159 2.2 JTS timing solenoid

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja oidipus »

159 2.2 JTS alkoi herjaamaan ( koodi 0010 ) silloin tällöin imupuolen nokka-akselin solenoidin virtapiirikatkosta ja sen kyllä huomasi tehonpudotuksena . Koska vika korjaantui yleensä käynnistämällä uudelleen ajattelin ajella oireen kanssa kolmisen viikkoa kokeilla halpisosaa Kiinasta (10,89€ rahteineen ). Marmoritiskillä (150€) .
Nyt on kyseinen solenoidi kiinni ja toimii , no ei tiedä että kuinka kauan mutta tällaista hintaeroa en ole ennen tavannut .
Tässä kympin solenoidi :
https://www.ebay.com/itm/Oil-Timing-Val ... SwdrRXGmDC

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Mulla Gates merkkiset kiinni. Made in kiina nekin oli ja toistaseks hyvin toimineet.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Onko kiinansolenoidit toimineet? Pitäisi vaihtaa omaan 1.9 JTS kyseiset kikkareet.
Tuo linkki ei enää löydä mitään, olisiko kellään vinkata edullisia osia jostain?

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

esim. rockautosta tai ebaysta löytyy buickin vastaavat osat gm:n numeroilla
1. Genuine GM Part # 12655420 Camshaft Position Actuator Solenoid Valve - Intake
2. Genuine GM Part # 12655421 Camshaft Position Actuator Solenoid Valve - Exhaust
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja oidipus »

heicci kirjoitti:Onko kiinansolenoidit toimineet? Pitäisi vaihtaa omaan 1.9 JTS kyseiset kikkareet.
Tuo linkki ei enää löydä mitään, olisiko kellään vinkata edullisia osia jostain?
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... =0&_sop=15 Tuolta löytyy , omani ovat toimineet kohta vuoden , huom. että imu ja pakopuolella erilaiset liittimet .

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Nyt on solenoidit vaihdettu (Rockautosta halvimmat), mutta ongelma pysyy. Vikakoodeja en ole päässyt vielä lukemaan/nollaamaan kun oma lukija ei jostain syystä enää toimi, mutta koitan saada koodit ulos kaverin vehkeellä.

Jos vika ei olekaan näissä solenoideissa, niin onko se sitten ajoituksenmuunnin mikä pitää vaihtaa?
Oire on siis se että tehot katoaa. Välillä toimii normaalisti, ja taas yhtäkkiä ei jaksa kiihtyä.

Samaa oiretta oli havaittavissa jo viime vuoden puolella, mutta siitä pääsi eroon pitkäksi aikaa kun pesi solenoidit bensalla. Nyt muutaman viikon ollut tehojen häviämistä taas.

Lisään tähän vikakoodit kun saan ne ulos.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Suattuapihan se olla se ketjukin ylimittainen, etenkin jos sillä on ikää. MES:llä näkee sekä ajoituspyynnin että -toteuman, niistä voi koettaa päätellä jotain - mulla isojötsin yksi nokka heilui/oskilloi venyneellä ketjulla, likaisella solenoidilla puolestaan kääntyi hitaasti toiseen suuntaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Polforea kirjoitti:Suattuapihan se olla se ketjukin ylimittainen, etenkin jos sillä on ikää. MES:llä näkee sekä ajoituspyynnin että -toteuman, niistä voi koettaa päätellä jotain - mulla isojötsin yksi nokka heilui/oskilloi venyneellä ketjulla, likaisella solenoidilla puolestaan kääntyi hitaasti toiseen suuntaan.
Ketju ja kiristin ym. vaihdettu vuosi sitten, sulkisin kyllä tämän vaihtoehdon pois.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, sitten on ketju aika epätodennäköinen syyllinen. Koodia pihalle ja jos se juttelee ajoituksesta, niin kuikuilemaan niitä anturidatoja että miten nokat kääntyilee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja oidipus »

heicci kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Suattuapihan se olla se ketjukin ylimittainen, etenkin jos sillä on ikää. MES:llä näkee sekä ajoituspyynnin että -toteuman, niistä voi koettaa päätellä jotain - mulla isojötsin yksi nokka heilui/oskilloi venyneellä ketjulla, likaisella solenoidilla puolestaan kääntyi hitaasti toiseen suuntaan.
Ketju ja kiristin ym. vaihdettu vuosi sitten, sulkisin kyllä tämän vaihtoehdon pois.


Solenodeista tulee koodi 0010 tai 0011 ja silloin on tehonpudotus tuntuva . Jos tulee koodi joka viittaa ajoitusvirheeseen niin se ei aiheuta sitä että tehot putoaisivat . Minulle on tullut kaksi kertaa ajoitusvirhekoodi , toisella kertaa nokka-akselin anturista ja toisella kertaa rikkoutuneesta kiristimestä joka ei lukittunut ja kiristi ketjun vasta käynnistyksen jälkeen . Tehonpudotusta ei ollut kummallakaan kertaa .
Yksi mahdollisuus on että öljykanava solenoidista eteenpäin on tukossa tai kalliimpi että nokka-akselin päässä oleva muunnin toimii ajoittain eli jumittelee .
Onko tehonpudotus jatkuvaa tai ajoittaista ?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Noi koodit taitaa olla puhtaasti sähköpuolen häiriöitä, eli joku liitin huonona tai johto rikki tai solenoidista käämi sökö.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

P0010 on A-nokan solenoidikoodi, eli se solenoidi ei vastaa sähköpuolella. Jos taas solenoidi ei ohjaa öljyvirtausta kuten pitäisi, ei ajoituksen säätö toimi oikein ja tuloksena on ajoituskoodi (esim. P0018, joka tarkoittaa nokan yleistä ajoitusvirhettä tai P0015, joka tarkoittaa B-nokan liian myöhäistä ajoitusta). Jos taas anturi ei vastaa, niin siitä tulee anturin vikakoodi.

P0011 on A-nokan liian aikaisen ajoituksen vikakoodi. Ei liene yllättävää, että jos solenoidi ei vastaa ohjaimelle, ei se myöskään säädä nokan asentoa. Tästä seuraa väärä ajoitus ja siitä myös ajoituskoodi. Tämä on huomattavasti todennäköisempi syy tehonpuutteelle kuin se P0010, jonka kertomasta viasta tämä aktivoituu.

Tehonpudotukseen siis tosiaan vaikuttaa enemmän päällä oleva vika kuin muistiin jäänyt ja valoa polttava aiempi vikakoodi. Ajoitusvirhe todellakin voi viedä koneen limppimoodiin ja leikata tehot pois, jos vika pysyy päällä. Toki se nokkien väärä ajoitus ajotilanteeseen nähden muutenkin on huono asia moottorin toiminnan kannalta.

Summa summarum: koodit nyt ulos siitä vehkeestä niin tietää paljon enemmän. Jos siinä kohtaa diagnoosissa on vielä epäselvää, niin MES kiinni ja livedatasta katsomaan miten ne nokat kääntyilee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Kahdessa toisen merkkisessä vekottimessa tullut ainakin vastaan tilanne kuten Polforea kuvaili.
Eli P0010 on syy ja P0011 on seuraus :-D

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

P0017 löytyi, ei muita koodeja. Eli ajoitusvika tai viallinen anturi kyseessä?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Geneerisesti väärä ajoitus, mahdollista mutta erittäin epätodennäköistä että olisi anturivika.

Joko se nokan asennon ohjaus ei toimi oikein tai jakopääjumpassa ei ole saatu kestävää aikaan. Minä kattelisin tosiaan livedataa että miten nokat käyttäytyy ja miettisin siitä etiäppäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja oidipus »

IMG_20180414_150821 – Kopio.jpg
IMG_20180414_150821 – Kopio.jpg (149.87 KiB) Katsottu 6148 kertaa
heicci kirjoitti:P0017 löytyi, ei muita koodeja. Eli ajoitusvika tai viallinen anturi kyseessä?
Vastaavan koodin tultua otin venttiilikopan auki ja ketju oli löysällä syystä että kiristimen räikkä oli rikki ja kiristin kiristi vasta öljynpaineella josta syystä antoi "hälytyksen " starttivaiheessa ja vikavalo ja koodi jäi pysyväksi vaikka ajoitus oli moottorin käydessä oikein .
Mitään tehonpudotusta ei kuitenkaan ollut .
Korjaantui kiristimen vaihdolla .

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Nyt on tutkittu käppyröitä. Vikakoodin perässä on maininta "signal low", mikä voisi viitata anturivikaan.

Imupuolen käppyrästä näkee selvästi että anturi ei anna dataa lainkaan juuri silloin kun tehot putoaa. Silloin kun tehot on tallessa niin anturi myös antaa lukemia.

Pakopuolelta tulee dataa normaalisti. Tehojen kadotessa arvot sekoaa mutta anturi kuitenkin antaa lukemia.


Tässä vielä käppyrät:
https://imgur.com/a/TRQx0fi

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja oidipus »

heicci kirjoitti:Nyt on tutkittu käppyröitä. Vikakoodin perässä on maininta "signal low", mikä voisi viitata anturivikaan.

Imupuolen käppyrästä näkee selvästi että anturi ei anna dataa lainkaan juuri silloin kun tehot putoaa. Silloin kun tehot on tallessa niin anturi myös antaa lukemia.

Pakopuolelta tulee dataa normaalisti. Tehojen kadotessa arvot sekoaa mutta anturi kuitenkin antaa lukemia.


Tässä vielä käppyrät:
https://imgur.com/a/TRQx0fi
Anturin vaihto ei vaadi venttiilikopan irroitusta eli nopea homma , anturin hinta marmoritiskillä 120€ .

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Imu- ja pakopuolen anturit on ilmeisesti identtisiä? En ainakaan nopeasti googlaamalla löytänyt niitä erikseen.

e: imupuolen anturissa lukee Bosch 0232103052, tällä ainakin löytyy.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja oidipus »

heicci kirjoitti:Imu- ja pakopuolen anturit on ilmeisesti identtisiä? En ainakaan nopeasti googlaamalla löytänyt niitä erikseen.

e: imupuolen anturissa lukee Bosch 0232103052, tällä ainakin löytyy.
Samalla numerolla ovat imu- ja pako .

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

heicci kirjoitti:Imupuolen käppyrästä näkee selvästi että anturi ei anna dataa lainkaan juuri silloin kun tehot putoaa. Silloin kun tehot on tallessa niin anturi myös antaa lukemia.
Meinaat ihan alhaalla olevia kohtia? Niiden mukaan imunokka on sillä hetkellä niin aikaisella kuin mahdollista, mutta niinhän on pyyntikin. Ettei kuitenkin olisi seurausta siitä limp home -moodista syyn sijaan. Eli ajoitusvirheen sattuessa auto vetää imunokan niin aikaiselle kuin mahdollista.

Huomattavaa on myös se, että auton käskiessä pakonokalle uutta asentoa, usealla kohtaa käyrää heilahtaa nokka ensin reilusti ohi pyynnistä.

Ennenkö tilaat uutta anturia, kokeile ottaa anturilta piuha irti ja katsoa, tuleeko edelleen sama vai eri koodi. Puuttuvasta asentoanturisignaalista meinaan pitäisi tulla anturivian koodi, ei ajoitus-.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Ei vaan ylhäällä olevat kohdat missä on suoraa viivaa. Vähän huono kuva mutta niissä kohdissa sininen käyrä katkeaa kokonaan, eli ei tule mitään signaalia.

Nimarkilla sattui olemaan yksi Boschin anturi hyllyssä, hinnaksi jäi 30€ niin kokeillaan nyt ensin anturin vaihtoa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ah, en vaan huomannut siinä yhtään katkoa, saatoin sokeilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

No eipä auttanut anturin vaihto :(
Nyt piirtää kyllä viivaa koko ajan mutta tehon kadotessa kertoo että imunokan asento on tasan nolla astetta, eli säätöä ei tapahdu.

Seuraava vaihtoehto on varmaan sitten ajoituksenmuunnin nokan päässä? Solenoidit on siis jo vaihdettu.
Ei siitä varmaankaan näe päällepäin onko rikki vai ei? Vaihto ei sinänsä ole iso homma, kerran se on jo ollut kädessä kun ketjurempan tein...
Mistä tulikin mieleen että jotain hämärää siinä silloin oli, ajoituksenmuunnin oli jostain tuntemattomasta syystä todella vaikea saada paikalleen. Ei meinannut millää mennä pohjaan, meinasi jo rohkeus loppua kun kiristin pulttia ettei kierteet korkkaa. Mutta lopulta se sitten asettui pohjaan ja linjaan toisen pyörän kanssa (kai?).

edit: Google käy kuumana, ja oikeastaan kaikki joilla on vastaava vika ovat saaneet P0016 vikakoodin, mikä viittaa pakopuoleen. Joku on jopa yhdistänyt nämä oireet vialliseen öljyanturiin mikä on itsellänikin pimeänä. Voiko näissä olla jotain yhteyttä toisiinsa?

Seuraava vaihe taitaa olla ketjukopan aukaisu, niin näkee ainakin onko ketju löysällä.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

P0017 vikakoodi on useasti mainittu pakopuolen koodina, vaikka MES kertoo että imupuoli olisi kyseessä. Taidan vielä varmuuden vuoksi tutkia pakopuolen sensorin ennen isompaa purkuoperaatiota.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:Huomattavaa on myös se, että auton käskiessä pakonokalle uutta asentoa, usealla kohtaa käyrää heilahtaa nokka ensin reilusti ohi pyynnistä.
Vieläkö tuota efektiä esiintyy?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Polforea kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Huomattavaa on myös se, että auton käskiessä pakonokalle uutta asentoa, usealla kohtaa käyrää heilahtaa nokka ensin reilusti ohi pyynnistä.
Vieläkö tuota efektiä esiintyy?
En huomannut eilen katsoa, tarkistan vielä tänään uudestaan.

Vielä tuli mieleen yksi vaihtoehto, solenoidien ja muuntimen väliset öljykanavat saattavat olla tukossa. Tämä voisi selittää sen että välillä toimii ja välillä ei.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja oidipus »

heicci kirjoitti:
Polforea kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Huomattavaa on myös se, että auton käskiessä pakonokalle uutta asentoa, usealla kohtaa käyrää heilahtaa nokka ensin reilusti ohi pyynnistä.
Vieläkö tuota efektiä esiintyy?
En huomannut eilen katsoa, tarkistan vielä tänään uudestaan.

Vielä tuli mieleen yksi vaihtoehto, solenoidien ja muuntimen väliset öljykanavat saattavat olla tukossa. Tämä voisi selittää sen että välillä toimii ja välillä ei.
Joissain keskustelujaksoissa on mainittu että on ollut muuntimen asennuksessa nokka-akseliin ongelmia . Tässäkin tapauksessa niin on ollut . Se vaan tuntuu oudolta että joskus toimii moitteetta , muutenhan olisi selvää vika on muuntimessa johon öljynkierto on puutteellista tai se jumittelee kuluneisuuttaan . Tärkeää on kuitenkin selvittää kummalla puolella , imu vai pako , vika oikeasti on .

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Vaihdoin pakopuolen nokka-anturin tilalle vanhan mikä oletettavasti on ehjä, ei muutosta. Solenoiditkin näytti puhtailta.

Tässä vielä tuoreet käppyrät (imu ja pako otettu eri aikaan):

https://imgur.com/a/GFan9Xw

Molemmilla puolilla pientä heittoa näyttäisi olevan. Suorat viivat on niitä hetkiä kun ajoitus ei toimi, tällöin imupuolella ajoitus näyttäisi olevan lukittu 0 asteeseen, kun samalla hetkellä pakopuoli vaikuttaa olevan "vapaa".
Ajoituksenmuunnin on ainakin minulla syyllinen nro1. Varmistan kuitenkin vielä ketjun ja kiristäjän kunnon ottamalla venttiilikopan auki, kunhan saan inspiraation siihen hommaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pakopuolella näkyy mun silmään edelleen viivettä ja heittoa.

Kuten aiemminkin, suorilla kohdilla toteutuma täsmää pyyntiin, eli nollapyynti on todennäköisemmin seurausta ongelmasta kuin syy siihen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Kyllä se nyt siltä näyttää että ketju olisi löysällä. Koppa avattu ja nokkapyörien välissä noin sentin liikevara. Toki kun kyse on hydraulisesta kiristimestä niin sehän toimii vain kun kone käy, mutta eihän tuossa pitäisi löysää olla missään tilanteessa.

On kyllä melkoisen paskaa tuuria kun edellisestä vaihdosta on 11tkm. Johtuuko sitten halpisosista vai siitä että nokkien hammaspyöriä ei vaihdettu, en tiedä :|


Tarvii varmaan miettiä yön yli että vaihtaako vielä kerran kaikki romut vai koittaisko myydä projektina eteenpäin. Jos joku kiinnostuu niin saa laittaa viestiä ;) Auto on muuten hyvässä kunnossa, mittarissa 171tkm.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

heicci kirjoitti:Toki kun kyse on hydraulisesta kiristimestä niin sehän toimii vain kun kone käy
Onko se siis pelkkä hytikka? Jos on niin noin, mutta esim. 3.2:n kiristimissä on hydraulipaineen lisäksi kirraamassa jousi - ja lisäksi vielä räikkämekanismi estämässä kiristimen löystymistä kauheen pitkälle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Itseäni hieman korjaten, räikkä on tuossakin kiristimessä. Pitää pyörittää samalla kun painaa että menee pohjaan. Eli kovin paljoa ei pääse löystymään, tarkoittaa siis venynyttä ketjua.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja oidipus »

[quote="heicci"]Itseäni hieman korjaten, räikkä on tuossakin kiristimessä. Pitää pyörittää samalla kun painaa että menee pohjaan. Eli kovin paljoa ei pääse löystymään, tarkoittaa siis venynyttä ketjua.[/quote

Ei ole ketju voinut venyä noin paljon .Veikkaan kiristimen räikän rikkoontumista . Vaihda kiristin . Oma samanlainen ongelma ratkesi siten .
Asennusohjeena :(Kiristin on lukittu ja vapautetaan vasta asennuksen jälkeen ) .

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Voiko kiristimen rikkoutumisen todeta jotenkin? Otin sen eilen irti ja lukitus ainakin toimii eli painuu kiertämällä pohjaan ja pysyy siellä.

Tämä on sarja jonka viimeksi vaihdoin:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... sku=198089

Kiristin on hieman erinäköinen kuin esim. Ricambin myymä:
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10402


Jostain syystä nuo nokkien hammaspyörät eivät olleet yhteensopivia joten ne jäi vaihtamatta, liekö Opelin pyörät. Saako hammaspyöriä edes irti ajoituksenmuuntimesta, nyt olen siinä käsityksessä että koko limppu pitää vaihtaa.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja oidipus »

heicci kirjoitti:Voiko kiristimen rikkoutumisen todeta jotenkin? Otin sen eilen irti ja lukitus ainakin toimii eli painuu kiertämällä pohjaan ja pysyy siellä.

Tämä on sarja jonka viimeksi vaihdoin:
https://www.shop4parts.co.uk/?name=stor ... sku=198089

Kiristin on hieman erinäköinen kuin esim. Ricambin myymä:
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10402


Jostain syystä nuo nokkien hammaspyörät eivät olleet yhteensopivia joten ne jäi vaihtamatta, liekö Opelin pyörät. Saako hammaspyöriä edes irti ajoituksenmuuntimesta, nyt olen siinä käsityksessä että koko limppu pitää vaihtaa.
Tuntuu olevan Räikkä rikki., se ei saa painua sisäänpäin kun on tullut ulos asennuksessa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Se on resetoitavissa pyörittelemällä: https://www.youtube.com/watch?v=VNqcozAVWwQ
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Kiitos kaikille vinkeistä. Tulin nyt siihen tulokseen että tällä hetkellä ei riitä aika eikä innostus tämän ongelman ratkaisemiseen, joten laitoin auton myyntiin.
Ilmoitus Nettiautossa:

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/10586690

Jos löytyy kiinnostuneita niin ottakaa yhteyttä. Tällä hetkellä osittain purettu, voin luovuttaa tässä kunnossa tai kasattuna.
Ketju oli melko löysällä kun kiristin oli irti, joten konetta ei kannata käyttää ennen kuin ajoitus on tarkistettu.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Voi olla että joudut tarkastamaan pyyntiä että saat kaupaksi, melkein tuohon rahaan on myyty vastaavan ikä-ja kilsaluokan 2.2JTS:iäkin ihan ehjiä.

heicci
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Loka 2014, 17:02
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS 2007
Lexus IS 250 2010

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja heicci »

Beta Julio kirjoitti:Voi olla että joudut tarkastamaan pyyntiä että saat kaupaksi, melkein tuohon rahaan on myyty vastaavan ikä-ja kilsaluokan 2.2JTS:iäkin ihan ehjiä.
Toki tarjouksia otetaan vastaan. En ole hetkeen seurannut hintatasoa, vertailin vaan tällä hetkellä tarjolla oleviin.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Voiko ton kiristimen muuten vaihtaa ilman, että purkaa koko jakopään?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: 159 2.2 JTS timing solenoid

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

voi vaihtaa, kierretään vain ulkoapäin kiinni.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Vastaa Viestiin