Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja a-m »

Elikkä olen nyt reilu neljä vuotta pitänyt tuota omaa 156 JTS:ää ja ajotuntumaltaanhan auto on mitä mitä mahtavin, tykkään moottorin luonteesta ja auton ulkonäostä sekä kuskikin mahtuu ratin ja penkin väliin (vielä) vallan mainiosti. :-D Mutta suoraan sanottuna vituttaa ja pelottaa nuo JTS:n normaaliksi havaitut viat.

- Ekan kymppitonnin ajeltua piti vaihtaa alakerran laakerit (150tkm)
- Öljyä kului joku litra/1000km
- Nokat kulahti molemmissa nokissa
- Lopulta paloi venttiili (208tkm --> Uusi moottori (ajettu 140tkm)
- Kytkimen työsylinteri hajosi vähän tämän jälkeen
- Uudesta motista porsi hihna, vaikka olinkin vaihtanut sen 10tkm aiemmin
- Nyt pitäisi vaihtaa taakse käytännössä kaikki tukivarret ja molemmat iskarit ja jouset. Lisäksi pieniä ruostevauriota helmoissa sekä takaspoilerin ja takapuskurin maalaus.

Nuo osien vaihdot ja ruostehommien teko nyt on vielä ihan simppeliä kauraa samoin kun alakerran laakeritkin, mutta tuo pelko nokkakeppien mahdollisesta uusimisesta on kyllä jotenkin juurtunut niin syvälle, että olen kyllä jotenkin kallistunut auton myymisen kannalle. (Ei huvittaisi vaihtaa liki tonnilla alustan osia, kun moottoripuoli on tyyliin semmoista, että tarkasta jokaisen öljynvaihdon nokkien-akseleiden kunto). Lisäksi tuo satunnainen öljynkulutus on perseestä. Joskus menee 4000km ilman, että öljyä kuluu nimeksikään, mutta välillä saa lisätä litran /1000km.

Mitäpä tuon kanssa nyt tekisi?! Huoh...

Kertsu
Viestit: 899
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Ihan sama ongelma täällä nokan ja öljynkulutuksen kanssa. Sitten kun kaikki tutut, jotka ovat luvanneet auttaa nokan kanssa ovat peruneet "se on nii hankala auto se Alfa". Minä en sitä yksin ala tutkimaan.

Nokat ovat muutenkin törkeän hintaisia jopa ulkomailla, viidensadan keppi tonnin autoon ei vaan tunnu järkevältä. Muutenhan tuo toimii hyvin, mitä nyt kakkosvaihteella nopeasti kiihdyttäessä kylmällä koneella nykii. Isäukko epäili, että olisi kosteutta tankissa, mutta en oikein usko.

Taidan vaan ajaa sillä nyt sen, minkä se kestää. Jääköön sitten navettaan odottamaan aikaa parempaa jos hajoaa. Myynti tuntuisi julmalta vaihtoehdolta, sillä olen kiintynyt tuohon peltilehmään.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

a-m kirjoitti:Mitäpä tuon kanssa nyt tekisi?! Huoh...
Listasi luettuani minulle nousi mieleen seuraava:

Otat kanisterin bensaa mukaan. Katsot sopivan sateisen päivän (ei polteta metsää) ja ajat auton syrjäiselle metsätielle.
Sopivan suon satuttua kohdalle otat reippaan vauhdin (varo ettei nokat porsi) ja ajat auton mahdollisimman syvälle suolle.
Viimeistelet tuloksen vielä valelemalla auton bensiinillä ja sytytät tuleen.
Poistut paikalta katsomatta taakse.

JTS.. :roll:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jiitee
Viestit: 4361
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ mieluummin ekoteko eli aja JTS sopivasti kiihdyttäen romikselle; reinkarnaationa Alfasi metallia elää uudelleen uudessa VAGgineessa :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja a-m »

Eli foorumilaistenkin mielestä JTS-koneinen Alfa pitäisi tuhota ja unohtaa?! Ei kyllä millään raaskis. Taidan ajella vielä hetken ja pistän naftaliiniin odottelemaan parempia aikoja ja ostan vaikka sitikan käyttöautoksi...

Avatar
jyrkip
Viestit: 823
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Pidä ja korjaa tarvittaessa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja Rema »

a-m kirjoitti:Elikkä olen nyt reilu neljä vuotta pitänyt tuota omaa 156 JTS:ää ja ajotuntumaltaanhan auto on mitä mitä mahtavin, tykkään moottorin luonteesta ja auton ulkonäostä sekä kuskikin mahtuu ratin ja penkin väliin (vielä) vallan mainiosti. :-D Mutta suoraan sanottuna vituttaa ja pelottaa nuo JTS:n normaaliksi havaitut viat.

- Ekan kymppitonnin ajeltua piti vaihtaa alakerran laakerit (150tkm)
- Öljyä kului joku litra/1000km
- Nokat kulahti molemmissa nokissa
- Lopulta paloi venttiili (208tkm --> Uusi moottori (ajettu 140tkm)
- Kytkimen työsylinteri hajosi vähän tämän jälkeen
- Uudesta motista porsi hihna, vaikka olinkin vaihtanut sen 10tkm aiemmin
- Nyt pitäisi vaihtaa taakse käytännössä kaikki tukivarret ja molemmat iskarit ja jouset. Lisäksi pieniä ruostevauriota helmoissa sekä takaspoilerin ja takapuskurin maalaus.

Nuo osien vaihdot ja ruostehommien teko nyt on vielä ihan simppeliä kauraa samoin kun alakerran laakeritkin, mutta tuo pelko nokkakeppien mahdollisesta uusimisesta on kyllä jotenkin juurtunut niin syvälle, että olen kyllä jotenkin kallistunut auton myymisen kannalle. (Ei huvittaisi vaihtaa liki tonnilla alustan osia, kun moottoripuoli on tyyliin semmoista, että tarkasta jokaisen öljynvaihdon nokkien-akseleiden kunto). Lisäksi tuo satunnainen öljynkulutus on perseestä. Joskus menee 4000km ilman, että öljyä kuluu nimeksikään, mutta välillä saa lisätä litran /1000km.

Mitäpä tuon kanssa nyt tekisi?! Huoh...
Mieti RVS käsittelyä, tein sen moottoriin ,vaihdelaatikkoon ja ohjaustehostimeen, aineet n. 140 €, sinun ei tarvitse tehdä välttämättä kuin laittaa aineen moottoriöljyyn hyvin sekoittaen, sinun tapauksessa käsittely kaksi kertaa. Kysy valmistajalta tarkempia ohjeita.
Öljyn kulutuksen vaihtelu viittaa huohottajan letkun jäätymiseen, varsinkin kun välillä ei kulu öljyä juuri ollenkaan, eli letkun eristys on lääke. Minun autolla on ajettu 150000 km ja öljyä ei kulu edes palkit eivät vähene öljynvaihtojen välillä ,väli 15000 km, öljy minulla on Mobil new life 0W40, mutta sinun moottorille se on liian norjaa?
Moottorini ei kuluttanut öljyä ennen RVS käsittelyä, mutta halusin varmistaa ettei edelleenkään moottori kulu. Mobil new life öljyä olen käyttänyt 73000 km .sta alkaen ,eli siitä hetkestö kun auto minulle siirtyi, sitä ennen Nesteen öljy. Ketju vaihdettiin 50000 km:ssa eli ketju on nyt kestänyt 100000 km, ajatuskseni että Mobil new life voitelee myös ketjun hyvin on oikea.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ vertaatko nyt 2.2 jts:ää ja aiheen 2.0 jts:ää?

Näissä moottoreisa on samaa vain että molemmat käy bensalla ja nimetty samalla lyhenteellä.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja Rema »

quppe kirjoitti:^ vertaatko nyt 2.2 jts:ää ja aiheen 2.0 jts:ää?

Näissä moottoreisa on samaa vain että molemmat käy bensalla ja nimetty samalla lyhenteellä.
RVS käsittely käy kumpaankin moottoriin, kuluminen loppuu, tietojeni mukaan.

juri
Viestit: 632
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja juri »

Rema kirjoitti:
RVS käsittely käy kumpaankin moottoriin, kuluminen loppuu, tietojeni mukaan.
Hohhoijaa...
932 937 955 955

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä se RVS tosiaan fysiikan lakeja ala vetämään yli eikä ympäri...

Avatar
pitkämies
Viestit: 2469
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

V6. Piste.
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Jos lykkäsen rvs lupauksien mukaan litkut 450tkm ajettuun tessuun kuluminen loppuu ja sillä pääsee toisen mokoman :lol:
Jos jakoketjuja vaihdetaan ahkerampaan kuin hihnoja ja nokkia ennen puolta miljoonaa on niissä rakenteelinen/materiaalivika :mrgreen:

Tiippana toimitti pihaan 3v seisseen alfan raadon missä joko 100/260tkm ajettu kone. Kaikki kyllä kannusti kovasti luovuttamaan alfan suhteen. Eihän sitä kun vahatkin oli jo maalipintaan levitetty :P ja ajoaikaakin reilu vuosi.
Lähes pari viikkoa operaatiossa meni ja nyt 400+ km ajettu ja öljytkin pysyneet max. tasolla.

Auton tärkein osa on kori, jos se on ehjä ni kaiken muun korjaus ei ole alfistille ylitsepääsemätöntä :-D
164:ssa oli kiitettävästi hitsattavaa, mutta tekniikka on hyvä.
147:ssa oli kone tuhottu totaalisesti vähillä öljyillä, sammaleen alta paljastu lommoja kyljestä ja reikä helmasta :bad-words: nuokin pikku murheet pystyy selättämään, kun ajamaan pääsee.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja palkus »

kuinkakohan paljon pienempää olis jtässän dissaus, jos kaikissa olisi käytetty alusta lähtien oikeaa öljyä? Sitten noit jts/ts jakoremmit vaatii oikean kiristimen asetuksen ja laatuosat. Meikäläisen kehonsiirtimeen vaihettiin remmi ensimmäisellä kerralla filarossa (mun omistusaikana) ja sanovat, että liki oli ollut vaurio. Remmilöinen aivan löysässä, koska alunperin asetus jääny löysäksi ja sitten vesipumpun saumassa oli ollu niin paljon silikoonia, ettei linjauksesta täyttä varmaamuutta. Että kyllä ne kaikki paskottua saa jos vain kunnolla yrittää :) Filaron jäliltä oli sitten jakoremmi edelleen (yliaikanen) maukkaasti, tosin tasapainoremmi petti lopulta. Tasapainoremmilöisen hihnapyörät kuluneet, joten syytä löytyy niistä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Eipä niistä käärmeöljyistä (RVS) ainakaan haittaa ole. viitisen 200-1000€ pommia omistaneena ja kaikkiin rvs:ät kipanneena ykskään ei porsinut omistukseni aikana. Yksi 156 tessu oli ostohetkellä ajettu kuivaksi. Tikku kastui hädin tuskin ja ensiapuna tungin rvs-tuplakäsittelyn siihen eikä alakerta ym porsinut seuraavalla omistajallakaan. Uskoo ken tahtoo mutta mieluummin vaihdan uudet nokat sekä alakerran ja rvs-käsittelyt ja jatkaisin alfailua kuin siirtyisin patonkilaatikkoon. Rvs ei tosiaan korjaa vaurioita vaan ENNALTAEHKÄISEE niitä. Eli vähän kuluneet osat lakkaavat kulumasta. :roll:
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kaikki, mikä liikkuu, kuluu.

En mä sitä väitä, etteikö se vähentäisi sitä kulumista - sehän on jo todistettu ihan tieteellisestikin, että vaikutusta on.
Sanamuoto vaan pitäis olla oikein - pilkunviilaaja, kun olen. ;)

Ja eikös jotkut litkut nimenomaa kuluta vähäsen pois, jotta pinnat saadaan sileiksi ja sitämyöten alennetaan kitkaa?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mites Xado, enemmän käytetty ja testattu?
Ainakin halvempaa

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mitä pitäis Alfalle tehdä?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

On se tuommonen JTS vaan maukas ajettava kun toimii, pari päivää taas laskettu menemään pitkin suomea hymy korvissa eikä itke kukkaro bensalaskun takia. Eikä maksa normaalit varaosatkaan maltaita, voi vaihtaa jakoremmin vaikka 30tkm välein jos haluaa. Kyl hyväkorisista kannattaa pitää kiinni.

Vastaa Viestiin