Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

CARF0869

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... 5719313892
Pitäisi varmaan joskus fiksata tuo omakin :shock:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Juuri noin sen kuuluukin toimia. :lol:

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

Voiko elää ilman 75:sta?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Savo kirjoitti:Voiko elää ilman 75:sta?
Hengissä voi olla, mutta elämisestä ei voi puhua...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Savo kirjoitti:Voiko elää ilman 75:sta?
Otan osaa. Helppoa se ei tule olemaan.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

Savo kirjoitti:Voiko elää ilman 75:sta?
menikö QV kaupaksi?

rautu
Viestit: 396
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

No niin, taas on alfa control paneeli toiminnassa :).
Jännite regulaattori toimii, eli mitattu mittarilla. Vika löytyi tällä kertaa liittimistä hankanlokeron yläpuolelta kojelaudasta. Eli se luukku mikä on ruuveilla kiinni avolokeron yläpuolella. Sieltä tarkastin kaikki liitokset, niin yhdistyshäiriöt olivat syy valojen vilkkumiseen.

Kiitoksia taas :). 75 on kiva auto ajaa :)
Pätee varmaan näin että ei tarvi korjata, vaan huoltaa :)
Korjatkaa, jos olen väärässä..

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Savo kirjoitti:Voiko elää ilman 75:sta?
Kyllä se jotenkin onnistuu. Helpottaa jos saa edelleen kuunnella ison busson karjahtelua, mutta se puoli sulla olikin jo kunnossa. :wink:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Jaa, niin sulla onkin sama tilanne. Aika perustaa vertaistukiryhmä?

^^^ QV palaa sinne missä se on valmistettukin.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Juu, sitten "ääni jakajille" pienenee täälläkin. Tosiaan itsellä oli varmaan ajettu yhdellä kipunalla tuntemattoman pitkä aika. Eipä sitä huomannut. Tuo pyörrinkin jaksoi antaa kipinän kun ei ollut pytyssä mutta ei jaksanut sytyttää seosta vaan löi mieluummin läpi sille akselille.
En nyt muista oireita kun oli kaasuläpän mikrokytkin rikki. Se toimi, nähtävästi, jollain vikamoodilla mutta tietyissä tilanteissa pätki ja mietti mikä tieto on oikea.
Edelleen metsästetään pätkimisen aiheuttajaa. Voisiko tuo kaasuläpän mikrokytkin aiheuttaa kyseistä oiretta? Tuo liitin oli tosiaan irti n. vuoden verran eikä liittimen kiinnitys vaikuttanut mitenkään mihinkään.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Sen anturi kertoo eculle onko läppä kiinni, osakaasulla vai täyskaasulla. Helppo mitata yleismittarilla. Täällä lisää tarinaa mitä joskus itse mittailin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Moi!

Kerroppas Eero nuo oireet vielä kertaalleen ja mahdollisimman tarkasti. Jos oikein ymmärsin, niin pätkii siis tasakaasulla n. 3000 rpm1/1000. Mutta eikö pätki kuormittaessa? Eikö pätki matalilla kierroksilla? Eikö pätki korkeilla kierroksilla? Jne.

t
W

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Minkäslainen tuo 75:n öljymäärän anturi on? Käsittääkseni bimetallijousi jota lämmitetään sähköllä ja jos anturi ei ole upoksissa öljyssä jousi lämpenee sen verran että katkaisee virtapiirin? Eli tuon voinee korvata sopivan kokoisella vastuksella? Millä resistanssilla, ja paljonko tarvitsee tehonkestoa?

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Mistä olette hankkineet jarrusatulan mäntiä jäähdytetyille etulevyille? Motonetin viimeisen varastokappaleen tilasin jo. Käykö tuonne jonkun muun auton mäntä?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eebay väittäs että Benarissa olis samat.

http://www.ebay.de/itm/TRISCAN-Kolben-f ... 2a3c18b4be

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Kiitoksia vinkistä. Ehtisköhän nuo Saksasta perjantaiksi...

Motonetin numerolla 22-8031 löytyy 48 mm mäntää joka käy BMW1502, Alfetta, Giulietta jne. eli jäähdyttämättömille levyille. Kädessä olevat männät ovat halkaisijaltaan 48 mm ja 30 mm paksut. Tiedättekö käykö nuo jäähdyttämättämien levyjen satuloiden männät jäähdytettyjen levyjen satuloihin?

Edit: Tämä mukaan käy ristiin: http://www.autoteile-teufel.de/NK/Kolbe ... icleId=124, Motonetissä on kuitenkin erikseen jäähdytetyt ja ei-jäähdytetyt.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Mulla on giuliassa 75:n brembon satulat ja aten jäähyttömän männät. Jotain pientä eroa männän päässä mutta kyllä ne ristiin tuntuu käyvän. Mitat on kyllä samat.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Werneri kirjoitti:Moi!

Kerroppas Eero nuo oireet vielä kertaalleen ja mahdollisimman tarkasti. Jos oikein ymmärsin, niin pätkii siis tasakaasulla n. 3000 rpm1/1000. Mutta eikö pätki kuormittaessa? Eikö pätki matalilla kierroksilla? Eikö pätki korkeilla kierroksilla? Jne.

t
W
Oireet ilmeni ärsyttävän satunnaisesti melko tarkkaan 3000rpm. kohdalla kuormituksella ja ilman.
Viimeisenä oljenkortena kokeilin toista Motronic-ohjainlaitetta ja nykiminen hävisi. Toivotaan, että pysyykin poissa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Alla vasemmalta alkaen, uusi jäähdytettyjen rosterimäntä, uusi jäähdyttämättömien rosterimäntä ja vanha kromattu jäähdytettyjen mäntä. Jäähdyttämättömän mäntä on millin matalampi, siinä ei ole pölysuojan tyiivistepinnan reunusta ja pölysuojan tiivistepinnan halkaisija on millin suurempi.

Kuva

Opel Senator/Commodoren pinnit ja jouset käyvät noihin jäähdytettyihin jarruihin.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^Onko nuo siis TS/V6:n männät?

Ratapäivien saldoksi näytti varmistuneen vetoakselin ulomman suojakumin rikkoutuminen. Pikahaulla en moista löytänyt; mistä kannattaisi kysellä?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Eero kirjoitti:^Onko nuo siis TS/V6:n männät?
Laidoilla on TS/V6/Turbo/GTV6 männät ja keskellä on TC/Alfetta/Giulietta/GTV4 mäntä.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Eero kirjoitti:...mistä kannattaisi kysellä?
Löytynee tarvikkeena mittojen mukaan melkein mistä vaan. Ainakin itselleni löytyi muutama vuosi sit.
[__/==\*/==\__]

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Uskaltaako transaxle Alfaa (vaikka 75) nostaa perämurikasta ilmaan?
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Taka-akselista kannattaa nostaa jos perän haluaa ylös.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1189
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

^^En lähtis nostamaan. De Dionin keskeltä olen kyllä nostanut, tosin yleensä puolen metrin 2x4" tukemana.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Tänks, näillä mennään.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Netistä löytyy jonkun verran huhuja et 156 penkit menis lähes heittämällä 75:een,varsinkin takapenkki pitäisi sopia lähes suoraan.Onko kellään tietoa ko. aiheesta?Tuntuu olevan pirun huonosti 75:een tarjolla mitään muuta sisustaa kun tessun ja sellasta en halua.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Shakal »

90 kärsii seuraavasta ominaisuudesta:

Kylmänä saa sahata käyntiin enemmän kuin tarpeeksi, kaasupolkimen pumppaus nopeuttaa käyntiinsaantia.

Kone lämpimänä tai jos olen aamulla startannut ja starttaan iltapäivällä uudestaan, lähtee kuin palmun alta.

Vuorokausi on liikaa, sen jälkeen saa taas sahata.

Tuleeko kenellekään mieleen mitään? Ihan kuin vetäisi bensalinjan syystä X tyhjäksi.. Edellinen omistaja on kyllä vaihtanut bensasuodattimen tuosta ja ominaisuus on ollut yhtä kauan kuin auto minulla.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

pistetään eholle kun oireet ovat tutut eli toimiiko ryyppy oikein, imukammiossa on erillinen suutin ryypylle L-jetissä, tuohan on ihan erillinen polttoaineen suihkutukselta eroitettu piirinsä jolle löytyy oma lämpötilanaturi termarin kotelosta, itsellä oli 90:ssä aikanaan samoja oireita jotka ilmenivät juuri kuvailemallasi tavalla kun auto seisoi pitempään, omassa anturi ja suutin olivat ok mutta anturin liittimessä oli huonokontakti jonka uusimalla sain pelaamaan oikein, vika voi siis olla anturissa, suuttimessa tai johdotuksissa..

tekijöitä voi olla toki paljonkin ja voi täten johtua muustakin mutta sinuna tutkisin kuitenkin..

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

1. Onkohan termari hajalla kun tessu lämpiää noin puolessa tunnissa 80 C ja pysyy maantiellä 70 C tienoilla?

2. Onko 75 ketjukoneen jakopää "huoltovapaa" vai onko sielä kenties kiristimet jotka pitäisi ennen pitkää vaihtaa?

3. Ja kuulemma "Moottori irti" kun heiluu tyhjäkäynnillä ja kardaani hiukan kolahtelee joten tarttisin vissiin jonkun sorttista uutta kumipalikkaa eri puolille voimansiirtoa.
Tarkennuksen 1 ja 2 vaihde kytkettynä huolimattomasti nostaessa kytkintää kolahtelee ja auto loikkii n 3 loikkaa ja sama nostaessa kaasun 1 ja 2 vaihteilla nopeasti.
Mistäpäin löytyisi uusia moottorin ym voimansiirron kiinnikkeitä?
Through difficulties to defeat

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Naamapalmu kirjoitti:1. Onkohan termari hajalla kun tessu lämpiää noin puolessa tunnissa 80 C ja pysyy maantiellä 70 C tienoilla?

2. Onko 75 ketjukoneen jakopää "huoltovapaa" vai onko sielä kenties kiristimet jotka pitäisi ennen pitkää vaihtaa?

3. Ja kuulemma "Moottori irti" kun heiluu tyhjäkäynnillä ja kardaani hiukan kolahtelee joten tarttisin vissiin jonkun sorttista uutta kumipalikkaa eri puolille voimansiirtoa.
Tarkennuksen 1 ja 2 vaihde kytkettynä huolimattomasti nostaessa kytkintää kolahtelee ja auto loikkii n 3 loikkaa ja sama nostaessa kaasun 1 ja 2 vaihteilla nopeasti.
Mistäpäin löytyisi uusia moottorin ym voimansiirron kiinnikkeitä?
1. Termari taitaa olla vaihtokunnossa.

2. Jakoketjun kiristin on aika simppeli laite. Jousi ottaa tyhjät ketjulta pois ja pultti kiristää ketjun.
Ketjun kiristys:
I: avaa 14mm kannalla olevaa pulttia lohkon etupäästä. (älä avaa kuin sen verran, että pyörii kunnolla, jos avaa liikaa, niin kiristimen osia tipppuu.)
II: Pyöräytä konettä vähintään kierros niin, että ketju kiertää kokonaisuudessaan. ÄLÄ startilla! vaan esim. 5 vaihde silmään ja työnnä autoa vähän eteenpäin.
III: Kiristä ruuvi takaisin. Kiristin lukittuu.

3. Jos vaihdekeppi heiluu sivusuunnassa ja kuuluu sellaista kumahtelua, on luultavasti vaihdelaatikon etupään kannakkeet irronneet vulkanoinnista tyypillinen vaiva 75:ssa. Lisäksi kannattaa katsoa kardaanin kuminivelten ja kannatinlaakerin kunto. HUOM: Kun irroitat kardaanin, merkitse kaikkien osien asento toodella tarkkaan. Esim pistepuikolla kannattaa tehdä merkit. Tussimerkit yms tuppaa hukkumaan.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kiitos vinkistä, tarttisin vielä vinkkiä että mistä niitä kumiosia saa kun eikö kaikki kannata pistää tilaukseen ja vaihtaa uusiin kun kerran avaa eikä nysvätä yhtä kerrallaan irti ja kysellä varaosatiskillä. 0X
Through difficulties to defeat

Avatar
Albertolli
Viestit: 4203
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ebayt ja muut on varmaan väärällään, mutta ainakin Heikalta saa.
http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... h=1_27_310
Kardaanin niveliä ei näytä olevan listalla, mutta on niitä ainakin ennen saanut, joten kannattaa kysyä. Näyttäisi olevan kesälomalla ensi viikkoon asti.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mulla on tommonen vasen kannatinkumi joutilaana. Sikäli kun sen tuolta varastosta löydän niin voisin siitä luopua vaikka kolmella kympillä.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Naamapalmu kirjoitti:Kiitos vinkistä, tarttisin vielä vinkkiä että mistä niitä kumiosia saa kun eikö kaikki kannata pistää tilaukseen ja vaihtaa uusiin kun kerran avaa eikä nysvätä yhtä kerrallaan irti ja kysellä varaosatiskillä. 0X
Tottakai kannattaa uusia kaikki, mutta ei se ihan halpaa välttämättä ole. Onpahan sitten kunnossa toisaalta.

Alfa-Service on ainakin yksi ihan OK toimittaja. Ainakin ennen sai vielä 10% alennusta jos oli CARF:n jäsen, en tiedä onko vilä voimassa tuo tarjous.

Kardaanin osat
Kuva

Vaihteiston tukikumit: (osat 1,2 ja 5)
Kuva

Moottorin kannakkeet:
Kuva
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kiitän ja kumarran. Ehkäpä tuosta vielä saisi pussihousumuseomiestäkin tyydyttävän ratakelpoisen käyttiksen 8)
Through difficulties to defeat

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Hepa kirjoitti: 2. Jakoketjun kiristin on aika simppeli laite. Jousi ottaa tyhjät ketjulta pois ja pultti kiristää ketjun.
Ketjun kiristys:
I: avaa 14mm kannalla olevaa pulttia lohkon etupäästä. (älä avaa kuin sen verran, että pyörii kunnolla, jos avaa liikaa, niin kiristimen osia tipppuu.)
II: Pyöräytä konettä vähintään kierros niin, että ketju kiertää kokonaisuudessaan. ÄLÄ startilla! vaan esim. 5 vaihde silmään ja työnnä autoa vähän eteenpäin.
III: Kiristä ruuvi takaisin. Kiristin lukittuu.
En löytänyt kiristimen pulttia. Onkohan piilossa jonkun putken tai letkun takana vai olenko vain sokea? :oops: (Ei kai se alapuoleltakaan voi löytyä?)
Sitte tuo montakohan kierrosta uskaltaa avata ilman että kiristimen osia tippuu?
Kuulostaako oikealta kun laskujeni mukaan sain tulokseksi että autoa pitäisi työntää 5-vaihteella 9,8m tai ykkösellä 2,8m jotta kone pyörähtää kierroksen?

Edit: Onko ketjunkiristimen pultti apparin puolella lohkossa noin 5cm vinosti termarin alapuolella vai onko kenties lohkon päädyssä olevan virranjakajan kupeessa? Näyttäisivät olevan pultteja joilla ei ole muutakaan näkyvää virkaa mutta jotta pääsee työkaluilla käsiksi niihin täytyisi olla 4-nivelinen 14mm tulppahylsy tai purkaa virtajohdot tieltä tai vesiletku.
Through difficulties to defeat

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

On apparin puolella kuvailemassasi paikassa. Irrottamalla venttiilikopan kiristimen saa näkyviin ja näkee myös, kun kiristimen jousi työntää kiristimen ketjuratasta ketjuun päin. Jos ei ole varma, kuinka paljon kiristimen pulttia täytyy löystää, on turvallisinta irrottaa vanttiilikoppa ja katsoa kiristimen toiminta. Samalla voi tarkastaa kuinka löysällä ketju on ollut.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Taas tuli kirotuvihe!!! Tarkennus vielä pultin sijaintiin; kannen päädyssä, kuvailemassasi paikassa.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Kiitos tarkennuksesta. Kunhan uusi bensapumppu saapuu ja saan paikoilleen pääsen tutkimaan ketjun kiristystä. Uskoisin ketjun olevan hieman löysä koska käynti on ollut hieman epätasaista ja kenties tehoakin uupunut eikä ole tällä kertaa mitkään sähköjohtojen roplaamiset eikä ilmamäärämittarin putsauskaan auttanut.
Through difficulties to defeat

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ja ihan varmuuden vuoksi...
jos tuntuu epäselvältä tai et ole ihan varma mitä tuon kiristimen kanssa teet, anna olla.
Viimeeksi kun tästä asiasta foorumilla keskusteltiin niin keskuudestamme poistui yksi satakuusnepa tessu venttiilivaurioisena.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Tiige
Viestit: 2845
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Homman juju on siinä että kiristimen lukitus kun löysätään ja pyöritetään konetta se ei saa pyörityksen lopussa pyörähtää yhtään taakse päin. Itse tekisin homman niin että joka pytystä yksi tulppa irti ettei puristukset pistä vastaan. Lukispulttia kierros auki ja pientä koputtelua pultin päähän (jos kiristimen kiila on jämähtänyt). Sitten 36mm hylsyllä ja räikällä pyörittää konetta kampiakselin päästä pari kierrosta ja kiristimen lukitus.

Tosin, jos ketju olisi niin löysällä että käynti ontuu ja tehot hukassa niin pitäisi ketjukin jo todella kovaa rallatusta. Veikkaan että vika on muualla. On se ketju toki hyvä kiristää silti välillä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Ok ehkä parempi olla tuhoamatta tuota tessua. "Tein itse säästin" -tyylillä tehty bensatankin vaihtokin maksoi riittävästi kun tuli hajoitettua bensapumppu mutta tulipahan uusittua sekin. :drinking: Tuskin ketju kuitenkaan on niin löysällä vaikka ei mitään hajua onko koskaan kiristetty. Olisikohan vikaa jakajissa kun tulpat on vaihdettu 2v sitten ja toimiihan tuo singlesparkillakin. Johdot käyty läpi jo pariin kertaan mutta virranjakajiin en vielä ole uskaltanut koskea. :roll:
Through difficulties to defeat

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Naamapalmu kirjoitti:Ok ehkä parempi olla tuhoamatta tuota tessua. "Tein itse säästin" -tyylillä tehty bensatankin vaihtokin maksoi riittävästi kun tuli hajoitettua bensapumppu mutta tulipahan uusittua sekin. :drinking: Tuskin ketju kuitenkaan on niin löysällä vaikka ei mitään hajua onko koskaan kiristetty. Olisikohan vikaa jakajissa kun tulpat on vaihdettu 2v sitten ja toimiihan tuo singlesparkillakin. Johdot käyty läpi jo pariin kertaan mutta virranjakajiin en vielä ole uskaltanut koskea. :roll:
Tsekkaa kannet ja pyörijät. Noissa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, jota tarttis pelätä. Pyörijäksi käy muistaakseni Saab 9000 malli; alkuperäinen Alfan osa maksaa melko reippaasti.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Ok, hyvä tietää että ei ole mitään pelättävää jakajissa :-D
Sitte takas maan päälle. Mikä numero siinä kilvessä takakontin takareunassa on ollut? Viime katsastuksessa katselin että oli hapankorpun näköinen ja nyt kun putsasin hanskalla kun piti laittaa stop rust kemikaalia niin viimeisetkin riippeet numeroista katosivat :?
Through difficulties to defeat

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Jälleen intoutuneena kyselemään tyhmiä. Missä sijaitsee öljynpainemittarin anturi?
Through difficulties to defeat

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Imusarjan alla oikealla puolella lohkossa. Ikävä paikka, mutta näppärillä käsillä pystyy vaihtamaan muuta purkamatta.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Erittäin ikävältä paikalta vaikuttaa kun en löytänyt. :roll:
Jonkinlainen anturi vissiin vasemmalla öljytikun kupeessa. Olisko määrä vai paineen varoitusvalo? Oikealla puolella oli jakajan alapuolella anturilta vaikuttava mutta ei kai sekään?
Imusarjan alle en nähnyt kunnolla joten löytyykö se kenties alakautta?

Kuitenkin 3 vuotta pärjätty ilman öljymittaria niin ehkä pärjään siihen saakka kunnes saan venttiilikopan avattua imusarjat putsattua ja ketjun kiristettyä. Uusi tavote joka on lähes realistinen on saada ens kesän ratapäiville kuntoon kaikki oleellinen :mrgreen:
Through difficulties to defeat

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tuossa punaisella ympyröitynä.
Liitteet
Öljynpainekello
Öljynpainekello
Twin Spark öljykello.jpg (173.79 KiB) Katsottu 6078 kertaa

Vastaa Viestiin