Giulia/Stelvio tyyppiviat
Valvoja: Moderators
- Tommi
- Viestit: 642
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
No nyt irtosi lampunpesimen "kansi" täältäkin. Kolme ja puoli vuotta tuo tainnut pysyä paikallaan.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Stelviooni vaihdettiin koko turbo takuuna, hukkaportissa oli väljyyttä ja itse tanko resonoi kylmänä. Vaihdon jälkeen ääntä ei ole enää tullut.
- 155156
- Viestit: 2099
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Oma Giulia Veloce Q4 (2018) hankittu maaliskuussa ja ostaessa oli 77 tkm mittarissa. Mooottori kuullostaa tyhjäkäynnillä ja pienilä kierroksilla melkein dieseliltä, erityisesti kylmänä. Oman auton 2.0T -moottori on ainoa minkä olen kuullut, joten ei ole mihin verrata.
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Tuo resonointiääni kuului vaan kylmän koneen korotetun tyhjäkäynnin aikana eli oireet voisi täsmätä. Ota sormin kiinni siitä hukkaportin akselista ja yritä estää tärinä, jos ääni vaimenee niin vikaa on siinä. Tosiaan tehtaan ainut ohje oli vaihtaa koko turbo.155156 kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 12:42Oma Giulia Veloce Q4 (2018) hankittu maaliskuussa ja ostaessa oli 77 tkm mittarissa. Mooottori kuullostaa tyhjäkäynnillä ja pienilä kierroksilla melkein dieseliltä, erityisesti kylmänä. Oman auton 2.0T -moottori on ainoa minkä olen kuullut, joten ei ole mihin verrata.
- 155156
- Viestit: 2099
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
- JT Newman
- Viestit: 370
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Same same, 2017 Q4. Kylmänä tuo moottori kuulostaa hirveältä + tangon helinä. Toisessa topaasissa laitoin videota aiheesta:155156 kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 23:28Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
Kylmäkäynnistys
https://www.youtube.com/watch?v=pm6nbExeCPo
Tangon helinä
https://www.youtube.com/watch?v=LQlFecr6yTk
Lämpimänä
https://www.youtube.com/watch?v=9k9XwYfY2Cw
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Bussosta pitäisi kai siirtyä suoraan yhdellä loikalla täyssähköön.155156 kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 23:28Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Käytännön vinkki: älä avaa konepeltiä moottorin käydessä, silläJT Newman kirjoitti: ↑28 Touko 2021, 09:57Same same, 2017 Q4. Kylmänä tuo moottori kuulostaa hirveältä + tangon helinä. Toisessa topaasissa laitoin videota aiheesta:155156 kirjoitti: ↑27 Touko 2021, 23:28Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
Kylmäkäynnistys
https://www.youtube.com/watch?v=pm6nbExeCPo
Tangon helinä
https://www.youtube.com/watch?v=LQlFecr6yTk
Lämpimänä
https://www.youtube.com/watch?v=9k9XwYfY2Cw
ei ainakaan omassani ulospäin kylmäkäynnistyksissä tule sen
erikoisempia ääniä. Tasainen, hyvä käyntiääni ulospäin ja
kabiiniin….
Nimimerkki noin kerran vuodessa konepellin avannut, ja lasinpesunestettä lisännyt ja
todennut , on se kone siellä.
Ajoa nämä kaipaavat ja lämpimällä koneelle kierroksia ja kovaa ajoa.
Huomaamatta tullut tuollainen Toyotakuskin huolenpitoprofiili
Juulian kanssa, sen verran hyvä auto tämä on
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1507
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Kyllä se resonointiääni kuuluu ihan konepelti alhaalla.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Uutta ropattavaa Juuliasta :
Giulia '17 starttirele 171 tkm:n kohdalla, 3. rele nyt menossa . 1. kesti 50 tkm:iin asti ja 2. 171 tkm:een asti.
Seuraava sumean logiikan mukaan sitten vasti yli 300 tkm ...
Mutta tämän myös ESS-autotalo Seinäjoella tunnustaa lieväksi tyyppiviaksi.
PS. ja myös hinausautoneitsyys meni, 44:n autoiluvuoden jälkeen.
PS2: No toki opiskeluajoilta kasarilla tuli tyttökaverin ( nyk. vaimo) kanssa tuupattua Hesassa Katajanokalla
Fiat 850:sta kun ajoin rankkasateessa vesilätäkköön ja virranjakaja kastui ...
Giulia '17 starttirele 171 tkm:n kohdalla, 3. rele nyt menossa . 1. kesti 50 tkm:iin asti ja 2. 171 tkm:een asti.
Seuraava sumean logiikan mukaan sitten vasti yli 300 tkm ...
Mutta tämän myös ESS-autotalo Seinäjoella tunnustaa lieväksi tyyppiviaksi.
PS. ja myös hinausautoneitsyys meni, 44:n autoiluvuoden jälkeen.
PS2: No toki opiskeluajoilta kasarilla tuli tyttökaverin ( nyk. vaimo) kanssa tuupattua Hesassa Katajanokalla
Fiat 850:sta kun ajoin rankkasateessa vesilätäkköön ja virranjakaja kastui ...
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat
Oman Giulia-yksilöni viat, jotka on löytynyt netin perusteella useammastakin yksilöstä:
- Ajovalonpesurit ovat lentäneet taivaan tuuliin edellisellä omistajalla. Ratkaisuna poistaa sulake. Ohjaavan releen poistaminen antaa vikakoodin.
- Konepellin avaus takkuaa. Oireena on, että apukuskin puoleinen lukko ei toimi kunnolla ja pelti jää auki siltä puolelta. Ajossa konepelti sitten vähän heiluu. Samoin avauskahva voi olla löysä ja ei palauta. Usean lähteen mukaan merkkiliikkeessä säätö auttaa, mutta minulla piti vaihtaa koko vaijeri ja samoin kahvaan piti tehdä joku viritys, että toimii toivotusti.
- Ensimmäisen sarjan autojen kanssa helle ilmeisesti vaurioittaa infotainmentin näyttöä. Omassakin yksilössä tätä on vähän havaittavissa.
- Alkupään autoihin ei tahdo saada merkkiliikkeessä softapäivityksiä. Softapäivitykset saattavat rauhoittaa vikavalojen syttymistä sähköhäiriön ilmetessä.
- Keyless entry takkuaa välillä. Varsinkin lukitseminen ovien napista. Tilanne parani huomattavasti kun lopetin avaimien pitämisen kännykän kanssa samassa taskussa, mutta ajoittain tökkii edelleen. Yleensä kun nostan avaimen kahvan viereen, niin alkaa toimia.
- Akun heikko varaus antaa airbagin ja käsijarrun vikavaloja. Akun joutuu uusimaan ajoittain ja ylläpitolaturiin kannattaa investoida. Samoin S&S deaktivaattori kannattaa hankkia.
- Polttoaineluukku käyristyy kylmällä säällä.
- Alkupään takaluukun kumivaimentimet ei ole riittävän jäykät ja luukku hakkaa takapuskuriin naarmut. Vanhaan joko kumiprikkoja tai uudet säädettävät vaimentimet.
- Takaluukku ruostuu takavalojen sisäkulmasta.
- Ajovalonpesurit ovat lentäneet taivaan tuuliin edellisellä omistajalla. Ratkaisuna poistaa sulake. Ohjaavan releen poistaminen antaa vikakoodin.
- Konepellin avaus takkuaa. Oireena on, että apukuskin puoleinen lukko ei toimi kunnolla ja pelti jää auki siltä puolelta. Ajossa konepelti sitten vähän heiluu. Samoin avauskahva voi olla löysä ja ei palauta. Usean lähteen mukaan merkkiliikkeessä säätö auttaa, mutta minulla piti vaihtaa koko vaijeri ja samoin kahvaan piti tehdä joku viritys, että toimii toivotusti.
- Ensimmäisen sarjan autojen kanssa helle ilmeisesti vaurioittaa infotainmentin näyttöä. Omassakin yksilössä tätä on vähän havaittavissa.
- Alkupään autoihin ei tahdo saada merkkiliikkeessä softapäivityksiä. Softapäivitykset saattavat rauhoittaa vikavalojen syttymistä sähköhäiriön ilmetessä.
- Keyless entry takkuaa välillä. Varsinkin lukitseminen ovien napista. Tilanne parani huomattavasti kun lopetin avaimien pitämisen kännykän kanssa samassa taskussa, mutta ajoittain tökkii edelleen. Yleensä kun nostan avaimen kahvan viereen, niin alkaa toimia.
- Akun heikko varaus antaa airbagin ja käsijarrun vikavaloja. Akun joutuu uusimaan ajoittain ja ylläpitolaturiin kannattaa investoida. Samoin S&S deaktivaattori kannattaa hankkia.
- Polttoaineluukku käyristyy kylmällä säällä.
- Alkupään takaluukun kumivaimentimet ei ole riittävän jäykät ja luukku hakkaa takapuskuriin naarmut. Vanhaan joko kumiprikkoja tai uudet säädettävät vaimentimet.
- Takaluukku ruostuu takavalojen sisäkulmasta.