Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Miksiköhan automaagi-ilmastoinnin ollessa suunnattu jalkatilaan + tuulilasiin alhaalta tuntuu tulevan 95 % ilmavirrasta ja ylhaalta tuskin huomaa virtaa? Taa on uusi ilmiö. Ennen jako oli ihan jees.
Suuntan laittaminen vain tuulilasi-asentoon niin kylla on virtaa siella missa pitaa olla.
Auttaisko akun irrottaminen/kalibrointi?
Kuva

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^minulla tuohon auttoi akun pois otto ja rauhallinen kalibrointi. Tosin jako oli 99 ylös ja eikä alas juuri mitään. Auto 156 JTD.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Kiitti. Kokeilen sitä.
Muutenkin kun olen ennen irrottanut akun olen muistanut ohjekirjan mainitseman kalibrointimenetelmän: akun yhdistämisen jälkeen avain MAR asentoon ja parin minuutin odotus ennen moottorin käynnistämistä.

Kuinka rauhallista kalibrointia suosittelet?
Kuva

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Juuri tätä min. 2 minuutin odottelua tarkoitin. Selvästi kuulee ja tuntee miten järjestelmä käy läpi läppien ääriasennot.

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Bussossa semmonen outo haitaribussimainen ajotuntuma kovaa ajaessa. Eli sisään kääntäessä tuntee oikeen persauksissa miten perä reagoi viiveellä, ja auto on muutenkin löysä. Auttaisikohan pelkät uudet (madallus)jouset, vai onkohan iskaritkin vaihdon tarpeessa? Ihan noin löysä ei Alfan pitäisi mielestäni kuitenkaan olla. Ketuttaa tommonen shitroenmainen ajotuntuma.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

alamajy kirjoitti:^Juuri tätä min. 2 minuutin odottelua tarkoitin. Selvästi kuulee ja tuntee miten järjestelmä käy läpi läppien ääriasennot.
Nyt se on korjannut ittensa. Nayttaa ilmenevan kun laittaa huurteenpoiston paalle heti kaynnistamisen yhteydessa. Kun jossain vaiheessa ajon aikana kyseinen toiminto kytkeytyy pois paalta ja suuntaus vaihtuu takaisin esisaadettyyn niin ylapaa ei saa oikean flowin.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä lukee manuaalissa taas tuosta akun uudelleenkytkennästä automaagi-ilmastoinnin takia:
- Akkua uudelleen kytkettäessä tulee odottaa muutama minuutti, ennen kuin virtoja laitetaan päälle.

Sanamuoto tietysti hieman eri, mutta tuo sisällöltään - netin syövereissä sanotaan, että akun takaisinlaiton jälkeen ei saisi tehdä _mitään_ pariin minuuttiin, kun väylä alkaa heräilemään henkiin ja kylmästöinti asettelee itsensä hollille.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Wiltsu kirjoitti:Bussossa semmonen outo haitaribussimainen ajotuntuma kovaa ajaessa. Eli sisään kääntäessä tuntee oikeen persauksissa miten perä reagoi viiveellä, ja auto on muutenkin löysä. Auttaisikohan pelkät uudet (madallus)jouset, vai onkohan iskaritkin vaihdon tarpeessa? Ihan noin löysä ei Alfan pitäisi mielestäni kuitenkaan olla. Ketuttaa tommonen shitroenmainen ajotuntuma.
Sataviiskuutosta sen kummemmin tuntematta kävisin myös takapään puslat läpi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

alfa 156 v6 kirjoitti:
JaRoDD kirjoitti:Mistä löytyy bensavehkeen moottorin ecu..? Pitäs päästä GTA:n purnukkaa pällistelemään.
Eikö GTA:ssa ole imusarjan takana pulteilla kiinni itse imusarjassa?
En tiedä. Siksi mä juuri kysyin 8)

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Imusarjassa on Juu kiinni

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Kuva

Elikkäs tuo oikean puoleinen, kiinnitykset veen ja nelosen kohdalla?

Avatar
GTA ROSSO
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
Car(s): EX Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
EX Audi TT Coupe 1.8T 8N Quattro 225 hv v. 2000
Seat Leon 5F 1.2 TSI v. 2016
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost v. 2013
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GTA ROSSO »

Oisko tästä kuvasta apua näkyy GTA:n ECU hyvin.
Liitteet
DSCN1279.jpg
DSCN1279.jpg (53.68 KiB) Katsottu 7685 kertaa

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Wiltsu kirjoitti:Bussossa semmonen outo haitaribussimainen ajotuntuma kovaa ajaessa. Eli sisään kääntäessä tuntee oikeen persauksissa miten perä reagoi viiveellä, ja auto on muutenkin löysä. Auttaisikohan pelkät uudet (madallus)jouset, vai onkohan iskaritkin vaihdon tarpeessa? Ihan noin löysä ei Alfan pitäisi mielestäni kuitenkaan olla. Ketuttaa tommonen shitroenmainen ajotuntuma.
Kuusysi rekordissa kun oli iskarit poikki, niin..mutta tosin siinä oli joka nurkasta. Oli kuitenkin katsastettu hetki ennen ostoa, eli olisko myyjä piruuttaan laittanut rikkinäiset ja pitänyt ehjät varaosina.

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Tuntuu et jokin mättää ohjekirjassa tai sit en osaa vaan lukea sitä.. mut ohjekirjan mukaan penkinlämmittimen ja oikean takaikkunan sulakkeet olis sulakerasian yläpuolella eli siellä ratin vieressä vasemmalla. Ei kyllä ainakaan ohjekirjan s. 228 (kuva 71) ole sulakkeiden järjestys oikea kun vertasin.. noh ajattelin sitten käydä tarkastamassa mutsin autosta sulakkeiden järjestyksen ja verrata omaani (minulla facelift eli en tiedä onko näissä sulakkeissa sitten eroa vai ei mut ei ainakaan luulis et olis eroja??) ja huomasin et sulakkeet on molemmissa autoissa riveittäin kutakuinkin samanlaiset (minulla yksi sulake vähemmän tuolla 3-4 sulakkeen rivillä, koska ei ole boselift) vaikkakin rivit on eri järjestyksessä. Ohjekirjan mukaan keskimmäisessä rivissä pitäisi olla 4 sulaketta (minulla kait 3 koska ei boselift) ja ylimmässä sekä alimmassa rivissä kuusi sulaketta. Ohjekirjan mukaan penkinlämmittimen sulake olisi keskimmäisessä rivissä numerolla 8 ja se olisi 30A. Oikean takaikkunan sulake on ohjekirjan mukaan ylimmällä rivillä numerolla 5 ja se olisi 20A. Huomasin myös pieniä eroavaisuuksia pääsulakkeiden suuruuksista, mutta molemmissa sulakkeiden alla näkyi minkä värinen sulake siihen kuului sekä myös sulakkeen suuruus, joten eroavaisuuksia sitten täytynee olla?

Ongelma minulla on siis, et kuskinpuoleinen penkinlämmitin ei toimi (apukuskin puoleinen toimii) ja oikea takaikkuna ei toimi. Ensin haluaisin varmistaa sulakkeet et ei varmasti johdu nämä ongelmat palaneesta sulakkeesta ja sitten kun se on varmistettu niin sitten alkaa tutkimaan muita mahdollisia syitä..

Tässä vielä epäselvät kuvat molempien autojen pääsulakerasian yläpuolella olevista sulakeriveistä.

Mutsin 156:

Kuva

Minun 156:

Kuva
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Macela
Viestit: 2638
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Athrez kirjoitti: Ongelma minulla on siis, et kuskinpuoleinen penkinlämmitin ei toimi (apukuskin puoleinen toimii) ja oikea takaikkuna ei toimi. Ensin haluaisin varmistaa sulakkeet et ei varmasti johdu nämä ongelmat palaneesta sulakkeesta ja sitten kun se on varmistettu niin sitten alkaa tutkimaan muita mahdollisia syitä..
Sama juttu myös, kuskin penkinlämmitin ei pelaa (ei lämpene eikä valo syty), mutta matkustajan penkinlämmitin pelaa hyvin. Vielä pärjänny hyvin ilman tota, mutta ei siittä haittaakaan olis jos pelais :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Pasana se lämmitin lähes kaikissa on ja kuuluu näihin ns. ominaisuuksiin. Nyt kun tuli puheeksi, en ole omastani edes tarkistanut, että a) toimiiko grilli, kun en käyttäisi vaikka toimisikin tai b) onko siinä edes ko. ominaisuutta. Eipä tullut tarkistettua ex-JTD:stäkään, enkä kieltämättä ole näin jälkikäteen mietittynä edes varma, oliko siinä :lol: .

Ennekuin joku tuomitsee, niin tämän naputti kaveri joka ei grillejä kaivannut edes nahkapenkkeihin talvella ja kiskoi yhden auton penkistä piuhat irti, kun se perkele kuumensi itsestään ilman lupaa ja kysymättä.f
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Onko kaikissa 100-110kw 2.4 jtd ssä samalainen öljypohja tai käykö se suoraan kun ostin auton jossa öljypohjaa hitsattu mutta vuotaa vähän. Varaosakone löytyy josta sais ehkä otettua
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

GTA ROSSO kirjoitti:Oisko tästä kuvasta apua näkyy GTA:n ECU hyvin.
Kiitos tästä. On se näköjään lujaa kiinni. Näillä eväillä sen uskaltaa nyhtää sieltä viikonloppuna irti.

Yleensä nyt pokka riittää lähteä pienemmilläkin pohjilla autosta osia irroittelemaan... Nyt kuitenkin kyseessä jossain määrin arka sähköosa, ebay-hinnat huimaa päätä eikä edes sanottua, että oikean löytää tuosta noin vain.

Avatar
Macela
Viestit: 2638
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

willez kirjoitti:
Macela kirjoitti:sieltähän löyty "kaasupolkimen asentotunnistin" -vikana.
Hanskalokeron alla/takana on liitin,olisko ollu valkosen värinen. Se on kaasupolkimen asento-tunnistimen liitin joka iän myötä "löystyy" ja kun yhteys yhden kerran pätkäsee,syttyy se punanen puikon kuva eli moottorin vikavalo. Auto menee "turva-tilaan" jotta pääsee linkuttamalla korjaamolle. Kaasun vastaavuus hidastuu ja ei oikein kulje mihenkään.

Itellä teki tämän kesken pakokaasumittauksen ja sen jälkeen meno oli vaisua. Auto oli siis -98 2.5 v6 .

Avasin liittimen -> "piikki" mallisella ruuvarilla kiristin liittimen nastat ja ajoin sinne elektrosprayta. Ei oo sen jälkeen kiukutellut (autoa ajaa nykyään broidi). Ja silloin päätin että seuraavan kerran kun herjaa niin liitin sivuleikkureilla irti ja juottaa johdot kiinni.
Vode kirjoitti:Sama vaiva oli omassakin kulkineessa aikoinaan eikä vika ollut siinä anturissa. Riitti kun purki hanskalokeron pois, putsasi polkimen liittimen ja crc:tä perään eikä se liitin edes näyttänyt likimainkaan pahalta. Hetken tyhjäkäynnin jälkeen vikavalo hävisi eikä tullut enää koskaan takaisin.
Rossi kirjoitti:Mulla oli vastaava vika omassa V6:ssa, tosin koodin nollauksen jälkeen saatto mennä pitemmän aikaa ennen ku tuli uudestaan. Muistaakseni oli jotai että kaasupotikan "arvo alueen ulkopuolella" tms. Kieltämättä ärsytti ku ei kaasuun vastannu heti.. :? menee johki perusasetuksille kunnes vika korjattu. Vika ei ollu potikassa itsessään vaan liitinpalikassa kosketushäikkä, toi potikan liitin pitäs löytyä V6:ssa vänkärin jalkatilasta moottorin ohjausyksikön yläpuolelta. Kannattaa tsekata ensin ennen ku osia alkaa vaihtamaan :)

Vikavalo palaa edelleen.. ja se muutaman sekunnin viive kaasuun tuntuu melkein pahenevan.

Tänään vähän tutkiskelin tarkemmin noita johtoja ja liittimiä.

Hansikaslokero lähti näppärästi pois ja näkymä sen takana on seuraava
Kuva

Iso kuva

Polkimen yläpuolelta
Kuva

Ei kyllä ihan selvinny että mikä noista hansikaslokeron takaa olevista liittimistä oli se liitin, mutta muutamiin heitin eletrosprayt ja muutenkin ainakin ne vaikutti olevan ihan jämptit. Vikavalo ei kuitenkaan 20km ajollakaan sammunut ja kaasussa edelleen viive. Tarvisko koodit nollailla?

Oikein tiedä mitä tossa seuraavaks tekis, täällä ainakaan tunnu kukaan paikallisilla korjaamoilla tietävän tosta että mitä ton kans tekee.

Avatar
GreenThing
Viestit: 834
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Siinä oikeassa reunassa on semmoinen kotelo parilla ruuvilla, ja sieltä alta löytyi ainakin omasta bussosta tuo liitin.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Macela
Viestit: 2638
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

GreenThing kirjoitti:Siinä oikeassa reunassa on semmoinen kotelo parilla ruuvilla, ja sieltä alta löytyi ainakin omasta bussosta tuo liitin.
Tainnut edes huomata semmosta.. noh, näin viikon jälkeen valo taas sammui juuri. Ja jos toi liitin on yleensä jonkun kotelon alla niin tais jäädä sitten kattomatta se liitin juuri. Joka taas tarkottaa että valo sammu ihan satunnaisesti taas ja syttyy jonkin ajan päästä uudelleen. Olis toi vika päällä nyt kokoajan tai ei ollenkaan, ärsyttävää kun toimii ja ei toimi mitä millonkin.

Venomis
Viestit: 97
Liittynyt: 18 Loka 2011, 22:03
Car(s): Alfa Romeo 159 1750 Tbi
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Nissan Skyline r33
Ex Alfa Romeo 156 1.8 T.S
Paikkakunta: Salo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Venomis »

onkos kaikissa 156 ts malleissa samanlainen öljypohja?

kastro
Viestit: 16
Liittynyt: 31 Heinä 2013, 15:05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kastro »

Irtoaako alfoista vetoakselin laipat vaihdelaatikosta (kuvassa) https://www.google.fi/search?q=156+alfa ... B600%3B450
Kyseessä siis v6 moottorilla olevan malli.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Yksi tyhmä kysymys lisää.


Saako laturin irti ilman koko moottorin irti ottamista?? :?

Malli 2.0 16v TS

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

kastro kirjoitti:Irtoaako alfoista vetoakselin laipat vaihdelaatikosta (kuvassa) https://www.google.fi/search?q=156+alfa ... B600%3B450
Kyseessä siis v6 moottorilla olevan malli.
Irtoaa. Muistaakseni 3 tai 4:llä 6mm pultilla kiinni askissa. Tuo täytyy irroittaa jos meenaa saada askin alas ilman etukelkan irroitusta.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Satakolmikolmonen kirjoitti:Yksi tyhmä kysymys lisää.


Saako laturin irti ilman koko moottorin irti ottamista?? :?

Malli 2.0 16v TS
Saa. Ahdasta on :evil: Vissiin vuosimallista kiinni tuleeko pois oik pyöräkotelon kautta vai pitääkö ottaa moottorin ja tulipellin välistä. Tai siis kone pitää irroittaa mutta ei tarvi nostaa pois :wink: Riiittää että kampeaa eteenpäin niin tulee tarpeeksi tilaa pyöritellä laturi pois. Tein viime keväänä itse tuon tempun, menihän siinä aikaa kun ensin koitin ottaa pyöräkotelon kautta purkamalla ripustuksia tieltä mutta kun ei vaan mahtunut. Moottorin kiinnikkeet irti ja moottorin hallitunkin varaan, paisuntasäiliö piti muistaakseni irroittaa että sai koneen kallistettua tarpeeksi.

Avatar
Satakolmikolmonen
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Marras 2013, 20:54
Car(s): 156 2.0 TS
Sprint 1.5 QV
159 1.9 TI
75 TS x2
75 2.0 tc
75 1.8 T
Paikkakunta: Kihniö

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Satakolmikolmonen »

Mahtuiskohan se tulee pois jos ottaa vaan imusarjan irti.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Satakolmikolmonen kirjoitti:Mahtuiskohan se tulee pois jos ottaa vaan imusarjan irti.
Varrmaankin, mutta mun mielestä helpompi kääntää konetta kuin irroitella imusarja. En oo tosin irroittanut kertaakaan moisesta laitteesta..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Komppaan parin irroituskerran kokemuksella.

Sntn
Viestit: 42
Liittynyt: 23 Syys 2013, 23:40

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sntn »

Taisi ilmetä niitä kuuluisia sähkövikoja viimein tähän munkin italiaanoon. Kuskinpuolen peili ei enää käänny sähköisesti, missäköhän voisi piillä mahdollinen vika?
Kontaktispraytä käteen ja liittimiä/sulakkeita suihkimaan (missä tuon peilin liittimet edes sijaitsevat?) vai hajoileeko näistä peilien moottorit miten helpolla.

Samalla olisi kiva saada tuo analoginen kello pysymään ajassa, virrat kun ottaa pois niin kello jätättää aina yön aikana suunnilleen 10 minuuttia.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Helpoimmin lähestyttävät peilin liittimet löytyy oven sisäpuolelta, muovisen kolmionmallisen peitelevyn ja oven sisäverhoilun välistä -> kampea peitekolmio irti niin liitin näkyy oviverhoilun välissä. Seuraava liitin on tietenkin oven moninapaliitin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mikäs vois aiheutella ristiseläntuen sähkösäädön pimenemisen? Tiistaina toimi, keskiviikosta alkaen ei. Valo palaa napissa. Sulakkeitakaan en ole kerennyt (jaksanut) selvitellä, mutta penkin alla olevia johtoja on roplailtu - eli ilmeisesti joko kytkin (tuntuu napsuvan ihan samalla tavalla kuin toimivana), sulake tai moottori?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Ottanee virran merkkivalolle saman sulakkeen takaa kuin säätömoottorikin, joten jos merkkivalo syttyy niin sulake lienee ehjä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hmmm. Pahus. Eli sitten kytkimen ja moottorin väliltä pitäisi vika löytyä. Noh, kunhan joskus pääsee lämpimään ihmettelemään niin pitää ihmetellä.

Twinblade
Viestit: 58
Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Twinblade »

Osaisko joku kertoa, onko 2,5v6:ssa ns. samankokoinen pakoputkisto kuin esim 2 litrasessa twinsparkissa? Kun on pakko v6:seen nyt vaihtaa uus katalysaattori, ja motonetissä myytiin laippatiivisteitä vain 2 litraseen saakka. Onko 2.5 v6:sen putkisto "avarampi"?

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^on avarampi. Jtässän putkikoko on kutosen kanssa sama.

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

Aquatica kirjoitti:Hmmm. Pahus. Eli sitten kytkimen ja moottorin väliltä pitäisi vika löytyä. Noh, kunhan joskus pääsee lämpimään ihmettelemään niin pitää ihmetellä.
Toivotaan näin. On nimittäin aika rapean hintainen tuo säätösysteemi. Ja on muuten aika mahdoton päästä tutkimaan ilman penkin irrottamista.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

stinger kirjoitti:Ja on muuten aika mahdoton päästä tutkimaan ilman penkin irrottamista.
Ja senkin jälkeen on mukavan ahdasta, ellei revi verhoilua reilusti auki, ja toki sivuturvatyyny edesauttaa verhoilun kuorintaa huimasti. :roll:

Ei vainee... piece of cakehan tuo on. 8)

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Mikävika jtd 2.4 lämmöt nousee normaaliin mutta ei puhalla sisälle kuin kylmää? Meinaan koulusta kotia 50km ja ei oo turkishaalaria
neste näyttäs kiertävän ainakin
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja newport »

jos on kummatkin kennolle menevät letkut kuumat niin taitaa olla läppä jumissa...jäässä :lol:

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Twinblade kirjoitti:Osaisko joku kertoa, onko 2,5v6:ssa ns. samankokoinen pakoputkisto kuin esim 2 litrasessa twinsparkissa? Kun on pakko v6:seen nyt vaihtaa uus katalysaattori, ja motonetissä myytiin laippatiivisteitä vain 2 litraseen saakka. Onko 2.5 v6:sen putkisto "avarampi"?
Mikä vuosimalli? Ja mikä tiiviste?
Onhan ne putket nyt ihan erilaiset ainakin alkupäästä...

Vuosimalleissakin on eroja.
Vanhempi v6 on yhdellä katalysaattorilla kun uudemmassa niitä on neljä.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Newport tarkoitatko mitä lappää? Lämpimiä oli molemmat
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Mistähän saisi ostettua B-pilareihin sen mustan vinyylikalvon?
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Alfistilta löytyy hiilikuitujäljitelmänä, mutta alkuperäisen näköisiäkin muistan nähneeni jossain. :?

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6495.html

Edit: Jaa no samasta puljustahan niitä löytyy. :-D http://shop.alfisti.net/product_info.ph ... ts_id=1761

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

stinger kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Hmmm. Pahus. Eli sitten kytkimen ja moottorin väliltä pitäisi vika löytyä. Noh, kunhan joskus pääsee lämpimään ihmettelemään niin pitää ihmetellä.
Toivotaan näin. On nimittäin aika rapean hintainen tuo säätösysteemi. Ja on muuten aika mahdoton päästä tutkimaan ilman penkin irrottamista.
Alfa tykkää pakkasesta. Vika poistui tänään, kun mittari toljotti -14celciusta.... O_o Ekan kerran tänään autoon istahtaessa korkeussäätö taisi sanoa "KRUNTS" ja tipahtaa nollatilaan. No, ei siinä. Ohimennen vahingossa turvavyötä kaivaessani osuin ristiselänsäätöön ja se toimi. Testasin kunnolla iltapäivästä, toimi edelleen. :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Alfa tykkää pakkasesta.
Olen hyvin vakaasti eri mieltä...

Miten muuten 156:n bensamittari toimii? Tai toisin muotoillen, mittari uskoakseni jäätyi, otin tankin täyteen ja asemalta lähtiessä viisarimittari näytti vajaata neljännestankkia eli sitä mitä se näytti ennen tankkausta, ja ajoarvauskone antoi rangeksi alle 200 km. Vähän toistakymmentä kilometriä kotiin ja mittari oli noussut jo johonkin kolmen neljänneksen tienoille ja range kolmen- ja neljänsadan väliin.

Kuvittelin että siellä on tankissa joku kohosysteemi jossa kohon korkeus muuttaa systeemin resistanssia, mutta en keksi miten sellainen systeemi voi oireilla noin.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^on siellä muistaakseni koho.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Jos menee ylitäyteen, voi mittarilla kestää kauankin päästä kohdilleen. Tosin Range on tähän mennessä aina muuttunut.... Oliko auto käynnissä tankkauksen ajan? Tai virrat päällä? Nämä kaksi ainakin selittäisivät oudon toiminnan.

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Jarsan kirjoitti:Alfistilta löytyy hiilikuitujäljitelmänä, mutta alkuperäisen näköisiäkin muistan nähneeni jossain. :?

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :6495.html

Edit: Jaa no samasta puljustahan niitä löytyy. :-D http://shop.alfisti.net/product_info.ph ... ts_id=1761
Oijjoi! Kiitos paljon, jälleen kerran Jarsan! :)
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Aquatica kirjoitti:^^
Jos menee ylitäyteen, voi mittarilla kestää kauankin päästä kohdilleen. Tosin Range on tähän mennessä aina muuttunut.... Oliko auto käynnissä tankkauksen ajan? Tai virrat päällä? Nämä kaksi ainakin selittäisivät oudon toiminnan.
Juuri näin käy kun täyttää virran ollessa päällä.
Kuva

Vastaa Viestiin