Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Jees, kiitos.
Täytyypä huomenissa tutkia tarkemmin..

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Käytin Alfan jakopäärempassa ja pajalla oli laskuun kirjoitettu " jäähdyttäjä huono". Kun en itse autoa noutanut niin tarkempaa tiedustelua en pystynyt tekemään.

Joka tapauksessa lämmöt nyt kesähelteillä n. 90 asteessa mutta kun motarilla ajon jälkeen tulee kaupunkiin ja ajelee hitaammin, nousee lämmöt seilaamaan 95-110 asreen välille. Syyläri on ehjä, ei ome tukossa ja flektikin käy.

Kuulostaako lämpöily tutulle vai oisko siellä kuitenkin vikaa? Opelit tekee ilmeisesti samaa....
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

No silleen voin sanoa, että uudella termarillakin motarilla nostaa lämmöt vähän yli 90, ehkä 95, eikä ne meinaa siitä enää laskea vaikka kuinka ajelis hiljasempia nopeuksia. Jos ajelee vaan hiljasempaa niin pysyy alta 90.

Mutta 100 tai yli ei enää kuulosta normaalilta. Tosin ollut aika rajut kelitkin pari päivää.

Nyt autossa toimii molemmat flektinopeudet, mutta ei suurempaa vaikutusta. Jonkinlainen ominaisuus täytyy olla.

Omassa oli flektin hitaampi nopeus rikki, elikkä flektin kyljessä oleva vastus sökö. Termarin vaihto oli varotoimenpide, jolla ei ollut isompaa vaikutusta.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Veikkauksia vikapaikasta kun aribagin valo tahtoo syttyä ja multiecuscan kertoo viaksi oikosulku maahan tai jännitteeseen kuskin puolen sivuaribagissa, lisähuomiolla että vika saattaa olla myös molemmissa sivuairbageissa tai ecussa.

Jossain airbag-keskustelussa täällä jollain oli ollut sama vikailmoitus, mutta tarina ei kerro löytyikö vika.

Pari viikkoa sitten ei nollaaminen onnistunut kun vika oli päällä, tänään sain sen nollattua. Sama juttu viime vuonna, ensin ei onnistunut, toisella kertaa onnistui.

Kuskin penkin alta tutkin johdot eikä niissä mitään viitteitä näy oikosuluista. Kaivoin ne narut esille sieltä kurttuputken sisältäkin sen parinkymmenen sentin matkalta mitä niitä pystyy tutkimaan ja ehjiä ovat. Kuskin penkin alla liittimet on joskus raksittu pois ja korvattu jatkoabikoilla. Samanlaiset jatkoabikot jouduin raksimaan verhoairbageilta pois joskus kun herjasi liian korkeasta vastuksesta, mutta ei kai Alfankaan airbag-ecu niin tyhmä ole että huonoa kontaktia väittäisi oikosuluksi..?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

vesikilppari kirjoitti:Käytin Alfan jakopäärempassa ja pajalla oli laskuun kirjoitettu " jäähdyttäjä huono". Kun en itse autoa noutanut niin tarkempaa tiedustelua en pystynyt tekemään.

Joka tapauksessa lämmöt nyt kesähelteillä n. 90 asteessa mutta kun motarilla ajon jälkeen tulee kaupunkiin ja ajelee hitaammin, nousee lämmöt seilaamaan 95-110 asreen välille. Syyläri on ehjä, ei ome tukossa ja flektikin käy.

Kuulostaako lämpöily tutulle vai oisko siellä kuitenkin vikaa? Opelit tekee ilmeisesti samaa....
Seuraa paisuntasäiliön jäähdytinnesteen pintaa.
Jos pinta on alempana lämpöisellä koneella, niin syylari alkaa todennäköisesti olemaan finaalissa.

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Golf 1.6 8v

 Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

vesikilppari kirjoitti:

Käytin Alfan jakopäärempassa ja pajalla oli laskuun kirjoitettu " jäähdyttäjä huono". Kun en itse autoa noutanut niin tarkempaa tiedustelua en pystynyt tekemään.

Joka tapauksessa lämmöt nyt kesähelteillä n. 90 asteessa mutta kun motarilla ajon jälkeen tulee kaupunkiin ja ajelee hitaammin, nousee lämmöt seilaamaan 95-110 asreen välille. Syyläri on ehjä, ei ome tukossa ja flektikin käy. 

Kuulostaako lämpöily tutulle vai oisko siellä kuitenkin vikaa? Opelit tekee ilmeisesti samaa....


Seuraa paisuntasäiliön jäähdytinnesteen pintaa.
Jos pinta on alempana lämpöisellä koneella, niin syylari alkaa todennäköisesti olemaan finaalissa.


Nesteet ja taso ihan normaalit eli ei laske lämpimällä koneella.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jiibee »

^^^
Sama ongelma jälleen edessä, airbagin vikavalo palaa taas. Huollossa selvisi että ongelma oli kuljettajanpuolen sivuverhossa. Diagnoosina oli hattuhyllyn alla olevan liittimen tai laukaisupanoksen vika. Tarkemmin vian syytä ei selvitetty koska vikavalo sammui liittimen paikan vaihdoksen testauksella. Nyt on sitten tarkemman syynin paikka.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eiköhän se ole silti se liitin edelleen, joka temppuilee. Noitahan on ohitettu hyppylangalla, kun on jatkuvasti liikaa *ttuillut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Juu, eikös tuossa ole ollut jujuna loogisesti se hutlarin liitin? Mikä o toki takalasin panoksille yms...?

No, airbagiongelmat on aina ihania. Liittimet on kuraa ja ohuita ni kai ne sit löystyyki.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei kellään ole mitään kokemusta tai muuta havaintoa tuosta airbagin johtojen väitetystä oikosulusta?

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oliko tuo nyt se koodi OE tai 0E? Jos oli, niin itselläni se korjaantui yhdestä autosta nimenomaa takakontin liittimiä ropailemalla...

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Camber »

Finest kirjoitti:
Camber kirjoitti:Onko V6 etummainen (edestä katsottuna) venttiilikopan tiiveste vasen vai oikea? oletan että vasen :roll:
Jakopää on moottorin etupäässä, vasen on bank1 ja oikea bank2.
Vastaus kysymykseesi on oikea :wink:
Väärin meni. "oikea" ei ollutkaan oikea vaan vasen :wink:

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Tänään tuli taas ajettua pari tuntia kovempaa jolloin viima piti huolen ettei moottorin lämmöt nousseet juuri 90: ntä ylemmäs. Mutta kun tultiin kaupunkiin ja ajonopeus tippui huomattavasti nousi lämmöt n. 105 asteeseen. Flekti käy aina max 5 sekuntia kerrallaan pienin väliajoin. Lämmöt ei siitä enää pahemmin nouse mut ei juuri laskekaan ennen kuin ajetaan kovempaa.

Voisko jäähdytysteho olla vaan huono tai järjestelmässä ilmaa? Termostaati?

Muilla vastaavasta kokemusta?
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Oliko tuo nyt se koodi OE tai 0E? Jos oli, niin itselläni se korjaantui yhdestä autosta nimenomaa takakontin liittimiä ropailemalla...
Koodia en muista kun en tullut kirjoittaneeksi muistiin, mutta tuskin on takakontin liitin kun koodi tulee kuskin puolen sivubagilta. Herjaa että johto on oikosulussa maahan tai jännitteeseen.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

vesikilppari kirjoitti:Flekti käy aina max 5 sekuntia kerrallaan pienin väliajoin.
Kyllähän tuo vähän lämpöisenä tuntuisi käyvän, mutta tämä flekti vaikuttaisi kyllä ilmastoinnin jäähypuhallukselta ykkösnopeudella ja kuuluukin tehdä noin. Helppo testata kytkemällä kylmästöinti pois ja odottaa, missä vaiheessa flekti sitten alkaa huutamaan isolla nopeudella.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Älkää nyt ihan pelkkää jumpperia niihin Bägin johtoihin laittako.. Alfa 145:seen väitettiin passaavan 3,3 ohmin vastus bägin tilalle, kun vaihtaa penkit joissa ei ole bägiä. Tuolla oli juttua: http://forum.alfa145.com/lofiversion/in ... 21635.html
(en ota vastuuta lopputuloksesta)

Toki voi annetusta virheestä huolimatta tarkistaa liittimet. Niissähän lienee myös musta maajohto, ei satu sinne vuotamaan?

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Alfissimo kirjoitti:
vesikilppari kirjoitti:Flekti käy aina max 5 sekuntia kerrallaan pienin väliajoin.
Kyllähän tuo vähän lämpöisenä tuntuisi käyvän, mutta tämä flekti vaikuttaisi kyllä ilmastoinnin jäähypuhallukselta ykkösnopeudella ja kuuluukin tehdä noin. Helppo testata kytkemällä kylmästöinti pois ja odottaa, missä vaiheessa flekti sitten alkaa huutamaan isolla nopeudella.
Tai sitten kyseessä on perinteinen; flektin etuvastus pimeänä ja siksipä tuo huutaa paniikkitilassa vähän väliä? ;)
Eli tosiaan ilmastointi pois. Ja täysteho on semmonen turbiini, että oksat pois. Nyt en enää itsekään muista, kuinka noiden flektien piti toimia ilmastoinnin kanssa: oliko niin, että toisen piti pyöriä koko ajan (tai lähes koko ajan) ja toinen tulee mukaan varsinaiselle jäähdytykselle, vai mitenkä se meni. Tuo ranskatar sotkenut nämäkin mielikuvat jo.

Joka tapauksessa jos ainoastaan toinen flekti pyörähtelee 5s pyrähdyksiä ehkä 10...15sekunnin välein, on itselläni ollut vikaa nimenomaan etuvastuksessa. Sitten kun se puoli on kunnossa, pyörii molemmat flektit jäähdytystarkoituksessa siinä vaiheessa kun mittari ylittää 90c (todellista lämpöä) jonkin verta.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Onko vanhemmissa fyysisesti 2 eri puhallinta?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

TS:ssa on ainakin vain yksi, mutta JTS:stä en nyt mene sanomaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Ilmastoinnin kun laittaa pois niin flekti ei käy. Lämmöt nousi pikatestauksen yhteydessä n. 95-100 asteeseen. Onko siis tuo vastus vai voisko olla anturi sökö? Mites noita sais testattua?
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Ootko jo mitannut se vastuksen?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pitää nousta melko ylös lämmöt, ennenkuin flekti alkaa jäähyä huutamaan ja jos kerta ilmastointi pois kytkettynä ei puhaltele, niin ihan oikeinhan se kuulostaisi pelaavan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Vastuksen kannalta oikein. Lämmöt oli kuitenkin liki 100 astetta eikä flekti pyörinyt. Pitäiskö antaanousta ylemmäs? Vai oisko anturi kömö?
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ilmastoimaton TS alko flektiä huudattamaan vähän yli 90ssä pienellä teholla. Jos ei riittänyt,niin jossain 110-120kohdilla täysillä,jos en aivan väärin muista...
Ilmastoitu TS yhdellä flektillä alkaa sitä pyörittämään jälkeen 90, jos lämmöt jatkaa nousuaan. Täyteen tehoon en koskaan saanut, kun pienempi teho riitti jäähdyttämään.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Control of electric cooling fan

The control unit controls the engagement of the fan according to the temperature of the coolant:
temperature for switching on 1st speed 97° C;
temperature for switching on 2nd speed 102° C
If the air conditioning system is switched on, the control unit engages the 1st fan speed.
In the absence of the coolant temperature signal, the control unit activates the recovery function and switches on the fan 2nd speed until the error disappears.
When the fans are activated, the opening of the throttle is increased to prevent a fall in engine revs.


Noin mulla toimii, mitä elearn väittää. Jos kylmästöinti on kytketty pois, niin aika harvoin pyörii flekti. Ahvenistolla, kun pikkuhiljaa körryyttelee varikolle, niin sais vähän pyöriäkin, mutta ei, kun ei ole siltikään lämpöjä tarpeeksi. Mulla on kyllä suht tuore syyläri ja puhtaat nesteet+ehjä termari. Joskus lyön kompuran päälle, jos muistan, että vähän kiertäis ilma punahehkusessa moottoritilassa. Siviiliajossa on aina kylmästöinti päällä ja ykkösnopeutta käyttelöö. 2 vauhtia en ole kuullu kuin messillä kiusaamalla.

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Eli kun ilmastoinnin päällä ollessa näyttäisi flekti pyörivän tuota joitain sekunteja kestävää pyörimistä, niin se on kai ihan niinkuin pitääkin. Mutta kakkonen ei ole mennyt päälle edes 110 asteessa. No huomenna tsekkaillaan asiaa lisää. Josko ois se lämpötilan anturi.....
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Näissähän on nimenomaa esivastusongelmaa, jolloinka se hitaampi nopeus ei toimi ja ilmastoinnin kanssa se huutaa nopeampaa nopeutta erittäin lyhkäsissä pyrähdyksissä.
Jos lähistöllä on joku, kenellä on testeri, tuo on todella helppo testata. Testeri kiinni ja FAN 1st speed kokeilemaan, jos hurisee kiltisti = ok.
Sitten se 2nd speed, niin kuulet, mitä se pitää ääntä paniikkitilassa. Ainakin omien kokemuksien mukaan sekä 1-flektiset, että 2-flektiset niin ilmastoimattomat kuin ilmastoidutkin pitävät _todella_ kovaa ääntä kakkosteholla. Kuulee sisälle, musiikin yli, suljetuin ikkunoin.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Onko jollain 156 perus aluvanteen pulttia hollilla ? Mikä mahtaa olla vakiopultin kierreosan pituus ? Ns. "shank lenght" ?

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Aquatica kirjoitti:Näissähän on nimenomaa esivastusongelmaa, jolloinka se hitaampi nopeus ei toimi ja ilmastoinnin kanssa se huutaa nopeampaa nopeutta erittäin lyhkäsissä pyrähdyksissä.
Jos lähistöllä on joku, kenellä on testeri, tuo on todella helppo testata. Testeri kiinni ja FAN 1st speed kokeilemaan, jos hurisee kiltisti = ok.
Sitten se 2nd speed, niin kuulet, mitä se pitää ääntä paniikkitilassa. Ainakin omien kokemuksien mukaan sekä 1-flektiset, että 2-flektiset niin ilmastoimattomat kuin ilmastoidutkin pitävät _todella_ kovaa ääntä kakkosteholla. Kuulee sisälle, musiikin yli, suljetuin ikkunoin.
Eli juuri näin se meni. Esivastus oli kärähtänyt ja ykkösnopeus ei toiminut. Ilmastoinnin kanssa huusi kovempaa nopeutta eli kakkosteholla lyhyinä jaksoina. Ja tuon kakkostehon tosiaan kuulee sisälle asti. Vastus vaihdettu ja taas toimii.
Kiitokset.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

willez kirjoitti:Onko jollain 156 perus aluvanteen pulttia hollilla ? Mikä mahtaa olla vakiopultin kierreosan pituus ? Ns. "shank lenght" ?

Mulla on muutama sarja tallissa, jäänyt Pepperpoteista ja Teledialeista. Kierrettä kahta eri mittaa 20/25mm. Sitten on semmoisia liukupultteja mitä käytin GTAssa 10mm spacereiden kanssa. Niissä kierrettä 20mm ja "tyhjää" 15mm. En tiedä oliko tästä apua.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

m.sa kirjoitti:
willez kirjoitti:Onko jollain 156 perus aluvanteen pulttia hollilla ? Mikä mahtaa olla vakiopultin kierreosan pituus ? Ns. "shank lenght" ?

Mulla on muutama sarja tallissa, jäänyt Pepperpoteista ja Teledialeista. Kierrettä kahta eri mittaa 20/25mm. Sitten on semmoisia liukupultteja mitä käytin GTAssa 10mm spacereiden kanssa. Niissä kierrettä 20mm ja "tyhjää" 15mm. En tiedä oliko tästä apua.
Mittasin ite tänään orkkispultista. Tuo "shank lenght" oli 22mm.

Kuva

19mm kannalla. Eli ton mukaan sitten spacereita varten.

Sntn
Viestit: 42
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sntn »

Kävin tuossa hakemassa 156 koska entinen auto hajosi. Myyjä sanoi reteästi että tankki on täysi ja siltä se mittarin perusteella vaikuttikin mutta pisti silmään että 70km jälkeen neula ei liikkunut mihinkään.
Käynnistettäessä neula ampaisee todella nopeasti täppiin ja vilkuttelee hetken aikaa bensavaloa jonka jälkeen valo sammuu ja neula jää osoittamaan täyttä. Edellisestä 156 muistelisin että bensavalo kyllä tekee normaalin tarkistusyttymisen, mutta ei vilkuttele, ja neula nousee noin 3x hitaampaa osoittamaan bensan oikeaa määrää.

Muu mittaristo toimii ihan normaalisti eli ongelma ei taida olla siinä koska eikö ne ole samalla piirilevyllä? Voiko siis bensatankin anturi jumittua osoittamaan täyttä ja mikä tuon vilkkumisen selittäisi?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

On muuten hankala vertailla pyöränpultteja, kun ei tiedä mitä mitattu. Yks sivu tarjosi Febin vakiopulttia 156:seen, pituus aluvanteille 48,5mm. Siinä luulisi olevan jo kantakin mukana, kun ihan vakiopultiksi mainitaan. Fiattiin ostin Completosilta aikoinaan, silloin siellä taisi olla 60mm pulttikin. Nyt pisin 50mm. LUULEN että siinä on kierre ja kartio mutta ei kantaa. Vaan mistä noita tietää.
http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... 25501-10_1

Mulla jumas kerran bensamittari puoleenväliin tankkauksen jälkeen, korjaantui tunnin päästä ja sen koommin toiminut, en osaa auttaa. En ole koskaan ajanut merkkivalolle asti.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sntn kirjoitti:Kävin tuossa hakemassa 156 koska entinen auto hajosi. Myyjä sanoi reteästi että tankki on täysi ja siltä se mittarin perusteella vaikuttikin mutta pisti silmään että 70km jälkeen neula ei liikkunut mihinkään.
Käynnistettäessä neula ampaisee todella nopeasti täppiin ja vilkuttelee hetken aikaa bensavaloa jonka jälkeen valo sammuu ja neula jää osoittamaan täyttä. Edellisestä 156 muistelisin että bensavalo kyllä tekee normaalin tarkistusyttymisen, mutta ei vilkuttele, ja neula nousee noin 3x hitaampaa osoittamaan bensan oikeaa määrää.

Muu mittaristo toimii ihan normaalisti eli ongelma ei taida olla siinä koska eikö ne ole samalla piirilevyllä? Voiko siis bensatankin anturi jumittua osoittamaan täyttä ja mikä tuon vilkkumisen selittäisi?
Hiukan tuo kuulostaa siltä että mittari olisi rikki. Mittaria voinee testata irrottamalla johdon tankin anturilta ja kokeilemalla muuttuuko mittarin näyttämä kun johto on irti tai maadoitettuna koriin.

Taas kerran näyttää siltä että myyjä oli mulkku :roll:

Avatar
Turre
Viestit: 331
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Oma mutu on että näissä tuo bensamittari laskee hitaammin yläpäässä kuin alapäässä. Jos tankki on piripintaan täytetty niin saa ajella hyvän tovin ennenkuin se hievahtaakaan, jossain 2/3 tai 1/2 tienoilla alkaa sitten laskeutumaan nopeammin. Vai liekö bensamittarissakin ne viivat vastaavalla italialaisella logiikalla kuin lämpömittarissa...

Jos vielä toisen 70km jälkeen tankki on mittarin mukaan täynnä niin sitten se on kyllä jumissa. Ja ei sen kyllä merkkivaloa vilkutella pitäisi, syttyy startissa hetkeksi ja sammuu sitten. En minäkään sitä ole koskaan käytännössä syttymään kyllä saanut, kerran pari koittanut ajaa merkkivalolle asti tankkia mutta meteli takapenkiltä kävi liian kovaksi :lol:
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^^^^Tilasin viime vuonna suoraan FK:lta pultit ja spacerit. 19mm kanta mietityttää.
^^^11.84€ + pk 15,90€. Jos muutakin tilaa, niin tulee halvemmaksi. Uskomattomia Suomen hinnat, sama tuote.
http://www.fk-shop.de/Tuning/Spurverbre ... ilber.html
Ja on muuten firman sivutkin uskomattomat, tavaraa löytyy enempi, jos pitää kielen saksana.

Tuolla on joitain muitakin edullisia tuotteita esim:
147:n ja 156:n etu-umpiot alkaen ~40€ kpl
159:n ~86€
Spacerit

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Helppo kai tuo olis testata kun ajaisi tankille. Ei sinne paljoa mene jos on niin täynnä ettei viisari sen takia heilu ja toisaalta jos mittari onkin rikki, on parempi tankata ajoissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Sntn
Viestit: 42
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sntn »

Eipä ollut tankki täynnä kun aamulla tankkasin. Pitää ajella trippinittarin varassa hetki ja katsoa anturia ja mittaristoa kunhan saan työkalut käteen.

Paljonko noissa muuten oli tankissa tilaa? Äkkiseltään muistelisin että vähän alta 60l josta 10l varatankkia

Avatar
Polforea
Viestit: 11167
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuomas oli siis oikeassa, myyjä oli mulkku.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
63litraa, josta "varatankki" tais olla 7litraa. Valon syttyessä normaalilla kaasulla yleisesti pääsee sen n. 100km.
Dieselillä on venytetty 180km asti, sit ei enää kantti kestänyt :D (ja silloinkin tankkiin meni muistaakseni 58litraa, eli oli siellä vielä tavaraakin...)

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Onko SW faceliftin takaluukun sisämuovit omanlaisiaan, eli sopisko vanhemmasta? JTD:n muovi on suuttunut jostain kiihdytyksestä ja mennyt halki. Eperissä ainakin lampunluukut vanhemmassa eri numeroilla, mutta sopisikohan koko verhoilu?
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Aquatica kirjoitti:Valon syttyessä normaalilla kaasulla yleisesti pääsee sen n. 100km.
Dieselillä on venytetty 180km asti, sit ei enää kantti kestänyt :D (ja silloinkin tankkiin meni muistaakseni 58litraa, eli oli siellä vielä tavaraakin...)
Nössö :lol: . 2.0TS:lla 135kilsaa valon ekasta vilauksesta ja 120 jatkuvasta palamisesta, JTD:llä 230km maantietä valo palaessa. Vähän jo molemmilla kerroilla jänskätti ja höyryillä on kyllä menty :oops:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
8)

Tuo 180km oli siis Kerava-Jpää-väliä, käytännössä vain kaupunkia kylmään aikaan. En oikeasti enää uskaltanut enempää :D

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja _rico »

^&^^Joitain vuosia sitten 2.0 tessulla mentiin 132 km valon syttymisestä. Sopivasti 300 metriä ennen nesteen kylmäasemaa loppui viimeisetkin höyryt :-D

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Löysin eperin 3 vuoden alfailun jälkeen. :roll: Miten nää mallit menee.. Mul on joku distencive tai jotain sinnepäin.. Sit oli joku prgressive ja joku kolmaskin versio. Onko nämä jotain varustelutasoja...häh?
Mikähän oli idea kun jossain osissa mm. Iskareissa oli joku variaatio suptropic COLD version. Ja sit oli jousissa mm. Italian poliisi luokka kans. Pollareilla on varmaan jäykemmät alustat. Ettei läiky kahvi kurvissa takaaajossa.. :-D
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä niistä tarvitse välittää, kun alustanumerolla kaivaa oman auton tietoa...
Mutta nuo Discdintive, Progression ym. on ihan nimenomaan varustelutasoja.

Joistakin osista voi olla lämpösen ja kylmän ilmaston versiot, käytännön eroista en osaa sanoa.

karpaasi
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:34
Car(s): 156 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja karpaasi »

Todella tyhmä kysymys, mutta haulla ei löytynyt vastausta. Vihreää vai punaista jäähdytinnestettä 2.5V6 koneeseen? Ostaessani sen paisuntasäiliössä näytti vihreältä, mutta foorumin kuvissa näyttää olevan punaista. Auto on ollut vasta huollossa jossain.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei väliä, kunhan sinne lisäilee samanväristä, vihreä taitaa käydä kaiikkiin ja punainen taitaa olla alumiinikoneisiin jollainnen V6nenkin on. Joku varmistanee tämän tiedon....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2331
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Väreillä merkitään valmistajien omat yhteensopivuudet. Mitään sääntöä joka kattaa kaikkia valmistajia ei ollut ainakaan viimeksi kun selvittelin asiaa muutama vuosi sitten.
Ellei tiedä mikä on nykyinen sisällä oleva mehu sekoittamisesta voi tulla melko pahat seuraukset.
Kuva

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15022
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä nuo pääsääntöisesti menee ihan noin, että väri väriin.
Poikkeuksena on sitten ainakin se GM:n keltainen (tai oranssi tai valkoinen tai mikäikinä), joka ei sitten tykkää oikeestaan yhtään mistään muusta.
Jos varman päälle pelaa, valuttaa kaikki pois, vesihuuhtelua pari kertaa ja sitten sen väriset ku tahtoo.

Mulla on myös tuosta se epämääräisyys:
Joku sanoi, että JTD:hen kuuluu punaiset nesteet. Toinen sanoo, että ei mitään väliä. Kolmas sanoo, että vihreät (etyleeniglykoli) toimii, mutta pitää vaihtaa vähintään kerran kahdessa vuodessa...
Tuossahan on alumiinia about termostaatti (ja syylari?) ja joku putki ehkä jossakin, loput sitten kumia tai patarautaa, eli siinä mielessä ei ole "vaatimuksena" punaiset alumiinilohkoille suunnatut...

Mutta mitä mieltä raati on? Ennenkin kysynyt, silloinkaan ei järkeä irti saanut ;)

Vastaa Viestiin