Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Alfoista

Valvoja: Moderators

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja LVA »

Bon jorno sanoi jenkki Barcelonassa! True story.

Alfa-Romeoiden ulkonäkö/kilometrit/vuosimalli-suhde lämmittää lompakkoa, joten olen alkanut sellaisia katselemaan itselleni käyttikseksi nykyisen laivan tilalle. Homman juju on siinä, että se tulisi pääasiassa talviautoksi. Ja me asutaan maalla... Kuulostaako suunnitelmalle?
Mikähän mahtaisi olla sellainen kokonaistaloudellisesti järkevä auto? Tarkoitus olisi löytää sellainen yhdistelmä jossa kori olisi perusluotettava eikä moottori+vaihdelaatikko-yhdistelmä heti rävähtäisi käsille. Vaihteistoksi olen kaavaillut manuaalia.

Autoina olen kyyläillyt MiTo/Giulietta/GT/159-osastoa, mutta mustahevonenkin käy (147?). Moottoreina olen katsellut pääasiassa 1.9/2.0/2.2 JTS bensakoneitra, mutta joku vähän kuluttava ja luotettava dieselikään ei periaatteessa ole pois suljettu vaihtoehto. Eikä oikeastaan pikku-turbotkaan.

Onkos asiantuntijoilla ideoita hyvistä koppa+motti-yhdistelmistä? Kävin jo yhtä ralffaa koeajamassa, GT 2.0JTS. Voiko joku avata tuosta autosta enemmän omistajan vinkkelistä? Paljonko on mahtanut rakkine kuluttaa oikeassa elämässä? Itse kyllä tykkäsin, varsinkin moottori+vaihteisto pelaa hienosti yhteen ja auto on muutenkin hyvä ajaa. Toki vaimolle pitää näytellä kuvia vain keulasta, jottei huomaa että tästä(kin) kärrystä takaovet uupuu, mutta varsin hyvän tarjouksen sain jo heti ensi kysymältä.

Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

LVA

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Itse katselisin noista seuraavia:

-Mito/Giulietta pikkubensaturbot. Laadukkaan ja hauskan oloisia autoja pienellä kulutuksella ja ripeällä liikkuvuudella.
Huonona puolena pakkasilla sattuneet huohottimen jäätymiset ja käyntihäiriöt. Näillekin voi olla jotain tehtävissä..

-159 2.2 JTS vastaisi kyseiseen tarpeeseen. Jakoketju remppaa ja vaihdelaatikko ongelmia on ilmeisesti ollut jonkin verran.

-147 2.0TS. Tutustumisen arvoinen vaihtoehto. Edullisia ja vähän ajettuja tuntuisi olevan. Itselläni on ollut hyvät kokemukset moottori/vaihteisto kombosta jo kymmenen vuotta.

Muuta:
Henkilökohtaisesti jättäisin 2.0 JTS moottorit kauppaan, ellei sitten joltain foorumilaiselta saisi hyväksi todetun yksilön..
Senza cuore saremmo solo macchine

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja LVA »

hagger16 kirjoitti:Itse katselisin noista seuraavia:

-Mito/Giulietta pikkubensaturbot. Laadukkaan ja hauskan oloisia autoja pienellä kulutuksella ja ripeällä liikkuvuudella.
Huonona puolena pakkasilla sattuneet huohottimen jäätymiset ja käyntihäiriöt. Näillekin voi olla jotain tehtävissä..

-159 2.2 JTS vastaisi kyseiseen tarpeeseen. Jakoketju remppaa ja vaihdelaatikko ongelmia on ilmeisesti ollut jonkin verran.

-147 2.0TS. Tutustumisen arvoinen vaihtoehto. Edullisia ja vähän ajettuja tuntuisi olevan. Itselläni on ollut hyvät kokemukset moottori/vaihteisto kombosta jo kymmenen vuotta.

Muuta:
Henkilökohtaisesti jättäisin 2.0 JTS moottorit kauppaan, ellei sitten joltain foorumilaiselta saisi hyväksi todetun yksilön..
Kiitos vastauksesta. Mitkäs tuon 2.0 JTS:n ongelmat ovat? Juurikin tästä syystä kyselin alan foorumilta, näissä kun tuppaa olemaan tietoa :D Sinänsä harmi, koska GT:n nokalla toimi varsin mukavasti. Autolla on ajettu alle 120 tkm.

159 kyllä kiinnostaisi käytännöllisyyden takia. Nättikin se on ja hyvän hintainen. Persuuksista sedan näyttää joltakin fiiatin mallilta, mutta ei tuo haittaa. Autohan on painava, joten 1.9 jää voimavaroiltaan liian heiveröiseksi? 2.2 159 on kyllä listalla korkealla.

Mitäs osaat tuosta 147 2.0 TS -kombinaatiosta pitkältä ajalta kertoa? Onko jakohihnan vaihtotyö tässä motissa kuinka kallista ja ruostuuko tämä malli pahasti? Auto on varmasti hyvä ajaa ja minulle riittää tilatkin.

MiTO/Giuliettan lyhyt vikalista on positiivinen yllätys. Nuo huohotusputkiongelmat ei voi kovin hankalia olla. MiToa olen kerran koeajanutkin ja ihan hauskalle vaikutti. Giulietta on siinä rajoilla, että onko liian kallis vai ei kolmanneksi autoksi. Ne on aika hyvin pitänyt hintansa. Muutenhan Giulietta olisi kärkipaikalla listalla.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^olisko huotokirjassa tai jossain tietoa huolloissa käytetyistä öljyistä? Ja sitten jos sais vanhalta omistajalta tietoa siitä, että millasta öljynkulutusta ollu+ onko kertaakaan päässy niin vähiin,että moottorinvaihtovalo olisi vilkahtanut. Jos tämmöset perustiedot ok, niin en näe mitään syytä vältellä jtässää.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Niin, vasta oli myynnissä yksi GT JTS-moottorilla ja rehellisesti kerrottiin öljynkulutuksen olevan 3l/1000km.
Siihen vielä lisäksi moottorin karstoittuminen ja kulumisongelmat, niin homma on aika bueno.
LVA kirjoitti:Mitäs osaat tuosta 147 2.0 TS -kombinaatiosta pitkältä ajalta kertoa? Onko jakohihnan vaihtotyö tässä motissa kuinka kallista ja ruostuuko tämä malli pahasti? Auto on varmasti hyvä ajaa ja minulle riittää tilatkin.
Jakohihnan vaihtotyö on osineen noin 400€ ja se pitää tehdä 60tkm tai 3 vuoden välein. Itse olen teettänyt työn läheisellä nyrkkipajalla.
Kaikki alfat ruostuu suojaamattomina liian nopeasti. Mitä uudempi, sitä vähemmän ruostetta. Molemmat Alfani on suojautettu liikkeessä, koska olen pitänyt/pidän niitä pitkään.
Olen suositellut tätä kaikille uuden Alfan ostajille.. Itse olen valmis hyvittämään suojauksen hinnan käytettyä ostaessa. :-D
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jiitee
Viestit: 4323
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tota noin, pitkänlinjan Toyotistina katsoin sullahan on Camry V6, joten mihin
tarvitset talvialfaa :o:

Jos ajat pitkääkin siivua ja varsinkin kesällä enimmäkseen , niin
suosittelen tutkimaan ja kokeilemaan 1,9 JTD MJT-16-myllyä, joka löytyy 147, 156 ja Suomessa erittäin harvinaisena myös
GT:n nokalta.
Hyvä balanssi luetettavuutta, vääntöä ja tehoa. Jatkeena näissä ongelmaton Alfan oma
6-lovinen laatikko.
Jos noista saisi nyt valita ihannecombon, jota Alfa ei kyllä ikinä tehnyt niin
se olisi tuo moottori, Aisinin 6-lovinen automaatti ja neliveto-Crosswagon.... :wink:

Jt
Viimeksi muokannut Jiitee, 11 Helmi 2016, 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja LVA »

palkus kirjoitti:^olisko huotokirjassa tai jossain tietoa huolloissa käytetyistä öljyistä? Ja sitten jos sais vanhalta omistajalta tietoa siitä, että millasta öljynkulutusta ollu+ onko kertaakaan päässy niin vähiin,että moottorinvaihtovalo olisi vilkahtanut. Jos tämmöset perustiedot ok, niin en näe mitään syytä vältellä jtässää.
Enpähän muuten älynnyt katsoa koko lappusta, paha tapa jäänyt päälle :D Mitäs ölppää siinä pitäisi käyttää ja onko kuinka ronkeli tietyille laadulle? Onkos tossa muita sudenkuoppia kuin mahdollinen öljynkulutus. Kattelin noita GT ketjuja ja taitaa itse auto olla kohtalaisen vähävikainen kulkine?

Mites muuten Alfa-Romeoiden huolto ylipäätään onnistuu Savonmaalla? Itse yleensä teen osan huoltoja itse ja osan tekee joku nyrkkipaja, mutta onkohan tässä lähimailla joku joka alfoista ymmärtää vähän enemmän?

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tuossa voisi olla just soppeli peli talviseen käyttöön tulevaksi Alfa Romeoksi maaseudulle. Renkaatkin on just oikein eli kun tulee aika vaihtaa kesärenkaat, vaihtaakin auton. http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/159/7644777

Avatar
lerppu
Viestit: 5902
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Gt:llä pari talvea sekä MiTolla yhden että Giuliettalla kuluvan talven ajelleena suosittelisin näistä viimeistä. Yhdestä ainoasta syystä - karmiton lasi hankala talvella. Ei mahdoton, mutta ärsyttävä. Itselläni JTS paljon mainettaan parempi, olisko ollut mulla kilsojen puolesta välillä 80-120tkm. Termarin jouduin vaihtamaan (ja hihnan kilkkeineen kilsojen tähden). Autona näistä elähdyttävin GT, paras ajaa ja kaunein sisältä/päältä. Suht tasaväkisiä menemään JTS, MA & T-Jet. GT helmat harmittavan usein rytyssä. Näistä tavallisin auto Giulietta. Voisi suositella jopa ei moottoriseksualistille, itseäni tuo innoittaa GT:tä, MiToa tai 166:sta vähemmän - tuossapa nuo Alfakokemukset lyhyitä pärähdyksiä lukuunottamatta onkin. Talviautoksi metsästäisin 159 Q4. Ilmiselvistä syistä.
Edit: Jaa, tuossa olikin jäsen Quoren yksilö linkattuna, varmasti soiva peli!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

LVA kirjoitti:
palkus kirjoitti:^olisko huotokirjassa tai jossain tietoa huolloissa käytetyistä öljyistä? Ja sitten jos sais vanhalta omistajalta tietoa siitä, että millasta öljynkulutusta ollu+ onko kertaakaan päässy niin vähiin,että moottorinvaihtovalo olisi vilkahtanut. Jos tämmöset perustiedot ok, niin en näe mitään syytä vältellä jtässää.
Enpähän muuten älynnyt katsoa koko lappusta, paha tapa jäänyt päälle :D Mitäs ölppää siinä pitäisi käyttää ja onko kuinka ronkeli tietyille laadulle? Onkos tossa muita sudenkuoppia kuin mahdollinen öljynkulutus. Kattelin noita GT ketjuja ja taitaa itse auto olla kohtalaisen vähävikainen kulkine?

Mites muuten Alfa-Romeoiden huolto ylipäätään onnistuu Savonmaalla? Itse yleensä teen osan huoltoja itse ja osan tekee joku nyrkkipaja, mutta onkohan tässä lähimailla joku joka alfoista ymmärtää vähän enemmän?
Vanhemmissa JTS-moottoreissa (156, GT) - eli siis tuo 2.0, on käytännössä ehdoton vaihtoehto 10W-60.
Väärillä öljyillä parikin vaihtoa on foorumikokemusten perusteella riittänyt siihen, että sitä öljyä alkaa palamaan ihan tarpeeksi - ja enemmänkin. K.o konetyyppi on äärimmäisen herkkä noista. Uudemmat JTS:t (1.9, 2.2 ja 3.2) on sitten ihan eri vehkeitä ja niissä on noi omat kommervenkkinsä (eli venyvä jakoketju esim.).

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

LVA kirjoitti:Mites muuten Alfa-Romeoiden huolto ylipäätään onnistuu Savonmaalla? Itse yleensä teen osan huoltoja itse ja osan tekee joku nyrkkipaja, mutta onkohan tässä lähimailla joku joka alfoista ymmärtää vähän enemmän?
Tarkemmin missä? :-D
Kaikki huollot on onnistunut läheisellä nyrkkipajalla. Kerran jouduin tosin etsimään toisen harrastajan tekemään jakohihnan vaihdon V6:een, kun nyrkkipajalla ei ollut lukkopaloja. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Aquatica kirjoitti: Vanhemmissa JTS-moottoreissa (156, GT) - eli siis tuo 2.0, on käytännössä ehdoton vaihtoehto 10W-60.
Väärillä öljyillä parikin vaihtoa on foorumikokemusten perusteella riittänyt siihen, että sitä öljyä alkaa palamaan ihan tarpeeksi - ja enemmänkin. K.o konetyyppi on äärimmäisen herkkä noista. Uudemmat JTS:t (1.9, 2.2 ja 3.2) on sitten ihan eri vehkeitä ja niissä on noi omat kommervenkkinsä (eli venyvä jakoketju esim.).
Olikos tuohon ehdottomaan 10W60 öljyn käyttöön jotain faktaakin vai vaan foorumilla kiertämään lähtenyttä mutua? Minun käsityksen mukaan rajua öljyn kulusta on ollut pahimmissa JTS/TS yksilöissä tehtaalta asti.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja LVA »

Jiitee kirjoitti:Tota noin, pitkänlinjan Toyotistina katsoin sullahan on Camry V6, joten mihin
tarvitset talvialfaa :o:

Jt
No joo, kaikkein paras talviautohan tuo Camry on ollut, ei siitä pääse mihinkään. Mitä huonompi keli/tie niin sitä parempi se on ajaa eikä se ikinä petä/jätä tielle yms. Sitten kun se on vielä farmari niin kamaakin mahtuu kyytiin (mm 6 hengen pöytä+5 tuolia ja ikean ostosreissulta kamat kerralla). Mutta se vaan vie liikaa löpöä nykyiseen elämäntilanteeseen nähden, pieni ripuli pääsi kun laskeskelin abc:n kuitteja :vamp: En minä tästä autosta kyllä milläänlailla riemuiten luovu mutta se vaan olisi taloudellisesti järkevää koska tuota tilaakaan ei enää noin paljoa tarvitse. Auto on vuodelta -92 ja vähän ajettu automaatti, vain 395tkm ja helvetin ruma :mrgreen: Ja jos kerta vaihtaa, niin kannattaahan sitä kerralla itseään miellyttävään vaihtaa :D

Tuosta jiiteeässän öljynkulutuksesta vielä, eli sitähän ei oikein voi millään todeta ostohetkellä että kone ei veisi ölppää. Toki jos öljytikku on vajunnut niin syytä on tietysti eppäillä asiaa. Mutta jos koko matkan on 10w-60:tä käytetty, niin jalat olisi vielä kuivilla? Tuosta yksilöstä siis kyse:
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/345 ... 006/Kuopio

Mitäs mieltä raati on? Hihnan vaihto on varmaan samantien edessä. Toisaalta näin äsken kävelylenkillä 159:n, joten onkohan se enne että 159 tulisi taloon 0X

Nelivetoista autoa ei meille tule kun ei siitä oikein ole hyötyä mulle mihinkään. Ja sit toisekseen minusta vajaavetoiset on nautittavampia ajaa mutkateillä. Oikeat maasturit on sitten asia erikseen.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Jos nautinnollista mutkatieajettavuutta on hakusessa niin unohda 159. Se tuntuu Alfa Romeoksi isolta, kankealta ja kömpelöltä, etenkin 156:een ja muihin vanhempiin Alfa Romeoihin verrattuna.

Nelivetoa ei mun vanhemmatkaan luulleet tarvitsevansa, kunnes olivat mun nelivetoisen kyydissä niiden vakioreitillä jossa kaksivetoinen on aina ollut ongelmissa. Pysäytin nelivetoisen mäkeen josta kaksivetoisella ei meinaa päästä ylös. Ja nousin mäen paikaltaan lähtien ilman ongelmia. Mutta itse toki paremmin tiedät reittisi ja tarpeesi, joten siitä ei sen enempää.

156 on sitten uusimmillaankin vanha ja niissä ruostepeikko vaivaa rajusti.

GT tai 147 on varmaan lähinnä sitä mitä haet ja jakavat jopa aika paljon yhteisiä rakenteita. GT:ssä on noita JTS-koneita ja saattavat olla öljylle persoja. Tosin, ovatpa vanhat 2.0TS -koneetkin moneen muuhun verrattuna hiukan öljyjanoisia, tämä omalla 30tkm kokemuksella ph3:sta.

Yleisesti ottaen kannattaa selvittää jakohihnan vaihdon ajankohta. Se on joko juuri tehty tai ihan kohta tulossa. Vaihtoväli kun on aika yleisesti 3v/60tkm ja siitä on myös syytä pitää kiinni.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jalamari kirjoitti:
Aquatica kirjoitti: Vanhemmissa JTS-moottoreissa (156, GT) - eli siis tuo 2.0, on käytännössä ehdoton vaihtoehto 10W-60.
Väärillä öljyillä parikin vaihtoa on foorumikokemusten perusteella riittänyt siihen, että sitä öljyä alkaa palamaan ihan tarpeeksi - ja enemmänkin. K.o konetyyppi on äärimmäisen herkkä noista. Uudemmat JTS:t (1.9, 2.2 ja 3.2) on sitten ihan eri vehkeitä ja niissä on noi omat kommervenkkinsä (eli venyvä jakoketju esim.).
Olikos tuohon ehdottomaan 10W60 öljyn käyttöön jotain faktaakin vai vaan foorumilla kiertämään lähtenyttä mutua? Minun käsityksen mukaan rajua öljyn kulusta on ollut pahimmissa JTS/TS yksilöissä tehtaalta asti.
Ei kai se fakta ole sen enempää kuin se, että lirumpi öljy on ilmeisesti vaan liian lirua. Kylmänä jos se juoksee liikaa, yläkerta kuivahtaa parkissa ja aiheuttaa enemmän ylimäärästä kulumista vrt. jäykempi öljy ja taas kuumaviskon riittämättömyys aiheuttaa leikkautumista. Tai jotain?
Yksi Alfoihin aikanaan erikoistunut lafka osasi sanoa, että joihinkin TS-koneisiinkin laitettiin öljykanaviin kuulat, jottei yläkerta valu kuivaksi liika nopeasti.
Tietääkseni (**korjatkoon joku, kuka tietää jos tietää) ei taida olla yhtään "ekan geniksen" JTS:ää, joka olisi kestänyt "väärät öljyt".
Loppuviimeksi se tarkoittaa tietysti enempikin sitä, että koneessa on suunnittelussa pissitty, mutta sitä korjataan sopivilla öljyillä. Mene ja tiedä.

Alkupään JTS:ssähän oikeasti se ongelma kuitenkin taisi juontaa vääränmuotosiin nokkiin ja vääriin ecun karttoihin: sekä nokat notta kartat vaihtamalla parani - joillakin riittänyt joko tai, toisilla ei kumpikaan.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Katselin muuten Giuliettat Nettiautosta läpi (bensa, manuaali). Varsin alhaalta lähtee hinnat niissäkin, taisi halvin pyyntö olla 12 900 €. Yhdeksästä myynnissä olevasta puolet oli alle 17 000 € pyynnöllä. Rajusti, tai siis Alfa Romeolle tyypillisesti, hinnat tippuu näissä uudemmissakin. Väittäisin että bang-for-the-buck on Giuliettassa paljon enemmän kohdallaan kuin 1990-luvun puoliväliin perusrakenteensa juontavassa 156/147/GT -osastossa. Jos ei "aitoudessa" niin ainakin aktiivisessa ja passiivisessa turvavarustelussa.

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re:

Viesti Kirjoittaja LVA »

TeroPee kirjoitti:Katselin muuten Giuliettat Nettiautosta läpi (bensa, manuaali). Varsin alhaalta lähtee hinnat niissäkin, taisi halvin pyyntö olla 12 900 €. Yhdeksästä myynnissä olevasta puolet oli alle 17 000 € pyynnöllä. Rajusti, tai siis Alfa Romeolle tyypillisesti, hinnat tippuu näissä uudemmissakin. Väittäisin että bang-for-the-buck on Giuliettassa paljon enemmän kohdallaan kuin 1990-luvun puoliväliin perusrakenteensa juontavassa 156/147/GT -osastossa. Jos ei "aitoudessa" niin ainakin aktiivisessa ja passiivisessa turvavarustelussa.
Kyllä, Giulietat on myös varsin järkevissä hinnoissa. Osa niistä on vieläpä varsin nättejä yksilöitä töpöperäiseksi autoksi. Mitä tuohon uutuuteen tulee, niin nykyisten minun autojen keski-ikä on 23,5 vuotta, jotta jokatapauksessa autokanta nuortuu varsin merkittävästi :D Vaimolla on sitten ihan oikeakin käyttöauto. Menin vaan nyt hiukan sekaisin, että onkos ne hiulietat nyt multiair vai t-jet motteja? Ja onkos sillä oikeastaan käytännön väliäkään?

Sen verran jäi vielä tuo JTS motit kaivelemaan, että mikähän mahtaa olla "alkupään" JTS-moottori? Tuo koeajokottero oli JTS moottorinen ja -06 vuosimallinen, fixattua suunnittelua jo?

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tuo esimerkkini 3l/1000km oli juurikin GT:stä, joten eipä nuo uudemmatkaan liian hyvin tunnu toimivan.

TS-moottoreissa on tosiaan ollut myös rapsakkaa öljynkulutusta. Minulla on ollut kaksi Alfaa kyseisellä moottorilla ja niistä ei ainakaan ole kumpikaan kuluttanut öljyä. Kumpi on suurempi todennäköisyys; löydät kunnossa olevan JTS:n vai TS:n? :silly:

Tuo Alfa 159 V6 Q4 olisi tosiaan hieno talviauto, mutta kulutus on tähtitieteellinen. Etenkin, jos sillä on väliä..
Eipähän noilla köyhät miehet ole ajanutkaan. :mrgreen:

Giuliettoja on T-jet ja Multiair moottorilla. Eipä noissa taida ihmeempiä eroja olla. T-jet on vanhempaa tekniikkaa ja Multiair vähän tuoreempaa. Molemmissa on raportoitu samoja ongelmia huohottimen kanssa. Toisilla ei taas ole ollut mitään ongelmia (ennen kuin Lerppu ennättää asiasta mainitsemaan.. :mrgreen: ).
Senza cuore saremmo solo macchine

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Vanhanmallin JTS taitanee tarkoittaa Suomessa autoja, jotka on rekisteröity 2003 loppuvuodesta tai aiemmin, ehkä joitain vanhan varaston 2004:akin. Vaikka muutos tuli paljon aiemmin.

Ja pitäiskö laittaa lusikkaa soppaan sen verta, että aika kuningasmutuilua tässäkin topikissa kyseisen moottorin vian syiden osalta. Ite en usko ennen oikeita todisteita, että öljytyyppi olisi se suurin syy ongelmiin. Reipas öljynkulutus, > öljyt vähissä ynnä rutkasti enemmän vääntöä eli pintapainetta laakereihin alakierroksilla ynnä nokkamateriaaliongelma yhdistettynä ohjelmapuoleen on terveempi lähestymistapa ongelmaan. Sitä ei taas voi tietää, onko yksilöllä ajettu niin ettei tikunpää kastu, vaikka huoltokirjassa kuinka lukisi 10W-60. Joka toki voi olla sikäli tarpeellinen öljy että sitä moottori kuluttaa vähemmän? Ja kun öljyä on koneessa enää pari litraa niin toki se saisi olla silloin kuumuutta kestävää eikä mitään rally formulaa. Eli mitä enemmän moottoriyksilö syö öljyä, sitä todennäköisemmin sillä on ajettu liian vähillä öljyillä ja sitä todennäköisemmin siitä kajahtaa jossain vaiheessa alakerta. Siinä se kiteytettynä. Eikä asiaa auta jos on vielä ajettu alumiiniöljypohja halki, kuten mun autossa oli.

Vastaava konstruktio jossa olisi 115hv olisi melko ongelmaton. Moottorin rakenne ja välykset on kuitenkin pitkälti samat kuin vaikka vanhassa Lancia Themassa. Ja niissäkin oli alakertavikaa, eritoten Cromassa, mutta tällöin hajos ensin kampura. Siinä oli materiaalivikaa ynnä huono öljypohja joka hörppää ilmaa jos öljyt on vähissä. Ja niissäkin oli kanssa 1l/1000 öljynkulutusta joka lisäsi ongelmaa, puhuivat sen osalta liian kuumina koneistetuista lohkoista. Alfan koneessa ei tunnu olevan kyseistä materiaalivikaa kampurassa, koska omassa pyöri laakeri jo pesässään mutta kampura ei hajonnut. Mutta useimmat kampurat ei toki näissäkään selviä pitkästä laakeriviasta ja on niissä potenttiaalinen katkeamiskohtakin. Mulla on muuten Theman kone jolla ajettu 400tkm eikä koskaan vaihdettu laakereita, kyllä nekin toimii kun vaihtaa öljyt ja katsoo että sitä on aina riittävästi.

Mutta en tiedä silti uskaltaisinko suositella varsinaisesti jts moottoria kellekään. Jos on valmis siihen että saa maanantaikappaleen niin mikä ettei, on se ajoltaan tosi hieno moottori ja vie kohtuuvähän bensaa.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Komppaan tätä. JTS on todella hieno ja vähäruokainen moottori kunnossa ollessaan. Vähillä öljyillä ajelun arvelen olevan pääsyy ongelmiin.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Palataksemme alkuperäiseen kysymykseen ottaisin talviautoksi ehkä 147:n, 2.0TS -koneella. Miksei 1,6TS:kin. Hihnan kun vaihtaa ajallaan, niin melko luotettava konstruktio. Kiva ajaa, lämmin ja mun mielestä jotenkin laadukkaamman tuntuinen ku 156.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Paras talvi (ja kesä-)käyttis keliin kuin keliin, hankeen, loskaan ja mutaan sekä myös hyviin keleihin?
Helppo: pitää olla jatkuva neliveto (mieluiten torsen), pieniruokainen mutta tehokas kone ja mielellään ei kauheen matala alusta.
Sehän on 156 Crosswagon Q4.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Smacket »

AR 33 4x4 Boxer-koneella, siitä talveen... 8)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Paras talvi (ja kesä-)käyttis keliin kuin keliin, hankeen, loskaan ja mutaan sekä myös hyviin keleihin?
Helppo: pitää olla jatkuva neliveto (mieluiten torsen), pieniruokainen mutta tehokas kone ja mielellään ei kauheen matala alusta.
Sehän on 156 Crosswagon Q4.
No se :) Mutta aika harvakseltaan tarjolla.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Riittää että miulla on :-D Muista niivvälii

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja jkk »

Uudemmat alfat tuntuu olevan laadultaan ihan eri tasolla kun noi vanhemmat. On toki kalliita tyyppivikoja mutta on paljon kehittynyt laatu ja kestävyys osalla osa-alueista. Ei noi masiinat mitään ihmeellisiä ole, että kyllä noita pystyy ihminen ruuvailemaan. Varaosat, huollot yms on imo ihan normi hintasia.

Mielestäni kommentit "on niin eksoottinen ei voi laittaa" tarkottaa vaan sitä ettei tyyppi usko edes itseensä ja tuskin osaa mitään muutakaan hyvin.

Omaa kokemusta 156, 147 2.0 ts mosilla + selespeed ja 159 2,2 JTS malleista. Paras talvella noista on mielestäni 159, toimii hyvin, lämpiää nopeasti ja hemmetin kiva ajaa pitkää siivua. Hauskin taas on 147 ts sele. Kulkee ihan kivan rivakasti ja vaihteisto on bueno sillo kun se toimii niinku pitää, mikroautomainen ja napakka mutta vähän muovinen. 156 on uusimmillaankin jo vanha ja ajattomuuden tyyli hiljalleen katoaa. Se on vaan vanha.

Niinkuin joku yllä mainitsi, eniten vastinetta rahalle saa varmaankin giulietalla.

E: mutta talvihan on kohta taputeltu. Nettiautosta 08 jtdm spideri alle ja muijalle ja junnulle bussilippu. Avot!!

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

No tottahelvetissä iso bensakone lämpiää nopeasti kun ainetta palaa kuin avoastiassa polttaisi :lol:
Kyllä toi 2.5 pikkubussokin lämpiää tosi nopeesti mutta kaupunkikulutus laittaa irvistelemään jopa nykyisillä laskeneilla bensan hinnoilla.

edit. tolle jtdm spiderille komppi ;JES;
edit 2: 2.5 V6 ja 2.0TS koneitten kulutuksissa ei oo paljoakaan eroa mutta veekutonen on noin 200% hauskempi ja toimintavarmempi pata. Ja ne äänet!!

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitenkään muita malleja kokemuksen puutteessa dissaamatta, kehtaan kehua 159:iä hyväksi talviautoksi. Lämmin (no, ilmastointiautomagia on vähän tymä kun lykkää täyden pöhötyksen päälle kun moottori saavuttaa 40C, mutta muuten ihan mainio), mukava ja vakaa ajettava. Ainakin Q4:na etenee niin maan merkeleesti lumesta piittamatta, mutta nelivetovoimansiirrolla moottorivalikoima on erittäin rajattu, joskin nuo molemmat tekniikat (2.4JTDm ja 3.2JTS) on manuaalina varustettu vahvalla F40-askilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Desmoquattromaschio kirjoitti:edit 2: 2.5 V6 ja 2.0TS koneitten kulutuksissa ei oo paljoakaan eroa mutta veekutonen on noin 200% hauskempi ja toimintavarmempi pata. Ja ne äänet!!
Höpö höpö. Kyllä, V6 on hauska, ehkä toimintavarmempi the moottori, mutta kuluttaa etenkin kaupungissa sen 5l/100km enemmän. Siinä on eroa.
V6 tuo kyllä autoon lisää keulapainoakin, minkä huomaa mutkaan tullessa.
Senza cuore saremmo solo macchine

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja LVA »

4-vetoiset jää kyllä kauppaan, kuten kerran jo totesinkin. Käytiin me vaimolle nelikkoa katselemassa, mutta ei ihan niin paljoa jaksanut innostaa että bemu olisi vaihtunut poikkeen. Lukkoperä on hyvä varuste talvella ;)

Ja onhan se itsensä pettämistä, jos uskottelee jotta v6 vie yhtä vähän kuin nelipyttyinen kunnossa oleva motti. Ei vie :D Itsellä ollut 3 kutoskoneista autoa, eikä mikään niistä kovin taloudellinen ole ollut. Edes sillein etäisesti. Nykyinen käyttis vie matka-ajo painotteisessa työmatkaliikenteessä 10-13l/100km, pääasiassa lähemmäksi tuota 13 litraa. Siitä pitäisi useampi litra pystyä niistämään poikkeen, mikä ei liene kauhean haastava tehtävä... Sen lisäksi jäähän minulle vielä tuo kesäkäyttis, joka on kuutoskoneinen niin pysyy miltei kokomoottorinenkin auto taloudessa.

Ja sille joka ehdotti etuvetoista dieseliä kesäautoksi--FAIL! Hyi hyi :agrue:

Mites tämä nettiauton halvin GT (aka se toinen myynnissä oleva :D )
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/gt/7808126

Onko kenellekkään tuttu auto? Hinta ainakin enteilee silkkaa sutta ja sekundaa... Hivenen rupesi tämä malli kyllä kiinnostamaan, vaikka lupasin itselleni että tällä kertaa teen autokaupat pelkällä järjellä. :silly:

Edit: Ja joo, pienen kulutusextran kyllä olen valmis maksamaan jos luotettava pata/kori-kombo löytyy. Töihin on päästävä :)
Nyt pitäisi kuitenkin saada järkättyä lisää koeajoja eri malleille. 147/159 nyt ainakin pitäisi katsastaa.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

hagger16 kirjoitti:V6 tuo kyllä autoon lisää keulapainoakin, minkä huomaa mutkaan tullessa.
Mielenkiintoista, että nuo etupainoiset jyrät kuitenkin dominoivat suvereenisti esimerkiksi rata-ajon Alfa-cupia :wink:

Ehkäpä alustaparannuksilla ja kuskin ajotaidoilla voidaan dempata noita etupainoisuuden haittoja.

2,0TS ja 2.5 V6 keski- ja maantiekulutuksilla ei ole merkittävää eroa joten valintatilanteessa otan sen kumpi on parempi eikä katko nokkahihnoja eikä syö öljyä yhtä tiuhaa tahtia. Arvannette kumman :wink:
Edit: veekutosellakin pääsee matka-ajossa 8 litran pintaan eikä ees tartte kauheesti pihistellä kaasun käytössä vaan voi ajaa sitä 10km/h päälle rajoituksen. Maantievoittoisessa (runsaasti mäkiä) seka-ajossa pääsee kympin pintaan.

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

LVA kirjoitti:lupasin itselleni että tällä kertaa teen autokaupat pelkällä järjellä.
Ja harkitset Alfa Romeota???? WTF ?? :lol:
Alfa ostetaan sydämellä ja tunteella koska sillä on sielu. Riisikuppi tai Aatun kosto ostetaan järjellä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Desmoquattromaschio kirjoitti: Mielenkiintoista, että nuo etupainoiset jyrät kuitenkin dominoivat suvereenisti esimerkiksi rata-ajon Alfa-cupia
Ehkä sillä tehollakin on jotain tekemistä tässä.
Desmoquattromaschio kirjoitti:2,0TS ja 2.5 V6 keski- ja maantiekulutuksilla ei ole merkittävää eroa joten valintatilanteessa otan sen kumpi on parempi eikä katko nokkahihnoja eikä syö öljyä yhtä tiuhaa tahtia.
Itse ajan pääsääntöisesti Alfalla kaupungissa, joten eron huomaa siinä selvemmin. Maantiellä ero on tosiaan pienempi ja silloin V6 on hyvä vaihtoehto. Antaahan moottori muuten paljon enemmän.
Minulla on ollut TS kymmenen vuotta ilman jakohihnan katkeamista tai öljynkulutusta. On minulla ollut toinenkin TS. On minulla ollut myös V6.
Senza cuore saremmo solo macchine

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

No se teho ei kuitenkaan ole merkittävin tekijä vaan osatekijöiden summa. Muutenhan 1000 heppainen ahdettu Dodge Charger vuosimallia 1970 ois aivan ylivoimainen mutkapätkällä.... mut kun ei oo :lol:

En miekään pääasialliseen kaupunkikäyttöön ostaisi veekutosta.

Mutta kuten aiemmin sanoin, niin 150 heppainen 1,9 JTD m-jet dieselfarkku nelivedolla on kaikki ominaisuudet yhteenlaskettuna erittäin vahva vaihtoehto käyttikseksi. Myös järjellä valittuna vaikka onkin Alfa :wink:

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja LVA »

Desmoquattromaschio kirjoitti:
LVA kirjoitti:lupasin itselleni että tällä kertaa teen autokaupat pelkällä järjellä.
Ja harkitset Alfa Romeota???? WTF ?? :lol:
Alfa ostetaan sydämellä ja tunteella koska sillä on sielu. Riisikuppi tai Aatun kosto ostetaan järjellä.
No, etuvetoinen perhekärry on etuvetoinen perhekärry. Sielu syntyy autoon ajan kanssa, jos on syntyäkseen. Kyllähän alfan hintataso on niin alhainen, että jos kilsoja tulee sen verran vähän ettei tartte äärimmäistä luotettavuutta, niin äkkiä nettiautosta tuloo näitä selattua. Koska se on järkevää. Toki monet tässäkin ketjussa esiintyneet alfat on hyvän näköisiä, mikä on tietysti iso plussa ja tunnepuolen juttuja. GT:n jos ostan niin silloin on kyllä ollut tunnepuoltakin mukana päätöksessä, mutta jos päädyn johonkin 147 tjsp niin voipi sannoo että kalkulaattori kädessä on päätös tehty.

Viimeiset 3 auton ostoa on kyllä mennyt vahvalla miesmatematiikalla vailla kosketuspintaa todellisuuteen :mrgreen: Saas nähdä kuinka tässä käy... :D

Kun nyt noita dieseleitä on pariinkiin kertaan mainostettu, niin millainen motti mahtaa olla tuo 1.6 JTDm? Tätä yksilöä voisi käydä katsomassa:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/mito/7705107

MiToa olen kerran ajanutkin, ja periaatteessa tilat riittäisi mainiosti. Dieselvero on miinus, mutta ainahan tuon kopin voisi laittaa kesäksi seisontaan ja talliin. Niin pieni on tuo ilmoitettu kulutus, että nykyiseen verrattuna säästäisi miltei 300 ekiä bensalaskuissa.. :D

Edit: Ai niin, tuosta autojen nopeudesta. Nykyään voi nopea auto olla yllättävänkin TYLSÄ ajaa. Motti väärässä kohtaa keulalla, liikaa ajoapuja, liian vähän tuntoja jne jne :(

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja palkus »

talvikäyttis onkin jo muuttunut ratahirmuksi :lol:
Noin niinku omien (noviisi vielä) ratapäiväkokemusten mukaan, niin pikkubussot eivät niin piruste ole juhlineet. Toki MK meni niin perkuleesti, mutta muuten on ollut vähän rauhaisempaa. :)
"puhun niin totta kuin osaan"

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja LVA »

palkus kirjoitti:talvikäyttis onkin jo muuttunut ratahirmuksi :lol:
Noin niinku omien (noviisi vielä) ratapäiväkokemusten mukaan, niin pikkubussot eivät niin piruste ole juhlineet. Toki MK meni niin perkuleesti, mutta muuten on ollut vähän rauhaisempaa. :)
Noh, hyvä että poijjaat harrastaa tässäkin ketjussa :D Itse en ole vielä radalle päässyt, mutta tarkoitus olisi päästä sinne ensi kesänä.

Asiasta kukkaruukkuun, aika paljon on tuo 147 kerännyt kiitosta ajettavuudestaan tässä ketjussa. Hivenen yllättävä juttu, mutta positiivinen sellainen. Ehdottomasti pitää tutustua. 159:n koeajo onnistunee ensi viikolla, mutta tuo neljäseiska on vähän harvinaisempi täällä päin.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja jkk »

^varaudu siihen myös että 147:sta saattaa löytyä pehmeetä, esim helmoista.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

LVA kirjoitti:
palkus kirjoitti:talvikäyttis onkin jo muuttunut ratahirmuksi :lol:
Noin niinku omien (noviisi vielä) ratapäiväkokemusten mukaan, niin pikkubussot eivät niin piruste ole juhlineet. Toki MK meni niin perkuleesti, mutta muuten on ollut vähän rauhaisempaa. :)
Noh, hyvä että poijjaat harrastaa tässäkin ketjussa :D Itse en ole vielä radalle päässyt, mutta tarkoitus olisi päästä sinne ensi kesänä.

Asiasta kukkaruukkuun, aika paljon on tuo 147 kerännyt kiitosta ajettavuudestaan tässä ketjussa. Hivenen yllättävä juttu, mutta positiivinen sellainen. Ehdottomasti pitää tutustua. 159:n koeajo onnistunee ensi viikolla, mutta tuo neljäseiska on vähän harvinaisempi täällä päin.
Missä päin suomea vaikutat? mulla olis koeajettavissa sekä 2.0 TS että 1.9JTDm :) eikä ole pehmeetä missään.

Molemmat lähtee myyntiin viimeistään keväällä oikeiden kesäautojen tieltä :roll: Samoin GTV TB häipynee pihasta ja tilalle ajoon pari 75:sta :P

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Aquatica kirjoitti:
Jalamari kirjoitti:
Aquatica kirjoitti: Vanhemmissa JTS-moottoreissa (156, GT) - eli siis tuo 2.0, on käytännössä ehdoton vaihtoehto 10W-60.
Väärillä öljyillä parikin vaihtoa on foorumikokemusten perusteella riittänyt siihen, että sitä öljyä alkaa palamaan ihan tarpeeksi - ja enemmänkin. K.o konetyyppi on äärimmäisen herkkä noista. Uudemmat JTS:t (1.9, 2.2 ja 3.2) on sitten ihan eri vehkeitä ja niissä on noi omat kommervenkkinsä (eli venyvä jakoketju esim.).
Olikos tuohon ehdottomaan 10W60 öljyn käyttöön jotain faktaakin vai vaan foorumilla kiertämään lähtenyttä mutua? Minun käsityksen mukaan rajua öljyn kulusta on ollut pahimmissa JTS/TS yksilöissä tehtaalta asti.
Ei kai se fakta ole sen enempää kuin se, että lirumpi öljy on ilmeisesti vaan liian lirua. Kylmänä jos se juoksee liikaa, yläkerta kuivahtaa parkissa ja aiheuttaa enemmän ylimäärästä kulumista vrt. jäykempi öljy ja taas kuumaviskon riittämättömyys aiheuttaa leikkautumista. Tai jotain?
Yksi Alfoihin aikanaan erikoistunut lafka osasi sanoa, että joihinkin TS-koneisiinkin laitettiin öljykanaviin kuulat, jottei yläkerta valu kuivaksi liika nopeasti.
Tietääkseni (**korjatkoon joku, kuka tietää jos tietää) ei taida olla yhtään "ekan geniksen" JTS:ää, joka olisi kestänyt "väärät öljyt".
Loppuviimeksi se tarkoittaa tietysti enempikin sitä, että koneessa on suunnittelussa pissitty, mutta sitä korjataan sopivilla öljyillä. Mene ja tiedä.

Alkupään JTS:ssähän oikeasti se ongelma kuitenkin taisi juontaa vääränmuotosiin nokkiin ja vääriin ecun karttoihin: sekä nokat notta kartat vaihtamalla parani - joillakin riittänyt joko tai, toisilla ei kumpikaan.
En tiedä mistä sää tuon kaiken tietos ammennat. Aquatiqa runoili "Kylmänä jos se juoksee liikaa, yläkerta kuivahtaa parkissa ja aiheuttaa enemmän ylimäärästä kulumista" Ei saakeli :eggface: Kumpi on kylmänä sun mielestä lirumpaa 10w40 vai 10w60? En minäkään ekspertti ole, mutta kun muutkin mutuilee niin uskoisin, että jos öljystä loppuu kuumapään viskositeetti kesken niin se vaikuttaa lähinnä laakereitten ja nokka-akselien kestoon, eikä öljynkulutukseen. Tuo JTS nyt kireeksi viritetty pata ole ja harvalla käyttökään on sellaista, että koko ajan ajettaisiin pakoputki punasena niin mahtaako tuo kuumaviskositeetti oikeasti olla se todellinen ongelma. Eipä tuo 10w60 toki niin paljon kalliimpaa, että sen käyttö ajaisi vararikkoon ketään kenellä autolla on ylensäkin varaa ajaa, mutta on vähän paksua tuomita että autoa jossa on käytetty jotain muuta öljyä ei kannata missään nimessä ostaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5374
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jalamari kirjoitti:
En tiedä mistä sää tuon kaiken tietos ammennat. Aquatiqa runoili "Kylmänä jos se juoksee liikaa, yläkerta kuivahtaa parkissa ja aiheuttaa enemmän ylimäärästä kulumista" Ei saakeli :eggface: Kumpi on kylmänä sun mielestä lirumpaa 10w40 vai 10w60? En minäkään ekspertti ole, mutta kun muutkin mutuilee niin uskoisin, että jos öljystä loppuu kuumapään viskositeetti kesken niin se vaikuttaa lähinnä laakereitten ja nokka-akselien kestoon, eikä öljynkulutukseen. Tuo JTS nyt kireeksi viritetty pata ole ja harvalla käyttökään on sellaista, että koko ajan ajettaisiin pakoputki punasena niin mahtaako tuo kuumaviskositeetti oikeasti olla se todellinen ongelma. Eipä tuo 10w60 toki niin paljon kalliimpaa, että sen käyttö ajaisi vararikkoon ketään kenellä autolla on ylensäkin varaa ajaa, mutta on vähän paksua tuomita että autoa jossa on käytetty jotain muuta öljyä ei kannata missään nimessä ostaa.
Kuva

Tuolta?

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja palkus »

:lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

LVA
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 15:32

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja LVA »

alfa 156 v6 kirjoitti:
LVA kirjoitti:
palkus kirjoitti:talvikäyttis onkin jo muuttunut ratahirmuksi :lol:
Noin niinku omien (noviisi vielä) ratapäiväkokemusten mukaan, niin pikkubussot eivät niin piruste ole juhlineet. Toki MK meni niin perkuleesti, mutta muuten on ollut vähän rauhaisempaa. :)
Noh, hyvä että poijjaat harrastaa tässäkin ketjussa :D Itse en ole vielä radalle päässyt, mutta tarkoitus olisi päästä sinne ensi kesänä.

Asiasta kukkaruukkuun, aika paljon on tuo 147 kerännyt kiitosta ajettavuudestaan tässä ketjussa. Hivenen yllättävä juttu, mutta positiivinen sellainen. Ehdottomasti pitää tutustua. 159:n koeajo onnistunee ensi viikolla, mutta tuo neljäseiska on vähän harvinaisempi täällä päin.
Missä päin suomea vaikutat? mulla olis koeajettavissa sekä 2.0 TS että 1.9JTDm :) eikä ole pehmeetä missään.

Molemmat lähtee myyntiin viimeistään keväällä oikeiden kesäautojen tieltä :roll: Samoin GTV TB häipynee pihasta ja tilalle ajoon pari 75:sta :P
Olen Kuopiosta joten matkahan ei ole pitkä. Käykö kämry vaihdossa? :lol!: Voitko laittaa lisätietoja?

Joo, mitä tuohon öljyasiaan tulee, niin vaikuttaa vähän volkkarimiesten touhuille. Sielläkin on hyvin vahvat uskomukset mikä niitä jakopäitä/dsg-vaihteita rikkoo. Millon on öljy, sen vähyys, kuun asento tahi pizzan täytteet mikä sen rikon aiheuttaa. Varmaa tietoa sitten vähempi. Paitsi se fakta että paskaa on tehtaalta lähtenyt. Täytyy vaan toivoa ettei omalle kohdalle osu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jalamari kirjoitti: En tiedä mistä sää tuon kaiken tietos ammennat. Aquatiqa runoili "Kylmänä jos se juoksee liikaa, yläkerta kuivahtaa parkissa ja aiheuttaa enemmän ylimäärästä kulumista" Ei saakeli :eggface: Kumpi on kylmänä sun mielestä lirumpaa 10w40 vai 10w60?
Rakas Jalamari on hyvä ja lopettaa politikoinnin, eli asioiden irrottamisen kontekstista.
Missäänhän en verrannut 10W-40:iä 10W-60:iin?
Sanoin vaan, että 10W on kylmänä jäykempää kuin joku muu. Määrittelemätön muu. Esim 0W. Ja se on muuten faktaa se.
Kuten on myös se, että -40 on kuumakestoltaan heikompi kuin -60, jos siis puhutaan "tasalaatuisista" öljyistä eikä verrata jotain jäteöljyksi luokiteltavaa kuraa johonkin oikeaan öljyyn...

Ja tosiaan nuo venakoppaan (?) tai sinne tienoolle tulevat kuulat on olleet täällä foorumilla useampaan otteeseen esillä, viimeksi aika syventävä keskustelu joskus vuonna 2012? En jaksa kaivaa, enkä edes muista mikä se lopputulema tuosta oli. Useampi taannoinen mekaanikko nuo kyllä muistaa?

JTS:n kohdalla mä en henk. koht uskaltaisi edes harkita mitään, missä on noita "hyviä" öljyjä käytetty. Sanotaanko vaikka yksi suosikki: Castrolin 0W-30. Tätä on aika moneen bensa-Alfaan laitettu. Toinen vastaava suosikeista on Mobilin versio. Joskus kun noita jaksoi käydä vähän koeistumassa ja jopa ajelemassa, enempi tai vähempi kaikissa samaa peruskura-ekoöljyä laitettu.
Jos koneen toleranssit on suunniteltu 10W-60:lle tai 10W-40:lle, onko sinne nyt jumaliste pakko tunkea 0W-30:iä?!

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Osaatko perustella miksi Castrolin 0W-30 on peruskura-ekoöljyä? Toimii ainakin minun E90 Bemarissa moitteettomasti. Mercedeksen ja Toyotan merkkihuoltokin käyttää sitä.

Miä vähä luulen että paskaa tässä tapauksessa on Luigin suunnittelu- ja/tai kokoonpanotyö moottoreiden osalta.

Ja ettei mene offtopiciin, osta Crosswagon Q4. Talviautossa pitää olla AINA vetoa takapyörillä. Mitä iloa talvesta on puskutraktorilla?

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

No mut kun aiemmin todettiin että Crosswagoneit ei taho olla tarjolla Suomessa :wink:
Sillo harvo kun on niin pitää olla nopee ja ostohousut jalassa setelinippu perstaskussa. Muute jää ilman.

Avatar
Riccardo
Viestit: 525
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Juu, se on nykymaailmassa helpompi törmätä Siperian tiikeriin kuin kardaanivetoiseen Alfaan.

Ei ole enää Saksassakaan kuin kahden käden sormilla laskettava määrä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tässä muuten Desmolle vähän katsottavaa (saa muutkin katsoa):
https://www.youtube.com/watch?v=g6W8YCTH9wU

Korvat tarkkana kohdalla 2:20, kun puhutaan 156:n parhaista ajettavuuksista.. :wink:

Sori OT.
Senza cuore saremmo solo macchine

Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

No gta on gta :-) onhan noi luisut näyttäviä mutta onko ne nopeita on ihan eri juttu. Neliveto ois hävinny horisonttiin :-D. No leikki leikkinä, voi talvellakii ajaa kovaa "turvallisesti" ;-)

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Mikäs Alfa talvikäyttikseksi?

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Aquatica kirjoitti:
Jalamari kirjoitti: En tiedä mistä sää tuon kaiken tietos ammennat. Aquatiqa runoili "Kylmänä jos se juoksee liikaa, yläkerta kuivahtaa parkissa ja aiheuttaa enemmän ylimäärästä kulumista" Ei saakeli :eggface: Kumpi on kylmänä sun mielestä lirumpaa 10w40 vai 10w60?
Rakas Jalamari on hyvä ja lopettaa politikoinnin, eli asioiden irrottamisen kontekstista.
Missäänhän en verrannut 10W-40:iä 10W-60:iin?

Jos koneen toleranssit on suunniteltu 10W-60:lle tai 10W-40:lle, onko sinne nyt jumaliste pakko tunkea 0W-30:iä?!
On muuten totta, ettet maininnut 10w40 öljyä. Sen keksin ihan itse. :lol: Sen sijaan mainitsit ehdottomana tuon 10w60. Ohjekirjassakin autoon kuitenkin suositellaan tuo 10w40, 10w60 ja muistaakseni jopa 5w40. Oisko se näitten JTSsien kanssa kuitenkin jotenkin näin. Ei ehkä kannata ostaa autoa JTS moottorilla, jos moottorissa on käytetty siihen sopimattomia öljyjä kuten 0w30. :wink: Vai lyhennettynä vaan muotoon, että ei ehkä kannata ostaa autoa JTS moottorilla. :lol: PS: Olis tulossa GT JTS myyntiin missä on käytetty monenlaista öljyä. :mrgreen:

Vastaa Viestiin