Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 14 Marras 2019, 06:30



Vastaa viestiin  [ 7848 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 153, 154, 155, 156, 157
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t) 
Kirjoittaja Viesti

Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Viestit: 70
Paikkakunta: Tampere
Auto: 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
harde kirjoitti:
Melko normaaliltahan tuo kuulosti, lieneekö minun kuulossa vika..

Aquatica kirjoitti:
Samaa ääntä tulee täältä, mutta oletko varma et on ohjaustehostin? Mulla epäilys menis linjalle laturi tai ilmastointi.

Kai se on sitten ominaisuus, pistää vaan korvaan tuollainen sivuääni. Ohjaustehostimeen viittaa, kun sirinän taajuus muuttuu rattia käännellessä ja ääriasennossa loppuu. Kuuluu myös kaikkein selvimmin tehostimen putkia pitkin.


06 Marras 2019, 08:13
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13360
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^
Vilkaseppas ohjaustehostinnestesäiliöön, kun kone käynnissä. Jos näkyy pelkkää tasaista virtausta, OK, jos "pulppuaa" (ei pitäs tulla yli korkin reunalta tosiaankaan), niin sitten säiliö vaihtoon. Siinä on paluulinjassa sihti, jonka tehtävä on toimia myös kuristimena. Se irtoaa aina joskus - tai on pahasti tukossa - eikä kumpikaan ole tehostimelle ihan bestest of thingies.

Ja joo, kyllä se ohjaustehostin aina ääntä pitää jonkinverran, kun nesteet kiertää paineella järjestelmän läpi. Paljon ajettu autolla? Täällä vasta vajaa 230tkm.


06 Marras 2019, 18:58
Profiili

Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Viestit: 70
Paikkakunta: Tampere
Auto: 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Ei näy mitään normaalista poikkeavaa säiliössä moottorin käydessä. 80tkm ajettu autolla.


08 Marras 2019, 07:11
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Viestit: 4630
Paikkakunta: Nokia
Auto: 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
En nyt pikaisella haulla löytänyt, mutta kiinnostaisi 159 V6 Q4:n todellinen kulutus.

_________________
Alfaholismia vuodesta 2001


08 Marras 2019, 15:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Viestit: 4952
Paikkakunta: Vantaa
Auto: harmaa tojota
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
KJS kirjoitti:
En nyt pikaisella haulla löytänyt, mutta kiinnostaisi 159 V6 Q4:n todellinen kulutus.


https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 33951.html
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 53290.html
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 06025.html

_________________
VMP


08 Marras 2019, 15:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Matka-ajon saa siihen kympin nurkille, jääradalla keskikulutusmittari ei paljoa maksimista (25l/100km) tipu. Kaupungissa loogisesti siltä väliltä.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


08 Marras 2019, 17:47
Profiili

Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Viestit: 30
Auto: Trollhattanilaisia, Ukilaisia, Stuttgarttilaisia.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
KJS, tuu hakemaan koeajoon vaikka viikonlopuksi, hintaan 25€/pv + bensat.
Ei ole pitkäkään matka :)

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/10869171

tai

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/10868174

_________________
Eero Tiainen
0407481428
Autokorjaamo http://www.ET-AutoTech.fi


08 Marras 2019, 19:16
Profiili

Liittynyt: 30 Elo 2019, 20:19
Viestit: 9
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oikea Ohjaustehostimen öljy 2008 rekisteröityyn 2,4 jtdm:n on...? Kuitenkin taitaa olla 2007 vuosikertaa ko. auto alustanumeron perusteella.

Opas sanoo GI/E (punainen neste), mutta jotkin lähteet suosittelevat käyttämään GI/R (vihreä neste) tuon alkuperäisen sijaan... Tuossa nyt on kuitenkin punainen neste eli GI/E.

Alkupään 159:ssähän oli vissiin joitain vääriä osia, kenties myös nesteitä...?

Sinänsä ohjaus pelittää ok, mutta neste on jo aika tummunutta, joten kun tuon vaihtaa niin pohdin mihinkä vaihtaa. Vähän aikaa (10s) pitää oletettavasti tehostin ääntä kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta mihinkään massiivisiin korjausinvestointeihin en ala ennen dramaattisia oireita, kun mitään ei vuoda ja ohjaus toimii hyvin.

Ps. Kiitos edellisestä vinkistä. Starttikitinä hävisi laturin hihnan vaihdolla.


08 Marras 2019, 20:29
Profiili

Liittynyt: 18 Elo 2010, 08:03
Viestit: 151
Paikkakunta: Iisalmi
Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Mikä siinä ohjaustehostimen säiliössä tukkeutuu/särkyy?
Omassakin piti tehostin nyt pakkas aamuina ääntä ja tutkiessa löytyi sihti kellumassa säiliöstä irrallaan (huoh…)


09 Marras 2019, 10:09
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5003
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^No just se sihti. Uudemmissa säiliöissä on tiettävästi parannettu rakenne ettei se sihti irtoaisi.


09 Marras 2019, 11:52
Profiili

Liittynyt: 18 Elo 2010, 08:03
Viestit: 151
Paikkakunta: Iisalmi
Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Huonolla tuurilla särkee tehostimen pumpun? Saako säiliöitä varaosatoimittajilta vai meneekö Alffan marmorilla vierailulle?


09 Marras 2019, 17:57
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13360
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
KimmoKo kirjoitti:
Huonolla tuurilla särkee tehostimen pumpun? Saako säiliöitä varaosatoimittajilta vai meneekö Alffan marmorilla vierailulle?


Huonolla tuurilla voi hajota pumppu tai mahdollisesti edesauttaa hammastangon leviämistä.
eBaysta löytyy hyvin. Joku 50e maksanee uus säiliö, tosin siitä en tiedä et onko kyseessä päivitetty vai vanha versio. Eiköhän se vanhan versionkin säiliö auton oletetun loppuelämän kestä...

eepeolni kirjoitti:
Oikea Ohjaustehostimen öljy 2008 rekisteröityyn 2,4 jtdm:n on...? Kuitenkin taitaa olla 2007 vuosikertaa ko. auto alustanumeron perusteella.

Opas sanoo GI/E (punainen neste), mutta jotkin lähteet suosittelevat käyttämään GI/R (vihreä neste) tuon alkuperäisen sijaan... Tuossa nyt on kuitenkin punainen neste eli GI/E.


Tuo onkin hyvä kyssäri. Jossain löytyy huoltotiedote, jossa jokaisessa autossa kuuluisi olla GI/R, mutta tästä on ollut vääntöä monta kertaa. Mulla oli '06 159 aikasemmin, jossa konehuoneessa oli merkintä GI/R, mutta tavara oli punaista. Vaihdoin tilalle Valvolinen SynPower Power Steering fluidit. Toimi. Nykyisessä on Liqui Molyn vastaavat (CHF111S tais olla), mitkä vaan makso ihan pirusti. Ja oli vaikea huuhdella systeemi. Pitäis vielä kerran varmaan vaihdella nuo litkut...


09 Marras 2019, 18:05
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Viestit: 4524
Paikkakunta: varsinais-suomi
Auto: 156 jts Giugiaro
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
onhan isojötsi aina varma valinta? olis tossa 80tkm ajettu tarjolla ja kauppojen syntyminen on tosi liki. Piretty vissiin, kuin kukkaa kämmenellä. Noh, kun näkee nii on viisaampi, mahdollinen vaalea sisusta voi vielä torpata homman :(

_________________
"puhun niin totta kuin osaan"


09 Marras 2019, 21:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Viestit: 4524
Paikkakunta: varsinais-suomi
Auto: 156 jts Giugiaro
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
gi/r on se tehostimen neste

_________________
"puhun niin totta kuin osaan"


09 Marras 2019, 21:54
Profiili

Liittynyt: 30 Elo 2019, 20:19
Viestit: 9
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
palkus kirjoitti:
gi/r on se tehostimen neste


Ok. Tuohon on sitten laitettu väärää nestettä aikanaan. Pitäisi siis saada huuhdeltua tuon vanha punainen litku kokonaan pois systeemistä, jos vaihtaa tuohon GI/R:n.


09 Marras 2019, 22:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
palkus kirjoitti:
onhan isojötsi aina varma valinta? olis tossa 80tkm ajettu tarjolla ja kauppojen syntyminen on tosi liki. Piretty vissiin, kuin kukkaa kämmenellä. Noh, kun näkee nii on viisaampi, mahdollinen vaalea sisusta voi vielä torpata homman :(


On varmaa, että se jakopää menee vaihtoon jossain vaiheessa, mutta ei se tekemätön paikka ole. Ja on varmaa että bensa maittaa. Muuten(kin) aika perus 939.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


10 Marras 2019, 01:12
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Viestit: 4524
Paikkakunta: varsinais-suomi
Auto: 156 jts Giugiaro
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^on noita isolohkoja, joilla on päästy ainakin 150tkm samalla ketjulla. Öljynvaihtoväli ja öljy ovat ratkaisevassa roolissa, tietääkseni. Jos tuo jtässän syrjäyttää, niin kattava selenia/tutela-tilaus lähtee het, eli kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) öljyt/nesteet vaihtuu.
Vielä kun tietäis, että mistä noita saa tilattua :lol:

_________________
"puhun niin totta kuin osaan"


10 Marras 2019, 08:53
Profiili

Liittynyt: 13 Huhti 2013, 07:06
Viestit: 192
Auto: Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Jos käyttää hyviä öljyjä, niin voi päästä pitkälle, ettei tule ongelmia kulumisen suhteen. Mnulla on 202000 km ajettu 2,2 L JTS ketju vaihdettu 50000 Km:ssa . Aloin käyttämään kun ostin auton 70000 km:ssa Mobil 1 0W-40 öljyä ja RVS lisäys n. 150000 km:ssa ja alkaen 180000 km:ssa 0,5 L Tribodyn 20W-50 Mobilin joukkoon. Moottori ei kuluta öljyä ja tehot ovat tallella.
Tribodyn öljyn paineenkesto on jopa 40 kertainen, verrattuna normaaleihin öljyihin, samoin raapaisujälki jää 1/10 osaan jos on kovia partikkelita naarmuttamassa.
Polttoaineen kulutuksen voi jopa puolittaa http://www.aquatune.com xtreme systeemillä.


10 Marras 2019, 09:00
Profiili

Liittynyt: 30 Kesä 2008, 13:27
Viestit: 1086
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^^^^ Ei varmaan väärää öljyä ole laitettu, koska ennen al. 7200003 (6.2008) tehdas käytti "punaista" Tutela GI/E-öljyä, ja muutti öljyn tuosta alustanumerosta alkaen "vihreeseen" Tutela GI/R-öljyyn. Näitä öljyjä ei saa sekoittaa, vaan öljynvaihdossa järjestelmä on tyhjennettävä mahdollisimman hyvin! Uuden öljyn jähmepiste on huomattavasti parempi, jonka takia öljy vaihdettiin.
Öljysäiliöstä vielä sen verran, että 2.4 JTDm malliin öljysäiliö ei ole muuttunut, ainoastaan 1.9 JTDm 8v/16v, 2.0 JTDm ja 3.2 V6 malleihin. Se ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta etteikö sekin voisi hajota 8) kuten tässä "Kimmo" kertoi.


10 Marras 2019, 09:13
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
palkus kirjoitti:
^on noita isolohkoja, joilla on päästy ainakin 150tkm samalla ketjulla.


Joo, 150tkm on aivan mahdollinen lukema. Varsin tarkoituksellisesti en laittanut mitään matkamittarilukemaa, vaan nimenomaan jossain vaiheessa. Minä vaihdoin jakopään 273tkm kohdalla ja varmaa on, että en ollut ensimmäinen - on mahdotonta sanoa, olinko kuitenkin vasta toinen.

palkus kirjoitti:
Öljynvaihtoväli ja öljy ovat ratkaisevassa roolissa, tietääkseni.


Rema kirjoitti:
Jos käyttää hyviä öljyjä, niin voi päästä pitkälle, ettei tule ongelmia kulumisen suhteen.


Öljyllä ja voitelulla on taatusti vaikutuksensa, etenkin nimenomaan kulumiseen. Väitän kuitenkin, että etenkin remppaamisen jälkeen on merkittävästi isompi vaikutus sillä, mitä sinne ruuvasi paikoilleen (laatu eli materiaalit). Esim. omassani ei mikään osa ketjusta tai pyöristä vaikuttanut erityisen kuluneelta vaan etummainen yläketju oli selvästi venynyt.

Venymiseenkin öljy voi tietenkin vaikuttaa esim. lämmönsiirron puolesta ja kyllä hyvän voiteluaineiden käyttö on muutenkin ihan perusteltua. Mutta tyly totuus on, että ainakin alkuperäisillä ja yleisillä varaosamateriaaleilla mitoitus vaan on liian tiukalla ja GM-JTS:n kanssa tietää, että jossain kohtaa odottaa ajoitusvirhekoodi.

Mutta kuten sanottu, kyllä se jakopää ihan tehtävissä on. Ei kannata ressata, mutta kannattaa tiedostaa.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


10 Marras 2019, 12:17
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13360
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
seppo kirjoitti:
^^^^ Ei varmaan väärää öljyä ole laitettu, koska ennen al. 7200003 (6.2008) tehdas käytti "punaista" Tutela GI/E-öljyä, ja muutti öljyn tuosta alustanumerosta alkaen "vihreeseen" Tutela GI/R-öljyyn. Näitä öljyjä ei saa sekoittaa, vaan öljynvaihdossa järjestelmä on tyhjennettävä mahdollisimman hyvin! Uuden öljyn jähmepiste on huomattavasti parempi, jonka takia öljy vaihdettiin.
Öljysäiliöstä vielä sen verran, että 2.4 JTDm malliin öljysäiliö ei ole muuttunut, ainoastaan 1.9 JTDm 8v/16v, 2.0 JTDm ja 3.2 V6 malleihin. Se ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta etteikö sekin voisi hajota 8) kuten tässä "Kimmo" kertoi.


Täällä myös hajonnut 2.4JTDm:n säiliöstä sihti. Onneksi uusi säiliö tilalla. Ja uudet öljyt on Liqui Molya, CHF110S, vastaa GI/R:ää. Mutta nuo ajattelin vaihtaa Valvoline SynPower Power Steering fluidiin, mikä muistaakseni on paremmalla kylmänkestolla ym..

Ja huuhtelun tärkeyttä ei todellakaan voi unohtaa! 3 Litraa uutta öljyä hädin tuskin riitti huuhtelemaan järjestelmän, vaikka imin molemmat letkut niin tyhjäksi kuin alipaineella lähti. Ja sitä ennen rullailin ohjausta laidasta laitaan, että mahd. paljon öljystä palaisi säiliöön.


10 Marras 2019, 19:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Viestit: 4524
Paikkakunta: varsinais-suomi
Auto: 156 jts Giugiaro
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
tuosta ketjusta vielä: onko se niin aladoobia, että tosiaankin tapahtuu pysyvä muodonmuutos? Olen kyllä ajatellut, että saranoinnit kuluu, jolloin ketju "venyy". Näkyy myös laahaimia olevan vedon puolella, mites ne? Siis edelleen olen sitä mieltä, että voitelulla on osuutensa.

_________________
"puhun niin totta kuin osaan"


10 Marras 2019, 22:41
Profiili

Liittynyt: 13 Huhti 2013, 07:06
Viestit: 192
Auto: Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Aikoinaan muutin Saabin tehtaan öljysuosituksia, niin että suosittelivat Mobil 0W-40 öljyä. Ajoin Saab 93:lla 200000 km öljynkulutus 0. Valitsin Alffaan samoin perustein Mobil 0W-40 Öljyn, ajatus oli että ohut öljy kylmänä menee ketjussa tapin ja holkin väliin ja kuölutusta ei tapahdu, ajatus oli oikein. Öljyn lisäaineet esim RVS ja Tribodyn öljyssä olevat tehostavat suojaa kulumiselta.


11 Marras 2019, 07:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tuota itsekin mietin (ja juuri siihen viittasin, että öljy vaikuttaa kulumaan), mutta jos venymä tulisi "saranoista" siinä määrin, että kiristimestä loppuu vara, niin sen luulisi tuntuvan ketjussa jo ihan käsin (etenkin kun ne yläketjut ei ole kauheen pitkiä). Ei taida mulla enää olla vanhat ketjut hyllyssä, mutta ei ne minusta vaihtaessa ainakaan havaittavasti siltä tuntuneet. Laahaimissa mielestäni oli aika normaalit kulumat, ei niistähän lähellekään kiristimen vertaa oltu pois syöty.

Ei kai 9-3:n minkään muun moottoriversion kuin 2.8T kuulukaan porsia alle 200tkm...

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


11 Marras 2019, 08:04
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 183
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Polforea kirjoitti:
Tuota itsekin mietin (ja juuri siihen viittasin, että öljy vaikuttaa kulumaan), mutta jos venymä tulisi "saranoista" siinä määrin, että kiristimestä loppuu vara, niin sen luulisi tuntuvan ketjussa jo ihan käsin (etenkin kun ne yläketjut ei ole kauheen pitkiä). Ei taida mulla enää olla vanhat ketjut hyllyssä, mutta ei ne minusta vaihtaessa ainakaan havaittavasti siltä tuntuneet. Laahaimissa mielestäni oli aika normaalit kulumat, ei niistähän lähellekään kiristimen vertaa oltu pois syöty.

Ei kai 9-3:n minkään muun moottoriversion kuin 2.8T kuulukaan porsia alle 200tkm...



Ketjun venymisen huomaa ensimmäisnä moottorin häiriövalon syttymisenä ja vikakoodi - ilmoituksena ( nokka-akselien ja kampiakselin ajoitus keskenään virheellinen ).
Tässä vaiheessa kiristimen kiristysvara riittää pitämään ketjun kireänä mutta kampiakselia ja nokka-akseleita valvovat anturit huomaavat venymän seurauksena ajoitusvirheen .
Aluksi moottorin toiminnassa tai tehoissa ei huomaa mitään muutosta , ainoastaan auton katsastus ei häiriövalon takia onnistu .
Myöhemmin kiristimen kiristysvaran loppuessa alkaa kuulua "rallatusta" varsinkin käynnistyksen aikana .
Toinen ketju joka pyörittää tasapainoakselia ja vesipumppua on lyhyt ja siinä ei venymää valvota .
Ainakaan GM - pohjaisessa 2.2 JTS moottorissa ei ole ylä- tai alaketjua vaan sisempi vesipumpulle ja tasapainoakselille ja ulompi nokka-akseleille .
Ketjut on vaidettava öljyistä riippumatta jossain vaiheessa .


11 Marras 2019, 10:06
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
oidipus kirjoitti:
Ketjun venymisen huomaa ensimmäisnä moottorin häiriövalon syttymisenä ja vikakoodi - ilmoituksena ( nokka-akselien ja kampiakselin ajoitus keskenään virheellinen ). Tässä vaiheessa kiristimen kiristysvara riittää pitämään ketjun kireänä mutta kampiakselia ja nokka-akseleita valvovat anturit huomaavat venymän seurauksena ajoitusvirheen .


Kiristimen kuuluu pitää ketju kireällä sieltä "takapuolelta". Voi olla, että jossain moottorikonstruktiossa kiristimen vara riittää siihen, että venymämatka kampuran ja nokan välillä (missä ketju on suht. suorana) riittää virheilmoituksiin, mutta näin ei välttämättä ole. Siinä kohtaa, kun kiristimestä loppuu vara ja ketju löystyy tarpeeksi, alkaa nokka-akselit "heilua", mikä näkyy aika selvästi ajoitusantureita seuraillessa.

En tiedä kauanko edellinen omistaja oli isojötsillä suhannut valo taulussa tehot pätkien, mutta etuyläketjussa oli n. sentti tyhjää, kun heilutteli sitä nokkien välissä.

oidipus kirjoitti:
Aluksi moottorin toiminnassa tai tehoissa ei huomaa mitään muutosta , ainoastaan auton katsastus ei häiriövalon takia onnistu .
Myöhemmin kiristimen kiristysvaran loppuessa alkaa kuulua "rallatusta" varsinkin käynnistyksen aikana .


Jälleen riippuu moottorista, vikakoodin tullessa voi moottorinohjaus leikata tehoja, vaikka itse ajoitusvirhe ei vielä vaikuttaisikaan.

oidipus kirjoitti:
Toinen ketju joka pyörittää tasapainoakselia ja vesipumppua on lyhyt ja siinä ei venymää valvota .
Ainakaan GM - pohjaisessa 2.2 JTS moottorissa ei ole ylä- tai alaketjua vaan sisempi vesipumpulle ja tasapainoakselille ja ulompi nokka-akseleille .
Ketjut on vaidettava öljyistä riippumatta jossain vaiheessa .


Jälleen riippuu moottorista, että millainen konstruktio jakopäähän on toteutettu :). Kysyjän kysymässä isojötsissä (3.2 V6 JTS) kampuralta pyörivä alaketju pyörittää kahta välipyörää, jotka pyörittävät yläketjuja, jotka pyörittävät nokka-akseleita. Tasapainoakseleita tässä koneessa ei ole ja vesipumppu pyörii apulaitehihnalla. Mainitsemani venynyt yläketju oli tälläisessä moottorissa.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


11 Marras 2019, 11:57
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 183
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Polforea kirjoitti:
oidipus kirjoitti:
Ketjun venymisen huomaa ensimmäisnä moottorin häiriövalon syttymisenä ja vikakoodi - ilmoituksena ( nokka-akselien ja kampiakselin ajoitus keskenään virheellinen ). Tässä vaiheessa kiristimen kiristysvara riittää pitämään ketjun kireänä mutta kampiakselia ja nokka-akseleita valvovat anturit huomaavat venymän seurauksena ajoitusvirheen .


Kiristimen kuuluu pitää ketju kireällä sieltä "takapuolelta". Voi olla, että jossain moottorikonstruktiossa kiristimen vara riittää siihen, että venymämatka kampuran ja nokan välillä (missä ketju on suht. suorana) riittää virheilmoituksiin, mutta näin ei välttämättä ole. Siinä kohtaa, kun kiristimestä loppuu vara ja ketju löystyy tarpeeksi, alkaa nokka-akselit "heilua", mikä näkyy aika selvästi ajoitusantureita seuraillessa.

En tiedä kauanko edellinen omistaja oli isojötsillä suhannut valo taulussa tehot pätkien, mutta etuyläketjussa oli n. sentti tyhjää, kun heilutteli sitä nokkien välissä.

oidipus kirjoitti:
Aluksi moottorin toiminnassa tai tehoissa ei huomaa mitään muutosta , ainoastaan auton katsastus ei häiriövalon takia onnistu .
Myöhemmin kiristimen kiristysvaran loppuessa alkaa kuulua "rallatusta" varsinkin käynnistyksen aikana .


Jälleen riippuu moottorista, vikakoodin tullessa voi moottorinohjaus leikata tehoja, vaikka itse ajoitusvirhe ei vielä vaikuttaisikaan.

oidipus kirjoitti:
Toinen ketju joka pyörittää tasapainoakselia ja vesipumppua on lyhyt ja siinä ei venymää valvota .
Ainakaan GM - pohjaisessa 2.2 JTS moottorissa ei ole ylä- tai alaketjua vaan sisempi vesipumpulle ja tasapainoakselille ja ulompi nokka-akseleille .
Ketjut on vaidettava öljyistä riippumatta jossain vaiheessa .


Jälleen riippuu moottorista, että millainen konstruktio jakopäähän on toteutettu :). Kysyjän kysymässä isojötsissä (3.2 V6 JTS) kampuralta pyörivä alaketju pyörittää kahta välipyörää, jotka pyörittävät yläketjuja, jotka pyörittävät nokka-akseleita. Tasapainoakseleita tässä koneessa ei ole ja vesipumppu pyörii apulaitehihnalla. Mainitsemani venynyt yläketju oli tälläisessä moottorissa.


Hyvä vastaus , oikeasti !


11 Marras 2019, 12:13
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5003
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
palkus kirjoitti:
tuosta ketjusta vielä: onko se niin aladoobia, että tosiaankin tapahtuu pysyvä muodonmuutos? Olen kyllä ajatellut, että saranoinnit kuluu, jolloin ketju "venyy". Näkyy myös laahaimia olevan vedon puolella, mites ne? Siis edelleen olen sitä mieltä, että voitelulla on osuutensa.

Tämä kiinnostaa minuakin. Olisi mielenkiintoista, jos joku tekisi tarkan vertailun mittauksineen vanhan ja uuden ketjun välillä ja selvittäisi, mistä pituuden muutos tulee.


11 Marras 2019, 14:28
Profiili

Liittynyt: 10 Marras 2019, 20:16
Viestit: 1
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Uusi käyttäjä ilmoittautuu! Suunnitelmissa hankkia tuollainen 159 3.2 moottorilla ja autolla menty hieman yli 100 000km ja ketjuremppaa ei vielä tehty. Kysymys kuuluukin olisiko heittää jotain pyöreetä hinta-arviota tulevasta ketjurempasta teetettynä. Ja seuraava kysymys, alkaako kukaan edes tekemään? Kyseinen auto ja merkki itselle täysin tuntematon.


11 Marras 2019, 17:05
Profiili

Liittynyt: 30 Elo 2019, 20:19
Viestit: 9
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Luka kirjoitti:
Uusi käyttäjä ilmoittautuu! Suunnitelmissa hankkia tuollainen 159 3.2 moottorilla ja autolla menty hieman yli 100 000km ja ketjuremppaa ei vielä tehty. Kysymys kuuluukin olisiko heittää jotain pyöreetä hinta-arviota tulevasta ketjurempasta teetettynä. Ja seuraava kysymys, alkaako kukaan edes tekemään? Kyseinen auto ja merkki itselle täysin tuntematon.


Ei ole henkilökohtaista kokemusta ko. autosta, mutta jonkinlaisena hintareferenssinä löytyy tällainen korjaamo Tampereelta http://et-autotech.fi/palvelut/ . Käytin taannoin autoni tuolla huollossa, ja omistajalla on omakohtaista kokemusta alfoista. Taitaa omistaa muutaman.


11 Marras 2019, 17:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 09 Loka 2009, 18:05
Viestit: 659
Paikkakunta: Valkeakoski
Auto: Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Automaattinen sisäilmankierto ja AQS kylmällä kelillä. Mikä on oikea toimintalogiikka?
Nyt näyttää siltä, että kylmällä automatiikka on pois päältä oletuksena, saa toki napista takaisin. Lämpimillä keleillä automagiikka on päällä?
Onko normaalia, vai miten tuon pitäisi toimia?


11 Marras 2019, 20:22
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Viestit: 4524
Paikkakunta: varsinais-suomi
Auto: 156 jts Giugiaro
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Isojötsikaupat tuli tehtyä (saa onnitella :) ) Oliko niin, että alkuperäiset kuraläpät ovat kiven alla ? Tuossa kun on helmojen etureunat alkuperäisessä maalissa ja kunnossa, niin olis kiva suojata, ennenkuin alan paahtamaan suolabaanaa

_________________
"puhun niin totta kuin osaan"


11 Marras 2019, 21:34
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tervetuloa isojötsistien onnelliseen joukkoon! Autotalliketjua odotellessa..

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


11 Marras 2019, 22:06
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5003
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Xehpuk kirjoitti:
Automaattinen sisäilmankierto ja AQS kylmällä kelillä. Mikä on oikea toimintalogiikka?
Nyt näyttää siltä, että kylmällä automatiikka on pois päältä oletuksena, saa toki napista takaisin. Lämpimillä keleillä automagiikka on päällä?
Onko normaalia, vai miten tuon pitäisi toimia?

Kylmällä automatiikka menee pois, koska ilmastointi ei toimi kylmällä. Sisäilmankierto haluaa käyttää ilmastointia ettei ikkunat huurtuisi.


11 Marras 2019, 22:08
Profiili

Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Viestit: 678
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Talvirenkaista... tämä nyt ei pelkästään 159 ketjuun kuulu mutta:

Talvirenkaita tässä pk-seudulla eilen vaihtelin ja yllätys yllätys, yksi pultti edessä sen verran pyöreä (kiukutellut jo aikaisemminkin) että ei suostunut aukeamaan.

1) onko noilla rengasliikkeillä parempia työkaluja / kikkoja tuollaisen avaamiseen?

2) mitäs edullista rengasliikettä tässä pk-seudulla suosittelette, pitäisi siis tuo yksi rengas saada vaihdettua, muut vaihdoin jo. Lähinnä siis renkaan irrotus, talvirengas tilalle ja varmaan joku tasapainotus... nyt jossain 50-60 km/h vauhdissa aivan hirveä ravistus ratissa, oikeen vitutti ajaa pitkästä aikaa.


12 Marras 2019, 08:51
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kyllä ainakin osalla rengasliikkeistä on konsteja aukoa niitä pultteja. Soita tai käy ja kysy, että onnistuuko. Käymällä voivat toki katsoa sitä kantaa ja kommentoida.

Kai se viimeinen kesäkumi on edessä? Ei välttis tartte ihmetellä sitä tärrää ratissa jos etuakselin kumit eroaa toisistaan liiaksi..

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


12 Marras 2019, 10:34
Profiili

Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Viestit: 70
Paikkakunta: Tampere
Auto: 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
palkus kirjoitti:
Isojötsikaupat tuli tehtyä (saa onnitella :) ) Oliko niin, että alkuperäiset kuraläpät ovat kiven alla ? Tuossa kun on helmojen etureunat alkuperäisessä maalissa ja kunnossa, niin olis kiva suojata, ennenkuin alan paahtamaan suolabaanaa

Löytyy osanumerolla 50903092. Ebaysta löytyy monta myyjää. Ite tilasin briteistä, hintaa tuli posteineen n. 70e ja alustan massauksen yhteydessä laitettiin kiinni. Kiinnittyy klipseillä ja yhdellä ruuvilla.


12 Marras 2019, 11:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5003
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
^Ei ne Suomessa marmorillakaan tainneet kummasti enempää olla, itse tilasin sieltä.


12 Marras 2019, 14:02
Profiili
Avatar

Liittynyt: 10 Kesä 2006, 20:01
Viestit: 1176
Paikkakunta: Kylmäkoski
Auto: 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Caijo-Romeo kirjoitti:
Mahtaisko 2.4 jtdm vetarit olla samoja kuin 1.9jtdm automaatissa? Poorit vaikuttaisi olevan kataloogien mukaan samat. Veman nivel ei kestänyt ihan vuottakaan. Surkeaa laatua nykyään eikä kukaan ota vastuuta mistään.

Vastaus tähän on että ainakin vasemmalle sopii 2.4jtdm vetari. Melkoiset painumat oli vanhassa sisäpään "kupissa". Tripodi saattoi olla jopa ihan ok vielä. Melkoisen pehmeetä tavaraa kun ei vakio vääntöjä kestä edes vuotta. Saa nähdä miten hyvä tää GSP:n vetari on..

_________________
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.


13 Marras 2019, 18:04
Profiili

Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19
Viestit: 3
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Tapahtui tänään... nimimerkki ei enteile hyvää.

Kilometri ennen paikallista korjaamoa syttyi ”low oil pressure” valo näyttöön, ajattelin että joku sensori häiriö.

Auto siis 2007 vuosimallin 2,4 jtdm, kilometrejä noin 275000.

Köröttelin kilometrin korjaamolle ja pääsin heti sisään. Öljyä valui pihalla kävelyvauhdissa niin, että asfalttiin jäi valehtelematta musta viiva.

Konepelti auki ja öljyä joka puolella konehuonetta, enemmän kuitenkin eteenpäin katsoessa oikealla puolella.
Mitään räjähdystä tms poikkeavaa ei kuulunut. Ilman sitä häiriövaloa tuskin olisin edes huomannut mitään.

Mikä ihme tuossa voi tuollalailla posahtaa? Arvauksia?

Remonttimies sanoi, että hyvin todennäköistä että ”sen Alfan tarina oli sitten siinä!!!”?!?

Huomenna lupasi tutkia lisää, paikka oli juuri menossa kiinni.


13 Marras 2019, 18:27
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Kutakuinkin mistä tahansa öljypuolen liitoksesta/rajapinnasta, joka on repsahtanut auki, voi tuo vana tulla. Edes sijainnista ei voi päätellä mitään, jos autossa on ollut pohjamuovi paikoillaan.

Valitettavasti korjaamolla on vahva mahdollisuus olla oikeassa. Voitelun katoaminen ei ole moottorin kannalta yhtään hyvä asia ja voi tehdä nopeasti melkoisen täystuhon voimanlähteelle. Korjaamiseen menee helposti useita tonneja vaikka itse tekisi, eikä vastaava ehjä auto tuppaa maksamaan niin paljoa. Jos kyseessä on neliveto tai muuten erikoinen yksilö, voi korjaukselle löytää jotain järkeä, mutta epätodennäköistä on tuo.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


13 Marras 2019, 18:41
Profiili

Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19
Viestit: 3
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Polforea kirjoitti:
Kutakuinkin mistä tahansa öljypuolen liitoksesta/rajapinnasta, joka on repsahtanut auki, voi tuo vana tulla. Edes sijainnista ei voi päätellä mitään, jos autossa on ollut pohjamuovi paikoillaan.

Valitettavasti korjaamolla on vahva mahdollisuus olla oikeassa. Voitelun katoaminen ei ole moottorin kannalta yhtään hyvä asia ja voi tehdä nopeasti melkoisen täystuhon voimanlähteelle. Korjaamiseen menee helposti useita tonneja vaikka itse tekisi, eikä vastaava ehjä auto tuppaa maksamaan niin paljoa. Jos kyseessä on neliveto tai muuten erikoinen yksilö, voi korjaukselle löytää jotain järkeä, mutta epätodennäköistä on tuo.


Tolla autolla ajettiin max 800 m kun valo syttyi...

Jos se joku liitos olisi niin toi nyt olisi varmaan 5 min homma hoitaa?

Nyt ongelma oli se, että pohjalevy kun oli paikoillaan niin sitä kautta ei nähnyt. Ja konehuoneen yläosassa sitä öljyä oli joka puolella, oikealla paljon enemmän.

Mitä laitteita siellä oikealla puolella on?


13 Marras 2019, 21:06
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 183
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
RIP-Alfa kirjoitti:
Polforea kirjoitti:
Kutakuinkin mistä tahansa öljypuolen liitoksesta/rajapinnasta, joka on repsahtanut auki, voi tuo vana tulla. Edes sijainnista ei voi päätellä mitään, jos autossa on ollut pohjamuovi paikoillaan.

Valitettavasti korjaamolla on vahva mahdollisuus olla oikeassa. Voitelun katoaminen ei ole moottorin kannalta yhtään hyvä asia ja voi tehdä nopeasti melkoisen täystuhon voimanlähteelle. Korjaamiseen menee helposti useita tonneja vaikka itse tekisi, eikä vastaava ehjä auto tuppaa maksamaan niin paljoa. Jos kyseessä on neliveto tai muuten erikoinen yksilö, voi korjaukselle löytää jotain järkeä, mutta epätodennäköistä on tuo.


Tolla autolla ajettiin max 800 m kun valo syttyi...

Jos se joku liitos olisi niin toi nyt olisi varmaan 5 min homma hoitaa?

Nyt ongelma oli se, että pohjalevy kun oli paikoillaan niin sitä kautta ei nähnyt. Ja konehuoneen yläosassa sitä öljyä oli joka puolella, oikealla paljon enemmän.

Ei kannata vielä heittää "kirvestä kaivoon" ennenkuin vuotokohta selviää . Noin lyhyt matka ilman öljynpaineita ei välttämättä riko mitään varsinkaan jos mitään kolinaa ei kuulunut .

Mitä laitteita siellä oikealla puolella on?


13 Marras 2019, 21:25
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 183
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
oidipus kirjoitti:
RIP-Alfa kirjoitti:
Polforea kirjoitti:
Kutakuinkin mistä tahansa öljypuolen liitoksesta/rajapinnasta, joka on repsahtanut auki, voi tuo vana tulla. Edes sijainnista ei voi päätellä mitään, jos autossa on ollut pohjamuovi paikoillaan.

Valitettavasti korjaamolla on vahva mahdollisuus olla oikeassa. Voitelun katoaminen ei ole moottorin kannalta yhtään hyvä asia ja voi tehdä nopeasti melkoisen täystuhon voimanlähteelle. Korjaamiseen menee helposti useita tonneja vaikka itse tekisi, eikä vastaava ehjä auto tuppaa maksamaan niin paljoa. Jos kyseessä on neliveto tai muuten erikoinen yksilö, voi korjaukselle löytää jotain järkeä, mutta epätodennäköistä on tuo.


Tolla autolla ajettiin max 800 m kun valo syttyi...

Jos se joku liitos olisi niin toi nyt olisi varmaan 5 min homma hoitaa?

Nyt ongelma oli se, että pohjalevy kun oli paikoillaan niin sitä kautta ei nähnyt. Ja konehuoneen yläosassa sitä öljyä oli joka puolella, oikealla paljon enemmän.

Ei kannata vielä heittää "kirvestä kaivoon" ennenkuin vuotokohta selviää . Noin lyhyt matka ilman öljynpaineita ei välttämättä riko mitään varsinkaan jos mitään kolinaa ei kuulunut .

Mitä laitteita siellä oikealla puolella on?

Ei kannata vielä heittää "kirvestä kaivoon" ennenkuin vuotokohta selviää . Noin lyhyt matka ilman öljynpaineita ei välttämättä riko mitään varsinkaan jos mitään kolinaa ei kuulunut .

Mitä laitteita siellä oikealla puolella on?


13 Marras 2019, 21:27
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7748
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
RIP-Alfa kirjoitti:
Tolla autolla ajettiin max 800 m kun valo syttyi...


800m kuutosella, jolloin moottorin kierrokset on muistaakseni luokkaa 1500rpm@80km/h eli 90kr/h eli 90kr/80km eli 1125r/km eli 900 kierrosta ehtii kampura pyörähtää isoimmalla vaihteella. Pienemmällä vaihteella ehtii kampura pyöriä enemmän samalla matkalla.

RIP-Alfa kirjoitti:
Jos se joku liitos olisi niin toi nyt olisi varmaan 5 min homma hoitaa?


Liitoksen korjaus voi olla 5min homma. Jos laakeri on voitelun puitteessa ottanut itseensä, alakerran korjaus ei ole 5min eikä 5eur homma. Kannattaa se tottakai katsoa, mikä on tilanne. Ottaa vähän lisätyötä nypätä öljypohja pois, mutta kyllä minä tuossa kohtaa tuurilla vetämisen sijasta katsoisin alakerran laakeroinnin. Se siis voi olla vielä pelastettavissa ja toivottavasti onkin, mutta on myös mahdollista että tilanne aiheuttaa erinäisiä kirosanoja.

RIP-Alfa kirjoitti:
Nyt ongelma oli se, että pohjalevy kun oli paikoillaan niin sitä kautta ei nähnyt. Ja konehuoneen yläosassa sitä öljyä oli joka puolella, oikealla paljon enemmän.


Voisi olla lasahtanut jostain filtterin tienoosta ehkä, mutta purkamalla ja tutkimallahan se selviää.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


13 Marras 2019, 21:51
Profiili

Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Viestit: 30
Auto: Trollhattanilaisia, Ukilaisia, Stuttgarttilaisia.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oikealla puolen menee öljyjäähdyttimen letkut alhaalla.
Selvinnee kuitenkin purkamalla enemmän.

Suosittelen käyttämään öljypohjan lattialla ja tarkastamaan alakerran laakerit. Jos ei ole luiskat päässeet pyörähtämän ja ruhjomaan kiertokankia tai lohkoa, ennuste on hyvä :)

_________________
Eero Tiainen
0407481428
Autokorjaamo http://www.ET-AutoTech.fi


13 Marras 2019, 21:54
Profiili

Liittynyt: 13 Marras 2019, 18:19
Viestit: 3
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Joo, aika mahdoton sanoa mikä ihme sille tuli.

Siis ei mitään poikkeavaa ääntä, ajoin jopa ilman radiota niin olisin aivan varmasti kuullut jos siellä olisi joku "RÄJÄHTÄNYT"!!!

Ilmoittelen sitten miten kävi... kyllä mä tuolla mielelläni olisin vielä ajellut.

Nyt täytyy katsella plan b) eli hakea auto ruotsista tai virosta. Nettiautossa näytti olevan 2 kpl 159:jä myynnissä ja niilläkin ajettu aivan helvetisti. Virosta tai Saksasta tuollainen CLS mercedes voisi olla myös aika pop.


13 Marras 2019, 22:28
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:27
Viestit: 3056
Paikkakunta: Pori
Auto: 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Oma veikkaus on turbon hajoaminen, jonka seurauksena öljyt on tullut pihalle. Omasta 2.4:sta meni viime vuonna turbo ja suurin osa öljyistä lensi ympäri konehuonetta. Suurin valuma jälki maahan tuli pelkääjän puolen ajovalon kohdalta. Tässä ei tosin ollut pohjamuovia paikoillaan.

_________________
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.


13 Marras 2019, 23:25
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 7848 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 153, 154, 155, 156, 157

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com