakin ohjetta oli tarjolla. Tekee mieli täsmentää niitä sikäli, että ovipahvin irrotus vaatii pulttien ja ruuvien poiston lisäksi raakaa voimaa. Olisi jäänyt tekemättä, ellei tubesankarit oli repineet omansa malliksi. Mutta se ilo, kun sai itse aikaan, priceless! Jospa seuraavaksi ähräisi kerrostalon parkkiksella kuntoon kaksoismassan ja painelaakerin
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Hei kaikille!
Tulipa tuossa viikonloppuna haettuna viallinen 159 sportwagoni.
Edellinen omistaja sanoi että vetonivelet paskana ("tripodit"). Täryytti niin mahottomasti jo 60 km/h vauhdissa kun oli veto päällä että luulin renkaankin lähtevän irti. Auton lämmetessä pystyi hivuttautumaan pintakaasulla yli 80 km/h tasasella/alamäkeen. Kuinka suuri tsäänssi että on koko vetoakseli pitää uusia?
Kun veto oli päällä alkoi kuulua samalla semmoista vinkumista (varsinkin kun täryytys väheni), ihan niinkuin WRC autoissa sekuentaali vaihelaatikot. Mistä mahtaisi kuulua? Vaihelaatikko tai joku laakeri siellä?
Ketjua kun selasi niin PTU ongelma kuvaukset myös saattaisi aika hyvin voisi kuvailla tätä ääntä?
Mitä muuta kannattaa tarkistaa kun saan auton rengaspinon päälle nostettua?
Auto on todella hyvä ajaa, tuli mieleen ensimmäinen autoni mihin oli laitettu sportti madallus sarja.
Kaikki vinkit ja linkit tervetulleita! Auton kuntoon laittamiseen olisi 900e varattuna. Sillä aikaa pitääpi ajella mondeolla... onneksi en kerennyt vielä myydä poies.
Kyseessä Sportwagon 1.9 JTS 159 -06
Tulipa tuossa viikonloppuna haettuna viallinen 159 sportwagoni.
Edellinen omistaja sanoi että vetonivelet paskana ("tripodit"). Täryytti niin mahottomasti jo 60 km/h vauhdissa kun oli veto päällä että luulin renkaankin lähtevän irti. Auton lämmetessä pystyi hivuttautumaan pintakaasulla yli 80 km/h tasasella/alamäkeen. Kuinka suuri tsäänssi että on koko vetoakseli pitää uusia?
Kun veto oli päällä alkoi kuulua samalla semmoista vinkumista (varsinkin kun täryytys väheni), ihan niinkuin WRC autoissa sekuentaali vaihelaatikot. Mistä mahtaisi kuulua? Vaihelaatikko tai joku laakeri siellä?
Ketjua kun selasi niin PTU ongelma kuvaukset myös saattaisi aika hyvin voisi kuvailla tätä ääntä?
Mitä muuta kannattaa tarkistaa kun saan auton rengaspinon päälle nostettua?
Auto on todella hyvä ajaa, tuli mieleen ensimmäinen autoni mihin oli laitettu sportti madallus sarja.
Kaikki vinkit ja linkit tervetulleita! Auton kuntoon laittamiseen olisi 900e varattuna. Sillä aikaa pitääpi ajella mondeolla... onneksi en kerennyt vielä myydä poies.
Kyseessä Sportwagon 1.9 JTS 159 -06
- hjpp
- Viestit: 1931
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^ Vetari- ja laatikkoremontti itse tehtynä onnistuu tuohon rahaan, mutta jos jollekin pitää maksaa, niin budjetti lopahtaa nopeasti.
M32 laatikosta google löytää varmaan miljoona keskustelua ja korjausohjetta. Vinkumisen syy on jokseenkin varmasti laatikon laakerit.
M32 laatikosta google löytää varmaan miljoona keskustelua ja korjausohjetta. Vinkumisen syy on jokseenkin varmasti laatikon laakerit.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
- Paikkakunta: Turku ja Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Nyt tuli imusarjan pyörreläppien tankoon uudet nupit ja ne riensi suoraan tankoon paikalleen, sitten tuli aika laittaa tankoa nuppeineen paikalleen ja mukavasti se sinne sujahti mutta tuntuu että uudet hatut eivät halua ”lukittua” paikoilleen vaan nousevat pois tapeista pienestäkin tärähdyksestä. Kysymykseni kuuluukin että pitääkö näitä yrittää jotenkin puristaa tai jopa lyödä? Vai pitäisikö mennä muka vaan vähän vinottain painamalla?
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Siellä on urat niissä hatuissa, pitää painaa siten, että lukittuu.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
- Paikkakunta: Turku ja Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuntuu että joko urat liian isot tai uriin tulevat palat kukuneet kun ei tunnu lukittuvan painamalla
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Onhan oikein päin tanko? Se ei tainnut olla symmetrinen ja jos on väärin päin, joku alempana olevista kohdista osuu kohoumaan ja ei uppoa. Voin muistaa symmetria-asian väärin...
Mullakaan ei exässä kovin kummoisesti lukittunut ja heilui sivusuunnassa, mutta pysyi kuitenkin paikallaan eikä ilman pientä voimaa noussut pois.
Mullakaan ei exässä kovin kummoisesti lukittunut ja heilui sivusuunnassa, mutta pysyi kuitenkin paikallaan eikä ilman pientä voimaa noussut pois.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
- Paikkakunta: Turku ja Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jätin tankoon yhden alkuperäisen ja kiinnitin 4uutta hattua jotta menee varmasti oikeinpäin. Ei vaan millään yksikään tunnu lukittuvan vaan pienestäkin nykäyksestä hyppäävät pois paikoiltaan. Nytherää itsellä kysymys että onkohan vika hatuissa vai nipsuissa joihin hatut tulee
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä sen pitäisi pohjaan asti mennä...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Muistelen että omassa oli lukkoina o-renkaat jotka oli alkujaan ihan pohjassa. Eli eivät siksi tarttuneet. O-renkaat ylös ja uusiksi asennus.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4
- Paikkakunta: Turku ja Salo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Katsoin noi o renkaat ja uudestaan kokeilin paikalleen, ei vaikutusta, hatut menevät kyllä pohjaan mutta eivät pysy siellävaan nousevat 1-2mm. Vertasin tappien kokoa johon hatut tulevat toisen auton tappeihin ja vaikuttaisi siltä että tässä ne ovat päässeet kulumaan? Ja eivät tästäsyystä liikuta o-rengasta että tämä lukittaisi ne. Epäilen että noin tanko ei tule pysymään paikoillaan vaan ensimmäisestä pompusta hyppäämään pois
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mulla oli erittäin kuluneet tapit, melkein suorat. Silti lukittui paikalleen ihan kivasti, jäi "vispaamaan" mut ei noussut pois tosiaan ilman voimaa. Ei sitä paljoa tarvinnut, mutta kuitenkin reilusti enempi kuin tangon omapaino.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Itse oli tarkoitus huoltaa auto vaikka ei ole aikaisempaa kokemusta lähes ollenkaan.
Day 1, auto saatu pölkyille, ruosteisten mutterien kanssa melkoista taistelua. Edellinen omistaja vissiin oli yrittänyt saada vetoniveliä irti ja paskonut molemmat lukkomekanismit... En saanut vielä irti, pitää hakea isompi 36 hylsy kaupasta huomenna kun ei löytynyt kuin 32.
Luin että saattaisi olla mahdollista päivittää m32 lootan laakerit gen 2 versioon jos vaihtaa paksummat laakerit tilalle ja isomman pesän vaihdelaatikkoon, olenko ymmärtänyt oiken ja onko se kannattavaa jos mahdollista? Kokeilen kyllä ihan ekana jos riittää pelkkä öljyjen vaihto.
Miltä sivustolta löytäisi hyvin osia alfoihin? Olen käyttänyt ennen alvadia Mondeoon mutta sieltä ei löydy omaan alfaani lähes lainkaan varaosia (rekkari haku).
Pohjapanssari ja noi tripodit vähintään...
Day 1, auto saatu pölkyille, ruosteisten mutterien kanssa melkoista taistelua. Edellinen omistaja vissiin oli yrittänyt saada vetoniveliä irti ja paskonut molemmat lukkomekanismit... En saanut vielä irti, pitää hakea isompi 36 hylsy kaupasta huomenna kun ei löytynyt kuin 32.
Luin että saattaisi olla mahdollista päivittää m32 lootan laakerit gen 2 versioon jos vaihtaa paksummat laakerit tilalle ja isomman pesän vaihdelaatikkoon, olenko ymmärtänyt oiken ja onko se kannattavaa jos mahdollista? Kokeilen kyllä ihan ekana jos riittää pelkkä öljyjen vaihto.
Miltä sivustolta löytäisi hyvin osia alfoihin? Olen käyttänyt ennen alvadia Mondeoon mutta sieltä ei löydy omaan alfaani lähes lainkaan varaosia (rekkari haku).
Pohjapanssari ja noi tripodit vähintään...
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aeromotors.fi, spareto.com hyviä.
Ja kannattaa kaivaa alkuperäiset osanumero suoraan esim eperistä (en viitsi linkkiä laittaa, kun virallisesti julkista ei ole).
Ja kannattaa kaivaa alkuperäiset osanumero suoraan esim eperistä (en viitsi linkkiä laittaa, kun virallisesti julkista ei ole).
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Löysin eperin, antaisi numeron 46308276, onhan oikea? kuvat näyttävät väärää päätä kai?
Day 2
Otin koko vetoaksilan irti. siellä renkaan päässä ei kuulunut klonksuntaa nivelestä. Vaihteiston puolella oli https://ricambi.alfisti.net/Spare-Parts ... 11611.html kolmipäinen laakerit paskana ja muutenkin klonksuili, molemmilta puolin. Kantsii varmaan laittaa uusi myös se kotelo missä se laakeri on? Varmaan se entinen laakeri kuluttanut sen kotelon sisäpinnankin.
Enpä muuten hoksannut että vaihteistoöljyt kaikki pullahtaisi ulos, luulin vain vähäsen tulevan. Oli kuitenkin ihan kirkasta mikä on tosi positiivista.
Lattiaan sahanpurua, ei oo siltikään kiva enään ryömiä auton alla.
Oikealta puolelta en saanut auki vetämällä, onko se jotenkin eri tavalla kiinni?
En löytänyt pohjapanssarille numeroa joka antaisi tuloksia. Voihan sen vanhan rämäsen laittaa takaisin, ei sinänsä itseä haittaa.
Ainiin oli raidetangonpään mutteri niin helvetin tiukalla että sen rälläköin auki. Siihen ei tepsinyt mömmöt eikä mutterin avaaja... Eikä moukari.
Jatkuu tää korjailu taas muutaman viikon päästä.
Day 2
Otin koko vetoaksilan irti. siellä renkaan päässä ei kuulunut klonksuntaa nivelestä. Vaihteiston puolella oli https://ricambi.alfisti.net/Spare-Parts ... 11611.html kolmipäinen laakerit paskana ja muutenkin klonksuili, molemmilta puolin. Kantsii varmaan laittaa uusi myös se kotelo missä se laakeri on? Varmaan se entinen laakeri kuluttanut sen kotelon sisäpinnankin.
Enpä muuten hoksannut että vaihteistoöljyt kaikki pullahtaisi ulos, luulin vain vähäsen tulevan. Oli kuitenkin ihan kirkasta mikä on tosi positiivista.
Lattiaan sahanpurua, ei oo siltikään kiva enään ryömiä auton alla.
Oikealta puolelta en saanut auki vetämällä, onko se jotenkin eri tavalla kiinni?
En löytänyt pohjapanssarille numeroa joka antaisi tuloksia. Voihan sen vanhan rämäsen laittaa takaisin, ei sinänsä itseä haittaa.
Ainiin oli raidetangonpään mutteri niin helvetin tiukalla että sen rälläköin auki. Siihen ei tepsinyt mömmöt eikä mutterin avaaja... Eikä moukari.
Jatkuu tää korjailu taas muutaman viikon päästä.
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: 04 Helmi 2008, 11:37
- Car(s): Alfa 159 sportwagon 1750 TBi TI -10
Ex Alfa Giulietta 1.4 multiair -11
Ex Alfa 159 2.4 JTDm -06
Ex Alfa 156 1.8 TS -03
Ex Alfa 147 2.0 TS -02 - Paikkakunta: Joensuu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuli tuossa Tbi:n öljynvaihdon yhteydessä huomattua että huohottimen päällä 2 ja 3 puolan välissä oli hitusen öljyä. Nooh puolat irti ja tulpankolot täynnä öljyä. Mistähän tuo mahtaa tuonne kertyä?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Venttiilikopan tiiviste?
- kovan onnen soturi
- Viestit: 406
- Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
- Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
1.9 vetarin osia voi olla hankala löytää, mutta 2.2:sen vetoakseli sopii paikalleen kun sen vaihtaa kokonaisena.Bonezii kirjoitti: ↑13 Syys 2021, 15:33Löysin eperin, antaisi numeron 46308276, onhan oikea? kuvat näyttävät väärää päätä kai?
Day 2
Otin koko vetoaksilan irti. siellä renkaan päässä ei kuulunut klonksuntaa nivelestä. Vaihteiston puolella oli https://ricambi.alfisti.net/Spare-Parts ... 11611.html kolmipäinen laakerit paskana ja muutenkin klonksuili, molemmilta puolin. Kantsii varmaan laittaa uusi myös se kotelo missä se laakeri on? Varmaan se entinen laakeri kuluttanut sen kotelon sisäpinnankin.
Enpä muuten hoksannut että vaihteistoöljyt kaikki pullahtaisi ulos, luulin vain vähäsen tulevan. Oli kuitenkin ihan kirkasta mikä on tosi positiivista.
Lattiaan sahanpurua, ei oo siltikään kiva enään ryömiä auton alla.
Oikealta puolelta en saanut auki vetämällä, onko se jotenkin eri tavalla kiinni?
En löytänyt pohjapanssarille numeroa joka antaisi tuloksia. Voihan sen vanhan rämäsen laittaa takaisin, ei sinänsä itseä haittaa.
Ainiin oli raidetangonpään mutteri niin helvetin tiukalla että sen rälläköin auki. Siihen ei tepsinyt mömmöt eikä mutterin avaaja... Eikä moukari.
Jatkuu tää korjailu taas muutaman viikon päästä.
Eli sisä ja ulkonivelineen.
Pyöränlaakerissa ja laatikossa on molemmissa sama spoori, mutta välissä oleva akseli on jostain syystä 1.9:ssä pienempi.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Venttiilikopan tiiviste piti minunkin TBI:hin vaihtaa kun alkoi kertyä öljyä kopan päälle. Tiiviste on muuten melkoinen syherö eli oltava asennuksessa erityisen huolellinen..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moro! Menin räpeltämään 159 -08vm alfan mankkaa, ja nyt vaatii radio koodia. Onko muilla ollut samaa ropleemaa ja löytyykö LUOTETTAVAA sivustoa tms mistä vois koodin saada.
Kiitos vastauksista jo etukäteen
Kiitos vastauksista jo etukäteen
-
- Viestit: 249
- Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
- Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Googlella heti ensimmäinen hakutulos oli tällänen saitti https://www.radio-code.co.uk/alfaromeo-radio-codes.html
Toimeiskohan tuo?
Toimeiskohan tuo?
- alamajy
- Viestit: 2050
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
- Paikkakunta: Imatra
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minulla ainakin toimi 156:n Blaukkarin kanssa. Koodin sai heti.Typpi kirjoitti: ↑24 Syys 2021, 09:45Googlella heti ensimmäinen hakutulos oli tällänen saitti https://www.radio-code.co.uk/alfaromeo-radio-codes.html
Toimeiskohan tuo?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4880
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Muistelen että sen koodin voi itsekkin laskea.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Moro. 159 2.4jtdm. Ilmamassamittarissa koodien mukaan vikaa. Edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa sulakkeen ilmamäärämittariin ja sillä oli korjaantunut??? Onko oikeasti näin että ilmi oikeasti sulakkeen takana ja jos näin niin missäköhän ko sulake sijaitsee?
Uuden mittarin olen siis jo tilannut ja se on torstaina tulossa. Oli kyllä niin raiskatussa kunnossa ilmansuodatinkin ja sen kotelo etten ihmettele kun mittarikin mennyt(oli roskia sisällä).
Paljon kiitoksia jo etukäteen.
Uuden mittarin olen siis jo tilannut ja se on torstaina tulossa. Oli kyllä niin raiskatussa kunnossa ilmansuodatinkin ja sen kotelo etten ihmettele kun mittarikin mennyt(oli roskia sisällä).
Paljon kiitoksia jo etukäteen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Autossa on digitaalinen massamittari, jonka tunnistaa mm. nelinapaisesta liittimestä. Pinniin no 1 tulee 12V, sulake on moottoritilan rasiassa, F11 15A.
- AmericanItalian
- Viestit: 87
- Liittynyt: 29 Huhti 2017, 21:33
- Car(s): Alfa: 156 2.5 V6 -03
Muut omat:MB SLK r170 230 kompressor-98
MB ML400cdi w163 -02
Perheessä lisäksi: Volvo S60 D3 -12
Entiset alfat: 159 2.4jtdm -07, 156 v6 -99 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos Seppo. Auton sisältä F35 (service)sulake oli mennyt. Se ilmeisesti myös liittyy jotenkin tuohon ilmiin(youtubessa eräs testasi) koska se 7.5a oli rikki ja vikavalo hävisi sen vaihdettuani ja ajettuani diagnostiikan uudelleen. Ei antanut siis aiemmin sitä nollata koska ko sulake oli pimeenä.
Nyt ilmeni sitten uusi ongelma airbag valon jäädessä palamaan ja ”consult handbook” tekstin tullessa ruutuun. No ei siitä käsikirjasta mitään järkevää löytynyt kuin että vie huoltoon.
Tämä siis alkoi välittömästi kun moottorin vikavalo oli sammutettu. Ei ole palanut aiemmin tuo valo. Apuja?
Kokeilen vielä huomenna tai illalla ajaa ohjelman vielä kerran läpi mutta tätä jo kokeilin kerran ja tuo mun halpiskone antaa vaan:”ei vikoja” nyt. Lisäksi antoi jonkin ajonestoon liittyvän herjan mutta se katosi kun obd lukijan irroitin.
Nyt ilmeni sitten uusi ongelma airbag valon jäädessä palamaan ja ”consult handbook” tekstin tullessa ruutuun. No ei siitä käsikirjasta mitään järkevää löytynyt kuin että vie huoltoon.
Tämä siis alkoi välittömästi kun moottorin vikavalo oli sammutettu. Ei ole palanut aiemmin tuo valo. Apuja?
Kokeilen vielä huomenna tai illalla ajaa ohjelman vielä kerran läpi mutta tätä jo kokeilin kerran ja tuo mun halpiskone antaa vaan:”ei vikoja” nyt. Lisäksi antoi jonkin ajonestoon liittyvän herjan mutta se katosi kun obd lukijan irroitin.
- Polforea
- Viestit: 11267
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kunnon testeri eli 159:n tapauksessa MultiEcuScan kehiin ja juttelemaan autolle, kunnes viat on selvillä ja korjattu. Tuolta löytyy jelppaajalistaa:
viewtopic.php?f=13&t=21374 - tännekin saa tulla, jos jaksaa ajella Kanta-Hämeeseen hämmästelemään; yhteyttä saa YV:llä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
- Car(s): 159 2.2, Fiat Stilo 1.4 2D
- Paikkakunta: tre
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Seinäjoen Rinta-Joupilla on myynnissä 159 tbi rek:nro VYR-802. Löytyykö palstalta entistä omistajaa
tai onko joku palstaveljistä käynyt ko. autoa koeajamassa?
tai onko joku palstaveljistä käynyt ko. autoa koeajamassa?
- dnapekko
- Viestit: 570
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Minullakin Motonetin halpislukija ei Breralle muuta osannut tehdä, kuin sytyttää juurikin airbagin valon, jonka sammuttamiseen käytin sitten Multiecuscania.Polforea kirjoitti: ↑27 Syys 2021, 17:20Kunnon testeri eli 159:n tapauksessa MultiEcuScan kehiin ja juttelemaan autolle, kunnes viat on selvillä ja korjattu. Tuolta löytyy jelppaajalistaa:
viewtopic.php?f=13&t=21374 - tännekin saa tulla, jos jaksaa ajella Kanta-Hämeeseen hämmästelemään; yhteyttä saa YV:llä.
Tänään Thesistä tutkiessa ELM-kaapeli sai auton herjaamaan sähkökäsijarrun viasta, tosin ilmoitus poistui kun irroitin kaapelin. Pitänee hommata VAG-KKL ja adapterit, että pääsee tutkimaan minkä airbagin liitin on huonolla kosketuksella. Muuten ei vikakoodeja sitten löytynytkään
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kiitos paljon vastauksestasi!kovan onnen soturi kirjoitti: ↑19 Syys 2021, 20:501.9 vetarin osia voi olla hankala löytää, mutta 2.2:sen vetoakseli sopii paikalleen kun sen vaihtaa kokonaisena.
Eli sisä ja ulkonivelineen.
Pyöränlaakerissa ja laatikossa on molemmissa sama spoori, mutta välissä oleva akseli on jostain syystä 1.9:ssä pienempi.
Löysin jotain tilausosia aeromotorstin sivuilta. Toivotaan että sopivat. Jos ei niin pakko varmaan laittaa koko aksila vaihtoon ja silloin hommaan tuon mainitsemasi 2.2 mallin vetoaksilan.