Alfa 75 1.6 vm.90

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Moi,

Tuli hankittua kyseinen auto noin kuukausi sitten ja nyt noin 1000 kilometrin jälkeen on tullut muutamia kysymyksiä mieleen.

Olen tehnyt autoon ainoastaan perushuollot; öljyt+suod., tulpat+johdot+jakajan kansi+pyörijä, +ilmansuodatin ja jäähdytysnesteet.

- Bensan haju konetilassa/auton läheisyydessä kävellessä? Ja kun ajaa ikkuna auki kaikki käry tulee sisälle.. Ei vuoda öljyä eikä myöskään bensaa tankista tai konetilasta. Onko ihan "ominaisuus" vai mistä kannattaisi etsiä? Myös pakokaasut haiskahtaa aika rikkaalla käyvälle ja tarkoitus on mitata päästöt ensi viikolla.

- Öljyn kulutus, n. 0,7l /1000km. Minusta aika paljon, koska aikaisemmat autoni ei öljyä ole kuluttaneet. Ajokilometrit autolla on 152 000km, joten olisiko venttiilien ohjurien kumit (jos semmoiset edes kyseisestä koneesta löytyy?)? Onko suosituksia mitä kannattaisi tehdä?

- Klappia ohjauksessa keskialueella n. 10mm. Väljyyttä ohjauvaihteessa? Juuri katsastettu, joten nivelet luulisi olevan ok? Onko mahdollisuutta kiristää?

- Lämpölaitteen vaijeri irti, miten keskikonsoli kannattaisi purkaa? Otin jo neljä ruuvia+nupit irti, mutta ei liikahtanut mihinkään. Pitääkö keskikonsoli irroittaa ensin?

Tässä muutamia kysymyksiä vasta-alkaneelta Alfa harrastajalta ja kiitokset jo etukäteen vastauksista. Auto on väriltään valkoinen ja kotipaikkana Lahti. Saa nykiä hihasta ja tulla juttusille jos törmätään.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Onnea hankinnalle!

Polttoaineen haju tulee vuotavasta polttoainetankista, kummallista kyllä se alkaa haisemaan kun ikkunan aukaisee.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Jos moottori käy kovin rikkaalla bensaa mahdollisesti ajautuu öljyn joukkoon, tämä aiheuttaa hajua sekä kohonneen öljyn kulutuksen. Ohjurinkumit alkaa varmasti olla melko huonot 26 vuotta vanhassa autossa, kumit on tod näk vain imupuolella. 0.7l/100km ei ajotavasta riippuen välttämättä ole "liikaa", mutta toki enemmän mitä monet muut moottorit kuluttaa. Kumit kyllä kannattaisi vaihtaa jo ikänsä puolestakin.
Giulia Super -69

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ääni kumeille täältäkin. Mun mielestä ton koneen ei normaalisti juurikaan pitäis öljyä syödä. Mitkä öljyt siinä muuten on sisällä?
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Täytyy nyt ensimmäisenä ottaa koneesta päästöt ja tutkia bensan hajun lähdettä konetilassa tarkemmin. Tankki on ihan ehjä eikä haju tule sieltä suunnalta. Kulutus on ollut 8-10l/100km ja mielestäni kohtuullinen. Öljynä on Teboil 15W-40 mineraaliöljy.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei 100% tieto mutta vahva muistikuva että isän 1.6 oli kumit kummallakin puolella. Turbossa ei ollut pakopuolella.
Sama on stefojen suhteen. Aika herkästi alkavat hikoilemaan vanhemmiten. Parhaimmillaan ei tiputtele lattialle mutta ajossa tihkuu ja viima vie alustaan.
Ohjausvaihteessa on ainakin osassa kiristys. Klappia voi olla myös ohjausakselin ristikoissa. Ne voi vaihtaa erikseen.
Keskikonsolin joutuu irroittamaan. Muistelisin että vaijerin kiinnitys oli varsin ikävä homma. Mutta tehtävissä.

Hauskaa kun menny 15 vuotta kun ollut aktiivisesti 75:sen kanssa tekemisissä niin sitähän alkaa unohtamaan....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

jalittam
Viestit: 1846
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mahtaakos nämä kansanmallit/karvalikit olla tulevaisuudessa harvinaisempia ku 6mukiset sun muut? Alkujaan vähemmän seksikkäät paalattu herkemmin...

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Bensan kärylle löytyi ainakin kaksi mahdollista lähdettä. Kaasuttimien kurkkuihin menee venttiilikopasta halk. n. 10mm letkua (alipaineletku tms. ja T- haarakappaleita joista kaksi rikkonaisia juurestaan). Toivottavasti vähentää hajuhaittoja..

Näiden huono kunto ja halkeamat/löysyys aiheuttaa myös seoksen rikastumista kun alipaine kasvaa? Ollaanko samaa mieltä?

Torstaina tulee kaikki uudet pikkuletkut ja sitten testeriin. Näytti samalla seosruuvit olevan aika eri syvyyksissä toisiinsa verrattuna, joten ne tullaan samalla säätämään balanssiin. Säädön tekee vanhanliiton ralliharrastaja, joten toivottavasti onnistuu.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

En ole kovin hyvin selvillä uudempien kaasareiden systeemeistä, tuleeko venttiilikopasta tuleva letku huohottimen lähdön juuresta? Jos tulee niin systeemi auttaa huohottimen toimintaa tyhjäkäynnillä jolloin kaasuläpät on lähes kiinni. Vuotavat letkut varmasti haittaavat koneen käyntiä ja aiheuttavat hajua.
Giulia Super -69

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Pienempi letku lähtee huohottimen letkun juuresta ja haarautuu siitä jokaiselle kurkulle. Ja kone tosiaan käy hieman epätasaisesti/käynnistyy aika heikosti.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kyllä se sitten on huohotinta auttava systeemi. Iloa tuosta on lähinnä tyhjäkäynnillä kylmissä oloissa jolloin huohotin kaasuja tulee paljon. Ilmavuoto tuossa kohtaa haittaa kyllä käyntiä kohtalaisen paljon, varsinkin tyhjäkäynti ja matalat kierrokset.
Giulia Super -69

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Torstain säädöt jäi puolitiehen, koska tyhjäkäynnin säätöruuvi yhdessä kurkussa on kannastaan rikki ja jumissa. Nyt pitänee irroittaa kaasuttimet kokonaan ja taistella rikkoontunut ruuvi pois. Samalla on tarkoitus vaihtaa kumiset laipat kaasareiden ja imusarjan väliin, koska niissäkin on yhdessä pykimää.
Pienet letkut on jo vaihdettuna, mutta haju vaivaa edelleen. Tuntuisi tulevan suoraan kaasuttimista tuo käry tai jostain siitä ihan vierestä.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Tulviiko tai vuotaako ne kaasarien kohokammiot?
Jos pitää pitkään sahata käyntiin voi olla kohokammio tyhjä ja sen täyttyminen kestää hetken.

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Joutuu sahaamaan käyntiin jonkin aikaa, mutta vuotoja ei näy. Olisiko mahdollista, että vuotaa imusarjaan tai ilmansuodattimen koteloon?
Nyt olisi mahdollista laittaa kaikki kuntoon, kun joudun ne irroittamaan. Mistä kannattaa kysyä kaasuttimien varaosia?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Juuttuvat tyhjäkäyntiseosruuvit on jonkin asteinen ongelma saastemallin kaasareissa joissa ne on upotettu ja alunperin lukittu jonkin sortin liimamassalla. Aina, kun hankkii tuollaiset kaasarit ensimmäinen toimenpide on kaataa ruuvien päälle jotain lukkoöljyn tapaista, että niitä pystyisi kiertämään ilman, että katkeavat sitten, kun on tarve.

Kaasuttimet tyhjenee bensasta koska kohokammion tuuletus (vertailu ilma) aukot on suoraan ilmanputsarin kaukaloon, bensa vaan haihtuu. Mekaaninen bensapumppu vaatii moottorin pyörityksen startilla ennen kuin kohokammiot alkaa täyttyä. Pitkä startti voi johtua ihan tästäkin.

Itse hankin osat Freetechnicsistä.
Giulia Super -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kannattaa olla tarkkana kaasarin ja imusarjan väliin tulevien kumilaippojen kanssa, niitä on kahta mallia, toinen malli on ulkoapäin vaihdettavissa ja toinen edellyttää imusarjan irroitusta. Nämä ovat Alfan osia joten ne pitää tilata niihin erikoistuneesta liikkeestä, Alfa-Service tai vastaava.
Giulia Super -69

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja sämpy »

En tiedä mimmonen ja kuinka suljettu ilmansuodatinpurkki tässä on, mutta nykybensat tuntuu haihtuvan herkemmin kuin aikoinaan, hyvin tuuletetuista kaasuttimista. Tuplat + virisuodattimet, niin bensa haisee aina ja kuivuvat muutamassa päivässä.

Ajossa kun on tullut eri autoissa hajua, niin yleensä tankin päällä bensalähdöissä tai niiden kiinnityksessä on ollut vuoto. Vetää käryt ikkunasta sisään ajon aikana, jos ikkuna raollaan. Vuoto ei välttämättä näy ollenkaan tankkia altapäin katsoessa, bensaa kun ei tartte paljoa vuotaa että haju tuntuu.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Jos kaipaat varakaasareita, niin multa vois löytyä. 2000-luvun vaihteessa irrotettu toimivasta 75 1,6:sta. Jotain ruuveja on tosin otettu käyttöön toisiin kaasareihin, mut melkein täydelliset. Ilman tosin niitä kumiletkuja. Kannattaa myös varmistaabensaletkut, koska mulla oli muutaman vuoden ikäiset ja ihan happamat, eivät siis kestäneet nykybensaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Omassani bensaletkujen vaihdolla oli iso vaikutus ylimääräiseen bensakäryyn.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

No nyt alkoi tapahtumaan! :) Auto oli saanut korjaamossa valohoitoa melkein kaksi viikkoa ja hain sen eilen pois. Ilman mitään vääntöä ja rahakaan ei vaihtanut omistajaa.. Ilmeisesti ei huvittanut alkaa korjaamaan tämmöistä vaikka kyltissä luki mitä luki.
Purin eilen kaasuttimet irti ja tänään sain jumissa olleen tyhjäkäyntisuuttimen pois vastakierretapilla ja toholla lämmittämällä. Nyt ajattelin hankkia kaasuttimiin huoltosarjan (Dellorto) ja sitten uudet kumikaulat ja tiivisteet (on ainoastaan imusarjanpuoleiset paperitiivisteet, oletan että toiselle puolelle löytyy kaasutinexpertiltä..)
Ja ne ne letkut uusitaan samalla, olivat hieman pykineet.
Nyt jos raadilla vielä vinkkejä, kaikki otetaan mielellään vastaan.

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Kaasuttimet huollettu ja bensan käry loppui kokonaan. Vuoto oli ilmeisemmin bensaletkuissa ja toisen kaasuttimen kiihdytyspumpun kalvossa tms. Synkronoin kaasuttimien kurkut samalle tasolle 5kg/h ja nyt säädin tyhjäkäynnin 900rpm. Auto pelaa jo melkein loistavasti, mutta kunnolla polkiessa paukkuu aikalailla pakoputkessa. Ajattelin sytytyksen olevan pielessä ja säädin sitä lampun avulla merkin kohdalle. Hihnapyörässä on tosiaan yksi viiva ja ennakko kuuluisi olla 7 astetta. Joudunko säätämään sytyn viivastra jommallekummalle puolelle vai miten homma menee? Nyt se on viivassa eikä pyöri kovin nätisti, röpölöttää kiihdyttäessä ja reagoi kaasuu aika hitaasti. Tähän tarvittaisiin nyt vinkkejä?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Olisiko niin, että hihnapyörän ainoa merkki on ykk. Siihen pitää säätää tuo 7 astetta ennakkoa eli, jos sinulla on säädettävä ajoituslamppu laitat siihen 7 astetta ja säädät merkkiin. Tai lasket merkin paikan hihnapyörällä ja piirrät siihen merkin johon sitten säädät ennakon. Hihnapyörän halkaisija x 3,14 / 360 x haluttu ennakko(7ast)

Monilla tuntuu olevan noita paukkumis ongelmia saastekaasareiden kanssa, mutta alkuun sytytys kohdalleen niin näkee tuleeko muutosta.
Giulia Super -69

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Ainakin parissa vanhassa 75:ni on ollut samat merkit, kun vanhemmissakin Giulioissa. Kannattaa koittaa vielä putsata huolella tuo hihnapyörän, jos sieltä lian alta paljastuisi lisää merkkejä.

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Siellä on kaksi viivaa: F ja n. 25mm päässä M. Mitä lie tarkoittavat?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

F on perusennakko johon säädät tyhjäkäynnillä. M on max ennakko kierroksilla n 4500 Jos siellä on myös P se on ykk
merkki.
Giulia Super -69

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

No nyt on säädettynä F- viivaan ja tyhjäkäynti n.850rpm, tuota M- kohtaa en saanut tarkastettua kun en näe kierroksia. Edelleen polkemalla polttaa aika reilusti putkessa ja tuoksahtaa rikkaalle seokselle, eli ei korjannut tuota ongelmaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Vähän epäilinkin tuota. Nyt ei oikein muuta tule mieleen kuin tarkastaa, että tyhjäkäynti ja pääpiirin suuttimet + seosputket on noihin kaasareihin kuuluvaa mallia. Joskus ihmiset tykkää vaihdella niitä, tosin tämä auto ei tainnut olla räpellettyä sorttia. Mutta kuitenkin.
Giulia Super -69

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Onhan bensapinnan korkeus tarkastettu? Koska voisi selittää liian rikkaan seoksen ja mahdollisen tulvimisen. Olikos delortoissa 14,5mm ja Webereissä 28,5mm bensapinnan korkeudet?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Bensapinnan tsekkaus on hyvä idea, sillä voi olla iso merkitys saastekaasareissa. Dellorto 14,5-15 Weber 6,75-7,5.
Giulia Super -69

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Perhana kun en tajunnut silloin katsoa, kun kaasarit oli pöydällä ja purettuna. No kantapäänkautta mitataan..

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Eli kaasarin kannet irti ja kannen/kohon väliksi 14,5-15mm, eli ei saa mennä pienemmäksi kuin tuo 14,5mm? Ja mittaus tönärillä tai sopivalla palikalla/tulkilla?
Taitaa mennä huomiselle tuon tarkistus kun on niin sateista täällä Lahessa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tässä on tehtaan ohje. Sopiva palikka on tosiaan näppärä apu tuossa hommassa.
Liitteet
Dellorto bensanpinta saaste.jpeg
Dellorto bensanpinta saaste.jpeg (143.06 KiB) Katsottu 6737 kertaa
Giulia Super -69

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Hepa »

sopivan kokoinen poran terä on aika näppärä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

No niin. Nyt kun on kaasuttimien kannet irti ja ne kädessäni ylösalaisin, toisen väliksi jäi 7mm ja toisen 8,5mm. Eli heittoa on todella reippaasti. Ja jos nyt mittaustapa on oikea, eli neula painuu pohjaan kohon toimesta? Nyt taivuttamaan kohossa olevaa kielekettä että saan tuon välin tuohon toleransiin?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Pidä kantta pystysuorassa, kuten kuvassa, niin, että kohon lipare juuri koskettaa neulaventtiilin päätä, muttei paina sitä ja mittaa välys kohon ja kannen välistä, tiiviste paikallaan.
Giulia Super -69

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Nyt on kohot säädetty ohjeiden mukaan oikeaan pintaan ja vaikutus oli hyvin vähäinen. Ei niissä ollut juurikaan heittoa, kun mittasin ne oikealla tavalla. Eli röpötys kaasuttaessa/ vaihteen vaihdon jälkeen tai moottorijarrutuksessa vaivaa edelleen. Tyhjäkäyntikin vaeltelee 850-1200 välillä kun kävin koeajolla.
Gasolina kirjoitti:Vähän epäilinkin tuota. Nyt ei oikein muuta tule mieleen kuin tarkastaa, että tyhjäkäynti ja pääpiirin suuttimet + seosputket on noihin kaasareihin kuuluvaa mallia. Joskus ihmiset tykkää vaihdella niitä, tosin tämä auto ei tainnut olla räpellettyä sorttia. Mutta kuitenkin.
Tuota sitten seuraavaksi?

Ajoituksenhan säädin ihan normaalilla lampulla (ei mahdollisuutta säätää asteita) tuohon F merkkiin. Se silti oikein? Tuntuu siltä että ajoitus olisi pahasti pielessä.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Meneekö tyhjäkäynti ylös ja alas koko ajan auton seistessä paikallaan vai niin, että esim nopeamman ajon jälkeen tyhjäkäynti jää ylös ja kaupunkiajossa käy tyhjäkäyntiä alempana?

Sytkän pitäisi olla riittävän kohdallaan, jos tyhjäkäynnillä, 900r/min tai alle viisari menee F-merkkiin. Voi sitä kokeilla muuttaa jonkun asteen molempiin suuntiin niin näkee onko vaikutusta.

Kannattaa kyllä tsekata mitkä suuttimet ja seosputket siellä on.
Giulia Super -69

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Vähän hakuammuntaa, niin Tulee mieleen, että palauttaahan molemmat kaasarit samalla tavalla, jos niitä erikseen kokeilee? Edellisissä kaasareissa oli yksi palautinjousi antautunut.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Onhan jarrutehostimen letku varmasti ehyt?
Giulia Super -69

Mkenita
Viestit: 26
Liittynyt: 18 Helmi 2016, 18:55
Car(s): Alfa Romeo 75 1.6 tc
Peugeot 205 Cti
Renault Grand Modus 1.2tci
Renault Master 120dci
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 75 1.6 vm.90

Viesti Kirjoittaja Mkenita »

Nyt on kaasuttimet oikeissa säädöissä ja päästöt kunnossa. Vein auton aamulla huoltoon, mistä olin kuullut kehuja ja mekaanikko Kimmo perehtynyt kaasutinvehkeisiin (Renkomäen Autoexpert).
Aluksi tarkisti ajoituksen ja sääti sitä noin yhden sentin aiemmasta. Sitten päästömittaus ja tyhjäkäynti rikkaammalle (oli tosi laihalla).
Lopuksi löysäsi kaasuvaijeria, kun jäi hieman kantamaan. Se aiheutti pauketta putkessa väärän ajoituksen kanssa ja sen, että tyhjäkäynti jäi ajon jälkeen korkealle ja laski vasta n. 5sek. jälkeen normaaliin.

Nyt auton moottori tuntuu pirteältä ja ottaa iloisesti kierroksia. On oikein ilo ajaa ja nuo imuäänet :-D !
Ja bensan käryt poissa!

Kiitokset kaikille neuvoista, niistä on ollut todella paljon hyötyä!
Seuraavaksi siirryn ohjauksen välyksen poistamiseen ja itse ajamiseen.

Vastaa Viestiin