2.0 TS 147 kalkattaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Vaimoke laittoi kesällä vuosimallin 2007 147:n pienillä kilometreillä ja toiveissa oli saada auto pitkäksi aikaa.
Siinä on ollut kuitenkin nyt pientä laittoa, mutta ei mitään vakavaa. Jakopään remontti teetätettiin pari kuukautta sitten merkkiliikeessä.
Nyt viikonloppuna vaimoke sitten raportoi, että alkanut kuulumaan outoa ääntä moottorista, kun ajaa tasaista nopeutta. Kävin illalla kuuntelemassa ja sieltä tosiaan kuuluu kalkatus. :crazyeyes:
Se alkaa mielestäni ~2500 kiekan kohdalla ja jatkuu jonnekin viiteen tonniin, mistä sitten muut äänet peittää sen.
Parhaiten ääni kuuluu sisälle autoon, konepellin alla sitä on vaikea paikallistaa, mutta kuuluu kyllä.

Mikähän tuosta on mennyt?
Koetin googletella ja nokka-akselin säätöyksikkö voi ilmeisesti aiheuttaa käynnistettäessä kalkatusta, mutta en löytänyt mainintaa että koko ajan.
Voiko olla venttiilikoneistoon liittyvää tai kiertokangen laakerit?
Pitää koettaa ikuistaa videolle tuota ääntä, josko se auttaisi diagnosoimaan.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pahimmassa tapauksessa kiertokangenlaakeri, paremmalla tuurilla joku apulaitehihnan rullista. Ajoituksenmuunnin tekee ennemminkin dieselmäisen käyntiäänen, ja yleensä se kyllä aloittaa huomionkipeydestään ilmoittelun starttien yhteydessä, mutta vaimenee sen jälkeen. En nyt hirveästi ajelisi ja testailisi ennen selvitystä, kehnolla tuurilla apulaitehihnakin osaa mennä jakohihnan väliin.

Ehkä helpointa aloittaa ottamalla apulaitehihna irti?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Ok, kiitti vinkistä.
Minäpäs aloitan tuosta.
Jos kampiakselin laakerit on mennyt, niin niitä ei varmaankaan ilman akselin koneistamista tai uuden hankkimista kannata vaihtaa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jos laakerivaurio bongataan alkuvaiheessa niin kampiakseli voi selvitä vaurioitta, mutta jos ajamista jatkaa niin äkkiä menee kampiakselin kaulat ruvelle.

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Voiko kampiakselin laakerivauriota todeta muuten kuin avaamalla koneen?
Viime viikolla kuulemma alkanut kuulumaan, eli jos olettaa, että heti huomannut, niin ei olisi vielä pitkään kalkattanut

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No täytyy kyl huomata todella ajoissa. Jos kuuluu jo selkeästi sisälle niin voi olla myöhäistä.

Tuolla oma projektitopikki, jossa selvittiin poikkeuksellisesti laakerien vaihdolla. Naputus kuului vaan nokkapelti auki vieressä seisten.

Öljypohja pitää ottaa auki, muuta konstia ei oikein ole. Asiantunteva ihminen voi toki tehdä ns. poissulkevaa diagnoosia ennen tuota. Kuten juurikin apulaitehihnan irrottaminen josta mainittiin ja stetoskoopilla kuunteleminen.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... ilit=pukit

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Käytin apulaitehihnan irti, mutta ei auttanut ääneen.
Katalysaattoreiden kiinnikkeen pultti puuttui ja toivoin sen laittamisen auttavan, koska kiinnike oli lähellä lohkoa irrallaan. Mutta ei...
Täältä voi kuunnella ääntä:
https://docs.google.com/uc?id=0B5XTdUeX ... t=download

Paikalla
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Juggie kirjoitti:Käytin apulaitehihnan irti, mutta ei auttanut ääneen.
Katalysaattoreiden kiinnikkeen pultti puuttui ja toivoin sen laittamisen auttavan, koska kiinnike oli lähellä lohkoa irrallaan. Mutta ei...
Täältä voi kuunnella ääntä:
https://docs.google.com/uc?id=0B5XTdUeX ... t=download
kone auki vaan, veivi siellä naputtaa äänen perusteella... tuskin selviää pelkkkien laakerien vaihdolla enää tuollasen äänen kanssa :roll:

ja jos jatkaa ajoa niin tulee veivi lohkosta läpi.

been there!

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jep, turhan pahaksi päässy. Hieman kritisoin tuota ääninäytettä, parempi olis ollu pelti ylhäällä moottoritilasta otettu. Tuossa mallissa olevaa ei kannata enää käynnistellä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Ok, kiitos tiedosta, pitää jättää auto parkkiin.
Videon otin siksi sisältä, koska konetilassa tuota kalkatusta ei kuule.
Yllättävän nopeasti mennyt, jos kerran viime viikolla alkanut kuulumaan ja nyt sitä vaille että veivi kyljestä läpi. Toki mahdollista, että vaimoke ei vain ole kiinnittänyt ääneen aiemmin huomiota, koska ei se niin voimakas ole.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

perskutarallaa..latasin tuon kanssa mutta eipä pysty vanha galaxyni toistamaan mp4sta.
olisi kiinnostanut onko möykkä sama kuin meidän 156 ssa..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Paikalla
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Juggie kirjoitti:Ok, kiitos tiedosta, pitää jättää auto parkkiin.
Videon otin siksi sisältä, koska konetilassa tuota kalkatusta ei kuule.
Yllättävän nopeasti mennyt, jos kerran viime viikolla alkanut kuulumaan ja nyt sitä vaille että veivi kyljestä läpi. Toki mahdollista, että vaimoke ei vain ole kiinnittänyt ääneen aiemmin huomiota, koska ei se niin voimakas ole.
Se huononee parinkin kilometrin matkalla melko pahaksi kun alun saa... Yleensähän Tessusta loppuu öljy ja sitten alkaa kolina.

Omassa ex-TS:ssä oli kolinan alkamisen ja täystuhon välillä n.30km. Edellinen omistaja oli käyttänyt auton paikallisella korjaamolla yläkertarempassa ja kolina alkanut melkein heti rempan jälkeen. Ajanut sitten suoraan takaisin pajalle ja kysellyt kolinan mahdollisesta syystä ja kustannusarviota korjaukselle tietty.

Liian kallista ==> auto samantien kiertoon autoliikkeeseen perisuomalaiseen tapaan... uusi ostaja päässyt koeajon + 10km kotiinpäin kunnes veivi tuli kurkistamaan. Ostin sitten konevikaisena itselle tuon TS:n :) Nyt se on veljellä ajossa ja pelaa hienosti vaihtokoneella.

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Tuota ei siis ilmeisesti kannata alkaa korjauttamaan, vaan hommata suoraan vaihtokone?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mutuilua:
Korjata saattaa kannattaa, korjauttaa tuskin kannattaa.

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Ok, niin minäkin luulen.
Vien kuitenkin auton ensi maanantaina merkkiliikkeeseen kuulemaan virallisen tuomion

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Mitäpä tähän sanotte?
Vaimokkeella oli pakko päästä aamulla autolla liikenteeseen ja omanikaan ei joutanut, joten illalla tarkastin vielä alfasta paikat ja lisäsin öljyä, kun oli vain puolessa välissä. (Olisi toki voinut lisätä jo viime viikonloppuna kun kolinaa alkoi tutkimaan).
Vaimoke kuitenkin äsken ilmoitteli perille päästyään, että kolinaa ei enää kuulunut.

Jos kuitenkin mennään oletuksella, että siellä on kampiakseli vaihtokunnossa, niin onko tässä kaikki tarvittava sinne?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=8073

Paikalla
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Juggie kirjoitti:Mitäpä tähän sanotte?
Vaimokkeella oli pakko päästä aamulla autolla liikenteeseen ja omanikaan ei joutanut, joten illalla tarkastin vielä alfasta paikat ja lisäsin öljyä, kun oli vain puolessa välissä. (Olisi toki voinut lisätä jo viime viikonloppuna kun kolinaa alkoi tutkimaan).
Vaimoke kuitenkin äsken ilmoitteli perille päästyään, että kolinaa ei enää kuulunut.

Jos kuitenkin mennään oletuksella, että siellä on kampiakseli vaihtokunnossa, niin onko tässä kaikki tarvittava sinne?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=8073
:shock: Outo homma jos hiljentynyt, vaikea vaan keksiä mikä tuo alkuperäinen äänenlähde sitten oli lopulta. Laakerivamma ei hiljene enää öljyä lisäämällä ja jos puolivälissä asteikkoa oli öljyt niin ei öljyn vähyys ole tuota ääntä edes aiheuttanut :?

Mutta kyllä, tuolla linkin takana on kaikki tarvittava (pl. kampiakselin molempien päiden stefat, jotka itse vaihtaisin myös samalla) alakertaremonttiin.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ettei ole laakeri pyörähtänyt toiseen asentoon, ja hetken aikaa on nyt hiljaa... Tai sitten ääni tuli muualta, kuin laakerista. Kytkin tai vaihteisto?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

mutt kirjoitti:Ettei ole laakeri pyörähtänyt toiseen asentoon, ja hetken aikaa on nyt hiljaa... Tai sitten ääni tuli muualta, kuin laakerista. Kytkin tai vaihteisto?
Itselläkin tuli mieleen, että olisiko vain pyörähtänyt hetkeksi toiseen asentoon :)
Jos vielä iltapäivällä raportoi, että ei kuulu, niin pitää käydä itselläkin kokeilemassa.
Joka tapauksessa auto menee huoltamoon maanantaina tarkastettavaksi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itselläni kalkatusta kuului JTD:ssä.
Lähes kaikki oli KK-laakereiden puolella.
KK-laakerit oli kuitenkin kunnossa...

Sen sijaan parisataakilsaa meni ja juuri tehty kytkin kuoli. Naputtava ääni tuli kytkinkopan/vaihteiston päädystä, mutta ei voinut sanoa tarkkaan tuleeko lohkosta vaiko muualta. Uusiksi tehdyn kytkimen jälkeen muuten ääntä ei ole kuulunut? Kytkinkin toimii... Se, miten kytkinakselin stefa voi aiheuttaa ääntä, on täysin mysteeri meikäläiselle. Se on kuitenkin vain huulitiiviste akselin ympärillä, pulteilla paikallaan...
Painelaakeri teoriassa voisi naputtaa, jos toinen kynsistä on muljahtanut pois paikaltaan kiinnilaiton yhteydessä (on mahdollista, uskoakseni), jolloinka painelaakeri naputtaisi sen vähän, mitä se kykenee liikkumaan asetelmaan lukkiuduttuaan.

Joka tapauksessa omalla kohdalla ääni jäi loppuviimeks mysteeriksi; tässä kuitenkin video-otos josta jotain melkein selkoa ehkä joku voi saada (todnäk ei)
https://www.youtube.com/watch?v=Eqmihye ... e=youtu.be

Kierroksilla tihenevä ääni yleensä kuuluu laakereista tmv......

Avatar
VMTD
Viestit: 3335
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Muistui yhden tutun 147 kolina mieleen. Alkoi myös kalkattamaan ja epäiltiin laakerivikaa ja sama diagnoosi korjaamolla. Kuitenkaan korjaamolla ei aletu avaamaan vaan eräs tuttu otti alakerran auki, eikä mitään löytynyt. Seuraavaksi tulpat irti ja syyksi paljastui katkennut tulppa, joka aiheutti äänen. Kantta ei avattu, mutta kurkattiin tulpanreiästä sisään, eikä pahempaa jälkeä muistaakseni löytynyt. Ajossa kait edelleen, auto oli aikoinaan Tampereella.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tosiaan olinkin unohtanut katkeavat tulpat. Jos siellä on Boschin tulpat, ne on jo poikki tai ne on katkeamassa. Ainakin todennäköisesti. Tai vähintäänkin riski on huomattava..

legza
Viestit: 895
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja legza »

Tuli mieleen tuosta kun mainitsit, että katalysaattorin kiinnityspultti puuttu, että sopivasti vuotava pakosarjan tiiviste voi pitää naputtavaa ääntä.
Duunikaverilla volvossa "viallinen" venttiilin hydraulinen paininkuppi oli vuotava pakosarja. Naputtava ääni loppui aina, kun auto vähän lämpesi.
Tuskin tuosta kyse, mutta tulipahan heitettyä :P

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Hyviä tietoja.
Käytin pakoputken irti kuukausi sitten, kun piti vaihdekeppiasetelma vaihtaa. Olisiko kammennut jostain kohtaa tiivistettä rikki...
Tulppien vaihto on ollut myös mielessä, mitään tietoa ei ole mitkä siellä nyt on ja milloin vaihdettu.
Itse en ole vielä käynyt kuuntelemassa, että kuuluuko ääntä, mutta vakituinen kuski raportoi että paluu matkalla lyhyitä hetkiä saattoi ääni vielä kuulua

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Yksi keikka ollut kun tasapainoakselin kiristin oli juurikin semmoisessa kireydessä että lämpöisenä kiristimen viisrari hakkas loppu kohtaa. Ääni oli infernaalinen, luulin että kone on morjes.
mutta ei, pitkään meni kunnes löysin ja tajusin mikä äänen tekee. Aika sattumaahan se on jos kireys sattuu osumaan juuri niin että värinä hakkuuttaa viisaria toppariin.
jos ei mennyt sanoista perille koitan selittää kuvilla, mutta ääni oli juuri kuin laakeri vika
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä toisaalta olisi eka jakopää, jossa mennyt jotain vihkoon... Mulle twin sparkkiin ehdotti marmori, ettei tasapainohihnaa kiristimineen kannata joka kerta vaihtaa - mikä on ihan jaskaa.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Jakke »

gtvaj kirjoitti:Yksi keikka ollut kun tasapainoakselin kiristin oli juurikin semmoisessa kireydessä että lämpöisenä kiristimen viisrari hakkas loppu kohtaa. Ääni oli infernaalinen, luulin että kone on morjes.
mutta ei, pitkään meni kunnes löysin ja tajusin mikä äänen tekee. Aika sattumaahan se on jos kireys sattuu osumaan juuri niin että värinä hakkuuttaa viisaria toppariin.
jos ei mennyt sanoista perille koitan selittää kuvilla, mutta ääni oli juuri kuin laakeri vika
Joo kyllä tessu voi pitää ihan kaameaa ja kiertokangen laakerilta kuulostavaa ääntä juurikin kuvaamassasi tilanteessa. Kokemusta on. Joutaa pois koko tasapainoakselin hihna.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Eipä siellä mitään varmaa saanut selville.
Minun tuurilla ääntä ei kuulunut, kun vein auton huoltamoon. Aamulla ääni kyllä kuului.
Laakerivikaan viittaavaa eivät siis löytäneet, tulpat kehottivat kuitenkin vaihtamaan

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja a-m »

Suosittelen kyllä silti avaamaan sen öljypohjan ni saa ainakin varmuuden asiaan. Itselläni oli mennyt JTS:ssä kiertokangen laakeri ja selvisin kummiskin pelkillä liuskojen vaihdolla, vaikka kolina oli jo todella paha. Operaatio ei ole jollekin vähääkään tekniikasta ymmärtävälle todellakaan mikään vaikea rasti. Pitkät Torx/Ribe-hylsyt joutuu tosin hommaamaan, mutta eipä ne pahoissa hinnoissa silti ole. Mikrometriä tarvitset myös, että saat mitattua akselin laakerikaulat etteivät ole kuluneet soikeaksi. Omaani sain muistaakseni kaikki osat öljyineen yms. reilulla sadalla eurolla ja aikaa meni kaikenkaikkiaan n. 8 tuntia pukkien päällä tehtynä. Tälläkin foorumilla taitaa olla ohjeet linkitettynä missä näkyy kiristysmomentit ja muut tarpeelliset neuvot.

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

a-m kirjoitti:Suosittelen kyllä silti avaamaan sen öljypohjan ni saa ainakin varmuuden asiaan. Itselläni oli mennyt JTS:ssä kiertokangen laakeri ja selvisin kummiskin pelkillä liuskojen vaihdolla, vaikka kolina oli jo todella paha. Operaatio ei ole jollekin vähääkään tekniikasta ymmärtävälle todellakaan mikään vaikea rasti. Pitkät Torx/Ribe-hylsyt joutuu tosin hommaamaan, mutta eipä ne pahoissa hinnoissa silti ole. Mikrometriä tarvitset myös, että saat mitattua akselin laakerikaulat etteivät ole kuluneet soikeaksi. Omaani sain muistaakseni kaikki osat öljyineen yms. reilulla sadalla eurolla ja aikaa meni kaikenkaikkiaan n. 8 tuntia pukkien päällä tehtynä. Tälläkin foorumilla taitaa olla ohjeet linkitettynä missä näkyy kiristysmomentit ja muut tarpeelliset neuvot.
Voit olla oikeassa, sen verran makoilin jo auton alla, että öljypohjan pois ottaminen ei ainakaam ole tekemätön paikka.
Ne laakerit voi siis vaihtaa ottamatta akselia pois paikaltaan?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Aika pätevää toimintaa jos 8 tuntiin kaiken tekee. kumminkin kai tässäkin pakosarja/putki irroitettava ja öljypohjasta on uloke vetarin kannattimeen joka ahistaa?

Joo kiertokangen laakerit pystyy vaihtamaan helpostikin, runkolaakerien kanssa on vähän enempi säätämistä. Öljypohja on vaan vähän työläämpi irrottaa ja asentaa kuin peruspuntossa. Pitää olla lehmän hermot.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Saattoi ollla liian hätäinen tuomio, ehkä. Alkavakin laakerivaurio, siis sellainen jossa kaulat on vielä säästyneet, pitäisi kuulua pelti ylhäälläkin ja muutenkin. Varsinkin kun hakee sopivan kierroslukualueen. Kuuntelin tuota ääninäytettä vielä ja niinkuin olisi kohtuu selväkin vuotoääni seassa. Siis onko nyt "monivamma" jolloin laakerikalkatus hukkuu pakovuotoon vai pelkkä pakovuoto. Käyttiväthän pajalla nostimella ja kuuntelua altapäin?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja a-m »

sämpy kirjoitti:Aika pätevää toimintaa jos 8 tuntiin kaiken tekee. kumminkin kai tässäkin pakosarja/putki irroitettava ja öljypohjasta on uloke vetarin kannattimeen joka ahistaa?

Joo kiertokangen laakerit pystyy vaihtamaan helpostikin, runkolaakerien kanssa on vähän enempi säätämistä. Öljypohja on vaan vähän työläämpi irrottaa ja asentaa kuin peruspuntossa. Pitää olla lehmän hermot.
No siihen se suurin aika menikin. :crazyeyes: Ja jos alat irrottaa öljypohjaa, niin muista lukea uutta tiivistemönjää laittaessa ns. nahkoittumisaika kunnolla. Helposti käy niin, että vedetään suoraan lopulliseen tiukkuuteen kun tiivisteaine on vielä "juoksevaa" ja sisäpuolelle purskahdellut tiivisteaine löytyykin sitten tukkiutuneesta öljysihdistä. :wink:

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Hyviä vinkkejä täällä, kiitos niistä!

Mistä niitä laakereita osaisi katsella edukkaaseen hintaan?

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja a-m »

Juggie kirjoitti:Hyviä vinkkejä täällä, kiitos niistä!

Mistä niitä laakereita osaisi katsella edukkaaseen hintaan?
Tuossa ainakin yksi. http://www.alfatune.fi/naytatuote/Kiert ... it/1412/35

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja a-m »

Kampiakselin laakeriluskat saa helposti irti, kun ottaa laakeripukin irti ja pistää sopivan ohuella kannalla olevan huopanaulan öljyreikään ja kääntää akselia oikeaan suuntaan, niin liuska tulee kiltisti pihalle. :wink:

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

a-m kirjoitti:
Juggie kirjoitti:Hyviä vinkkejä täällä, kiitos niistä!

Mistä niitä laakereita osaisi katsella edukkaaseen hintaan?
Tuossa ainakin yksi. http://www.alfatune.fi/naytatuote/Kiert ... it/1412/35
Eli onko tuossa tästä nro 4.
http://eper.fiatforum.com/cgi-bin/narea ... 1010301001

Vai tästä nro 6.
http://eper.fiatforum.com/cgi-bin/narea ... 1010501001

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Sitten noissa on vielä useampi koko (värikoodattu tai numerokoodattu) ja vaikka ja mitä...

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja a-m »

Joo. Helpoiten saa kun ottaa vanhat pois ja niiden perusteella tilaa uudet. Siis jos kampiakselia ei tarvitse koneistaa.

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

Niin siis kummat tuossa a-m:n laittamassa linkissä oli, vai oliko siinä kummatkin (4. ja 6. minun linkeistä)?

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jakke kirjoitti:
gtvaj kirjoitti:Yksi keikka ollut kun tasapainoakselin kiristin oli juurikin semmoisessa kireydessä että lämpöisenä kiristimen viisrari hakkas loppu kohtaa. Ääni oli infernaalinen, luulin että kone on morjes.
mutta ei, pitkään meni kunnes löysin ja tajusin mikä äänen tekee. Aika sattumaahan se on jos kireys sattuu osumaan juuri niin että värinä hakkuuttaa viisaria toppariin.
jos ei mennyt sanoista perille koitan selittää kuvilla, mutta ääni oli juuri kuin laakeri vika
Joo kyllä tessu voi pitää ihan kaameaa ja kiertokangen laakerilta kuulostavaa ääntä juurikin kuvaamassasi tilanteessa. Kokemusta on. Joutaa pois koko tasapainoakselin hihna.


Joko tätä on kokeiltu käyttää ilman tasapainoakselin hihnaa?
VMP

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

mattijus kirjoitti:
Jakke kirjoitti:
gtvaj kirjoitti:Yksi keikka ollut kun tasapainoakselin kiristin oli juurikin semmoisessa kireydessä että lämpöisenä kiristimen viisrari hakkas loppu kohtaa. Ääni oli infernaalinen, luulin että kone on morjes.
mutta ei, pitkään meni kunnes löysin ja tajusin mikä äänen tekee. Aika sattumaahan se on jos kireys sattuu osumaan juuri niin että värinä hakkuuttaa viisaria toppariin.
jos ei mennyt sanoista perille koitan selittää kuvilla, mutta ääni oli juuri kuin laakeri vika
Joo kyllä tessu voi pitää ihan kaameaa ja kiertokangen laakerilta kuulostavaa ääntä juurikin kuvaamassasi tilanteessa. Kokemusta on. Joutaa pois koko tasapainoakselin hihna.


Joko tätä on kokeiltu käyttää ilman tasapainoakselin hihnaa?
Ei ole. Saako sitä otettua pois ilman jakopäänhihnan irrottamista?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Saa irti, on jakopään ulkopuolella, mutta toki saman kotelon sisällä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ja helpoiten lähtee puukolla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Koppa auki ja sivuleikkureilla tasapainoakseleiden hihna poikki ja pois. Isoin homma kokeilussa on jakopään muovikotelon avaaminen muutamalla kuusiokoloruuvilla. Aikaa menee 15 min. Kannattaa kokeilla. Itse olin kerran 99%:n varma laakeriviasta, kunnes poistin kyseisen hihnan. Värinät ei lisäänny käytännössä yhtään ja persdyno saattaa antaa jopa hieman lisää kierrosherkkyyttä (ja lisäks 0,25hv) :)
Viimeksi muokannut Jakke, 16 Loka 2015, 08:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Paikalla
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jakke kirjoitti:Koppa auki ja sivuleikkureilla apulaitehihna poikki ja pois. Isoin homma kokeilussa on jakopään muovikotelon avaaminen muutamalla kuusiokoloruuvilla. Aikaa menee 15 min. Kannattaa kokeilla. Itse olin kerran 99%:n varma laakeriviasta, kunnes poistin kyseisen hihnan. Värinät ei lisäänny käytännössä yhtään ja persdyno saattaa antaa jopa hieman lisää kierrosherkkyyttä (ja lisäks 0,25hv) :)
vai tarkoititko tasapainoakseleiden hihnaa?

Kyllä tuo kokeilla kannattaa ainakin jos tuo osaa kerran laakerivian kaltaisen äänen antaa. Tuntuu kyllä oudolta :?

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Jakke »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Koppa auki ja sivuleikkureilla apulaitehihna poikki ja pois. Isoin homma kokeilussa on jakopään muovikotelon avaaminen muutamalla kuusiokoloruuvilla. Aikaa menee 15 min. Kannattaa kokeilla. Itse olin kerran 99%:n varma laakeriviasta, kunnes poistin kyseisen hihnan. Värinät ei lisäänny käytännössä yhtään ja persdyno saattaa antaa jopa hieman lisää kierrosherkkyyttä (ja lisäks 0,25hv) :)
vai tarkoititko tasapainoakseleiden hihnaa?

Kyllä tuo kokeilla kannattaa ainakin jos tuo osaa kerran laakerivian kaltaisen äänen antaa. Tuntuu kyllä oudolta :?
Joo, sorry. Editoin viestini :mrgreen:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
mattijus
Viestit: 5256
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tuon voi päätellä ihan tasapainoakselien hihna paikallaankin.
Jos äänen taajuus menee samaan tahtiin hihnan tekstien kanssa (tässähän oli suht. tuore hihna?), voi olettaa tässä olevan ongelman.
VMP

Juggie
Viestit: 19
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 20:30

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Juggie »

mattijus kirjoitti:Tuon voi päätellä ihan tasapainoakselien hihna paikallaankin.
Jos äänen taajuus menee samaan tahtiin hihnan tekstien kanssa (tässähän oli suht. tuore hihna?), voi olettaa tässä olevan ongelman.
Tosi hyvä vinkki!
Juu ihan vasta vaihdettu hihna

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: 2.0 TS 147 kalkattaa

Viesti Kirjoittaja a-m »

Juggie kirjoitti:Niin siis kummat tuossa a-m:n laittamassa linkissä oli, vai oliko siinä kummatkin (4. ja 6. minun linkeistä)?
Kuutoset.

Vastaa Viestiin