Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pakettiautoksi muunnokset kiinnostavat laihialaisittain ajattelevaa alfistia. Farkuista
156 ja 159 helppo nakki muutoskatsastukselle muuttaa 600-800 euron käyttövoimavero noin
kuudenkympin luokkaan vuodessa. Nettiautosta olen bongannut ainakin yhden diesel-Giuliettan N1:ksi
rekisteröityjä.

Entäs GT, 147 tai Mito ? Sedanithan ei onnistu mitenkään, otaksun?
Oma 156 Sw ollut jo kuusi vuotta pakuna....
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Salaisuus on siinä, minä korimallina on merkitty rekisteriin. Farmarimallista ainakin saa, ehkä jostain muustakin, mutta kaikki maasturit yms saman näköiset ei olekaan välttämättä farkkukorisia, voi olla coupe tms. On siis ihan lakipykälä olemassa, ettei mene sen mukaan mikä inssistä näyttää tavaramallilta. Oon konttorilla näyttäny rekkaria netissä kaupan olevista autoista ja kysyny saako tän pakuksi.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Juu, korimalli ei kerro sitä saako N1:ksi. Rekkarilla varmistettava onko kyseiselle härvelille haettu tyypitys N-luokkaan vai ei. Ellei niin ei saa pakuksi nykyään (siis tyyppihyväksynnän piirissä olevat autot, vanhemmat toki eri juttu taas...).

Avatar
Isola
Viestit: 1963
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Viesti Kirjoittaja Isola »

alfa 156 v6 kirjoitti:Juu, korimalli ei kerro sitä saako N1:ksi. Rekkarilla varmistettava onko kyseiselle härvelille haettu tyypitys N-luokkaan vai ei. Ellei niin ei saa pakuksi nykyään (siis tyyppihyväksynnän piirissä olevat autot, vanhemmat toki eri juttu taas...).
Eikö Trafin ohje Edellytykset pakettiautojen luokitteluun vuodelta 2009 ole enää voimassa? Olisiko linkkiä korvaavaan määräykseen?

M1- ja N1-rinnakkaisluokitelluthan ovat selvä tapaus. Niiden muuttaminen pakettiautoksi on ilmoitusasia. Vain M1-luokitelluista sai tuon vanhan ohjeen mukaan tehtyä pakettiauton, jos korityyppi on farmari (AC) tai monikäyttö (AF) TAI jos mittavaatimukset täyttyvät. Tämä tosin edellyttää käytännössä takapenkkien poistoa ja niiden kiinnikkeiden tärvelyä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Isola kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Juu, korimalli ei kerro sitä saako N1:ksi. Rekkarilla varmistettava onko kyseiselle härvelille haettu tyypitys N-luokkaan vai ei. Ellei niin ei saa pakuksi nykyään (siis tyyppihyväksynnän piirissä olevat autot, vanhemmat toki eri juttu taas...).
Eikö Trafin ohje Edellytykset pakettiautojen luokitteluun vuodelta 2009 ole enää voimassa? Olisiko linkkiä korvaavaan määräykseen?

M1- ja N1-rinnakkaisluokitelluthan ovat selvä tapaus. Niiden muuttaminen pakettiautoksi on ilmoitusasia. Vain M1-luokitelluista sai tuon vanhan ohjeen mukaan tehtyä pakettiauton, jos korityyppi on farmari (AC) tai monikäyttö (AF) TAI jos mittavaatimukset täyttyvät. Tämä tosin edellyttää käytännössä takapenkkien poistoa ja niiden kiinnikkeiden tärvelyä.
siinä uskossa olin että tuota dokumenttia ei enää vois soveltaa, mutta näiden kanssa aktiivisesti pelaamisesta on kohtuullinen tovi vierähtänyt niin empäs uskalla väittää tuon Trafin ohjeen voimassaolon puolesta tai vastaan... äkkiä en löytänyt tuota kumottaneenkaan. Oletetaan että se on voimassa, mutta pettymyksien välttämiseksi kannattaa ennen suunnitelmiensa toteuttamista kysyä katsastuskonttorilta realiteetit muutoksen toteuttamiseen :)

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ei ne mulle ole puhuneet mistään vuosmallirajoista, kun nyt keväällä asiaa kysyin, liittyen 2000-luvun alkupuolen malleihin. Menin juurikin kysymään että pitääkö löytyä tyypitys. Ei pidä, sanottiin, jos korimalli on oikea ja lukitsee takapenkit pois käytöstä.

Toki kannattaa kysyä ennen kuin mitään autoa oikeasti hankkii.

Avatar
Isola
Viestit: 1963
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Viesti Kirjoittaja Isola »

Katsoin Trafin avoimesta datasta mitä Alfoja on onnistuttu muuttamaan pakettiautoiksi. Vuoden alussa liikennekäytössä olleista löytyi 11 kpl 156 SW:tä ja yksi Crossi, yksi 159 SW, yksi Giulietta ja yksi Mito.
Korityyppitieto puuttuu melkein kaikista muunnetuista. Henkilöautoksi rekisteröity 156 ja 159 Sportwagon ovat kuitenkin aina farmareita (AC) ja Giulietta sekä Mito ovat aina monikäyttöajoneuvoja (AF). 147 on aina viistoperä (AB), joten sen muuntaminen lienee hankalampaa ellei mahdotonta.
Kuka muuten myöntää lisänneensä GT:hen takaovet? :mrgreen: Trafin datassa on yksi neliovinen Alfa Romeo GT. Hyvä muistutus siitä, että tuollaisessa tietomassassa on aina virheitä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Varmaan samasta paikasta kotoisin kuin mun ex-156, joka oli 2 OV ;)

Olivat öö, Espoon K1-llä vähän sählänneet... Ilmeisesti inssi ei ollut löytänyt takaovia ;)

Avatar
VMTD
Viestit: 3335
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mistä korimalleista saa muutettua riisselit N1:ksi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Harva niitä huomaa, olihan aikoinaan 156:n mainoksissakin maininta, että kaikki mallit ovat neliovisia.

Vastaa Viestiin