Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Oot sä hurja ku uskalsit Olariin. :-D

Se ilmastointi jos vikisee ajoittain nyt ni voi olla, et elokuussa koko ajan, sillai se muistaakseni mullaki alko.

Avatar
Polforea
Viestit: 11191
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

h_lauri kirjoitti:Onks mulla voorumin ainoa penkki, joka ei natise. :shock:
Ei.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Evoluxione kirjoitti:Meinasivat 88€ multa periä siitä että eivät mitään tehneet ja kävivät mun bensoja kuluttamassa...
Voi sen tietysti noinkin ajatella, mutta voi sen myös ajatella niin, että mekaanikko käytti siihen jonkin verran työminuuttejaan. Ei se testilaite itsestään siihen autoon kiinni mene, saati tarkasta mahdollisesti saatavilla olevia päivityksiä. :wink:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tuosta testeristä... Jos ei ole uutta testeriä saatavilla, vaan käyttävät jotain maailman ihaninta (eli Examiner), niin tuo alle satanen on jo halpa.
Missähän lie kerroin Exan toiminnasta jotakin? Päivä on kuitenkin hyvä varata, jos konetta ei ole muistanut joka päivä potkia tulille, nettiin ja tsekkailemaan päivityksiä :roll:

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Smacket kirjoitti:Lämmöt piti olla muistaakseni 80-asteessa, saattaa käydä niinkin että tyhjäkäynnillä pitää antaa moottorille vähän lämpöä ennen kuin tuon testin voi suorittaa. MES:illä in kätevä tarkkailla tuota lämpötilaa tarkalleen ja suorittaa testi kun lämmöt on kohdillaan. :)
Kävin sitten pajalla kokeilemassa pakkopolttoa, ei onnistunut millään vaikka välillä jopa nollattiin "polttomuisti".
Tarkastettiin sitten varmuuden vuoksi virtaus ja kone antoi täydet pisteet, eli ilmeisesti ei antanut tehdä pakkopolttoa koska kenno täydessä iskussa? Vai tehtiinkö me vain jotain väärin?

Jos tohon virtaustietoon on luottamista vika olisi sitten DFP:ssä sijaitsevassa anturissa?
Onkohan kalliskin kapistus?

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Oliko lämmöt varmasti yli 80c?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

Smacket kirjoitti:^ Oliko lämmöt varmasti yli 80c?
Piti kyllä olla, olisikohan sen takia jäänyt poltto väliiin...ei kyllä antanut mitään siihen viittaavaa virhe ilmoitusta.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

MATRUUSI kirjoitti:
Smacket kirjoitti:^ Oliko lämmöt varmasti yli 80c?
Piti kyllä olla, olisikohan sen takia jäänyt poltto väliiin...ei kyllä antanut mitään siihen viittaavaa virhe ilmoitusta.
Mielestäni tuolloin se ei anna mitään virheilmoa, vaan ei yksinkertaisesti sitä tee.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

MATRUUSI kirjoitti:[Kävin sitten pajalla kokeilemassa pakkopolttoa, ei onnistunut millään vaikka välillä jopa nollattiin "polttomuisti".
Tarkastettiin sitten varmuuden vuoksi virtaus ja kone antoi täydet pisteet, eli ilmeisesti ei antanut tehdä pakkopolttoa koska kenno täydessä iskussa? Vai tehtiinkö me vain jotain väärin?

Jos tohon virtaustietoon on luottamista vika olisi sitten DFP:ssä sijaitsevassa anturissa?
Onkohan kalliskin kapistus?
Viallisella paine-eroanturilla ei pakkopoltto toiminut. Tuli kyllä vikakoodikin P2452.
Lainailen itseäni. Tuossa numeroita ja hintoja (2006 2,4 JTDm) parin vuoden takaa:

Alfa Romeo: 55194788 - SENDING UNIT
Fiat: 55200301
Opel: 55200301, 93185556
Saab: 55200301
Suzuki: 18590 79J80 000, 18590-79J80
Bosch: 0 281 002 783, 0 281 002 784
http://seekpart24.com/bosch/sensor-281002783

Seinäjoella kyselykierros:
Käyttöauto 274€
Delta 560€
Bosch-liike 214€
Opel/Saab-liike 96€

Toisella kertaa EGR:n toimintahäiriö mullakin väitti DPF:n tukkeutuneen. Luultavasti olikin automaattipoltto jäänyt tekemättä. Tuossa (taas omaani) juttua casesta.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=3 ... db#p386609
P1206 - Clean or replace particular filter. MES:n mukaan clogging oli kuitenkin vain 84%, joten puhdistin EGR:n, joka ei juurikaan takerrellut vaikka olikin nokinen. Noki oli helposti irtoavaa eli ei mitään pikistä karstaa.
Koeajolla vikavalo taas syttyi, mutta nyt kun oli läppäri näyttämässä arvoja niin huomasin Differential pressure sensorin näyttävän 150-520 mBar -arvoja.
Tein hiukkassuodattimen regeneroinnin manuaalisesti ja clogging-arvo putosi näyttämään 69%. Koeajolla auto toimi taas hyvin ja Differential pressure sensorin arvot heiluivat 5-65 mBarin välillä.


Nämä lienevät normaalit painearvot. Kannattaa tsekata ennen paine-eroanturin hankintaa, kuten myös sen EGR:n kunto. Oma autoni on toiminut normaalisti tuon viimeisen jälkeen monta kuukautta. Taisi viimeksi katsoessani clogging-arvo olla 38%. Autolla ajettu 195 tkm, eikä DPF:ä ole vaihdettu ainakaan viimeiseen 100 tkm:n

PS: tarkasta myös paine-eroanturin letkujen kunto.

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

^KIITOS!

Pitääpi käydä pajalla taas kokeilemassa, ja kts jos vikakoodia pukkaa.

DPF näytti tosiaan 0% clogging, eli jos siihen tietoon on luottamista niin se on täysin kunnossa.

Automaattinen poltto, tekeekö moottori sen tasaisin väliajoin vai ainoastaan kun clogging % nousee jonkun rajan yli?
Tulossa muutama pitkä siivu joten voisi seurailla josko toi automaattinen poltto toimiii.

Avatar
Polforea
Viestit: 11191
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Poltolle on kuulemma erilaisia ehtoja, joilla se lähtee päälle (ilmeisesti siis matka- ja aikaperustaiset myös) - kuulemma auto tosiaan voi polttaa pöntön puhtaaksi, vaikka se olisi tyhjennetty.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja arv »

MATRUUSI kirjoitti:DPF näytti tosiaan 0% clogging, eli jos siihen tietoon on luottamista niin se on täysin kunnossa.
Tuon arvon ECU laskee siitä ainoasta tiedosta joka sillä on tarjolla, eli paine-eroanturin lukemasta. Onhan toki mahdollista että ECU:lle on ilmoitettu asennetun uusi hiukkassuodatin, ainakin MES:ssa on sellainen vaihtoehto. Silloinhan sen pitääkin olla 0%. Jos auto toimii niin ajossa nyt niin minä ainakin ajelisin menemään, kyllähän sieltä jotain vikakoodia jossain välissä ilmaantuu.

Avatar
MATRUUSI
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Touko 2013, 11:35
Car(s): Between cars driving Volvo
Ex 159 SW 2.4 JTDM -07
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MATRUUSI »

arv kirjoitti:
MATRUUSI kirjoitti:DPF näytti tosiaan 0% clogging, eli jos siihen tietoon on luottamista niin se on täysin kunnossa.
Tuon arvon ECU laskee siitä ainoasta tiedosta joka sillä on tarjolla, eli paine-eroanturin lukemasta. Onhan toki mahdollista että ECU:lle on ilmoitettu asennetun uusi hiukkassuodatin, ainakin MES:ssa on sellainen vaihtoehto. Silloinhan sen pitääkin olla 0%. Jos auto toimii niin ajossa nyt niin minä ainakin ajelisin menemään, kyllähän sieltä jotain vikakoodia jossain välissä ilmaantuu.
Taitaapi olla että yritettiin nollata systeemi myös tuolla "uusi hiukkassuodatin".
Ajossa en kyllä ole mitään kummallista huomanntu, käy ja kukkuu kuten pitääkin.

Ajan nyt 500-600km siivun ja katotaan virhekoodeja uudestaan.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Onko tosiaan niin, että tuo clogging-arvo voi olla pyöreät 0% ? Kun olen itse tehnyt MES:illä pariin kertaan tuon polton, niin arvo on ollut alimmillaakin noin 40% - siis polton jälkeen.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Mitenkäs nuo peräpään puslat kestää? Vähän epäilen sieltä olevan jotain vaihtokunnossa kun kuuluu aika kuminaa esim. nupukivikadulla. Vararengas on vedetty niin kireälle kuin sen saa, joten sen ei pitäisi loosterissa hyppiä.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^ Huomen ehtoosta ryömin auton perän alle purku/kasaushommiin, jotenka jottain dataa saatanee 165k ajetusta viikonlopun aikana :?

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Mitäköhän AK:ssa maksaa renkaanpaikkaussatsi tähän TBi:hin, onko joku uusinut? On kuulemma mennyt vanhaksi. Tässähän ei ole vararengasta, vaan sen kolosta löytyy kompura ja tämä paikkaussatsi. En ole vielä tutustunut sen toimintaan sen tarkemmin. Ehkä pitäisi, ettei tartte pimeällä korpitiellä alkaa tavaamaan.

Reino_
Viestit: 97
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Reino_ kirjoitti:Sellaista ois nyt mielenpäällä että auto on viimeaikoina alkanut sammuilemaan ajosta, välillä sytyttää moottorivikavalon ja välillä ei, eilen luettu vikakoodit ja herjas polttoaineen paineita. Kesäkuussa -13 vaihdettu paineensäädin. Eli, onko muilla ollut vastaavaa ja mitä voisi olla vikana? Auto viety huoltoon ja vaihdetaan suodattimia ja kokeillaan onko vaikutusta. Ei varmaan ekana kannata lähteä siitä vasta vaihdetusta anturista liikkeelle :roll:

Vika selvisi, Syynä polttoaine pumppu joka katkoo virtoja. Ovat liikkeessä 99,9% varmuudella sitä mieltä. Uusi pumppu 500€ :) Olen ostanut auton Lahden Deltasta marraskuun lopulla ja soittelin sinne niin ihme kyllä lupailivat tulla pumpun hinnassa vastaan!

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

Kertokaas joku onko egr:n ja lohkon välissä joku tiiviste jonka uusimiseen täytyy varautua kun egr:n irrottaa?
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Avatar
Polforea
Viestit: 11191
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jälleen kerran linkkaan avuliaaseen Smacketin projektiketjuun, josta EGR:n irroitus näkyy. Ko. ketjussa EGR:n ja imusarjan välistä löytyi reikälevy, mutta näyttää siltä että eiköhän siellä tiiviste alunperinkin ole, osanumerolla 55225287.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Herra Salo
Viestit: 691
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 23:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Herra Salo »

^Kiitos!
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Hejssan ;=D

Yleinen kysymys... Alfa 159 2.4 JTDM... (vm 2007)

Kun autossa on uutena vakiona se 200 hp ja 400 Nm vääntöä, niin onko kenelläkään
käsitystä miten nuo luvut keskimäärin muuttuvat kun autossa on kilometreja noin 200
tkm? Välillä tuntuu, että tuo vääntö ainakin alakierroksilla on vähän "ohutta"?

Waverunner

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Tyhjä nokiloukku tuo ainakin pirteyttä koko kierrosalueelle eli toimii varmaan kuten uuden loukun kanssa ellei paremmin. Vetää myös nyt alempaa. Olisko sulla menossa tukkoon?
Oletko katsonut että pyörreläpät kääntyy ja läppien pallonivelet kaikki pysyy ohjaintangossa kiinni? Vaikuttaa juuri alakierroksille.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Joo, DPF:n kanssa oli ongelmia tuossa 8 kk sitten, moottorinohjaus valo paloi jatkuvasti mutta
tuolla Forten DPF Cleanerilla käytön jälkeen ei ole enää valoa varoitusvaloa näkynyt. En itse uskonut noihin
tökötteihin ollenkaan, mutta ainakin omalta osaltani toimi loistavasti.

Mutta se, että missä kunnossa se nokiloukku nyt on vaikkei moottorinohjausvalo palakaan on kyllä
kysymysmerkki? Luultavasti aika tukossa on...

Ööh, mistäs tuon pyörreläppien ja läppien pallonivelet pystyisi tällainen tavis helpoiten tarkistamaan?

Kiitos taas avusta,

Waverunner

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Uudemmissa vuosimalleissa käsittääkseni pyörreläppien vivut on imusarjan alapuolella piilossa. Itsellä -06 ja siinä näkyy imusarjan päällä poikittainen tanko, syvennyksessä jossa hehkujen tulpat on.
Tangon pitäisi liikkua vapaasti kaasutettaessa, ja kaikkien mustien vipujen kääntyillä tahdissa tangon alla. Tankoa voi myös nyppiä ylöspäin että pysyykö pallonivelet oikeasti paikallaan.
http://youtu.be/zhTVx_X87dE
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Herra Salo kirjoitti:Kertokaas joku onko egr:n ja lohkon välissä joku tiiviste jonka uusimiseen täytyy varautua kun egr:n irrottaa?
2 kertaa EGR:n putsannut. Ei ole tarvinnut tiivistettä uusia.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Paljonko olette saaneet menemään polttoainetta 159:n tankkiin? tuossa juuri tankkasin sen kummemmin liruttelematta 69,89 litraa, mikäli huoltiksen mittariin on luottaminen. Ei hassumpaa 70-litraiseen tankkiin.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^samaa huomannut joittain. mulla menee n. 57 litraa siinä vaihees kun limited cruising range piippaa. jos auto on vähänkin vino, tankki jää vähän vajaaks.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6675
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Vetää pistoolia sentin-kaks ulos ja/tai kääntää kahvaa vaakasuoraa kohti. Mun enkka taitaa olla 62,3 tai jotain.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Oma tankkausennätys on vaatimattomat 70,3 litraa. Pari viimeistä kilometriä oli aika jännittäviä kun hieman veto jo hyytyi. Syynä tähän pulssinnostatukseen oli tankkauskohteeksi valikoitu kylmäasema josta taasen lamppuöljy oli päässyt loppumaan...

Ja Q4:ssa on kardaanin takia se pienempi tankki, olikohan 67 litraa.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Evoluxione kirjoitti: Muutenkin vähän jännä tuo täyttöaukko kun pitää oikeassa kulmassa täyttää että antaa bensaa syöttää.
Kaikki omistamani Alfat ovat olleet ronkeleita pistoolin asennolle, poikkeuksetta kun kääntää pistoolin vaakasuoraan, niin toimii, muuten pätkii koko ajan.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

mä huomasin että lopettaa pätkimisen kun painaa/antaa pistoolin putken levätä täyttöaukon/putken alaosaan ihan pystyasennossa ja pistoolin kärki ikään kuin täyttöputken yläosaan. jos tästä joku jotain ymmärsi niin hyvä :D

Avatar
Tommi
Viestit: 639
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Oma keskiarvo lienee jossain 40 litran nurkilla.
Muutama paikka on löytynyt, jossa saa tankin lähes täyteen. Yleensä pätkii jo puolen tankin kohdalla.
Ei siinä paljon auta pistoolin nostot ja kikkailut. Menee niin hitaaksi, että annan olla.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

vaihdoin kesärenkaat ja vanteet alle kun paketti vihdon saapu. paketissa oli mukana epäkesko pultit jotka pidemmät kuin alkup. mutta meni ne kiinni alkuperäsilläkin eli jako oli oikea.

se mikä mua hämmästytti oli se kun laitoin nyt sitten uusilla pulteilla vanteet ja lähdin koeajolle niin kuului ihme väpätystä, ikään kuin joku koputtelisi puskuria ja rengas olis irtoamassa. tää ääni tuli vasurista takaa, no pysähdyin ja tarkisti, vanne ei liiku, ei hankaa mihinkään, pultit ovat niin kiinni ettei enempää mee ja silti kolistelee.

vetäsin ehkä 6 km lenkin ja palasin kotiin ja hallissa auto ylös joka kulmasta ja tsekkasin no kuinka ollakaan siinä taka vasemmas vantees oli joku feelu kiinnitykses ja klappia pari milliä eli vanne heilu, yritin kiristää pultteja-ei enempää mee. vaihdoin sitten alkuperäset pultit taka-akselille vaikka toisella puolella vanne oli ihan normisti kiinni uusilla pulteilla.

mikä tälläst voi aiheuttaa? ne pultit yksinkertasesti oli liian pitkät vain vasemmalle taakse! voiko esim jos sinne on joskus joku erimerkkinen napa ja lakru laitettu uusiks tai jotain? todella outoa, kokeilin pultteja myös ilman vannetta, tyssäävät tietys kohtaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo laitan illemal pic of your car ketjuun kun saan otettua kunnollisella kamsulla. :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11191
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:mikä tälläst voi aiheuttaa? ne pultit yksinkertasesti oli liian pitkät vain vasemmalle taakse! voiko esim jos sinne on joskus joku erimerkkinen napa ja lakru laitettu uusiks tai jotain? todella outoa, kokeilin pultteja myös ilman vannetta, tyssäävät tietys kohtaa.
Oliko ne kuitenkin saman mittaisia oikealle menneiden pulttien kanssa? Jos, niin äkkiä ei muuta selitystä tule mieleen kuin erilainen napa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo, kaikki uudet pultit oli saman mittasia, sitä mä ihmettelinkin. onneks ei käyny mitään liikenteessä.

tuota napaa mäkin mietin ja se on varmaan ainoa looginen selitys. tarvike napa tms. tuskin tehtaalla oltas laitettu vasemmalle erilainen ku oikealle?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kääntäessä kuuluva vonkuna viittaa vahvasti ohjaustehostimeen, nesteiden kunto? Kai näissä niitä hammastankojakin on aika monta vaihdeltu...?

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Auts, toivottavasti ei hammastanko ole sökö? Niitähän vaihdettiin takuuna uusia - ainakin näihin alkupään malleihin.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Evoluxione kirjoitti:Voi helvetti mä sanon :bad-words: Muutama viikko sitten loppui IFin kuntoturva ja nyt on lähiaikoina alkanut esiintymään noita "vikoja". Tänään uusin jonka huomasin oli yhtäkkiä ajossa. Eli rattia käännettäessä myötäpäivään(oikealle) kuuluu hirveää vonkumista/vinkumista/mitälie. Ajossa ei oikeastaan huomaa paitsi rattia käännettäessä tulee "epätasainen" kohta kun taas paikalla ääni kuuluu erittäin kovaa ja on huomattava selvästi.

Eli mikä helvetti tällä kertaa on ja miten lähteä korjaamaan? Samalla jos joku tietää niin voisi neuvoa korjausapua toimimattomiin kilvenvaloihin ja oikeaan etuvalon pesuriin :x
Ohjaustehostimen nesteet vähissä. Pahimmassa tapauksessa raidetangon päät vuotaa ja raidetanko vaihtoon.Täytä nyt alkuun säiliö ja tarkkaile vajeneeko.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Aika nopeita toimintaa näiden vastausten kanssa. Ja menee rytmissä, ku armeijassa konsaan :-D

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ei menny tuubiin takapään alustaremontti. Oli vasen takaolka pari mm kiero, millä meinasin korvata alkuperäisen, se kun olisi ollut 85k vähempi ajettu/pienemmällä klapilla, oikea ok inan pienemmällä klapilla alkuperäiseen nähden. Lisäksi uudet pitkittäisvarret poikittaistankoineen ja cambertangot. Samalla meni samasta 80k ajetusta setistä apurunko paikoilleen. Elintenluovuttajana kylkivaurioauto, joten takarengas lienee saanut osumaa. Alkuperäinen vas olan pallonivel (uniball joint with a teflon coating) otti varmaan kans vähän lisää kipeetä, kun aurauskulmansäätöpultti oli naimisissa holkin kanssa - piti yrittää antaa voimaa moskalla, muttei antautunut. Moukaroitaessa tukivarren pellit vähän irvistivät, joten puukkosahalla pultti antautui kolmeen osaan, kun tuli riittävän iso rako. Nyt nivelessä n. 0,5mm pitkittäisklappi - kasvoi varmaan moskalla tuohon. Holkissa vielä pultinpala kiinni. Myös oikean puolen vastaava pultti oli ruostunut kiinni, mutta se lähti ihan paineilmataltalla irti, sai sen pultin ehjänä irti - käyttöön.

Noissa vanhoissa pitkittäistukivarsissa etupuslat antanevat antautumisen merkkejä; kuin teinivuosien finnienpuristus töhnää kurkkii puslien reunoilla. Noihan ovat "hydrauliikkapuslia".

TRW luki tuossa pallopuslan kyljessä, mutta ei varmaan ole saatavilla erikseen, epäilen mä. Maailmalta löysin yhden uuden vas.takaolan, joten pitänee laittaa tilaukseen - ei nyt ihan halvin osa tuokaan. Jos tuossa on täysin välyksetön pallipusla, niin pitänee ettiä oikeallekin puolelle olkaa... Romiksilla löytyy olkia jokunen (varaosahaku), mutta liian kaukana kotoa - pääsis kokeilemaan klapit ihan itte - ja niissä olis tuurilla ok laakerikin.

Töissäkin prässi kaput, joten unpallin suolestus siirtyy - pitäähän sitä katsoa mitä sekin syönyt.

165k ajettu tolla mun kulkineella.


Lainausta eLearnista (kuvaa en osaa kopioida!?):

The high resistance steel longitudinal arm has the task of guiding the damper during jolts guaranteeing longitidunal motion at the same time. Fitted with a hydraulic bush 80 mm in diameter, it allows soft retractions with excellent damping levels for post-impact consequences. The fltering bush is secured to the bodyshell by means of a bracket with three fastenings. The fastening has been improved by placing the retainer inside the bodyshell. This has made it possible to achieve good strength properties and improved pitch variation with further benefits when driving over obstacles.

In addition to having a high strength hub, the aluminium stub axle also houses the connecting bushes for the camber lever and for the longitudinal arm.

The latter is connected by a rigid rubber-metal bush matched with a uniball joint with a teflon coating. Thanks to this and the front bush it has been possible to achieve a fast response together with excellent road holding thanks also to the considerable toe in of the wheels under lateral loads.

The stub axle is compatible for 4x4 applications.

The bi-tube shock absorbers with coaxial springs make it possible to control the three damping areas with precision both when compressed and recoiled, thereby producing a good compromise between handling and comfort.

The spring shock absorber assembly is secured to the bodyshell by means of a large split shock absorber mounting which has made it possible to produce an excellent filtering performance even with high damping forces.

The camber arm, in addition to allowing the adjustment of static camber, has made it possible to produce a geometry that guarantees excellent recovery of camber during jolts in order to always ensure the best impression on the ground for the tyre even when driving at the limit.

The entire suspension is connected to the vehicle by means of a high resistance steel crossmember, insulated from the bodyshell by means of four 90 mm bushes that increase the insulation of high frequencies. All the suspension mounting points have been designed to be as strong as possible resulting in fast response times and improved filtering with a reduction in bodyshell entry noise.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Liki interaktiivinen fiat korjausmanuaali rompulla. Tai interwepissä.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Mä oon huono varettamaan, enkä ota siihen kantaa, joten tilasin aikoinas rehellisen piraattirompun ameriikoista - ebaystä. Maksoikin monta taalaa (n.8$ posteines). Sit kun opettelisi vielä joskus käyttämäänkin sitä - tuppaa oleen niin, että tekee ensin ja kattoo ehkä sen jälkeen miten homman olisi voinut tehdä, ehkä toisinkin tai jopa hankalammin (esim. jakoremminvaihto). Tuolla on kiristysmomentit sun muut tarpeelliset infot. Nyypälle ihan perusjututkin selitetty, kuvatkin löytyy.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja joo, lähtis mäivimään sitä pultinjämää olasta irti, niin sais perän alas ja pukit vapautettua, kun kaks pukkia on naapurin ooppelin alla. Tunkkais keulan ylös ja purkailis sitä. Jakoremmin vaihto ja samaan konkurssiin vaik laatikon vaihto - tilailis torsenin perän ja tökkäis sen tohon kuistilla lojuvaan 80k ajettuun laatikkoon. Toi kun nyt lepäilee jonkin aikaa takaolkaa odotellessa, niin jos joskus vapun jälkeen sais läjään ja alustan säädätykseen. Säästäis yhden säädätyksen verran, kun meinasin alkujaan joskus kesällä puuhastella jakoremmin/torsenin, kun etuapurungon joutunee tipauttamaan laatikon tieltä. Ideanahan mulla oli menna viime keskiviikkona alustansäätöön edellisviikonlopun alustarempan jäljiltä. Nyt muutaman oluen jälkeen tuo torsen tuntuu hyvältä ajatukselta...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Evoluxione kirjoitti:Joo kiitos erittäin nopeista vastauksista :-D Nesteitä pitäisi olla ihan riittävästi kun jokin aika sitten vilkaisin ellei ole jostain syystä ulos niitä sylkäissyt tai vastaavaa. Mitäs tollasten raidetankojen/hammastankojen vaihdot maksaa?
vaihda ne nesteet jos siel on punaset atf:ät sisällä ja täyssynteettist tilalle.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Korjauksena; Quaife:n LSD lukkoa haaveilen. Pultin jämä olasta irti ja irtolaatikko nyt purussa, katotaan mitä se on syönyt...

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Noista tehostajan nesteistä; mulla oli Tutelan GI/R:t jonkin aikaa - ohjaus raskaampi ja rattiakselin "tyhjä" kasvoi, ts. ei jaksanut tehostaa liikkeen alussa - lievää klappia/tunnottomuutta. Myös säiliössä piti olla hiukka enemmän nestettä, kuin mittatikku neuvoi (20 ja 90 astetta omat asteikot), muutoin kiljui kylmänä. Ylitäytöstä ei liene vaaraa, katsastuksessa viimeistään (käännellään eturenkaita keula ylhäällä) ylimääräiset öljyt kusee apulaitehihnan päälle...

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Evoluxione kirjoitti:Joo kiitos erittäin nopeista vastauksista :-D Nesteitä pitäisi olla ihan riittävästi kun jokin aika sitten vilkaisin ellei ole jostain syystä ulos niitä sylkäissyt tai vastaavaa. Mitäs tollasten raidetankojen/hammastankojen vaihdot maksaa?
Kaverilla alkoi juuri noilla oireilla ja nesteet vajeni kauppareissun aikana. Säiliö täyteen, vonkuna katos, kunnes taas nesteet hävis. Kannattaa ne tarkastaa samantien.

Ainaki touhutonni saattaa pyörähtää helposti, jos teettää. Kaveri tilasi osan ebaysta (n.450€) ja vaihtoi raidetangon itse.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^varmaan apurungon irrotus jos tilaa ei ole, mutta 156:ssa sai irrotettua tangon ilman apurungon irrottamista/pudottamista, kun se mahtu pyöränkotelosta ulos. eihän se ole kun jollain 4 pultilla kii, letkut irti ja ohjausakseli irti tangosta, suurin piirtein näin, mutta voi olla nihkeää ilman nosturia.

Vastaa Viestiin