Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Loka 2018, 21:30



Vastaa viestiin  [ 6675 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128 ... 134  Seuraava
Tyhmiä kysymyksiä 159:stä 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 6558
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
325i e93
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No se toki :D

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri.


31 Touko 2018, 16:58
Profiili

Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Viestit: 181
Auto: Alfa 159 Tbi, ex 9 Alfaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onnistuukohan tuon ruostuneen etupalkin käsittely irrottamatta koko apurunkoa.. muualla ei ruostetta näkynyt


01 Kesä 2018, 19:11
Profiili

Liittynyt: 13 Huhti 2013, 07:06
Viestit: 155
Auto: Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
harde kirjoitti:
Onnistuukohan tuon ruostuneen etupalkin käsittely irrottamatta koko apurunkoa.. muualla ei ruostetta näkynyt


Kotkassa Uusi autosuojaamo, suojasi autoni etupalkiston irroittamatta palkistoa. Tapahtui noin 5 vuotta sitten ja on hyvin kestänyt. Palkisto oli ruosteessa, koska muovitettu teräs oli uutena suojattu , muovi oli irtoillut käsittelyn johdosta ja ruostunut.


02 Kesä 2018, 06:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Viestit: 4524
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oldgrain kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:
Joku perus 5W-40 moottoriöljy?

Riittäisiköhän litra jos se välillä sitä herjaa ja välillä taas onneksi ei ;=D ???

Waverunner

Castrolin 5W-40 itsellä käytössä 2.2:ssa, mutta ihan mikä tahansa 5W-40 kelpaa. Litra riittää pitkälle. Tarkasta kuitenkin ensin tikusta, se mittariston öljymäärä kun ei yleensä pidä paikkaansa. Muistelisin, että minimin ja maksimin väli on jotain litran nurkilla.

Nyrkkisääntö kaikille autoille taitaa olla että min- ja max-väli on noin litran. Näytön palkit on suuntaa antavia, mutta jos rupeaa yht'äkkiä palkkienmäärät vaihtelemaan, kannataa mennä tikusta tarkastamaan.

5w-40 on vain puolet vaatimuksesta, katsokaa myös, että purkissa lukee ACEA A3... tämä ei tunnu uppoavan auton käyttäjien kalloon :lol:

_________________
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean


02 Kesä 2018, 16:54
Profiili

Liittynyt: 09 Heinä 2009, 12:14
Viestit: 1562
Paikkakunta: Rauman seutu
Auto: 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Apurungot edessä ja takana mätänee kauttaaltaan.
Edessä öljyvuodot paikoin hidastaa.
Myös tilbehör peltitelineet hapettuu.

Etuapurungon etupoikkipalkki toimii lie lähinnä lauhdutinpaketin/pohjamuovin kannakkeena.


02 Kesä 2018, 20:35
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Viestit: 43
Auto: Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko multiecuscan ainut järkevä softa auton antureiden yms. tutkimiseksi vai löytyykö nykyään muitakin vaihtoehtoja?


04 Kesä 2018, 17:56
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Touko 2006, 10:42
Viestit: 3019
Paikkakunta: Laihela
Auto: 147JTD
166JTD
GTV 2.0V6TB
75 V6
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, 156 2.5V6x2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Alfaobd


04 Kesä 2018, 18:06
Profiili

Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00
Viestit: 61
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Moro, onks kellään ollu tai on ongelmana pohjamuovin pysyvyys paikoillaan? Mulla on tullut kiinnikkeistä läpi pohjamuovi, enkä ole keksinyt muuta keinoa kuin rautalanka jolla pysyisi paikoillaan. Jos jollain on paremia ideoita ni kiitos tänne vois niitä esittää. Rautsikalla ku laittaa ni kuuluu kaikenlaisia resonanssiääniä joillain kierroksilla johtuen että on palkeissa kiinni tuo pohjalevy. Ei o kivaa kuunneltavaa muuten hiljasessa autossa...


07 Kesä 2018, 14:08
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:27
Viestit: 2936
Paikkakunta: Pori
Auto: 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Riittävän isot korialuslevyt auttaa pitämään pohjalevyn paikoillaan.
Omista autoista tosin pohjalevyt ovat olleet pois jo useamman vuoden.

_________________
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.


07 Kesä 2018, 15:21
Profiili

Liittynyt: 30 Kesä 2008, 13:27
Viestit: 973
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tulee uusi huoltotoimenpide, löystyneiden rautalankojen kiristys ja katkenneiden uusinta :)


07 Kesä 2018, 15:35
Profiili

Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00
Viestit: 61
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
seppo kirjoitti:
Tulee uusi huoltotoimenpide, löystyneiden rautalankojen kiristys ja katkenneiden uusinta :)

..no näinhän se on. Ottaisinko tosiaan mäkin ne kokonaan pois ku eipä niillä taida mitään virkaakaan olla ku ovat muovista. Pysyskö öljy talvella kuumempana ku ei kylmä viima öljypohjaa kylmetä. Ennen ku oli pellistä pohja ni suojas öljypohjaa kolhuilta muttei muovinen. Mites toi suolapaskan pääsy tonne pohjaan, sitä varmaan vähä estää?


08 Kesä 2018, 06:29
Profiili

Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00
Viestit: 61
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Maunu kirjoitti:
Riittävän isot korialuslevyt auttaa pitämään pohjalevyn paikoillaan.
Omista autoista tosin pohjalevyt ovat olleet pois jo useamman vuoden.

Aattelin ensin niitä isompia prikkoja sinne laittaa mut eihän ne ruuvit aukee vaan pyörii pultin yläosa alaosan mukana ja et pysty pitää yläosaa kiinni ku on runkopalkin sisällä ainakin pohjamuovin takaosassa mistä on irti. Etuosa on hyvin paikoillaan.


08 Kesä 2018, 06:32
Profiili

Liittynyt: 30 Kesä 2008, 13:27
Viestit: 973
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Siinä apurungossa on ns. popparimutterit jotka lähtee pyörimään kun ruuvit ruostuu niihin kiinni ja lopuksi katkeavat. Hyvä tapa korjata ne on porata vanhat pois, tai leikata ja tuurnalla lyödä sisään ja ampua uudet mutterit paikalle ja paljon rasvaa niihin (vaatii tietysti työkalut)! Itse olen käyttänyt aluniinisiä muttereita, jotka on helppo uusia tarvittaessa. Se muovi (ehjä) on kuitenkin tarpeellinen viimasuoja ja likasuoja siellä pohjassa.


08 Kesä 2018, 06:58
Profiili

Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Viestit: 403
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Auto: 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mää tein tämmöisiä muoviosiin (poppareilla kiinni) ja apurunkoon uudet niittimutterit.
Biltemasta ruostumattomia kuusiokoloruuveja ja korilaattoja kiinnitykseen.
Tässä on se etu, ettei tarvitse auton alla ähistessä muistella mikä ruuvi tulee mihinkin reikään kun kaikki ovat samanlaisia.

Kuva

Kuva


08 Kesä 2018, 08:40
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:27
Viestit: 2936
Paikkakunta: Pori
Auto: 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
FIALFE kirjoitti:
Maunu kirjoitti:
Riittävän isot korialuslevyt auttaa pitämään pohjalevyn paikoillaan.
Omista autoista tosin pohjalevyt ovat olleet pois jo useamman vuoden.

Aattelin ensin niitä isompia prikkoja sinne laittaa mut eihän ne ruuvit aukee vaan pyörii pultin yläosa alaosan mukana ja et pysty pitää yläosaa kiinni ku on runkopalkin sisällä ainakin pohjamuovin takaosassa mistä on irti. Etuosa on hyvin paikoillaan.


Migillä hitsasin joskus vanhat mutterit kiinteiksi, kun oli vähän kiire saada auto kasaan. Tuskin oli paras vaihtoehto, Seppo kommentoikin jo paremman version.

_________________
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.


08 Kesä 2018, 13:29
Profiili

Liittynyt: 14 Huhti 2015, 00:23
Viestit: 171
Paikkakunta: Kirkkonummi
Auto: 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
166 2.0 TS -03
Mitsubishi Galant VR4 -97
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 jtd -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
2.4 diesel nykii 0.7 - 1bar ahdoilla ns. Puoli kaasulla.
Lutu pohjassa menee ei ilmoita itsestään mitään.

Map anturi? Egr? Dpf?

Dpf ilmoitti muutama päivä takaperin olevansa tukossa, mutta aukesi, kun painelin moottoritietä reippailla kierroksilla. Imusarjan läpät on poistettu.

Edellisen omistajan ajossa auto on ollut selvästi aika rauhallisessa käytössä, kun kiinni jumiutuneita imusarjan läppiä ei oltu huomattu :D


08 Kesä 2018, 16:44
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Viestit: 43
Auto: Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Gommi kirjoitti:
2.4 diesel nykii 0.7 - 1bar ahdoilla ns. Puoli kaasulla.
Lutu pohjassa menee ei ilmoita itsestään mitään.

Map anturi? Egr? Dpf?

Dpf ilmoitti muutama päivä takaperin olevansa tukossa, mutta aukesi, kun painelin moottoritietä reippailla kierroksilla. Imusarjan läpät on poistettu.

Edellisen omistajan ajossa auto on ollut selvästi aika rauhallisessa käytössä, kun kiinni jumiutuneita imusarjan läppiä ei oltu huomattu :D

Tervetuloa kerhoon! :drinking:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=35479


08 Kesä 2018, 21:03
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Viestit: 1339
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: 159 sw 2.4 jtdm qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 2.4 jtdm tuli hankittua ja muuten hieno peli, mutta etupää narisee melkolailla. Löysiä ei oo ja just on katsastuksesta mennyt läpi, mutta ajattelin vähän kokeilla vanhan kansan kikkaa ja injektioruiskulla tunkea öljyä pallonivelten suojakumin sisään. Vaikuttaisi siltä tunkatessa ja kädellä kokeillen, että narina tulee ylä- tai alatukivarren päästä, siis renkaan läheltä... Onko kansalla kokemuksia, mikä tuolla yleensä pahiten narisee ja onko injektiokikkailusta ollut muilla apua? Ja millaista öljyä (mitä sattuu nurkissa lojumaan ja menee neulasta läpi) ja millaisella ruiskulla (apteekista vaan normi-injektioneula)?


11 Kesä 2018, 07:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Syys 2010, 07:37
Viestit: 1830
Paikkakunta: Imatra
Auto: Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -04. Vaimolla 159 JTDm 2.0 Berlina -10 ja 156 2.5 V6 -98.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
wekkuli kirjoitti:
159 2.4 jtdm tuli hankittua ja muuten hieno peli, mutta etupää narisee melkolailla. Löysiä ei oo ja just on katsastuksesta mennyt läpi, mutta ajattelin vähän kokeilla vanhan kansan kikkaa ja injektioruiskulla tunkea öljyä pallonivelten suojakumin sisään. Vaikuttaisi siltä tunkatessa ja kädellä kokeillen, että narina tulee ylä- tai alatukivarren päästä, siis renkaan läheltä... Onko kansalla kokemuksia, mikä tuolla yleensä pahiten narisee ja onko injektiokikkailusta ollut muilla apua? Ja millaista öljyä (mitä sattuu nurkissa lojumaan ja menee neulasta läpi) ja millaisella ruiskulla (apteekista vaan normi-injektioneula)?

Minä laitoin pari viikkoa sitten 156V6:en eli Arviin neulalla voiteluainetta alapalloon neulalla. Narinat hävisi ihan kokonaan ja nyt auto on hiljainen.
Neulan tein sellaisesta jalkapallon täyttöneulasta, johon tein rälläkällä 45-asteen hionnan. Terävä tuli ja helposti lävisti kumin.
Siihen sitten laitoin muoviletkun pätkän kiinni letkun kiristimellä, letku täyteen voiteluainetta ja paineilmaa perään, varovasti.
Tallista löytyi Teflonöljyä, niin laitoin sitä.


11 Kesä 2018, 08:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Viestit: 1339
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: 159 sw 2.4 jtdm qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuli mieleen, että meniskö ihan jäykkäkin vaseliini injektioneulasta läpi, jos vähän hiustenkuivaajalla lämmittelis? Pitänee kokkeilla.

Muuten on kyllä ollut iiiihhhhanaa taas ajella Alfalla, mutta toi narina pilaa tunnelmaa ikävästi.
:)


11 Kesä 2018, 09:03
Profiili

Liittynyt: 14 Huhti 2015, 00:23
Viestit: 171
Paikkakunta: Kirkkonummi
Auto: 159 2.4 Jtd Q-Tronic -06
166 2.0 TS -03
Mitsubishi Galant VR4 -97
Peugeot 505 turbo inj. -87
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 jtd -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Itsellä narisee ylätukivarsien puslat, puntaroin uusien tukivarsien ja powerflexien välillä.

Aiemmin mainittu tökkiminen hävinnyt reippaalla kengittämisellä.. Ainakin vähäksi aikaa. Tarttis varmaan purkaa ja putsata kaikki noenkerääjät.


11 Kesä 2018, 09:26
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4530
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mullakin narisi 159:ssä ylätukivarren puslat, ei pallo. Nyt se pari vuotta sitten vaihdettu varsi narisee taas :roll:


11 Kesä 2018, 09:48
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Viestit: 1339
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: 159 sw 2.4 jtdm qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sinne puslille mä ruikin eilen crceetä, ei vaikutusta. Luulis, että se olis sen verran tunkevaa ainetta, että edes vähän hillitsis narinaa jos se sieltä tulee, mutta ei. Päättelin siis, että nariseva nivel olis kuitenkin kumin sisällä oleva pallo. Äänilähdettä siinä on vaikea paikantaa, mutta tunkkailemalla sain narinaa aikaiseksi ja kun pidin kättä mm. jousella ja ylätukivarrella, niin narinan kuuluessa se tuntui "värisevän" eniten just siinä ylätukivarren päässä. Metallia pitkin se ääni ja värinä voi toki välittyä vähän vaikka mihin. Palloon viittaisi sekin, että samanlaista narinaa tuntuu aiheuttavan sekä jousto- että ohjausliike. Ratissa se ei kuitenkaan tunnu yhtään, eli en usko raidetankovaivaan.

Noh, miä kokkeilen injektiolla kumin läpi ruutata palloille jotain tavaraa ja kerron kui käy.


11 Kesä 2018, 11:02
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 127
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
wekkuli kirjoitti:
Sinne puslille mä ruikin eilen crceetä, ei vaikutusta. Luulis, että se olis sen verran tunkevaa ainetta, että edes vähän hillitsis narinaa jos se sieltä tulee, mutta ei. Päättelin siis, että nariseva nivel olis kuitenkin kumin sisällä oleva pallo. Äänilähdettä siinä on vaikea paikantaa, mutta tunkkailemalla sain narinaa aikaiseksi ja kun pidin kättä mm. jousella ja ylätukivarrella, niin narinan kuuluessa se tuntui "värisevän" eniten just siinä ylätukivarren päässä. Metallia pitkin se ääni ja värinä voi toki välittyä vähän vaikka mihin. Palloon viittaisi sekin, että samanlaista narinaa tuntuu aiheuttavan sekä jousto- että ohjausliike. Ratissa se ei kuitenkaan tunnu yhtään, eli en usko raidetankovaivaan.

Noh, miä kokkeilen injektiolla kumin läpi ruutata palloille jotain tavaraa ja kerron kui käy.


Ainoa pysyvä narinan poisto on ylätukivarsien vaihto , tosin ovat kulutusosia ja uusi vaihtotarve tulee aikanaan .


11 Kesä 2018, 11:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Viestit: 1339
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: 159 sw 2.4 jtdm qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Ei sekään oo pysyvä narinan poisto, jos kyseessä on kulutusosa.
:lol:
Ei viittis vaihtaa koko kalikkaa, jos ei siellä muuten löysää oo. Rasvaruuttaus jos auttaa, niin kyllä mä jaksan sitä tehdä silloin tällöin. Jos vaikka 2 krt/vuosi riittäis, ni ruuttais aina renkaanvaihdon yhteydessä.


11 Kesä 2018, 11:26
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4530
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
wekkuli kirjoitti:
Sinne puslille mä ruikin eilen crceetä, ei vaikutusta. Luulis, että se olis sen verran tunkevaa ainetta, että edes vähän hillitsis narinaa jos se sieltä tulee, mutta ei. Päättelin siis, että nariseva nivel olis kuitenkin kumin sisällä oleva pallo.

Voi se pallokin narista, mutta en pitäisi tuota CRC:tä kovin luotettavana diagnoosina tässä kohtaa :) Ratin kääntelykin aiheuttaa liikettä myös varren puslissa, eli sekin on aika epävarmaa. Äkkiseltään en keksi kovin luotettavaa tapaa paikantaa narinan lähdettä muuten kuin irrottamalla pallo olkatuesta ja sitten liikuttelemalla vartta.

No, pallon rasvaaminen on halpa kokeilu, joten sitäkin on hyvä kokeilla.


11 Kesä 2018, 11:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Viestit: 1339
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: 159 sw 2.4 jtdm qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Joo, ensin tietty kokeillaan halvat kotikonstit. Jonka jälkeen asian kanssa ehkä vain eletään, jos ei korjaannu.
8)


11 Kesä 2018, 11:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Viestit: 143
Paikkakunta: Lemi, tuo kaakon sisäsiittola
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
https://www.ikh.fi/fi/rasvaprassin-neul ... -ma3240820

Ihan vaan vinkkinä. Kovat jätkät kötöstää apuvälineensä nurkissa lojuvista romuista, mutta mulla on tommonen. Hiivatin kätevä ruutata uusiinkin palloihin laardia kumia purkamatta. Siis kumin ja kartion välistä tietysti, ei kumin läpi.


11 Kesä 2018, 12:43
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Viestit: 1288
Paikkakunta: Espoo
Auto: 159 SW JTDm, Spider V6, Brera jtdm, (Xm)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omassa autossa ei puslat ole narisseet koskaan, mutta 159:n alapallo kyllä on möykännyt pari kertaa oikein urakalla. Juuri pari viikkoa sitten laitoin vasemman puoleisen vaseliinia täyteen ja johan on taas hiljaista.


11 Kesä 2018, 14:42
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Viestit: 1339
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: 159 sw 2.4 jtdm qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mjöö... ei injektointi auttanut. Oon kuitenkin moneen kertaan tuota tunkannut ylös-alas ja narina-napsahtelu tulee mun mielestä ihan selvästi ylätukivarresta... eli se siis vaihtoon. Kuinkahan helppo tuo on ite vaihtaa aurinkoisena kesäpäivänä pihassa? Mitä kaikkia työkaluja tarviin ja mitä pitää ottaa huomioon?


11 Kesä 2018, 15:58
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Syys 2010, 07:37
Viestit: 1830
Paikkakunta: Imatra
Auto: Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -04. Vaimolla 159 JTDm 2.0 Berlina -10 ja 156 2.5 V6 -98.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Minulla vaati noin 10 km ajon ennenkuin hiljeni. Sen jälkeen on kyllä ollut hiljaista.


11 Kesä 2018, 16:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Viestit: 1339
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: 159 sw 2.4 jtdm qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä mä sillä ajelin useamman kilometrin ja useammista hidastustöyssyistä ja kaartelua reippasti, mutta ei se siitä vaiennut.


11 Kesä 2018, 16:14
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 127
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
wekkuli kirjoitti:
Mjöö... ei injektointi auttanut. Oon kuitenkin moneen kertaan tuota tunkannut ylös-alas ja narina-napsahtelu tulee mun mielestä ihan selvästi ylätukivarresta... eli se siis vaihtoon. Kuinkahan helppo tuo on ite vaihtaa aurinkoisena kesäpäivänä pihassa? Mitä kaikkia työkaluja tarviin ja mitä pitää ottaa huomioon?


Onnistuu pihahommana muutaman erikoistyökalun kahden tunkin kera . Torx-lenkkiavain ( koko E18 ),( löytynee FIXUS liikkeestä tai erikoistyökaluliikkeestä) , pallonivelen irroitin ( haarukkamallikin käy ) . Erikoisuutena pultit ottavat kiinni jouseen joten pitää tehdä seuraava toimenpide . Tunkkaa rungosta ja kun pyörä on irti ja jousi venynyt ääriasentoon laita , n. 5cm paksu puukapula jousen väliin ja tunkkaa alatukivarresta niin paljon että pultit saa pyöritettyä irti jousen välistä tai vaihtoehtoisesti jousen levittimellä . Aloita työ pallonivelen irroituksella sitten torxpultit irti ja tukivarsi vedetään irti .
Pultit ovat sen verran tiukalla että tarvitset jatkovarren torx-avaimeen , lisäksi lipsahtaa helposti eli laita huolella avain pultin kantaan .
Korjaamolla lienee tunnin työ eli jos näitä erikoistyökaluja ei ole niin niihin menee kolmisen kymppiä joten itse tekemällä säästää alle satasen , osan hinta on n. 100€ .


11 Kesä 2018, 20:02
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4530
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
159 farkun takajousissa on merkitty kummin päin ne pitää asentaa. Onko päissä jotain eroa, vai miksi asennussuunta on merkitty?


11 Kesä 2018, 21:58
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Viestit: 1339
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: 159 sw 2.4 jtdm qtronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sain ylätukivarren irti äsken, ja eipä jäänyt narinan lähteestä epäilystä, kyllä se oli ne sen sisemmät nivelet. Hädin tuskin tuota jaksoi käsin käännellä kovan narinan säestyksellä, kun olin saanut olkavarren pään irti.

Suosituksia otetaan vastaan, mistä kannattaa uudet ylätukivarret tilata.


12 Kesä 2018, 17:20
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 127
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
wekkuli kirjoitti:
Sain ylätukivarren irti äsken, ja eipä jäänyt narinan lähteestä epäilystä, kyllä se oli ne sen sisemmät nivelet. Hädin tuskin tuota jaksoi käsin käännellä kovan narinan säestyksellä, kun olin saanut olkavarren pään irti.

Suosituksia otetaan vastaan, mistä kannattaa uudet ylätukivarret tilata.


Halvin vaihtoehto on tässä : http://www.mister-auto.fi/fi/tukivarret ... _g273.html
Kalliimpia löytyy täältä : https://www.fixusnet.fi/fin/varaosat/111


12 Kesä 2018, 20:00
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:27
Viestit: 2936
Paikkakunta: Pori
Auto: 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
https://spareto.fi/tuotteet?keywords=51 ... 1468176033

_________________
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.


12 Kesä 2018, 20:25
Profiili
Avatar

Liittynyt: 03 Tammi 2018, 16:28
Viestit: 43
Auto: Alfa Romeo 159 1.9 110kw 2006
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kellään kokemuksia tämän mallisesta DPF:stä? https://aeromotors.ee/kataloog/search/BM11038H/BM-CATALYSTS/


12 Kesä 2018, 23:09
Profiili

Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00
Viestit: 61
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Konehuoneesta alkoi kuulua yhtä-äkkiä ajon aikana laahaavaa ääntä niin kuin olisi pohjalevy laahannu maata. Moniurahihna kunnossa, öljyt ok, nesteet ok, ei vikavaloja, sellainen ääni kuitenkin et päätin hinauttaa korjaamolle. Tyhjäkäynnillä käytin työmaan pihassa hetken ja sit auto sammu itsekseen enkä ole arvannu sen jälkeen käynnistää. Auto on 2.0 JTD-2011. 195000 ajettu.


13 Kesä 2018, 06:59
Profiili

Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00
Viestit: 61
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
FIALFE kirjoitti:
Konehuoneesta alkoi kuulua yhtä-äkkiä ajon aikana laahaavaa ääntä niin kuin olisi pohjalevy laahannu maata. Moniurahihna kunnossa, öljyt ok, nesteet ok, ei vikavaloja, sellainen ääni kuitenkin et päätin hinauttaa korjaamolle. Tyhjäkäynnillä käytin työmaan pihassa hetken ja sit auto sammu itsekseen enkä ole arvannu sen jälkeen käynnistää. Auto on 2.0 JTD-2011. 195000 ajettu.

Kävin autoa näyttämässä huollossa ja lopputulema oli että joku"pyörä" pettäny jakopäästä ku se avattiin eikä mitään tehtävissä. Kehoittivat joko myymään auton jos joku ostaa tai hommaamaan vaihtokoneen. Tuota konetta kuulemma ei kannata korjata. Mistähän sitä konetta etsis ku ei huvita merkistä luopua kuitenkaan ja mitähän ne maksaa?


13 Kesä 2018, 11:42
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Huhti 2004, 20:12
Viestit: 1863
Paikkakunta: Oulu
Auto: Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No jo on paska tuuri!
Täältä uusi motti: https://www.ebay.co.uk/itm/2010-ALFA-RO ... 2549527924

edit. Ja tuolta oidipuksen linkkaamasta paikasta toki myös kannattaa kysyä. Olin tulossa samaa linkkiä lisäämään:)

_________________
Alfa Romeo 155 V6 1992


Viimeksi muokannut Janne päivämäärä 13 Kesä 2018, 12:23, muokattu yhteensä 1 kerran



13 Kesä 2018, 12:15
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 127
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
FIALFE kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:
Konehuoneesta alkoi kuulua yhtä-äkkiä ajon aikana laahaavaa ääntä niin kuin olisi pohjalevy laahannu maata. Moniurahihna kunnossa, öljyt ok, nesteet ok, ei vikavaloja, sellainen ääni kuitenkin et päätin hinauttaa korjaamolle. Tyhjäkäynnillä käytin työmaan pihassa hetken ja sit auto sammu itsekseen enkä ole arvannu sen jälkeen käynnistää. Auto on 2.0 JTD-2011. 195000 ajettu.

Kävin autoa näyttämässä huollossa ja lopputulema oli että joku"pyörä" pettäny jakopäästä ku se avattiin eikä mitään tehtävissä. Kehoittivat joko myymään auton jos joku ostaa tai hommaamaan vaihtokoneen. Tuota konetta kuulemma ei kannata korjata. Mistähän sitä konetta etsis ku ei huvita merkistä luopua kuitenkaan ja mitähän ne maksaa?


Täältä voi kysellä :http://www.partdealer.fi/kaytetyt-kunnostetut-vaihtomoottorit/


13 Kesä 2018, 12:20
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4530
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
FIALFE kirjoitti:
FIALFE kirjoitti:
Konehuoneesta alkoi kuulua yhtä-äkkiä ajon aikana laahaavaa ääntä niin kuin olisi pohjalevy laahannu maata. Moniurahihna kunnossa, öljyt ok, nesteet ok, ei vikavaloja, sellainen ääni kuitenkin et päätin hinauttaa korjaamolle. Tyhjäkäynnillä käytin työmaan pihassa hetken ja sit auto sammu itsekseen enkä ole arvannu sen jälkeen käynnistää. Auto on 2.0 JTD-2011. 195000 ajettu.

Kävin autoa näyttämässä huollossa ja lopputulema oli että joku"pyörä" pettäny jakopäästä ku se avattiin eikä mitään tehtävissä. Kehoittivat joko myymään auton jos joku ostaa tai hommaamaan vaihtokoneen. Tuota konetta kuulemma ei kannata korjata. Mistähän sitä konetta etsis ku ei huvita merkistä luopua kuitenkaan ja mitähän ne maksaa?

Miksi ei kannattaisi korjata? Tuurilla sieltä ei ole rikki kuin keinut jotka maksaa muutaman euron kappale.


13 Kesä 2018, 12:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4530
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuomas K kirjoitti:
159 farkun takajousissa on merkitty kummin päin ne pitää asentaa. Onko päissä jotain eroa, vai miksi asennussuunta on merkitty?

Tästä kellään mitään havaintoa?

Kas kun ovat autossa väärin päin, niin onko aiheellista järjestää niiden kääntö oikein päin? Hiukan vaikuttivat olevan banaanilla, eli johtuuko tuosta?


13 Kesä 2018, 12:57
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Viestit: 130
Auto: 159 2.4 JTDm Q-tronic
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tuomas K kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
159 farkun takajousissa on merkitty kummin päin ne pitää asentaa. Onko päissä jotain eroa, vai miksi asennussuunta on merkitty?

Tästä kellään mitään havaintoa?

Kas kun ovat autossa väärin päin, niin onko aiheellista järjestää niiden kääntö oikein päin? Hiukan vaikuttivat olevan banaanilla, eli johtuuko tuosta?


Mulla ainakin berlinassa meni toinen puoli enemmän banaanille ja sit auto oli vähän vinossa, elikkäs laitoin oikeinpäin ja jouset oikesi.


13 Kesä 2018, 13:02
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Viestit: 776
Auto: Fiat 500L, Twingo III
ex: Fiat 500 M-jet
Lancia Delta M-jet 1.6,
Alfa 156 2.0 TS sekä monta ranskista ym.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tulipa polkaistua taas vaihteeksi 159 ostohousut ainakin toiseen punttiin vedettynä. Kohteena https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9714594

Muutama havainto autosta tuli tehtyä puolen tunnin koeajolla. Vaihteisto tuntuu vähän jäykältä käyttää, vaihteet kylläkin uppoavat kivasti perille saakka. Ohjaus samoin tuntuu parkkipaikkakääntelyssä ja hitaammassa kurvailussa vähän jäykältä käännellä, mutta ajossa tuntuu toimivan ok. Moottori päästi aavistuksenomaiset mustat savut kylmiltään, ja tämä loppui moottorin tyhjäkäynnin laskiessa normaaliksi n. 30 sekunnin päässä. Kohteella päästelty jo 240+tkm, joten liekö lopun alun merkkejä...? Mitenkähän tämä 1.9 JTS kestää ylipäänsä ajoa, 2.2. JTS:n jakoketjuongelmista olen kyllä lukenut. Liittyykö ne suoraan tähän pikkusiskoonkin? Jäähdytysneste paisuntasäiliössä kirkkaan punaista, moottorin ölppäkorkki oli suorastaan puhdas (liekö puhdistettu...). Starttimoottorin tienoilla näytti olevan jotain öljyistä hikoilua (koneen etupuolella alhaalla hieman keskilinjan oikealla puolella), liekö merkki mistään vai vakavampaakin?

Muuten kyseinen yksilö kulki suoraan, ei kolissut, natissut tai muutenkaan oireillut ajossa. Kulki suoraan, otti kuopat varsin sivistyneesti ja jarrut toimivat pehmeästi, mutta tehokkaan tuntuisesti. Olen koeajanut 1.9 JTS:n aikoinaan, ja siihen taannoiseen verrattuna tämän yksilön veto oli tasaista, pirteää ja terhakkaa. Sisusta oli oikein siisti, ehjä ja vakuuttava. Ulkoinen olemus sopisi paremmin 150tkm ajettuun, huolella pidetyn oloinen. Huoltokirjakin oli säntillinen merkkiliikkeen leimoin, ei vain mukana ilman merkintöjä, kuten yleensä "huoltokirjoin" mainostetuissa. Merkintää ei kuitenkaan ollut missään kohtaa siitä että jakoketjulle hilppeineen olisi koskaan tehty mitään. Kuitteja ei ollut myöskään nähtävissä ainuttakaan, joten ei ole selvillä onko vaihteistolle tehty mitään (eikös tässä ole se "legendaarinen" M32..?).

Se kylläkin ihmetytti, että keulilta, kuskin paikalta kuunneltuna vasemmalta kantoi sisälle ääni, joka tuntui olevan kytköksissä siihen miten moottoria kuormitti. Enemmän kaasua vedätykseen ja ääni voimistui, keventäessä ja hiljaa ajettaessa ääni ei juuri edes kuulu - paitsi kun tietää mitä kuuntelee. Ääni on vaikeasti kuvailtava, mutta yritetään: se oli kuin pitkän muovisen viemäriputken sisältä olisi kantautunut jonkin pyörivän asian hennosti ujeltavaa hurinaa. Vähän samanlaista kuin tuulettimen ääni, mutta kuului tästä tuulettimesta riippumatta. Ilmastointilaitteen päällä/poissa ololla ei vaikutusta asiaan. Vedätys tai moottorijarrutus ei vaikuttanut asiaan. Ei kuulostanut pyöränlaakerilta, sillä tämä nousi ja laski vaihteesta tai nopeudesta riippumatta kaasuntarpeen mukaan. Mistähän mahtaisi olla kyse..? Tältäkö se M32 sitten finaalissa kuulostaa? Vaihteet menivät tosiaan sujuvasti päälle, pysyivät päällä ja kytkin tuntui toimivan moitteetta.


Ottakaapa kokeneemmat koppi tästä, kiitos...!


13 Kesä 2018, 17:25
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Heinä 2014, 10:19
Viestit: 292
Auto: Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Iskunpituus ja suuttimien koko on ainoat erot 1.9 ja 2.2 koneissa. Paha sanoa venyttääkö nämä enää ketjua jos kaikki liikkuvat osat on vaihdettu ja kiristin päivitetty.
Ainakin saabin koneissa on suurinpiirtein sama jakopää paremmalla kiristimellä, eikä niissä suuremmin ole ongelmia ollut.
Päivitetyn kiristimen tunnistaa "nännistä" kiristimen kannassa.
Se öljytahra voi olla perua siitä et täytössä on kaadettu hutiin tai sitten öljynpaineanturi tihkuu läpi.
Kahinasta voin sanoa sen et jos vika on siinä tyypillisessä alemman sivuakselin laakerissa, se kahisee myös silloin kun auto on liikkeessä vaihde vapaalla, eikä seuraa mitenkään moottorin kierroslukua.

_________________
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.


13 Kesä 2018, 18:28
Profiili

Liittynyt: 02 Loka 2017, 15:14
Viestit: 127
Auto: alfaromeo 159 2.2
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kivijärvi kirjoitti:
Tulipa polkaistua taas vaihteeksi 159 ostohousut ainakin toiseen punttiin vedettynä. Kohteena https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/9714594

Muutama havainto autosta tuli tehtyä puolen tunnin koeajolla. Vaihteisto tuntuu vähän jäykältä käyttää, vaihteet kylläkin uppoavat kivasti perille saakka. Ohjaus samoin tuntuu parkkipaikkakääntelyssä ja hitaammassa kurvailussa vähän jäykältä käännellä, mutta ajossa tuntuu toimivan ok. Moottori päästi aavistuksenomaiset mustat savut kylmiltään, ja tämä loppui moottorin tyhjäkäynnin laskiessa normaaliksi n. 30 sekunnin päässä. Kohteella päästelty jo 240+tkm, joten liekö lopun alun merkkejä...? Mitenkähän tämä 1.9 JTS kestää ylipäänsä ajoa, 2.2. JTS:n jakoketjuongelmista olen kyllä lukenut. Liittyykö ne suoraan tähän pikkusiskoonkin? Jäähdytysneste paisuntasäiliössä kirkkaan punaista, moottorin ölppäkorkki oli suorastaan puhdas (liekö puhdistettu...). Starttimoottorin tienoilla näytti olevan jotain öljyistä hikoilua (koneen etupuolella alhaalla hieman keskilinjan oikealla puolella), liekö merkki mistään vai vakavampaakin?

Muuten kyseinen yksilö kulki suoraan, ei kolissut, natissut tai muutenkaan oireillut ajossa. Kulki suoraan, otti kuopat varsin sivistyneesti ja jarrut toimivat pehmeästi, mutta tehokkaan tuntuisesti. Olen koeajanut 1.9 JTS:n aikoinaan, ja siihen taannoiseen verrattuna tämän yksilön veto oli tasaista, pirteää ja terhakkaa. Sisusta oli oikein siisti, ehjä ja vakuuttava. Ulkoinen olemus sopisi paremmin 150tkm ajettuun, huolella pidetyn oloinen. Huoltokirjakin oli säntillinen merkkiliikkeen leimoin, ei vain mukana ilman merkintöjä, kuten yleensä "huoltokirjoin" mainostetuissa. Merkintää ei kuitenkaan ollut missään kohtaa siitä että jakoketjulle hilppeineen olisi koskaan tehty mitään. Kuitteja ei ollut myöskään nähtävissä ainuttakaan, joten ei ole selvillä onko vaihteistolle tehty mitään (eikös tässä ole se "legendaarinen" M32..?).

Se kylläkin ihmetytti, että keulilta, kuskin paikalta kuunneltuna vasemmalta kantoi sisälle ääni, joka tuntui olevan kytköksissä siihen miten moottoria kuormitti. Enemmän kaasua vedätykseen ja ääni voimistui, keventäessä ja hiljaa ajettaessa ääni ei juuri edes kuulu - paitsi kun tietää mitä kuuntelee. Ääni on vaikeasti kuvailtava, mutta yritetään: se oli kuin pitkän muovisen viemäriputken sisältä olisi kantautunut jonkin pyörivän asian hennosti ujeltavaa hurinaa. Vähän samanlaista kuin tuulettimen ääni, mutta kuului tästä tuulettimesta riippumatta. Ilmastointilaitteen päällä/poissa ololla ei vaikutusta asiaan. Vedätys tai moottorijarrutus ei vaikuttanut asiaan. Ei kuulostanut pyöränlaakerilta, sillä tämä nousi ja laski vaihteesta tai nopeudesta riippumatta kaasuntarpeen mukaan. Mistähän mahtaisi olla kyse..? Tältäkö se M32 sitten finaalissa kuulostaa? Vaihteet menivät tosiaan sujuvasti päälle, pysyivät päällä ja kytkin tuntui toimivan moitteetta.


Ottakaapa kokeneemmat koppi tästä, kiitos...!


Vie auto kuntotarkastajalle , auto on hyvä nähdä myös altapäin nosturilla . Tärkeää on selvittää onko ketju vaihdettu , vaihtohan on aika arvokas n. 1000 € . Noilla kilometreillä on syytä varautua kaikkiin kuluvien osien vaihtoihin , laturiin , ohjaustehostimen pumppuun , pyörien laakereihin , apulaitehihnoihin ym. Lisäksi autossa on ainakin 1000€ tinkivaraa .


13 Kesä 2018, 20:06
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Viestit: 4524
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Raikkoo kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
159 farkun takajousissa on merkitty kummin päin ne pitää asentaa. Onko päissä jotain eroa, vai miksi asennussuunta on merkitty?

Tästä kellään mitään havaintoa?

Kas kun ovat autossa väärin päin, niin onko aiheellista järjestää niiden kääntö oikein päin? Hiukan vaikuttivat olevan banaanilla, eli johtuuko tuosta?


Mulla ainakin berlinassa meni toinen puoli enemmän banaanille ja sit auto oli vähän vinossa, elikkäs laitoin oikeinpäin ja jouset oikesi.

Juuri vaihdoin jouset taakse, oma tosin berlina - luulisin olevan sama SW:ssä.

Huomasin, että toisessa päässä on hiukan tiuhempi väli jousilla kuin toisessa, niinpä mallailin samoin päin kuin olin viimeeksi laitanut, jos ne olivat myös silloin väärin, niin ei se ainakaan menoa haitannut :lol:
Ulkoa en muista, menikö tiuhemmin jousitettu osuu ylä- vai alapuolelle. Banaanilla ne on tosin mullakin... Melkein ajelisin jouset loppuun ja laittaisin sitten uusiksi, ei se niin tavatonta ole, että katkeavat jossain vaiheessa.
Huomasitko oliko sinunkin jousissa toisessa päässä noin 3 kierrosta tiuhemmin kuin toisessa? pitäisikö tiuhempi pää olla ylä- vai alapuolella?

_________________
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean


14 Kesä 2018, 17:22
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4530
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taitaa niissä olla toinen pää vähän tiheämpi. Olen kuullut teorian, että tiheämpi pää pitäisi olla korin puolella jousittamattoman massan minimoimiseksi, mutta vähän tiheämmän jousikierteen vaikutus jousittamattoman massan määrään lienee sen verran teoreettisen pienellä tasolla että sillä tuskin on käytännössä oleellista merkitystä. Enemmän tuossa pohdin sitä, että jos ne jousilautaset on aavistuksen eri muotoiset eri päissä mikä vääntäisi sitä banaanille.


14 Kesä 2018, 17:24
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 6675 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128 ... 134  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ale\\ ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com