Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Guran
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2013, 19:48

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Guran »

Voi olla että on kysytty aiemminkin, mutta.

Onko pre facelift sw malleissa samanlaiset perävalot kuin sedanissa? Omassa 156sw vm.2003 on vaaleat tuunausvalot takana ja haluisin hankkia orkkikset tilalle.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja eicas »

Kuva
Takana jarrulevyssä kuvan mukainen rantu. Jarruttaessa kuuluu krohinaa, jarru ylhäällä kuuluu satunnaisesti jaksottainen krh-krh-krh -krohina, mutta usein korjaantuu polkasemalla jarrua, ei kuumene ajossa mitenkään normaalista poikkeavasti. Onko tuolle tehtävissä mitään vai vaihtoon?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

yleesä tommoinen jälki tulee levyyn kun jarrupala on loppu ja metalli ottaa metalliin. Vaihtoon.... Ei nuo maksa juuri mitään

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vaihtoon palat ja levyt. Ei ota kuin puolikkaalla palalla kiinni.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja eicas »

vesamaan kirjoitti:yleesä tommoinen jälki tulee levyyn kun jarrupala on loppu ja metalli ottaa metalliin. Vaihtoon.... Ei nuo maksa juuri mitään
Alfissimo kirjoitti:Vaihtoon palat ja levyt. Ei ota kuin puolikkaalla palalla kiinni.
Vaihtoon siis. Iteki epäilin aluksi, että olisi palat loppu, mutta näytti silmällä katsoessa vanteen läpi, että pintaa olisi kuitenkin palassa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja samalla hyvä voitelu liukutapeille! Erittäin tärkeää...

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

eicas kirjoitti:
vesamaan kirjoitti:yleesä tommoinen jälki tulee levyyn kun jarrupala on loppu ja metalli ottaa metalliin. Vaihtoon.... Ei nuo maksa juuri mitään
Alfissimo kirjoitti:Vaihtoon palat ja levyt. Ei ota kuin puolikkaalla palalla kiinni.
Vaihtoon siis. Iteki epäilin aluksi, että olisi palat loppu, mutta näytti silmällä katsoessa vanteen läpi, että pintaa olisi kuitenkin palassa.
Itellä vastaavanlaisessa tilanteessa vanteen läpi näkyvä pinta olikin jarrupalan pohja eikä kitkapinta. :mrgreen:
Kuva

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja eicas »

Kuva

No näinhän se oli tässäkin :mrgreen:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Katopa! Yhdessä palassa on lihaa vaikka kuin paljon! Takaisin vaan ja kovaa ajoa! :mrgreen:
Kuva

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Lienee tyhmä kysymys mutta pystyykö busson jäähdytys-järjestelmän ilmaamaan ilman paineilmaa? Eli vaihdoin jäähdytysnesteet, huuhtelin myös järjestelmän ja nyt kun käyttää lämpimäks puskee ulos tavaraa paisarista ja samantien kun flekti lähtee päällee imasee 3 litran tyhjiön järjestelmään. :crazyeyes: vai meniköhän taas jotain vituiks kuten kansipaffi?
Through difficulties to defeat

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Naamapalmu kirjoitti:Lienee tyhmä kysymys mutta pystyykö busson jäähdytys-järjestelmän ilmaamaan ilman paineilmaa? Eli vaihdoin jäähdytysnesteet, huuhtelin myös järjestelmän ja nyt kun käyttää lämpimäks puskee ulos tavaraa paisarista ja samantien kun flekti lähtee päällee imasee 3 litran tyhjiön järjestelmään. :crazyeyes: vai meniköhän taas jotain vituiks kuten kansipaffi?
Oletko ilmannut syylärin yläreunasta sen ilmaruuvin kautta?
Pojan 2.5 busso ainakin meni ihan sillä.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Hep, taisi löytyä ilmausruuvi jakopään puolella syyläriä konetta kohti. Uskaltaako siihen koskea? Opit pajoilla oli "älä koskaan ilmaa niistä ruuveista" sen jälkeen kun yks oli katkennu ja jäi vuotamaan. :-D
Through difficulties to defeat

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

siitä mä oon ilmoja pois laskenut. samoin takimmaisen kannen takapuolella on putki, jossa on nippa. Siitä on hyvä laskee ilmoja pois, on vaan vähän hankalassa paikassa :roll:

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Tuo syylärin yläpää lähti auki. Aikamoista pulputusta pitää edelleen. Varmaan 3h ja 20 litraa jäähdytysnestettä menny tähän mennessä. Mikä tuo koknaistilavuus mahtaa olla?
Through difficulties to defeat

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

max 7 litraa....

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Ens kerralla ajan pelkäl vedel pajalle ja teetän jäähdytysnesteiden vaihdon paineilmalla pajalla. 20 litraa vettä mukaan ja kovaa ajoa. :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitä, paineilmalla? Ikinä kuullutkaan moisesta O_o
Edes siellä kuuluisalla pajalla :D Ihan vaan ilmausruuvia auki ja tavaraa säiliöön... Tosin merkit olleetkin Alfaa, hiivattia ja kiiaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^ Paineilmalla = Alipainevaihtajalla tai ainakin otaksun näin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Naamapalmu kirjoitti: Varmaan 3h ja 20 litraa jäähdytysnestettä menny tähän mennessä.
Tässä vaiheessa on valitettavan aiheellista alkaa miettimään, että mihin se toistakymmentä litraa ylimääräistä jäähdytysnestettä on mennyt.

-Jos se tulee jostain suoraan ulos, se näkyy auton allla
-Jos se menee auton sisään (esmes vuotava lämppärinkenno), olisi siellä tässä vaiheessa jo jokseenkin kosteat oltavat ja jossain sen pitäisi näkyä
-Jos se menee öljytilaan, näyttää öljyt jo melko jännältä eivätkä voitele enää mitään (olethan tarkistanut?)
-Jos se menee sylinteriin, on männänlaki aika puhdas ja todennäköisesti piiipusta on tullut valkeaa savua. Tässä tapauksessa on myös mahdollista, että seuraavalla starttiyrityksellä sitä on sylinterissä liikaa eikä moottori pyöri.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

^^ juurikin näin pösöpuolella alipainevaihtajalla tms. Ainaki siihen lykättiin paineilmaletku seinästä, letku jäähdytysnestepönttöön jossa riittävästi uutta tavaraa ja venttiliä kääntämällä sai eka tyhjiön ja sitte toiseen asentoon ja vetäs järjestelmän täyteen eikä ilmalukkoja.

^meni ympäri konehuonetta ja meikäläisen naamaa. Onneks suurin osa vettä, ehkä - 10C pakkaskesto. Epäilin jo monesti kansipahvia kun tuntui puskevan paineella silmille paisarista. Kivasti auton sähköt uitettu mut lopulta ilmaus onnistui ja öljyt näyttää edelleen öljyiltä. Nyt ku sais auton leimalle ni pääsis kokeileen mikä toimii ja mikä ei. Ja kun ei pakkaskesto riitä taidan vaan imasta paisarin tyhjäks ja raakaa tiivistettä sisään. Onneks en oo enää asentaja :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Oisko kellään kytkentäkaaviota 156:n automaatti ilmastoinnin osalta? Oma elearni on kadoksissa... Vuosimalliin 98-01.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja eicas »

JMC kirjoitti:Oisko kellään kytkentäkaaviota 156:n automaatti ilmastoinnin osalta? Oma elearni on kadoksissa... Vuosimalliin 98-01.
Tuossa pdf-kopio eLearnista
https://drive.google.com/open?id=0BxakL ... kpZckRyLWM

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Erittäin paljon kiitoksia!

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Onkohan kansipahvi entinen? Paineistaa edelleen ajossa jäähdytysjärjestelmän? Vai onko bussoissa kenties helposti korjattavaa tyyppivikaa mikä paineistaisi jäähdytysjärjestelmän siihen pisteeseen että heittää ainakin puolet nesteistä pihalle?
Through difficulties to defeat

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Vasen etujarru tuntuu yhä laahaavan, vaikka kolme kertaa on korjaamolla pitänyt laittaa kuntoon.
Onko siis ongelma todennäköisimmin jarrusylinterin jumitus vai liukkarin puute liukutapeissa? Jos tässä pitäisi ihan itse tarttua toimeen.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Kannattaa varmistaa, ettei ole jarruletku mennyt tukkoon. Pari tapausta itselleni käynyt.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Mulla teetätti työtä ja vähän ehti viduddaakin jarrun laahaaminen. Viimein syyksi löytyi jarruletku! Sen sisus on jotenkin turvonnut ja muodostanut käänkuin painelukon niin ettei jarrupaine pääse kunnolla sylinteristä pois. Uudet letkut kehiin ja jumitus loppui siihen. Tämä oli 156 :n takajarrussa, mutta sama vikahan voi olla edessäkin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Samalla tavalla jarruputki voi mennä. Se kun alkaa syöpymään, ei välttämättä ulos näy yhtään mitään.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Tutkiskelin helmojen kuntoa sisäpuolelta pyöreiden kumitulppien takaa ja näky ei ollut kovin hyvä.
Sisähelman ja ulkohelman välissä olevan pellin (välihelma) alaosa oli mukavassa ruosteessa, tosin ei puhki vielä mistään.
Ajatuksena on vaihtaa jossain vaiheessa ulkohelman alaosat ainakin vaakasuoralta osalta koko matkalta.
Onko tuo "välihelma" ulkohelman kanssa alaosastaan pelti-peltiä vasten eli tuo yläpuolelta näkemäni "välihelma" olisi vaakasuoralta osaltaan kiinni ulkohelmassa? Kun laikkaan ulkohelman auki tulee siis samalla vedettyä "välihelman ruosteosuus auki?

Toisaalta paljon pintaruostetta mutta hiekkapuhalluksella tuonne ei pääse ja menee vaan kotelot täyteen hiekkaa jota sieltä ei saa pois.

Hyviä keinoja jolla olette ruostetta tuolta poistaneet? Ei oikein pääse millään työkalullakaan. Ei taida olla olemassa sellaista teräsharja piipunrassia jolla voisi hangata ruostetta pois. Pitäiskö vaan kaataa rust removeria tai Anitrolia helmat täyteen ja viikon päästä kotelonsuoja-ainetta perään ja toivoa että ruoste on pysäytetty tai ainaki hidastettu sen etenemistä.

Itse lattia oli suht hyvässä hapessa sisäpuolelta. Kevyttä pintaruostetta poistoreikien ja helmasauman ympärillä. Bitumin altakaan ei löytynyt ylläreitä vaan puhdasta maalipintaa :crazyeyes: Tätä ei ole vielä kyläseppä ehtinyt korjaamaan ellen nyt tuota titteliä itselleni tulevilla teoillani hanki :eggface: .

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Senór Alfissimo voinee varmaan kertoa parhaat kikat noihin helmoihin. Tainnut sen verta monen viiskutosen helmakoteloita ja helmoja rakennella, että osaa varmaan jo unissaankin ne...

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... y&start=50

Kop kop vielä löytyy peltiä helmoista. Saas nähä sit ku pari talvee kerkee ajeleen :silly:
Through difficulties to defeat

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Lienee Alfissimo lomilla kun ei ole kommentoinut... ensiapuna kaadoin yhteensä liki 0,5 Litraa Annitrolia helmoihin, savu vaan nousi kun ruoste sai kyytiä. Kun saan hitsaukset tehtyä tumppaan vielä saman valmistajan kotelosuojaa purkillisen ja avataan ensi vuonna ulkohelma ja tarkistetaan miten aineet on vaikuttaneet.
Ja se kysymys:
Hitsaus: riittääkö pelkkä akun - kengän irrotus vai olisiko hyvä ottaa moottorin ecusta kaikki liittimet irti ja varulta viedä se pumpulilla vuorattuun säilöön ettei vaan pääse kärähtään?
Kyseessähän tuo cf3 jossa Hitec-ecu imusarjassa kiinni. Kerta se ensimmäinen kun OBD-ihmeeseen Kemppiliimaa aletaan sulattamaan.

Ja toinen kysymys:
Jakohihnanvaihdossa onko välttämätön tuo hihnankiristin mikä tuon linkin kuvassa näkyy
http://autotoolrental.com.au/Alfa+Romeo ... +Tools/p-9
Ei kenelläkään olisi lainata tuollaista settiä jossain vaiheessa?
Lukkopaloja on jos jonkin sortin valmistajalta :roll:

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

atm kirjoitti: Ja toinen kysymys:
Jakohihnanvaihdossa onko välttämätön tuo hihnankiristin mikä tuon linkin kuvassa näkyy
http://autotoolrental.com.au/Alfa+Romeo ... +Tools/p-9
Ei kenelläkään olisi lainata tuollaista settiä jossain vaiheessa?
Lukkopaloja on jos jonkin sortin valmistajalta :roll:
Ei oo pakollinen, rengasrauta ajaa saman asian. Toki ton kanssa on helpompaa. Jos ei oo kiristintä niin hetki saattaa mennä ihmetellessä että mikäs osa liikkuu mihin suuntaan, ja mistä kannattaa kammeta....
Mulla on kiristin, jos tarviit lainaksi. Mutta tosiaan iso ruuvari tai rengasrauta ajaa saman asian

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

atm kirjoitti:Tutkiskelin helmojen kuntoa sisäpuolelta pyöreiden kumitulppien takaa ja näky ei ollut kovin hyvä.
Sisähelman ja ulkohelman välissä olevan pellin (välihelma) alaosa oli mukavassa ruosteessa, tosin ei puhki vielä mistään.
Ajatuksena on vaihtaa jossain vaiheessa ulkohelman alaosat ainakin vaakasuoralta osalta koko matkalta.
Onko tuo "välihelma" ulkohelman kanssa alaosastaan pelti-peltiä vasten eli tuo yläpuolelta näkemäni "välihelma" olisi vaakasuoralta osaltaan kiinni ulkohelmassa? Kun laikkaan ulkohelman auki tulee siis samalla vedettyä "välihelman ruosteosuus auki?
Nimeni on näemmä mainittu, mutta ei kaikkea kerkiä huomaamaan :wink: . Onhan noita jokunen mätä helma tullut korkattua. Sikäli jos nyt oikein ymmärsin, niin takaa pyöräkotelon puolella olevasta tulpasta olet sisään kurkkinut. Ja välihelma, jos oikein osan ymmärrän, on vain takaosassa takasauman takapuolella. B-pilarin kohdalla on myös välijäykiste. Kaikissa avaamissani ne takaosat on olleet enemmän ja vähemmän mätiä, usein enemmän :mrgreen: . Sanoisin silti vahvana arvauksena, että takanakin hitsipiste on tehtaalta lähteissä ollut. Ulkohelma on pistehitseillä kiinni alareunassa koko matkalta n.20cm välein, joten mikäli teet paikkoa vain helman alapintaan, ei kannata koripalkkia pilkkoa turhaan rälläköimällä pystykanttia pitkin, vaan pari senttiä keskemmältä helman pituussuuntaisesti. Sen jälkeen se rakenne jo näkyy paremmin, mistä ja kuinka paljon leikkaa lisää.

Toistaiseksi ei ole ecuja hajonnut, kunhan maapiuhan ottaa irti :)

Selvensikö ollenkaan, kun hankala muuttaa näkömuistia tekstin muotoon.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Laitetaanpas kuva selventämään, mitä sieltä usein löytyy, tai siis ei enää löydy, siinä vaiheessa, kun katsuri käskee korjaamaan. Tuosta selviää vähän rakennettakin, vaikka rälläkkää jo tässä välivaiheessa onkin käytetty.
Kuva
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Kiitos hyvästä kuvasta, tuosta juuri koitin kysyä tuon sisähelman ja ulkohelmanvälissä olevan jäykisteen alapuolen kiinnitystä.
Kuvassa näkyy ettei se olisi alareunastaan kiinni missään vai onko siitä rälläköity se osa pois millä sekin tulee n. B-pilarinkohdalta keulaan päin kiinni samaan pistehitsisaumaan kuin ulkohelma? Tällöin siinä olisi jäyisteen ja ulkohelman pellit "pelti-pellissä" kiinni mikä kyllä kuulostaa aika typerältä ratkaisulta mutta mitäpä sitä ei keksittäisi uudestaan.

Asiaa olen ihmetellyt sisähelman isojen kumitulppien sisälle tiiraamalla.

Vastaavannäköinen urakka siis edessä, tosin tuon lattian puolella selviän vielä paljon pienemmällä urakalla joka olisi nyt ennen lumia tarkoitus tehdä. Helmat sitten tulevan kesän työlistalla.

Vielä tuosta hihnankiristimestä pystyykö sitä käyttämään kun kone paikallaan?
Otan yv:tä kun hihnahomma tulee ajankohtaiseksi, löytyisikö sinulta lukkopalatkin?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ahaa, okei, välihelmalla tarkoitit siis tuota ulompaa koripalkkia. Selkis. Kyllä tuo kori-/runkopalkki tuossa kohtaa on tehty yhtenäiseksi koteloksi, kuvassa vaan on mätä jo leikattu pois. Pystykantissa on vielä näkyvissä jämät tehtaan pistehitsistä. Tuossa leikatussa alaosan vaakapinnassa ulkohelma on kiinni vielä omilla pisteillään. Tehtaan jäykkyyttä siis ei saa takaisin vain vetämällä pinta kovaksi katsurin mieliksi. Kuvan ottohetkestä on siis saanut tunnin ja kaksi käyttää pellin askarteluun ennen ulkopinnan umpeen laittoa. Eikä tuo kuva ole otettu vielä edes pahimmasta päästä vastaan tulleista :silly:

Tätä en enää tehnyt loppuun, vaikka vähän matkaa aloittelinkin :mrgreen: . Tuli parempi yksilö tilalle, niin oli helppo lopettaa hyvissä ajoin.
Kuva

Piti olla vaan pari pikkureikää :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Noita kuvia kun katsoi alkoi tuntumaan että mullahan on liki ruosteeton 156. Eilen oli vielä toiset fiilkset.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

atm kirjoitti: Vielä tuosta hihnankiristimestä pystyykö sitä käyttämään kun kone paikallaan?
Otan yv:tä kun hihnahomma tulee ajankohtaiseksi, löytyisikö sinulta lukkopalatkin?
Nyt kun yön nukkui niin tajus että mullahan onkin TS:n kiristin eikä V6 :oops: Lukkopalat kyllä löytyy. Mutta tosiaan toi rengasrauta on oikeen hyvä kiristin.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

ajonesto nappasi päälle ajosta ja jätti keskelle kaupunkia. koitin käyttää antennin johtoa irti ja voidellä, ei auttanut.
koitin myös vara-avainta ei vaikutusta.

onko ajonestolle oma sulake?
uskaltaako antennista mitata vastusta?

onko lisää hyviä ideoita ?

tai onko kukaan niin tyhmä että haluaisi omistaa nelivetoalfan ;D
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Mistä saisi alatukivarteen uudet pultit? Pillillä lämmittäen sain vanhasta pultit auki mutta pari
Otti ilmeisesti niin itseensä ettei mene enää uuteen tukivarteen kierteille?

On muuten yks saatana saada se istumaan paikalleen...

Edit: siis ne joilla palikka tulee apurunkoon kiinni.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ne ei ota kierteelle jos se tukivarsi on yhtään vinossa. Kaikkein helpointa on vaan kylmän viileesti purkaa riittävästi romua pois edestä, se on oikeasti pienin työ.

Oletko kokeillut ottaako ne irrallaan siihen kierteelle? Kierre ei kyllä ihan vähästä lämmöstä mene pilalle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mä en saanut kierteille 156:ssa noita millään, ennenku otin pulttipyssyn käyttöön. Sillä ne heilahti just oikeeseen asentoon.
Tietty sillä olis saanu ne väärille jenkoille ja sit ois ollu ikävää... Joka tapauksessa se on enemmän ku typerän tarkkaa, missä asennossa yrittää tarjoilla pulttia kierteelle. Pätkääkin vinossa ja ei varmasti halua mennä.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Osa ruuveista meni, osa ei uuteen varteen. Nämä mitkä menivät kiertyivät vain muutaman kierroksen
Ja pysähtyivät.

Oikeastaan enää tiellä on kallistuksenvakaaja, joka ei tunnu liikkuvan ylöspäin pois tieltä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Sakkeus kirjoitti:ajonesto nappasi päälle ajosta ja jätti keskelle kaupunkia. koitin käyttää antennin johtoa irti ja voidellä, ei auttanut.
koitin myös vara-avainta ei vaikutusta.
Tarkkaileeko ajonesto näissä uudemmissa koko ajan, että onko siruavain lukossa? Olen käsittänyt, että ainakin vanhemmissa 156:ssa sirua tarvitaan vain starttiluvan saamiseen, ja kun se on saatu ja auto startattu, siruavaimen voisi vaikka poistaa lukosta (jos se siitä ajossa irti lähtee). Olisiko siis ajosta sammumisen aiheuttanut joku muu vika, jonka vuoksi ajonesto ei nyt enää uusilla starttausyrityksillä lähde pois päältä? Sulakkeen palaminen olisi hyvä kandidaatti syyksi, joten kannattaa tsekata ne kaikki, ellei ajonestopiirin sulaketta ole jossain papereissa selkeästi mainittu.
Sakkeus kirjoitti:onko lisää hyviä ideoita ?
Kannattaisiko katsastaa vikakoodit?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Sakkeus kirjoitti:ajonesto nappasi päälle ajosta ja jätti keskelle kaupunkia. koitin käyttää antennin johtoa irti ja voidellä, ei auttanut.
koitin myös vara-avainta ei vaikutusta.

onko ajonestolle oma sulake?
uskaltaako antennista mitata vastusta?

onko lisää hyviä ideoita ?

tai onko kukaan niin tyhmä että haluaisi omistaa nelivetoalfan ;D
Manuaalissa pitäisi olla ohjeet auton käynnistämiseen tässä tilanteella; jotta pääset sentään viemään sen muualle.
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Sakkeus kirjoitti:ajonesto nappasi päälle ajosta ja jätti keskelle kaupunkia. koitin käyttää antennin johtoa irti ja voidellä, ei auttanut.
koitin myös vara-avainta ei vaikutusta.

onko ajonestolle oma sulake?
uskaltaako antennista mitata vastusta?

onko lisää hyviä ideoita ?

tai onko kukaan niin tyhmä että haluaisi omistaa nelivetoalfan ;D
Manuaalissa pitäisi olla ohjeet auton käynnistämiseen tässä tilanteella; jotta pääset sentään viemään sen muualle.
Kuva

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Penkinlämmittimistä kysymys

Ohjekirjan mukaan penkkityypistä riippuen lämmittimien kytkentä tapahtuu joko penkin alla olevasta kytkimestä tai penkin sivussa olevasta. Minulla on näköjään molemmissa kohdissa kytkimet :shock:

Lisäksi siinä palaa se punainen merkkivalo kokoajan vaikka kuinka noita painikkeita räpäläisi. Istuin ei tosin lämpene o.O

Edit. How stupid of me. Se sivunappi onkin seläntuensäätö. Tosin sekään ei toimi.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Eilen sain auton toimimaan.. ei mitään hämminkiä eilen.
Mutta tänään taas töistä tullessa hajosi.

Sanoo vdv system failurea ja auto ja lukko koetaulussa
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Sakkeus kirjoitti:Sanoo vdv system failurea ja auto ja lukko koetaulussa
VDV failure? Vai VDC? Briteissä on saatu vastaavanlainen ongelma poistumaan uudella akulla:

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... rting.html

Täällä foorumilla on aiemminkin painiskeltu VDC-ongelmien parissa:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=22518

Vastaa Viestiin