Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja LVA »

savijo-r kirjoitti:Ei kai pikkuautolta voi vaatiakkaan kunnon äänieristystä?
Njoo, ja MiTo on lähtökohtaisesti aika sporttinen värkki pikkuautoksi, rengaskoot on aivan jäätäviä--->joten rengasmelua on ehkä pikkaisen normaalia enemmän...

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

savijo-r kirjoitti:Ei kai pikkuautolta voi vaatiakkaan kunnon äänieristystä?
Tämä.
932 937 955 955

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja liekki »

sanctus kirjoitti:^Heitä nyt pikku tyypit myös penkit ylhäällä ja hattuhylly paikallaan, että saat oikean kuvan melutasosta.
En jaksanut säätää. Aiemmissa muistikuvissa ei melutasosta ole sen kummempia muistikuvia, joten luotan niihin. Renkaat oli jotain täysin tuntematonta merkkiä, joten sekin saattanee vaikuttaa jyrinän määrään.

Eli tein kaupat siis perjantaina.

Avatar
lerppu
Viestit: 5903
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Melusta: Sekä MiTo että Giulietta eivät ole erityisen äänieristettyjä. GT JTS oli paljon paremmin fyllätty. 166 vasta hiljainen olikin, miinus busso... :mrgreen:
- Elikkäs tienpinnasta välittyy tietoa MiTo-kuskin kaikille aisteille!

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja LVA »

liekki kirjoitti:
sanctus kirjoitti:^Heitä nyt pikku tyypit myös penkit ylhäällä ja hattuhylly paikallaan, että saat oikean kuvan melutasosta.
En jaksanut säätää. Aiemmissa muistikuvissa ei melutasosta ole sen kummempia muistikuvia, joten luotan niihin. Renkaat oli jotain täysin tuntematonta merkkiä, joten sekin saattanee vaikuttaa jyrinän määrään.

Eli tein kaupat siis perjantaina.
Onnea kaupoista! Kiva pikkuauto tuo on ajaa ja miellyttävästi muotoiltu ulkoa ja sisältä :)

Itsekkin koeajoin vuonna 2011 MiTon ja ostin sen heti perään vuonna 2016 ton koeajon perusteella.

dino
Viestit: 181
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja dino »

Alkoi vasemman iskarin yläpään laakeri pitämään ääntä parkkipaikkakääntelyissä.
Ilmeisesti Autokeskus vaihtoi aikanaan takuuseen vain oikean puolen tai sitten nuo vaan saa liikaa vettä ja kulahtavat.
Eikös sinne voisi laitella hieman ylimääräistä rasvaa suojaksi uutta asennettaessa?

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

dino kirjoitti:Alkoi vasemman iskarin yläpään laakeri pitämään ääntä parkkipaikkakääntelyissä.
Ilmeisesti Autokeskus vaihtoi aikanaan takuuseen vain oikean puolen tai sitten nuo vaan saa liikaa vettä ja kulahtavat.
Eikös sinne voisi laitella hieman ylimääräistä rasvaa suojaksi uutta asennettaessa?
Auto Milanon asentaja kertoi, että laakerien rakennetta on muutettu muutama vuosi sitten paremmaksi. Tiedä tästä. Mun 2010-vuoden malliin on vaihdettu laakerit kahdesti. Ekan kerran mainitsemasi narinan takia ja tokan kerran katkenneen jousen vaihdon yhteydessä viime kesänä.

Ekan vaihdon yhteydessä Autokeskuksen tiskillä todettiin, että laakerit hörppäävät vettä siten, että se nopeuttaa laakerien hajoamista. Nykyisten kanssa ei ole vielä ollut ongelmia.

Gusse
Viestit: 897
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Hieman miettinyt josko vaihtaisi Giulietan pienempää Mitoon. Katsellut noita 135 MA malleja ja kiinnoistaisikin tietää, että onko siinä sama laatikko kuin mitä on tuossa 155 mallissa ja onko samat riskit laatikon kestävyyden suhteen?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Garmund »

lerppu kirjoitti:Melusta: Sekä MiTo että Giulietta eivät ole erityisen äänieristettyjä. GT JTS oli paljon paremmin fyllätty. 166 vasta hiljainen olikin, miinus busso... :mrgreen:
- Elikkäs tienpinnasta välittyy tietoa MiTo-kuskin kaikille aisteille!
Äänekkäämpiä, kuin gt? No aika huono suoritus sitten. Tosin olen ollut gt:n kyydissä vain kerran, mutta nastarengasmeteliä kuului selvästi enemmän, kuin mitä 156.
Suoraan vaan suoraa

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja LVA »

Gusse kirjoitti:Hieman miettinyt josko vaihtaisi Giulietan pienempää Mitoon. Katsellut noita 135 MA malleja ja kiinnoistaisikin tietää, että onko siinä sama laatikko kuin mitä on tuossa 155 mallissa ja onko samat riskit laatikon kestävyyden suhteen?
Eri boksi on, mutta en sitten tiedä kuinka yleinen tuo laatikko-ongelma 155 mitossa on. Edit: Meinaan tuo m32 on määritelty jollekkin 280nm+ väännöille, ja tb on kaukana siitä. Melkein kaikki dieselit toisaalta tuppaa ylittämään tuon lukeman...

Olikos kaikissa 155tb malleissa isot jarrut vakiona? Ja mikäs toi neliapila auton kyljessä on? :P

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Garmund kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Melusta: Sekä MiTo että Giulietta eivät ole erityisen äänieristettyjä. GT JTS oli paljon paremmin fyllätty. 166 vasta hiljainen olikin, miinus busso... :mrgreen:
- Elikkäs tienpinnasta välittyy tietoa MiTo-kuskin kaikille aisteille!
Äänekkäämpiä, kuin gt? No aika huono suoritus sitten. Tosin olen ollut gt:n kyydissä vain kerran, mutta nastarengasmeteliä kuului selvästi enemmän, kuin mitä 156.
Giulietan pahin vika on meluisuus, tosin senkin suurin aiheuttaja on rengastus ja ainakin itselläni kulunut kesärengastus..
Talvella pienemmillä nastarenkailla melu tuntui olevan ihan ok tasolla.
Tähänkin varmasti vaikuttaa mihin on tottunut.
LVA kirjoitti:Ja mikäs toi neliapila auton kyljessä on?
Sehän on Quadrifoglio Verde (neliapila), eli lähinnä ero tulee moottorissa, joka on QV Mitossa 170 hp Multiair. Siis ellei tarraa ole lätkäisty jälkikäteen.. :wink:
Täällä lisää QV:n historiasta:http://www.alfaromeo.fi/mallit/quadrifo ... e/historia
Senza cuore saremmo solo macchine

Eltoro
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Huhti 2016, 04:04
Car(s): Alfa Romeo MiTo QV 2011

Uusi perheessä :)

Viesti Kirjoittaja Eltoro »

Hei kaikki,

Tänään tein kaupat alfa romeo MiTo QV:sta 2011 ajettu 120tkm.
Auton saan ensvkon puolella kun etupelti oli täynnä kiveniskuja ja sen pyysin hoitaa kuntoon.
Myös kaiuttimet rätisivät pahasti joten neki lupasivat hoitaa kuntoon.

Rakastuin autoon sitä koeajaessani ja nyt yritäänyt täältä lukea mitä vielä katson kun autoa menen hakemaan ensi viikolla.

Olisiko neuvoja vielä tai muita vinkkeijä uudelle Alfan käyttäjälle.

Kiitos etukäteen. :-D

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Uusi perheessä :)

Viesti Kirjoittaja LVA »

Eltoro kirjoitti:Hei kaikki,

Tänään tein kaupat alfa romeo MiTo QV:sta 2011 ajettu 120tkm.
Auton saan ensvkon puolella kun etupelti oli täynnä kiveniskuja ja sen pyysin hoitaa kuntoon.
Myös kaiuttimet rätisivät pahasti joten neki lupasivat hoitaa kuntoon.

Rakastuin autoon sitä koeajaessani ja nyt yritäänyt täältä lukea mitä vielä katson kun autoa menen hakemaan ensi viikolla.

Olisiko neuvoja vielä tai muita vinkkeijä uudelle Alfan käyttäjälle.

Kiitos etukäteen. :-D
Tsekkaa että milloin vaihdettu tulpat jonka jälkeen kovaa ajoa. Mito on hauska auto ajaa :-D Onnea uudesta autosta!

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi perheessä :)

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

LVA kirjoitti:
Eltoro kirjoitti:Hei kaikki,

Tänään tein kaupat alfa romeo MiTo QV:sta 2011 ajettu 120tkm.
Auton saan ensvkon puolella kun etupelti oli täynnä kiveniskuja ja sen pyysin hoitaa kuntoon.
Myös kaiuttimet rätisivät pahasti joten neki lupasivat hoitaa kuntoon.

Rakastuin autoon sitä koeajaessani ja nyt yritäänyt täältä lukea mitä vielä katson kun autoa menen hakemaan ensi viikolla.

Olisiko neuvoja vielä tai muita vinkkeijä uudelle Alfan käyttäjälle.

Kiitos etukäteen. :-D
Tsekkaa että milloin vaihdettu tulpat jonka jälkeen kovaa ajoa. Mito on hauska auto ajaa :-D Onnea uudesta autosta!
Tulpat tosiaan pitää vaihtaa 30tkm välein. Huoltoohjelmaan ei kuulu vaihteistoöljyjen vaihto, vaan ainoastaan tarkastus. Jos ei ole v.öljyjä vaihdeltu, niin suosittelen vaihtamaan. Muuten kovaa ajoa.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja LVA »

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :4772.html

Olenko käsittänyt oikein, eli tällä pulikalla saisi iLuurin naitettua MiTon kanssa? Ainakin jollain lailla? Saako tällä kuunneltua esmes Spotifyta?

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

^Kannattaa kysellä maahantuojalta (tai ehkä jopa Autokeskukselta), josko löytyisi vielä hyllystä ja kokeilla paikan päällä ennen ostamista. Alkupään iPod naittui tolla ihan hyvin, mutta muista tuota liitintä käyttävistä Applen tuotteista en tiedä.

Jokohan joku on jälkiasentanut MiToon (Blue&Me -cd/radioon) aux-in-piuhan? Mä en ole vieläkään kehdannut alkaa puuhaan, vaikka netin perusteella radion panelin takaa pitäisi löytyä valmiit liitännätkin.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja LVA »

sanctus kirjoitti:^Kannattaa kysellä maahantuojalta (tai ehkä jopa Autokeskukselta), josko löytyisi vielä hyllystä ja kokeilla paikan päällä ennen ostamista. Alkupään iPod naittui tolla ihan hyvin, mutta muista tuota liitintä käyttävistä Applen tuotteista en tiedä.

Jokohan joku on jälkiasentanut MiToon (Blue&Me -cd/radioon) aux-in-piuhan? Mä en ole vieläkään kehdannut alkaa puuhaan, vaikka netin perusteella radion panelin takaa pitäisi löytyä valmiit liitännätkin.
Ainakin ohjekirjan mukaan pitäisi luuri keskustella auton kanssa ihan vakionakin?-kö?

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

Tervehdys. Tätäkö ei tosiaan pääse koeajamaan missään Pohjois-Suomessa? Kovasti olisi ostohousut jalassa käytettyä varten, mutta ajokokemushan se lopulta ratkaisee, mitä ilman ei kannata liikahtaa ostopuuhiin etelämmäs.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja LVA »

Alf Romeo kirjoitti:Tervehdys. Tätäkö ei tosiaan pääse koeajamaan missään Pohjois-Suomessa? Kovasti olisi ostohousut jalassa käytettyä varten, mutta ajokokemushan se lopulta ratkaisee, mitä ilman ei kannata liikahtaa ostopuuhiin etelämmäs.
Kuopiossa nyt ainakin on yksi MiTo kaupassa. Kuinka pohjoisessa olet?

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

LVA kirjoitti:
Alf Romeo kirjoitti:Tervehdys. Tätäkö ei tosiaan pääse koeajamaan missään Pohjois-Suomessa? Kovasti olisi ostohousut jalassa käytettyä varten, mutta ajokokemushan se lopulta ratkaisee, mitä ilman ei kannata liikahtaa ostopuuhiin etelämmäs.
Kuopiossa nyt ainakin on yksi MiTo kaupassa. Kuinka pohjoisessa olet?
Oulussa ollaan.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja LVA »

Gusse kirjoitti:Hieman miettinyt josko vaihtaisi Giulietan pienempää Mitoon. Katsellut noita 135 MA malleja ja kiinnoistaisikin tietää, että onko siinä sama laatikko kuin mitä on tuossa 155 mallissa ja onko samat riskit laatikon kestävyyden suhteen?
Minä vähän selvittelin tätä laatikko-ongelmaa ja näyttäisi olevan niin, että vakiotehoisella 155 tjetillä kaikki on ok. Jos se siis tehtaalta on lähtenyt oikein kasattuna, yksi ongelma meinaan on tainnut olla väärin kasatut laatikot jotka sitten on antautunut hyvinkin äkkiä. Mutta tjetin vakiotehot pitäisi olla ok, sillä monella ongelmaisella mitolla oli tehoja revitty ulos aika paljon. Eihän tämä motti vakiona paljoa vääntöä ulos anna verrattuna diesel-moottoreihin, joissa m32 ei taida kestää.

Tjet on kyllä mottina yllättävän hyvä :-D

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

alfaowner.com -foorumilla lootia on saatu porsimaan jopa 95 heppaisella MiTolla, mutta tiedä sitten näistä nettikirjoituksista. Onko 95 heppaisessa edes M32:sta?

QV:ssä oli muistaakseni alunperin M32, mutta se päivitettiin C635:een, kenties juuri näiden ongelmien vuoksi?
932 937 955 955

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

Asiassa ei ole tehojen kanssa tekemistä, lootia on koottu liian suurilla kartiorullalaakereiden esijännityksillä ja ne porsii joka tapauksessa jos sellainen sattuu kohdalle. Mm. Opeleissa tätä ongelmaa ja porukka on itse vaihdellut ja shimmannut laakereita uusiksi. Tunnetuimpana oireenahan on vaihdekepin vatkaaminen.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

135:n manuaaliversiossa ei ole M32:ta. Koodia en muista, mutta 135:n manuaalivaihteisto on aina viisilovinen.

Btw. Jos ostatte Motonetista Boschin aerotwin-pyyhkijänsulkia, huomatkaa, että ne ovar lyhyempiä kuin MiTon alkuperäiset. Erityisesti oikea sulka on kiinnistyskohdan vasemmalta puolelta sen verran vajaa, että sulkien väliin jää näkyvä selkäevä märkää aluetta. Näkyvyyttä toi ei ehkä tosin juuri haittaa.

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

QV Mitosta katosi yhtä aikaa Start-Stop, vakionopeudensäädin ja se vaihda isommalle -ilmoitus.
Jälkimmäistä en kaipaa, mutta muut olisi kivoja.

Lienee joku vaihdelaatikon asentotunnistin lakannut toimimasta. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Ei kokemusta eikä mitoa mutta jarru/kytkinpolkimen anturihäiriö tekis ehkä ton?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

juri kirjoitti:QV:ssä oli muistaakseni alunperin M32, mutta se päivitettiin C635:een, kenties juuri näiden ongelmien vuoksi?
Syitä en tiedä, mutta M32 on GM:n laatikko ja C635 on FPT:n (Fiat Power Train) valmistetta. C635 laatikon laakerivioista ei löydy kovin runsaasti keskustelua eri palstoilta. Lienee karmasta johtuvaa, mutta mun auton C635 laatikosta meni tasauspyörästön laakeri. Vaihdatin samalla kaikki laakerit ja vähän muutakin.
Tommi kirjoitti:QV Mitosta katosi yhtä aikaa Start-Stop, vakionopeudensäädin ja se vaihda isommalle -ilmoitus.
Oletko mitannut akun? Keskustelujen mukaan Start-Stop toiminto tippunee pelistä kuluneen akun johdosta. Tuossa yhteydessä saattaa toki tulla muitakin herjoja.

Herjoista puheenollen, onko teistä MiTon omistajista kukaan saanut herjoja "Check suspension" ja/tai " Steering Corrector not available"?
Viimeksi muokannut JiiPee, 15 Heinä 2016, 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

JiiPee kirjoitti:
Herjoista puheenollen, onko teistä MiTon omistajista kukaan saanut herjoja "Check suspension" ja/tai " Steering Corrector not available"?
Steering jne. -ilmestyi viime talvena ruutuun. Ohjaustehostinhan tuossa ainakin droppas. Mulla toi on ongelma ilmeni lyhyen ajon jälkeen ajaessani parkkihalliin, joten en ehtinyt ihmetellä pitkään, mitä muita sähköisiä toimintoja lopetti toimintansa. Ajoin parkkiin, sammutin ja käynnistin moottorin ja kaikki on kuin ennenkin. Mulla auto oli seissyt parisen viikkoa ja muutenkin ollut vähällä ajolla koko talven, joten pistin ton ongelman akun - joka on alkuperäinen vuodelta 2010 - matalan varauksen piikkiin. Ilmeisesti alkupään MiToihin on kuitenkin uinut Fiatin ohjaustehostinongelma, joka vaivasi ainakin (Grande) Puntoja, eli pelkästä huonosta akusta ei (aina) liene kyse. En ole lukenut tapahtuman jälkeen auton vikakoodeja, että josko sieltä löytyisi jotain.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mun Mitossa ilmoitteli "Check suspension" vähän väliä. Tiesin tämän jo ostaessa. Tutkin kaikki iskareille menevät johdot ja liittimet. Samoin tein iskunvaimennuksen ECU:n ja korissa olevien kiihtyvyysantureiden johdoille ja liittimille. Ei auttanut. Hieman yllättävämpi olikin "Steering corrector not available", joka ilmaantui eräällä pidemmällä ajomatkalla 4 kertaa. Voipi olla mielenkiintoinen yllätys, jos sattuisi ilmaantumaan hitaassa ajossa esim liikenneympyrässä. On äkkiseltään aika pelottava tunne, kun tajuaa että auto ei käänny, ennenkuin tajuaa lisätä kääntöön voimaa. Mainitsin näistä asioista huollossa ja sovittiin ohjauskulma-antureiden kalibrointi tehtäväksi. Tuon toimenpiteen jälkeen ei edellä mainittuja vikailmoituksia ole vielä esiintynyt :-). En tiedä, tehtiinkö autoon vielä jokin softan päivitys. Vaikka tästä sivulauseessa keskustelussa mainittiinkin, niin laskussa sitä ei näy.

Tutkin netistä tätä Fiatin sähköisen ohjaustehostimen problematiikkaa. Valtaosassa keskusteluissa näyttäisi pääosassa olevan steering torque sensor. Se on ohjaustehostimen yksi osa ja vaihdettavissa. Briteissä on myös firma, joka myy ja korjaa näitä ohjaustehostimia.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

JiiPee kirjoitti:
juri kirjoitti:QV:ssä oli muistaakseni alunperin M32, mutta se päivitettiin C635:een, kenties juuri näiden ongelmien vuoksi?
Syitä en tiedä, mutta M32 on GM:n laatikko ja C635 on FTP:n (Fiat Power Train) valmistetta. C635 laatikon laakerivioista ei löydy kovin runsaasti keskustelua eri palstoilta. Lienee karmasta johtuvaa, mutta mun auton C635 laatikosta meni tasauspyörästön laakeri. Vaihdatin samalla kaikki laakerit ja vähän muutakin.
...
C635:n laakereita ei kait ole mennyt, mutta omaani vaihdettiin takuuseen kakkosvaihteen synkrot kun vaihteen kytkeytymisessä oli ongelmaa.. Autokeskuksen marmoritiskillä sanoivat, että uusi synkro oli erilainen kuin vanha, liekö ollut tyyppivika joka sitten omaani (vm. 2012) myöhemmissä korjailtu?
932 937 955 955

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tänään jatkoin paneutumista MiTo:n ajomelujen vaimentamiseen. Nyt purin auton koko takaosan sisustan paneeleja myöten. Laitoin vaimennuslevyä lähes jokapuolelle missä vain pääsi sisältäpäin käsittelemään ulkopeltien sisäpuolta (kyljet + pyörän kaaret). Lähtökohta on todella karu. Vain yksi suikale jotakin paksua lumppumattoa per puoli pyörän kaaren päällä ja pieni läntti bitumimattoa (tms.) kyljen sivupellissä kajarin kohdalla (mun autossa oli vain toisella puolella.). Ei mitään muuta. Ei siis ihme, jos metelöi. Ovet vaimensin edellisenä viikonloppuna.

Materiaalina käytin STP Black Gold alumiini- ja liimapintaista 2,3 mm:n paksuista butyylimattoa. Tätä käytin hyvällä menestyksellä edellisessä autossani (BMW), mutta se liittyi lähinnä audiolaitteiden toiston parantamiseen (kuminan ja värähtelyjen esto). Tämänkertainen tulos on tyydyttävä. Korvakuulolta voi sanoa kabiiniin kohdistuvan ajomelun vähentyneen, mutta vielä on kuitenkin tehtävää. Jotenkin nyt tuntuu siltä, että kun takaosa on vaimennettu edes jotenkuten, niin melua tulee enemmän edestä. Projekti jatkunee siis jollain aikataululla. Audion paranteluun täytyy perehtyä myöhemmin. Nyt vain on kestettävä tuota pahvista soundia.

Onko teistä joku vaimentanut MiTo:a? Kuulisin mielelläni kokemuksia ja mitä materiaaleja on menestyksellä käytetty.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja palkus »

^onkosta muuten Mitossa nokkapellissä äänieriste ja moottoritilan alla "panssari" ? Noit nyt kumminkin ovat ne perusjutut etupään osalta.
"puhun niin totta kuin osaan"

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Nokkapellissä on semmoinen kevyt "irtohuopa", ja moottorin alla ainakin QV:ssä muovi. Tiedä sitten paljonko nuo oikeasti vaikuttavat sisälle kuuluvaan meluun...

Minäkin olen askarrellut MiTon takaosaan äänieristyksen.Tavaratila ympäriinsä ja takapenkin alunen STP black goldilla, ja samoin takaluukku sikäli kun sinne mitään mahtui liimailemaan. Kylkipellit STP black goldilla ja sen päälle STP biplast 20.

Alkuperäinen äänieristys oli kyllä olematon, ja sen huomasi. Hieman hymyilyttää kun MiToa sai (saa?) Bosen hifipaketilla, siitä ei kyllä paljoa vakkariäänieristeiden kanssa ajotilanteessa nautita, paitsi ehkä kitkarenkailla.

Perkileellinen vaivahan tuossa purkutöineen ja ahtaine koloineen oli, mutta väittäisin kyllä että vaivannäkö kannatti. Tarkoitus oli laittaa myös etuovet, mutta intoa ei nyt erityisesti ole kun olen myymässä autoa... ovien eristämisellä saisi varmaan taas jonkin verran ääntä pois.
932 937 955 955

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitokset kommenteista :-D . Itse yritän pienentää renkaista johtuvaa ajomelua, joka on sellaista kohinan tyyppistä. Moottorin pärskintä saa ja pitääkin hieman kuulua samoin kuin pakoäänten. Sivupeltejä täytyy siis tarkastella uudelleen, kuten myös pyörän kaaria/holveja. Eli laitetaan vielä paksumpaa mattoa butyylimaton kaveriksi. Niinkuin juri kirjoitti, on se aivan perkileellinen homma purkaa auton takaosa. Todennäköisesti vasta audion parantelun yhteydessä tulee takasivut purettua uudelleen. Muuten, huomasin tämän työn yhteydessä, että vaikka takapaneeleissa on tweeterien reiät, niin eipä niissä tulpaa kummempaa ole eikä sinne mene edes johtoja.

Muovisia sisälokareita yritin eräässä muussa yhteydessä ottaa pois paikaltaan. En saanut niitä millään taipumaan pois vaikka kaikki kiinnikkeet olivatkin irti. Jäivät sitten paikalleen. Olisikohan niin, että etulokarit olivat ne hankalimmat - mene ja tiedä - ei jaksa muistaa. Jos nuo saisi kohtuudella pois, niin niiden kääntöpuolelle voisi ruiskuttaa/sivellä vaimennus massaa. Noh, homma varmaan jatkuu kun saa ammennettua lisää motivaatiota.

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

JiiPee kirjoitti:
Tommi kirjoitti:QV Mitosta katosi yhtä aikaa Start-Stop, vakionopeudensäädin ja se vaihda isommalle -ilmoitus.
Oletko mitannut akun? Keskustelujen mukaan Start-Stop toiminto tippunee pelistä kuluneen akun johdosta. Tuossa yhteydessä saattaa toki tulla muitakin herjoja.

Herjoista puheenollen, onko teistä MiTon omistajista kukaan saanut herjoja "Check suspension" ja/tai " Steering Corrector not available"?
Lähinnä ihmettelin, kun se ylos/alas vaihto-opastajakin katosi. Ajattelin, että se liittyisi vaihteen tunnistamiseen.

Tuo Steering Corrector tuli pari kertaa viime talvena, kun oli ne 25-30 asteen pakkaset. Silloin katosi myös Start-stop.
Kerran piti käynnistää auto uudestan kesken matkan, kun veto loppui moottorista täysin.
Ongelma katosi, kun keli lämpeni hieman.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Voihan se toki sitä ollakin, mutta useassa autossa akun alhainen jännite aiheutta mitä ihmeellisempiä ilmiöitä. Kannattaa tsekata ihan vain poissulkeakseen vaihtoehdon.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Muailmalta on tullut luettua että MiTo herkästi kenkkuilee jos akku on väsynyt. Steering connector, hill holder, abs jne on ne tyypillisimmät alhaisen akkujännitteen oireet.

Ongelmien esiintyminen kylmällä viittaisi myös akkuun, ne kun eivät kovalla pakkasella oikein lataudu.
932 937 955 955

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Mittasin akun - antoi 12,4V. Tuo on kai vähän alakanttiin. Laitoin yöksi lataukseen ja aamulla antoi 12,7V.
Ei vaikutusta edellä mainittuihin ongelmiin.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Nyt menen jo alueelle josta en varsinaisesti tiedä mitään, mutta isot pojat kerran sano, että se, paljonko akku antaa jännitettä ilman kuormaa ei kerro kaikkea. Väsähtänyt akku (kai?) ei pysty kuormitettuna antamaan kunnolla voltteja -> ongelmia.
932 937 955 955

Avatar
Polforea
Viestit: 11191
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo lepojännite ei vielä kauheita kerro. Enemmän saa irti esim. siitä, paljonko jännite notkahtaa startissa (huomioiden myös sen, ettei kaikki mittarit ehdi mukaan).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Tuosta luettavaa toisella kotimaisella:

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-mit ... 338?page=1
932 937 955 955

Alf Romeo
Viestit: 31
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 20:23

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Alf Romeo »

Mistä tässä on kysymys, kun sama auto seilaa liikkeestä toiseen lyhyen ajan sisällä? Hinta on muistaakseni pysynyt samana ja kilometrit on vähentyneet parilla tuhannella (voi toki olla myös virhe).

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/8173417 - (20.7)
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/8103931 - (17.6.)
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/8045120 - (23.5.)

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

^Eiks tänne kirjoittele Kamuxilla töissä oleva henkilö? Ehkä hänelle olisi tietoa tuosta viimeisestä siirrosta.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kysymys MiTon jousien vaihdosta eli tarvitseeko etujousien vaihtoon McPhersoneille tarkoitetun puristimen vai riittääkö siihen normipuristimet?
Suunnitelmissa on vaihtaa autoon Eibach Pro-Kit:n madallusjouset. Eri viestiketjujen mukaan niiden pitäisi toimia sähkösäätöisten iskareiden kanssa. Takajousien vaihto ei liene kovin haasteellinen puuha.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Alf Romeo kirjoitti:Mistä tässä on kysymys, kun sama auto seilaa liikkeestä toiseen lyhyen ajan sisällä? Hinta on muistaakseni pysynyt samana ja kilometrit on vähentyneet parilla tuhannella (voi toki olla myös virhe).

http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/8173417 - (20.7)
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/8103931 - (17.6.)
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/8045120 - (23.5.)
Maalaisjärki sanoo kaiken oleellisen kiertopalkinnoista. Eli todennäköisesti autossa on jokin autokauppiaita hermostuttava vika. Esim Ylimääräistä ääntä laatikosta tai moottorista tai kenties vain MA-yksikkö paskana ja auto sytyttää lämmetessään vikavalon. Nämä ovat vain arvauksia mutta useampaan kiertopalkintoon sekaantuneena voin sanoa että ei se kannata
Through difficulties to defeat

Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

JiiPee kirjoitti:Kysymys MiTon jousien vaihdosta eli tarvitseeko etujousien vaihtoon McPhersoneille tarkoitetun puristimen vai riittääkö siihen normipuristimet?
Suunnitelmissa on vaihtaa autoon Eibach Pro-Kit:n madallusjouset. Eri viestiketjujen mukaan niiden pitäisi toimia sähkösäätöisten iskareiden kanssa. Takajousien vaihto ei liene kovin haasteellinen puuha.
Nämä olen käyttänyt
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804212/K ... a-2-taottu

Jos ei vaihdettu jo, varautu vaihtaa myös molemmat jousijalan tukilaakerit. Ne ovat todennäköisesti huonossa kunnossa (tyyppivika MiTossa).
Multiair TB 1.4 135 hv
Nokian Hakkap7/Dunlop Sport Maxx RT 215/45R17
Webasto Evo 4 Telestart

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos kommentista :-D .Jotenkin tällainen ajatus minulla oli, mutta halusin siihen varmistuksen. Edellisen auton kanssa (E90 3-sarja) ei ollut puhettakaan noilla puristimilla vaan piti teetättää vaihto. Tukilaakereista olen kuullut ja ne tosiaan kannattaa vaihtaa. Kaivannee myös nelipyöräsuuntausta operatzioonin jälkeen. Jouset eivät todellakaan ole arvokkaat, joten miksipä tuota vaihtoa ei tekisi. Täytyy tuumailla vielä tovin... muutakin mukavaa olisi tuohon vielä tehtävänä.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Vaihdoin itse Eibachit taakse, olisikohan mennyt peräti 45 minuuttia yhdellä kahvitauolla, ja viisivuotiaan tyttären avustamana (lisäsi asennusaikaa n. 10 minuutta). Oikeaa etunurkkaa ylös, vasempaan takajouseen kiristimet kiinni. Vasen takanurkka ylös ja plop jousi pois. Puristimella uusi jousi kasaan ja paikoilleen. Taas oikea etunurkka ylös ja puristin pois. Sama homma sitten toisin päin, ja toinenki puoli valmistuu ihanasti. Tärkeimmät hankinnat Bilteman satkun tunkki, jousipuritimet ? euroa, ja vuosien harjoitus sorminäppäryydessä. Ja tietty ne jouset, Slamit.net, ?? Euroa.

Jos vaihtaa ensi vasemman takajousen, niin oikeanpuoleinen tuntuu ihanan helpolta kun ei ole takavaimennin näppien tiellä.

Etujouset teetin automilanossa koska laiskotti. Ja halpaakin oli, en olisi päässyt tuntipalkoille.

Pyörien suuntaukset tarkistutin etujousien vaihdon jälkeen, ei mitään vikaa. Oliko AM:ssä taitavat ukot vai mitä, en tiedä.
932 937 955 955

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Mi.To

Viesti Kirjoittaja AVe »

Muutoskatsastukseen tarvitsee lapun pyöränkulmista ja kaikkien arvojen oltava valmistajan ohjearvoissa. Muuten ei leimaa tule.


Sent from my iPhone using Tapatalk

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja LVA »

MiTo hukkaa jäähdytysnesteet johonkin. Mihinkä männöö??

Vastaa Viestiin