156 etupyöränlaakerin vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Miten ihmeessä nuo laakerin pultit saa auki. Siis mikä avain tuonne väliin menee? 166 vaihdoin joskus ja siihen sen sai kohtuu helposti kun pulttijako on suurempi niin pystyi kuusiokoloavaimen työntämään pyörän pultin reijästä, mut 5x98 - jaolla ei avain mahdu. Tarviiko tuohon napaan rälläköidä lovi avaimelle? Ulosvetäjällä napa irti mutta vetarin päätä vasten ei senkään käyttö onnistu. Kokeilin normaalia L-mallista kuusiokolo avainta lyhentää, mutta ei sitäkään saa tarpeeksi hyväksi, jotta kestää vääntää ilman että pultin päät muhjuuntuu.
Liitteet
Screenshot_2014-07-12-15-03-53.jpg
Screenshot_2014-07-12-15-03-53.jpg (142.76 KiB) Katsottu 3012 kertaa
Viimeksi muokannut m.sa, 12 Heinä 2014, 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Abarth 500 Esseesse

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Olkavarsi irti vaan ylä- ja alapalloista, sitte napa moskalla irti ja sen jälkeen mahtuu avain paikalleen

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Hmmm näinhän se ainakin lähtisi. Ajattelin olla laiska etten irroittaisi, mutta voi olla että kaikki muut keinot ovatkin työläämpiä.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja palkus »

olkavarren irroituksella pääset vähimmällä. abs anturin johto sitten suosiolla konehuoneen liitoksesta irti.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Jos uuden laakerin mukana tuli uudet pultit niin vedät raakasti rälläkällä pultit poikki.
Toinen konsti on se mitä minä käytin, eli parilla vasaralla molemmin puolin lyödään navan ulkopuoli pois, muist ottaa napamutteri pois.
Sitten onkin pultit hyvin esillä, rälläkällä kolot laakerin ulkokooliin ja taltalla laakeri irti olkavarresta.

ristojärvelä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Napamutteri irti, napa ulosvetäjällä irti, laakerin pultit irti, ja metallitaltalla laakeri irti. Olkavartta ei välttämättä tarvitse irrottaa. Olkavarren irrottamisessa voi helposti rikkoa pallonivelten kumit jne. Pyörännavan sovitetta voi löysentää hiomalla akselia hiomanauhalla, niin kasaaminen onnistuu niin, ettei uusi laakeri purkaannu ja saa epäpuhtauksia sisäänsä. Akselin sovitteen löysentäminen helpottaa myös seuraavaa remonttia, jos autoa aikoo pitää pitempään. Kokemusperäistä tietoa, ensimmäinen laakerinvaihto kesti n. 5 tuntia / puoli, seuraava n. 70000km myöhemmin n.1.5 tuntia / puoli.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

ristojärvelä kirjoitti:Napamutteri irti, napa ulosvetäjällä irti, laakerin pultit irti, ja metallitaltalla laakeri irti. Olkavartta ei välttämättä tarvitse irrottaa. Olkavarren irrottamisessa voi helposti rikkoa pallonivelten kumit jne. Pyörännavan sovitetta voi löysentää hiomalla akselia hiomanauhalla, niin kasaaminen onnistuu niin, ettei uusi laakeri purkaannu ja saa epäpuhtauksia sisäänsä. Akselin sovitteen löysentäminen helpottaa myös seuraavaa remonttia, jos autoa aikoo pitää pitempään. Kokemusperäistä tietoa, ensimmäinen laakerinvaihto kesti n. 5 tuntia / puoli, seuraava n. 70000km myöhemmin n.1.5 tuntia / puoli.
Minä hoidin sen pyörännavan sovituksen laittamalle sen pariksi tunniksi pakkaseen.
Se meni ihan käsivoimalla paikalleen, sen verran että sai napamutterilla kiristettyä loput.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

ristojärvelä kirjoitti:Napamutteri irti, napa ulosvetäjällä irti
Veditkö ulosvetäjällä vetarinpäätä vasten, vai mistä otit tukea?
Abarth 500 Esseesse

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

En minäkään siihen saanut tavallista kukon ulosvetäjää kiinni, ilmeisesti pitäis olla sellainen vetävä malli jonka tukis olkavarteen.
Yleensä ulosvetäjät ovat työntäviä malleja.
Pistä taltat molemmin puolin napaa ja kiilaa ulos se napa.

ristojärvelä
Viestit: 558
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Vetoakselin päätä vasten, irtosi helposti.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mähän koitan heti huomenna teidän vinkkejä :-D Tunnen itseni niin hyvin, enkä siksi ekana tahtoisi irroittaa olkavartta kun kuitenkin saan jonku nivelen suojakumin rikottua ja sit saa vaihtaa tukivarrenkin. Tarvii tuohon seleen vaihtaa laakeri kun ääntää niin pahasti. Ei mulla oo uutta laakeriakaan vielä, mut äkkiähän sen saa. Muutenkin on vähän siinä ja tässä mitä tuohon investoisi, melkein tienaisi paremmin kun laittaisi osiksi.

Kiitos kaikille vastanneille!!
Abarth 500 Esseesse

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Ite en kyllä vetarin laakereita vasten puristelis.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Työntävällä ulosvetäjällä onnistuu, jos löytyy materiaalia rakentaa "silta" navan yli. Eli olkavarren ylä- ja alapuolelle ulospäin korokepalat ja siihen väliin "silta", jota vasten ulosvetäjä painaa.

PS.
Itse irrotin olkavarren, oli selvästi helpointa. Prässi jos on käytössä, homma on triviaali tuosta eteen päin. Ihan oikeasti triviaali. Mallia "no oho, se menikin jo".
Ensimmäisellä kerralla tursasin 8tuntia laakerinvaihtoon, kun en irrottanut olkavartta.

JA MUISTA,. ÄLÄ KORVAA KUUSIOKOLOPULTTEJA AINAKAAN 17mm HYLSYKANNALLA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ei nimittäin mahdu jarrulevy enää paikallensa sitten... Ai mistäkö tiedän? No juuri tuo edellinen laakerinvaihto vähä yli viikko sitten...

Jos irrotat olkavarren, voit viedä sen myös prässättäväksi pajalle - muutamasta kympistä todennäköisesti puhutaan, kun prässäävät vanhan irti ja uuden kiinni.

Halpa laakeri muuten löytyi nimark.fi:stä, hinta 36euroa (valmistaja BTA). Itselläni moinen ja on se ainakin tuhat kilometriä kestänyt :D

- Irrota yläpallo ja alapallo (itse avasin pultin, löin pari kertaa ERITTÄIN lujaa raskaalla vasaralla tukivartta pallon vierestä, irtosi)
- Irrota ABS-johdon liitin konehuoneesta (iskaritolpan juuressa keltainen "putkilo". Joissakin kuulemma oranssi) ja pujota johto pois sisälokarin välistä. Vaatinee todnäk sisälokarin raottamista konehuoneen puoleisesta reunasta, koska siellä on alla pari pikakiinnikettä
- Irrota olkavarsi

Prässäysjärjestys:
- Olkavarsi napoineen prässiin. Pieni hylsy/holkki, jolla työnnetään napa irti laakerista - rikkoo takuulla lakrun, ei ole ongelma.
- Kuusiokolopultit auki (saattaa tarvita lämpöä)
- Isompi hylsy/holkki, laakerin "laippa" kooleineen irti
- Rälläköi/lämmitä napaan jämähtänyt sisäkooli, jää liki aina sinne se yksi pala sisään. En saanut prässillä irti, kun kaulus oli hankala asetella - kun sen sai paikalleen, niin itse kooli halkesi irtoamatta
- Hio napa, jos rälläköit sitä liikaa...
- Pulttaa laippa kiiinni olkavarteen - voi myös prässätä, jos haluaa (tässä sitten hylsynä sellainen, että laipan sisäkoolia vain painetaan. Ei välttämättä kestä, jos ei ole tarkka)
- Prässää napa kiinni laippaan. Tässä vaaditaan sitten taas hylsyä, joka ottaa laipan (laakerinpuoli) koolin vastaan, jolloinka napa prässätään suoraan siihen, eikä olkavartta vasten - sama syy, kuin yllä

Paketti kiinni autoon ja ajoon.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

^Noin sen pitäisi mennä mutta mulla oli ainakin toinen alapallo niin ruosteessa että piti halkaista mutteri ja särjin vielä kaks pallonivelen ulospukkaajaa. Lopulta irroitin laakerin paikoillaan.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 etupyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Summa summarum. Napa irtosi hyvin helposti ja pienellä voimalla ihan normaalilla ulosvetäjällä vetarin päätä vastaan painamalla. Mutta ei kyllä tuollai kyllä jumissa olevaa napaa kannata vetää, saattaa lootan laakeri tykätä huonoa. Mutta sitten itse laakeri olikin sairaan jumissa. Ei auttanut mikään taltalla väliin lyönti tms. rälläköinti, oli nöyrryttävä ja otettava olkavarsi irti. Palloniveletkin sain ehjänä irti ja loppuun menikin 10min...kyllä tästä lähtien suosittelen ehdottomasti itsellenikin tuon olkavarren irroitusta. :-) nyt vain odotellaan uuden laakerin saapumista..
Abarth 500 Esseesse

Vastaa Viestiin