gtv:tä sattui (ehkä)

Alfoista

Valvoja: Moderators

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Olin vähä huolimaton hakiessa autoa talvisäilöstä. En paljoa tutkiskellu autoa, vaikka se oli seissyt about 5kk. Just ennen säilöön viemistä katoin öljyt ja jäähytysnesteet. Starttasi auton. Lähti ekalla nätisti ja pakitin ulos. Katoin kyllä ettei ollu vuotanut öljyä, mut en huomannu kattoo jäähytysnesteitä. Ehin ihan vähä matkaa ajaa ja auto rupes käymää huonosti ja Sammu. Valkoista pukkas putkesta. Aattelin et no bensa asema ihan vieres, et ajan siihen ja laitan uutta löpöä reilusti tankkiin. Ajoin vielä pari sataa metriä ja käynti huononi entisestään, joten ajoin sivuun. Vilkautti myös ruiskuvaloa.
Katsoin pellin alle ja totesin et jäähytys nesteet kadonnu. Vähän oli säiliös. Pari senttiä alle minimi rajan. Auto ei kyl mittarin mukaan käyny kuumana. Oon siitä aika varma :d Kone ei paljoa hehkunu, eikä noussu höyryä. Ei myöskään ollu kauheesti painetta säiliös, eikä höyrynny sieltä ku avasin korkin. Hinautin kuitenki auton, ku en tohtinu lähtä enää kokeilee.
Kotona sit käytin autoa vielä ja pikkukierroksilla alle paris tonnis kävi ihan kivasti, mut tyhjäkäynnillä yskien ja lopulta simahti. Ei puskenu savua enää ku lisäsin valitettavasti vain 5l bensaa, ku en löytäny kunnon kanisteria. Sit kun se tosiaan tyhjäkäynnillä sammu, niin annoin auton sit olla.
Seurasin siinä lämpöjä samalla, kun n. vajaa 10min sitä käytin, eikä ne ehtiny nousta ku johonki kaheksaankymppiin. Ei edes uudet nesteet lähteny kiertoon. Painelin siinä myös ylä ja alaletkua, mut ei siellä kauheesti tuntunu mitään olevan. Elikkä mitähän tossa tapahtu. Onko vaa huonot bensat, vai ehtikö kone keittää. Nesteitä sieltä on kuitenki kadonnu...
käynnissä auto oli varmaa 10 minsaa siinä ennen ku ajoin auton tien sivuun. Matkaa ei taittunu varmaan edes kilsaa. 2.0 v6 tb

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Huonoja bensoja kyllä tekis mieli ekana veikata. Mutta eihän se nesteiden katoamista selitä. Minkälainen keli oli? Onko jäähdytysnesteet kunnossa, eli ettei nesteet olleet jäässä tms.? Onko talvisäilytyspaikka kylmä vai lämmin?
Abarth 500 Esseesse

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Plussa keli oli. Ehkä +4. Kylmä talli. :/

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ajattelin, että jos on ollut huonot nesteet ja päässyt näin ollen talven aikana jäätymään voi siellä olla mikä vaan rikki. Siis pahimmassa tapauksessa.

Mulla kävi 166 3.0 kanssa vähän vastaavasti. Lämppärin kenno vuoti ja edellinen omistaja oli lisännyt vaan vettä. Tätähän ei mulle kerrottu.. Ostin auton syksyllä ja parin päivän päästä oli yöllä -15. Kilometrin ajon jälkeen alkoi lämmöt nousta liikaa. Käännyin ja takas talliin sulamaan. Pääsin säikähdyksellä. Onneksi.
Abarth 500 Esseesse

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Joo no korjaamolla laittovat uudet nesteet loppusyksystä et kyllä sielä pakkasnestettä varmasti oli.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Sulla oli tb?
Multakin hävitti nestettä pikku hiljaa. Mielestäni havisi vaikkei olisi ajanut.
Vesipumpun luona oli punaisia jälkiä.

Uutta bensaa ja masinolia tankkiin kokeilisin ensin.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Finest kirjoitti:Sulla oli tb?
Multakin hävitti nestettä pikku hiljaa. Mielestäni havisi vaikkei olisi ajanut.
Vesipumpun luona oli punaisia jälkiä.

Uutta bensaa ja masinolia tankkiin kokeilisin ensin.
juu tb

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Hoh hoijaa. Kai se on sökönä koko auto. Laitoin bensaa 15litraa ja pari desiä tota masinolia, nii autohan kävi ihan huomattavasti paremmin, nyt myös tyhjäkäynnillä. Jos kone keitti ja siellä ei mitään ollu kierros nii miks ne vähätkin nesteet mitä säiliös oli niin ei ois lähteny kiertoon siinä kun ekan kerran autolla ajelin. Eihän se ny ole kuivana voinu käydä?
Varmaa jonku 15-20min käytin ja kaasua en uskaltanu juuri ollenkaan antaa nyt ku pysy käynnis koko ajan. Lämmöt nous vaa johonki 85 asteen huitteille, eikä lähteny flekti pyörii, eikä myöskään uudet nesteet kiertoon. Katoin myös ennen käyttöä öljykorkkia, vaa eipä sen pohjas enää ainakaa mitää näkyny. Taas sitte piti auto sammuttaa ku rupes hirvittää. Mitkää varotusvalot ei palanu.
Oiskai sen flektin pitäny jo alkaa pyörii ja termostaatti auveta.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

No huonot bensat siellä sit vaan oli. Ei flekti lähde pyörimään noin matalilla lämmöillä vielä ja varsinkaan jos ei kierrä syylärin kautta. Flektin pitäis lähteä ajoittain käyntiin jos ilmastointi on päällä. Itse kyllä käyttäisin moottoria kuumemmaksi sinne 90 asteen päälle. Onkos tuossa 12v koneessa vesipumppu apulaitehihnalla myös? Kai se vesipumppu kuitenkin pyörii?
Abarth 500 Esseesse

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

m.sa kirjoitti:No huonot bensat siellä sit vaan oli. Ei flekti lähde pyörimään noin matalilla lämmöillä vielä ja varsinkaan jos ei kierrä syylärin kautta. Flektin pitäis lähteä ajoittain käyntiin jos ilmastointi on päällä. Itse kyllä käyttäisin moottoria kuumemmaksi sinne 90 asteen päälle. Onkos tuossa 12v koneessa vesipumppu apulaitehihnalla myös? Kai se vesipumppu kuitenkin pyörii?
ilmastointi oli kiinni. ööh. Emmä oo varma mikä hihna sitä pyörittää mut siinä on uus pumppu just vaihettii syksyllä jakoremontin yhteydessä. Kai sen uuden pumpun pitäs pyöriä.
Onko siihen mittariinkaan nyt ihan sokeasti luottaminen kun ei kerran tuossa ajassa ehtiny nousta 90 asteen yli?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Pumppu pyörii yhdellä kolmesta apulaitehihnasta.
Ei se moottori hetkessä lämpeä varsinkin kun ilma on lähellä nollaa ja ollut käyttämättä.
Lämpöisemmälläkin ilmalla saattaa joutua 10-15min käyttämään, jotta flekti lähtee päälle.

En luottaisi mittariin ainakaan niillä "väliasteilla", 90 varmaan on kohtuullisen lähellä oikeaa.

Paikalla
Avatar
hjpp
Viestit: 1920
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Mun Spider tyhjentää paisuntasäiliön talvisäilytyksen aikana suunnilleen joka toinen vuosi. Öljytikusta voi päätellä litkujen päätyneen öljyn kaveriksi. Muistelen lukeneeni, että tuo olisi varsin tyypillistä ja sylinteriputkien alapää olisi kulkeutumisreitti. Vakavaakaan se ei ollut.
Itse olen vain ajanut autolla pidemmän siivun ja antanut vesien haihtua öljyn seasta. Joskus vaihdoin toki öljytkin. Moottori on siis samaa johdannaista eli 3.0.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kiersikö neste ollenkaan takaisin säiliöön kannessa olevasta pienestä letkusta?
Jos ei, niin sitten yrittäisin ilmata.

^Aika hurjaa :shock:, saattaa lakrut ottaa itteensä.
Pitääkin tiivistää sylinteriputket extra-extra huolellisesti lohkoon.
Aika onnettoman näköinen se tiiviste onkin.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja 90 »

^^ nestettä kun pääsee kunnolla öljyjen sekaan on tuloksena harmaa mössö öljypohjassa ja hillitön vaahto paisarissa joten tuskin karkailee sylputkien kautta jos öljytikun päässä näyttää normaalilta ajon jälkeen eli öljy on öljynväristä, ainakaan allekirjoittaneella ei ole koskaan ilmennyt moista yhdessäkään bussossa, moottorin sisälle muodostuva kondensiovesikin voi kylmässä säilytyksessä aiheuttaa harmaata tikunpäähän varsinkin jos lämpötila heijaa kokoajan nollan molemminpuolin siksipä autoa kannattaa käytellä silloin tällöin myös säilytyksen aikana jolloin kosteus katoaa moottorin sisäpinnoilta, näin olen menetellyt itse jos olen säilönyt kylmässä.

roude: jos järjestelmässä on kunnolla ilmaa niin eipä se neste kierrä minnekkään kun tekee ilmalukon joten käytä normilämpöön ja ilmaa systeemi perusteellisesti, tuosta lähtisin itse liikkeelle..

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

90 kirjoitti:^^ nestettä kun pääsee kunnolla öljyjen sekaan on tuloksena harmaa mössö öljypohjassa ja hillitön vaahto paisarissa joten tuskin karkailee sylputkien kautta jos öljytikun päässä näyttää normaalilta ajon jälkeen eli öljy on öljynväristä, ainakaan allekirjoittaneella ei ole koskaan ilmennyt moista yhdessäkään bussossa, moottorin sisälle muodostuva kondensiovesikin voi kylmässä säilytyksessä aiheuttaa harmaata tikunpäähän varsinkin jos lämpötila heijaa kokoajan nollan molemminpuolin siksipä autoa kannattaa käytellä silloin tällöin myös säilytyksen aikana jolloin kosteus katoaa moottorin sisäpinnoilta, näin olen menetellyt itse jos olen säilönyt kylmässä.

roude: jos järjestelmässä on kunnolla ilmaa niin eipä se neste kierrä minnekkään kun tekee ilmalukon joten käytä normilämpöön ja ilmaa systeemi perusteellisesti, tuosta lähtisin itse liikkeelle..
jahas. katoin tikkua ja öljy oli öljyn väristä mut tänää ku käytin autoa nii se käytön jälkee uudestaa ku katoin öljykorkkia nii sen pohjassa oli harmaata mössöä :S

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

onkohan siinä kannen tiiviste kuitenki sökö

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja willez »

Pitäiskö sun viedä auto korjaamolle tutkittavaksi ? Sais kunnollisen diagnoosin mitä siellä on meneillään...

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Ääni kansipaffille

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Seisonnassa kondensoituu aina hiukan vettä öljytilaan, joka voi kertyä korkkiin kun käyttää. En vielä tuon perusteella antaisi tuomiota, on noissa omissakin ollut toisinaan vähän limaa korkissa, sellasissa joilla ei ajeta päivittäin.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

sämpy kirjoitti:Seisonnassa kondensoituu aina hiukan vettä öljytilaan, joka voi kertyä korkkiin kun käyttää. En vielä tuon perusteella antaisi tuomiota, on noissa omissakin ollut toisinaan vähän limaa korkissa, sellasissa joilla ei ajeta päivittäin.
Juuri tämän kondensoitumisen takiahan, olisi syytä vaihtaa öljyt heti ennen käyttöön ottoa.

Paikalla
arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja arv »

Jos neste menee öljyn sekaan, ei se pakosti toisinpäin mene. Eli ei sinne paisuntasäiliöön vaahtoa välttämättä tule.
Biltemalla on mainio sarja, jolla voi testata kannentiivisteen kunnon: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ja-191299/. Ellei halua sijoittaa 66 €, korjaamoilla on varmasti vastaava testeri pikadiagnoosiin. Laite ilmaisee hiilidioksidin? jäähdytysnesteessä.
Vaikka kannentiiviste olisikin kunnossa voivat nuo em. sylinteriputken tiivisteet vuotaa nestettä öljyn sekaan. Öljy menee harmaaksi jos jäähdytysnestettä on paljon. Kylmälima korkissa on aivan normaalia kylmällä ilmalla ja vähällä käytöllä. Kun moottori on pitkään käyntilämmin, öljyyn sekoittunut pieni vesimäärä haihtuu pois ja lima katoaa.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja A Bart »

arv kirjoitti: Biltemalla on mainio sarja, jolla voi testata kannentiivisteen kunnon: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ja-191299/. Ellei halua sijoittaa 66 €, korjaamoilla on varmasti vastaava testeri pikadiagnoosiin. Laite ilmaisee hiilidioksidin? jäähdytysnesteessä.
Eikös tuo onnistu niinkin että laittaa pakokaasuanalysaattorin letkun paisuntasäiliöön?
Jos viisarit nousee, on seassa pakokaasuja.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja 90 »

arv kirjoitti:Jos neste menee öljyn sekaan, ei se pakosti toisinpäin mene. Eli ei sinne paisuntasäiliöön vaahtoa välttämättä tule.
Biltemalla on mainio sarja, jolla voi testata kannentiivisteen kunnon: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ja-191299/. Ellei halua sijoittaa 66 €, korjaamoilla on varmasti vastaava testeri pikadiagnoosiin. Laite ilmaisee hiilidioksidin? jäähdytysnesteessä.
Vaikka kannentiiviste olisikin kunnossa voivat nuo em. sylinteriputken tiivisteet vuotaa nestettä öljyn sekaan. Öljy menee harmaaksi jos jäähdytysnestettä on paljon. Kylmälima korkissa on aivan normaalia kylmällä ilmalla ja vähällä käytöllä. Kun moottori on pitkään käyntilämmin, öljyyn sekoittunut pieni vesimäärä haihtuu pois ja lima katoaa.

jeps niinpä tietenkin, sylputkien alapäänvuoto sotkee vain öljyt ja taas kansipahvin hajoaminen voi päästää öljyt nesteiden sekaan jos vuoto tulee jäähdytys ja öljykanavan väliin totaalinen pahvin hajoaminen voi toki yleisesti katsottuna tehdä molemmat mutta on toki automerkistä ja pahvin toteutuksesta hieman kiinni.. harvemmin moista tapahtuu..

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

willez kirjoitti:Pitäiskö sun viedä auto korjaamolle tutkittavaksi ? Sais kunnollisen diagnoosin mitä siellä on meneillään...
Ei oo nyt opiskelijalla kauheesti vara.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

huomenna varmaa vaihdan öljyt ja katon sit et mitä tekis.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

500€ tarjottu. :wink:

Mut joo se vois olla viisainta. Sit nesteet ylämerkkiin ja kone kuumaksi. Jos ei ala kiertämään niin eiku ilmaamaan.
Abarth 500 Esseesse

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

m.sa kirjoitti:500€ tarjottu. :wink:

Mut joo se vois olla viisainta. Sit nesteet ylämerkkiin ja kone kuumaksi. Jos ei ala kiertämään niin eiku ilmaamaan.
siis onks siel jossai joku ilmausruuvi vai miten se tehdään oikeaoppisesti?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mä en tiedä muuta kuin 24V-koneisista. Niissä on syylärin oikeassa yläkulmassa muovinen ruuvi. Ensimmäisissä on lisäksi imusarjan alla olevassa metallisessa vesiputkessa myös ilmausruuvi. Ensiksi täyttö niin kauan kuin syylärin korkista tulee nestettä. Sit täyttö paisarin ylämerkkiin. Käytä moottori kuumaksi ja pidä paisuntasäiliön korkki auki.

Joskus oon joutunut ajamaan keulaa ja perää ylämäkeen ja jopa aukomaan sitä syylärin korkkia mutta on ne nesteet lopulta lähteneet kiertämään.

Niin ja pidä lämmöt täysin kuumalla, että kiertää myös lämppärin kennon kautta.
Abarth 500 Esseesse

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Auto reistailee vieläkin. Paljoa en ole nyt ehtinyt tutkimaan, mutta viimeksi vaihdoin öljyt ja kävin vähän ajamassa. Ensin käytin autoa jonkun 15min. Auto kävi tyhjäkäynnillä hyvin ja tasaisesti. Ilmastointi päällä flekti lähti aika nopeasti pyörimään. Sitten kun lähdin ajoon, niin heti liikkeelle lähdettäessä tunsin pientä yskäisyyttä. Kun sain pikkasen vauhtia alle, niin ei tasakaasulla ainakaan huomannut mitään. Muutaman minuutin ajon jälkeen kun tuli risteyksiä, niin tunsi, että kiihdyttäessä nykii. Nykiminen muuttui aina vaan rajummaksi ja auto sammuikin kerran matkalla risteykseen. Eli tasakaasulla kulkee nätisti, mutta muuten ei.
Ei savutellu. Ei palanu valot. Lämmöt normaalit. Ajoin ehkä jonku 5km.
Päätin sitte vaihtaa autoon tulpat ja tutkia turbon.
Heti ensimmäiseksi eilen sähelsin tulppien vaihdossa, kun otin esille etummaiset tulpan johdot, niin huomasin, että ne ei ollu painettuna kunnolla pohjaan. Tulpan hatun tiivistepinta oli jätetty tulpan reijän tasalle ja painamalla, hattu upposi reikään vielä reilu sentin. Painoin kaikki johdot pohjaan nähdäkseni kuinka paljon siihen oli jätetty väljää tilaa. Sit otin ensimmäisen johdon irti ja näin että tulpan reijässä oli mahdollisesti ura jossa oli o-renkaan kaltainen tiiviste, joka oli puolittain jo kulunut pois. Onko nuo jonkun tekemiä räpellyksiä vai kuuluuko siellä tulpan reijässä olla tuollainen pyöreä tiiviste joka ilmeisesti toimii topparina, mikä ohjaa tulpan johdot oikealle syvyydelle? Kuitenkin sen takia kun nämä tiivisteet olivat sen verran kuluneet olin painanut ensimmäisen tulpan johdon hieman sen tiivisteen yli ja seurauksena ei tulpan johto enää lähtenyt irti :D Sain sen sieltä kuitenkin sitten pois meisseliä apuna käyttäen mutta meni sen verran aikaa, että jätin itse tulppien vaihdon tälle päivälle. Johdot oli siis paskaset. Rengas tiivisteet kuluneet osittain pois. Tulpissa harmaata karstaa jonkin verran.

Lähinnä nyt vain kiinnostais tietää miks johtoja ei ollu painettu kunnolla tiivisterenkaita vasten pohjaan, vaan jätetty pikkasen yläasentoon ja se että mikä on näiden tiivisteiden tarina ylipäänsä kun ne myös estivät mun tulpanavaimen käytön. Eli siis muuten hylsä oli juuri oikean kokoinen mutta tökkäsi sit näihin tiivisteisiin eikä ylettänyt pohjaan.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

roude kirjoitti: Heti ensimmäiseksi eilen sähelsin tulppien vaihdossa, kun otin esille etummaiset tulpan johdot, niin huomasin, että ne ei ollu painettuna kunnolla pohjaan. Tulpan hatun tiivistepinta oli jätetty tulpan reijän tasalle ja painamalla, hattu upposi reikään vielä reilu sentin. Painoin kaikki johdot pohjaan nähdäkseni kuinka paljon siihen oli jätetty väljää tilaa. Sit otin ensimmäisen johdon irti ja näin että tulpan reijässä oli mahdollisesti ura jossa oli o-renkaan kaltainen tiiviste, joka oli puolittain jo kulunut pois. Onko nuo jonkun tekemiä räpellyksiä vai kuuluuko siellä tulpan reijässä olla tuollainen pyöreä tiiviste joka ilmeisesti toimii topparina, mikä ohjaa tulpan johdot oikealle syvyydelle? Kuitenkin sen takia kun nämä tiivisteet olivat sen verran kuluneet olin painanut ensimmäisen tulpan johdon hieman sen tiivisteen yli ja seurauksena ei tulpan johto enää lähtenyt irti :D Sain sen sieltä kuitenkin sitten pois meisseliä apuna käyttäen mutta meni sen verran aikaa, että jätin itse tulppien vaihdon tälle päivälle. Johdot oli siis paskaset. Rengas tiivisteet kuluneet osittain pois. Tulpissa harmaata karstaa jonkin verran.

Lähinnä nyt vain kiinnostais tietää miks johtoja ei ollu painettu kunnolla tiivisterenkaita vasten pohjaan, vaan jätetty pikkasen yläasentoon ja se että mikä on näiden tiivisteiden tarina ylipäänsä kun ne myös estivät mun tulpanavaimen käytön. Eli siis muuten hylsä oli juuri oikean kokoinen mutta tökkäsi sit näihin tiivisteisiin eikä ylettänyt pohjaan.
todennäkösesti tuo "o-rengas" minkä mainitset on venttiilikopan tiiviste, näkyy kun kurkistat tuonne tulpanreikään. Kaikki tulppahylsyt ei mahdu siitä reiästä, on senverran pieni. Kyllä tulpanjohdot pitää pohjassa olla, melko lujassa ne kyllä istuu kunnossa ollessaan. Paina niin syvään vaan kun menee, ei pidä ujostella :)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mahdatko tarkoittaa niitä kannen ja venttiilikopan välissä olevia tiivisterenkaita?
Jos tarkoitit, niin idea on estää öljyn kulkeutuminen venttiilikoneistosta tulpan koloon.

edit: vanhan toistoa, näköjään..

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Finest kirjoitti:Mahdatko tarkoittaa niitä kannen ja venttiilikopan välissä olevia tiivisterenkaita?
Jos tarkoitit, niin idea on estää öljyn kulkeutuminen venttiilikoneistosta tulpan koloon.

edit: vanhan toistoa, näköjään..
Tulpan reikähän on ehkä jotain 15cm syvä niin nämä renkaat on siinä n. 5-10cm syvyydessä ja tulpan johtojen hatun tiivistepinta toppaa niitä vasten. Näin ollen oletin että ovat siellä sitä varten että ohjaavat tulpan johtojen hatun oikealle etäisyydelle tulppiin nähden. Ja jostain syystä tulpan johdot oli jätetty sillain että niitä nimenomaan ei ollu painettuna pohjaan asti vaan siellä tuntui pieni välys.

Ajattelin että voisin sorvata hylsän ulkopintaa jotta saisin työnnettyä avaimen tulpille asti näiden tiivisteiden yli mutta kantin kulmista hylsä on vain pari milliä paksu eli siinä ei paljon sorvaamisen varaa ole. En oikein ymmärrä millaisella avaimella tulpat on tarkoitus saada ulos mikäli nämä tiivisteet siellä tulpan reijissä ovat venttiilikopan tiivisteet :D

Näin se käy amatööriltä kun ei edes tunnista venttiilikopantiivisteitä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Voin ottaa illalla kuvan puretusta, niin selvinnee.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Näitä alfa 156 v6 kanssa tarkoitimme
Tiivisteet.jpg
Tiivisteet.jpg (126.96 KiB) Katsottu 5761 kertaa
Venttiilikopan puoli, vanhaa tiivistemassaa jäänyt kiinni.
On siinä muutaman sentin syvä kolo.
Tiivisteet 2.jpg
Tiivisteet 2.jpg (150.92 KiB) Katsottu 5761 kertaa

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Kiitos kuvista finest. Olitte ihan oikeassa. Juuri nuo tiivisteet sieltä vähän pursuaa esille ja blokkaa mun avaimen. Sain siihen nyt kuitenkin nikkaroitua sopivan hylsän. Piti vaan tänään sitä taas vähän työstää, kun oli liian pitkä siihen ensimmäiseen tulpan reikään. Tuli se konepellin lukon ympärillä oleva levy vähän vastaan. Enköhän tänään saa sieltä loputkin tulpat irti :D

Tälläiset siellä oli paikallaan. Aika erikoiset tulpat. http://www.ebspares.co.uk/parts/detail. ... tid=ing003

Niin ja oli muuten perhanan lujassa. Sai kaikin voimin vääntää auki O_O Vaikutti siltä ettei ihan hetkeen ollu vaihdettu.
Liitteet
gl.JPG
gl.JPG (20.78 KiB) Katsottu 5667 kertaa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Eikös nuo ole suositustulpat, joiden valmistus on lopetettu?
Ajattelin laittaa 4-kärkiset Berut.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Sain tulpat vaihdettua. Vielä oottelen uusia tulpan johtoja. Ehkä tossa vois olla puola sökönä kun näytti olevan kolmannessa tulpassa ylhäältä ja samaisessa tulpan reijässä palamatonta bensaa? Oli aika mustaa mut varmaan sekottunu siihen nokeen ja karstaan.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jos puola on hajalla, niin eikö se vaikuttaisi kaikkiin tulppiin?
Katsoisin ensin virranjakajan kannen ja pyörijän kunnon (sekä mittaisin johdot).

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Finest kirjoitti:Jos puola on hajalla, niin eikö se vaikuttaisi kaikkiin tulppiin?
Katsoisin ensin virranjakajan kannen ja pyörijän kunnon (sekä mittaisin johdot).
En kyllä ihan varma nyt ole et vaikuttaako se kaikkiin tulppiin, mutta eiks joka tulpalle ole kuitenkin oma puola?
Mitäs seikkoja sitä pitäs ottaa huomioon, kun tarkastaa pyörijää? Mistä yleensä näkee et se on rikki?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jos on alkuperäinen Gtv:n tb, niin yksi puola.
Silloin luulisi puolavian vaikuttavan joka sylinteriin.
Kuvassa alalaidassa puola (ilman numeroa) http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=1
Kuvassa pyörijä nro 3 http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=3

Muun merkkisen auton osa: http://9xx-parts.com/store/bosch/igniti ... 602-902-01
Kontaktipinnat puhtaat (kellertävät osat), voi hienolla vaikka santiksella pyyhkäistä.
Sama virranjakajan kannelle, myös tulpanjohtojen kontaktipinnat kannattaa vilkaista. Tarkista halkeamat, yms näkyvät viat.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Auto on taas kunnossa. Selvittiin tulppien, virranjakajan, puolan ja pyöriän vaihdolla. Vaihdoin kaikki samalla kertaa niin ei ole varmuutta siitä missä vika oli.
Kannen alla oli kosteutta ja paskaa.
Pyöriän ja kannen kontakti pinnat hapettuneet.
Tulpat surkean näköiset ja palamatonta bensaa yhdessä niistä.
Ilmin edessä muoviputkessa repeämä.
Crankshaft pulse sensor eli oisko kampiakselin asentoanturi, niin tuli korjattua kun oli johdot vähä sulaneet.
yksi huohotin letkun pätkä tuli kans vaihdettua kun siinäkin oli repeämä.
Ym. pientä

Kävin tänään ajamassa, eikä mitään vikaa ollut enään havaittavissa. Lämmöt normaalit jne.

kiitos vielä kaikille vastaajille. Tuli taas opittua uutta.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

kysytäämpä täällä vielä kun semmonen asia vaivaa että mielestäni gtv:n tyhjäkäynti on ehkä hieman alhainen 800-900rpm. Voiko tyhjäkäyntiä säätää jotenkin konehuoneesta? Käsittääkseni ainakin joidenkin ruiskukoneiden tyhjäkäyntiä voi. Mietin et jos sitä on vähän pudotettu joskus esim. päästömittausta varten.

900rpm. taitaa olla kyllä aika lähellä normaalia mutta en nyt pikahaulla löytänyt mikä on normaali tyhjäkäynnin kierto nopeus ja onhan se mahdollista ettei kierroslukumittarin lukema ole täysin tarkka eli pitäs käyttää johdon nokassa autoa.
Auto käy tyhjäkäynnillä kuitenkin hyvin ja tasaisesti eikä sammuile mutta liikkeelle lähdöt ovat vähän nihkeitä. Joutuu antamaan turhankin paljon kierroksia ettei käynti huonone ja tule nytkähdyksiä. Rasittavaa kaupunki ajossa.
Toki tässähän voi olla vielä jokin ihan oikea vika :D Autoon on jokunen vuosi sitten mielestäni vaihdettu uusi kytkin. Pitäisi tutkia papereista.. Kytkimen poljin on aika jäykkä ja epämiellyttävä että sekin vähän vaikeuttaa tätä liikkeelle lähtöä. Tuntuu vähän siltä etten totu siihen ikinä.
Kiteytettynä tämä tarina siis menee niin että autolla on pirun vaikea lähteä liikkeelle nätisti ja tasaisesti pikkukaasulla. Muuten autossa en havaitse mtn vikaa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Eikö tuo tyhjäkäynti ole ennemminkin yläkantissa, jos on 800-900 rpm?

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Finest kirjoitti:Eikö tuo tyhjäkäynti ole ennemminkin yläkantissa, jos on 800-900 rpm?
pitääpä katsoa tarkemmin tässä kun pääsen kotiin. Sullahan on tämmönen turbo niin kuulostaako tuo normaalilta et auto on vähän kankea liikkeelle lähdöissä?
voiko olla että tässä tapahtuu sellaista kierrosten liian nopeaa laskua vasta kun vapautan hieman kytkintä jos kerran 800-900rmp on yläkantissa.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

olit oikeassa. kyllä ne kierrokset ennemminkin pyörii siellä 650-750 kieppeillä. Voiko siis tuota tyhjäkäyntiä säätää jotenkin?

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Abarth »

650-750 kuulostaa ihan hyvältä. Ongelma on muualla jos auto meinaa stumpata liikkeellelähdössä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Säätöön en ole joutunut perehtymään.
Ei mielestäni mitenkään hankala liikkeelle lähdöissä.
Eniten haittaa turboviive vaikkapa risteyksissä, jos tulee äkillinen tarve kiihdyttää pieniltä kierroksilta (kytkinpoljin ylhäällä)

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Juu no jos sitä nyt vaikka vaihtais ilman ja bensan suodattimen näin aluksi kun ovat molemmat iänikuisia ja ilmansuodatin sen näköinen ettei vaihto pahitteeksi voi olla. Katsotaan sitten että vaikuttaako asiaan. En nyt vielä halua ajatellakkaan että kytkimessä jtn häikkää olis :D

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jos kytkin on raskaskäyttöinen, niin voisko se olla syy vaikeille lähdöille?
Uusi kytkimen työsylinteri ja uudet nesteet saattaisivat auttaa.
Mulla oli 166 3.0:ssa ainakin ihan kevyt kytkin. Siihen työsylinteri maksoi pari kymppiä ja oli helppo vaihtaa. Ilmaus tosin voi olla tricky jos ei ole ilmausvärkkiä käytössä.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: gtv:tä sattui (ehkä)

Viesti Kirjoittaja roude »

Abarth kirjoitti:Jos kytkin on raskaskäyttöinen, niin voisko se olla syy vaikeille lähdöille?
Uusi kytkimen työsylinteri ja uudet nesteet saattaisivat auttaa.
Kuulostaa järkevämmältä kuin nämä minun pähkäilyt :D Pitääpä vähän perehtyä asiaan!

Vastaa Viestiin