Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Imppa kirjoitti:Omaan alfaan 159 2.4jtdm ilmestyny viikon sisään ihan sama ääni kaasuttaessa: https://youtu.be/XjMvTcUJZz8 Missä vika? Pikasen vastauksen tartteis.
Liitytään kerhoon... Maanantaina alko päästelemään ihan samanlaisia vinkaisuja toi mun 159. Tosin vaan kylmällä koneella.
Meinasin jo, että nyt meni turbo mut eipä ollu onneks. Pakosarjasta oli menny ainakin kaksi pulttia poikki ja sain nysvättyä vanhat pätkät pois laitettua uudet tilalle. Tälllä hiljeni.

Toi pakosarjan plaanaus ois kyl hyvä homma kun vaan ehtis irrottelemaan ja käymään jyrsinkoneella.
Jos oikeen hifistelis niin vois viel pistää uuniin hehkuun muutamaksi tunniksi ennen koneistusta.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tähän väliin saa antaa jikivinkkejä tolle pakosarjalle...

Millä/miten ootte kiinnittäneet? Vaikko laippa kerrallaan kera vtunmoisen kellotuksen?

Siis plaanaushommista...

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Omasta on oikastu ihan nauhahiomakoneessa tai sen tapasessa koska kellotus/kiinnitys on suhteessa liian työläs eikä se mikään auton kansi ole :)

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Kotiasentaja tilittää. Se kuuluisa joku on mennyt vääntämään etujarrulevyn kiinnityspultin naaraskuusiokolon pyöreäksi. Hitsivehkeitä ei ole. Onko ehdotuksia miten tuon saisi nysvättyä ulos? Kiitos.

Tarkemmin ajatellen, ehkäpä kokeilen tehdä dremelillä otteen talttapääruuvarille...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Pora.

Oisko 6mm? Saattoi olla myös 4mm... Tai voit kokeilla vastakierresarjaa tai jopa poraa, joka poraa vastapäivään.
Molemmilla saanut täysin jämähtäneitä pultteja/ruuveja aukeamaan ennen kuin porautunut loppuun asti.

Paikalla
Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Roadkill kirjoitti:Kotiasentaja tilittää. Se kuuluisa joku on mennyt vääntämään etujarrulevyn kiinnityspultin naaraskuusiokolon pyöreäksi. Hitsivehkeitä ei ole. Onko ehdotuksia miten tuon saisi nysvättyä ulos? Kiitos.

Tarkemmin ajatellen, ehkäpä kokeilen tehdä dremelillä otteen talttapääruuvarille...
Olisikohan ollut torx 30, jonka saa naputeltua pyöreään koloon sen verran tuikkaan että pystyy avaamaan pultin. Tietty kannattaa lämmittää pulttia ensin kaasutoholla.

Tuo pultti on todella pehmeää ainetta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Heips,

Pikku hiljaa pitäisi mennä oma 159 katsastamaan.

Ihmeellisesti siinä ajovalot tms. polttimet pimenee 3 - 6 kk välein.
Samoin keskuslukitus välillä toimii ja välillä taas ei...

Mistäköhän tuota "vikaa" kannattaisi yrittää metsästää?

Paikalla
Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Toimiiko lainkaan vai jääkö joku ovi menemättä kiinni?

Jos joku ovi (yleensä taka) ei suostu toimimaan vika johtuu varmastikin moottorin ruostumisesta.
Jos taas ovet eivät mene kiinni, mutta vilkut vilahtaa ongelma on luultavasti takaluukun tunnistimessa.

Lamppu ongelmaan en osaa sanoa muuta kuin, että laadukkaat peruspolttimot kestävät pitkään, mutta +20% valotehoa ym. sisältävät kalliit lamput ovat aika lyhyt ikäisiä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Keskuslukitus kun toimii, niin kaikki ovet menevät aina kiinni. Enemmän ongelma on siinä, että jos olet vaikka 5 metrin päässä autosta niin joka toisella kerralla ovet toimii moitteetta ja joka toinen kerta ei reagoi mitenkään vaikka painaisi nappia kymmenen kertaa...

Siis aika mysteeri...

Paikalla
Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Toimiiko avausnapit kuitenkin silloin kun lukitus ei suostu menemään kiinni. Silloin vika voisi olla avaimen pintaliitoskytkimessä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Roadkill
Viestit: 918
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Maunu kirjoitti:
Roadkill kirjoitti:Kotiasentaja tilittää. Se kuuluisa joku on mennyt vääntämään etujarrulevyn kiinnityspultin naaraskuusiokolon pyöreäksi. Hitsivehkeitä ei ole. Onko ehdotuksia miten tuon saisi nysvättyä ulos? Kiitos.

Tarkemmin ajatellen, ehkäpä kokeilen tehdä dremelillä otteen talttapääruuvarille...
Olisikohan ollut torx 30, jonka saa naputeltua pyöreään koloon sen verran tuikkaan että pystyy avaamaan pultin. Tietty kannattaa lämmittää pulttia ensin kaasutoholla.

Tuo pultti on todella pehmeää ainetta.
Kiitos vinkeistä, poran ja torxin yhteispeli toimi. Mutta heti tuli toinen tenkkapoo. Satulan pultit eivät inahdakaan. Kuskin puolelta lähti ihan normi otsasuonipullistusväännöllä ja en osannut odottaa että appari vastustaisi noin lujasti. Uskaltaako tuota lämmittää? Siinähän on kaikkea johtoa yms. lähellä.

Avatar
Isola
Viestit: 1964
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Roadkill kirjoitti:Satulan pultit eivät inahdakaan. Kuskin puolelta lähti ihan normi otsasuonipullistusväännöllä ja en osannut odottaa että appari vastustaisi noin lujasti. Uskaltaako tuota lämmittää? Siinähän on kaikkea johtoa yms. lähellä.
Pieni induktiolämmitin on tuollaisissa näppärä. Tietenkin lämpö johtuu pultista ympäristöön samalla tavalla kuin tohollakin lämmittäessä, mutta lämpö on helpompi kohdistaa tasan tarkkaan haluttuun paikkaan. Lisäksi tietysti siirtelee johtoja pois sen minkä pystyy (ja jarruletku erityisesti)...

Noita pieniä induktiolämmittiä löytää eBaystä ym. halvimmillaan alle kympillä. Siihen hintaan sille joutuu tosin väkertelemään itse teholähteen ja jonkinlaisen kahvan.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Jahas, nyt toi 159 päätti ampua toisen etuiskarin jousilautasen irti :evil:
*elvetti mikä pamaus ja täräys! Meinas muuttua housut khakin värisiksi. Oikeesti luulin et joku törmäs autoon.

Mikäs on hyvä jousipuristimen malli kotikorjaamolle?
Bilteman koukkuraudat aiheuttaa niin pahaa kuolemanpelkoa noiden 159: suht jämäköiden jousien kanssa työkennellässä, että vois vaikka muutaman latin sijoittaa parempiin.

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Itse ostin nämä Biltemasta madallussarjan asennusta varten. Toimivat ihan hyvin, mutta nuo jousen päälle tulevat "koukut" ovat niin rajut, etteivät meinaa ihan joka raosta mahtua jousen päälle mikä tekee niiden kanssa tuhtaamisesta vähän työlästä. Tästä huolimatta voisin suositella, kyllä näilläkin onnistuu eivätkä silti maksa juuri mitään.

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Manu »

Mites muuten on rekisterikilven polttimon vaihto? Katsoin ohjekirjasta ja yritin vääntää ruuvimeisselillä auki mutta luukku ei avautunut vai onko vaan tiukasti kiinni?

Paikalla
Avatar
Raikkoo
Viestit: 281
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

On lujassa, mahdollisimman iso ruuvari/verhoilun irroitustyökalu, jolla itse väänsin toisen auki. Siellä on sellainen lukitus kieli menettänyt muotonsa ja panee vastaan... Tosin mulla oli viimein polttimot ehyet, puskurin alla olevasta liittimestä oli johdin poikki.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Raikkoo kirjoitti:On lujassa, mahdollisimman iso ruuvari/verhoilun irroitustyökalu, jolla itse väänsin toisen auki. Siellä on sellainen lukitus kieli menettänyt muotonsa ja panee vastaan... Tosin mulla oli viimein polttimot ehyet, puskurin alla olevasta liittimestä oli johdin poikki.
Muodon menettäminen johtuu useimmiten siitä että on joskus väännetty väärin/väkisin auki. Ehjänä lähtee helposti irti oikealla taktiikalla :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vainio kirjoitti:Jahas, nyt toi 159 päätti ampua toisen etuiskarin jousilautasen irti :evil:
*elvetti mikä pamaus ja täräys! Meinas muuttua housut khakin värisiksi. Oikeesti luulin et joku törmäs autoon.

Mikäs on hyvä jousipuristimen malli kotikorjaamolle?
Bilteman koukkuraudat aiheuttaa niin pahaa kuolemanpelkoa noiden 159: suht jämäköiden jousien kanssa työkennellässä, että vois vaikka muutaman latin sijoittaa parempiin.
Itse ostin tämän: http://www.ebay.de/itm/291226979523?_tr ... EBIDX%3AIT

Ei ole tarvinnut katua tuota hankintaa.....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Jep, toihan näyttää sellaiselle mitä oon aatellut. Ja varsin kohtuullinen hinta.
Mulla on ollut ne bilteman halvimmat koukut, mut 159:n etujousta puristellessa ne alkoi antautumaan. Kierre korkkasi toisesta koukusta sillai mukavasti kun oli saanu jousen kiristettyä puoliväliin pingotukseen. Sitä koukkua irrotellessa kului sitten tovi, mutta selvisi onneks ilman vammoja.

Toi Alfan jousilautanen petti onneksi aika hitaassa vauhdissa eikä aiheuttanut muuta kuin välittömän toispuoleisen madalluksen ja säikähdyksen.
Nyt on hajonnut iskari vaihdettu ja taas kulkee Alfa suorassa. Jos viikonloppuna vaihtelis toiselle puolelle myös niin ei tartte eripari vaimentimilla ajella.
Saattaa tulla huomautus katsastuksessa kun toisella puolella on 400tkm ajettu iskari ja toisella uusi :-D
Tommonen ruosteen raiskaama iskari se petti:
Liitteet
IMG_20170613_182840.jpg
IMG_20170613_182840.jpg (74.81 KiB) Katsottu 8977 kertaa

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Pasi kirjoitti: Itse ostin tämän: http://www.ebay.de/itm/291226979523?_tr ... EBIDX%3AIT

Ei ole tarvinnut katua tuota hankintaa.....
Suosittelen kans 8)

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Manu kirjoitti:Mites muuten on rekisterikilven polttimon vaihto? Katsoin ohjekirjasta ja yritin vääntää ruuvimeisselillä auki mutta luukku ei avautunut vai onko vaan tiukasti kiinni?
Ruuvarilla se pitäisi irrota. Ja irtoaakin. Mulla tosin se kiinnitysjousi/pala lensi samalla johonkin.
Onneksi pysyy aika hyvin ilmankin, kun vähän kikkaili.

Tarkkana siis...
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Paikalla
Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tarkennuksena vielä, että valo lähtee kokonaisena irti. Ei siis pelkkä lasi. Lyhyeltä sivulta kun painaa liikkuu valo hiukan jousta vastaan. Tämän jälkeen vääntöä ulospäin esimerkiksi meisselillä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tommi kirjoitti:
Manu kirjoitti:Mites muuten on rekisterikilven polttimon vaihto? Katsoin ohjekirjasta ja yritin vääntää ruuvimeisselillä auki mutta luukku ei avautunut vai onko vaan tiukasti kiinni?
Ruuvarilla se pitäisi irrota. Ja irtoaakin. Mulla tosin se kiinnitysjousi/pala lensi samalla johonkin.
Onneksi pysyy aika hyvin ilmankin, kun vähän kikkaili.

Tarkkana siis...
Tiukkaan ne tosiaan tarttuu vuosien mittaan kun pöly ja muu paska tarttuu väleihin. Mulla vääntyi kans se kiinnitysjousi liki pilalle. Eli EI lähde niin helposti kun mitä luulisi. Vähän "varovaista voimaa" siihen tarvitaan.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Imppa
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Loka 2015, 09:27
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4jtdm sportwagon

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Imppa »

Vainio kirjoitti:
Imppa kirjoitti:Omaan alfaan 159 2.4jtdm ilmestyny viikon sisään ihan sama ääni kaasuttaessa: https://youtu.be/XjMvTcUJZz8 Missä vika? Pikasen vastauksen tartteis.
Liitytään kerhoon... Maanantaina alko päästelemään ihan samanlaisia vinkaisuja toi mun 159. Tosin vaan kylmällä koneella.
Meinasin jo, että nyt meni turbo mut eipä ollu onneks. Pakosarjasta oli menny ainakin kaksi pulttia poikki ja sain nysvättyä vanhat pätkät pois laitettua uudet tilalle. Tälllä hiljeni.

Toi pakosarjan plaanaus ois kyl hyvä homma kun vaan ehtis irrottelemaan ja käymään jyrsinkoneella.
Jos oikeen hifistelis niin vois viel pistää uuniin hehkuun muutamaksi tunniksi ennen koneistusta.
Joo omasta näytti kans pikasesti katottuna yhestä kanta puuttuvan. Mitkäs pultit siihen meni? Jos vkonloppuna ruuvailis kiinne.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Tavallinen M8 kierre vaikutti sopivan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ahdot rupesi heilumaan 2.4 JTDm:ssä. Onkos näissä jotain tyypillistä vikapaikkaa?

https://youtu.be/2xEJL7kWxB0

Paikalla
Avatar
Raikkoo
Viestit: 281
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

^^ Toiset sanoo että juuttuvat siivet, toiset sanovat että paranee kun vaihtaa coolerin ja turbon välisen putken. En oo kokeillu vielä kumpaakaan.

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Itsellä se paljon parjattu EGR vaihdettiin ja korjaantui tuo vaiva.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Dpf on tyhjennetty, joten tuskin egr on sekään enää käytössä. Harvoin ne kai käyttämättöminä alkavat oireilemaan?

RIPA
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulia 2,2 D -16,Barchetta -97, ex-Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Alfassa kaikki on mahdollista :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

EGR:n käyttämättömyyden saat selville logittamalla OBD:stä EGR:n pyydettyä aukioloa - EGR-off -softatussa lukema on jatkuvasti n. 4%.

Lisäksi jos EGR:ää ei ole fyysisesti tulpattu (kaikilla softilla ei voi, vaikka olisikin tuo 4% pyynti läpi alueen, kun valvonta pitää poistaa erikseen), voi venttiilin fyysinen vika aiheuttaa vikaefektejä, joten ei se nyt täysin poissuljettu ole, vaikka softasta olisikin "poistettu".
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Polforea kirjoitti:EGR:n käyttämättömyyden saat selville logittamalla OBD:stä EGR:n pyydettyä aukioloa - EGR-off -softatussa lukema on jatkuvasti n. 4%.
Miten mulla on sellattis muistikuva että näyttää nollaa.... Tämä siis nyt ihan vaan muistikuvana jostain vuoden takaa kun katselin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Minä oon nähny vaan nelosia, mutta jos joku on taikonun softan joka pyytää vain nollaa, niin käy toki sekin :). Nollille leivottu softa saattaisi muuten kelpuuttaa fyysisen tulppauksenkin vaikkei valvontaa olisi tapettu. Selvänä erona käytössäolevaan on kuitenkin se, että pyyntiprosentti pysyy siinä missä se on eikä huitele ajotilanteen perusteella 0-100 -välillä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Onko m32 vaihteiston sisään menevässä vetarinakselissa(oikean puoleinen) jousisokka? vai mikä piru akselia pitää paikallaan?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Ei. Pitäisi irrota ihan vetämällä.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

No onpa erikoinen homma. Ei vaan irtoa. Revin jo sisemmän nivelen irti booriltaan.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Jalamari kirjoitti:Onko m32 vaihteiston sisään menevässä vetarinakselissa(oikean puoleinen) jousisokka? vai mikä piru akselia pitää paikallaan?
Päästitkö tukilaakerin irti?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Juu, se on irti jo jalkaa myöten. Ei lähde...

KimmoKo
Viestit: 200
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Mulla humpaa ahdot reilusti isolla vaihteella jostain 1700-2200rpm, Iso vaihde sopivasta kaasua niin auto kiihtyy mutta nykiminen tuntuu selvästi.
Ahto logeissa näkyy selvä piikki alle 2000rpm jonka jälkeen ahtojen pyynti/saanti menee suht tasoissa.
Voisko ahdin jumittaa? Britti foorumilla joku epäili että soffatuissa autoissa turbon VNT kartta sotkee ahtoja jonka takia auto yliahtaa ja korjaa taas takaisin..
Autosta on DPF/EGR soffattu ja egr tulpattu.

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koittakaas muuten te, joilla softattu auto kakoo väännöllä vastaan, että muuttuuko tilanne jos VDC:n tökkii pois pelistä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Nummika
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 21:11
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Nummika »

Tuomas K kirjoitti:Ahdot rupesi heilumaan 2.4 JTDm:ssä. Onkos näissä jotain tyypillistä vikapaikkaa?

https://youtu.be/2xEJL7kWxB0
Kokeileppa ohittaa turboa ohjaava paneenmuunnin solennoidi ottamalla alipaineletkut irti ja yhdistämällä yhteen.

Itsellä ollut samaa ongelmaa, tein tuon testin ja tilasin uuden painemuunnin solennoidin. Nyt parin päivän testailulla näyttäisi että tuo olisi korjautunut ja samalla tuo 2000rpm kohdalla turbon siipien asennon vaihdoksesta johtuva nykäisy olisi muuttunut paljon huomaamattomammaksi.

sko
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 16:07
Car(s): 159 2.2
Ex 156 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sko »

Onkohan etupenkken narina ominaisuus vai olisiko sille tehtävissä jotain? Vaikuttaa kuin tuo aiheutuisi alfatex kankaan hangatessa penkkien muoviosiin. Laskee yleistä filistä melkoisesti kun jokainen kytkimen painallus kuulostaa kuin vanhalla patjalla pomppisi.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja karila »

sko kirjoitti:Onkohan etupenkken narina ominaisuus vai olisiko sille tehtävissä jotain? Vaikuttaa kuin tuo aiheutuisi alfatex kankaan hangatessa penkkien muoviosiin. Laskee yleistä filistä melkoisesti kun jokainen kytkimen painallus kuulostaa kuin vanhalla patjalla pomppisi.
Onko poissuljettu kytkinpolkimen narina ?
- Kari

sko
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 16:07
Car(s): 159 2.2
Ex 156 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sko »

On. :)
Selvästi on kyse molemmasta etupenkistä ja tosiaan mielestäni vaikuttaa kuin narina tulisi kankaan muoviin hankauksesta.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Onko tuo narina sellainen, et jos laskee penkin ala-asentoon ja nostaa yhden pykälän niin se lähtee poes?

sko
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 16:07
Car(s): 159 2.2
Ex 156 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja sko »

Ei ole penkkien asennoilla vaikutusta.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Onkos kellää hyviä arvauksia mistä voisi olla kyse kun ykkösellä ja kakkosella reippaammin kiihdyttäessä kuuluu sellainen metallinen jurina 2000 - 3500 kierroksen välillä? Hissuksiin ajaessa ei kuulu, eli jotenkin tuntuu liittyvän sellaisiin hetkiin kun voimansiirrossa on kovin rasitus. Ilmiö on olemassa myös ASR/VDC poiskytkettynä.

Voisko olla kardaanin laakeri tjsp?

edit. ääni on täsmälleen samanlainen kuin tässä. Tuossa tapauksessa vika oli suht helppo eli joku lämpösuojalevy rämisi kardaania vasten.
Viimeksi muokannut JaniW, 27 Kesä 2017, 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CARF0869

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Nummika kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Ahdot rupesi heilumaan 2.4 JTDm:ssä. Onkos näissä jotain tyypillistä vikapaikkaa?

https://youtu.be/2xEJL7kWxB0
Kokeileppa ohittaa turboa ohjaava paneenmuunnin solennoidi ottamalla alipaineletkut irti ja yhdistämällä yhteen.

Itsellä ollut samaa ongelmaa, tein tuon testin ja tilasin uuden painemuunnin solennoidin. Nyt parin päivän testailulla näyttäisi että tuo olisi korjautunut ja samalla tuo 2000rpm kohdalla turbon siipien asennon vaihdoksesta johtuva nykäisy olisi muuttunut paljon huomaamattomammaksi.
Mistä tuo solenoidi löytyy, mitä se tekee, ja mitä sen ohittaminen tekee?

Avatar
hjpp
Viestit: 1926
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

sko kirjoitti: mielestäni vaikuttaa kuin narina tulisi kankaan muoviin hankauksesta.


En tiedä minkälaista kangasta Alfatex on, mutta kankaan ja muovin välinen narina kuulostaa oudolta. Kuin kilahdus heitettäessä karvalakilla villapaitaa.
Tulisiko jostain penkin sisuksista?

Nummika
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 21:11
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Nummika »

Tuomas K kirjoitti:
Nummika kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Ahdot rupesi heilumaan 2.4 JTDm:ssä. Onkos näissä jotain tyypillistä vikapaikkaa?

https://youtu.be/2xEJL7kWxB0
Kokeileppa ohittaa turboa ohjaava paneenmuunnin solennoidi ottamalla alipaineletkut irti ja yhdistämällä yhteen.

Itsellä ollut samaa ongelmaa, tein tuon testin ja tilasin uuden painemuunnin solennoidin. Nyt parin päivän testailulla näyttäisi että tuo olisi korjautunut ja samalla tuo 2000rpm kohdalla turbon siipien asennon vaihdoksesta johtuva nykäisy olisi muuttunut paljon huomaamattomammaksi.
Mistä tuo solenoidi löytyy, mitä se tekee, ja mitä sen ohittaminen tekee?
Kun konepellin avaa niin heti siinä etupellissä melkein ajovalon kohdalla.

Se ohjaa turbon siipien liikettä ja säätää ahtopaineita.

Vastaa Viestiin