Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

Oukei, kesäkuu alussa on vaihdettu öljyt mut pitäs katsoo konepellin alta tarrasta kuin paljo on tullu ajeltua sen jälkee. Eiköhän sekin pikkuhiljaa oo ajankohtasta. Pakko varmaa lisätä toi eri öljy sekaa ku on vähä vajaan puoleinen :roll:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ilman muuta. Ja hyvä muutenkin (varsinkin) tessuissa seurata öljyn määrää.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
miaksu
Viestit: 316
Liittynyt: 03 Elo 2014, 12:12
Car(s): ex: 156 2.0 TS -99
156 1.8 TS -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja miaksu »

^ Joo, on huomattu kyllä et voi jotkut nesteet hävitä johki taivaan tuuliin :-D

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Mites takakallistuksenvakaajan runkopuslien pannanpuolikkaat saa irti toisistaan?
Pitääkö näyttää vähän poraa noille pultinrei'ille, kun näyttäisi niistä olevan prässätty?

Kuva







Uskaltaako takaolka-akselien abs-antureita yrittää irroittaa? Ovatko yhtä kovaa kii, kuin etuakselin?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Abs anturit ovat muistaakseni takanakin kartiokiinnityksellä, eli pirun lujassa. Voi sitä kevyesti yrittää josko lähtisi, mutta kannattaa ajoissa jättää leikki kesken :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Samalla tavalla kiinni takana ko edessä noi ABS:n anturit, ainakin omien kokemusten mukaan. Ehjänä irrotus vaatii Houdinin taitoja - vähintään.
Mitä tulee pantoihin, niin poralla samalla tavalla kuin edestä, jos prässätty on. En takapäästä ole kokeillut irrottaa, joten ei omakohtaista kokemusta - mut edessä ainakin oli poralla (tai sivusta tuurnalla) irrotettava. Pora on kätsy.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Noista vakaajan puslista puheenollen, sattuuko kellään olemaan kokemusta etupään vakaajan runkopuslien vaihdattamisesta jossain pajalla? Kuka osaa ja mitä maksaa? Jossain ei-ihan-kauhean kaukana Vantaasta...

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Saako crosswagon -05 luistonestoa pois? Asr nappi on mut se vaa antaa sutii mut eei luisuttaaa
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No se ASR on just vetoluistonesto joten tarkoittanet ajonvakautusta? Ajonvakautusta ei saa pois päältä.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ainoa olis, jos ajonvakautukselle löytyisi oma sulake. Jos on samassa abs:ien kanssa, ei oikein toimi, kun jarrutasapaino hoidetaan abs:n avulla.
Suoraan vaan suoraa

krummeh
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
Car(s): BMW R1200R, 156 SW 2.0, Peugeot 107 // ex 156 2.5 V6 STW, BMW R1100RS
Paikkakunta: P-Savo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja krummeh »

Millaisia jarruongelmia on tiedossa kun tuntuu että ne jumiutuu "itsekseen" jos auto seisoo useamman päivän. Lähdin siis pitkästä aikaa töihin tänään sen jälkeen kun 156 oli seissyt viikon. Paikallaan oli ollut vaihde päällä ja käsijarrukaan ei siis kiinni. Kun lähti liikkeelle niin joka kulmasta napsahti jarrut auki ja muutaman ensimmäisen jarrutuksen ajan kuuluu mukava rohina. Sen muistan myyjän sanoneen että levyjä on vaihdettu mutta en varma onko molempiin päihin (kuitit Vaasassa ja olen jumissa pääkaupunkiseudulla).

Edessä satuloiden herkistelyä/nesteiden vaihtoa oletan?

Avatar
Tiige
Viestit: 2848
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Näillä keleillä ihan normaalia että palat ruostuu viikossa levyihin kiinni. Rohinankin pitäisi loppua muutamalla napakalla jarrutuksella kun pintaruoste lähtee levyn pinnasta. Sitten jos vielä jää laahaamaan niin on jotain vikaa jossain.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vanha viisaus: Käytön puutetta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

krummeh
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015, 09:12
Car(s): BMW R1200R, 156 SW 2.0, Peugeot 107 // ex 156 2.5 V6 STW, BMW R1100RS
Paikkakunta: P-Savo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja krummeh »

Tämä on näitä mitä tyhmä kyselee kun ei autoa ole ikuisuuksiin ollut, unohtunut perusasiatkin..

Tosin on vähitellen alkanut kypsyä ajatus ettei ehkä malta tuosta pikku Bussosta luopuakaan kevään tullessa (ellei joku varta vasten ala kyselemään).

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tekeekö tämmöisillä mitään jakohihnanvaihdossa?

http://www.totallyalfa.co.uk/index.cfm? ... duct&id=12

"Alfa Romeo Twinspark inlet camshaft pulley tool. This tool allows the loosening/tightening of camshaft pulley's fixings while not allowing the engine to turn over." Eli noilla saa pidettyä hihnapyörät paikallaan (estettyä pyörimisen), kuin avaa niiden kiinnityspultteja. Eikös ne pysy paikallaan, kuhan löysää ennen vanhan hihnan pois ottamista? Ja vastaavasti uusi hihna pitää paikallan kiristettäessä?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä siitä hihnapyörästä on hyvä jollain työkalulla kiinni pitää. Lukkopaloja vastaan ei kannata alkaa vääntämään. Pakonokan hihnapyörä tarvitsee vääntää melko tiukalle ohjeen mukaan (en muista newtoneita).
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Jaaha, no kai sitä voisi sitten nuo kiinnipitotyökalutkin tilata. Eivät ne niin kalliit ole, että jaksaisi alkaa itse vääntämään samanlaisia.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hyvältä näyttää kunnon työkalu... Jos on normaalit puolilla varustetut pyörät (en tiedä), niin myös ns.harava toimii - eli siis suora tanko jonka päässä on Y-muodossa kaksi "käpälää" - ei varmasti yhtä hyvä kuin tuo, mutta ajaisi asian.
Tämä siis siinä tapauksessa että hajoaa, häviää tai tulee jollekin kiireellinen tarve.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Emmä nyt imupuolelle tuota ostaisi, mutta pakopuolelle kyllä.
Imupuoli on 4 ruuvilla, ja kun ne vain löysää, liikkuu hihnapyörä nätisti, mutta pakopuolella se mutteri on aika piukassa, ja en ainakaan uskaltanut vääntää lukkopalaa vastaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15038
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Juu ei tosiaan väännetä lukkopalaa vastaan, mutta mainitsemani työkalu oli ainoa joka löytyi, että omasta JTDstä sain pyörät irti - yli puoli metrinen se tanko oli.

Husky
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Joulu 2015, 19:19
Car(s): 156 2,5 2003

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Husky »

156 radio/soitin välillä mykistyy välillä toimii, näytössä valo ja tekstit koko ajan vaan ei ääntä. Käytin soittimen eletroniikka korjaamolla eivät löytäneet siitä mitään vikaa, sanoivat soineen koko päivän virheettömästi, kun laitoin autoon kiinni ei kuulu mitään, missä mahtaa olla katkos/vika? Radio näkyi olevan Blaupunkt kaiuttimissa lukee Bose niitä on 6.

Avatar
Polforea
Viestit: 11217
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos se on soivinaan normaalisti niin vahvistinpuolellahan se ongelma on. Pitäisi iskeä radioon mittaria kiinni vian ollessa päällä ja tutkia, mihin kohtaan ääni pysähtyy - esiasteelle vai pääteasteelle.

Vaan jos autossa on Bosen setti erillisellä vahvarilla, niin vika saattaakin olla siellä. Jos en ihan väärin muista (saa korjata), niin sedanissa vahvari piilottelee itseään takakontissa hattuhyllyn alla ja olisiko farkussa kontin vasemmassa reunassa (verhoilun takana tms).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Sakkeus kirjoitti:Saako crosswagon -05 luistonestoa pois? Asr nappi on mut se vaa antaa sutii mut eei luisuttaaa
Sääli ettei tullut koskaan tarkemmin ihmeteltyä, miten mun vanhaan farkkuun oli rakennettu ajonvakautuksen tappokatkaisija. Siinä oli tuhkakupin alla ihan tarvike keinukytkin, millä sai myös vakautuksen pois pelistä. Ajotieturi herjas napin painamisella kaikkea mahdollista abseista lähtien, mutta mitään vikakoodeja ei jäänyt jos ei kytkintä pitänyt pitkään pohjassa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Toimiko abs kuitenkin?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tietäiskö joku, että missä asennossa ilmastoinnin paneelin pyöritettävien säätimien pitää olla, kun se kytketään paikalleen ja laitetaan virrat (akunkenkä ja/tai testerillä opetus), vai onko mitään väliä? Siellähän on sellaiset "silmät", mitkä on auki tai kiinni. Ajattelin ensin, että ei v*tunkaan väliä, mutta näkee niitä asentoja näköjään koppa kiinnikin (semmonen pälyily kolo on kotelossa per rulla)
"puhun niin totta kuin osaan"

PenttiN
Viestit: 141
Liittynyt: 07 Kesä 2011, 18:25
Car(s): 156 2.0 SW Selespeed -01
Spider Veloce 2000 -80
Ex:
156 jts fl, 147 TS,
Fiat 600, Fiat 126 (gsxr1100 nos)
Fiat 133 Msquirt
Humber Hawk, Triumph Herald yms...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PenttiN »

Jts selevaihteistolla ei antanut käynnistää ensimmäisen pakkasyön jälkeen. Hieman huono akku, mutta lisäakulla ei muutosta. Vaihteet vaihtuivat (kokeilin 1-N-R), mutta ei startannut.
Sitten testerillä tarkkailin selen hydrauliikkapaineita ja paineet pyöri jossain 45bar kieppeillä. Kelasin vaihteet läpi (pakki-1-2-3-4-5-4-3-2-1-N), niin kappas johan starttas. Jos en väärin muista, niin paineet nousi yli 50bar tuossa vaihteita kelatessa.
Onkos tuo 50bar raja, että antaa käynnistää, vai oliko vain sattumaa?
Selen pumppu on mielestäni paljon hiljaisempi, kuin toisen autoni, joka toiminut moitteetta (kopkop).

Voiskohan likaiset, tai muutenvaan vanhat/paskat/väärät öljyt olla syypää, vai onkohan pumppu vetelemässä viimeisiään?
Olikohan jossain ohjetta seleöljyjen vaihdolle/järjestelmän huuhtelulle?
Ei ole yhtään tietoa, millon vaihdettu öljyt, tai onko vaihdettu koskaan.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=509706#p509706

Tuohon oon koonnut joitain selespeedlinkkejä.
Mites paineakku? Alkoiko pumppu käymään miten nopeasti uudestaan vaihteita vaihdellessasi?
Suoraan vaan suoraa

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Garmund kirjoitti:^Toimiko abs kuitenkin?
Toimi. Kävin tuota ihan jääradalla testaamassa, miten järjestelmät käyttäytyy sen nappulan kanssa.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Nyt muutaman viikon ajan putkahdellut Mcf-valo mittaristoon, lukijalla antaa koodin P0203 eli kolmossylinterin ruiskun vika. Missäs järjestyksessä nuo sylinterit kutosessa menee, kun katsoo edestäpäin? Huomasin yhdessä liittimen johdoissa jonkin teippivirityksen ja toisessa kutistesukkaa, ilmeisesti liitinhäiriö? Vika ilmaantuu näillä kosteilla ilmoilla lämpimällä koneella muutaman pysähdyksen jälkeen.
UliUli

Avatar
mattijus
Viestit: 5259
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

123
456
VMP

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ärräpää kirjoitti:Nyt muutaman viikon ajan putkahdellut Mcf-valo mittaristoon, lukijalla antaa koodin P0203 eli kolmossylinterin ruiskun vika. Missäs järjestyksessä nuo sylinterit kutosessa menee, kun katsoo edestäpäin? Huomasin yhdessä liittimen johdoissa jonkin teippivirityksen ja toisessa kutistesukkaa, ilmeisesti liitinhäiriö? Vika ilmaantuu näillä kosteilla ilmoilla lämpimällä koneella muutaman pysähdyksen jälkeen.
Harvoin näissä suuttimet vikaantuu. Tulppa, puola tai ihan vaan vettä tulpankolossa?

Avatar
sirnieminen
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2012, 22:49
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sirnieminen »

Vetonivel paikoiltaan? Olin tekemässä u-käännöstä tiellä kaverin talon eteen. Täys käännös vasemmalle, mutta ei mahtunut kääntymään. Seuraavaksi pakki päälle ja täys käännös vastakkaiseen suuntaan. Eipä löytynyt enää vetoa taakse eikä eteenpäin. Kytkintä nostettaessa kuului vain metallinen rallatus. Hain kaverin apuun ja työnnettiin auto parkkipaikalle toiselle puolelle tietä. Vielä kokeilin käynnistää auton ja kappas, veto oli kunnossa. Kaveri veikkas että sisempi vetonivel on paskana?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

toolman kirjoitti:
Ärräpää kirjoitti:Nyt muutaman viikon ajan putkahdellut Mcf-valo mittaristoon, lukijalla antaa koodin P0203 eli kolmossylinterin ruiskun vika. Missäs järjestyksessä nuo sylinterit kutosessa menee, kun katsoo edestäpäin? Huomasin yhdessä liittimen johdoissa jonkin teippivirityksen ja toisessa kutistesukkaa, ilmeisesti liitinhäiriö? Vika ilmaantuu näillä kosteilla ilmoilla lämpimällä koneella muutaman pysähdyksen jälkeen.
Harvoin näissä suuttimet vikaantuu. Tulppa, puola tai ihan vaan vettä tulpankolossa?
Ei kait se ruiskun vikakoodia antais, jos kyse olis sytkäkatkosta. :wink:

Kolmonen on taaemman lohkon kuljettajan puoleisin.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kai se suutinkin voi hajota, mutta johtovika lienee todennäköisempi. Kannattaa tutkia johdot nirhaumien varalta ja käydä liittimet läpi ettei niissä ole vikaa. Suuttimen kelan resistanssi voi toki olla hyvä mitata. Oikeaa arvoa en osaa sanoa, mutta oikosulku tai katkos eivät ainakaan ole oikeita :)

PenttiN
Viestit: 141
Liittynyt: 07 Kesä 2011, 18:25
Car(s): 156 2.0 SW Selespeed -01
Spider Veloce 2000 -80
Ex:
156 jts fl, 147 TS,
Fiat 600, Fiat 126 (gsxr1100 nos)
Fiat 133 Msquirt
Humber Hawk, Triumph Herald yms...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PenttiN »

2.0TS Moottorinlämpömittari näyttää 10-20 astetta liian vähän todelliseen lämpätilaan verrattuna (tarkistettu OBD-testerillä).
Onko kojetulussa olevalle lämpömittarille oma anturi, vai onko itse mittarissa vika?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Paljonko ODB:n antama lämpötila ja paljonko mittarin näyttämä? Näissä ei tunnetusti ole ihan vimotten päälle looginen mittari. :mrgreen:

Mittari saa tietonsa samalta anturilta kuin ECU:kin.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Tuomas K kirjoitti:Kai se suutinkin voi hajota, mutta johtovika lienee todennäköisempi. Kannattaa tutkia johdot nirhaumien varalta ja käydä liittimet läpi ettei niissä ole vikaa. Suuttimen kelan resistanssi voi toki olla hyvä mitata. Oikeaa arvoa en osaa sanoa, mutta oikosulku tai katkos eivät ainakaan ole oikeita :)
Siitä mystinen vika, kun pidemmän matkan ajon jälkeen ei ole vika päällä, mutta lyhyt ajo ja uusi käynnistys laittaa vian päälle. Välillä käynti on epätasainen ja röpöttävä, jolloin vikavalo vilkkuu. Kun jatkaa ajoa niin valo alkaa palaa yhtenäisesti ja käynti tasoittuu. Tosin tuntuu kyllä ettei täysiä tehoja ole valon palaessa.
Laitoin tankkiin crc injection cleaneria, tokkopa on hyötyä mutta kokeilin ensialkuun. Täytyy nuo liittimet käydä kaikki läpi ja kontaktisprayta kokeilla niihin.
UliUli

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Suuttimien liittimistä putsaa myös toiset päät, eli mistä ovat kiinni suuttimien ohjausboxissa.

Jts -koneiseen löytin tämmöisen ohjeen:

" the injection management unit that sits above the left front wheel. It's accessible from under the bonnet, but I think you have to remove a cover first. They're large connectors with some sort of lever system that locks them in place. Should be obvious when you look at them. Once I had to remove the unit itself and warmed it up a little. I guess they get damp. Hope that helps."
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ärräpää kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Kai se suutinkin voi hajota, mutta johtovika lienee todennäköisempi. Kannattaa tutkia johdot nirhaumien varalta ja käydä liittimet läpi ettei niissä ole vikaa. Suuttimen kelan resistanssi voi toki olla hyvä mitata. Oikeaa arvoa en osaa sanoa, mutta oikosulku tai katkos eivät ainakaan ole oikeita :)
Siitä mystinen vika, kun pidemmän matkan ajon jälkeen ei ole vika päällä, mutta lyhyt ajo ja uusi käynnistys laittaa vian päälle. Välillä käynti on epätasainen ja röpöttävä, jolloin vikavalo vilkkuu. Kun jatkaa ajoa niin valo alkaa palaa yhtenäisesti ja käynti tasoittuu. Tosin tuntuu kyllä ettei täysiä tehoja ole valon palaessa.
Laitoin tankkiin crc injection cleaneria, tokkopa on hyötyä mutta kokeilin ensialkuun. Täytyy nuo liittimet käydä kaikki läpi ja kontaktisprayta kokeilla niihin.
Vikahan voi olla myös ecussa sisällä. Liekö kuinka yleistä Alfoissa, mutta yleisesti ottaen ei nykyään mitenkään poikkeuksellista että ecu hajoaa. Suomestakin löytyy firmoja jotka niitä osaa korjata.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

Jarsan kirjoitti:
toolman kirjoitti:
Ärräpää kirjoitti:Nyt muutaman viikon ajan putkahdellut Mcf-valo mittaristoon, lukijalla antaa koodin P0203 eli kolmossylinterin ruiskun vika. Missäs järjestyksessä nuo sylinterit kutosessa menee, kun katsoo edestäpäin? Huomasin yhdessä liittimen johdoissa jonkin teippivirityksen ja toisessa kutistesukkaa, ilmeisesti liitinhäiriö? Vika ilmaantuu näillä kosteilla ilmoilla lämpimällä koneella muutaman pysähdyksen jälkeen.
Harvoin näissä suuttimet vikaantuu. Tulppa, puola tai ihan vaan vettä tulpankolossa?
Ei kait se ruiskun vikakoodia antais, jos kyse olis sytkäkatkosta. :wink:
Totta, muistin väärin että 20x olis sytkäkatkot, ne on 30x :oops:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

^^ Uudemmissa V6 ecu on kuumassa paikassa imusarjaan kiinnitettynä. On niitä hajonnut, juurikin sen lämmön takia. Ja varmasti koko ajan tulee lisää tapauksia kun autolle tulee ikää.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

toolman kirjoitti:Totta, muistin väärin että 20x olis sytkäkatkot, ne on 30x :oops:
Joo, arvasinkin että tais sekottua. Käyny "kerran" itelleki samat. :mrgreen:

PenttiN
Viestit: 141
Liittynyt: 07 Kesä 2011, 18:25
Car(s): 156 2.0 SW Selespeed -01
Spider Veloce 2000 -80
Ex:
156 jts fl, 147 TS,
Fiat 600, Fiat 126 (gsxr1100 nos)
Fiat 133 Msquirt
Humber Hawk, Triumph Herald yms...

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja PenttiN »

Jarsan kirjoitti:^Paljonko ODB:n antama lämpötila ja paljonko mittarin näyttämä? Näissä ei tunnetusti ole ihan vimotten päälle looginen mittari. :mrgreen:

Mittari saa tietonsa samalta anturilta kuin ECU:kin.
Kun OBD-lämpö oli reilu 60 astetta mittari oli ihan pohjassa (alle 50astetta)
Vähän aikaa käyttelin lämpimäsi, niin OBD-lämpö nousi n.75 asteeseen ja mittari nousi vähän yli 50asteeseen.

Vissiinkin mittarissa vika, jos kerran samalta anturilta tulee tieto.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ärräpää kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Kai se suutinkin voi hajota, mutta johtovika lienee todennäköisempi. Kannattaa tutkia johdot nirhaumien varalta ja käydä liittimet läpi ettei niissä ole vikaa. Suuttimen kelan resistanssi voi toki olla hyvä mitata. Oikeaa arvoa en osaa sanoa, mutta oikosulku tai katkos eivät ainakaan ole oikeita :)
Siitä mystinen vika, kun pidemmän matkan ajon jälkeen ei ole vika päällä, mutta lyhyt ajo ja uusi käynnistys laittaa vian päälle. Välillä käynti on epätasainen ja röpöttävä, jolloin vikavalo vilkkuu. Kun jatkaa ajoa niin valo alkaa palaa yhtenäisesti ja käynti tasoittuu. Tosin tuntuu kyllä ettei täysiä tehoja ole valon palaessa.
Laitoin tankkiin crc injection cleaneria, tokkopa on hyötyä mutta kokeilin ensialkuun. Täytyy nuo liittimet käydä kaikki läpi ja kontaktisprayta kokeilla niihin.
Et vissiin ollut vielä koittanut vaihtaa suuttimia ristiin ja katsoa siirtyykö vika toiseen sylinteriin samalla? Ruuvaria vois myös koittaa käyttää stetoskooppina ja kuunnella onko ääni erilainen kuin muissa koneen käydessä?

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Äsken pihasta lähtö kylmiltään ja hetken päästä suoralla kakkosella kiihdyttäessä 4000rpm kohdilla pari nytkähdystä, hetken tuntuu tehot kadonneen täysin ja MCSF vika valo. Auto kuitenkin pian jatkoi eteenpäin kevyellä kaasulla ja noin 3-7s jälkeen vikavalokin katosi täysin. Sen jälkeen tuuletin pois ja radio mutelle, mutta en kyennyt mitään hälyttäviä ääniä kuulemaan. Mistähän tällainen johtuu? Jo kuukauden kerennyt ajamaan ilman mitään ongelmia ja sitten tällainen yllätys. :-D

Miten muuten nuo sivupeilit saa taitettua, tuntuu ettei millään liiku mihinkään suuntaan ja hirveästi voimaa ei tuohon ole uskaltanut käyttää. Samoin myös miten tuo gms-antennin saa irroitettua konepesua yms. varten?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mcsf voi tulla ties mistä, vikakoodit lukemalla voi lisätä tuskaansa. Peilit taipuu kun vaan painaa lujasti. Tietty jos ei ole ikinä taitettu sisään voi olla niin jumissa, että jotain hajoaa. Kokeile kuskin peilillä eka, sillä niitä löytää paremmin purkuosana kun ei sisällä lämpötila-anturia.

Antenni on kai kierteellä mutta jumissa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Elikkä tessu pätkii aika rajusti etenki lämpimänä 2000-3000rpm. Tuntuu aika samalta kuin sytytyspuola on hajoamassa rakenteessa jossa yhteinen sytytyspuola kaikille pytyille. Tesussahan on kasetti jossa 4 puolaa joten ihmetyttää voisko oireilla samalla tavalla?
Through difficulties to defeat

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Ihan samalla tavalla se antaa johonkin sylinteriin sytytyskatkosta.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Jarsan kirjoitti:^Ihan samalla tavalla se antaa johonkin sylinteriin sytytyskatkosta.
Kiitos, jos osais vähä ajattella niin näinhän se tietysti menee. Nyt toivottavasti fiksumpi kysymys. Saako puolia vaihdettua erikseen vai meneekö koko paketti vaihtoon?
Through difficulties to defeat

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Juhako kirjoitti:Saisko tällaisen tehdä sääntö Suomessa?
Siis noi levitykset
Valitettavasti saa.

Vastaa Viestiin