33 16 v vm90 madaltaminen.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

33 16 v vm90 madaltaminen.

Viesti Kirjoittaja ETE »

Olisiko kellään kokemuksia kyseisen merkin madaltamisesta.
Tuleeko alustasta kuinka jäykkä ja mitä iskareita olette käyttäneet.
Saako iskarin valmistajilta etujousijalankin mukaan vai myyvätkö
vain patruunan.Kestääkö tavalliset iskarit madalletussa vai pitäiskö
laitaa jotkut erikois iskarit.PS tolpat ovat jo aika lahot.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Tossa kaveri soitteli justiin, että oli tilannut madallusjouset, vaikka on aika skeptinen niiden toimivuudesta, kyse kun on käyttöautosta. Niiden toimitus kestänee tovin, eli kokemusta ei ko. autosta ole, mutta kerron (kerromme) varmasti projektista, kun se aika tulee.

Noin yleensä oma käsitykseni on se, että tavallinen iskari kestää ihan normaalisti. En keksi näin äkkiseltään, miten se rasittuisi enemmän. Madallusjousi on (tai ainakin pitäisi olla) jäykempi kuin vakio, jolloin saman suuruinen voima aiheuttaa pienemmän muutoksen sen pituuteen. Toisaalta se on myös lyhyempi, eli jos jousi ei ole jäykempi, niin se painuu matalammalle, mikä ei siis ole suotavaa ja voi johtaa iskarin pohjaamiseen. Madallusjousienhan pitäisi säilyttää alkuperäinen kantavuus, toisin sanoen maksimi kuormalla auto ei ole matalampi kuin vakio jousin. (Jousivoimahan on on riippuvainen jousivakiosta ja jousen pituudesta, tai siis puristettavasta matkasta. Jotenkin noin ulkomuistista.)

Progressiivisia iskareita, kuten Monroe Sensatrack EI saa käyttää! Ne eivät toimi suunnitellusti, koska auto on koko ajan matalammalla.

Eri asia on sitten se, etttä toimiiko se perusiskari hyvin (suhteellista) madalluksen kanssa. Suurempi jousivoima vaatii suuremman vaimennuksen (tätä kuvaa matematiikassa jousi(differentiaali)yhtälö). Eli voi olla niin, että vakio iskari on liian löysä hillitsemään jäykkää jousta.

Kokemusta itsellä on kahdesta autosta. Toisessa on Boge Turbo Gas(?) + Eibach yhditelmä ja toisessa Bilstein + Intrax yhdistelmä. Ensimmäinen on jäykempi tain ainakin tuntuu siltä matalampien renkaiden takia. Toinen toimii ihan hyvin, mutta valmistajan ilmoittamat madallukset on ihan mitä sattuu, eli jousien mitoitus on perseestä. Perä nimittäin putosi aika reippaasti ja kantavuus ei todellakaan ole sitä mitä pitäisi. Katsastuksen iskaritestissä tämä jäkimmäine saa kyllä papukaijamerkin molempien akseleiden osalta! (Jos noilla testeillä on mitään arvoa.)

Eli en suosittele ainakin Intrax jousia. Nuo Bogen iskarit ovat aika peruskamaa, niistäkin ollaan montaa mieltä, mutta hyvin ovat kaverilla kestäneet. Ovat tarkoitettu käytettäväksi esim. madalluksen kanssa. Bilsteinit ovat kyllä hyvät, mutta aika kalliit (itse sain ne suht edullisesti, kun ensin möivät väärät Boget ja niitä ei sitten autooni edes saanut.)

Jos "tolpilla" tarkoita peltiä jousi-iskari systeemin ympärillä, siis korissa, niin korjaa ne ihmeessä. Hitsaamalla siis. Nehän ovat kantavaa osaa ja ei ole kovin kivaa, jos iskari napsahtaa konetilaan!

ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

Viesti Kirjoittaja ETE »

Tarkoitin itse jousi jalkaa jossa on jousi lautanen,jousi ja iskari.Käytin ehkä väärää termiä.En tiedä onko tämän tässä mallissa kovinkin ruostuvaa sorttia.Auto on onneksi tallissa seisonnassa ajattelin josko iskarien vaihdon yhteydessä voisi jousi jalatkin vaihtaa uusiin.
Kiitoksia infosta kaikenlaista on tullut ropattua mutta madaltaminen on vielä tekemättä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

tuosta vakio iskareiden käytöstä madallusjousien kanssa. Itse olin hyvinkin pessimistinen, ja olin ihan varma että vakio iskarit ovat heti rikki kun madalsin. Elikkä madalsin 30mm (en mitannut kuinka paljon tarkalleen madaltu) ja vakio iskarit pärjäsivät varsin hyvin iskaritestissä. Tietysti vaihtaisin säädettäviin jos vähän tuota rahhaa löytyis :-D

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Vakioiskarit mardallusjousien kanssa!!

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Epezi kirjoitti:tuosta vakio iskareiden käytöstä madallusjousien kanssa. Itse olin hyvinkin pessimistinen, ja olin ihan varma että vakio iskarit ovat heti rikki kun madalsin. Elikkä madalsin 30mm (en mitannut kuinka paljon tarkalleen madaltu) ja vakio iskarit pärjäsivät varsin hyvin iskaritestissä. Tietysti vaihtaisin säädettäviin jos vähän tuota rahhaa löytyis :-D
Itselläni ainaskin vakioiskarit eivät toimineet madallusjousien kanssa. Jousitus löi näpeille jo pienissäkin kuopissa tosi ikävästi. Omassa 155:ssa GM:n jousisarja ja ne ovat aikas jäykät. Vaihto säädettäviin Koneihin tasoitti menon kerrasta.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

ETE kirjoitti:Tarkoitin itse jousi jalkaa jossa on jousi lautanen,jousi ja iskari.Käytin ehkä väärää termiä.En tiedä onko tämän tässä mallissa kovinkin ruostuvaa sorttia.
Kun nyt tuli puheeksi, niin todettakoon taas että ainakin nuo lautaset ovat kovasti ruostuvaa sorttia ja kannattaa tod. näk. uusia jos rupeat jousiremonttiin. Ei ole kiva jos pettävät kesken matkan, nimimerkillä...

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Joo. 33:ssahan tuo iskari paketti on sellaine, että laakerointi on alemman jousilautasen alla ja lautanen siis irtonainen. Loppu iskari on yhtä paketti + yläpää. Lautanen tosiaan ruostuu. Kaverilla toinen lautanen oli parista paikasta ihan puhki ja hirvitti laittaa se paikalleen sellaisenaan, ennen kuin uusi saatiin hankittua. Aika tyyriitä ovat (muistaakseni Deltassa 55e, saako muualta?), mutta parempi sekin kuin että jousi valahtaa renkaaseen, puhkoo sen ja auto on pöpelikössä.

Meinasitko ETE muteen vaihtaa vain jouset? Eli käyttää vanhoja iskareita? Ei hyvä idea. Kyllä jousienvaihdon yhteydessä pitää sen verran satsata, että hommaa edes uudet iskarit, vaikka ei sitten mitään Koneja (tai jotain parempia) laittaisikaan.

ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

Viesti Kirjoittaja ETE »

Jep! Olisi tarkoitus laitaa jotkut sportti/jäykemmät KYB.it uusiksi iskareiksi. Myyjän mukaan eteen jousijalan kera.Jouset muuten
on merkiltään chassis dynamics high performance sports spring kit,
From England.Netistä katselin tai yritin bongata tietoja kyseisestä jousi satsista ja myytinhän niitä siellä.En tiedä tuoko suomeen kukaan kyseistä
jousi satsia.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

ETE kirjoitti:Jouset muuten on merkiltään chassis dynamics high performance sports spring kit
Tuonmerkkiset vieterit eivät sopineet sinne päinkään 164:n takapäähän. En ostaisi enää, yksi kerta riitti.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Yleinen käsitykseni ON että laatu maksaa.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

markkul kirjoitti: Aika tyyriitä ovat (muistaakseni Deltassa 55e, saako muualta?), mutta parempi sekin kuin että jousi valahtaa renkaaseen, puhkoo sen ja auto on pöpelikössä.
Ai Delta on taas suolannut hinnat. Muistaakseni tuo oli aikanaan Azzurrossa jotakin 150 mk. En lähde arvailemaan saako niitä sieltä edelleen. Muukkoselta luulis ainakin löytyvän.

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Madallus

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Tein 2. sarjan 33:een madalluksen JR jousilla, nimellisesti 35mm. Vaan autosta tulikin hiukan matalampi, vain 2 milliä yli rajan. (80mm)

Käytin edessä Sachs kaasuiskaria joita toiset moittivat löysäksi, taakse laitoin Avon säädettävät. Sachs ei mielestäni ollut löysä, auto oli erittäin kova ajettava.

Projektin yhteydessä kannattaa ehdottomasti purkaa koko paketti yläpäätä myöden, ettei ole mätiä peltejä. Arvaatte varmaan kuinka käy jos jotain pettää. Samalla alalautaset uusiksi ja niihin kunnon pinta ettei ruostu. Laakerit ovat kulutustavaraa, kannattaa vaihtaa aina kun tolppa on irti.

Haritukset kannattaa säätää lähelle nollaa tai +1, toimii parhaiten eikä kiemurtele. Renkaita sitten menee sisäreunasta aivan varmasti.

My 2c

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

Viesti Kirjoittaja ETE »

Onko laakeri jotenkin liian alimitotettuja kyseisiin iskarin lautasiin ja minkä malliset laakerit ovat, en ole vielä purkanut pakettia.Haritus tieto
oli hyvä homma tietää!!Tarkoitus olisi 14 tuumaset vanteet vaihtaa 15 tuumasiksi alfan aluiksi.

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

33 iskarilaakeri

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Laakeri on sellainen muovikuorinen keksintö. Todennäköinen kuolinsyy on alhaalta väliin pääsevä lika ja vesi. Jos sinne alle laittaisi jonkin iskarin suojakumin pätkän niin ettei lika pääse ylös-- voisi kestää vähän kauemmin.

TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kun itse sain sellaisen laakerin kouraan ehjänä, en kyllä yhtään ihmetellyt miksei kestä! Se on siis tosiaan sellainen muovinen kuulalaakeri, joka on vielä varsin avonaisen oloinen. Eli ei sinne kummoista paskaa tarvitse mennä, että alkaa kulumaan ja se muovi tosiaan syöpyy kokonaan. Auto johon ne vaihdetiin oli kadottanut reunat siitä laakerista, eli jäljellä oli vain muoviset kiekot. Vaihtolaakeria ei siihen hätään ollut, joten paljon rasvaa ja kuulat siihen kiinni, niin sai paikalleen. Toki vaihdettiin sitten myöhemmin.

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Olen kanssa ajatellut 33:ni madaltamista takapään järkyttävästi paisuneen peltiremontin yhteydessä, autoni on '89 1.7 I.E. 33:n takapään ripustusten rakenne on tosiaan omiaan ruostumaan ! ! !

XXL ja Sprint QV myyvät täällä 40 mm laskevaa H & R ja 35 mm jonkun muun (selviää pian minkä) merkkisiä jousia, olisi kiva kuulla kokemuksia em. merkistä. Onko uudemman ja vanhemman sarjan 33:n jousissa eroa, Pantse epäili että etupää olisi matalempi, pitääkö paikkansa? Vakioiskarit minullakin on toistaiseksi, toki säädettävät Konit olisivat hienot, mutta kyse on kuitenkin kauhtuneesta käyttö- ja bokseri-Alfasta, johon ei kannata loputtomasti rahaa upottaa.

ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

Viesti Kirjoittaja ETE »

Tulipa ostettua KYBit madallusjousien kaveriksi aika näyttää kuinka kyseiset vehkeet pelittävät yhteen.Iskarin lautasen laakeri oli loppu ja lautanenkin vaihdon tarpeessa.Maalasin lautaset vielä kertaalleen josko pysyisivät ruosteesta erossa vähän aikaa.Jousien molempiin päihin laitoin sinistä paineilmaletkua kiekat jotta eivät sitten kitisisi lautasia vasten.Tuli meinaan komia paketti saa nähdä raskiiko laitaa alle.Tuli sitten samalla puotettua takaakseli alas ja otettua kaikki ylimääräiset osat mukana myös.Laitoin osat hiekkapuhallukseen ja maalattavaksi.Puslat tulee myös uusittaviksi kaikki..... Jarrupaineensäädin ruostunut jumiin(vaihtoon) ja samoin jarruputket uusiksi.Jäi muuten mainitsematta,että pensatankkikin vuotaa jostain ylhäältä(ei muutako irti myös)näin se homma etenee ja rahaa palaa.Pitäis varmaan siirtyä seuraavaksi projekti osastolle kirjoittamaan ,joten perästäpäin kuuluu sano teräsmies.....

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Hienoa ETE! 33:set alkaa oleen jo sen verran harvassa, että jos itselläni olis ollu mahdollisuudet exäni pitämiseen, niin samanmoiseen hommaan oisin ryhtyny. Tsemppiä projektiin ja kyllä se sitten lopulta palkitsee.

Kuvia ois kans kiva nähdä..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

ETE
Viestit: 36
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 23:24

Viesti Kirjoittaja ETE »

Jep!Kuviakin on otettu kunhan saan ne taas laitettua tarinan kera!

Vastaa Viestiin