147/156 ruostekysely

Alfoista

Valvoja: Moderators

Onko ollut ruostetta tai reikiä?

On
96
60%
Ei
47
30%
Ruostuuko nämä?
9
6%
En ole tutkinut
7
4%
 
Ääniä yhteensä: 159

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Terzius kirjoitti:Onkos se kannatuksellaan vielä 2004 valmistettua autoa lähteä suojaamaan? Dinitrol oli ainakin aikoinaan sellaista tavaraa jonka väitettiin pysäyttävän koteloissa alkanut ruostuminen. Tiedä sitten, onko noista eri aineista ja käsittelyistä kokemuksia? Onhan noita kait testailtukin jossain alan lehdissä. Juuri hankittu 147 näyttäisi niin hyvältä, että olisi mukava säilöä sitä pidempäänkin.

Kannattaa sitten putsaa ja maalata ruosteiset kohdat pohjasta, eikä vain massaa ruosteen päälle. Itelle tekivät noin ruostesuojutuksessa ja nyt 3v (2v ajossa) myöhemmin saa sitten tehdä oikeastaan kokohomman uudestaan kunnolla.
03 156 jts, takapyörien eestä sivuhelmat paikattu ja samaan kohtaan pohjaan pitää kanssa laittaa pienet paikat. Muualla reipasta pintaruistetta.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Täytyy ruveta kyselemään tarjouksia. Onko voorumilaisilla kokemuksia aineiden/ käsittelyjen paremmuudesta? Ennen tykkäsivät esson baarin miehet sanoa jotta jotkut aineet on parempia vanhoihin (ilmeisesti jo ruskettuneisiin) kuin toiset. Täytyy vissiin kuuklata...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Voisin kuvitella, että hyvän suojauksen vois tehdä joku täältä foorumilta, eikä ainakaan ruosteet jää piilotetuksi.
Jos haluat tarkkaa ruostesilmää niin Senjör Alfissimo saattaisi olla innostunut (ainakin se on nähnyt niin monta pohjatonta 156:sta jo, että ehkä vaihtelu virkistäis? :D)

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Onko kukaan onnistunut estämään 156 mätänemistä sisältä ulospäin? Viime kesänä putsasin pohjasta pintaruosteet ja ruosteenestot päälle ja taas pukkaa kukkaa. :evil:
Helmakotelot ulospäin lähes ruosteettomat mutta sisäpuolelta sen verran roisin näköisiä ettå en viitti liittää kuvia :drinking:

Onkohan mitään tehtävissä tai pystyykö joku ruosteenestomassauspaja tai Alfissimo tunkemaan jotkut mömmöt helmoihin ja pohjaan sisäpuolelle jotka pysäyttäisivät maatumisprosessin?
Through difficulties to defeat

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Taitaa ainut mömmö mikä pysäyttää paluun malmiksi olla sähköliimalla ruosteen tilalle kiinnitetty terve pelti. Ja toki ensiks pitää kaivaa vanhat jämät pois. Alfissimolla on hyvä meisseli :mrgreen: Joka muuttaa terveenkin pellin ruosteeksi nopeasti :-D

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Copyright »

^ Taitaa katsuri käyttää samanlaista meisseliä? :silly:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei käytä :silly:

Eikös tässä just viimeksikin käynyt niin, että katsuri löysi jonkun pienen pienen rei'än alun tms.

Alfissimo löysi puoli pohjaa ruostetta. :mrgreen: :drinking:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

No on ne pikkuriät joskus vähän kasvanu siitä, mitä alkujaan "piti" olla :oops: . Se on vaan helpompi hitsata sellaiseen kohtaan, joka vielä etäisesti muistuttaa metallia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eräs vääränmerkkinen japanialainen tuli tosin tonttiin ihan sormillakin, joten meisselin käyttö ei ole edes pakollista :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Alfissimo kirjoitti:Eräs vääränmerkkinen japanialainen tuli tosin tonttiin ihan sormillakin, joten meisselin käyttö ei ole edes pakollista :lol:
Joo, mut sillä oli aiheutettu tartunta ensin :mrgreen: :drinking:

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mikä muuten on sitten oikeanmerkkinen jaappanilainen?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

:lol: :lol: ...vääränmerkkinen, japanialainen.

Korjataan pilkulla, kun sitä kerta alettiin nusnus.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja palkus »

:mrgreen:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Onkohan kukaan keksinyt mistä se vesi pääsee sisälle näihin vessoihin? Vituttaa kun kaikki vedenpoistot rassaa säännöllisesti ja vaikuttaisi toimivan ettei kuravedet jää muhimaan mihinkään mutta edelleen sisältä ulospäin mätäneminen jatkuu. :evil:
Through difficulties to defeat

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Lattiassa vai helmassa?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos helmassa, niin sinne vesi pääsee etupyöräkotelosta, josta suora kanava mädättämään sekä kuskin jalkatilan etunurkkaa että myös helmakoteloa. Pyöräkotelossa on joko valmis ruostereikä tai sitten puuttuu suojatulppa. Myös takapyöräkotelon huopaa etureunastaan raottamalla näkee, onko siellä tehtaan peltiä, vai pelkkää ruostetta. Alanurkassa todennäköinen ruoste ja sieltä lisää vettä helmakoteloon.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Elikkä se vesi pääsee niistä kumitulpista läpi? 75% vedestä näyttäisi päätyneen kuskin helmaan ja loput 25% mädättämään lattiaa vedenpoistojen tienoila kuin myös helmojen liepeiltä. Apparin helma on lähes hyvässä kunnossa sisäpuolelta. Kurkin sisään kumitulppien alta
Through difficulties to defeat

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Laitetaas nyt kuvaakin. Saas nähdä jos kestää. Helma ulospäin ruosteeton lukuunottamatta pieniä kiveniskemiä. Siinä olis ennen ja jälkeen.
Liitteet
WP_20160506_15_13_47_Pro.jpg599.jpg
WP_20160506_15_13_47_Pro.jpg599.jpg (72.55 KiB) Katsottu 6685 kertaa
WP_20160509_08_53_57_Pro.jpg5992.jpg
WP_20160509_08_53_57_Pro.jpg5992.jpg (90.03 KiB) Katsottu 6685 kertaa
Through difficulties to defeat

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Copyright »

^Miten sä putsasit nuo ruosteet tuolta helman sisältä?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^^Mitä toi musta mämmi on?

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Näyttää ruosteenmuuntoaineelta.

Jos on, ei tule kestämään. Pitäisi päästä hiekkapuhaltamaan ruosteen pois ja maalia sekä massaa päälle.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja mutt »

Juu, ei tule kestämään, ikävä kyllä. Vaikka kestäisikin, niin tuo alasauma lahoaa auki kohtapuolin. Toimivampi käsittely olisi ollut ohut kotelosuojaöljy (esim. Dinitrol ML) uusittuna pariin-kolmeen kertaan vuoden välein. Saattaisi saada ruosteen etenemisen jopa lähes pysähtymään. Näissäkin mömmöissä on eroja, osa on sellaista räkämäistä vahaa, joka jähmettyy aika tiukaksi, ja tuskin auttaa mitään.

Punton öljypohjassa oli pahasti ruostetta. Käsittelin kotelosuoja-aineella ilman sen kummempia puhdistuksia. Vuoden-parin päästä päästä iso osa ruosteesta irtosi levynä kotelosuoja-aineen kanssa, ja pintaan jäi ohuempi ruostekerros. Tähän kotelo-öljy, ja sitten on pysynyt. Todennäköisesti vähän saman tapainen reaktiosarja tuollakin tapahtuisi, mistä syystä kotelosuojan on parempi olla sellaista, joka ei tee kovaa pintaa, joka estäisi uusintakäsittelyn pääsyä alleen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllähän tuolla näkyy jo ihan alkavaa reikää vakiokohdissa. Malliesimerkki siitä, kuinka nämä on mädäntyneet tuolta sisemmästä palkista, vaikka ulompi helmapelti vielä järjissään näyttäisikin olevan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Juu en yhtään epäile etteikö mätänis läpi. Sen verran epätoivoinen kokeilu tuolla ruosteenmuuntomämmillä mutta jos 5 vuotta menis ilman helmojen uusimisia. Ja tosiaan rassasin pahimmat ruosteet lattaraudalla ja imuroin helvetin pitkällä putkiviritelmällä irtoruosteet helmakotelosta ennen mämmiä.
Through difficulties to defeat

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Noniin nyt voin päivittää että mämmit ja massat kesti reilu 2v ja 5000km. :mrgreen: kuskin puolen helmas semmone nyrkinmentävä reikä missä reikä näkyikin kuvassa 5mm kokoisena. Toinen helma edelleen hitsaamaton ja läpäs katsurin käsittelyn. Ihme ku ottaa huomioon et 20v vanha 156 :shock:
Through difficulties to defeat

Avatar
Macela
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Macela »

Ei kauaa enää mee että 156 on harvinaisempi näky liikenteessä mitä vaikka 8C

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Alle 10-vuotta vanha unoquattrosette näytti tommoselta ku pieniä pintaruosteita rapsuttelin pois :) Kuva
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja atm »

Kun kukkia tai kuplia näkyy ulkopelleissä on helmakotelo käytännössä koko alaosan matkalta vaihtokunnossa.

Noissa helmoissa ei kyllä ole tehtaalta mitään vedenpoistokanavia ellei sellaisiksi lasketa niitä kumitulpattuja aukkoj, jotka ei kyllä siinä tarkoituksessa toimi.

Helman takaosan limirakenteisiin ei pääse mistään eikä mitkään suoja-aineet ellei poraa reikiä oikeisiin paikkoihin. Monesti tämäkin alkaa olla jo myöhäistä: juna on jo mennyt tai siis ruoste on jo tullut.

Säännöllisellä kotelosuoja-aine käsittelyllä saa ajamiseen jatkoaikaa mutta pahasti ruostunutta se ei uudeksi tee.

Sitä odotellessa kun joku ihmeainevalmistaja julkaisee käärmelitkun millä ruosteesta tehdään takaisin terästä on tyytyminen vanhoihin menetelmiin.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Shakal kirjoitti:Sen takia vähän kyseenalaistan näitä "ei ole ollut ruostetta" "ei ainakaan minun autossani" ym kommentteja.

Vähän kuin tie hogwartsiin. Sun tarvii uskoa että se on siellä :mrgreen:
Juu, huvittaa kans ku jokku pokalla toteaa, että pientä pintaruostetta vaan on omassa katiskassa, ei muuta :)

No sitä pientä pintaruostetta oli tossa mullakin, jota aloin putsaamaan, ja tommonen ihanuus paljastui joka edellisen viestin kuvassa näkyy, näytti siis oikeasti päällepäin parille pienelle pintaruostekuprulle.
Ja autoliikkeen hommaamasta leimastakaan ei ollut kun tovi.

Takalokareiden rakenne oli alhaalta myös ihan älytön, ku sisälokarit irroitin, niin oli täynnä hiekkaa, siis ihan täynnä ja alapuolella ei ollut mitään "valumakuilua" että mistä toi hiekka tai vesi pääsis valumaan pois, vaan siellä oli kanttaus, johon se kaikki mahdollinen kerääntyy.

Ikävä tuli kyllä PSA kulkineita ku, niissä ei ikuna ollu mitään ruosteen alkuakaan, vaikka olis puuttunut maalia pinnasta ja ikää 10vuotta enemmän.
Viimeksi muokannut Giovinazzi, 20 Syys 2019, 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Giovinazzi kirjoitti:
Shakal kirjoitti:Sen takia vähän kyseenalaistan näitä "ei ole ollut ruostetta" "ei ainakaan minun autossani" ym kommentteja.

Vähän kuin tie hogwartsiin. Sun tarvii uskoa että se on siellä :mrgreen:
Juu, huvittaa kans ku jokku pokalla toteaa, että pientä pintaruostetta vaan on omassa katiskassa, ei muuta :)

No sitä pientä pintaruostetta oli tossa mullakin, jota aloin putsaamaan, ja tommonen ihanuus paljastui joka edellisen viestin kuvassa näkyy, näytti siis oikeasti päällepäin parille pienelle pintaruostekuprulle.
Ja autoliikkeen hommaamasta leimastakaan ei ollut kun tovi.

Takalokareiden rakenne oli alhaalta myös ihan älytön, ku sisälokarit irroitin, niin oli täynnä hiekkaa, siis ihan täynnä ja alapuolella ei ollut mitään "valumakuilua" että mistä toi hiekka tai vesi pääsis valumaan pois, vaan siellä oli kanntaus, johon se kaikki mahdollinen kerääntyy.

Ikävä tuli kyllä PSA kulkineita ku, niissä ei ikuna ollu mitään ruosteen alkuakaan, vaikka olis puuttunut maalia pinnasta ja ikää 10vuotta enemmän.
PSA:n parantumisen kirjoitan myös alle tässä vahvasti. FCA:lla vielä opettelua tai eikö suola-alueiden markkinoista välitetä tarpeeksi ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Kuinkas muuten uudemmissa malleissa on ruostumisen laita?
Onko samalla tyylillä parsittu kasaan edelleen ja 10-vuotiaasta alkaen alkaa oleen karua jälkeä, vai onko parantunut siltä osin laatu mitenkään?
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

FinPat
Viestit: 7279
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Giovinazzi kirjoitti:Kuinkas muuten uudemmissa malleissa on ruostumisen laita?
Onko samalla tyylillä parsittu kasaan edelleen ja 10-vuotiaasta alkaen alkaa oleen karua jälkeä, vai onko parantunut siltä osin laatu mitenkään?
En ole alan ammattilainen ja onhan Stelviossa käytetty runsaasti muovia ja alumiinia mutta väittäisin että fundamentaalisesti Alfan suunnittelusäännöissä ei ole huomioitu suola-hiekka-loska ympäristöä. Apurunko näyttää olevan mallia 159 mustametalli ja kaikenlaisia suolahiekan kerääntymiskoteloita löytyy runsaasti. Ja sähköliittimiä paljaana roiskeelle alttiissa kohdissa.

Aika näyttää.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Jep ja Giuliettan markkinoille tullessa hehkutettiin, että alustarakenteissa käytetään runsaasti alumiinia.

No kohta ensimmäiset mallit on 10v vanhoja, mitenköhän niissä toi ruostuminen niissä kohtaa, kaikki kun kuitenkaan oo alumiinia.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Teemuv
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Tammi 2018, 17:27

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Teemuv »

^^ Paljon riippunee myös siitä onko teetetty ylimääräinen ruosteenestokäsittely, omaan Giuliaani se oli ensimmäisiä asioita, joita teetätin ostettuani auton uutena. Ja ei toki ole Alfa, joskin saman firman tuote, mutta sama käsittely tehtiin isäukon vuonna 2003 uutena ostamaan Fiat Stiloon heti auton ollessa uusi ja vasta tämän vuoden heinäkuussa hitsasin siihen ensimmäisen paikan. Sekin oli kuskin puolen etuhelmaan ja johtui siitä, että helmassa ollut suojatulppa oli irronnut huomaamatta ja helman sisään oli päässyt hiekkaa ja muuta ryönää. Autohan on siis lähemmäs 300tkm ajettu ja muuten käytännössä ruosteeton ja korjauspelti helmaan kustansi virosta 30e ja muut hilppeet ja tarvikkeet biltemasta noin 40e, joten en pitäisi kyseistä asiaa järin isona juttuna saati Italialaisia autoja mitenkään eritysen ruosteherkkinä, kunhan niistä pidetään asianmukaista huolta. :-D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Giovinazzi kirjoitti:Kuinkas muuten uudemmissa malleissa on ruostumisen laita?
Onko samalla tyylillä parsittu kasaan edelleen ja 10-vuotiaasta alkaen alkaa oleen karua jälkeä, vai onko parantunut siltä osin laatu mitenkään?
Geeniperimä on kieltämättä vahva alkupään 159 kohdalla, mutta liekö tapahtunut kehitystä uudempiin versioihin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Jos verrokiksi otetaan 147 nii veikkaan, että ei ole tapahtunut kehitystä sen suhteen, koska ei 147 mallissakaan kymmenessä vuodessa viitsitty tehtaan suunnittelun päässä ongelmaan puuttua.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alkupään autoista ei ole enempiä kokemusta, mutta yhtä -03 tutkinut vähän likempi ja siihen, ja varsinkin 156, verrattuna itsellä ollut -07 vuotinen 147 oli iso askel eteenpäin. Samoja perusrakenteita ja saumoja oli tehtaan jäljiltä suojattu huomattavasti järeämmin ottein. Omassa ei ollut ruostetta lähes ollenkaan ja vähät alutkin lähes mitättömiä ja vaikka PK-seudulla viettänyt viimeiset 4-5v ennen minua, oli pyöränkotelotkin ja iskaritornit käytännössä puhtaat. Ei siis ollenkaan samaa, lopulta läpi syövää ”pintaruostetta”, jota 156:sta löytyy järjestään ja jota löytyi myös tuosta -03 vuotisesta 147:sta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Giovinazzi kirjoitti:Jep ja Giuliettan markkinoille tullessa hehkutettiin, että alustarakenteissa käytetään runsaasti alumiinia.

No kohta ensimmäiset mallit on 10v vanhoja, mitenköhän niissä toi ruostuminen niissä kohtaa, kaikki kun kuitenkaan oo alumiinia.
Näyttää ihan kohtuulliselta autossa mikä täyttää 9 vuotta jouluna. Takana vain kynkkä on alumiinia ja loput osat on mustaa rautaa, joten ruostuminen alkaa heti kun maali kuluu pois. Tilanne ei näytä kuitenkaan mitenkään epätoivoiselta takapäässä. Uudemmissa vuosimalleissa noissa tukivarsissa on muovikotelot suojana.

Edessä tukivarret on myös mustaa rautaa ja niin on toki myös apurunko. Pientä kukkaa siellä täällä, mutta ei mitenkään paha tilanne.

Etulokasuojat ja helmat on poikkeuksetta ruosteessa ellei ole uutena rakenneltu roiskeläppiä.

Peltien osalta näkyvää ruostetta näyttäisi ilmestyvän ensimmäisenä peräkontin kanteen. Sisäpuolen saumat alkoi ruostumaan 7v ikäisenä ja nyt tälle kesää myös valojen ympäriltä löytyi ruosteen alkua. Lisäksi peräkontin aukon saumoista näyttäisi löytyvän ruostetta kun hieman maalia rapsuttelee.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 147/156 ruostekysely

Viesti Kirjoittaja molsky »

Omaan lähes 10 vuotta vanhaan MiToon jolla rullattu 110tkm tehtiin juuri Finikor Täysturva ruostesuojas Autosuojaamo Haarniskalla. Kuulemma alusta oli suht hyvässä kunnossa ja suurin huoli on tuo etulokasuojan takaosa, jota kivet hakkaa kun ei ole mitään roiskeläppää suojaamassa. Sellaisen asentamista suosittelivat. Olihan siitä jo maalipintaa lähtenyt, pelti hieman kärsinyt ja pientä ruostetta näkyvissä päällä.

Vastaa Viestiin